Forsinket fly - kompensation

#1| 0

Hey...


Jeg er lige kommet hjem fra ferie, hvor vores fly blev forsinket med 3½ time på hjemrejsen. Rejsen var til Rhodos - altså indenfor EU.

Efter at have googlet lidt, har jeg fået en idé om, at vi har ret til kompensation, fordi forsinkelsen var mere end 3 timer.


Det virker dog en smule uoverskueligt at finde rundt i proceduren og jeg kan ikke rigtig danne mig et indtryk af, hvor besværligt det er at søge om kompensation.

Er der nogen herinde, der har været gennem processen og er lykkes med det?

Hvor bøvlet er det og hvor lang tid tog det, før pengene blev udbetalt? Kan det anbefales at bruge een af de hjemmesider, der har specialiseret sig i at kradse pengene ind mod ca. 20% af kagen?


Jeg har googlet mig frem til, at vi kan få op mod EUR 400 pr. næse og vi er fire personer i familien.


Pft


20-06-2018 22:32 #2| 0

Hvilket selskab snakker vi ?

20-06-2018 22:34 #3| 0
OP

Jettime var flyselskabet. Rejsen var med TUI.

20-06-2018 23:01 #4| 1
7913 skrev:Jettime var flyselskabet. Rejsen var med TUI.

Såfremt de ikke har en formular på deres hjemmeside som Norwegian/SAS, så havde jeg nok slugt de 20% - men kender ikke så meget til Jettime desværre.

20-06-2018 23:21 #5| 1

Brug flyhjælp.dk eller flyforsinkelse.dk

De kører hele sagen for dig, de tager 25% som kompensation hvis du vinder sagen og 0% hvis du taber. Det tager lang tid, så forvent ikke noget før 2019. Men det er nemt og virker, du skal ikke gå i kamp mod dem selv.

20-06-2018 23:31 #6| 5
olejay skrev:Brug flyhjælp.dk eller flyforsinkelse.dk

De kører hele sagen for dig, de tager 25% som kompensation hvis du vinder sagen og 0% hvis du taber. Det tager lang tid, så forvent ikke noget før 2019. Men det er nemt og virker, du skal ikke gå i kamp mod dem selv.

Spild af penge. Gør det selv i stedet, OP.


21-06-2018 06:57 #7| 1
thebouncer skrev:
Spild af penge. Gør det selv i stedet, OP.

Enig - kæmpe spild af penge at bruge et af de der selskaber.


Det man gør i praksis er at du skriver til TUI og fortæller at du i henhold til EU-direktivet om flyforsinkelse er berettiget til 400€ x 4 og at de bare kan udbetale til din konto.


Så går der nok en måneds tid eller to før de afviser dig. Så sender du en klage på http://flypassager.dk/ og venter på at de tildeler dig dine penge.


Det er præcis samme praksis alle de der selskaber bruger. Super simpelt.

21-06-2018 07:12 #8| 0

Det er spild af penge at bruge de selskaber der tager 20-25 % for at indrive kompensation, når du selv kan kan gøre det på at bruge 5 minutter på at skrive en ordentlig email til jeres fly selskab.


Der har været flere tråde om det her på pokernet bla.a


https://www.pokernet.dk/forum/flyforsinkelse-kompensation.html


Men ja skriv til TUI. Det tager lidt tid for at behandle sagen, Men du får typisk dine penge efter ca 1-2 måneder.

21-06-2018 07:42 #9| 0

Som de andre: start med at gør det selv. Kender du årsagen til forsinkelsen? Der kan være ekstraordinære årsager, som gør, at du ikke er berettiget til kompensation.

21-06-2018 07:50 #10| 1

Kan kun anbefale flyhjælp.dk. Vores fly til Marmaris (Jettime/Spies) var rykket fra kl. 17.00 til kl. 20.30. Udfyldte formular på flyhjælp.dk og 10 dage senere fik min kone og jeg 600Euro i kompensation, efter at flyhjælp.dk havde taget deres 25%.

21-06-2018 09:34 #11| 0
OP
MikaelR90 skrev:

Som de andre: start med at gør det selv. Kender du årsagen til forsinkelsen? Der kan være ekstraordinære årsager, som gør, at du ikke er berettiget til kompensation.




Mange tak til alle jer, der har svaret!

Der er lidt blandede meninger. Jeg må starte med at finde ud af, om det er Tui eller Jettime, jeg skal kæmpe med...

Årsagen til forsinkelsen var, at flyet tidligere på dagen var i Tyrkiet, hvor det ikke kunne lande pga uvejr. Nogen, der ved, hvad denne årsag betyder for vores muligheder?
21-06-2018 09:58 #12| 0
ladykelly skrev:Kan kun anbefale flyhjælp.dk. Vores fly til Marmaris (Jettime/Spies) var rykket fra kl. 17.00 til kl. 20.30. Udfyldte formular på flyhjælp.dk og 10 dage senere fik min kone og jeg 600Euro i kompensation, efter at flyhjælp.dk havde taget deres 25%.

Hvorfor betale 25% når man kan lave den samme klage på Flypassager.dk som er under Bygge-, bolig- og trafikstyrelsen?

21-06-2018 10:00 #13| 0

Prøv først selv, men hvis de bliver stædige så tag flyforsinkelse.dk (eller lign) i brug. Det er efter min mening godt givet ud.


Min sag som egentlig var standard endte med advokat og alt muligt juridisk frem og tilbage, i det situation var flyforsinkelse.dk guld værd, da de vandt sagen for mig uden jeg skulle løfte en finger.


Naturligvis er nogle sager klaret med en enkelt mail og så er det naturligvis unødvendigt at betale 25% af kompensationen, så derfor prøv først selv :-)

21-06-2018 10:48 #14| 0

Det er nemt at ordne selv.

Jeg skulle med Lufthansa hjem til kbh, men flyet blev forsinket med 2 timer, hvilket betød at jeg missede min forbindelse i Frankfurt.

Jeg ringede og forklarede situationen og jeg fik en opgradering til første fly næste morgen, rejsen refunderet og en overnatning på Best Western ved lufthavnen med forplejning.

Så ganske fint må man sige. Det er selvfølgelig også et stort selskab.
Prøvede dog også dem der "flyforsinkelse.dk og fik yderligere €350. :P

21-06-2018 10:48 #15| 0

Jeg var i helt samme situation med Vueling - jeg sendte en mail om det, og de sendte mig et link til en formular jeg skulle udfylde. Jeg mener ikke det er noget de reklamerer med på deres hjemmeside, men de ved tydeligvis godt at der ikke rigtig er nogen vej udenom, så ligeså man spørger har de procedure klar, og det var hurtigt og simpelt, ingen spørgsmål fra deres side.


Aner selvfølgelig ikke om Jettime har noget lignende, men jeg ville 100% sende en - høflig - forespørgsel til deres kundeservice (direkte til Jettime, ikke TUI).


Husk i øvrigt at det er "ved gate"-tidspunkt der tæller, IKKE "hjul-på-jorden".

Redigeret af SpongeJoes d. 21-06-2018 10:50
21-06-2018 10:49 #16| 3
JohnnyChock skrev:Det er nemt at ordne selv.
Jeg skulle med Lufthansa hjem til kbh, men flyet blev forsinket med 2 timer, hvilket betød at jeg missede min forbindelse i Frankfurt.
Jeg ringede og forklarede situationen og jeg fik en opgradering til første fly næste morgen, rejsen refunderet og en overnatning på Best Western ved lufthavnen med forplejning.
Så ganske fint må man sige. Det er selvfølgelig også et stort selskab.
Prøvede dog også dem der "flyforsinkelse.dk og fik yderligere €350. :P

Så du sagde tak for virkelig god service. Fik alt dækket og tænkte. Jeg skal da have mere??

21-06-2018 11:08 #17| 4
chmpen85 skrev: Så du sagde tak for virkelig god service. Fik alt dækket og tænkte. Jeg skal da have mere??


Næh, jeg sagde tak for fantastisk service (jeg flyver trods alt med dem 4-5 gange om måneden og er Senator) og blev til et grådigt svin da jeg så en reklame fra flyforsinkelse, så tænkte at jeg da ville se hvad de egentlig kunne. Det viser sig at de kunne ret meget og ret hurtigt. Det tog 3 uger fra jeg udfyldte 1 formular, til kompensationen gik ind.
Ufortjent? Ja, højst sandsynligt. Men sådan er livet nu engang. Den eneste der skummer din fløde, er dig selv.

21-06-2018 11:36 #18| 0

Prøv at ta kontakt til dem selv i starten. Referer til EU 261/2004 og at du i følge dette er berettiget til 400€ i kompensation da det var en type 2 flyvning.

Det plejer som regel at hjælpe når man bruger deres eget sprog. Ingen grund til at gi flyhjælp 100€ for ingenting.


21-06-2018 12:04 #19| 0

ikke noget force majeure der gælder her ?

21-06-2018 12:29 #20| 0

Kan det godt være hvis de kalder vejr kortet. Så er der ingen komp.

21-06-2018 14:25 #21| 0

At du er blevet forsinket fordi selskabet har brugt deres fly på en tidligere flyvning som intet har mig dig at gøre, giver dem på ingen måde "force majeure" eller noget andet. Du skal bare have dine penge. :)

21-06-2018 19:49 #22| 0
OP

Jeg har fundet en formular på Jettimes hjemmeside, som jeg prøver at sende afsted. Giver det bøvl, vil jeg overveje at kontakte flyhjælp eller lignende.


Tak for hjælpen!

09-07-2018 17:39 #23| 4
OP

Ding... knap 12.000 kr. ind på kontoen i dag.
Det var supernemt, da jeg først fandt den formular, der skulle udfyldes.
Flightnr. og bookingnr., samt navn, adresse og kto nr. var hvad, der skulle til...

09-07-2018 18:02 #24| 0

Lidt i samme boldgade skal min kæreste og jeg til Spanien med 4 børn torsdag 26/7.


Vi skal flyve med Ryanair som samme dag varsler strejke. Jeg er ikke specielt berejst, så jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg skal gøre?


Ryanair sælger stadig billetter til den afgang vi skal med, men det er vel ikke nogen sikkerhed for at vi kommer afsted?


Er der nogen der ved om rejsen bliver aflyst, udskudt eller whatever, eller bør jeg bare vente og se hvad der sker?

09-07-2018 19:33 #25| 0
Moderator
Majaline skrev:Lidt i samme boldgade skal min kæreste og jeg til Spanien med 4 børn torsdag 26/7.

Vi skal flyve med Ryanair som samme dag varsler strejke. Jeg er ikke specielt berejst, så jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg skal gøre?

Ryanair sælger stadig billetter til den afgang vi skal med, men det er vel ikke nogen sikkerhed for at vi kommer afsted?

Er der nogen der ved om rejsen bliver aflyst, udskudt eller whatever, eller bør jeg bare vente og se hvad der sker?

Intet er sikkert... Min kone og ældste datter skal flyve med Ryanair i samme periode.


I bedste fald kommer du afsted. I værste, kan du få refunderet billetten. Den lovpligtige kompensation ved forsinkelser får man ikke ved strejker.

09-07-2018 21:20 #26| 0
NanoQ skrev:
Intet er sikkert... Min kone og ældste datter skal flyve med Ryanair i samme periode.

I bedste fald kommer du afsted. I værste, kan du få refunderet billetten. Den lovpligtige kompensation ved forsinkelser får man ikke ved strejker.

Dvs vi på dagen kan risikere at få at vide vi ikke kommer afsted? Hvad så med billetter hjem, og omkostninger til ophold, dem formoder jeg Ryanair er ligeglade med?

09-07-2018 23:31 #27| 0
Moderator

Denne beskriver dine rettigheder: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rettigheder-ved-flyrejser/strejke-hos-flyselskaber-her-er-dine

09-07-2018 23:40 #28| 0
NanoQ skrev:Denne beskriver dine rettigheder: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rettigheder-ved-flyrejser/strejke-hos-flyselskaber-her-er-dine

Mange tak !!

11-07-2018 11:14 #29| 0
Moderator

Jeg faldt lige over denne, i artiklen jeg linkede til:


Intern strejke blandt medarbejderne i et flyselskab fratager dig ikke nødvendigvis retten til økonomisk kompensation.


Som jeg forstår det, er det en intern strejke blandt kabinepersonale. Så der er måske noget at komme efter, worst case.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar