2020 det sidste jule grill

#1| 8

jeg havde en lidt ældre grilltråd herinde som døde lidt i 2018 og nu 18 mdr senere 

er jeg begyndt at løbe tør for ideer igen 

 

Har google frem og tilbage omkring dette læst blogs osv 

Men det er nu stadig bedre at få tips og tricks og nye retter herfra end fra hestenettet 

 

 

Jeg har stort set grillet hver weekend og en del hverdage 

Og derfor mangler jeg lidt inspiration nu

 

Edit 

Man griller også pizza 

 

Der mangler stadig lidt opskrifter i tråden 

Redigeret af nikzz d. 22-12-2020 20:51
30-06-2019 11:53 #2| 0

Nyretapper og Onsild-slagtehus må være de to bedste tips jeg har

30-06-2019 11:57 #3| 1
OP

Onsild slagterhus? 

Nyretapper hvordan tilbedreddes de?


30-06-2019 12:04 #4| 1
nikzz skrev:

Onsild slagterhus? 

Nyretapper hvordan tilbedreddes de?

 

 

 Onsild slagtehus er en stor gårdslagter med en masse sjove ting, billigt og kanon kvalitet. 

 

Nyretapper tilberedes imo ved hård varme på grill i kort tid, det skal være knald rødt. Enormt mørt og meget smag, kødet skæres fra senen der går ned gennem midten før den kommer på grill. Der skal ikke bruges specielt meget kød pr person

 

https://rigeligtsmor.dk/nyretapper-slagterens-hemmelige-udskaering/

 

 

30-06-2019 12:04 #5| 1
OP


Hvilken kul bruger i?

Jeg bruger denne type og sætter selv røg osv til hvis det nødvendigt 

Jeg oplever bedst brænde og varmetid med disse kul 

Men hvis der andre forslag til kul
så smid dem endelig op tak











 

30-06-2019 12:06 #6| 0
OP
Live skrev:

 

 Onsild slagtehus er en stor gårdslagter med en masse sjove ting, billigt og kanon kvalitet. 

 

Nyretapper tilberedes imo ved hård varme på grill i kort tid, det skal være knald rødt. Enormt mørt og meget smag, kødet skæres fra senen der går ned gennem midten før den kommer på grill. Der skal ikke bruges specielt meget kød pr person

 

https://rigeligtsmor.dk/nyretapper-slagterens-hemmelige-udskaering/

 

 

 

 Fedt tak 😀

Så hvad 100 gram pr person er for meget kød?

30-06-2019 12:09 #7| 0
nikzz skrev:

 

 Fedt tak

 

 En nyretappe vejer vel ca 500-700 gram og koster 50 kr pr halv kilo der kan man snildt fodre 4, det kræver selvfølgelig lidt tilbehør, men det bliver lidt tungt at æde sig mæt i dem da smagen er noget mere intens end normale bøffer

30-06-2019 12:14 #8| 2

https://madsvin.com/nyretapper-oksekodets-grimme-aelling/

 

mine egne noter til nyretapper. 

 

Tages ud af køleskab mindst 30min før grillning.

Smøres ind i tyndt lag olie. Godt med salt og peber.

Gasgrill på max alle brændere. 300grader.+

60-75sec på hver side. Måske lidt ekstra afhængigt af størrelse. Jeg har grillet stykker der var tynde som en finger på 200g og større stykker der var tyk som et håndled på 5-700g. 

Pakkes ind i stanniol med det samme de tages af grill.
Træk mindst 5min.

men ja rødt kød med mega smag. 

30-06-2019 12:23 #9| 0
OP
Live skrev:

 

 En nyretappe vejer vel ca 500-700 gram og koster 50 kr pr halv kilo der kan man snildt fodre 4, det kræver selvfølgelig lidt tilbehør, men det bliver lidt tungt at æde sig mæt i dem da smagen er noget mere intens end normale bøffer

 Tak Live det må prøves

 

 

 

 

Fedt cains 

Tak for link og noter 

cains skrev:

https://madsvin.com/nyretapper-oksekodets-grimme-aelling/

 

mine egne noter til nyretapper. 

 

Tages ud af køleskab mindst 30min før grillning.

Smøres ind i tyndt lag olie. Godt med salt og peber.

Gasgrill på max alle brændere. 300grader.+

60-75sec på hver side. Måske lidt ekstra afhængigt af størrelse. Jeg har grillet stykker der var tynde som en finger på 200g og større stykker der var tyk som et håndled på 5-700g. 

Pakkes ind i stanniol med det samme de tages af grill.
Træk mindst 5min.

men ja rødt kød med mega smag. 

 

 

30-06-2019 12:51 #10| 6

Grillede en brisket i går. (lille udgave af en brisket da jeg var alene hjemme)

 

 

På weber mountain så den bliver slow smoked

Hickory chunks


2 timer med røg og 115grader, så var den nået op på 70grader. (ja det var et lille stykke).

Derefter 2timer indpakket til den nåede 95grader.

 


 

Ikke sidste gang jeg har lavet brisket. Resterne går til en gang biks i aften. :)

 

 

 

30-06-2019 13:02 #11| 0
OP
cains skrev:

Grillede en brisket i går. (lille udgave af en brisket da jeg var alene hjemme)

 

 

På weber mountain så den bliver slow smoked

Hickory chunks

 

2 timer med røg og 115grader, så var den nået op på 70grader. (ja det var et lille stykke).

Derefter 2timer indpakket til den nåede 95grader.

 


 

Ikke sidste gang jeg har lavet brisket. Resterne går til en gang biks i aften. :)

 

 

 

 

 Skriv lige næste gang 😀

Så kommer jeg gerne forbi med en 12 pack og hygger med 

Det ser meget lækkert ud 

Hvor har du købt dit grill krydderi?

30-06-2019 13:02 #12| 1
nikzz skrev:

 

Hvilken kul bruger i?

Jeg bruger denne type og sætter selv røg osv til hvis det nødvendigt 

Jeg oplever bedst brænde og varmetid med disse kul 

Men hvis der andre forslag til kul
så smid dem endelig op tak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Der INGEN kul der kan måle sig med disse. Færdig slut.
30-06-2019 13:04 #13| 0
OP
Tvis skrev:

Der INGEN kul der kan måle sig med disse. Færdig slut.

 

 Så er vi enige om det 😀

Overvejer at købe en Palle hjem Da det koster en halv arm i den lokale købmand 

30-06-2019 13:06 #14| 0
Tvis skrev:

Der INGEN kul der kan måle sig med disse. Færdig slut.

 

 Enig angående kul. 

30-06-2019 13:10 #15| 0
nikzz skrev:

 

 Skriv lige næste gang

 

 Det er det gode ved slow cook. Masser af tid til at nyde kolde øl imens, og selvom man bliver fuld inden maden er klar, så kan man næsten ikke fucke det op alligevel. :D 

https://pepperpalace.com/pages/san-diego-ca

Jeg vil egentlig helst lave min rub selv, men gik forbi denne butik for at par uger siden, så jeg var nødt til at købe lidt forskelligt med hjem. :) 


30-06-2019 13:20 #16| 0
OP
cains skrev:

 

 Det er det gode ved slow cook. Masser af tid til at nyde kolde øl imens, og selvom man bliver fuld inden maden er klar, så kan man næsten ikke fucke det op alligevel. :D 

https://pepperpalace.com/pages/san-diego-ca

Jeg vil egentlig helst lave min rub selv, men gik forbi denne butik for at par uger siden, så jeg var nødt til at købe lidt forskelligt med hjem. :) 

Det er også en lækker butik

Det kan jeg godt forstår 

Har endnu ikke fundet sådan en butik i købehavn endnu 

 

Redigeret af nikzz d. 30-06-2019 13:43
30-06-2019 13:32 #17| 0
nikzz skrev:

 

 Det er sgu også en lækker butik

 

Absolut. Og mulighed for at smage på det hele. Der var meget godt jeg ikke købt også. Skulle åbenbart begrænse mig mente fruen :o  

30-06-2019 13:38 #18| 1

Darn... jeg kommer først forbi San Diego butikken næste år - så jeg ender med at bestille noget hjem

30-06-2019 14:11 #19| 3
OP

Oprydning i skuret gør man finder en ubrugt global magnet hmmmm hvad gør man den især når ikke ved hvor den kommer fra 

Muligvis en gave for mange år siden

 

Vupti op på grillen og test om det virker 

 

Aner hellere ikke hvor de knive kommer fra 😂 men de er sikkert gode til at skære i brød 

Jeg nyder altid øl når jeg griller eller der skal arbejdes på ved eller omkring grillen 😀

Har faktisk et lille køleskab ståen under selve grillen 

 



30-06-2019 14:19 #20| 1
nikzz skrev:

jeg havde en lidt ældre grilltråd herinde som døde lidt i 2018 og nu 18 mdr senere 

er jeg begyndt at løbe tør for ideer igen 

 

Har google frem og tilbage omkring dette læst blogs osv 

Men det er nu stadig bedre at få tips og tricks og nye retter herfra end fra hestenettet 

 

 

Jeg har stort set grillet hver weekend og en del hverdage 

Og derfor mangler jeg lidt inspiration nu

 

 Du kan ofte finde gode deals ved enten meat market eller steak-out:

https://www.meat-market.dk/shop/frontpage.html

https://www.steak-out.dk/

Der finder du også de udskæringer, som man ikke ser i supermarkedet, og man kan vælge om det skal være græsfodret eller majs/korn-fodret kvæg og hvilket land køerne kommer fra. New Zealandsk Culotte er et fantastisk stykke kød til rimelige priser - Jeg har ikke prøvet Onglet/nyretapper, men var forbi Meat Market i fredags, hvor jeg købte et par kg. for 80 kr./kg.

30-06-2019 14:41 #21| 0
OP
Torstens skrev:

 

 Du kan ofte finde gode deals ved enten meat market eller steak-out:

https://www.meat-market.dk/shop/frontpage.html

https://www.steak-out.dk/

Der finder du også de udskæringer, som man ikke ser i supermarkedet, og man kan vælge om det skal være græsfodret eller majs/korn-fodret kvæg og hvilket land køerne kommer fra. New Zealandsk Culotte er et fantastisk stykke kød til rimelige priser - Jeg har ikke prøvet Onglet/nyretapper, men var forbi Meat Market i fredags, hvor jeg købte et par kg. for 80 kr./kg.

 

 Tak 

Det var sgu nogen fede links du kom med der 

30-06-2019 14:44 #22| 0

Steak-out er lækkert.
Jeg er storforbruger af deres tilbud på terres major og Ball tip

30-06-2019 14:45 #23| 0
nikzz skrev:

 

 Tak 

Det var sgu nogen fede links du kom med der 

 

 Jeg vil sku ikke sige tak. Nu sidder jeg og savler uhæmmet og kan mærke pengene løbe ud af pungen også. :D

30-06-2019 14:58 #24| 1
OP

Lidt af hvad jeg har lavet på grillen anno 2019

 

Jeg har to piger på 7-9 år som ikke høre til den kræsen del af deres årgang 

De smager i det mindste på maden og kan de ikke li det så siger de pænt nej tak


Kødruller med krydderi og bacon 

(Andre former ideer søges)


Kyllingespyd med løg/peberfrugt

(Andre forslag til denne type søges)


Bøffer (jeres hjemmelavet marinade osv)


Burger (evt forslag til hvor meget fedt kødet skal have pt er jeg mest glad for 12% fedt i oksekødet 

Evt hvilken ost i bruger hvilken type bollle osv 


Pizza (kom gerne med jeres egne opskrift på dej/toppings osv)


Oksesteg svinemøbrad osv sidder bare i skabet men er også jævnt kedeligt pt 😀 har prøvet med forskelige slags smag osv


Flæskesteg både på den ene og anden måde 

Har fået gode svær og bløde svær og osv så det er lidt som vinden blæser så der øves stadig på blive 100% champ 😀


Pølser alle slags 

Dog har jeg prøvet noget chorizo som ikke blev så godt (indirekte varme på gasgrill) måske for meget fedt men prøver igen snart 😀


Majskolber (evt fif til hvordan i laver dem?)jeg beholder alt på dem og giver dem ca 15-20 min på øverste hylde på gasgrillen og fjerne alt indpakning og lader dem hvile 2-3 min godt med smør Og salt på 


Har grillet hele løg i sølvpapir og det skaber en sødme og lækker smag 


Har lavet pandekager med stegepanden 


Aller former for lam er blevet afprøvet 


Har lavet stort set alle former for kartofler på grillen 



Men BYD gerne ind med alt hvad i kan byde ind med tak 

30-06-2019 14:59 #25| 0
OP
cains skrev:

 

 Jeg vil sku ikke sige tak. Nu sidder jeg og savler uhæmmet og kan mærke pengene løbe ud af pungen også. :D

 

 Haha kan godt se hvad du mener 

Men vælger at tænke det går til et godt formål 

Min mave 😀

30-06-2019 15:08 #26| 0
nikzz skrev:

 

 Haha kan godt se hvad du mener 

Men vælger at tænke det går til et godt formål 

Min mave

 

 hahaha :) 

30-06-2019 15:38 #27| 0
nikzz skrev:

Oprydning i skuret gør man finder en ubrugt global magnet hmmmm hvad gør man den især når ikke ved hvor den kommer fra 

Muligvis en gave for mange år siden

 

Vupti op på grillen og test om det virker 

 

Aner hellere ikke hvor de knive kommer fra




Glimrende setup😀

30-06-2019 15:44 #28| 1

Ham her er inspirerende. Mest forskellige burger og ben dog.

m.youtube.com/watch?v=OUNrcUb3bPU

30-06-2019 16:09 #29| 1
OP
THR72 skrev:

Glimrende setup

 

 Det er helt fint 😀

Men mangler lige at få overtalt fruen til at rykke mit spot til et nyt sted i haven men det bliver vi måske enige om snart 🤪

30-06-2019 18:35 #30| 0
nikzz skrev:

 


 Det er helt fint




Med en entusiastisk grillmester som partner, så burde hun være til at tale med 😀
30-06-2019 18:46 #31| 0

Prøv porcettia gril stegen langsom med ca 10 kul og hold grillen i gang en 6-7 timer det er klasse !!!!!! Og børnene vil elske det i en burgerbolle 

30-06-2019 19:09 #32| 0

Eller suvit en spisbryst goggle en barbecue marinade drukne stegen i det og brank den godt af på grillen 😍

30-06-2019 20:03 #33| 1
nikzz skrev:

 

Hvilken kul bruger i?

Jeg bruger denne type og sætter selv røg osv til hvis det nødvendigt 

Jeg oplever bedst brænde og varmetid med disse kul 

Men hvis der andre forslag til kul
så smid dem endelig op tak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Det er konge-kul!! Har lige brugt dem idag til et lille selskab til 30 personer, og de leverer!

 

Nemme at tænde op, bliver RIGTIG varme som grillkul skal og holder overraskende længe. Brugte max 2 kilo og de kunne stadig riste grillpølser og lammekroner fint af efter 2,5 time. 

 

- Nyretapper smager fantastik, men ville aldrig bruge dem som "hovedret"/ hovedkød.

 

- Friske majs, helst de danske lidt senere på sommeren, skal faktisk ikke have ret meget for at blive fantastiske. Prøv med 6-7 min på rigtig varm grill og hvile det samme. Og så selvfølgelig smør og salt til servering som du skriver.

 

Bliver helt sulten nu:-)

 

 

30-06-2019 20:39 #34| 0

Dagens tip:

 

Afsted i Biltema og købe deres 10kg grillkul-poser, mener de ligger på 80kr eller noget. Dejligt store stykker, perfekt størrelse (det er ikke ren smulder som i mange andre pakker), de knitrer lystigt under optænding, det tager ca 10-15 min at tænde en god portion i starter, infernalsk varmeudvikling og den perfekte smag.


Ja, de holder ikke VILDT længe, men det gider man jo efterhånden alligevel ikke, når sousviden er opfundet kombineret med strandture og småbørn.

 

(og så måske også afsted i Inco efter en god portion teres major, marineret med rosmarin & hvidløg, men det er en anden historie!)

30-06-2019 21:18 #35| 0
OP
Flex_luthor skrev:

 

- Det er konge-kul!! Har lige brugt dem idag til et lille selskab til 30 personer, og de leverer!

 

Nemme at tænde op, bliver RIGTIG varme som grillkul skal og holder overraskende længe. Brugte max 2 kilo og de kunne stadig riste grillpølser og lammekroner fint af efter 2,5 time. 

 

- Nyretapper smager fantastik, men ville aldrig bruge dem som "hovedret"/ hovedkød.

 

- Friske majs, helst de danske lidt senere på sommeren, skal faktisk ikke have ret meget for at blive fantastiske. Prøv med 6-7 min på rigtig varm grill og hvile det samme. Og så selvfølgelig smør og salt til servering som du skriver.

 

Bliver helt sulten nu:-)

 

 

 

 Ja det er også de bedste kul jeg har prøvet endnu 

 

Omkring majs 

Så har jeg dem på øverste hylde på gasgrillen 

Men fjerner du alt omkring majsen? Eller beholder du det på?

 

Jeg vil prøve din måde senere på sæson 👍

30-06-2019 21:35 #36| 0

Enig i onglet, klasse udskæring.
Kan man lave brisket ordentlig på gasgrill? Tager gerne imod tips!

30-06-2019 21:47 #37| 0

Moo ping på grillen:

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/moo-ping-recipe


start dagen før for bedste resultat. Børnene (to på fire år) sad bare og råbte “MERE SPYYYD”, og det var også et hit hos de voksne. 

30-06-2019 21:50 #38| 0
OP
Don_T skrev:

Moo ping på grillen:

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/moo-ping-recipe

 

start dagen før for bedste resultat. Børnene (to på fire år) sad bare og råbte “MERE SPYYYD”, og det var også et hit hos de voksne. 

 

 Ja tak 

Det må prøves 👍

Fulgte du bare den Opskrift i linket eller har du oplevet noget som vi andre kan drage nytte af?

30-06-2019 22:01 #39| 0

Ham her laver de bedste grill videoer jeg endnu har set, se bl.a denne: https://www.youtube.com/watch?v=4oLnJiYN_GE&t=8s

og https://www.youtube.com/watch?v=2LiKNGa9cJc&t=6s

30-06-2019 22:36 #40| 0
Turbofluen skrev:

Enig i onglet, klasse udskæring.
Kan man lave brisket ordentlig på gasgrill? Tager gerne imod tips!

 

 Ja det vil jeg mene du godt kan. Når jeg kun har 1 brænder tændt på min Q3200 mener jeg termostat siger cirka 120grader.  Så det vil godt kunne lade sig gøre. Jeg lå omkring 110-115grader i smokeren igår. 

30-06-2019 22:47 #41| 0
cains skrev:

 


 Ja det vil jeg mene du godt kan. Når jeg kun har 1 brænder tændt på min Q3200 mener jeg termostat siger cirka 120grader.  Så det vil godt kunne lade sig gøre. Jeg lå omkring 110-115grader i smokeren igår. 




Okay. Og så noget røg ind på en eller anden måde?
30-06-2019 23:17 #42| 1
nikzz skrev:

 

 Ja det er også de bedste kul jeg har prøvet endnu 

 

Omkring majs 

Så har jeg dem på øverste hylde på gasgrillen 

Men fjerner du alt omkring majsen? Eller beholder du det på?

 

Jeg vil prøve din måde senere på sæson

 

 @Turbo (kan ikke få citatet sat ind)

 

Hvis du kører gas-grill, så er jeg enig i cains tilberedning, men sørg for at marinere det i forvejen med alt det du kan li´! Gerne 24 timer, og til røgsmagen brug en god smokey BBQ sauce, som jeg synes er langt bedre end den nemme: Røgsmag på flaske. Synes simpelthen den er så nasty i både duft og smag...

 

MAJS:

 

Gør præcis som du plejer, men tættere på kullene og behold blade og det hele på. Det gør ikke noget at de brænder lidt og ej heller hvis enkelte af majsene bliver branket lidt indenunder. Men husk at lade dem hvile også 6-7 min, evt. i stanniol. Så får de den der perfekte smag af brankede popcorn efterfulgt af sødme og perfekt konsistens indeni. 

 

Grunden til at jeg siger danske majs er, at ligesom asparges, jordbær, svampe etc, er at vi her i DK har en forholdsvis kort sæson på mange grøntsager, men til gengæld gør det at de modner over lang tid og får den smag som de skal have. Drivhuse og import er fint for forbrugeren, men hvad kan slå et dansk jordbær eller en asparges plukket præcis når den/det skal.?:-)

 

Note: Er ikke "køb kun lokalt og dansk" - nørd, men er kæmpe tilhænger af at købe når de rent faktisk er det absolut bedste vi kan få i den måned eller 2.

 

 

 

 

 

30-06-2019 23:23 #43| 0
Turbofluen skrev:

Okay. Og så noget røg ind på en eller anden måde?

 

 Yup. Jeg købte engang en lille boks til røgflis i rema for 20.-  det en lille stål kasse. Lidt flis i den og sæt ild til det.

30-06-2019 23:32 #44| 0

.

Redigeret af JinXXX d. 01-07-2019 20:12
02-07-2019 21:23 #45| 0
OP
Flex_luthor skrev:

 

 @Turbo (kan ikke få citatet sat ind)

 

Hvis du kører gas-grill, så er jeg enig i cains tilberedning, men sørg for at marinere det i forvejen med alt det du kan li´! Gerne 24 timer, og til røgsmagen brug en god smokey BBQ sauce, som jeg synes er langt bedre end den nemme: Røgsmag på flaske. Synes simpelthen den er så nasty i både duft og smag...

 

MAJS:

 

Gør præcis som du plejer, men tættere på kullene og behold blade og det hele på. Det gør ikke noget at de brænder lidt og ej heller hvis enkelte af majsene bliver branket lidt indenunder. Men husk at lade dem hvile også 6-7 min, evt. i stanniol. Så får de den der perfekte smag af brankede popcorn efterfulgt af sødme og perfekt konsistens indeni. 

 

Grunden til at jeg siger danske majs er, at ligesom asparges, jordbær, svampe etc, er at vi her i DK har en forholdsvis kort sæson på mange grøntsager, men til gengæld gør det at de modner over lang tid og får den smag som de skal have. Drivhuse og import er fint for forbrugeren, men hvad kan slå et dansk jordbær eller en asparges plukket præcis når den/det skal.?:-)

 

Note: Er ikke "køb kun lokalt og dansk" - nørd, men er kæmpe tilhænger af at købe når de rent faktisk er det absolut bedste vi kan få i den måned eller 2.

 

 

 

 

 

 Tak for din note omkring Majs

Jeg griller dem på gasgril hvor de lagt på øverste hylde derfor den længere grilltid 


Planlagt at skulle grille på lørdag 

Rejer i en marinade Nogen der har tips til god marinade?


Grillspyd med kylling og grønsager 

Samt et par kyllinge-burger 

(Dog kan det blive ændret til en hel grillkylling istedet for)

 

13-07-2019 18:17 #46| 3
OP

Så er det på tiden igen

Har været ramt af del gøremål på job og hjemmet 

Men nu er det ferie og hygge


Nye kartofler 

Forkogt i små 10 min 

Smurt i trøffelolie og frisk timian 

 


 


En lille culotte steg Smurt i brun farin og salt (Trukket i små 20 min)

Efterfølgende vendt hver 4 min på gril og smurt med en hvidløgsolie med rosmarin 

Nu får den lige lidt hviletid og så håber jeg den sidder lige skabet 😀


13-07-2019 19:43 #47| 6
OP


Det blev til en fin farve og den var ganske fin

Andre der har noget at byde ind med?






13-07-2019 19:59 #48| 0

Det ser dælme godt ud - rosmarin er et genialt krydderi til kød. Spændende med brun farin, kan forestille mig det er lækkert!

13-07-2019 20:00 #49| 0

Skær toppen af et helt hvidløg, så du lige får skåret toppen af feddene af pak det i sølvpapir, drys i toppen med salt, peber og olie.
Giv dem en ordentlig gang varme.
Server. Feddene kan smuttes ud og smager nu forrygende som tilbehør til en god steg 🙂

13-07-2019 20:13 #50| 2
nikzz skrev:

Andre der har noget at byde ind med?






 

 Denne Cote de boeuf :

 

Glemte pics da jeg skar den, men perfekte 55 grader ;) 

13-07-2019 20:24 #51| 0
OP
skaarup skrev:

 

 Denne Cote de boeuf :

 

Glemte pics da jeg skar den, men perfekte 55 grader ;) 

 

 Ser lækkert ud

 

Marinade?

Krydderi?

Eller bare helt uden noget?

13-07-2019 20:31 #52| 0
nikzz skrev:


Marinade?

Krydderi?

Eller bare helt uden noget?

 

salt/peber

 

Fik en ordenlig gang smør/hvidløg/rosemarin da den lå i panden. Derefter overført til indirekte grill hvor den hyggede sig færdig ved ~130-140grader.

13-07-2019 21:19 #53| 0

Lækker tråd


Er der nogen der kan anbefale en god grill? 

Prismæssigt i midtersegmentet. Aner dog ikke hvad de koster eller hvad man leder efter. Kender ordene “weber” og “kuglegrill” men ellers blank. 

 

Har aldrig før selv ejet en grill. men efter at være flyttet i hus skal det været :) 

13-07-2019 21:23 #54| 1
toganim skrev:

Lækker tråd

 

Er der nogen der kan anbefale en god grill? 

Prismæssigt i midtersegmentet. Aner dog ikke hvad de koster eller hvad man leder efter. Kender ordene “weber” og “kuglegrill” men ellers blank. 

 

Har aldrig før selv ejet en grill. men efter at være flyttet i hus skal det været :) 





Bare for at afstemme pris - er det nærmere 4k end 6k?

Hvor er I flyttet hen?
13-07-2019 21:25 #55| 0
toganim skrev:

Lækker tråd

 

Er der nogen der kan anbefale en god grill? 

Prismæssigt i midtersegmentet. Aner dog ikke hvad de koster eller hvad man leder efter. Kender ordene “weber” og “kuglegrill” men ellers blank. 

 

Har aldrig før selv ejet en grill. men efter at være flyttet i hus skal det været :) 

 

 Weber Q3200 hvis du til gasgrill. Jeg er godt tilfreds med min i hvert fald. Står i ca3k.  

13-07-2019 21:39 #56| 0
Jones skrev:


Bare for at afstemme pris - er det nærmere 4k end 6k?

Hvor er I flyttet hen?

 Begge dele fint hvis det er det det koster . Har ingen anelse om hvad en grill koster (andet end tilfældige google søgninger). 

 

Herlev :)

13-07-2019 21:39 #57| 0
cains skrev:

 

 Weber Q3200 hvis du til gasgrill. Jeg er godt tilfreds med min i hvert fald. Står i ca3k.  

 

 Tak :) 

 

Hvad er fordele/ulemper for gas/kul?

13-07-2019 21:41 #58| 0
OP
toganim skrev:

Lækker tråd

 

Er der nogen der kan anbefale en god grill? 

Prismæssigt i midtersegmentet. Aner dog ikke hvad de koster eller hvad man leder efter. Kender ordene “weber” og “kuglegrill” men ellers blank. 

 

Har aldrig før selv ejet en grill. men efter at være flyttet i hus skal det været :) 

 

 Hvad skal den primært bruges til?

Gas?

Kul?


Gas er hurtig og nem 

Kul er hygge og nemmere ryge sin mad på

Samt at styre maden på synes jeg 

13-07-2019 21:43 #59| 0
nikzz skrev:

 

 Hvad skal den primært bruges til?

Gas?

Kul?

 

Gas er hurtig og nem 

Kul er hygge og nemmere ryge sin mad på

Samt at styre maden på synes jeg 

 

 Grille med familie og venner når det passer. Bliver næppe til hverdagsaftner.

 

Har 2 små børn så hvis min antagelse om at kul generelt tager meget længere tid så opgiver jeg gerne lidt smag etc for den tidsbesparelse der er i gas

 

 

Edit: lyder som at gas er vejen frem

Redigeret af toganim d. 13-07-2019 21:45
13-07-2019 21:50 #60| 0
OP
toganim skrev:

 

 Grille med familie og venner når det passer. Bliver næppe til hverdagsaftner.

 

Har 2 små børn så hvis min antagelse om at kul generelt tager meget længere tid så opgiver jeg gerne lidt smag etc for den tidsbesparelse der er i gas

 

 

Edit: lyder som at gas er vejen frem

 

 Med små børn i huset og hvis det “bare” skal være kyllingespyd og Hamburgers så ville jeg gå efter en gasgrill her til starten og når tiden kommer så ville jeg købe en kul gril også så man altid kan gøre begge dele 😀🍺

husk at drikke minimum en kold øl hver gang du griller 🤪


Weber afholder nogen kursus for begynder og der ville jeg anbefalde dig at tage på.


Tre gode pointer om gasgrill

Derkan være mange gode grunde til at vælge en gasgrill frem for en traditionel grill med kul. 

Du undgår al besvær med kul og en til tider langsommelig og genstridig optænding. 

En gasgrill er direkte enkel at bruge og den bliver hurtig varm uden det mindste roderi med optændingsvæske eller andet.

En gasgrill kan således bruges i mange situationer – og fordi gasgrillen gør det hurtigt og nemt kan du selv i en travl hverdag uden bøvl få fornøjelsen af at grille. 

Samtidig kan mange gasgrill give dig en overlegen tilberedning af maden. 

Perfekt til fester og sammenkomster. Gasgrillens ”hjerte” er brænderne, og deres effekt og dækning af stegeoverflade er særligt udslagsgivende for resultatet. Med mindst tre brændere er grillen klædt på til selv avancerede retter eller store kødstykker med indirekte varme. Til hele måltider kan en sidebrænder være en god idé, da du her kan koge kartofler, ris eller sauce




13-07-2019 21:52 #61| 0
OP

@toganim

https://www.weber.com/DK/da/grill-academy/kursus-info/

13-07-2019 21:58 #62| 0

Tak nikzz for meget uddybende forklaringer. Lyder som en gasgril er vejen frem. Er det så Weber Q3200 du hælder til? Har læst kort om den og fine anmeldelser

14-07-2019 01:28 #63| 0
toganim skrev:

Tak nikzz for meget uddybende forklaringer. Lyder som en gasgril er vejen frem. Er det så Weber Q3200 du hælder til? Har læst kort om den og fine anmeldelser

 

 Før du afskriver kul,  det tager 30 min at starte dem,  og et fint ritual at have mens man hakker lidt grønt og duften af kul breder sig.  du får den rigtige smag og for de samme penge som en ordentlig gasgrill koster kan du satme komme langt med kuludstyr.

 

Altså, fyld en grillstarter,  tænd en optændingsblok, smid grillstarter oven på,  hak lidt grønt, knap en øl op og lad kødet nå stuetemperatur og så er vi klar. 

 

Dertil kan enhver idiot se og forstå de farer der er ved en kulgrill,  det er åbenlyst og let at forklare børn,  det samme er ikke tilfældet med gasgrill .

 

Hvis du skal grille meget skal du have begge dele,  hvis du kun skal grille sporadisk i højsæsonen, så ville jeg vælge kulgrill.  En gasgrill skal vedligeholdes og rengøres i endnu højere grad end en kulgrill. 

 

Redigeret af Live d. 14-07-2019 02:32
14-07-2019 11:37 #64| 0
OP
toganim skrev:

Tak nikzz for meget uddybende forklaringer. Lyder som en gasgril er vejen frem. Er det så Weber Q3200 du hælder til? Har læst kort om den og fine anmeldelser

 

 Jeg har ikke selv en Weber Q3200 så kan ikke rigtig udtale mig om den 

Men tænker det er en ganske fin grill og kan helt sikkert leve op til dine behov.

 

Som Live skriver skal du ikke være skræmt for at kigge efter kul-gril 

Men jeg synes stadig du skal starte med gas-gril

 

Jeg har selv en gas-gril og en Weber kuglegril til kul 

Min gasgrill har 4brænder og en side brænder til stegepande eller til at koge kartofler på osv 

 

Min kuglegril bruger jeg til at stresse ned på 

Altså når der skal hygges og bare slappe af 

Og det fede er at pigerne kan lave marsmellows bagefter 😀


16-07-2019 00:08 #65| 0
OP
skaarup skrev:

 

salt/peber

 

Fik en ordenlig gang smør/hvidløg/rosemarin da den lå i panden. Derefter overført til indirekte grill hvor den hyggede sig færdig ved ~130-140grader.

 

 Lyder som en ganske god bøf 😀

Hvor lang tid havde du ved de 130-140 grader

 

Jeg har endnu ikke haft den bøf på grillen men snart skal det ske 😀

16-07-2019 15:37 #66| 0
toganim skrev:

Tak nikzz for meget uddybende forklaringer. Lyder som en gasgril er vejen frem. Er det så Weber Q3200 du hælder til? Har læst kort om den og fine anmeldelser

 

 Q3200 er en rigtig fin første gangs gasgril, og den holder rigtigt længe. +1 til den.

16-07-2019 19:16 #67| 0
nikzz skrev:

 


Lyder som en ganske god bøf 😀Hvor lang tid havde du ved de 130-140 grader
 Jeg har endnu ikke haft den bøf på grillen men snart skal det ske 😀

 

Var ikke lige noget jeg tog tid på. Tænker det har været en 30-40 minutter.

16-07-2019 20:07 #68| 2
Squash'n herbs, asparges kød

 

 

har mange mange flere griller vel ca. hver anden dag🙈

 

hel kylling er klart bedst på kulgrill er min erfaring.

16-07-2019 20:22 #69| 2

smider rå kartofler på fuld varme, pensler dem med olie /krydderurter efter ca 30 min og de er som små bagekartofler efter 45 min. Har man en urtesmør at lade trænge ned er det perfekt.

16-07-2019 20:24 #70| 3

Vi har også en Q3200 og er meget tilfredse. Til vores familie på tre er der rigelig plads til både kød og tilbehør. Når vi har gæster er der fint plads til kød til i hvert fald 6-8 personer. Eneste anke er den har svært ved at nå de rigtig høje temperaturer hvis der er meget vind, men det tænker jeg i nogen grad er et generelt problem?

 

Vi havde kulgrill før og den brugte vi 2-3 om året, nu er det 2-3 gange om ugen. Jeg synes, det er så meget nemmere bare at dreje på to knapper end at skulle stå og rode med kul og grillstarter. Jeg kan sagtens se det fede i at stå og hygge med kulgrillen når der er godt vejr og ferie, men i hverdagen vinder gasgrillen bare klart hos os.

 

De sidste par år er det svinekæber og flanksteak, der er blevet grillet flest gange.

Svinekæber bliver puttet i en en pose med bbqmarinade og derefter i sous vide i et lille døgns tid. Skal derefter bare brunes godt af på grillen.

Flanksteak får 3-4 minutter på hver side og trækker derefter i et kvarter. Det er et stykke kød, der er utrolig nemt at grille, sindssyg god smag, mørt og forholdsvis billigt.

 

Derudover har jeg for kort tid siden opdaget Coops eget salt og peber mix med peberfrugt. Det er jo egentlig utrolig simpelt, men er simpelthen perfekt til grillet oksekød.   

16-07-2019 20:25 #71| 2

er lækkert at forberede udenfor med et glas vin. Husk vin 🤣

rejer, marineret okse og andelår.

 

 

 

krydderurte boller

 


16-07-2019 20:39 #72| 0
OP

@Repsak 

Fedt at du kommer med alle de fotos 

 

Kunne man lokke dig til at komme med opskriften på dine boller og spyd osv?


😀

16-07-2019 21:12 #73| 3
nikzz skrev:

@Repsak 

Fedt at du kommer med alle de fotos 

 

Kunne man lokke dig til at komme med opskriften på dine boller og spyd osv?

 

 

 

 

1)  friske krydderurter gør en verden til forskel, især hvis man leger med grøntsager på grillen.

 

2) spyd 

1 - vigtigt at lave en basis marinade. Min basis består ofte af følgende:

hvidløg

soya

ketchup

olie

salt

peber

cayennepeber

brunfarin

solsikke olie

Evt

timian

rosmarin

oregano

chili

2).

har i år lavet spyd med :

lam , kylling, okse, rejer, torsk, hest, gris, vagtler og meget mere.

 

marinaden er ofte den samme, nogle gange med rød/hvidvin porter øl osv.

Det handler dog om hvad den enkelte er glad for. Jeg smider tit friske krydderurter ind imellem hvert enkelt stykke på spyddet. Giver lige det sidste.

Nogle urter passer selvfølgelig bedre til visse kødtyper end andre. Friske krydderurter har dog større betydning for mig end frisk kød. Køber tit selv stort ind når der er gode tilbud og fryser ned - doseret til 1-3 personer. Bor alene med min søn som er mest fan af oste pølser.

 

ift. Den grill jeg bruger mest er det min gas hvor jeg gerne vil ramme ca 300 grader når jeg griller spyd. Switch dem af og lade dem blive færdige på den høje hylde. 

 

det at arbejde med flere højder samt 3 forskellige grill, giver mange muligheder ift. Temperatur regulering, hvilket er vigtigt ved nogle kødstykker.

 

Boller og pizza, laver jeg efter grund opskrifter som var det til ovn. Meget gerne koldhævet natten over.

Har man dej i overskud smid det i en pose og i køleskabet. Jeg laver ofte en stor dej og bager så nybagt når jeg skal bruge det. En uge er intet problem, husk at bruge minimalt gær da dejen vil blive ved med at hæve trods 2-8 grader i køleskabet.

 

pizzasten er også guldværd på grill. Har dog ødelagt et par stykker hvis man rammer 4-500 grader 😂


Spørg hvis jeg glemte noget. Grill amok!



16-07-2019 22:21 #74| 0

Den and ser noget bleg ud....

17-07-2019 12:25 #75| 0
OP
Repsak skrev:

 

 

1)  friske krydderurter gør en verden til forskel, især hvis man leger med grøntsager på grillen.

 

2) spyd 

1 - vigtigt at lave en basis marinade. Min basis består ofte af følgende:

hvidløg

soya

ketchup

olie

salt

peber

cayennepeber

brunfarin

solsikke olie

Evt

timian

rosmarin

oregano

chili

2).

har i år lavet spyd med :

lam , kylling, okse, rejer, torsk, hest, gris, vagtler og meget mere.

 

marinaden er ofte den samme, nogle gange med rød/hvidvin porter øl osv.

Det handler dog om hvad den enkelte er glad for. Jeg smider tit friske krydderurter ind imellem hvert enkelt stykke på spyddet. Giver lige det sidste.

Nogle urter passer selvfølgelig bedre til visse kødtyper end andre. Friske krydderurter har dog større betydning for mig end frisk kød. Køber tit selv stort ind når der er gode tilbud og fryser ned - doseret til 1-3 personer. Bor alene med min søn som er mest fan af oste pølser.

 

ift. Den grill jeg bruger mest er det min gas hvor jeg gerne vil ramme ca 300 grader når jeg griller spyd. Switch dem af og lade dem blive færdige på den høje hylde. 

 

det at arbejde med flere højder samt 3 forskellige grill, giver mange muligheder ift. Temperatur regulering, hvilket er vigtigt ved nogle kødstykker.

 

Boller og pizza, laver jeg efter grund opskrifter som var det til ovn. Meget gerne koldhævet natten over.

Har man dej i overskud smid det i en pose og i køleskabet. Jeg laver ofte en stor dej og bager så nybagt når jeg skal bruge det. En uge er intet problem, husk at bruge minimalt gær da dejen vil blive ved med at hæve trods 2-8 grader i køleskabet.

 

pizzasten er også guldværd på grill. Har dog ødelagt et par stykker hvis man rammer 4-500 grader

 

 Jeg skal nok spørger løs 

Men lige nu er jeg på ferie og der spise man jo  ude 😀

Redigeret af nikzz d. 17-07-2019 13:48
20-07-2019 01:22 #76| 0
OP

Så er det lørdag og grillen skal bruges i dag 


Var ude i noget kyllingespyd med rød peber og rødløg 

Kødruller med bacon 

Samt hotdogs 


Medmindre der dukker noget op fra PN 😀   

Redigeret af nikzz d. 20-07-2019 08:40
20-07-2019 22:00 #77| 0

Hvordan laver i teres major?

 

Har kun lavet det to gange, med salt/peber, og så lidt ca et minut på hver side indtil termometeret siger ca 54 grader, og det har været ganske fint. Alternativer hertil kunne dog være godt ;-) 

20-07-2019 22:52 #78| 0
OP
Jensen skrev:

Hvordan laver i teres major?

 

Har kun lavet det to gange, med salt/peber, og så lidt ca et minut på hver side indtil termometeret siger ca 54 grader, og det har været ganske fint. Alternativer hertil kunne dog være godt ;-) 

 

 Har du overvejet at lave din engen rub til din teres major 

 

Dog er salt og peber vil stadig at fortrække til en teres major 


Hvordan fortrækker du din teres major?

20-07-2019 23:13 #79| 0

Nogen der har erfaring med low and slow på weber q3200 gasgrill? Og med røg. 

jeg overvejer om jeg skal prøve det imorgen. Den lille brænder på minimum så kan jeg vist holde 120-150grader. Vil så stille et fad vand ind i grillen også, håbee jeg kan sænke temp lidt med det, samt skabe lidt fugt til kødet. Men hvad gør jeg med røg? 

21-07-2019 09:05 #80| 0
nikzz skrev:

 

 Har du overvejet at lave din engen rub til din teres major 

 

Dog er salt og peber vil stadig at fortrække til en teres major 

 

Hvordan fortrækker du din teres major?

 

 Jep, men mangler inspiration til en rub. Den eneste rub jeg altid har liggende er den rub jeg laver til pulled pork og som jeg også bruger til spare ribs. Har dog ikke lyst til at bruge den til teres major. Foretrækker det rødt, skåret ud og gerne med en bearnaise på siden. Men vil gerne have lidt andre måder at lave det på for variationens skyld.

21-07-2019 13:28 #81| 0
OP

@jensen 


en rub som giver mit kød en lækker smag men om du kan li den aner jeg ikke men prøv den gerne 

Det fleste der er online ligner hinanden og derfor må man bare prøve sig frem 😀

 


2 spsk paprika
2 spsk brun farin
1 spsk groft peber
2 tsk groft salt
1 tsk hvidløgspulver
1 tsk grilkrydderi 

1 tsk chilipulver

 

Når jeg skal grille svinekød tilføre jeg dette

1 spsk stødt koriander (bedst til svinekød)


de to gange jeg har grillet teres major 

Har jeg brugt min rub en gang og ellers bare salt og peber den anden gang 


Begge gange har jeg grillet den med høj varme 

1 min på begge sider og hvile i 2 min

Dette gør jeg 5 gange ialt og det giver en lækker rød farve og god smag 







 



21-07-2019 13:31 #82| 0

Beef ribs / dino ribs

 

 

store ben = dino ribs. 

forsøger mig med slow på gas grillen idag. Muligvis jeg er nødt til at skrue lidt op for temp undervejs da jeg nok kom lidt for sent ud af starthullerne idag.

Redigeret af cains d. 21-07-2019 13:31
21-07-2019 13:34 #83| 0
OP
cains skrev:

Beef ribs / dino ribs

 

 

store ben = dino ribs. 

forsøger mig med slow på gas grillen idag. Muligvis jeg er nødt til at skrue lidt op for temp undervejs da jeg nok kom lidt for sent ud af starthullerne idag.

 

 Ser sgu lækkert ud

Hvad temp er du starte med? 

21-07-2019 13:36 #84| 0

Ligger omkring de 100 grader lige nu. Spændt på om jeg kan holde den der. Ikke prøvet low and slow på gassen før

21-07-2019 15:00 #85| 1

 

cirka 1.5 time senere. Grillen har lagt omkring de 130. Nu er kødet. 70. Så pakket ind og så skal vi opad mod 95. Hældt lidt æblejuice i bakken. 

21-07-2019 19:47 #86| 0
OP
cains skrev:

 

cirka 1.5 time senere. Grillen har lagt omkring de 130. Nu er kødet. 70. Så pakket ind og så skal vi opad mod 95. Hældt lidt æblejuice i bakken. 

 

 Hvordan blev den?

Og måtte du øge temp undervejs 


21-07-2019 19:55 #87| 0

Ingen justering af temp. Den var allerede for høj til at starte med. Blev for hurtigt 95 indeni, så fedtet smeltede ikke ordentligt. 

kødet smagte rigtig godt, men der var for meget fedt. Skal prøves igen men på slow cookeren næste gang

25-07-2019 17:46 #88| 3
OP

Export øl og flankesteak samt hjemmelavet kartoffelsalat

 

Flankesteak er i hvidløgs marinade med en krydderurter blanding med spinat 



25-07-2019 19:10 #89| 3

 

en hakkedreng med smørstegte kartofler og bearnaise. 💪

27-07-2019 10:19 #90| 3

Porchetta er nok min største grillfavorit - laves bedst på rotisserie, men er også monster lækkert bare på almindelig grill (hvor man så lige vender den løbende). 

 

https://madsvin.com/porchetta-pa-grill/

29-07-2019 02:11 #91| 0
OP
xitaah skrev:

Porchetta er nok min største grillfavorit - laves bedst på rotisserie, men er også monster lækkert bare på almindelig grill (hvor man så lige vender den løbende). 

 

https://madsvin.com/porchetta-pa-grill/

 

 Hvor tit griller du denne type?

Hvad skal man evt passe på med?

Jeg har stadig til gode at prøve denne type for steg 😉

29-07-2019 23:19 #92| 0
nikzz skrev:

 

 Hvor tit griller du denne type?

Hvad skal man evt passe på med?

Jeg har stadig til gode at prøve denne type for steg

 

 1-2 gange om året. Burde gøre det oftere, for så svært er det slet ikke :) 

30-07-2019 15:44 #93| 0
OP
xitaah skrev:

 

 1-2 gange om året. Burde gøre det oftere, for så svært er det slet ikke :) 

 

 Griller du den på gas eller kul? Og hvor lang tid?

Jeg burde snart prøve det 😀

30-07-2019 18:34 #94| 1
OP

Så guys her er der en lækker opskrift til hakkebøf med grillsovs 

 

500 gram oksekød gerne omkring 8-10% fedt

Salt og peber efter behov 

1 spsk vand 

1 tsk engelsk sovs (gerne mere hvis man er til dette)

Dette ælte sammens og formes til hakkebøffer 


Grillsovs

1 spsk finthakket løg

1 fed knust hvidløg 

1 spsk olie (gerne en god en)

1 dk tomatpure (koncentreret)

2-3 spsk vand

1 tsk engelsk sovs

1 tsk citronsaft

1 tsk gul sennep (tørret)

1 tsk barbecukrydderi

Salt efter behov og lidt peber 


Damp løg og hvidløg i olien

Uden de bliver brune 

Kom resten i og og kog sovsen i 3-4 min

Pensl den ene side af bøfferne og ellers over på grillen og flip dem og smør dem på den anden side dette gøres efter behov indtil jeres bøffer er klar 

 

I kan vælge at lave bugers med en god Skive ost på

eller bare servere hjemmelavet kartoffelsalat og flutes til 

 

Det er en nem ret og burde score højt hos damen da du laver alt selv 😀

 

01-08-2019 22:26 #95| 5

Der laves mad til imorgen. Pulled pork og pulled beef. 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 lag i røg. Håber grillen holder varmen i nattens løb så jeg ikke skal op. 

01-08-2019 22:41 #96| 0
OP
cains skrev:

Der laves mad til imorgen. Pulled pork og pulled beef. 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 lag i røg. Håber grillen holder varmen i nattens løb så jeg ikke skal op. 

 

 Altså altså 😀

Du giver den sgu gas 😀

Ser frem til at se det færdige resultat i morgen 

BTW hvad tid skal man komme forbi 🤪

02-08-2019 07:34 #97| 4

Altså hvis 6kg kød til 8 voksne og 3 børn, samt 2 frankfurtere til hver ikke er nok så er der rester efter kl 20. 🤣. Hov og hjemmebagte hotdog/burgerbrød til. 👍


Ser ud til de har svedt lidt i nattens løb. Er oppe på 65grader nu. Grillen skulle lige have lidt vand i vandbade. Kullene kører stadig fint, og også woodchunks tilbage, så de får stadig røg sammen med varmen. Har dog lige givet den lidt frisk kul også, så temperaturen holdes over 100

 


 

02-08-2019 07:45 #98| 0

Er der nogle PN'ere der er ejer af en Traeger grill?

02-08-2019 11:36 #99| 0
OP
cains skrev:

Altså hvis 6kg kød til 8 voksne og 3 børn, samt 2 frankfurtere til hver ikke er nok så er der rester efter kl 20.

 

 Aftale haha

Bare en masse NBA til maden så holder det 

03-08-2019 16:24 #100| 0
OP
cains skrev:

Altså hvis 6kg kød til 8 voksne og 3 børn, samt 2 frankfurtere til hver ikke er nok så er der rester efter kl 20.

 

 Hvordan blev den?

 

Jeg ryger igen på min grillsovs til buger og lidt hotdogs til børnene 😀

03-08-2019 16:30 #101| 0

Er på vej til en ven og spise slagterens porchetta med svinemørbrad i midten.
Vi har en billig kuglegrill og en ovn til rådighed, ingen automatiske drejemekanismer, ingen af os har prøvet det før, hvor skal vi vælge at lave den?

Han er selv fiskemester, og plejer at få det gode kød af slagtermesteren, så vil være ærgeligt at ødelægge den..

03-08-2019 20:22 #102| 0
nikzz skrev:

 

 Hvordan blev den?

 

Jeg ryger igen på min grillsovs til buger og lidt hotdogs til børnene

 

 Ikke så godt som jeg havde håbet. Pulled beef blev meget tørt. Så tør den var svær at pulle.. Det der blev pulled smagte dog rigtig godt. Forsøgte mig med resterne idag, men virker til at være en omgang beef jerky mere end pulled beef. Hvis der mangler plads i køleskabet, så er det nok en af de første ting der smides ud.  Enten er der bare alt for lidt fedt i en oksebov til at den kan bruges til det, eller også skal den have meget kortere tid end pulled pork.


Pulled pork blev rigtig godt. :)

04-08-2019 22:56 #103| 0

Hej

Er der nogen der ved hvor jeg med sikkerhed kan finde ferske kyllingevinger i morgen.

 

Jeg er i Brøndby i disse dage.

Er ikke klar over om inco har? 

Men er der evt. En der lige har set dem et sted i storkøbenhavns området? :)

 

Skal bruge et par kg. 

05-08-2019 06:33 #104| 0
cains skrev:

 


 Ikke så godt som jeg havde håbet. Pulled beef blev meget tørt. Så tør den var svær at pulle.. Det der blev pulled smagte dog rigtig godt. Forsøgte mig med resterne idag, men virker til at være en omgang beef jerky mere end pulled beef. Hvis der mangler plads i køleskabet, så er det nok en af de første ting der smides ud.  Enten er der bare alt for lidt fedt i en oksebov til at den kan bruges til det, eller også skal den have meget kortere tid end pulled pork.

 

Pulled pork blev rigtig godt. :)



Jeg ville til hver en tid hellere bruge tykkam end bov til pulled beef.
05-08-2019 07:35 #105| 0
TheYid skrev:
Jeg ville til hver en tid hellere bruge tykkam end bov til pulled beef.

 

 Har du prøvet at lave det før? Hvor lang tid skal det ha sammenlignet med pulled pork? Går ud fra den stadig skal op omkring de 90-95g

05-08-2019 20:52 #106| 0
cains skrev:

 


 Har du prøvet at lave det før? Hvor lang tid skal det ha sammenlignet med pulled pork? Går ud fra den stadig skal op omkring de 90-95g



Jeg har lavet det nogle gange, vil anbefale 12 timer ved 100 grader til en temperatur på ca. 85-90 grader.

Kan evt også lave sous vide.
05-08-2019 21:46 #107| 0
TheYid skrev:
Jeg har lavet det nogle gange, vil anbefale 12 timer ved 100 grader til en temperatur på ca. 85-90 grader.

Kan evt også lave sous vide.

 

 Takker. Vil jeg prøve næste gang. 👍

05-08-2019 22:43 #108| 2

Fandt mine vinger :)


Så de er lige blancheret i godt saltet vand. Herefter kølet ned og blandet med en lækker spicy krydderiblanding.


Imorgen skal de have hotsauce og grilles på kul. 

 


05-08-2019 23:53 #109| 0
OP
Micebulldogs skrev:

Fandt mine vinger :)

 

Så de er lige blancheret i godt saltet vand. Herefter kølet ned og blandet med en lækker spicy krydderiblanding.

 

Imorgen skal de have hotsauce og grilles på kul. 

 

 

 

 Fedt du fandt dem 🙂

Husk fotos af dem både før og efter og smid dem op her 😉


06-08-2019 20:10 #110| 5


Hej


I aften har jeg grillet vinger.

En process der startede i går, hvor jeg kort blancherede dem, kølede dem ned og gav dem en god rub med lidt styrke.

De lå til idag, hvor jeg lavede min marinade.. En ret klassisk BBQ marinade, tilført hotsauce.


Lod det trække et par timer før jeg grillede dem, først direkte over kul, så de kunne få lidt striber og herefter blot under låg på indirekte varme.


Ganske fint resultat.







 

 

06-08-2019 21:25 #111| 0
OP
Micebulldogs skrev:

 

Hej

 

I aften har jeg grillet vinger.

En process der startede i går, hvor jeg kort blancherede dem, kølede dem ned og gav dem en god rub med lidt styrke.

De lå til idag, hvor jeg lavede min marinade.. En ret klassisk BBQ marinade, tilført hotsauce.

 

Lod det trække et par timer før jeg grillede dem, først direkte over kul, så de kunne få lidt striber og herefter blot under låg på indirekte varme.

 

Ganske fint resultat.






 

 

 

 

 Det ser rigtig vellykket ud 😀

Mums mums 

08-08-2019 13:34 #112| 3

bare fordi det er torsdag og et eller andet skal man jo have til frokost. 😊

 

 

glemte at tage et efter billlede. Men beef short ribs. 5 timer med røg og mellem 110-140grader. Slut temp 88g

 

skafte koteletter. 

 

 

75min på slow/smoke ved 110g. Centrum temp 65gr. Derefter over på gasgrillen på fuld smadder og få 1-1.5min på hver side. 


Jeg er mæt nu. 😊🤔


 

08-08-2019 17:40 #113| 2
OP
cains skrev:

bare fordi det er torsdag og et eller andet skal man jo have til frokost.

 

 Det er konge 👍

 

 

Det er primært sådan jeg griller hver gang 😀

I dag står den bare på bacon pølser og BBQ Frankfurter med surt til 

Nemt og hyggeligt 


08-08-2019 18:30 #114| 0

Du skulle invitere Dokkedal forbi :)

08-08-2019 20:05 #115| 0
nikzz skrev:

 

 Det er konge

 

 Newcastle er en kongeøl. 😊

10-08-2019 18:43 #116| 5
OP

så tester jeg lige et par hjemmelavet Gordon Bleu samt nogen kalvekoletter 

Og slagteren ostepølser 

Hancock Black til grillen 😀

 



14-08-2019 16:53 #117| 4
nikzz skrev:

så tester jeg lige et par hjemmelavet Gordon Bleu samt nogen kalvekoletter 

Og slagteren ostepølser 

Hancock Black til grillen

 

 Hold kæft det ser godt ud...Og så Hancock...Det er bare en konge værdig :) I øvrigt en fantastisk dejlig tråd du her har gang i....Følger den nøje med savl ud af munden :):)

14-08-2019 19:01 #118| 2
OP
Bessefar skrev:

 

 Hold kæft det ser godt ud...Og så Hancock...Det er bare en konge værdig :) I øvrigt en fantastisk dejlig tråd du her har gang i....Følger den nøje med savl ud af munden :):)

 

 Ja det er fed tråd med en masse gode ting i

Er også glad for at Cains deltager aktivt i tråden da der virklige kommer lækkert derfra også 


Hancock Er bare lækkert øl og jeg betaler gerne lidt ekstra for den øl 

 

Men griller du selv?


17-08-2019 19:51 #119| 0
OP

Endelig er der opklaring i vejret omkring amager så kan man da teste lidt lækkert til i morgen

Jeg går nok efter lidt bøffer og lidt nemt kartofler med olie 🙂


Andre der skal grille i morgen?



17-08-2019 20:47 #120| 0

God fornøjelse nikzz. Ved ik om jeg får grillet imorgen. Går en 2 ugers grill pause i møde pga ferie og en arb uge med alt for mange timer. 

18-08-2019 11:37 #121| 0
OP
cains skrev:

God fornøjelse nikzz. Ved ik om jeg får grillet imorgen. Går en 2 ugers grill pause i møde pga ferie og en arb uge med alt for mange timer. 

 

 Tak men kan se vejret har taget en drejning så jeg har regn igen hele dagen i min have 😀

Men sådan er det jo


Men arbejder stadig på finde en løsning så jeg kan grille i tørvejr 

23-08-2019 21:27 #122| 4
OP

ja det blev bare hurtige løsning idag 

Men dejligt endelig at kunne grille igen 

Koteletterne fra slagter 

Ostepølse som jeg ikke aner hvor er fra da det nogen konen har købt 

Øl fra Hancock (det er Black igen )

Brød til ungerne 


Andre der har planer for gril i denne weekend?



24-08-2019 17:57 #123| 3
OP

Prøver noget konen har købt noget

vikingkølle i sous vide (inden onkel jokes kommer så ja der var en anden kølle i spil igår 🥳)

Det er første gang Jeg støder på denne viking kølle som kommer fra en gris andre der kender den form for kølle 😀


 


Samt en ny øl som er købt til at jeg skal tilbringe alt for lang tid med min svigermor til vinter 😂

 

 

 






 


24-08-2019 18:44 #124| 3

 

Jeg udnytter også det gode vejr.

Her en kam uden svær, svøbt i bacon og grillet hårdt af og ellers har den bare stået og hygget sig.

Passer meget på den så jeg kan snuppe den ved den helt rigtige temperatur.


Selvfølgelig krydret .. her med lidt hjemmelavet kryddersalt.





Redigeret af Micebulldogs d. 24-08-2019 18:45
24-08-2019 18:46 #125| 0
nikzz skrev:

Prøver noget konen har købt noget

vikingkølle i sous vide (inden onkel jokes kommer så ja der var en anden kølle i spil igår

 

 De hedder spoleben og er den nederste del af skanken. Ret lækkert og bliver vanvittigt mørt.


24-08-2019 19:57 #126| 6
24-08-2019 19:59 #127| 0
OP
Micebulldogs skrev:

 


Jeg udnytter også det gode vejr.


Her en kam uden svær, svøbt i bacon og grillet hårdt af og ellers har den bare stået og hygget sig.


Passer meget på den så jeg kan snuppe den ved den helt rigtige temperatur.


 

Selvfølgelig krydret .. her med lidt hjemmelavet kryddersalt.









Dit ser også rigtig lækkert ud 😀
Spoleben kendte jeg så ikke men tak for oplysningen
Det var rigtig mørt og lækkert
30-08-2019 19:27 #128| 0

Dblt

Redigeret af Live d. 30-08-2019 19:37
30-08-2019 19:30 #129| 1

Det er sommer lidt endnu 😀

 

 

 

 

06-09-2019 23:16 #130| 1

Der skal kæmpes lidt når man skal grille i det regnvejr vi har lige nu..  men det lykkedes med nok optænding at få gang i kullene, og de holder sig varme endnu. Så 1stk nakkefilet er sat over. Med lidt held er der pulled pork burger til aftensmad imorgen 🙈💪🏻

21-09-2019 01:43 #131| 0
OP

Jeg har været pænt presset over det lorte regnvejr
Minusgrader osv kan man grille i men at stå og blive pissevåd imens man tyller slots og venter på
Grillen bliver varm er bare røvsygt

Jeg satser på stegt flæsk på grillen i morgen
Vejret på Amager ser da ok ud til grill 😀

21-09-2019 07:52 #132| 0
nikzz skrev:

Jeg har været pænt presset over det lorte regnvejr
Minusgrader osv kan man grille i men at stå og blive pissevåd imens man tyller slots og venter på
Grillen bliver varm er bare røvsygt

Jeg satser på stegt flæsk på grillen i morgen
Vejret på Amager ser da ok ud til grill

 

 Jeg ser til min glæde at du værdsætter øl fra Hancock :)

 

Hvis du ikke allerede er på dén galej, vil jeg anbefale du kigger lidt mod Thisted Bryghus. Der er adskillige små perler iblandt.

https://thisted-bryghus.dk/produkter/flaskeoel/

21-09-2019 08:28 #133| 0

Sjovt nok popper nedenstående op på fb en halv time efter seneste post :)

https://www.tv2nord.dk/artikel/snart-kan-antoni-brygge-seks-millioner-liter-oel-om-aaret

21-09-2019 16:10 #134| 0
OP
fryden skrev:

 


 Jeg ser til min glæde at du værdsætter øl fra Hancock :)

 

Hvis du ikke allerede er på dén galej, vil jeg anbefale du kigger lidt mod Thisted Bryghus. Der er adskillige små perler iblandt.

https://thisted-bryghus.dk/produkter/flaskeoel/





Tak for link
Jeg er også fan af Thisted øl 🍺😀

I dag bliver det dog en Guinness Nitro IPA jeg napper imens flæsket bliver stegt 🥳
21-09-2019 17:21 #135| 1
OP

det bliver en lækker lørdag 

Stegt flæsk med kartofler og persillesovs samt en kold øl 




21-09-2019 17:26 #136| 0

Uhhmmm Thisted Øl er bare guuuur.

 

Blev helt pjattet med deres Juleren sidste år, skulle nok lige have læst at den er 7,9%... sejlede op på værelset ;) Så jeg hjalp godt med til at tømme Hotel Hanstholms lager hehe :D Håber jeg skal der op igen inden jul og arbejde !!!

 

Deres classic er heller ikke tosset.

21-09-2019 18:04 #137| 0


Ahhh

21-09-2019 20:01 #138| 0
Zeranor skrev:


Ahhh

 

 Det ligner Heston Blumenthals grill - er det noget værd, eller forsøger han bare at tjene lidt ekstra på sit navn ? 

21-09-2019 20:07 #139| 0
nikzz skrev:

det bliver en lækker lørdag 

Stegt flæsk med kartofler og persillesovs samt en kold øl 

 

 

 

 

 Skulle sværet ikke af?

21-09-2019 20:08 #140| 0
OP
kris_rem skrev:

 

 Skulle sværet ikke af?

 

 Nope på med det hele 

Giver røg og ild i grillen 😀


21-09-2019 21:38 #141| 0
Don_T skrev:

 

 Det ligner Heston Blumenthals grill - er det noget værd, eller forsøger han bare at tjene lidt ekstra på sit navn ? 

Det er den bedste gasgrill jeg har haft. Og så er den lækkert design.
Kan kun anbefale.

04-10-2019 23:06 #142| 1
OP

Op med denne


Har planer om bøffer og rødvin søndag selvom det pisser ned 😀

Andre der skal grille i weekenden?

05-10-2019 09:18 #143| 0
nikzz skrev:

Op med denne

 

Har planer om bøffer og rødvin søndag selvom det pisser ned

 

 Yup. St louis cut ribs idag 👍

05-10-2019 12:47 #144| 3

 

 

 

 

 

så er vi igang 🤤🤤

05-10-2019 13:01 #145| 0
OP

Det ser lækkert ud cains 

Ser frem til se det færdige resultat 

05-10-2019 16:14 #146| 0

 

 

 

så vi halvvejs. Brun farin og smør og så pakket ind de næste timer. 

05-10-2019 19:06 #147| 2
05-10-2019 19:08 #148| 0

Som nybagt husejer har jeg fuldt lidt med i anbefalingerne her i tråden. 
Er opsat på at gas er vejen frem for vores behov. 
Weber virker som et oplagt valg, pga kvalitet og mange muligheder for tilbehør. Konen have sagt at Genesis 310 så okay ud. 

Nu ser jeg i #141 at  anbefaler Heston Blumenhals grille. Jeg synes at Everdure Furnace ser spændende ud. 
Er der andre der har erfaringer med disse, eller skal jeg tilbage til Weber ideen?



05-10-2019 22:01 #149| 7

 

færdige resultat. Synes de blev gode. Synes dog lidt tørre. Men af første forsøg helt klart godkendt. 

05-10-2019 22:03 #150| 0
ACO_Himself skrev:

Som nybagt husejer har jeg fuldt lidt med i anbefalingerne her i tråden. 
Er opsat på at gas er vejen frem for vores behov. 
Weber virker som et oplagt valg, pga kvalitet og mange muligheder for tilbehør. Konen have sagt at Genesis 310 så okay ud. 

Nu ser jeg i #141 at  anbefaler Heston Blumenhals grille. Jeg synes at Everdure Furnace ser spændende ud. 
Er der andre der har erfaringer med disse, eller skal jeg tilbage til Weber ideen?



 

 Kan desværre ikke byde ind med andet end jeg er rigtig godt tilfreds med min weber q3200 hvis du går den vej. Men hvordan den er sammenla

05-10-2019 22:31 #151| 1
cains skrev:

 

færdige resultat. Synes de blev gode. Synes dog lidt tørre. Men af første forsøg helt klart godkendt. 

 

 De har satme en lækker farve. 

06-10-2019 21:19 #152| 0
OP
cains skrev:

 

færdige resultat. Synes de blev gode. Synes dog lidt tørre. Men af første forsøg helt klart godkendt. 

 

 Mums mums

Jeg blev så slået på en rookie fejl 

Løb tør for gas 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️ Eller retter glemt at købe gas

Så jeg må vente til en anden gang 🙂

06-10-2019 22:47 #153| 0
nikzz skrev:

 

 Mums mums

Jeg blev så slået på en rookie fejl 

Løb tør for gas

 

 Det satme ikke godt. Derfor jeg har 2 gas flasker. 🤔😉

06-10-2019 22:49 #154| 2

 

 

Til go kød hører sig også go øl. På billedet er mit første forsøg på en hjemmebryg. Så der kun 4+ uger til jeg finder ud af om det har været en succes🤔🙈

07-10-2019 19:13 #155| 0
OP
cains skrev:

 

 Det satme ikke godt. Derfor jeg har 2 gas flasker.

 

 Det har jeg også 

men jeg var ikke informeret om at der var blevet brændt ukrudt med min backup flaske 😂

 

Så nu er jeg gået igang med en tosse tanke 

Nemlig en 17kg i cykelskuret og så grave et speciel gasrør ned i rende i min have og bore hul i bunden af gasgrilen og koble den på studsen så jeg på den måde har rigeligt gas hele året 

Men det bliver måske først i 2020 



07-10-2019 20:35 #156| 0

Det lyder som noget af et projekt. Det ikk sådan du får naturgas som energi kilde til huset ??

07-10-2019 20:42 #157| 0
OP
cains skrev:

Det lyder som noget af et projekt. Det ikk sådan du får naturgas som energi kilde til huset ??

 

 Nej jeg har ikke naturgas i huset Ellers var det røget over til grillen 😀

08-10-2019 12:27 #158| 1
Micebulldogs skrev:

 

Jeg udnytter også det gode vejr.

Her en kam uden svær, svøbt i bacon og grillet hårdt af og ellers har den bare stået og hygget sig.

Passer meget på den så jeg kan snuppe den ved den helt rigtige temperatur.

 

Selvfølgelig krydret .. her med lidt hjemmelavet kryddersalt.





 

 Hey ser sgu lækkert ud

 

er det bare en nakkekam men bacon om og hvad temperatur tog du den af på ? :)

14-10-2019 12:24 #159| 0

Har I et god måde at gøre jeres grill-riste rene på. ?

 

Det giver en god duft når der er lidt gammelt branket kød på min Q3200 - men sundt er det nok ikke...…

 

Hvad gør I ?

 

Tak for hint i øvrigt om Teres Major. Smager dejligt :)

14-10-2019 12:30 #160| 0
Spørgejørgen skrev:

Har I et god måde at gøre jeres grill-riste rene på. ?

 

Det giver en god duft når der er lidt gammelt branket kød på min Q3200 - men sundt er det nok ikke...…

 

Hvad gør I ?

 

Tak for hint i øvrigt om Teres Major. Smager dejligt :)

 Jeg har netop bestilt sådan en her:


 

14-10-2019 18:36 #161| 1
OP
Jones skrev:




 Jeg har netop bestilt sådan en her:

 

 

 

 Har du bestilt en kevlar klud eller hvad? 😀

 

 

 

 

 

Jeg plejer at give min grill en solid omgang varme og når risten er meget varm så tager jeg en grillbøste og rengøre min grilrist

Bagefter lader jeg den køle ned og når den er helt kold så bliver den smurt med olivenolie så den er klar til dagen efter eller om aften 

Husk at man skal drikke to-tre øl imens man rengøre grillen 😀

Spørgejørgen skrev:

Har I et god måde at gøre jeres grill-riste rene på. ?

 

Det giver en god duft når der er lidt gammelt branket kød på min Q3200 - men sundt er det nok ikke...…

 

Hvad gør I ?

 

Tak for hint i øvrigt om Teres Major. Smager dejligt :)

 

 

14-10-2019 18:47 #162| 0
nikzz skrev:

 

 Har du bestilt en kevlar klud eller hvad?

 

 Jeg tænkte folk selv googlede.


indtil videre har jeg gjort det samme som dig - men ikke været helt så god til smøring

14-10-2019 20:23 #163| 0

Nogle gode tips til hvordan man lukker sin grill ned til vinter sæsonen ? Den står vinteren over, udendørs under en overdækket terrasse og med dækken på .

14-10-2019 20:29 #164| 1
Pokernewbie skrev:

Nogle gode tips til hvordan man lukker sin grill ned til vinter sæsonen ? Den står vinteren over, udendørs under en overdækket terrasse og med dækken på .

 

 En grill lukkes ikke ned fordi det er vinter 🤔

jeg ville gøre den hovedrent. Riste, indersiden af grill. Hvis gasgrill også gas rør. Når det hele er gjort rent ville jeg tænde den og lige brænde den igennem, så der ikke er fugt i gasrør eller andre steder. Og så smøre riste ind i olivenolie. Og så slide dækken på den igen

14-10-2019 21:01 #165| 0
OP
Pokernewbie skrev:

Nogle gode tips til hvordan man lukker sin grill ned til vinter sæsonen ? Den står vinteren over, udendørs under en overdækket terrasse og med dækken på .

 

 Jeg gør som Cains beskriver i indlæg 164 

og hvis den ikke bruges i 2-3 mdr så giv den lige en opstart og rens rist og smør den igen

15-10-2019 16:43 #166| 1
OP

 

 

Setup klar til flankesteak og bacon 

 

Bagekartoflerne er i oven nu 75 min så er de klar 

Beklager den 11 kg flaske men min lokale købmand er lukket ned og

derfor tømmer jeg den 11 kg først så bytter jeg det hele bagefter

 

Guinness IPA til dagens opgave 

Redigeret af nikzz d. 15-10-2019 16:45
15-10-2019 17:13 #167| 1

Det ser sku lækkert ud. 👍

15-10-2019 17:33 #168| 0
OP
cains skrev:

Det ser sku lækkert ud.

 

 Ja det håber jeg også det bliver

Flaksteak går bare super godt til bagekartofle da kødet ned kan blive mixet med bagekartoflen Og indgå i fyldet

Det er forsøg som jeg håber falder i god jord hos ungerne men taber nok konen 🙂

15-10-2019 17:54 #169| 0

Cool den variant har jeg ikke prøvet. 

15-10-2019 18:06 #170| 0
OP
cains skrev:

Cool den variant har jeg ikke prøvet. 

 






Jo bacon og flankesteak samt salat og røb peber osv til bagekartofler gør det hele lidt nemmere 😀

15-10-2019 19:03 #171| 4
OP




Jeg er pænt tilfreds med dagens opgave 


15-10-2019 20:07 #172| 2

For meget pynt på den tallerken. (Og for lidt bacon) Ellers ser det godt ud. 🤔😂

15-10-2019 20:20 #173| 0
OP
cains skrev:

For meget pynt på den tallerken. (Og for lidt bacon) Ellers ser det godt ud.

 

 Jeg har ellers lavet lidt over 500 gram bacon 

Men fik ikke så meget selv 

Pynten er kun for st slippe for at høre på konen

Redigeret af nikzz d. 15-10-2019 20:20
15-10-2019 22:10 #174| 2
nikzz skrev:

 


Pynten er kun for st slippe for at høre på konen

 

16-10-2019 01:35 #175| 4

Klar på en omgang vinter grill! 

Får ikke spillet poker mere, men mad🥳

 

Satser på lige at få smidt lidt billeder op. 

 

Ellers sæson for at sylte Ca alt.

 

Alm Syltelage 10kg sukker 10L eddike, 100gr hel sort peber,  15gr laurbær. 


Syltes skal der fordi:

1. Det er sæson

2. Det er genialt til grill, som tilbehør. 

3. Jeg elsker at sylte. 

 

 

Har pt syltet fra denne sæson :

-Grønne tomater - alm lage 

-Røde langtidsstegte tomater(90 gr 6timer m krydderurter fra haven: timian, rosmarin) 

-Chilier(nelliker, laurbær) - tilsat lage

-Jordbær(ingefær, peberrod) tilsat lage

- syltede rødløg - altid

- syltede figner(ikke egen have) 


Har også gang i en sauerkraut/surkål. Findes mange opskrifter men er ikke selv tilfreds.. 

Husk alt kan syltes/konserveres Ca alt. 


At konservere ting er faktisk sundt, både for økonomi og helbred 👌🇩🇰

 

Det "fede ved det surer" er at det komplimentere grilmad perfekt, vejen til umani er meget få ingredienser væk 🤟

Grill løs! 


16-10-2019 17:21 #176| 0
OP
Repsak skrev:

Klar på en omgang vinter grill! 

Får ikke spillet poker mere, men mad

 

 Fedt ser frem til at se hvor dit indlæg bære det hen til 🙂

18-10-2019 15:53 #177| 0
OP

Nogen det har prøvet den barbecue sovs?



https://www.newcastlebrownale.dk/

18-10-2019 18:50 #178| 0
nikzz skrev:

Nogen det har prøvet den barbecue sovs?



https://www.newcastlebrownale.dk/

 

 Nope. Men det er en god øl

10-11-2019 14:11 #179| 3
OP

Så prøver jeg sgu æbleskiver på gasgril samt en hjemmelavet juleale med kardemomme og ladkrids 


07-12-2019 22:45 #180| 1
OP

Så går vi snart julegrill amok eller skal man bare holde sig til det sikre igen i år.

 

Jeg prøver for første gang at få en anden person til at lave stegen hjemme hos mig 

Svigermor vil lave and på sin måde i år 

 

Så jeg skal bare holde hof og servere flæsk det meste af dagen den 24


Hvad har i af planer?

23-12-2019 11:34 #181| 1
OP

Så er det nu vi skal diskutere flæskesteg på gril her til jul.


Der er mange måder at gøre det og folk har deres små trick og tips


sidste år fik jeg et tips med at blande groft salt med Lurpak smør oven på og det gjorde mine svær sprøde og luftige 

Udover så hvis man griller sin steg så husk at man skal drikke øl til 😀


jeg skal ikke grille i år da jeg bare skal være vært 🍺😁


23-12-2019 18:59 #182| 0
OP

Hmmm 

Lige hentet stegen 

4.5 kg som skal grilles 

Ville i dele den op i to eller bare smide den op hel

23-12-2019 21:51 #183| 0
nikzz skrev:

Hmmm 

Lige hentet stegen 

4.5 kg som skal grilles 

Ville i dele den op i to eller bare smide den op hel

 

 Kommer lidt an på.formen af den. Hvis den har samme størrelse over det hele, så er hel fin nok. Hvis der stor forskel på enderne ville jeg dele den. 

23-12-2019 22:00 #184| 0
OP
cains skrev:

 

 Kommer lidt an på.formen af den. Hvis den har samme størrelse over det hele, så er hel fin nok. Hvis der stor forskel på enderne ville jeg dele den. 

 

 Den ser faktisk ud til at have samme størelse hele vejen 

men svoger kommer i morgen så må han beslutte hvad vi gør med den 

Det er faktisk en fed fornemmelse bare at være gæst i sit eget hus 🙂

14-03-2020 12:28 #185| 2
OP

Jeg fik aldrig gang i meget vintergril som planlagt 

 

nu er jeg røget med en forårs opstart
fryserne skal tømmes her i de 14 dages lockdown 

Der er masser af gris kan jeg se 

Har alt for svinemøbrad 

Fif til den type på grillen 

Jeg har lavet den klassiske med fyld og bacon rundt om alt for mange gange til jeg gerne vil prøve noget nyt 🙂






 



04-04-2020 14:57 #186| 0
OP


Lysten til ar grille har været sat på stand-by 

Oprydning i skuret og jeg finder en opskrift 

Har sjovt nok en hel kylling Og ja en NBA samt kul 


 Nu skal den have gas 😀


Andre der er ved at finde deres gear frem til den ensomme påske gril med lam?



 

08-04-2020 17:39 #187| 2
OP

Juhuu er vi gået helt kolde i gril verden 🤪

 

Napper lige en flanksteak med hvidløgs marinade 

Rosmarin kartofler 

Samt en to liter Skagens ØL 🍺

 




 


08-04-2020 19:51 #188| 0
nikzz skrev:

Juhuu er vi gået helt kolde i gril verden

 

 Skagen øl. De satme gode. 🙂

jeg har kun grillet pølser og bøffer indtil videre. Men nu er terrassen snart fixet helt op, samt grillen gjort forårsklar, så det skal snart være.  Savner i hvert fald en pulled pork og baby back ribs. 

08-04-2020 20:41 #189| 0
OP
cains skrev:

 

 Skagen øl. De satme gode.

 

 Ja det er rigtig god øl

Bare surt man bor i den anden ende af landet 😀

 

Ser frem til nogen fotos 

Især dine baby back ribs 👍

08-04-2020 21:25 #190| 0

Jeg har også fået opgraderet med en røgeovn som venter på at blive samlet. Ud over det skal jeg have flyttet 57eren over i et hjemmelavet bordarrangement. Jeg glæder mig også til PP, Brisket og Ribs  

08-04-2020 21:31 #191| 4
Grillede fladbrød med ramsløgsolie
10-04-2020 12:12 #192| 0

Nogen der har et godt bud på hvorfor en gasgrill ikke bliver ordenlig varm...

 

Min onkel har en Charbroil gas grill, hvor der godt nok kommer flamme i brænderne, men som om der ikke er ordenlig tryk på dem. Temperaturen kommer kun op omkring en 150 grader... tænker det enten er beskidte dyser eller en regulator ? Gas flasken er helt ny.

10-04-2020 12:17 #193| 0

Lille advarsel, Pas på jeres grill, i de lokale grupper her har der været flere opslag om stjålede grill.


Sørg for de ikke kan ses udefra jeres have, eller spænd dem fast. 

10-04-2020 12:46 #194| 5

Har investeret i en Ooni Koda gas pizzaovn til terrassen, den får lige en kæmpe anbefaling:




10-04-2020 13:05 #195| 0
OP
aLETman skrev:

Nogen der har et godt bud på hvorfor en gasgrill ikke bliver ordenlig varm...

 

Min onkel har en Charbroil gas grill, hvor der godt nok kommer flamme i brænderne, men som om der ikke er ordenlig tryk på dem. Temperaturen kommer kun op omkring en 150 grader... tænker det enten er beskidte dyser eller en regulator ? Gas flasken er helt ny.

 

 Prøv at se om det er muligt at skifte regulator 

Da den muligvis kan være defekt 

Det er sgu sjældent dyser stopper til 

Men rens dem for sikkerheds skyld 

 

Prøv at tage gasgrill et sted hvor der er varmere og tjek om temp stiger 

Jeg har også måtte kæmpe lidt med min charboil når det er koldt udenfor 

10-04-2020 13:33 #196| 0

Jeg har fået et helt (og ret grov udskæring) spidsbryst af mine forældre, der har egne kvæg. Den her har sgu et brystben i midten og dog ret marmoreret. Min plan er at give det lang tid i min smoker, men er der nogen, der har erfaring med at sprænge det først for at holde det saftigt?

10-04-2020 13:34 #197| 3
Lavede i øvrigt en varmrøget lakseside i sidste uge. Kæft det var lækkert.
Redigeret af mortenkk d. 10-04-2020 13:35
10-04-2020 13:36 #198| 0
mortenkk skrev:

Jeg har fået et helt (og ret grov udskæring) spidsbryst af mine forældre, der har egne kvæg. Den her har sgu et brystben i midten og dog ret marmoreret. Min plan er at give det lang tid i min smoker, men er der nogen, der har erfaring med at sprænge det først for at holde det saftigt?

 

 Så er det her man spørger om det er godt kødkvæg, og om der sælges til PN? 

10-04-2020 14:15 #199| 2
nikzz skrev:

 

 Prøv at se om det er muligt at skifte regulator 

Da den muligvis kan være defekt 

Det er sgu sjældent dyser stopper til 

Men rens dem for sikkerheds skyld 

 

Prøv at tage gasgrill et sted hvor der er varmere og tjek om temp stiger 

Jeg har også måtte kæmpe lidt med min charboil når det er koldt udenfor 

 

 Problem solved !

 

Det viste sig at være selve et par stykker af knapperne til brænderne, der var blevet løs, så når han "troede" der var tændt og drejet på max var det ikke tilfældet. De blev motioneret lidt og justeret ind igen, så nu spiller grillen igen ! Ved ikke om de havde sat sig pga. vinteren.

10-04-2020 18:49 #200| 0
OP
aLETman skrev:

 

 Problem solved !

 

Det viste sig at være selve et par stykker af knapperne til brænderne, der var blevet løs, så når han "troede" der var tændt og drejet på max var det ikke tilfældet. De blev motioneret lidt og justeret ind igen, så nu spiller grillen igen ! Ved ikke om de havde sat sig pga. vinteren.

 

 Måske har knapper fået et stød hvis grillen er blevet rykket og derfor kan de være blevet løse

Men fedt i fandt problemet og fik det klaret 

17-04-2020 12:25 #201| 2

 

 

 

 

1stk culotte. Pudset af. Og givet rub. Planen er den skal smokes ved 100g til den er 54g og så skal den hvile et kvarters tid. Når det meste af røgen har lagt sig efter cirka 30min får den lige en sjat honning/brun farin blanding. 

17-04-2020 17:04 #202| 0
OP
cains skrev:

 

 

 

 

1stk culotte. Pudset af. Og givet rub. Planen er den skal smokes ved 100g til den er 54g og så skal den hvile et kvarters tid. Når det meste af røgen har lagt sig efter cirka 30min får den lige en sjat honning/brun farin blanding. 





Mums siger jeg bare
Den glæder jeg mig til se færdig 👍😀

Jeg køre den sikre med stegt flæsk og kartofler

17-04-2020 17:07 #203| 3
OP
17-04-2020 19:09 #204| 9

 

det færdige resultat. Kød der smelter på tungen. 👍

17-04-2020 19:10 #205| 0

Hmmm stegt flæsk. Dælme længe siden. Må jeg hellere få skrevet på todo listen. 🙂

17-04-2020 19:58 #206| 0
mortenkk skrev:

Jeg har fået et helt (og ret grov udskæring) spidsbryst af mine forældre, der har egne kvæg. Den her har sgu et brystben i midten og dog ret marmoreret. Min plan er at give det lang tid i min smoker, men er der nogen, der har erfaring med at sprænge det først for at holde det saftigt?

 Lav det som brisket!

 

17-04-2020 20:31 #207| 0

Hvad vil folk anbefale af gasgrill, når budgettet lyder på omkring 3k? Er det bare en Weber q3200?

17-04-2020 20:44 #208| 0
KeysorSoze skrev:

Hvad vil folk anbefale af gasgrill, når budgettet lyder på omkring 3k? Er det bare en Weber q3200?

 

 Lige købt Espirit III, imo bedre end Q3200 efter jeg har lavet noget research og kigget reviews igennem. Rigtig lækker grill! 

 

Sørg for at køb overdækket til den hvis den skal stå udendørs hele året. 

17-04-2020 21:56 #209| 0
jannik_pro skrev:

 


 Lige købt Espirit III, imo bedre end Q3200 efter jeg har lavet noget research og kigget reviews igennem. Rigtig lækker grill! 

 

Sørg for at køb overdækket til den hvis den skal stå udendørs hele året. 




Tak for svar.

Hvad er forskellen udover design og en brænder mere? Hvad gør den bedre?
18-04-2020 09:38 #210| 0
nikzz skrev:

 Har du ikke problemer med at få dem sprøde, når det er tykke skiver ? 
Jeg banker dem flade, inden grill - så er jeg sikker på sprødhed. (hvis det er det, du går efter, naturligvis :-) )

 

18-04-2020 10:31 #211| 0
OP
Storvezir skrev:

 Har du ikke problemer med at få dem sprøde, når det er tykke skiver ? 
Jeg banker dem flade, inden grill - så er jeg sikker på sprødhed. (hvis det er det, du går efter, naturligvis :-) )

 

 

 Det kommer an på hvilket flæsk det er synes jeg 

Nogen gange er de meget tynde 

Men jo jeg har brugt lang tid på at finde den metode til at få dem sprøde 


Jeg sætter dem på øverste grill rist med drypbakke under 


Så efter 10-15 minutter vender jeg dem om så svær kommer nedad og efter 10 minutter er de klar 


Så smider jeg dem alle i alubakke og lige giver dem lidt i grillen ca 5 minutter så godt med salt og peber henover så er de klar 


Men min kone er glad for hun slipper for lugte af gris indenfor 😀

19-04-2020 13:28 #212| 0
KeysorSoze skrev:

Tak for svar.

Hvad er forskellen udover design og en brænder mere? Hvad gør den bedre?

 

 Den er efter min overbevisning bygget meget mere stabilt end Q3200 (har set begge modeller samlet på youtube). Derudover har den som du nævner en brænder mere hvilket også er et +, specielt hvis man laver mad på indirekte varme.. men altså de er ellers meget ens udover de 2 ting. Vi var først varmest på Q3200, men jeg er rigtig glad for vi købte espirit. Den har allered været i brug et par gange, og skal det igen i aften :)

19-04-2020 17:42 #213| 1
OP

noget hakket oksekød fra mrbeef 

Det blev til hjemmelavet bruger dog med de røvsyge købe boller fra netto 

 

Nogen der har en god opskrift på engen burgerboller så modtages de gerne tak 


Bøfferne er lagt i en salt og peber mix 

De ryger på grillen nu 😀

19-04-2020 19:48 #214| 0
nikzz skrev:

noget hakket oksekød fra mrbeef 

Det blev til hjemmelavet bruger dog med de røvsyge købe boller fra netto 

 

Nogen der har en god opskrift på engen burgerboller så modtages de gerne tak 

 

Bøfferne er lagt i en salt og peber mix 

De ryger på grillen nu


https://www.dr.dk/mad/opskrift/brodrene-prices-burgerboller
 

 Prøv at give dem her et skud! De er gode både til burger og pulled pork. Brdr. Price opskrift, og så har de det helt rigtige look, synes jeg :)


Alternativt klik lidt rundt på Gastromands side. Mange lækre sager!

19-04-2020 19:53 #215| 6


En omgang stegt flæsk med kartofler og persille sovs lavet i "kurv" 😋😋

20-04-2020 17:15 #216| 0
nikzz skrev:

Det blev til hjemmelavet bruger dog med de røvsyge købe boller fra netto 

 

Nogen der har en god opskrift på engen burgerboller så modtages de gerne tak

 

 https://www.gastrofun.dk/opskrift/brioche-burgerboller


De bliver super. Eneste jeg ville ændre er antallet. Hvis du laver dem til 10 stk bliver de alt for store. Gå efter en 12-14 stykker :-)

20-04-2020 19:27 #217| 0
OP
skaarup skrev:

 

 https://www.gastrofun.dk/opskrift/brioche-burgerboller

 

De bliver super. Eneste jeg ville ændre er antallet. Hvis du laver dem til 10 stk bliver de alt for store. Gå efter en 12-14 stykker :-)

 

 Fedt tak 

Det vil jeg kigge på

20-04-2020 19:28 #218| 0
OP
thebouncer skrev:

 

https://www.dr.dk/mad/opskrift/brodrene-prices-burgerboller
 

 Prøv at give dem her et skud! De er gode både til burger og pulled pork. Brdr. Price opskrift, og så har de det helt rigtige look, synes jeg :)


Alternativt klik lidt rundt på Gastromands side. Mange lækre sager!

 

 Mange tak for det 

Vil kigge på dem også 

21-04-2020 17:35 #219| 2
nikzz skrev:

 

 Prøv at se om det er muligt at skifte regulator 

Da den muligvis kan være defekt 

Det er sgu sjældent dyser stopper til 

Men rens dem for sikkerheds skyld 

 

Prøv at tage gasgrill et sted hvor der er varmere og tjek om temp stiger 

Jeg har også måtte kæmpe lidt med min charboil når det er koldt udenfor 

 

 Jeg synes også min charbroil var sløv, og mente at have læst (måske herinde), at de havde en for lille regulator e.l.

Skrev til kundeservice, og fik følgende svar:

 

"Gitte H, Charbroil Service Team commented:Hej M,
Tak for din henvendelse.
Umiddelbart lyder det som om, at din grill ikke bliver helt varm nok.
Som udgangspunkt siger vi, at den skal blive mindst 250 grader varm (på termometer) på 15-20 minutter.
Jeg sender en ny regulator til dig på vores ordre 207919.
Den leveres til nærmeste GLS pakkeshop, og du får en sms, når pakken er klar til afhentning.
MVH Gitte H"


PS: Grillen er mindst tre år gammel, og jeg skulle ikke fremvise kvittering osv. Super service. Den nye regulator varmer væsentlig kraftigere end den gamle.

21-04-2020 18:48 #220| 0
nikzz skrev:


Er det ikke et helvede et gøre grillen ren bagefter?
Tænker det sprøjter mere end en dryb bakke kan indfange?
21-04-2020 18:53 #221| 0
rojh83 skrev:

 

En omgang stegt flæsk med kartofler og persille sovs lavet i "kurv"



Det der ser massivt godt ud! Jeg tog mig selv i at savle ud over mit eget alternative tapas bord.. 😮
21-04-2020 20:30 #222| 1
OP
grovfil skrev:

Er det ikke et helvede et gøre grillen ren bagefter?
Tænker det sprøjter mere end en dryb bakke kan indfange?

 

 Nope alt fedt falder ned i drypbakken 

Huset lugter ikke af stegeflæsk og konen brokker sig ikke så win win

21-04-2020 22:29 #223| 0
Pokernet Champ 2023

Jeg er en sucker for stegt flæsk, så derfor købte jeg disse racks https://barbecue-masters.dk/holdererack/stegt-flæsk-holder-1219.html

 

Det er så ekstremt let at smide flæskestykkerne op i holderne og grille dem til perfektion. 

 

@OP - hvis du tester dem så smid lige nogle billeder op. 

21-04-2020 22:45 #224| 1

Jeg ved godt det ikke hører til i en grill tråd, men nu der bliver skrevet så meget om stegt flæsk er jeg nød til at give mit besyv med. 

klip flæsken over i halve og smid dem 40 minutter i actifry - fejler aldrig og er ubestridt de bedste flæsk jeg nogensinde har fået :-)

22-04-2020 18:54 #225| 0

Total nybegynder her, så bær over med mig. :D

Jeg har fået en q3200, og skal have købt mig en gasflaske. Kan jeg købe mig en hvilken som helst flaske, og få ombyttet alle steder? XL byg er billigere med indkøb fx, men det er nemmere for mig at bytte i Silvan / bauhaus. Eller skal man købe og ombytte samme sted?

Jeg regner med at købe en letvægtsflaske på 5kg, som kan stå inde under grillen på vognen, da jeg vil skulle køre den frem når den skal bruges og væk efterfølgende. 

Hvordan med daglig rengøring efter brug / vedligehold etc. Andre gode råd / godt at vide / dos and donts før jeg starter op? Gode råd tages imod med kyshånd.

22-04-2020 19:54 #226| 1

Så længe den passer til din regulator kan du bruge alle gasflakser. Og de der letvægt kan du bytte alle steder. Kan du godt købe i bauhaus og få byttet til ny i silvan..  jeg er lige blevet anbefalet at droppe en 5kg under min weber selvom det ifølge manualen er tilladt. Han var brandmand og havde været til 3 grill brænde den sidste uge pga 5kg flaske under grillen. Så jeg blev frarådet at gøre det. Der skulle findes en holder til grillen, men den billigste jeg fandt var 900.- så jeg prøver nok at fixe en anden løsning selv når jrg lige får en god ide en dag. 

22-04-2020 19:56 #227| 0
noxious skrev:

Total nybegynder her, så bær over med mig. :D

Jeg har fået en q3200, og skal have købt mig en gasflaske. Kan jeg købe mig en hvilken som helst flaske, og få ombyttet alle steder? XL byg er billigere med indkøb fx, men det er nemmere for mig at bytte i Silvan / bauhaus. Eller skal man købe og ombytte samme sted?

Jeg regner med at købe en letvægtsflaske på 5kg, som kan stå inde under grillen på vognen, da jeg vil skulle køre den frem når den skal bruges og væk efterfølgende. 

Hvordan med daglig rengøring efter brug / vedligehold etc. Andre gode råd / godt at vide / dos and donts før jeg starter op? Gode råd tages imod med kyshånd.

 

 Du kan også købe en brugt flaske på facebook/dba. Jeg købte en tom til 350.- i lørdags som jeg bare kørte direkte i byggemarkedet og byttede til en fyldt. 

22-04-2020 19:58 #228| 6

 

 

 

det er onsdag. Fruen blir forkælet senere, så jeg skulle forkæles nu. 🙂. Nyretapper. Stegte kartofler og bearnaisesauce. 

22-04-2020 20:30 #229| 0

Årh, nyretapper. Det er så lækkert!


Jeg har lige bestilt nogle hjem fra dyrbar.dk - der er fri fragt med koden Støvlet Katrine pt., hvis andre skal bruge kød. De har nogle spændende ting, udover en masse af de kendte udskæringer. 

22-04-2020 20:41 #230| 0
Pokernewbie skrev:

Jeg ved godt det ikke hører til i en grill tråd, men nu der bliver skrevet så meget om stegt flæsk er jeg nød til at give mit besyv med. 

klip flæsken over i halve og smid dem 40 minutter i actifry - fejler aldrig og er ubestridt de bedste flæsk jeg nogensinde har fået :-)




Får du flæsket saftigt på denne måde? Har aldrig prøvet det i den.
22-04-2020 20:41 #231| 0
Pokernewbie skrev:

Jeg ved godt det ikke hører til i en grill tråd, men nu der bliver skrevet så meget om stegt flæsk er jeg nød til at give mit besyv med. 

klip flæsken over i halve og smid dem 40 minutter i actifry - fejler aldrig og er ubestridt de bedste flæsk jeg nogensinde har fået :-)




Får du flæsket saftigt på denne måde? Har aldrig prøvet det i den.
22-04-2020 20:41 #232| 0
Pokernewbie skrev:

Jeg ved godt det ikke hører til i en grill tråd, men nu der bliver skrevet så meget om stegt flæsk er jeg nød til at give mit besyv med. 

klip flæsken over i halve og smid dem 40 minutter i actifry - fejler aldrig og er ubestridt de bedste flæsk jeg nogensinde har fået :-)




Får du flæsket saftigt på denne måde? Har aldrig prøvet det i den.
22-04-2020 21:26 #233| 0
cains skrev:

Så længe den passer til din regulator kan du bruge alle gasflakser. Og de der letvægt kan du bytte alle steder. Kan du godt købe i bauhaus og få byttet til ny i silvan..  jeg er lige blevet anbefalet at droppe en 5kg under min weber selvom det ifølge manualen er tilladt. Han var brandmand og havde været til 3 grill brænde den sidste uge pga 5kg flaske under grillen. Så jeg blev frarådet at gøre det. Der skulle findes en holder til grillen, men den billigste jeg fandt var 900.- så jeg prøver nok at fixe en anden løsning selv når jrg lige får en god ide en dag. 

 

 Interessant. Også selvom det var 5kg efter forskrifterne? Kan forstå hvis flasken er for høj og kommer for tæt på varmen. Virker bare som en træls løsning at skulle slæbe en løs flaske efter grillen, når der er lavet en holder.

 

De kan også byttes selvom det er et andet mærke de sælger? Ligner silvan og bauhaus har de samme (primagaz) og xlbyg en andet (kosan gas). Flasken er klart billigere i xl, men ombytning billigere i bauhaus.

Har kigget efter brugt, men har ikke fundet nogen på dba i overskuelig afstand.


22-04-2020 21:36 #234| 0
OP
cains skrev:

Så længe den passer til din regulator kan du bruge alle gasflakser. Og de der letvægt kan du bytte alle steder. Kan du godt købe i bauhaus og få byttet til ny i silvan..  jeg er lige blevet anbefalet at droppe en 5kg under min weber selvom det ifølge manualen er tilladt. Han var brandmand og havde været til 3 grill brænde den sidste uge pga 5kg flaske under grillen. Så jeg blev frarådet at gøre det. Der skulle findes en holder til grillen, men den billigste jeg fandt var 900.- så jeg prøver nok at fixe en anden løsning selv når jrg lige får en god ide en dag. 


Hmmm underligt 

De brandmænd jeg har haft hjemme hos mig har ikke nævnt noget om det før 

Det må man da lige få undersøgt nærmere tænker jeg 

Hvilken type gasflaske har du?

 

Fedt med liv i tråden 🙂

 

Og lækkert du lige disker op med stegte kartofler 

 

Forkoger du dine kartofler?

  

22-04-2020 21:38 #235| 0

#233+234+foregående om det emne: generelt  mindskes risiko hvis regulatot tages af gasflaske hver gang efter brug

22-04-2020 21:39 #236| 0
OP
FreshyDane skrev:

#233+234+foregående om det emne: generelt  mindskes risiko hvis regulatot tages af gasflaske hver gang efter brug

 

 Hvilket jeg også gør 

Har mine gasflasker i skur hvor gasgrillen ikke står

22-04-2020 21:42 #237| 0
nikzz skrev:

 

 Hvilket jeg også gør 

Har mine gasflasker i skur hvor gasgrillen ikke står

 

 Men hvis man skal fjerne flasken ryger pointen lidt med at have en holder under grillen?! Så kan man lige så godt have en større og have stående ved siden af.

Men at frakoble regulatoren er selvfølgelig mere lige til.

22-04-2020 21:49 #238| 0
OP
noxious skrev:

 

 Men hvis man skal fjerne flasken ryger pointen lidt med at have en holder under grillen?! Så kan man lige så godt have en større og have stående ved siden af.

Men at frakoble regulatoren er selvfølgelig mere lige til.

 

 Det er fordi jeg bruger mine flasker til andre ting også 🙂

Men ja bare fjern regulator så er man home free 😁

22-04-2020 22:21 #239| 0
nikzz skrev:

 

 Det er fordi jeg bruger mine flasker til andre ting også

 

Makes sense. :)

og fedt! Vil klart foretrække en flaske der er fastmonteret.

 

22-04-2020 22:32 #240| 0

Jeg fjerner ikke min regulator efter brug. Den sidder der indtil flasken er tom. Står så pænt under bordet i den ene side. Q3200. 

Har ikke været for varmt der, så lader den stå der. Tør ikke andet nu :) Havde ellers lige købt en 5kg fordi jeg ville have den ind under og stå. Tænker bare det bliver træls når grillen står op af en væg, at man skal tage regulatoren af hver gang. 

Og hvad ændre det på risikoen at den tages af hver gang ?

22-04-2020 22:34 #241| 1
nikzz skrev:

 

Hmmm underligt 

De brandmænd jeg har haft hjemme hos mig har ikke nævnt noget om det før 

Det må man da lige få undersøgt nærmere tænker jeg 

Hvilken type gasflaske har du?

 

Fedt med liv i tråden

 

 Kogte 2kg kartofler lørdag. Så har fået stegte kartofler, søndag, mandag, tirsdag og idag onsdag :D 

Men nu er der heller ikke flere tilbage.

 

23-04-2020 00:55 #242| 5
Kammerherre skrev:

Får du flæsket saftigt på denne måde? Har aldrig prøvet det i den.

 

 

Kammerherre skrev:

Får du flæsket saftigt på denne måde? Har aldrig prøvet det i den.

 

 

Kammerherre skrev:

Får du flæsket saftigt på denne måde? Har aldrig prøvet det i den.

 

 SÅ SVAR HAM DOG, FOR GUDS SKYLD!!!!

24-04-2020 13:35 #243| 1
OP
thirdTA skrev:

 

 

 

 

 

 SÅ SVAR HAM DOG, FOR GUDS SKYLD!!!!

 

 Haha 

Tror der har været en dårlig forbindelse hos ham


Men nu er det fredag og der skal grilles 

Bøffer fra den lokale slagter med en paprika rub 

Nogen kyllingspyd i en marinade som konen lavet igår så aner ikke hvad send består af :-)


Masser af NBA øl så kan det ikke gå helt galt 




24-04-2020 15:57 #244| 1

Får mig en mors stout. Skååål 🙂

skal grille lidt kylling der skal bruges i hjemmelavet pita brød. De blev bagt igår. Ikke så meget luft i midten som ønsket så det skal jeg ha undersøgt til næste gang. Imorgen er det nok stegt flæsk for de billeder herinde fra tidligere er bare nam nam

24-04-2020 16:32 #245| 3

Så blev det weekend:




24-04-2020 16:50 #246| 0
OP
jewr skrev:

Så blev det weekend:

 

Ser sgu lækkert ud MEN 

Hvorfor står der edderkopper på posen til venstre 😀

 

 

24-04-2020 16:51 #247| 1
nikzz skrev:

Ser sgu lækkert ud MEN 

Hvorfor står der edderkopper på posen til venstre

 

 Det er åbenbart en udskæring af gris. Jeg kalder den spiderpig 😂

24-04-2020 16:52 #248| 0
OP
cains skrev:

Får mig en mors stout. Skååål

 

 Det er sgu også en lækker ØL den stout 

Mums mums 

 

Jeg tror faktisk at jeg skal grille flæsk igen i denne weeekend 🤪

24-04-2020 16:55 #249| 0
OP
jewr skrev:

 

 Det er åbenbart en udskæring af gris. Jeg kalder den spiderpig

 

 Haha fedt 

En omgang spiderpig 

den må jeg google snart 😀

24-04-2020 18:16 #250| 5
OP

 

Jeg valgte at droppe paprikaen og bare køre sikre salt og peber da jeg så kødet 

 

øllet blev til at starte med en Lottrup US Dark ale 








 

 

 

 

 

Redigeret af nikzz d. 24-04-2020 18:59
24-04-2020 20:51 #251| 0
cains skrev:

Får mig en mors stout. Skååål

 

 Du skal bage dine pitabrød ved meget høj varme - så danner de "lomme" i midten.

24-04-2020 21:22 #252| 0
tuznelda skrev:

 

 Du skal bage dine pitabrød ved meget høj varme - så danner de "lomme" i midten.

 

 Det vigtigste ift.  optimale pitabrød er dejen, som meget gerne skal være mælkebaseret eller med yoghurt. En kold langtidshævet er optimal. 

 


En varm flade er det vigtigste ift. F.eks at bage boller. 


F. Eks varm ovn/grill til 280 gr. Giv pizza sten mindst 30min. Er det alm bageplade er 15 min fint. Er dog varmen der skaber den hurtige hævelse. 


Derfor er mere  gær end normalt også st fortrække til pita, det sammen med de enzymer der er i mælkeprodukter. 











 


 








25-04-2020 08:59 #253| 1
Repsak skrev:

 

 Det vigtigste ift.  optimale pitabrød er dejen, som meget gerne skal være mælkebaseret eller med yoghurt. En kold langtidshævet er optimal. 

 

 

En varm flade er det vigtigste ift. F.eks at bage boller. 

 

F. Eks varm ovn/grill til 280 gr. Giv pizza sten mindst 30min. Er det alm bageplade er 15 min fint. Er dog varmen der skaber den hurtige hævelse. 

 

Derfor er mere  gær end normalt også st fortrække til pita, det sammen med de enzymer der er i mælkeprodukter. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tuznelda skrev:

 

 Du skal bage dine pitabrød ved meget høj varme - så danner de "lomme" i midten.

 

 Har brugt opskriften herinde fra: 

https://livsstil.tv2.dk/mad/opskrift/pitabroed-med-marineret-kylling-paa-spyd-fennikelsalat-og-chimichurri

 

så de blev bagt ved 250g. Der var en lille lomme men det var ikke meget. Det der fangede os ved opskriften var det ikke tog ret lang tid at lave og kun skulle hæve kort tid. Jeg synes dem de vidste i go morgen tv var med større lomme. 

25-04-2020 10:05 #254| 0
Repsak skrev:

 

 Det vigtigste ift.  optimale pitabrød er dejen, som meget gerne skal være mælkebaseret eller med yoghurt. En kold langtidshævet er optimal. 

 

 

En varm flade er det vigtigste ift. F.eks at bage boller. 

 

F. Eks varm ovn/grill til 280 gr. Giv pizza sten mindst 30min. Er det alm bageplade er 15 min fint. Er dog varmen der skaber den hurtige hævelse. 

 

Derfor er mere  gær end normalt også st fortrække til pita, det sammen med de enzymer der er i mælkeprodukter. 

  

 

 

 

 

 

 

 

 Arla er så glade for at folk tror at det har nogen betydning at bruge mælkeprodukter i gærdeje.

 

 

26-04-2020 16:46 #255| 5

 

 

 

 

 

 

så der mam. 🥰

26-04-2020 18:16 #256| 0
OP
cains skrev:

 

 

 

 

 

 

så der mam.

 

 Lækkert 

Jeg har været byggemand Bob i denne weekend så fik kun grillet i fredags


26-04-2020 20:41 #257| 5


Godt nok ikke grill.. -outdoor tur i shelter og maden lavet på trangia.  

27-04-2020 13:09 #258| 0

Anbefal mig en grill. Jeg tænker selv det skal være en gasgrill.

 

Jeg er ikke vild med ordet begyndergrill!

 

Jeg skal bare have den rigtige så jeg kan lave nogle af de satans lækre ting i poster!!

 

Optimalt set skal jeg bruge udstyr til at lave maden set på post 215 :D

 

Håber nogen vil hjælpe ud fra de meget få oplysninger.

 

PS hvis jeg kan få post 215 maden som take away, så fuck grillen

27-04-2020 23:14 #259| 0
frytki skrev:

Anbefal mig en grill. Jeg tænker selv det skal være en gasgrill.

 

Jeg er ikke vild med ordet begyndergrill!

 

Jeg skal bare have den rigtige så jeg kan lave nogle af de satans lækre ting i poster!!

 

Optimalt set skal jeg bruge udstyr til at lave maden set på post 215 :D

 

Håber nogen vil hjælpe ud fra de meget få oplysninger.

 

PS hvis jeg kan få post 215 maden som take away, så fuck

https://www.bilka.dk/have/grill-og-grilltilbehoer/gasgrill/char-broil-professional-4400-gasgrill---sort/p/100269684

 

 

Har en charbroil professional 4400, den er jeg yderst tilfreds med. Stor grill areal, højt låg ( når der skal roteres kylling, kurv og andet) -Havde ellers sværget til kun at bruge kulgrill, men må indrømme gas bare er nemmere og smagen...syns ikke jeg kan smage forskel. 

Men skal du have spyd osv, så køb det spyd der går hele vejen gennem grillen, det er mere stabilt imo. 

 

Til tider fåes den som pakketilbud med overtræk og diverse tilbehør.. Og ellers kan man ofte handle det med til en god pris hvis man køber samlet. 

Kurv...køber du, så køb en kurv der kan gå i opvaskemaskine. 

 

28-04-2020 07:42 #260| 0
rojh83 skrev:

https://www.bilka.dk/have/grill-og-grilltilbehoer/gasgrill/char-broil-professional-4400-gasgrill---sort/p/100269684

 

 

Har en charbroil professional 4400, den er jeg yderst tilfreds med. Stor grill areal, højt låg ( når der skal roteres kylling, kurv og andet) -Havde ellers sværget til kun at bruge kulgrill, men må indrømme gas bare er nemmere og smagen...syns ikke jeg kan smage forskel. 

Men skal du have spyd osv, så køb det spyd der går hele vejen gennem grillen, det er mere stabilt imo. 

 

Til tider fåes den som pakketilbud med overtræk og diverse tilbehør.. Og ellers kan man ofte handle det med til en god pris hvis man køber samlet. 

Kurv...køber du, så køb en kurv der kan gå i opvaskemaskine. 

 

 Det sjovt jeg skulle til at skrive i tråden om folk kunne anbefale en grill som IKKE var Charbroil.

Jeg har selv en Charbroil T47 - og jeg må indrømme, jeg synes godt nok det er noget lort. 

Har selv overvejet at investere i en Weber Genesis af en art - nogle der har erfaringer med den serie?

 

28-04-2020 08:19 #261| 0
Unreachable skrev:

 Det sjovt jeg skulle til at skrive i tråden om folk kunne anbefale en grill som IKKE var Charbroil.

Jeg har selv en Charbroil T47 - og jeg må indrømme, jeg synes godt nok det er noget lort. 

Har selv overvejet at investere i en Weber Genesis af en art - nogle der har erfaringer med den serie?

 

 

 Hvorfor da? hvad mangler den? Er det topmodellen? Og hvordan ift 4400eren som er anbefalet?

28-04-2020 09:05 #262| 0

Har lige købt Everdure gasgrill , bedste grill jeg har haft
Solid , gode materialer, masser af grill plads, nem rengøring og fedt design.

Overvejede også Genesis , men synes Everdure virkede mere solid i materialer / samlinger

frytki skrev:

Anbefal mig en grill. Jeg tænker selv det skal være en gasgrill.

 

Jeg er ikke vild med ordet begyndergrill!

 

Jeg skal bare have den rigtige så jeg kan lave nogle af de satans lækre ting i poster!!

 

Optimalt set skal jeg bruge udstyr til at lave maden set på post 215 :D

 

Håber nogen vil hjælpe ud fra de meget få oplysninger.

 

PS hvis jeg kan få post 215 maden som take away, så fuck grillen




28-04-2020 10:09 #263| 0
Jesper M skrev:

Har lige købt Everdure gasgrill , bedste grill jeg har haft
Solid , gode materialer, masser af grill plads, nem rengøring og fedt design.

Overvejede også Genesis , men synes Everdure virkede mere solid i materialer / samlinger



 

 Uhh de har også en lækker kulgrill



https://www.everdurebyheston.dk/product/hubII


Hvilken har du købt?

Redigeret af frytki d. 28-04-2020 10:10
28-04-2020 11:24 #264| 1
Moderator
rojh83 skrev:

 

Godt nok ikke grill.. -outdoor tur i shelter og maden lavet på trangia.  

 

 Det er SÅDAN udendørs mad skal laves!

 

Direkte på bål og trangia til der hvor bålet er for bøvlet!

 

Keep it simple!

 

Jeg taget selv ud i vildnisset med fluestang, trangia og sovepose den kommende weekend. 😎

 

28-04-2020 11:55 #265| 0
frytki skrev:

 

 Uhh de har også en lækker kulgrill



https://www.everdurebyheston.dk/product/hubII

 

Hvilken har du købt?

 

 

Købte en Furnace i Mint, den er på tilbud pt til 5.495 inkl rotisseri, super tilfreds:-)
28-04-2020 12:13 #266| 0

Min svigerfar er på udkig efter en stor gasgrill med minimum fire brændere. Den skal være lovlig ift. dansk standard. Han er ikke interesseret i blus på siden, men vægter god plads, rotisserie, indirekte varmemuligheder og støbejernsrist.

 

Det er til en nyetableret overdækket terrasse, så han vil gerne spendere i noget kvalitetsudstyr, men realistisk nok ikke over 10k.
Vi så denne kæmpe grill på nettet til halv pris, men det er ikke muligt at se den fysisk nogen steder, samt opbevaring af gas er heller ikke tænkt ind i modellen. Men det kunne godt være noget i den stil og størrelse. 

https://www.gasgrill.dk/chicago-gasgrill-inkl-3-dele?gclid=EAIaIQobChMIs83-vNCK6QIVlxsYCh34oACREAQYGSABEgKXZ_D_BwE


Er der nogen der har gode bud? :) 



Redigeret af thebouncer d. 28-04-2020 12:14
28-04-2020 12:21 #267| 0

Erfaringer med denne? 

https://shopping.coop.dk/vare/nexgrill-gasgrill-inkl-tilbehoerssaet-deluxe-5bplusplus-5-braendere,-bagbraender,-2-sidebraendere-og-protouch-system/5700382379347?dfw_tracker=34800-5700382379347&cid...

28-04-2020 13:40 #268| 0
thebouncer skrev:

Erfaringer med denne? 

https://shopping.coop.dk/vare/nexgrill-gasgrill-inkl-tilbehoerssaet-deluxe-5bplusplus-5-braendere,-bagbraender,-2-sidebraendere-og-protouch-system/5700382379347?dfw_tracker=34800-5700382379347&cid...

 

 Den har jeg brændt mig lidt varm på nu

07-05-2020 17:22 #269| 7
OP

så er vognparken klar til grill og kolde øl 

Dagens menu står på kyllingespyd i en hvidløgs/kanel marinade med rødløg og rød peber 

Grillet kartofler 

Til arvetsølvet står den på hotwings og pølser med brød (og lidt ekstra til mig 😀)



07-05-2020 17:24 #270| 1
OP
07-05-2020 19:55 #271| 0
nikzz skrev:

så er vognparken klar til grill og kolde øl 

Dagens menu står på kyllingespyd i en hvidløgs/kanel marinade med rødløg og rød peber 

Grillet kartofler 

Til arvetsølvet står den på hotwings og pølser med brød (og lidt ekstra til mig

hvorfor 2 gasgrill? 

07-05-2020 20:09 #272| 0
OP
wzup skrev:

hvorfor 2 gasgrill? 

 

 Det er fordi den Weber gasgrill er en jeg lige arvet og planen var at opstille den et andet sted i haven (mere sol og tætter på udstuen)

Derfor to gasgrille :-)

08-05-2020 23:00 #273| 0
Unreachable skrev:

 Det sjovt jeg skulle til at skrive i tråden om folk kunne anbefale en grill som IKKE var Charbroil.

Jeg har selv en Charbroil T47 - og jeg må indrømme, jeg synes godt nok det er noget lort. 

Har selv overvejet at investere i en Weber Genesis af en art - nogle der har erfaringer med den serie?

 

 Jeg er helt enig. Har familie der har Charbroil som i størrelse etc minder om min Weber Genesis, og jeg synes førstnævnte er helt og aldeles elendig. Kan kun anbefale Weber Genesis. Haft den i 10 år, og virker upåklageligt og ser stadig godt ud. 

Redigeret af Jensen d. 09-05-2020 11:42
09-05-2020 00:38 #274| 0

Hvilken pizzasten bør jeg vælge til min Weber Genesis 320?

09-05-2020 09:10 #275| 1

Inden der landede en Morsø forno ved siden af min Genesis brugte jeg sådan en her til grillen og det fungerer overraskende godt:

www.homeshop.dk/pizzaovne/firebox-pizzaovn.html

Redigeret af MJ06 d. 09-05-2020 09:12
09-05-2020 10:40 #276| 4

Har netop smidt 4 kg kamben i smokeren efter sprængning og en nat i tør rub: 

 

 

09-05-2020 11:41 #277| 0
MJ06 skrev:

Inden der landede en Morsø forno ved siden af min Genesis brugte jeg sådan en her til grillen og det fungerer overraskende godt:

www.homeshop.dk/pizzaovne/firebox-pizzaovn.html

 Ok, det ser solidt ud. Tænkte en sten var nok med min Genesis som peakede på 320 grader i går inden jeg smed nogle bøffer på.

Havde faktisk kig på Morsø Forno, men det med at der skal fyres op 30-60 min før, kontra bare at tænde for gasgrillen får mig til at holde lidt igen...er bange for at jeg ikke kommer til at bruge den nok til at det giver mening.


Hvor meget bruger du den, og hvad er plusser/minusser ved den?
 

09-05-2020 12:04 #278| 0
MJ06 skrev:

Inden der landede en Morsø forno ved siden af min Genesis brugte jeg sådan en her til grillen og det fungerer overraskende godt:

www.homeshop.dk/pizzaovne/firebox-pizzaovn.html

 Hvor stor pizza kan man bage på den der? 

 

09-05-2020 14:49 #279| 3

Første del overstået, nu næste to timer indpakket: 

09-05-2020 17:32 #280| 0

Kan klart anbefale pizzasten herfra. 

 

-samt opskrifterne på pizzadej 😋

 

 

https://fredstone.dk/pizza-og-bagesten/

Redigeret af rojh83 d. 09-05-2020 17:33
09-05-2020 18:01 #281| 0
mortenkk skrev:

Første del overstået, nu næste to timer indpakket: 

 

 Det ser sku godt ud. Planen er jeg skal tømme lidl for ben imorgen. 

09-05-2020 21:53 #282| 2
cains skrev:

 

 Det ser sku godt ud. Planen er jeg skal tømme lidl for ben imorgen. 

 

 Faldt bare af benene, men tror jeg havde brugt lidt for meget æble-flis på kullene, da det (i følge en enkelt medspiser) havde en lidt for kraftig røgsmag(findes det?) 

09-05-2020 21:56 #283| 0
mortenkk skrev:

 

 Faldt bare af benene, men tror jeg havde brugt lidt for meget æble-flis på kullene, da det (i følge en enkelt medspiser) havde en lidt for kraftig røgsmag(findes det?) 

 

Det findes desværre :( :( :( Kan ikke drikke Whisky der er for røget... Har sågar prøvet at købe røget bacon, der fremkaldte brækfornemmelser :U

 

Hvor lang tid har du brugt på at lave de ben?

09-05-2020 22:07 #284| 0
tuznelda skrev:

 Hvor stor pizza kan man bage på den der? 

 

Dybde: 35 cm
Højde: 15 cm
Bredde: 40 cm


Altså på enheden, ikke pizzaen 😄

At dømme på de pizzasten jeg har kigget på, så er en pizza ca 30 cm da stenene har diameter lige over 30cm.

Kan dig ikke helt lure hvorfor den skulle være bedre end blot en sten, medmindre den optager varmen, så der er hårdere varme end efter man har løftet låget på grillen.

09-05-2020 22:35 #285| 0
Jensen skrev:

Dybde: 35 cm
Højde: 15 cm
Bredde: 40 cm

 

Altså på enheden, ikke pizzaen

 Pizza på grill er helt klart noget, der skal prøves. 

Jeg har før i tiden bagt verdens nemmeste æblekage på Cobbgrill, så det skal også prøves på gasgrillen. 

 

10-05-2020 02:28 #286| 0

Lavede rib eye steaks. Kalkun spyd. Laks. Ost. Tofu. Majskolber og asparges idag. Var et hit

10-05-2020 05:26 #287| 0
Jensen skrev:

 Ok, det ser solidt ud. Tænkte en sten var nok med min Genesis som peakede på 320 grader i går inden jeg smed nogle bøffer på.

Havde faktisk kig på Morsø Forno, men det med at der skal fyres op 30-60 min før, kontra bare at tænde for gasgrillen får mig til at holde lidt igen...er bange for at jeg ikke kommer til at bruge den nok til at det giver mening.


Hvor meget bruger du den, og hvad er plusser/minusser ved den?
 




Du vil gerne have strålevarmen fra låget når du bager pizzaen, og der kan firebox’en noget som din grill ikke helt kan.


Fornoen har jeg fordi jeg synes det er sjovt. Der er lidt i smagen fra de rigtige flammer og røg, men jeg har de primært for sommeraftener på terrassen med levende ild.
10-05-2020 09:32 #288| 0
MJ06 skrev:

Du vil gerne have strålevarmen fra låget når du bager pizzaen, og der kan firebox’en noget som din grill ikke helt kan.


Fornoen har jeg fordi jeg synes det er sjovt. Der er lidt i smagen fra de rigtige flammer og røg, men jeg har de primært for sommeraftener på terrassen med levende ild.

 Giver god mening, tak 😉

Fornoen er mega lækker, så må også give den en tanke.


@tuznelda

Skal klart prøve Gorms opskrift:

 

10-05-2020 10:19 #289| 0
Jensen skrev:

 Giver god mening, tak

 

 Uh, den opskrift skal prøves.

 

Jeg har jo en god røremaskine i min Kenwood Major 😀

10-05-2020 11:03 #290| 1

Nu der går pizzasnak i den, så smider jeg lige endnu en anbefaling på pizzaovne fra Ooni. Har selv en Ooni Koda, men kunne godt overveje at opgradere til deres Koda 16. Kører på gas og laver fantastiske pizzaer på 1-1,5 minut.

 

Så lige klippet med Gorms pizzadej og jeg forstår ikke, at den mand har så stor succes, men jeg er også mere til napolitansk pizza end de kedelige flade brød han elsker. En god pizzadej skal hverken have sukker/honning, olie eller semolina. Koldt vand, tipo 00, salt og lidt (1-2 gram uanset portionsstørrelse) gær og så 24-72 timers koldhævning. Skal den bruges samme dag, så skal den såmænd bare have noget mere gær, koldhævningen giver bare så meget mere smag. 

Redigeret af jewr d. 10-05-2020 11:23
10-05-2020 12:55 #291| 0
OP
jewr skrev:

Nu der går pizzasnak i den, så smider jeg lige endnu en anbefaling på pizzaovne fra Ooni. Har selv en Ooni Koda, men kunne godt overveje at opgradere til deres Koda 16. Kører på gas og laver fantastiske pizzaer på 1-1,5 minut.

 

Så lige klippet med Gorms pizzadej og jeg forstår ikke, at den mand har så stor succes, men jeg er også mere til napolitansk pizza end de kedelige flade brød han elsker. En god pizzadej skal hverken have sukker/honning, olie eller semolina. Koldt vand, tipo 00, salt og lidt (1-2 gram uanset portionsstørrelse) gær og så 24-72 timers koldhævning. Skal den bruges samme dag, så skal den såmænd bare have noget mere gær, koldhævningen giver bare så meget mere smag. 

 

 Nu gør jeg mig ikke super meget i pizza da det ikke er det store hit herhjemme 

Men 1 til 1.5 minut lyder da vildt til dejen er færdig bagt?


10-05-2020 12:59 #292| 0
OP

Kan folk ikke smide deres dej opskrift på pizza 

Og fyld 

 


10-05-2020 13:25 #293| 5
nikzz skrev:

 

 Nu gør jeg mig ikke super meget i pizza da det ikke er det store hit herhjemme 

Men 1 til 1.5 minut lyder da vildt til dejen er færdig bagt?

 

 

 Jeg var også lidt skeptisk, da jeg købte den, men den er god nok. Og dejen er færdigbagt. Stenen bliver 400-430 grader varm og selve ovnen kører op mod 500 grader, så det går hurtigt. Man skal også være over den, da flammerne kun kommer op bagfra, så den skal vendes nogle gange. Derfor jeg overvejer at opgradere til Koda 16, da den kører med en L formet flamme og et større arbejdsrum. Der ligger mange videoer på Youtube, hvis du vil se den i brug.

 

Min pizzadej: 

680 gr. tipo 00 mel (til nøds kan alm. hvedemel med højt proteinindhold bruges)

Ca. 10 gram salt blandet godt ind i melet

400 ml koldt vand

1-2 gram gær blandet i vandet

Kør på røremaskine eller med en kraftig håndmixer med dejkroge i omkring 15 minutter, alternativt æltes godt i hånden mindst 15 minutter. 

Lad hæve 1 times tid og del så op i omkring 3-4 bolde (4 til Ooni Koda fx, da ovnen er rimelig lille). Pak i lufttæt beholder eller i skål pakket godt med film og sæt på køl minimum natten over, gerne op mod 3 døgn. Hvis tiden er knap, så smid 10-20 gram gær i og hæv mindst 1 time, men gerne 5-6, på køkkenbordet. Igen pakket lufttæt. 

 

Hvad angår fyld - Less is more. 2-3 spiseskeer god tomatsauce, 1/2 kugle frisk mozzarella, gerne bøffelmozzarella og et par skiver ventricina er min favorit pt., men en helt simpel Margherita kan sgu også noget, når bare råvarerne er i orden. Min tomatsauce er lavet på 1 dåse flåede San Marzano tomater, 1 håndfuld frisk basilikum og 1 tsk. salt kørt hurtigt på blenderen og ikke opvarmet inden brug, men det er en smagssag, om man hellere vil varme op med løg/hvidløg og hvad man nu kan lide. Jeg er til den helt simple. 

10-05-2020 14:03 #294| 1
OP
jewr skrev:

 

 Jeg var også lidt skeptisk, da jeg købte den, men den er god nok. Og dejen er færdigbagt. Stenen bliver 400-430 grader varm og selve ovnen kører op mod 500 grader, så det går hurtigt. Man skal også være over den, da flammerne kun kommer op bagfra, så den skal vendes nogle gange. Derfor jeg overvejer at opgradere til Koda 16, da den kører med en L formet flamme og et større arbejdsrum. Der ligger mange videoer på Youtube, hvis du vil se den i brug.

 

Min pizzadej: 

680 gr. tipo 00 mel (til nøds kan alm. hvedemel med højt proteinindhold bruges)

Ca. 10 gram salt blandet godt ind i melet

400 ml koldt vand

1-2 gram gær blandet i vandet

Kør på røremaskine eller med en kraftig håndmixer med dejkroge i omkring 15 minutter, alternativt æltes godt i hånden mindst 15 minutter. 

Lad hæve 1 times tid og del så op i omkring 3-4 bolde (4 til Ooni Koda fx, da ovnen er rimelig lille). Pak i lufttæt beholder eller i skål pakket godt med film og sæt på køl minimum natten over, gerne op mod 3 døgn. Hvis tiden er knap, så smid 10-20 gram gær i og hæv mindst 1 time, men gerne 5-6, på køkkenbordet. Igen pakket lufttæt. 

 

Hvad angår fyld - Less is more. 2-3 spiseskeer god tomatsauce, 1/2 kugle frisk mozzarella, gerne bøffelmozzarella og et par skiver ventricina er min favorit pt., men en helt simpel Margherita kan sgu også noget, når bare råvarerne er i orden. Min tomatsauce er lavet på 1 dåse flåede San Marzano tomater, 1 håndfuld frisk basilikum og 1 tsk. salt kørt hurtigt på blenderen og ikke opvarmet inden brug, men det er en smagssag, om man hellere vil varme op med løg/hvidløg og hvad man nu kan lide. Jeg er til den helt simple. 

 Solidt indlæg og sÅ har man sgu noget at forholde sig til

Redigeret af nikzz d. 10-05-2020 14:03
10-05-2020 14:06 #295| 0
OP

Hmmmm

https://www.charbroil.dk/opskrifter/wild-wild-west/


nogen der har prøvet dette?

10-05-2020 14:07 #296| 2

Med nyindkøbt gasgrill på matriklen, en 250gram entrecote til overs fra aftensmaden i går og en bøtte af jordens dårligste købe-kartoffelsalat (men knægten elsker det), så er det her jo en passende morgenmad for en snart 16-årig ...

 

(han stod op kl. 13.00)

 

10-05-2020 14:21 #297| 0
Moderator
jewr skrev:

 

 Jeg var også lidt skeptisk, da jeg købte den, men den er god nok. Og dejen er færdigbagt. Stenen bliver 400-430 grader varm og selve ovnen kører op mod 500 grader, så det går hurtigt. Man skal også være over den, da flammerne kun kommer op bagfra, så den skal vendes nogle gange. Derfor jeg overvejer at opgradere til Koda 16, da den kører med en L formet flamme og et større arbejdsrum. Der ligger mange videoer på Youtube, hvis du vil se den i brug.

 

Min pizzadej: 

680 gr. tipo 00 mel (til nøds kan alm. hvedemel med højt proteinindhold bruges)

Ca. 10 gram salt blandet godt ind i melet

400 ml koldt vand

1-2 gram gær blandet i vandet

Kør på røremaskine eller med en kraftig håndmixer med dejkroge i omkring 15 minutter, alternativt æltes godt i hånden mindst 15 minutter. 

Lad hæve 1 times tid og del så op i omkring 3-4 bolde (4 til Ooni Koda fx, da ovnen er rimelig lille). Pak i lufttæt beholder eller i skål pakket godt med film og sæt på køl minimum natten over, gerne op mod 3 døgn. Hvis tiden er knap, så smid 10-20 gram gær i og hæv mindst 1 time, men gerne 5-6, på køkkenbordet. Igen pakket lufttæt. 

 

Hvad angår fyld - Less is more. 2-3 spiseskeer god tomatsauce, 1/2 kugle frisk mozzarella, gerne bøffelmozzarella og et par skiver ventricina er min favorit pt., men en helt simpel Margherita kan sgu også noget, når bare råvarerne er i orden. Min tomatsauce er lavet på 1 dåse flåede San Marzano tomater, 1 håndfuld frisk basilikum og 1 tsk. salt kørt hurtigt på blenderen og ikke opvarmet inden brug, men det er en smagssag, om man hellere vil varme op med løg/hvidløg og hvad man nu kan lide. Jeg er til den helt simple. 

 

 Stort set den dej jeg bruger. Og du har helt ret i din tilgang til pizza. Det skal være enkelt!

 

Jeg ville dog slette alterbativet til mel. Tipo 00 et key!

 

Redigeret af NanoQ d. 10-05-2020 14:21
10-05-2020 14:26 #298| 0
aLETman skrev:

 

Det findes desværre :( :( :( Kan ikke drikke Whisky der er for røget... Har sågar prøvet at købe røget bacon, der fremkaldte brækfornemmelser :U

 

Hvor lang tid har du brugt på at lave de ben?




Mener du hvor lang tid de har fået i smokeren? :)
10-05-2020 14:36 #299| 0

Generelt er jeg tosset med hvide pizzaer. Favoritten må være salt, peber, olie og bøffemozze på bunden og så i ovnen. Bresaola, rucola og parmesan + masser af god olie og salt på efter efter ovn.

Fav rød er lidt u-Italiensk: tomatsovs, grillede auberginer, chorizo og så parmesan på efter ovn.

10-05-2020 14:52 #300| 1
mortenkk skrev:

Generelt er jeg tosset med hvide pizzaer. Favoritten må være salt, peber, olie og bøffemozze på bunden og så i ovnen. Bresaola, rucola og parmesan + masser af god olie og salt på efter efter ovn.

Fav rød er lidt u-Italiensk: tomatsovs, grillede auberginer, chorizo og så parmesan på efter ovn.

 Olivenolie,  fintsnittet løg, hvidløg,  rå kartofler i helt tynde skiver,  rosmarin, mozzarella og evt. Sprød bacon på toppen... bedste hvide pizza ever. 

 

Redigeret af tuznelda d. 10-05-2020 14:56
10-05-2020 15:06 #301| 0
tuznelda skrev:

 Olivenolie,  fintsnittet løg, hvidløg,  rå kartofler i helt tynde skiver,  rosmarin, mozzarella og evt. Sprød bacon på toppen... bedste hvide pizza ever. 


 



Enig, den laver jeg altid som første pizza - engang i mellem med lidt gedeost på :)
10-05-2020 15:08 #302| 6


Seneste omgang pizza i stenovnen i øvrigt: 

Redigeret af mortenkk d. 10-05-2020 15:16
10-05-2020 15:56 #303| 1
mortenkk skrev:

 

Seneste omgang pizza i stenovnen i øvrigt: 

 Dét ser sindssygt lækkert ud. 

 

10-05-2020 16:00 #304| 0

Man bliver sgu helt lækkersulten. Den sidste er måske lige brændt nok for min smag, men de 2 andre ser super lækre ud :)

10-05-2020 17:20 #305| 0
MJ06 skrev:

Inden der landede en Morsø forno ved siden af min Genesis brugte jeg sådan en her til grillen og det fungerer overraskende godt:

www.homeshop.dk/pizzaovne/firebox-pizzaovn.html

 KRISE .... grillpizzaovnen er udsolgt :-(   

10-05-2020 17:38 #306| 3
DoubleAcesDK skrev:

Man bliver sgu helt lækkersulten. Den sidste er måske lige brændt nok for min smag, men de 2 andre ser super lækre ud :)

 

 Den fik også for meget - min far stod for afbagning og havde lige lidt travlt med at drikke rødvin 😂

10-05-2020 18:31 #307| 0
NanoQ skrev:

   

Jeg ville dog slette alterbativet til mel. Tipo 00 et key!

 

 

 Jeg skriver også til nøds, ikke alternativt. Kan man ikke lige støve tipo 00 op (tror dog efterhånden alle butikker har det), så er en hvedemel med 12-13% protein det næstbedste. Proteinindhold under 12% er no go!

11-05-2020 12:08 #308| 0
Jensen skrev:

 Jeg er helt enig. Har familie der har Charbroil som i størrelse etc minder om min Weber Genesis, og jeg synes førstnævnte er helt og aldeles elendig. Kan kun anbefale Weber Genesis. Haft den i 10 år, og virker upåklageligt og ser stadig godt ud. 

 

 Jamen jeg skal have udskiftet min, der er ingen tvivl. Jeg grillede i weekenden på min fars Genesis, og det er jo kæmpe forskel i kvalitet. 

11-05-2020 12:19 #309| 0
jewr skrev:

Nu der går pizzasnak i den, så smider jeg lige endnu en anbefaling på pizzaovne fra Ooni. Har selv en Ooni Koda, men kunne godt overveje at opgradere til deres Koda 16. Kører på gas og laver fantastiske pizzaer på 1-1,5 minut.

 

Så lige klippet med Gorms pizzadej og jeg forstår ikke, at den mand har så stor succes, men jeg er også mere til napolitansk pizza end de kedelige flade brød han elsker. En god pizzadej skal hverken have sukker/honning, olie eller semolina. Koldt vand, tipo 00, salt og lidt (1-2 gram uanset portionsstørrelse) gær og så 24-72 timers koldhævning. Skal den bruges samme dag, så skal den såmænd bare have noget mere gær, koldhævningen giver bare så meget mere smag. 

 Og skal det være ekstra godt, så skal de laves med surdej! 

 

11-05-2020 12:29 #310| 1
mortenkk skrev:

Generelt er jeg tosset med hvide pizzaer. Favoritten må være salt, peber, olie og bøffemozze på bunden og så i ovnen. Bresaola, rucola og parmesan + masser af god olie og salt på efter efter ovn.

Fav rød er lidt u-Italiensk: tomatsovs, grillede auberginer, chorizo og så parmesan på efter ovn.

 

 

Generelt bruges chrorizo ikke varm sammen med brød hernede i Spanien. I stedet bruger man en smørbar version, sobrasada, når man fx laver varme sandwicher. Jeg ved ikke, om den kan fås i Danmark, men hvis den kan, kunne det måske være en ide at prøve den af på pizza?
11-05-2020 18:44 #311| 4

Ostepølser


Halveret bagekartofler (penslet med olie krydderurter fra haven salt/peber) 

 


Grillet rødløg (penslet med olie krydderurter fra haven salt/peber) 


Kyllingelår med bbq marinade. 

 


Portobello svampe med krydderurter fra haven, svensk gårdost, samt lidt hakket løg og stilken er også hakket. 

11-05-2020 18:53 #312| 0
Unreachable skrev:

 Og skal det være ekstra godt, så skal de laves med surdej! 

 

 

 Der må jeg være uenig. Det kan godt fungere, men jeg vil hellere køre den klassisk. 

11-05-2020 19:15 #313| 0
jewr skrev:

 

 Der må jeg være uenig. Det kan godt fungere, men jeg vil hellere køre den klassisk. 

 Jeg varierer også i mit men synes nu engang imellem det er meget lækkert med en lidt dej der er lidt "sur" gør det primært når jeg laver hvidløgsbrød på siden os.

Jeg skal dog have kigget på en pizzaovn, jeg kunne godt bare tænke mig den var brændefyret fremfor gas, og havde overvejet at bygge en selv men har bare læst mig til at stenovn udendørs ikke er så praktisk med det danske klima

 

11-05-2020 20:45 #314| 0
Unreachable skrev:

 Jeg varierer også i mit men synes nu engang imellem det er meget lækkert med en lidt dej der er lidt "sur" gør det primært når jeg laver hvidløgsbrød på siden os.

Jeg skal dog have kigget på en pizzaovn, jeg kunne godt bare tænke mig den var brændefyret fremfor gas, og havde overvejet at bygge en selv men har bare læst mig til at stenovn udendørs ikke er så praktisk med det danske klima

 

 Ooni laver også ovne der kører på træpiller, har dog ikke prøvet dem, men de får fine anmeldelser på nettet. Men de er ikke kæmpe store, så har man lidt store armbevægelser, eller vil man kunne have flere pizzaer i ovnen samtidig, kan en hjemmebygget måske være et godt træk. Men ja, det blæser tit herhjemme, hvilket taler imod. Med mindre den kan smides op i et område med læ, selvfølgelig 😉

 

11-05-2020 20:55 #315| 4
Repsak skrev:

Ostepølser

 

Halveret bagekartofler (penslet med olie krydderurter fra haven salt/peber) 

 

 

Grillet rødløg (penslet med olie krydderurter fra haven salt/peber) 


Kyllingelår med bbq marinade. 

 

 

Portobello svampe med krydderurter fra haven, svensk gårdost, samt lidt hakket løg og stilken er også hakket. 

 Dét ser lækkert ud. 

 

Jeg kørte en klassisk hjemmelavet kartoffelsalat,  grillede asparges med bacon, hvidløgsmarinerede tigerrejer på spyd, og kyllingspyd m. Kylling inderfilet, bacon, champignon, rødløg, peberfrugt og squash.

 

Jeg er godt nok overraskende begejstret for grillet squash... Det skal jeg eksperimentere mere med! 

 

Redigeret af tuznelda d. 11-05-2020 20:56
11-05-2020 21:22 #316| 1

ja Squash er super läkkert. kann ogsa anbefale at smide noget Serano Skinke udenom asparges i stedet for Bacon, synes ihverfald personligt det lige er en my bedre.


de der svampe ser rigtig läkre ud repsak. hvad er en svensk gaardost og hvad kan jeg ellers putte i hvis man ikke lige kann faa fat i saadan en?

11-05-2020 21:27 #317| 3
Moderator
Allundberg skrev:

ja Squash er super läkkert. kann ogsa anbefale at smide noget Serano Skinke udenom asparges i stedet for Bacon, synes ihverfald personligt det lige er en my bedre.

 

de der svampe ser rigtig läkre ud repsak. hvad er en svensk gaardost og hvad kan jeg ellers putte i hvis man ikke lige kann faa fat i saadan en?

 

 Fail! INTET erstatter bacon. Bacon kan til gengæld erstatte alt! 

11-05-2020 21:34 #318| 1
NanoQ skrev:

 

 Fail! INTET erstatter bacon. Bacon kan til gengæld erstatte alt! 

 

 Prøv en god italiensk guanciale, det slår faktisk bacon. Og jeg elsker bacon!

11-05-2020 21:54 #319| 0
Moderator
jewr skrev:

 

 Prøv en god italiensk guanciale, det slår faktisk bacon. Og jeg elsker bacon!

 

 Der kunne blive en lang derail... Men definer bacon

Redigeret af NanoQ d. 11-05-2020 22:00
11-05-2020 22:01 #320| 0

Bevares, de vacumpakkede smager da fint, men slagterens bacon er bedst. Min pointe var egentlig bare, at jeg gladeligt erstatter min bacon med guanciale. Jeg har bare ikke lige en forhandler af det i nærheden, så jeg må “nøjes” med bacon, hvis man kan sige det sådan. Det ser jeg dog ikke som en katastrofe 😁

11-05-2020 22:02 #321| 1
Moderator

Argh... Lavede en lille Edit, og hele mit indlæg forsvandt...

 

nåh... Du svarede... Så gider ikke genskrive 🙂

11-05-2020 23:24 #322| 2

@jewr

Det er et solidt indspark 👍


Så solidt at @nikzz lige opdaterede overskriften 😉

12-05-2020 00:10 #323| 0
OP
Jensen skrev:

@jewr

Det er et solidt indspark

 

 Ja det gav åbentbart noget til alle i tråden med det pizza indlæg da der kom grillpizza frem også 

Jeg skal da afprøve det i weekenden 


13-05-2020 19:16 #324| 4


Alt kan grilles (håber jeg) 


Dagens menu:

 


Hvid asparges

Jordskokker


Fyldte portobello svampe m ost/krydderurter 


2 slags pølser


2 x jomfruhummer (mest halerne) 


Squash'wich(squash med ost og krydderier samt rødløg) 

 


Til sidst mørksej - troede det var kyllingebryst jeg havde fundet i fryseren. Bliver svært uden skindside, men det får en chance. 

 


Kommer et billede af resultatet senere. 

 


Dog kun mørksej der er ny, lige idag. 

13-05-2020 19:17 #325| 0

Nååå ja, og ikke mindst en gin og tonic med timian kvist fra haven 😜

13-05-2020 20:19 #326| 1


Mørksej blev genialt. Kort tid smurt med olie på en side der efter op på en høj rist indtil den begyndte at flage. Så faldt den naturligt på spydene. 

 


Squash med ost er altid en succes. 

 


Det samme med jomfruhummer. 

 

14-05-2020 20:53 #327| 1
OP
Repsak skrev:

 

Mørksej blev genialt. Kort tid smurt med olie på en side der efter op på en høj rist indtil den begyndte at flage. Så faldt den naturligt på spydene. 

 

 

Squash med ost er altid en succes. 

 

 

Det samme med jomfruhummer. 

 

 Det ser sgu lækkert ud 

Hvordan blev jordskokkerne?

Jeg har kun prøvet at grille dem som pomfritter nemlig 

 

15-05-2020 12:58 #328| 10

Dagens frokost:




15-05-2020 14:04 #329| 1
NanoQ skrev:

 

 Der kunne blive en lang derail... Men definer bacon

 

 Hvis jeg kan vælge, så går jeg efter pancetta. Det er så mange gange bedre end Tulips den flade :-)

15-05-2020 14:38 #330| 5
15-05-2020 16:42 #331| 0
jewr skrev:

Dagens frokost:

 



 

 Den ser dælme god ud. Overvejer om jeg skulle ændre menuen fra min planlagte frankfurter 🤔

15-05-2020 19:11 #332| 0
nikzz skrev:

 Det ser sgu lækkert ud 

Hvordan blev jordskokkerne?

Jeg har kun prøvet at grille dem som pomfritter nemlig 

 

 

 Grillede jordskokker smager skønt, tænker smagen minder meget om den du får i pommes. De bliver dog ofte lidt mere faste i fuldstørrelse.

15-05-2020 19:37 #333| 5
Jøstas skrev:

 Her mangler jeg virkelig muligheden for at kombinere en "Rotflmao" med "sgIgp" emojis. 

 

Repsak skrev:

 

 Grillede jordskokker smager skønt, tænker smagen minder meget om den du får i pommes. De bliver dog ofte lidt mere faste i fuldstørrelse.

 Gør du andet ved dem udover skrælle og sætte på spyd?

Hvilken ost bruger du i Squashwich? Gummi-ost a la Halloumi, en lækker mozzarella eller alm. Mellemlageret Danbo skæreost?

Jeg er blevet meget begejstret for grillet squash, så squashwish skal selvfølgelig prøves og gerne allerede i morgen. 

  

I dag grillede vi en Culottesteg, 4 bacon-oste frankfurtere fra Gøl-pølser samt nogle grøntsagsspyd, som yngstesønnen og jeg var vilde med. 

Tilbehør var ovn-kartofler,  Tzatziki, pølsebrød og grøntsagsstænger. 

 

Dét var i sidste øjeblik jeg fik taget billeder inden fadene var tømte.


 

Redigeret af tuznelda d. 15-05-2020 19:39
15-05-2020 21:22 #334| 0
tuznelda skrev:

 Her mangler jeg virkelig muligheden for at kombinere en "Rotflmao" med "sgIgp" emojis. 

 

 Gør du andet ved dem udover skrælle og sætte på spyd?

Hvilken ost bruger du i Squashwich? Gummi-ost a la Halloumi, en lækker mozzarella eller alm. Mellemlageret Danbo skæreost?

Jeg er blevet meget begejstret for grillet squash, så squashwish skal selvfølgelig prøves og gerne allerede i morgen. 

  

I dag grillede vi en Culottesteg, 4 bacon-oste frankfurtere fra Gøl-pølser samt nogle grøntsagsspyd, som yngstesønnen og jeg var vilde med. 

Tilbehør var ovn-kartofler,  Tzatziki, pølsebrød og grøntsagsstænger. 

 

Dét var i sidste øjeblik jeg fik taget billeder inden fadene var tømte.

 

 

 

 Hej Tuz. Dejlig mad i får jer.

Jordskokker pensler jeg kun hurtigt med lidt olie(salt peber hvad jeg lige har af krydderurter) og lader dem ellers bare få lidt hård varme. Så ryger de op på den høje rist indtil det passer med den anden mad er klar.

Jeg kan dog også anbefale at bage dem i ovnen og så syltet dem. Fungere godt på rugbrød med en hjemmerørt persille mayo og ovnbagte tomater med timian.

 

Squash'wich eller hvad man skal kalde dem, har jeg været glad for i mange år.

Jeg har prøvet nærmest alt slags ost, hvad jeg lige havde i køleren. Gorgenzola, mozarella, parmesan osv.
Generelt kan en "hård" ost tåle mere tid. Men igen det kommer an på hvor lang tid du ønsker at give din Squash.
Jeg giver dem sjældent mere end 2x 30 sek på hver side, evt med lidt hvile på den høje rist. Så sætter osten sig og det er ikke skidt :)

 

En spansk chorizo og lidt ost er også skønt i midten.

 

Krydderurter og tomat fungere også - bliver dog lidt mere våd.



*edit: prøv evt at tage helt alm kartofler. Skyld dem, tør dem.  Læg dem såå på den varme grill til de har fået farve på alle sider. Derefter på på en høj rist eller indirekte varme. Så vil de efter ca 35-45 min blive til små bagekartofler uden du har tilsat noget. Det fungere super og gør man ikke skal bruge ovn f.eks.

Redigeret af Repsak d. 15-05-2020 21:25
15-05-2020 23:03 #335| 0
OP
Repsak skrev:

 

 Grillede jordskokker smager skønt, tænker smagen minder meget om den du får i pommes. De bliver dog ofte lidt mere faste i fuldstørrelse.

 

 Ja det kunne jeg forstille mig 

Så må jeg prøve dermed snart 😀

16-05-2020 18:37 #336| 3

Squashwish var et kæmpe hit hos mig.

 

De fik lidt mozzarella og et stykke sprød bacon inden de blev bundet med ufarvet bomuld.

 

Jeg glemte salt og peber,  men huskede at pensle m. Olivenolie og lade trække 10 minutter før de fik høj direkte varme.



Nøj, en lille himmerigsmundfuld ... Der er endda et stykke rød oksesteg tilbage, for jeg ville hellere have en Squashwich mere.

 

16-05-2020 19:03 #337| 0

Lavede nogle nemme "pizza"-brød med hjemmelavet pesto på grillen til side dish til min carbonara til aften. Det er altid et hit her: 

16-05-2020 20:09 #338| 0
tuznelda skrev:

Squashwish var et kæmpe hit hos mig.

 

De fik lidt mozzarella og et stykke sprød bacon inden de blev bundet med ufarvet bomuld.

 

Jeg glemte salt og peber,  men huskede at pensle m. Olivenolie og lade trække 10 minutter før de fik høj direkte varme.

 

 

Nøj, en lille himmerigsmundfuld ... Der er endda et stykke rød oksesteg tilbage, for jeg ville hellere have en Squashwich mere.

 

 

 Fedt, de har også skabt glæde her i en del år. Så det bare at gå amok med krydderurter, olie, salt, peber og diverse oste...

21-05-2020 20:07 #339| 2

Første forsøg med helstegt kylling på grill. 

 

 

Også en stor succes.

 

Tilbehøret var helt simpelt... halve øko kartofler fra Flensted .. bagt i ovn,  grøntsagsstænger og fuldkorns mini-flutes fra Rema1000.

 

Mikkmakk og sønnerne brugte ketchup og remoulade,  men jeg glemte det fordi det smagte helt fint uden dyppelse 😄

 

24-05-2020 18:47 #340| 1
jewr skrev:

 Jeg var også lidt skeptisk, da jeg købte den, men den er god nok. Og dejen er færdigbagt. Stenen bliver 400-430 grader varm og selve ovnen kører op mod 500 grader, så det går hurtigt. Man skal også være over den, da flammerne kun kommer op bagfra, så den skal vendes nogle gange. Derfor jeg overvejer at opgradere til Koda 16, da den kører med en L formet flamme og et større arbejdsrum. Der ligger mange videoer på Youtube, hvis du vil se den i brug.

 

Min pizzadej: 

680 gr. tipo 00 mel (til nøds kan alm. hvedemel med højt proteinindhold bruges)

Ca. 10 gram salt blandet godt ind i melet

400 ml koldt vand

1-2 gram gær blandet i vandet

Kør på røremaskine eller med en kraftig håndmixer med dejkroge i omkring 15 minutter, alternativt æltes godt i hånden mindst 15 minutter. 

Lad hæve 1 times tid og del så op i omkring 3-4 bolde (4 til Ooni Koda fx, da ovnen er rimelig lille). Pak i lufttæt beholder eller i skål pakket godt med film og sæt på køl minimum natten over, gerne op mod 3 døgn. Hvis tiden er knap, så smid 10-20 gram gær i og hæv mindst 1 time, men gerne 5-6, på køkkenbordet. Igen pakket lufttæt. 

 

Hvad angår fyld - Less is more. 2-3 spiseskeer god tomatsauce, 1/2 kugle frisk mozzarella, gerne bøffelmozzarella og et par skiver ventricina er min favorit pt., men en helt simpel Margherita kan sgu også noget, når bare råvarerne er i orden. Min tomatsauce er lavet på 1 dåse flåede San Marzano tomater, 1 håndfuld frisk basilikum og 1 tsk. salt kørt hurtigt på blenderen og ikke opvarmet inden brug, men det er en smagssag, om man hellere vil varme op med løg/hvidløg og hvad man nu kan lide. Jeg er til den helt simple. 

 Må lige smide en tusind tak for opskrift- har af flere omgange tænkt jeg burde prøve pizza på grillen, og nu kom jeg endelig igang! Hele familien var vilde med dem!




 

24-05-2020 18:48 #341| 6



den stod på en lidt ‘klassisk pepperoni’, en hvid pizza med kartoffel, rosenmarin og salvie, og til sidst en hvid pizza med bund af creme fraiche, mozzarella, revet parmesan og cherry tomater - og masser og frisk buratta da den var bagt

Redigeret af MacPhersson d. 24-05-2020 18:51
24-05-2020 19:54 #342| 1
OP
MacPhersson skrev:

 


den stod på en lidt ‘klassisk pepperoni’, en hvid pizza med kartoffel, rosenmarin og salvie, og til sidst en hvid pizza med bund af creme fraiche, mozzarella, revet parmesan og cherry tomater - og masser og frisk buratta da den var bagt

 Det ser også  lækkert  ud

 

31-05-2020 18:12 #343| 3

 

@Tuznelda tryller ;)

Redigeret af Mikkmakk d. 31-05-2020 18:14
31-05-2020 19:03 #344| 5

Pizza 😀😀😀



03-06-2020 13:28 #345| 1
Moderator

Nu har undertegnede sparsommelige jyde haft spenderbuksen på, og smidt mønt efter dette monstrum:

 

 

Fint skal det være.

 

Færste spørgsmål... Hvad er dette:

 

 

Og så det vigtige. Den skal selvfølgelig indvies. Til det formål, har jeg investeret i en fantastisk flæskesteg. Jeg forstår begrebet indirekte varme, man hvordan placerer jeg stegen korrekt og hvordan indstiller jeg brænderne? 🙂

03-06-2020 13:32 #346| 0
NanoQ skrev:

Færste spørgsmål... Hvad er dette:

 

 


Det er en "nødtænder". Hvis du ikke kan få tændt grillen med den almindelige tænder, kan du sætte en tændstik fast i spidsen og så tænde grillen med den. 

03-06-2020 13:36 #347| 0
Moderator
AnyFellow skrev:

Det er en "nødtænder". Hvis du ikke kan få tændt grillen med den almindelige tænder, kan du sætte en tændstik fast i spidsen og så tænde grillen med den. 

 

 Takker... Så den kan roligt rykkes af. Synes den allerede begyndte at være træls, Selvom perioden ikke har været lang 😁

05-06-2020 16:52 #348| 1
OP

Tømt køleskabet



06-06-2020 01:18 #349| 0

Lørdag aften skal jeg grille en krogmodnet flæskesteg... Det er kun 2. Gang med flæskesteg på grill, og sidst blev 1/4 af sværen ikke sprød...

 

Har I nogen tips? 

 

I alm. Ovn steger jeg stegen med sværen nedad den første halve time, vender - giver salt - steger v. Over/ under varme til stegen er færdig og har fået de skønneste, puffede sprøde svær. 

 

Men på grill kan jeg vel ikke vende stegen med sværen nedad i starten uden at sværen bliver brækket, eller kan jeg?

06-06-2020 09:31 #350| 0

Kan du ikke lægge den i en drypbakke den første halve time?
Prøv evt at kigge på grillguru.dk, der burde du kunne finde en løsning.

06-06-2020 12:44 #351| 0
Moderator

Som skrevet ovenfor, er jeg nylig ejer af en Spirit. Det skulle naturligvis indvies med en flæskesteg.

 

Stegen blev delt i to. Første gang, havde jeg helt misforstået varmeindstillingen, så sværen var rent gummi.

 

Anden gang, gjorde jeg som anbefalt andetsteds. De to sidebrændere på 3/4 varme og så bare køre på, til kernetemperatur er 65 grader. Well... kanterne af sværen var ok - resten gummi. Kødet var perfekt.

 

Hvad gør jeg galt - eller rettere - hvordan gør jeg? :D

06-06-2020 13:20 #352| 0
NanoQ skrev:

Som skrevet ovenfor, er jeg nylig ejer af en Spirit. Det skulle naturligvis indvies med en flæskesteg.

 

Stegen blev delt i to. Første gang, havde jeg helt misforstået varmeindstillingen, så sværen var rent gummi.

 

Anden gang, gjorde jeg som anbefalt andetsteds. De to sidebrændere på 3/4 varme og så bare køre på, til kernetemperatur er 65 grader. Well... kanterne af sværen var ok - resten gummi. Kødet var perfekt.

 

Hvad gør jeg galt - eller rettere - hvordan gør jeg? :D

 

 Jeg tror det er fordi din svær ikke får nok direkte varme, på grillguru har jeg set flere lave en opstilling hvor stegen står i en ca. 45 graders vinkel i den ene side af grillen, mens kullene er i den anden. Måske det kan virke med gas også.

Jeg har selv kun haft prøvet med en lille porchetta, så ikke den store erfaring.

06-06-2020 13:56 #353| 0
m.youtube.com/watch?v=CZtg2zxBOJ4

Denne måde virker hver gang
06-06-2020 18:42 #354| 0
OP

Alene hjemme

Grillet laks 

Tre pølser til hotdog 😀



07-06-2020 00:19 #355| 0
JesperTot skrev:

m.youtube.com/watch?v=CZtg2zxBOJ4

Denne måde virker hver gang

 Ikke hver gang ... Jeg gjorde præcis som din video sagde .. og sværen blev sprød i stegens ender,  men ikke inde på midten, desværre.  

 

Og de var slet ikke så "puffede" som de normalt bliver. 

 

Kødet i en krogmodnet flæskesteg er til gengæld klasser bedre end normalt steg. 

 

 

07-06-2020 00:44 #356| 0
tuznelda skrev:

 Ikke hver gang ... Jeg gjorde præcis som din video sagde .. og sværen blev sprød i stegens ender,  men ikke inde på midten, desværre.  

 

Og de var slet ikke så "puffede" som de normalt bliver. 

 

Kødet i en krogmodnet flæskesteg er til gengæld klasser bedre end normalt steg. 

 

 

 

 Ser ellers virkelig lækkert ud 👍

07-06-2020 08:46 #357| 0
jewr skrev:

Dagens frokost:

 



 

 Looking good!


Jeg har selv anskaffet mig en Ooni Koda for nyligt og er begyndt at eksperimentere med temp/dejtype. Hvad indstiller du temperaturen på under bagningen? Lige nu kører jeg 20min opvarmning og så stiller jeg regulatoren på “klokken 7”.

07-06-2020 10:00 #358| 1
zunipz skrev:

 

 Looking good!


Jeg har selv anskaffet mig en Ooni Koda for nyligt og er begyndt at eksperimentere med temp/dejtype. Hvad indstiller du temperaturen på under bagningen? Lige nu kører jeg 20min opvarmning og så stiller jeg regulatoren på “klokken 7”.

 Jeg har prøvet lidt forskelligt, men kører den normalt bare på max varme. Har dog også brændt en skorpe eller to, man skal være ret opmærksom.  

07-06-2020 15:52 #359| 0
jewr skrev:

 Jeg har prøvet lidt forskelligt, men kører den normalt bare på max varme. Har dog også brændt en skorpe eller to, man skal være ret opmærksom.  

 Jeg lavede "din" pizza dej for nogle timer siden, og nu står den på køl til i aften.

 

Jeg glæder mig se hvor god den er i Firebox grillpizzaovnen... for de købte bunde fra køleboxen i Netto, er ELENDIGE

Redigeret af tuznelda d. 07-06-2020 18:50
07-06-2020 16:24 #360| 0

Har man problemer med at få sværene sprøde kan man altid pensle med lidt eddike inden stegning. 

07-06-2020 18:05 #361| 0
tuznelda skrev:

 Jeg lavede "din" pizza dej for nogle timer siden, og nu står den på køl til i aften.

 

Jeg glæder mig se hvor god den er i Firebox grillpizzaovnen... for de købte hunde fra køkeboxen i Netto, er ELENDIGE

 

 Jeg har glemt at skrive, at den helst skal have stuetemperatur, inden man laver pizzaen. Plejer at tage den ud et par timer inden den skal bruges, men det bliver også ok, selvom den er kold. 

07-06-2020 19:02 #362| 0
jewr skrev:

 

 Jeg har glemt at skrive, at den helst skal have stuetemperatur, inden man laver pizzaen. Plejer at tage den ud et par timer inden den skal bruges, men det bliver også ok, selvom den er kold. 

 Der blev 9 små pizzaer af dejen. 

 

Vi brugte den køleskabskold til de første pizzaer, og det fungerede sådan set fint nok ... men vi kom for meget fyld på den første,  og for meget tomat "på kanten" = den gik i skuddermudder, da den skulle flyttes og røg derfor i skraldespanden uden at blive bagt. 

 

Nr. 2 blev bedre, men ikke helt fantastisk  ... Jeg tror ikke ovnen var blevet varm nok selvom temp sagde "HOT" på pizzaovnens termometer.

 

Nr. 3 var min kartoffelpizza.  

Jeg kom til at tage den ud for tidligt, bruge for meget ost, ingen bacon men nogle stærke pølser i stedet for .. så den var en anelse underbagt,  men det er kokkens fejl, at den ikke var så god som ønsket , for jeg skyndte mig for meget med at lægge fyld på, glemte essentielle elementer og ødslede med andre..

 

Nr. 4 røg i skraldespanden ... yngstesønnen havde læsser alt for meget fyld på, så den gik i skuddermudder før bagning. 

 

nr. 5 - 9 blev fantastiske,  så øvelse gør mester. 

 

 

Hvad har vi lært i dag? 


1) Lad pizzaovnen blive meget varmere end man skulle tro nødvendigt. 


2) Less is more .. lad være med at læsse for meget fyld på.


3) en lækker bund og masser af mel = Det bedste udgangspunkt for en god pizza. 

for meget ost og for lidt bagt... og nul bacon..  Det må aldrig ske igen!

 

 Super lækker!!

07-06-2020 19:06 #363| 5
tuznelda skrev:


 

 

 Super lækker!!

 Jeg ville gerne have set en af dem med meget fyld 😊.

 

07-06-2020 19:18 #364| 0
Jigra skrev:

 Jeg ville gerne have set en af dem med meget fyld

 Forestil dig dobbelt op på tomat, ost og skinke + løgringe og rød peberfrugt i tern. 

 

🙄

07-06-2020 22:11 #365| 0

Godt nogle trods alt blev gode. Men ja, de 3 ting du har noteret, er essentielle for en god pizza. Ovnen skal være så varm som muligt, aldrig overfyld pizzaen og nok mel, men heller ikke for meget. Jeg plejer altid lige at ryste pizzaspaden for at se, at pizzaen bevæger sig.

07-06-2020 22:21 #366| 0
tuznelda skrev:

 Forestil dig dobbelt op på tomat, ost og skinke + løgringe og rød peberfrugt i tern. 

 

 

 

:-)

08-06-2020 07:06 #367| 0
jewr skrev:

Godt nogle trods alt blev gode. Men ja, de 3 ting du har noteret, er essentielle for en god pizza. Ovnen skal være så varm som muligt, aldrig overfyld pizzaen og nok mel, men heller ikke for meget. Jeg plejer altid lige at ryste pizzaspaden for at se, at pizzaen bevæger sig.

 Dét gik i skuddermudder, da jeg skulle have pizzaerne hen på pizzaspaden, så det lykkedes aldrig at teste om den kunne "flytte sig". 

 

Men vi lærer af det,  og gør det bedre næste gang.

 

08-06-2020 08:51 #368| 0
tuznelda skrev:

 Dét gik i skuddermudder, da jeg skulle have pizzaerne hen på pizzaspaden, så det lykkedes aldrig at teste om den kunne "flytte sig". 

 

Men vi lærer af det,  og gør det bedre næste gang.

 

 Oh, der er for meget fyld en katastrofe. Næste gang, så tager du dejen over på spaden, når du har formet den, derefter putter du fyld på 😊 

08-06-2020 09:12 #369| 1

Jeg har forsøgt mig frem og tilbage med forskellige opskrifter og vandforhold, men synes nu at have fundet min "go to" dej - 67% vand synes at gøre arbejdet for mig. 

Jeg øver mig nu på det her med at få skubbet luften ud i skorpen så man får pizza som på billedet, nu mangler jeg bare min Koda ovn, en større spartel, også kan jeg begynde at lege med at få strukket pizzaen mere så den bliver "større"

08-06-2020 09:27 #370| 0
Unreachable skrev:

Jeg har forsøgt mig frem og tilbage med forskellige opskrifter og vandforhold, men synes nu at have fundet min "go to" dej - 67% vand synes at gøre arbejdet for mig. 

Jeg øver mig nu på det her med at få skubbet luften ud i skorpen så man får pizza som på billedet, nu mangler jeg bare min Koda ovn, en større spartel, også kan jeg begynde at lege med at få strukket pizzaen mere så den bliver "større"

 

 Shit den ser god ud.


 Når du skriver 67% vand, snakker vi så 330 gram mel og 670 gram vand, eller er det mig der misforstår? Bliver dejen ikke alt for våd og sjasket med så meget vand??

08-06-2020 09:47 #371| 0

Nej til 330 gram mel ville du skulle bruge 220gr vand. 

330/100*67

Dejen bliver våd jo, men de første 2 timer efter dejen er mixed, der hver halve time, der strækker og folder jeg dejen 4 gange mod midten, for at styrke gluten i dejen.

Også slår jeg dejen og folder den til dejen er glat. 

En god idé er at gøre ens hænder lidt våde, så det nemmere at have med at gøre, også er en dejskraber et plus at have :D 

08-06-2020 12:32 #372| 0
Unreachable skrev:

Jeg har forsøgt mig frem og tilbage med forskellige opskrifter og vandforhold, men synes nu at have fundet min "go to" dej - 67% vand synes at gøre arbejdet for mig. 

Jeg øver mig nu på det her med at få skubbet luften ud i skorpen så man får pizza som på billedet, nu mangler jeg bare min Koda ovn, en større spartel, også kan jeg begynde at lege med at få strukket pizzaen mere så den bliver "større"

 Hvis du kan lave den der i en normal ovn, så har du styr på det. Glæd dig til din Ooni, den er fantastisk. 
Jeg eksperimenterer også selv videre med min dej og synes jeg har mest succes med omkring de 65% vand. 

Den her calculator er god, hvis man hurtigt vil beregne ingredienserne. Jeg er dog uenig i, at at man ikke skal ændre på vægten, hvis man vil lave napolitansk. Jeg går med en klump på ca. 250 gram pr. pizza. 


https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/

 
Edit: Anskaf en turningpeel, altså en lille pizzaspade med diameter på 17-18 cm. Med den kan du vende pizzaen i din Koda, uden at trække hele pizzaen ud fra varmen. Det giver lige det sidste touch i skorpen. 

Redigeret af jewr d. 08-06-2020 12:35
08-06-2020 13:43 #373| 1
jewr skrev:

 Hvis du kan lave den der i en normal ovn, så har du styr på det. Glæd dig til din Ooni, den er fantastisk. 
Jeg eksperimenterer også selv videre med min dej og synes jeg har mest succes med omkring de 65% vand. 

Den her calculator er god, hvis man hurtigt vil beregne ingredienserne. Jeg er dog uenig i, at at man ikke skal ændre på vægten, hvis man vil lave napolitansk. Jeg går med en klump på ca. 250 gram pr. pizza. 


https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/

 
Edit: Anskaf en turningpeel, altså en lille pizzaspade med diameter på 17-18 cm. Med den kan du vende pizzaen i din Koda, uden at trække hele pizzaen ud fra varmen. Det giver lige det sidste touch i skorpen. 

 

 Det er i normal ovn, så jeg takker! Den du ser på billedet er også en 250gram klump +/- 5gr, jeg tror med en større spartel og lidt mere øvelse så kan jeg strække den mere.

Også tror jeg også godt jeg kan tillade mig at trykke mere på skorpen så de bliver lidt mindre og giver lidt mere dej fri til bunden. 

Konen derhjemme er ved at være træt af alt det pizza, men jeg kan ikke stoppe før jeg synes jeg har ramt plet og kan det :D 

08-06-2020 21:24 #374| 0
jewr skrev:

 Oh, der er for meget fyld en katastrofe. Næste gang, så tager du dejen over på spaden, når du har formet den, derefter putter du fyld på

 

 Du er klar over,  at jeg har 2 næsten voksne teenagesønner, der begge to er i kæmpestørrelse? 

 

Der bliver simpelthen bagt for lidt pizza pr. kvarter, hvis ikke jeg kan tage én ud af ovnen og læsse en ny ind med det samme ... Det går ikke, at pizzaspaden skal ind i køkkenet og bruges som underlag mens pizzaen komponeres..


Dét er dog et godt argument for et reelt behov om at have mindst 2 pizzaspader..

08-06-2020 22:43 #375| 1
tuznelda skrev:

  

 

Dét er dog et godt argument for et reelt behov om at have mindst 2 pizzaspader..

 

 This 😉

10-06-2020 13:25 #376| 0
tuznelda skrev:

 Ikke hver gang ... Jeg gjorde præcis som din video sagde .. og sværen blev sprød i stegens ender,  men ikke inde på midten, desværre.  

 

Og de var slet ikke så "puffede" som de normalt bliver. 

 

Kødet i en krogmodnet flæskesteg er til gengæld klasser bedre end normalt steg. 

 

 

 

 Det var da ærgerligt. Jeg har lavet +25 flæskestege på den måde og det er endnu ikke fejlet. Har din grill været varm nok? Jeg har den oppe på ca. 275 grader indtil sværen er helt sprød. 

10-06-2020 23:25 #377| 0
JesperTot skrev:

 

 Det var da ærgerligt. Jeg har lavet +25 flæskestege på den måde og det er endnu ikke fejlet. Har din grill været varm nok? Jeg har den oppe på ca. 275 grader indtil sværen er helt sprød. 

 Grillen holdt sig på 250grader hele tiden 😒

 

29-06-2020 10:39 #378| 0

@jewr 

Havde du os en koda 16 xl?

I så fald, den regulator som den kom med, passer jo ikke til de gasflasker vi har herhjemme har jeg erfaret, så jeg købte en i Silvan som er magen til den de sælger med på nogle hjemmesider til ovnen. 

I weekenden da jeg lavede pizza, synes jeg ikke jeg var i nærheden af 90 sekunder for en pizza til at blive færdig i bunden, var nærmere 2-3 min - og tændte alligevel op i den 25 min før  brug.

Så jeg begyndte at tænke om der var noget galt med min regulator - har du erfaringer med det?

29-06-2020 12:43 #379| 0
Unreachable skrev:

@jewr 

Havde du os en koda 16 xl?

I så fald, den regulator som den kom med, passer jo ikke til de gasflasker vi har herhjemme har jeg erfaret, så jeg købte en i Silvan som er magen til den de sælger med på nogle hjemmesider til ovnen. 

I weekenden da jeg lavede pizza, synes jeg ikke jeg var i nærheden af 90 sekunder for en pizza til at blive færdig i bunden, var nærmere 2-3 min - og tændte alligevel op i den 25 min før  brug.

Så jeg begyndte at tænke om der var noget galt med min regulator - har du erfaringer med det?

 

 Jeg har kun den lille Koda. Købte den uden regulator, da jeg bare bruger den fra gas grillen.  

Køb evt. et infrarødt termometer. Stenen skal have 400-430 grader i midten. Og så er Koda 16 noget større, så pizzaen ligger ofte lidt længere fra flammerne end i min. Jeg synes dog det lyder mærkeligt, hvis du har opvarmet den i 25 min. Ellers skal bunden have været for tyk eller der har været for meget fyld på, men ud fra dit billede tidligere, så tænker jeg ikke, det er der problemet ligger. 

29-06-2020 12:56 #380| 0
jewr skrev:

 

 Jeg har kun den lille Koda. Købte den uden regulator, da jeg bare bruger den fra gas grillen.  

Køb evt. et infrarødt termometer. Stenen skal have 400-430 grader i midten. Og så er Koda 16 noget større, så pizzaen ligger ofte lidt længere fra flammerne end i min. Jeg synes dog det lyder mærkeligt, hvis du har opvarmet den i 25 min. Ellers skal bunden have været for tyk eller der har været for meget fyld på, men ud fra dit billede tidligere, så tænker jeg ikke, det er der problemet ligger. 

 

 Nej det har ikke noget med selve pizza'en at gøre for den del har jeg nørdet i bund :D 

Jamen den regulator som kom med min koda passer ikke på de danske flasker, derfor jeg skiftede den til en helt normal en som kan sidde på vores egne let vægt gasflasker.

Det blæste godt nok en del den dag, og tænkte ikke rigtig over placeringen af den så måske den har stået dårligt ift vinden og derfor måske har været længere tid om at blive varm.

Har lige bestilt et infrarødt termometer idag, så det venter jeg på til weekenden :D 

29-06-2020 13:40 #381| 0
Unreachable skrev:

 

 Nej det har ikke noget med selve pizza'en at gøre for den del har jeg nørdet i bund :D 

Jamen den regulator som kom med min koda passer ikke på de danske flasker, derfor jeg skiftede den til en helt normal en som kan sidde på vores egne let vægt gasflasker.

Det blæste godt nok en del den dag, og tænkte ikke rigtig over placeringen af den så måske den har stået dårligt ift vinden og derfor måske har været længere tid om at blive varm.

Har lige bestilt et infrarødt termometer idag, så det venter jeg på til weekenden :D 

 

 Tør ikke sige noget om regulatoren. Jeg ved de findes i EU og US udgaver, men jeg bruger som sagt bare en helt almindelig regulator fra Silvan. 

Vind kan godt spille ind. Har selv oplevet, at flammen blæste ud, så jeg måtte vende ovnen. Men har den været tændt hele vejen igennem, så bør ovnen umiddelbart stadig være varm nok. 

Lad os se når du får termometeret. Og prøv at eksperimentere med placeringen af pizzaen. Tæt på flammerne kræver dog, at den vendes ofte. Jeg vender mine første gang efter ca. 15-20 sekunder og så ellers løbene med 10-15 sekunder imellem. 

29-06-2020 13:49 #382| 2
jewr skrev:

 

 Tør ikke sige noget om regulatoren. Jeg ved de findes i EU og US udgaver, men jeg bruger som sagt bare en helt almindelig regulator fra Silvan. 

Vind kan godt spille ind. Har selv oplevet, at flammen blæste ud, så jeg måtte vende ovnen. Men har den været tændt hele vejen igennem, så bør ovnen umiddelbart stadig være varm nok. 

Lad os se når du får termometeret. Og prøv at eksperimentere med placeringen af pizzaen. Tæt på flammerne kræver dog, at den vendes ofte. Jeg vender mine første gang efter ca. 15-20 sekunder og så ellers løbene med 10-15 sekunder imellem. 

 

 Jeg smider lige en update på fredag når jeg har lavet pizza'er. 

Jeg er dog kommet så langt til at sige jeg ikke gider lave surdejs pizza med 70% hydration, det er simpelthen for svært at arbejde med især i denne varme.

Tror jeg går tilbage til 62-65% så jeg har en nem håndterbar dej også når jeg laver flere dej kugler, så have dem i enkelte bøtter så de lige er til at vende på hovedet og ned i melen, fremfor en bakke. 

30-06-2020 17:00 #383| 0
OP
Unreachable skrev:

 

 Jeg smider lige en update på fredag når jeg har lavet pizza'er. 

Jeg er dog kommet så langt til at sige jeg ikke gider lave surdejs pizza med 70% hydration, det er simpelthen for svært at arbejde med især i denne varme.

Tror jeg går tilbage til 62-65% så jeg har en nem håndterbar dej også når jeg laver flere dej kugler, så have dem i enkelte bøtter så de lige er til at vende på hovedet og ned i melen, fremfor en bakke. 

 Så  smid updaten i den nye tråd  :-)


https://www.pokernet.dk/forum/sommer-grill-2020.html#newest

 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar