Sommer grill 2020

#1| 4

Den anden tråd var blevet mega langsomt at loade og skrive i fra mobilen grundet alle de dejlige grill fotos der blev smidt op

Så derfor har jeg valgt at lave en ny tråd så vi er klar til sommeren 2020 

link til den anden tråd

https://www.pokernet.dk/forum/sommergrill-2019.html#top

Redigeret af nikzz d. 27-06-2020 15:54
27-06-2020 08:27 #2| 0
OP

Hilfe 

jeg har fået fat i en 3kg vildsvin kølle og den skal da grilles 

Jeg har ikke prøvet det før så ville høre om der var nogen her der prøvet at grille sådan en?

Min første tanke var indirekte varme i et ildfast fad med en masse ale øl samt rødløg og timian

Og andre krydderurter

Ramme en kernetemperatur på de 68 grader 

Det var min plan 

men efter havde læst lidt på Google kan jeg se der flere med der kommer bacon rundt om den?

27-06-2020 11:10 #3| 1

Der er vist ikke ret meget fedt på en kølle,  så der virker fornuftigt at spække den med bacon ... Du kan evt "flette et bacontæppe" du lægger ovenpå køllen når den ligger i fadet med krydderurter og ale.

Og når det er 3 kg ville jeg nok gå efter noget slowcooking.

27-06-2020 12:45 #4| 1

Enig med Tuz og noget fedt/bacon omkring den. Jeg ville også slocooke den, så du ikke får det yderste af køllen mere end well done for at ramme kernen på 68. Dog meget i tvivl om hvordan slowcooking spiller når der ikke er meget fedt i køllen, eller om det ikke har nogen betydning. Nogen der ved det?

30-06-2020 17:03 #5| 1
OP
Jensen skrev:

Enig med Tuz og noget fedt/bacon omkring den. Jeg ville også slocooke den, så du ikke får det yderste af køllen mere end well done for at ramme kernen på 68. Dog meget i tvivl om hvordan slowcooking spiller når der ikke er meget fedt i køllen, eller om det ikke har nogen betydning. Nogen der ved det?

Jeg har undersøgt lidt med nogen kokke jeg kender og de siger 

100 grader godt med bacon rundt om køllen 

Ca 3 timer 

Det yderste af køllen skulle jeg bare skære fra  hvis det blev for tørt 

Men jeg vil stadig lave den i et ildfast fad med ale så tror ikke den bliver tør 
men nu må vi se om det bliver i denne weekend  

21-07-2020 17:00 #6| 0

Simpelt spørgsmål, med måske simpelt svar:

Hvordan undgår jeg flammer, når jeg steger fedt svinekød på grillen. Er der et simpelt trick, jeg ikke har fanget?

Både aktuelt ved kort- og langtidsstegning.

21-07-2020 17:17 #7| 0
NanoQ skrev:

Hvordan undgår jeg flammer, når jeg steger fedt svinekød på grillen. Er der et simpelt trick, jeg ikke har fanget?

Indirekte? 

21-07-2020 17:48 #8| 0
skaarup skrev:

Indirekte? 

Jojo... Men problemet er netop kombination af direkte.

21-07-2020 18:36 #9| 0
NanoQ skrev:

Jeg tror det er svært at undgå helt, men hvis du kan placere kødet så fedtet primært løber af i en retning og så har en drypbakke under burde du kunne undgå det værste.

25-07-2020 13:34 #10| 0

Der skal experimenteres med min nyeste mad kærlighed. Er blevet helt vildt med beef jerky som eftermiddags snack fremfor så meget andet. Det koster bare spidsen af en flyvmaskine, så vil prøve at lave det selv. 

så er det bare at vente 5-6 timer. Og holde øje med grillen at den holder sig nede i temp. 

25-07-2020 19:50 #11| 0
cains skrev:

Der skal experimenteres med min nyeste mad kærlighed. Er blevet helt vildt med beef jerky som eftermiddags snack fremfor så meget andet. Det koster bare spidsen af en flyvmaskine, så vil prøve at lave det selv. 

så er det bare at vente 5-6 timer. Og holde øje med grillen at den holder sig nede i temp. 

Hvordan blev det?

27-07-2020 16:41 #12| 0

det blev lige til den tørre side. Blev kaldt på arbejde midtvejs, hvor temp stak af til 100g. Og så sidder marinaden der ikke rigtigt. Der er lidt spicy smag i den og det kan spises uden tænderne knækker. Så det skal nok ryge ned. Men der skal ændres lidt inden næste forsøg. 

31-07-2020 17:57 #13| 3
OP

Så er man på den gamle sølv kuglegrill fra Weber 

Ja den er fra 2001 og virker bare som en drøm :-)

risten er dog begyndt at være træt 

Mørbrad med bacon og hvidløgs ost 

En dejlig Brown ale fra møns bryghus 

Redigeret af nikzz d. 31-07-2020 17:58
12-08-2020 10:22 #14| 0

Hejsa PN Grill eksperter :-)

Jeg vil gerne prøve at grille lidt fisk på grillen.

Det skal bare være nemt og bliver ikke det helt storre arangement.

Tænker at købe lidt lakse filet, eller andet fisk i fileter.

Vil så lave nogle små staniol pakker med en filet i hver pakke med dild, citron, salt, peber, og lidt hvidvin.

Men mit spørgsmål.

Griller i en Weber Q1200 den har kun direkte varme. Jeg har googlet lidt men syntes det er svært at finde hoved og hale i opkrifter. Mange siger indirekte varme, hvilket jeg jo ikke har.

Hvor lang tid tror i sådan nogle små lakse pakker skal have i grillen på direkte varme og skal den have fuld varme hele tiden ?

12-08-2020 18:55 #15| 1
klondike skrev:

Hejsa PN Grill eksperter :-)

Jeg vil gerne prøve at grille lidt fisk på grillen.

Det skal bare være nemt og bliver ikke det helt storre arangement.

Tænker at købe lidt lakse filet, eller andet fisk i fileter.

Vil så lave nogle små staniol pakker med en filet i hver pakke med dild, citron, salt, peber, og lidt hvidvin.

Men mit spørgsmål.

Griller i en Weber Q1200 den har kun direkte varme. Jeg har googlet lidt men syntes det er svært at finde hoved og hale i opkrifter. Mange siger indirekte varme, hvilket jeg jo ikke har.

Hvor lang tid tror i sådan nogle små lakse pakker skal have i grillen på direkte varme og skal den have fuld varme hele tiden ?

Jeg ville give lavest varme,  og så mærke på fisken om den er ved at være "lige præcis under-stegt" .. for så bliver den perfekt inden man når at få dem ud af kokotten.

Husk også en generøs smørklat i hver kokotte. 

12-08-2020 20:43 #16| 0
tuznelda skrev:

Jeg ville give lavest varme,  og så mærke på fisken om den er ved at være "lige præcis under-stegt" .. for så bliver den perfekt inden man når at få dem ud af kokotten.

Husk også en generøs smørklat i hver kokotte. 

Tak jeg prøver i morgen :-)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar