Grill Forår 2021

#1| 5

Den anden tråd var blevet mega langsomt at loade og skrive i fra mobilen grundet alle de dejlige grill fotos der blev smidt op

 

Så derfor har jeg valgt at lave en ny tråd så vi er klar til sommeren 2020 

link til den anden tråd


https://www.pokernet.dk/forum/sommergrill-2019.html#top

Redigeret af nikzz d. 26-02-2021 23:03
27-06-2020 08:27 #2| 0
OP

Hilfe 


jeg har fået fat i en 3kg vildsvin kølle og den skal da grilles 

Jeg har ikke prøvet det før så ville høre om der var nogen her der prøvet at grille sådan en?


Min første tanke var indirekte varme i et ildfast fad med en masse ale øl samt rødløg og timian

Og andre krydderurter

Ramme en kernetemperatur på de 68 grader 

Det var min plan 


men efter havde læst lidt på Google kan jeg se der flere med der kommer bacon rundt om den?




27-06-2020 11:10 #3| 1

Der er vist ikke ret meget fedt på en kølle,  så der virker fornuftigt at spække den med bacon ... Du kan evt "flette et bacontæppe" du lægger ovenpå køllen når den ligger i fadet med krydderurter og ale.

 

Og når det er 3 kg ville jeg nok gå efter noget slowcooking.

27-06-2020 12:45 #4| 1

Enig med Tuz og noget fedt/bacon omkring den. Jeg ville også slocooke den, så du ikke får det yderste af køllen mere end well done for at ramme kernen på 68. Dog meget i tvivl om hvordan slowcooking spiller når der ikke er meget fedt i køllen, eller om det ikke har nogen betydning. Nogen der ved det?

30-06-2020 17:03 #5| 1
OP
Jensen skrev:

Enig med Tuz og noget fedt/bacon omkring den. Jeg ville også slocooke den, så du ikke får det yderste af køllen mere end well done for at ramme kernen på 68. Dog meget i tvivl om hvordan slowcooking spiller når der ikke er meget fedt i køllen, eller om det ikke har nogen betydning. Nogen der ved det?

 Jeg har undersøgt lidt med nogen kokke jeg kender og de siger 

100 grader godt med bacon rundt om køllen 

Ca 3 timer 

Det yderste af køllen skulle jeg bare skære fra  hvis det blev for tørt 


Men jeg vil stadig lave den i et ildfast fad med ale så tror ikke den bliver tør 
men nu må vi se om det bliver i denne weekend  




 

21-07-2020 17:00 #6| 0
Moderator

Simpelt spørgsmål, med måske simpelt svar:

 

Hvordan undgår jeg flammer, når jeg steger fedt svinekød på grillen. Er der et simpelt trick, jeg ikke har fanget?

 

Både aktuelt ved kort- og langtidsstegning.

21-07-2020 17:17 #7| 0
NanoQ skrev:

Simpelt spørgsmål, med måske simpelt svar:

 

Hvordan undgår jeg flammer, når jeg steger fedt svinekød på grillen. Er der et simpelt trick, jeg ikke har fanget?

 

Både aktuelt ved kort- og langtidsstegning.

 Indirekte? 

 

21-07-2020 17:48 #8| 0
Moderator
skaarup skrev:

 Indirekte? 

 

 

 Jojo... Men problemet er netop kombination af direkte.

21-07-2020 18:36 #9| 0
NanoQ skrev:

Simpelt spørgsmål, med måske simpelt svar:

 

Hvordan undgår jeg flammer, når jeg steger fedt svinekød på grillen. Er der et simpelt trick, jeg ikke har fanget?

 

Både aktuelt ved kort- og langtidsstegning.

 

 Jeg tror det er svært at undgå helt, men hvis du kan placere kødet så fedtet primært løber af i en retning og så har en drypbakke under burde du kunne undgå det værste.

25-07-2020 13:34 #10| 0

Der skal experimenteres med min nyeste mad kærlighed. Er blevet helt vildt med beef jerky som eftermiddags snack fremfor så meget andet. Det koster bare spidsen af en flyvmaskine, så vil prøve at lave det selv. 

 

 

 

så er det bare at vente 5-6 timer. Og holde øje med grillen at den holder sig nede i temp. 

25-07-2020 19:50 #11| 0
cains skrev:

Der skal experimenteres med min nyeste mad kærlighed. Er blevet helt vildt med beef jerky som eftermiddags snack fremfor så meget andet. Det koster bare spidsen af en flyvmaskine, så vil prøve at lave det selv. 

 

 

 

så er det bare at vente 5-6 timer. Og holde øje med grillen at den holder sig nede i temp. 

 

 Hvordan blev det?

27-07-2020 16:41 #12| 1

 

 

 

det blev lige til den tørre side. Blev kaldt på arbejde midtvejs, hvor temp stak af til 100g. Og så sidder marinaden der ikke rigtigt. Der er lidt spicy smag i den og det kan spises uden tænderne knækker. Så det skal nok ryge ned. Men der skal ændres lidt inden næste forsøg. 

31-07-2020 17:57 #13| 4
OP

 

 

Så er man på den gamle sølv kuglegrill fra Weber 

Ja den er fra 2001 og virker bare som en drøm :-)

risten er dog begyndt at være træt 

Mørbrad med bacon og hvidløgs ost 

En dejlig Brown ale fra møns bryghus 

 





 

 



Redigeret af nikzz d. 31-07-2020 17:58
12-08-2020 10:22 #14| 0

Hejsa PN Grill eksperter :-)

 

Jeg vil gerne prøve at grille lidt fisk på grillen.

 

Det skal bare være nemt og bliver ikke det helt storre arangement.

 

Tænker at købe lidt lakse filet, eller andet fisk i fileter.

 

Vil så lave nogle små staniol pakker med en filet i hver pakke med dild, citron, salt, peber, og lidt hvidvin.

 

Men mit spørgsmål.

 

Griller i en Weber Q1200 den har kun direkte varme. Jeg har googlet lidt men syntes det er svært at finde hoved og hale i opkrifter. Mange siger indirekte varme, hvilket jeg jo ikke har.


Hvor lang tid tror i sådan nogle små lakse pakker skal have i grillen på direkte varme og skal den have fuld varme hele tiden ?

12-08-2020 18:55 #15| 1
klondike skrev:

Hejsa PN Grill eksperter :-)

 

Jeg vil gerne prøve at grille lidt fisk på grillen.

 

Det skal bare være nemt og bliver ikke det helt storre arangement.

 

Tænker at købe lidt lakse filet, eller andet fisk i fileter.

 

Vil så lave nogle små staniol pakker med en filet i hver pakke med dild, citron, salt, peber, og lidt hvidvin.

 

Men mit spørgsmål.

 

Griller i en Weber Q1200 den har kun direkte varme. Jeg har googlet lidt men syntes det er svært at finde hoved og hale i opkrifter. Mange siger indirekte varme, hvilket jeg jo ikke har.

 

Hvor lang tid tror i sådan nogle små lakse pakker skal have i grillen på direkte varme og skal den have fuld varme hele tiden ?

 

 Jeg ville give lavest varme,  og så mærke på fisken om den er ved at være "lige præcis under-stegt" .. for så bliver den perfekt inden man når at få dem ud af kokotten.

 

Husk også en generøs smørklat i hver kokotte. 

12-08-2020 20:43 #16| 0
tuznelda skrev:

 

 Jeg ville give lavest varme,  og så mærke på fisken om den er ved at være "lige præcis under-stegt" .. for så bliver den perfekt inden man når at få dem ud af kokotten.

 

Husk også en generøs smørklat i hver kokotte. 

 

 Tak jeg prøver i morgen :-)

22-12-2020 20:53 #17| 0
OP

Jeg fik slet ikke grillet fra sep frem til nu 


der var så meget andet der tog over 


jeg skal lave æbleskiver på gasgrillen 

De bliver meget bedre end i ovn 


Flæskestegen bliver også forsøgt igen på grillen 



andre der vil byde ind med det sidste grill i år?



22-12-2020 23:08 #18| 0

Jeg tænker at forsøge mig med anden på grillen. Det er første gang, så hvis nogen har forslag hvordan det skal gøres er jeg lutter øre?

26-02-2021 18:04 #19| 3
OP







26-02-2021 18:06 #20| 3
OP

Fuck it 


det er forår og vi griller 

26-02-2021 22:17 #21| 1

Vi griller i morgen.  

 

Ca 5kg røget svinefilet  Vi har aldrig prøvet dét før, men det bliver sikkert fint 😀

27-02-2021 07:46 #22| 1
OP
tuznelda skrev:

Vi griller i morgen.  

 

Ca 5kg røget svinefilet  Vi har aldrig prøvet dét før, men det bliver sikkert fint

 

 Lyder lækkert 

Vis nogen foto af svinet :-) 

Samt lige beskriv hvordan og hvorfor 


jeg fik grillet kalv igår hvor jeg have lavet en marinade med 4 fed hvidløg frisk timian samt en ganske normal olivenolie til.

De fik direkte varme 2 min på hver side 

Jeg gjorde det lidt anderledes denne gang 

1 min og vendte dem osv.

Hviletid 5 min inden servering godt med saltflager henover og en frisk salat samt hjemmelavet hvidløgsbrød 

Og et glas rødvin til 





27-02-2021 16:42 #23| 0
nikzz skrev:

Hilfe 

 

jeg har fået fat i en 3kg vildsvin kølle og den skal da grilles 

Jeg har ikke prøvet det før så ville høre om der var nogen her der prøvet at grille sådan en?

 

Min første tanke var indirekte varme i et ildfast fad med en masse ale øl samt rødløg og timian

Og andre krydderurter

Ramme en kernetemperatur på de 68 grader 

Det var min plan 

 

men efter havde læst lidt på Google kan jeg se der flere med der kommer bacon rundt om den?




 

 Hvordan blev køllen, jeg skyder af og til et vildsvin så lidt erfaring vil være godt. Jeg plejer at dele den op i stege da køllerne som regel er ret store. Jeg har prøvet at sous vide en vildsvine kølle og derefter grille den. Dette har været med blandet succes. 

27-02-2021 18:11 #24| 5
tuznelda skrev:

Vi griller i morgen.  

 

Ca 5kg røget svinefilet  Vi har aldrig prøvet dét før, men det bliver sikkert fint

 Så er i morgen blevet til i dag..

 

I dag skal vi lege med maden og eksperimentere lidt.

Michael har (måske) været rigtig heldig at kunne købe 2 hele røgede svinefiletter a ca. 5kg stykket, til noget nær "ingen penge".

 

De var frosne hele = vi skal tilberede det hele af én gang.

Så derfor leger og eksperimenterer vi.

Hjemmelavet marinade på 1/3.
Bacon på 1/3 og den sidste 1/3 er skåret ud i mindre stykker, marineret i en købe-marinade og sat på spyd.

 


Spændende om det bliver godt, eller om dagens ret ender som "kartofler med salat og dressing"

Redigeret af tuznelda d. 27-02-2021 18:11
27-02-2021 19:33 #25| 0

Bacon kunne ikke sidde fast på kødet selvom jeg har gjort som jeg plejer - med succes - på fx mørbrad. 

 

Vi har forsøgt kun at lune kødet fordi det jo allerede er tilberede via rygning. 

 

Slutresultatet var ok men ikke den store WOW-oplevelse. Selvom vi har været meget påpasselige med varmen, så blev kødet lidt tørt. 

 

 

Smagen er ok, men jeg er glad for, at mikkmakk kun har købt 2 stk,  og det var ikke noget jeg ville prioritere at købe igen. 

 

Næste gang prøver vi at finde på noget andet at bruge det til ... jeg tror fx det kunne være fint i små tern, ristet med bacon til brændende kærlighed med en god, krydret kartoffelmos. 

18-04-2021 17:08 #26| 0

Jeg fik aldrig købt en grill sidste sæson. Hvilken skal købes. Jeg har kig på noget Weber. Evt denne her:
www.pricerunner.dk/pl/335-3765916/Grill/Weber-Genesis-II-E-310-GBS-Gasgrill-Sammenlign-Priser
Jeg tænker max 10k. Hjælp?

18-04-2021 17:37 #27| 0

Hvilke flæsk holdere bør man købe, og er de evt på tilbud et sted? 

 

18-04-2021 18:05 #28| 0
frytki skrev:

Jeg fik aldrig købt en grill sidste sæson. Hvilken skal købes. Jeg har kig på noget Weber. Evt denne her:
www.pricerunner.dk/pl/335-3765916/Grill/Weber-Genesis-II-E-310-GBS-Gasgrill-Sammenlign-Priser
Jeg tænker max 10k. Hjælp?

 

 Kommer meget an på.dit behov. 🙂. Genesis får dog rigtig gode anmeldelser. Så den går du ikke galt i byen med. 

18-04-2021 18:07 #29| 1
grovfil skrev:

Hvilke flæsk holdere bør man købe, og er de evt på tilbud et sted? 

 

 

 Jeg har bare den billige fra silvan/jemfix. Hvor flæsket sidder på ræd og række. De fåes til mellem 50 og 100.- ifølge google har silvan dem til 50.- pt. 

18-04-2021 18:09 #30| 0

Nogen der har gode tips til rengøring ? Jeg har ikk fået gjort grillen forårsklar endnu 🥴. Regner med risten blir lagt i en pose med brun sæbe og salmiak til at løsne skidtet med. Men hvordan gør jeg lige med bunden af grillen ? (Har en Q3200). Kan jeg også bare smøre den ind i en blanding og lade stå nogle timer inden jeg kan skylle den. 🤔

 

hvad gør i andre ?

18-04-2021 18:37 #31| 3
cains skrev:

Nogen der har gode tips til rengøring ? Jeg har ikk fået gjort grillen forårsklar endnu

 Jeg har tænkt mig at bruge ovnrens fra Basic Clean - fugte skidtet med rent vand på en svamp,  sprøjte basic clean ovnrens på, lade sidde, skrubbe med en hård opvaskebørste af nylon og tørre efter med hårdt opvredet bomuldsklud jeg har hæklet i 8/8 bomuld ("ekstra tykt bomuld" for de uindviede).

 

Det bør være både let at håndtere og meget effektivt. Det virker i hvert fald super godt i min ovn.

 

Hun har verdens mest enerverende stemme, så mute lyden og se med her:

Redigeret af tuznelda d. 18-04-2021 18:40
18-04-2021 19:15 #32| 1
tuznelda skrev:

 Jeg har tænkt mig at bruge ovnrens fra Basic Clean - fugte skidtet med rent vand på en svamp,  sprøjte basic clean ovnrens på, lade sidde, skrubbe med en hård opvaskebørste af nylon og tørre efter med hårdt opvredet bomuldsklud jeg har hæklet i 8/8 bomuld ("ekstra tykt bomuld" for de uindviede).

 

Det bør være både let at håndtere og meget effektivt. Det virker i hvert fald super godt i min ovn.

 

Hun har verdens mest enerverende stemme, så mute lyden og se med her:

 

 Er der noget praktisk du ikke er mester i unge Frue? 

18-04-2021 19:35 #33| 2
cains skrev:

Nogen der har gode tips til rengøring ? Jeg har ikk fået gjort grillen forårsklar endnu

 

 Lyt til Tuz, jeg har overtaget en grill fra hende hun havde rengjort ❤️

 


Lad være med at prøve med opblødning i opvaskemiddel og smide den i opvaskemaskinen 😐


18-04-2021 19:40 #34| 0
OP
frytki skrev:

Jeg fik aldrig købt en grill sidste sæson. Hvilken skal købes. Jeg har kig på noget Weber. Evt denne her:
www.pricerunner.dk/pl/335-3765916/Grill/Weber-Genesis-II-E-310-GBS-Gasgrill-Sammenlign-Priser
Jeg tænker max 10k. Hjælp?

 

 Kig her 

https://forbruger-test.dk/gasgrill-test/


der er bl.a. et mærke der hedder furnace 
lækker grill 
der er Napoleon som faktisk er rigtig godt 
det som jeg er begyndt at kigge på er hvornår den er 250 grader varm og min næste grill bliver nok en lademann 


18-04-2021 19:46 #35| 3
THR72 skrev:

 

 Er der noget praktisk du ikke er mester i unge Frue? 

 

 Ork, ja ..der er masser!

 

Jeg kan fx ikke finde ud af at lappe cykler eller lægge fliser:D

 

Jeg er vokset op med feminist mormor og mor .. og en håndværkerfar, der aldrig fik sønner, så jeg er indoktrineret til, at kvinder skal kunne klare sig selv. 

30-04-2021 10:33 #36| 0

Er der nogen der har styr på markedet? 


Jeg skal ud og have en gasgrill der gerne må være stor nok til både at grille kød og grøntsager samtidig, når man er en 6-8 stykker. Både direkte og indirekte varme kommer i spil.

 

Er der et godt tilbud derude jeg skal kigge på?

31-05-2021 17:38 #37| 0

Stegt flæsk på grillen ... how to??

 

Jeg har købt holdere til flæsket - er det bare fuld power til det ser færdigt ud, eller er der et eller andet trick jeg bør kende?

31-05-2021 18:12 #38| 1
tuznelda skrev:

Stegt flæsk på grillen ... how to??

 

Jeg har købt holdere til flæsket - er det bare fuld power til det ser færdigt ud, eller er der et eller andet trick jeg bør kende?

 

 Jeg har aldrig brugt holder og har gjort det masser af gange både på gas og især kul.

Her laver jeg en halv indirekte og en halv direkte og så står jeg bare og vender hele tiden og skifter fra den ene side til den anden.

31-05-2021 18:28 #39| 0
OP
tuznelda skrev:

Stegt flæsk på grillen ... how to??

 

Jeg har købt holdere til flæsket - er det bare fuld power til det ser færdigt ud, eller er der et eller andet trick jeg bør kende?

 

 Jeg har prøvet med Indirekte i holder 

Med dryp bakke under 

Der vendte jeg flæsket 

Med direkte varme og drypbakke under der vendte jeg ikke flæsket 



31-05-2021 19:32 #40| 1
tuznelda skrev:

Stegt flæsk på grillen ... how to??

 

Jeg har købt holdere til flæsket - er det bare fuld power til det ser færdigt ud, eller er der et eller andet trick jeg bør kende?

 

 Jeg har smidt holder i en folie bakke og så en 200-250g. Laver det faktisk på samme måde som i ovnen jeg slipper bare for svineriet indendørs. 🙂

31-05-2021 19:37 #41| 0

Jeg prøver på onsdag som cains.

 

ideen er jo, at jeg ikke behøver stå og kigge på det hele tiden, men kan lade det passe sig selv lidt 

31-05-2021 20:02 #42| 1

Charmen ved at grille er at komme til at lugte lidt af grill!

31-05-2021 20:04 #43| 0

.... men ok, man skal også være lidt kvik med hænderne for at grille stegt flæsk på den måde :)


31-05-2021 20:31 #44| 0
OP
tuznelda skrev:

Jeg prøver på onsdag som cains.

 

ideen er jo, at jeg ikke behøver stå og kigge på det hele tiden, men kan lade det passe sig selv lidt 

 

 Der er så meget hygge at stå og nuse med sine flæsk og drikke en kold øl 

Imens man lige nyder duften af gris i hele haven 

Så jo der skal kigges på grillen imens 🙂

01-06-2021 06:24 #45| 0

Jeg foretrække at grillen noget,  der kan passe sig selv på grillen, for jeg skal jo oftest færdiggøre noget sf tilbehøret i køkkenet mens kødet griller. 

01-06-2021 06:28 #46| 0
NanoQ skrev:

Simpelt spørgsmål, med måske simpelt svar:

 

Hvordan undgår jeg flammer, når jeg steger fedt svinekød på grillen. Er der et simpelt trick, jeg ikke har fanget?

 

Både aktuelt ved kort- og langtidsstegning.



Jeg bruger pizzasten, og syntes det fungere fint!
01-06-2021 06:59 #47| 0
tuznelda skrev:

Jeg foretrække at grillen noget,  der kan passe sig selv på grillen, for jeg skal jo oftest færdiggøre noget sf tilbehøret i køkkenet mens kødet griller. 

 

 Altså nu siger jeg lige noget ..

Det er da netop din salatbar og dine hasselbagte kartofler der kan passe sig selv og som du kan lave i forvejen. På den måde kan du have fokus på grill.

(det virker også på andet tilbehør)


et lille gratis protip herfra en tirsdag morgen.

01-06-2021 08:02 #48| 1
Micebulldogs skrev:

 

 Altså nu siger jeg lige noget ..

Det er da netop din salatbar og dine hasselbagte kartofler der kan passe sig selv og som du kan lave i forvejen. På den måde kan du have fokus på grill.

(det virker også på andet tilbehør)


et lille gratis protip herfra en tirsdag morgen.

 

 Persillesovsen laver ikke sig selv, og kartoflerne koger over når man ikke holder øje, det ved enhver. 

01-06-2021 08:06 #49| 0
tuznelda skrev:

Stegt flæsk på grillen ... how to??

 

Jeg har købt holdere til flæsket - er det bare fuld power til det ser færdigt ud, eller er der et eller andet trick jeg bør kende?

 

 Hvis du har en kurv til rotisseri - så smid flæsket deri sammen med nogle kartofler og lad det passe sig, så blir flæsket og kartoflerne ganske enkelt ikke bedre. 

01-06-2021 08:07 #50| 0
tuznelda skrev:

 

 Persillesovsen laver ikke sig selv, og kartoflerne koger over når man ikke holder øje, det ved enhver. 

 

 Ej stop engang! 

kartoflerne koger ikke over når man sætter dem på den varme de skal være - alternativt så kog dem til de næsten er møre og lad dem stå i sit vand uden for blusset! persillesovsen laver du og venter med at komme persille i til du giver den det sidste varme inden servering hvor flæsken er færdig og står i en bakke i grillen - kom nu husmor.
Jeg vil fandme hellere holde øje med det der er på grillen, end at stå at kigge på kartofler der koger.

01-06-2021 08:55 #51| 0
Granaten11 skrev:

 

 Hvis du har en kurv til rotisseri - så smid flæsket deri sammen med nogle kartofler og lad det passe sig, så blir flæsket og kartoflerne ganske enkelt ikke bedre. 

 Det har vi desværre ikke endnu,  men det er på ønskelisten.

 

Micebulldogs skrev:

 

 Ej stop engang! 

kartoflerne koger ikke over når man sætter dem på den varme de skal være - alternativt så kog dem til de næsten er møre og lad dem stå i sit vand uden for blusset! persillesovsen laver du og venter med at komme persille i til du giver den det sidste varme inden servering hvor flæsken er færdig og står i en bakke i grillen - kom nu husmor.
Jeg vil fandme hellere holde øje med det der er på grillen, end at stå at kigge på kartofler der koger.

 Og jeg vil hellere lade grillen passe sig selv så vidt det er muligt.

 

Langt de fleste kan koge kartoflerne uden de koger over, men det er bare altid når man lige har forladt køkkenet,  at det sker, hvis det sker.

 

01-06-2021 22:02 #52| 0

Hedder det Hasselback eller hasselbagte? Min mor sagde altså, at det hedder Hasselbackkartofler, men jeg har efterhånden hørt så mange kalde dem hasselbagte, at jeg kommer i tvivl om begge benævnelser er rigtige. Hvad siger PN? imo er "hasselbagte" det samme som at sige "hongklæde"

Redigeret af SVFA_DK d. 01-06-2021 22:06
01-06-2021 22:12 #53| 2

Tror din mor er spot on

01-06-2021 22:22 #54| 0

https://politiken.dk/pol_oplys/art4995653/Hedder-det-hasselbagte-eller-hasselbackkartofler

01-06-2021 22:23 #55| 1
SVFA_DK skrev:

Hedder det Hasselback eller hasselbagte? Min mor sagde altså, at det hedder Hasselbackkartofler, men jeg har efterhånden hørt så mange kalde dem hasselbagte, at jeg kommer i tvivl om begge benævnelser er rigtige. Hvad siger PN? imo er "hasselbagte" det samme som at sige "hongklæde"

 Det er vidst blevet et PN udtryk efter utallige nytårsmenuer :D 

 

01-06-2021 22:25 #56| 0

https://psykologisk.com/hasselback-hasselbach-eller-hasselbagte-kartofler/

01-06-2021 23:20 #57| 2
SVFA_DK skrev:

Hedder det Hasselback eller hasselbagte? Min mor sagde altså, at det hedder Hasselbackkartofler, men jeg har efterhånden hørt så mange kalde dem hasselbagte, at jeg kommer i tvivl om begge benævnelser er rigtige. Hvad siger PN? imo er "hasselbagte" det samme som at sige "hongklæde"

 

 Det hedder hasselback - vistnok opkaldt efter et hotel eller en kok.

 

Danskere er bare notorisk dårlige til at tale korrekt dansk, så holdt bliver til holdte, bakke bliver bakke baglæns og masse bliver massere. 

 

Og Micebulldogs får bare en lille halvfed på når han endnu engang kan gøre grin med, at vores familie har tradition for at få hasselback kartofler som en del af nytårsmenuen. 

Lidt ligesom det er vildt sjovt, at de fleste i Danmark spiser brunede kartofler til julemiddagen. Fucking hilarious eller noget.. 

02-06-2021 02:39 #58| 0
tuznelda skrev:

 


 

Og Micebulldogs får bare en lille halvfed på når han endnu engang kan gøre grin med, at vores familie har tradition for at få hasselback kartofler som en del af nytårsmenuen. 

Lidt ligesom det er vildt sjovt, at de fleste i Danmark spiser brunede kartofler til julemiddagen. Fucking hilarious eller noget.. 

 

 Ska' vi "bank" ham?

03-06-2021 12:34 #59| 4

Så var det i går aftes jeg skulle prøve at lave stegt flæsk på grillen.  

 

Og lad mig bare sige, at det var en ambivalent oplevelse...

De der flæskholdere fungerede ikke ret godt. 

 

Først fik kødet 5 minutter ved højeste varme og derefter 5 minutter mere ... Men det var ikke i nærheden af at blive sprødt. Det virkede nærmest som om kødet blev "dampet" mere end stegt/ grillet Til gengæld blev enkelte stykker lidt svedne i bunden. 

 

Så al flæsket røg på risten med direkte varme til det så færdigt ud. 

 

Jeg var helt sikker på, at dét gad jeg ikke bøvle med en anden gang,  for jeg synes ikke det er særligt interessant at stå og glo på kød, der griller....

 

Men, så smagte jeg det ... lækkert sprødt og saftigt, og bedst af alt... alt svineriet og lugten var udendørs.

 

Så stegt flæsk på grill skal vi helt sikkert have snart igen

 

Redigeret af tuznelda d. 03-06-2021 14:09
03-06-2021 14:02 #60| 0

10min samlet grill tid lyder heller ikke af meget.. Godt nok et stykke tid siden jeg har lavet stegt flæsk sidst, men mener jeg gav det tæt på 30min ved indirekte. Men ja smagen er god og lugten/røg er udenfor :)  Det ser lækkert ud. Jeg blir sku lidt sulten nu

03-06-2021 15:50 #61| 1
tuznelda skrev:

Så var det i går aftes jeg skulle prøve at lave stegt flæsk på grillen.  

 

Og lad mig bare sige, at det var en ambivalent oplevelse...

De der flæskholdere fungerede ikke ret godt. 

 

Først fik kødet 5 minutter ved højeste varme og derefter 5 minutter mere ... Men det var ikke i nærheden af at blive sprødt. Det virkede nærmest som om kødet blev "dampet" mere end stegt/ grillet Til gengæld blev enkelte stykker lidt svedne i bunden. 

 

Så al flæsket røg på risten med direkte varme til det så færdigt ud. 

 

Jeg var helt sikker på, at dét gad jeg ikke bøvle med en anden gang,  for jeg synes ikke det er særligt interessant at stå og glo på kød, der griller....

 

Men, så smagte jeg det ... lækkert sprødt og saftigt, og bedst af alt... alt svineriet og lugten var udendørs.

 

Så stegt flæsk på grill skal vi helt sikkert have snart igen

 

 

 amen .pivert.. sku da nogen lækre stykker .

bare vær stolt , den nailed du sku da...

03-06-2021 15:52 #62| 1

det er da bid i.

hader dem fra ovnen ,der når du sætter tænderne i , så forsvinder de i en støvsky

03-06-2021 19:44 #63| 0

Jeg siger ikke at hvad sagde jeg .. meeeeeen 


05-06-2021 09:53 #64| 6

 

 

 

 

Forberedelse til kød slik. 🤞🙂

05-06-2021 10:57 #65| 0
OP
cains skrev:

 

 

 

 

Forberedelse til kød slik.

 Ser lækkert ud 

Skal det på stiks med grønsager? 

 

05-06-2021 14:17 #66| 2

 

 

pork belly burnt ends. 

3 timer low and slow 

1.5 time med lidt højere varme i fad dækket af staniol (tilføjet Brun Farin, Smør, Honning og BBQ marinade) Og til sidst lidt over en halv time uden staniol så det kan koge lidt ind. 

 

 

05-06-2021 14:17 #67| 1
nikzz skrev:

 Ser lækkert ud 

Skal det på stiks med grønsager? 

 

 

 Grøntsager. Ikke forstået. 🙂😎

05-06-2021 18:04 #68| 0
cains skrev:

 

 

pork belly burnt ends. 

3 timer low and slow 

1.5 time med lidt højere varme i fad dækket af staniol (tilføjet Brun Farin, Smør, Honning og BBQ marinade) Og til sidst lidt over en halv time uden staniol så det kan koge lidt ind. 

 

 

Det ser vildt lækkert ud! 

Kan du komme mængderne af diverse ting lidt nærmere?

 

05-06-2021 20:57 #69| 0
Piilen skrev:

Det ser vildt lækkert ud! 

Kan du komme mængderne af diverse ting lidt nærmere?

 

 

 Det blev lidt løst. Kødet vejede cirka 2kg. Jeg lavede kun halvdelen idag. Resten har dog fået dry rub så det er klar. 

jeg gav det masser af rub på alle 4 sider. 

Da det kom i grill bakken dryssede jeg bare brun farin henover. Næsten så der lå et tyndt lag over alt kødet. Derefter godt med honning igen så der kom henover alt kødet. Og så en kvart pakke smør, ca 50g skåret i mindre stykker og placeret blandt kødet. 

17-05-2023 12:20 #70| 0

Jeg har prøvet at søge, men har ikke fundet en nyere tråd end denne. Det er snart sommer, og grillen skal luftes:

Men er der nogen herinde, der har en killer opskrift til en god omgang kartoffelsalat?
Og et tillægsspørgsmål. Hvilke ostepølser er de bedste man kan få i diverse supermarkeder?

17-05-2023 12:36 #71| 1
Garder Munk skrev:

Jeg har prøvet at søge, men har ikke fundet en nyere tråd end denne. Det er snart sommer, og grillen skal luftes:

Men er der nogen herinde, der har en killer opskrift til en god omgang kartoffelsalat?
Og et tillægsspørgsmål. Hvilke ostepølser er de bedste man kan få i diverse supermarkeder?

 

 Kartoffelsalat er imo bedst, når kartoflen kommer i højsædet. 

 

Nedenstående opskrift er helt basic, men er altid et hit når jeg har den med til sommersammenkomster. Den er altid spist op før kartoffelsalater med "alt muligt mærkeligt" i.

 

Kogte kolde nye danske kartofler i skiver.

Finthakket rødløg

Masser af finthakket persille (også stænglerne,  de skal bare skæres helt brunoise.)

18% cremefraice

salt, peber, evt. Lidt sukker og til sidst en anelse fintrevet citronskal.

 

Drysset på toppen med lidt purløg, og små tern af radiser. Evt. En lille kvist citronmelisse.

17-05-2023 13:26 #72| 2

Det er spøjst du siger "Kartoflerne i højsæde" og "helt basic" når du samtidig skriver, rødløg, masser af hakket persille, friskrevet citronskal, Purløg, tern af radisser OG citronmelisse - så er vi efterhånden også der hvor den ikke er helt basic mere :D

 


17-05-2023 15:50 #73| 1

Altså friske asparges og bacon i kartoffelsalat er også vanvittig lækkert.

 

Jeg plejer at lave den som følgende

 

- Nye kartofler

- Creme Fraiche 18%

- Mayo

- lidt sennep 

- Knivspids sukker

- Forårsløg

- Asparges

- Masser af små knasende bacon på toppen


17-05-2023 16:16 #74| 0
Micebulldogs skrev:

Det er spøjst du siger "Kartoflerne i højsæde" og "helt basic" når du samtidig skriver, rødløg, masser af hakket persille, friskrevet citronskal, Purløg, tern af radisser OG citronmelisse - så er vi efterhånden også der hvor den ikke er helt basic mere :D

 

 

 

 Purløg og radiser og evt. En kvist citronmelisse er pynt. Det kan undværes. 


Resten er kartofler,  og en basic cremefraiche-dressing med 2 - to - krydderurter, salt, peber og en anelse citronskal.

Det ér sgu'  da helt basic i forhold til opskrifter med 4-5 slags krydderier, ketchup, sennep, mayo og cremefraiche eller andre syrnede mælkeprodukter..

23-11-2023 14:39 #75| 0

Jeg har set en solid stak pizza videoer efterhånden, og dejen til weekenden er lige lavet. Jeg ser dog at de fleste bruger “Fior de latte mozzarella”. Nogen der ved hvad det præcist er, og evt om det kan købes i almindelig butikker, da jeg kun finder det i specialbutikker på nettet, og ikke har tid til at løbe hele København rundt efter en ost. Ligner lidt mozzarella stimler, men bare i en mere kompakt udgave, så i tvivl om det er noget helt andet.
 

23-11-2023 16:24 #76| 0
23-11-2023 17:23 #77| 0
Garder Munk skrev:

Jeg har prøvet at søge, men har ikke fundet en nyere tråd end denne. Det er snart sommer, og grillen skal luftes:

Men er der nogen herinde, der har en killer opskrift til en god omgang kartoffelsalat?
Og et tillægsspørgsmål. Hvilke ostepølser er de bedste man kan få i diverse supermarkeder?

 

 Køber nye danske kartofler gerne meget små. Skærer dem i kvarte eller halve afhængig af størrelse. Pas på ikke at kog dem for meget og få dem gerne på køl så de kolde.

Blander:

- CF 38% 500gr

- Hjemmelavet mayo eller hellmans - ikke den billige helt skrig hvide. 500gr

- 2 hele citroner inkl. revet citron skal fra begge (øko)

- salt 

- peber

- sukker

- en squiish Maggi aroma. Er en umami /soja tilsætning ala engelsk sovs.  Fåes i Meny og Føtex mener jeg, er god i mange ting

 

Salt, peber sukker smages til - det samme med citron fåes jo i mange størrelser.

 

Start med at bland CF og mayo så klumper det ikke. Tilføj derefter resten. Og det skal røres rundt ikke piskes så man slår den flydende.

 

Lige inden servering blandes purløg i og toppes med purløg.

 

Derefter kan man bruge raidisser, nye asparges, rødløg, forårsløg eller andet hvis man lyster.

 

Den opskrift bruger jeg til selskaber og plejer altid at være en succes. Hvor syrlig/sød er en smagssag.

 

 


23-11-2023 23:50 #78| 0
tuznelda skrev:

 Det var nu mere om det matcher noget man kan købe i supermarkederne. De videoer jeg har ser ligner det små gule firkanter af ost der ryger på pizzaen, og teksturen ser super lækker ud efterfølgende. Det svarer bare ikke til en ost jeg genkender fra supermarkedet. Når jeg checker Supermarco og Inco ligner det heller ikke noget de har, hvilket ellers burde være oplagte steder.

 

24-11-2023 07:02 #79| 0
Jensen skrev:

 Det var nu mere om det matcher noget man kan købe i supermarkederne. De videoer jeg har ser ligner det små gule firkanter af ost der ryger på pizzaen, og teksturen ser super lækker ud efterfølgende. Det svarer bare ikke til en ost jeg genkender fra supermarkedet. Når jeg checker Supermarco og Inco ligner det heller ikke noget de har, hvilket ellers burde være oplagte steder.

 

 Jeg tror heller ikke jeg har set præcis det "navn" i supermarkeder,  men det lyder som om du kan vælge at bruge den bedste mozza du kan finde/ skaffe. 

 

27-11-2023 10:17 #80| 2
nikzz skrev:

 

 Jeg har prøvet med Indirekte i holder 

Med dryp bakke under 

Der vendte jeg flæsket 

Med direkte varme og drypbakke under der vendte jeg ikke flæsket 



 

 Smukt digt

17-12-2023 18:20 #81| 0
OP


 

Selvom det er gamle tråd og Megl er vildt med mit digt 


Skal i ikke snydes for et stegt flæsk foto før Og tæt på at være færdig foto





← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar