Flyforsinkelse - Kompensation?

#1| 0

Hej PN,


Min familie og jeg blev forsinket på en hjemrejse fra DDR i januar måned. Vi havde købt rejsen gennem Spies og fløj med ThomasCook.

Jeg har udskrevet en forsinkelseserklæring fra ThomasCook's hjemmeside og der står at forsinkelsen er præcis 6 timer og 16 minutter.


Først snakkede jeg med Spies, som henviste mig til ThomasCooks kundeservice. De bad mig sende en mail, hvori jeg skulle vedhæfte forsinkelseserklæringen. Det HAR jeg gjort......Men jeg hører intet tilbage fra ThomasCook ;o(


Jeg kender til Airhelp og de andre udbydere på området....og tager dem i brug, såfremt jeg ikke selv kommer igennem med noget hos ThomasCook. Dog vil jeg gerne slippe for at skulle aflevere halvdelen af kompensationen til Airhelp, hvis jeg kan klare det uden deres hjælp.


Derfor: Har i tips/råd til hvordan jeg skal gribe det an?

Jeg har læst andre tråde på PN omhandlende samme emne - og her har enkelte profiler SELV lavet "det hårde arbejde" og fået kompensation. Skulle der mon sidde en PN-bruger som vil hjælpe mig mod betaling?


26-02-2018 14:13 #2| 7
Hofmeister skrev:Hej PN,

Min familie og jeg blev forsinket på en hjemrejse fra DDR i januar måned. Vi havde købt rejsen gennem Spies og fløj med ThomasCook.
Jeg har udskrevet en forsinkelseserklæring fra ThomasCook's hjemmeside og der står at forsinkelsen er præcis 6 timer og 16 minutter.

Først snakkede jeg med Spies, som henviste mig til ThomasCooks kundeservice. De bad mig sende en mail, hvori jeg skulle vedhæfte forsinkelseserklæringen. Det HAR jeg gjort......Men jeg hører intet tilbage fra ThomasCook ;o(

Jeg kender til Airhelp og de andre udbydere på området....og tager dem i brug, såfremt jeg ikke selv kommer igennem med noget hos ThomasCook. Dog vil jeg gerne slippe for at skulle aflevere halvdelen af kompensationen til Airhelp, hvis jeg kan klare det uden deres hjælp.

Derfor: Har i tips/råd til hvordan jeg skal gribe det an?

Jeg har læst andre tråde på PN omhandlende samme emne - og her har enkelte profiler SELV lavet "det hårde arbejde" og fået kompensation. Skulle der mon sidde en PN-bruger som vil hjælpe mig mod betaling?

Det kan komme som et chok for dig, men DDR blev inkluderet i Tyskland i 1990!


On another note, så når du får afslaget på godtgørelse fra Thomas Cook, så gå ind på http://flypassager.dk/ og udfyld deres klage.

Redigeret af hermod d. 26-02-2018 14:16
26-02-2018 14:14 #3| 0

Jeg kan da godt hjælpe mod 35 %.

26-02-2018 14:16 #4| 0

Hos flyforsinkelse.dk betalte jeg 25% + moms for at de kørte min sag mod Norwegian. Når jeg efterfølgende kan se hvor stort et arbejde de rent faktisk endte med at ligge i det (plus til sidst at pudse advokat på dem), så er jeg fuldt tilfreds med at betale dem den pris for at outsource bøvlet.


Nb. De vandt sagen for mig (11.500kr) efter et 6 måneders forløb.

Redigeret af Mads Møller d. 26-02-2018 15:01
26-02-2018 14:24 #5| 0
Moderator

Jeg har efterhånden været igennem møllen mange gange. Dog ikke med TC. SAS Kan være en pain. Vær vedholdende. Ring til TC's customer service hver dag. Ryk indtil der sker noget.

Ryanair er, sært nok, de eneste jeg har kørt lignende claims på, der altid responderer hurtigt og positivt.

26-02-2018 15:52 #6| 0

Du skal klage her: klage.flypassager.dk

Det er IKKE et stort arbejde og faktisk meget lige til.

På den måde for du 100% af erstatningen selv (-5% i rådgivningsgebyr til mig) ;-)

26-02-2018 16:56 #7| 0

flyhjælp.dk de er nuts


Vi var i Bulgarien i sommer og blev 8 timer forsinket på hjemrejsen og vi fik tæt på 100 % tilbage. Det virkede på en måde forkert da vi fik pengene at vi skulle have så meget tilbage, havde regnet med et par tusind max som kompensation, det var min kæreste der kørte sagen da jeg som udgangspunkt ikke troede vi kunne få noget og blev mildest talt overrasket da de tikkede ind på kontoen. Behandlingstiden var vel et pr mdr mener jeg.

26-02-2018 17:15 #8| 2

Min kæreste og jeg var i Thailand i Januar med TUI.


Vores hjemrejse blev også meget forsinket ca 20 timer.


Jeg ringet til TUI og fik oplyst en mail vi skulle skrive til.


Jeg skrev herefter til dem og er egentlig lidt positivt overrasket åd den uden de store sværdslag. Det tog godt nok Ca. 3 uger fra jeg skrve til dem til at de bekræftede og overførte 600 EU pr. person tilbage til min konto.


Så ja tror godt at det kan betale sig at bruge lidt tid på at gøre det selv. De der flyhjælp sider osv er jo helt vildt så meget de skal have for at gøre noget du kan gøre selv ( Typisk 25 %)


Jeg skrev sådan her til dem. Og den åd de åbenbart uden problemer. Selv om jeg har hørt mange historier om at de vil gøre alt for at trække den i langdrag og undgå at betale.


Hej


I forbindelse med vores ferie med TUI til Thailand fra d
10/1 til d 25/1


Booking reference BR40241

Blev vores hjemrejse fly aflyst og meget forsinket.

Fly TOM653 oprindelig afrejse d 25/ 1 kl. 12.10

Flyet blev udsat til d 26/1 kl. 08.00


I forbindelse hermed kan jeg se at vi er berettiget til
kompensation på 600 Euro pr person for mig og min kæreste.


I alt 1200 Euro.


Jævnfør gældende regler og lovgivning i EU / trafik og
byggestyrelsen.


http://flypassager.dk/Passagerrettigheder/Flyaflysning


Jeg vil gerne have at i enten tilbage fører 1200 Euro på mit
dankort


Eller indsætter beløbet 1200 EU på min bank konto.


Ny kredit bank

Reg. XXXX konto nr. XXXX


Såfremt i ikke er enige i mit krav, vil jeg tage kontakt til
en advokat / trafikstyrelsen med henblik på at i overholder gældende regler på
området


Med venlig hilsen Michael Christensen


26-02-2018 18:30 #9| 0
Moderator

Oplys IBAN/SWIFT... Det kræver de fleste selskaber. Reg/konto er sjældent ok 🙂

26-02-2018 18:33 #10| 0

Ja det virkede ivertfald for mig uden IBAN/SWIFT. Men selvfølgeligt jo mere info jo bedre :-)

26-02-2018 18:42 #11| 0
Moderator

SAS, BA og Ryanair kræver det.

Men ellers en super template 🙂

26-02-2018 19:09 #12| 0

Selvfølgelig skal/kan man starte selv og forsøge at kræve sin ret. Dog er det MEGET forskelligt hvor langt selskaberne vil gå for at slippe for at betale.


I processen hvor flyforsinkelse.dk hjalp mig med Norwegien, der havde jeg dog ikke selv haft en chance med mindre at jeg havde haft virkelig meget tid - kontaktet advokat mv.


Men ved eksempelvis Ryanair og TUI har jeg fået kompensation med det samme uden vrøvl og indblanding af andre - kun ved én kort mail

26-02-2018 19:28 #13| 0

Tak for alle jeres svar - meget brugbart. Også ved fremtidige forsinkelser/aflysninger...TAK!


Jeg er dog kommet i tvivl, om hvorvidt der overhovedet er noget at komme efter....Nedenstående går vel under "usædvanlige omstændigheder" som jeg mener de kalder det!?


Forløbet:

Vi boarder flyet planmæssigt og sidder i flyveren og venter på at lette. Efter en times tid er der ikke sket noget og pludselig melder piloten, at der er noget med bagagen, som skal undersøges før vi kan lette. Vi kan se ud af vinduerne, at alle kufferter bliver hevet ud af flyveren. En times tid senere, står der pludselig 4 politibetjente i kabinen og går resolut ned til en række med 3 svenskere af anden etnisk herkomst. De bliver bedt om at følge med, hvilket de gør...Uden på nogen måde at brokke sig eller virke overraskede.

Piloten melder senere, at der var mistanke om ulovlige våben ( i kufferterne formoder jeg)


Efter yderligere 1 time og 30 minutter bliver resten af passagerene bedt om at forlade flyet, for igen at skulle igennem security. Det tager noget tid og vi kommer så tilbage i flyveren og vi letter med knapt 4 timers forsinkelse.


Da vi kommer ca. 4 timer senere afsted fra DDR, går det udover piloter/kabinepersonalets tjenestetid, hvorfor vi må lande i Edinburgh og afvente nyt personale, som blev fløjet ind fra København. Derfra sætter vi kursen mod Arlanda (Denne mellemlanding har hele tiden været en del af planen/rejsen)......Og fra Arlanda mod København.


Har jeg overhovedet en sag?


26-02-2018 19:52 #14| 0

Normalt ville jeg altid klare det selv gennem trafikstyrelsen, sidst jeg gjorde der var det gennem ARN.se da vi landede i Sthlm og de klarede sagen problemfrit og vi fik 3x 600 Euro, men i det her tilfælde ville jeg nok tage den gennem en af de mange hjemmesider som har advokater på det.


Her kan man se lidt om hvad der betragtes med usædvanligt: https://www.fly-forsinket.dk/blog/2017/05/31/hvad-er-egentlig-usaedvanlige-omstaendigheder


Og vil umiddelbart tro du har en dårlig sag uden på nogen måde at være ekspert.

26-02-2018 20:21 #15| 0
Moderator

Du skal stadig prøve, men den kan blive svær. Tekniske fejl dækkes altid. Vejr og strejker dækkes ikke. Hvor denne falder, ved jeg ikke.

26-02-2018 22:21 #16| 0

Tror også det er en svær sag. Flyselskabet er formentlig uden skyld her.

Har forøvrigt også et spørgsmål.

Var afsted med Easyjet til Manchester for at se bold. Flyet er overbooket, så min kammerat kommer ikke med, og har ikke mulighed for at nå andre fly til kickoff (selvom det er dsgen efter). De har udbetalt den almindelige kompensation, men vil ikke refundere prisen på flybilletten (han tog ikke derover dagen efter) som var dyrere end kompensationen.

1. Skal han ikke have pengene for flybilletten også?
2. Vi havde ret dyre fodboldbilletter. Jeg mener de skal dække alt/noget af det, da det 100% er dem der er ansvarlige, når de vælger af overbooke.

Forøvrigt pisseirriterende af man køber billetter på deres danske hjemmeside, og al korrespondance til den skal foregå på engelsk......

09-05-2018 08:05 #17| 1

Opfølgning:

Skylder lige en opfølgning på denne tråd.

Jeg fik afklaring i midten af marts, hvor jeg rykkede ThomasCook for svar på min første mail. Her skrev jeg, at jeg vidste at jeg var berettiget til 4 x 600 euro = 2400 euro og at jeg så frem til at modtage pengene.

En halv time efter svarede de tilbage - her blev jeg tilbudt et tilgodebevis på hele 3000 euro, men valgte at få de 2400 euro i rede penge.

De gik ind på bankkontoen dagen efter ;o)

Det var et dejligt plaster på såret....

10-05-2018 01:17 #18| 1

@NanoQ

Hvad har du skrevet til SAS? Jeg har prøvet et par gange med SAS og har begge gange haft pengene max 7 dage senere.

Jeg refererer altid til flynummer, årsag og EU261/2004 så det lyder som om at jeg ved hvad jeg snakker om.

10-05-2018 06:43 #19| 0

airhelp.dk

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar