Post Trump: Hvilke aktier og hvorfor?

#1| 0

Nu har vi set en længere optur, siden markedet kortvarigt faldt i marts.


Nu bliver Biden præsident, gør det nogen forskel?


Hvilke aktier tror i på de næste 1-5 år, og hvorfor?


Og hvis i skulle komme med nogle jokere, med en kortere tidshorisont 6 md - 5 år, som enten crasher eller ryger til himlen, hvem blir det så og hvorfor ? 


    07-11-2020 23:39 #2| 6

    Aktie er det måske ikke 100% men Bitcoin vil være en god investering. 

     

    - Netop overstået 'halving', start af 'bull Run'.

    - Store huse er kommet ind på markedet(officielt), MicroStrategy, Paypal..

    - Top 5 'Aktiv' i 2020.

    - Meget organisk vækst indtil videre. Så der forventes ikke samme dyk fra en evt ATH(som efter sidste Halving).

    - Den har reageret positivt i usikre perioder.

     

    Side note: Biden har folk i baglandet som er fortaler for Blockchain teknologien(Trump og hans folk gav ikke meget for det).

     

    En lille outsider kunne være Ethereum. Men ville nok afvente til der kom klaring på flere større spg. til ETH 2.0.

     

    Er måske også meget farvet i form af mit arbejde + jeg tømte lommerne da markedet crashede i marts. 

    Redigeret af BeTaP d. 07-11-2020 23:48
    08-11-2020 08:22 #3| 0

    Må man spørge, hvad dit arbejde er?

    Jeg tænker noget intrastruktur og vedvarende energi... Tror der er god sandsynlighed for Tesla kommer til at doble sin værdi de næste par år.

    Redigeret af los_champ d. 08-11-2020 08:23
    08-11-2020 08:42 #4| 9
    los_champ skrev:

    Må man spørge, hvad dit arbejde er?

    Jeg tænker noget intrastruktur og vedvarende energi... Tror der er god sandsynlighed for Tesla kommer til at doble sin værdi de næste par år.


     Hvilken viden har du om Tesla som de store banker ikke har?


     Hvis der er “god sandsynlighed” for at de dobler værdien de næste par år, hvorfor har de store kapitalfonde så ikke købt dem?

    Det eneste gode argument for, at kapitalfondene ikke skulle have købt op(og dermed allerede presset prisen til værdien) skulle være der også er en “god sandsynlighed” for halveringen.


    OP: pas på med at gå efter en “Pick the winner” strategi. Medmindre du betragter det som fun money, så kan du selvfølgelig bare give det et skud efter mavefornemmelse/PN råd.

    08-11-2020 08:54 #5| 0

    Har en del kontanter, som jeg skal have igang nu. 
    tænker størstedelen skal i indeks - hvilke vil i anbefale her? (Jeg kommer til at bruge Nordnet) og så nogle specifikke aktier, som jeg tror på.

    08-11-2020 09:13 #6| 13

    Det nytter absolut ingenting at spørge folk til råds om enkeltaktier. Du får bare afvide hvilke de selv har investeret i, og der er naturligvis ingen der har en edge på markedet og/eller insiderviden (som så også ville være ulovlig at dele/handle på). At best opnår du neutral EV og en kæmpe varians.

     

    Vil du maximere din EV når du laver din opsparing så gå 100% efter omkostningsminimering og spredning.

     

    Der er inspiration her:

     

    https://www.pokernet.dk/forum/investering-investeringsforeninger-eller-etfer.html

     

    og her

     

    https://www.pokernet.dk/forum/valg-af-etf.html

    Redigeret af Mads Møller d. 08-11-2020 09:14
    08-11-2020 09:30 #7| 1
    gucciboyman skrev:

    Nu bliver Biden præsident, gør det nogen forskel?

      Jeg tror Trump havde været bedre set ift. aktiemarkedet, lavere skatter/mindre regulering og bedre handelsaftaler. 

       

      Men omvendt, hvis Biden kan samle mere af befolkningen og lægge en dæmper på hvad der ligner optakten til en borgerkrig, vil det i sig selv have en positiv effekt på forretninger og økonomien.

       

      gucciboyman skrev:

      Hvilke aktier tror i på de næste 1-5 år, og hvorfor?

        Har ikke selv lavet nogen ændring i min portefølje som stadig ligger tungt i tech og software. Her er et par bud:

         

        TSMC - Producerer størstedelen af high-end chips på markedet for alle de store spillere(Nvidia, AMD, Apple osv.), og er på nuværende tidspunkt 3-4 år foran Intels fabriks-teknologi. 

         

        Square - Payment-processing der gør det nemmere at handle og holde styr på data. 

         

        Salesforce/Servicenow - IT infrastruktur for store virksomheder. Tror de fortsætter med at vokse.

         

        gucciboyman skrev:

        Og hvis i skulle komme med nogle jokere, med en kortere tidshorisont 6 md - 5 år, som enten crasher eller ryger til himlen, hvem blir det så og hvorfor ? 

          Det har indtil videre været et ret underholdende år.

           

          NIO(Kinas svar på Tesla) gik fra 2-3 USD til 40+, Nikola blev aktiemarkedets svar på Fyre Festival og ZOOM steg over 500% som resultat af work-from-home.

           

          Har ingen ide om hvem der bliver de næste, men det bliver spændende at følge.

          08-11-2020 10:05 #8| 4

          MSCI World siden 2009. 

           

          Kan det fortsætte for evigt? Jeg ved det ikke. 

           

          Med en kort horisont på 1-5 år ville jeg være bekymret for aktier:

           

           

           

          Tesla, 6-dobling det seneste år. Hvad skulle fundamentalt understøtte en sådan vækst. Det er jo ikke fordi Tesla er kommet med et nyt revolutionerende gennembrud indenfor det seneste år. Tværtimod ville onde tunger nok pointere, at resten af bil branchen stille og roligt lukker hullet op til Tesla efter de også har fået øjnene op for el og plug-in hybrid.

           

           

           

          Så længe renten er i bund, så huserer TINA (there is no alternative) på aktiemarkedet, men bliver det ved for evigt? Kun tiden kan give os svaret :-)

          Redigeret af rickrick d. 08-11-2020 10:39
          08-11-2020 10:35 #9| 0

          Jeg ville absolut ikke være nervøs for at sætte skillingerne i en god blandet portefølje.

          Inflationen er her stadig, der bliver genereret et fint pengeflow, den globale handel kommer sandsynligvis til at blomstre igen og forhåbentlig får bi en corona vaccine engang. Jeg håber dog også at renten bliver sat en smule op, selvom det umiddelbart vil ramme aktierne lidt, dog vil det give et betydeligt sundere pengemarkede med en indlånsrente omkring 0,00+%.

          Mange kloge hoveder taler af ovennævnte årsager om et Bull markede de kommende 8-10 år faktisk.

          Jeg gengiver det blot, jeg er ikke selv ekspert overhovedet og netop af de årsager vælger jeg investeringer som er blandet og forvaltet af fonde, etf, banker etc. Edit: skrevet fra mobilen, så grammatikken sejler nok lidt. :-)

          Redigeret af MoPe d. 08-11-2020 10:37
          08-11-2020 12:31 #10| 0

          Ved ikke så meget om aktier, men har Biden ikke meldt op, at vindmølleenergi skulle endnu mere på dagsordnen? Så måske noget Vestas-halløj?

          08-11-2020 12:39 #11| 1

          Jeg har obviously ikke information, som de store investeringsbanker eller markedet ikke har. Jeg tænker, at du og jeg begge er med på, at markederne er relative effektive og stock picking, derfor er en variant af gambling. Så jeg regner med, at du spørger til, hvor folk placerer de penge de alligevel prøver lykken med.  


          Jeg har selv været lang i Tesla i knap 3 år, fordi jeg har troet på, at Elon Musk trods ihærdige forsøg ikke kunne stoppes fra komme i gennem de store hurdles, der har været med at udfordre den etablerede industri. Det der understøtter den 6X vækst, vi har set, er i min verden, at det ikke er lykkes konkurrenterne at tage egenskab over den supply chain, det mest af industrien deler. Og endnu vigtiger, så er det lykkes Tesla, at rampe produktionen af batterier op big time og få hul på nye teknologier, hvor der ikke er er de samme begrænsede ressourcer at kæmpe om. Således står Tesla nu som en velkonsolideret virksomhed, som jeg mener, man ikke længere skal betragte som en bilproducent, men en teknologivirksomhed i en meget bredere forstand. Den udvikling er jeg ikke sikker på, at de modeller de store investorer og banker arbejder med er i stand til at tage højde for. 


          Jeg har ikke omfattende indsigt i investering og finansiering, men jeg har i mange år beskæftiget mig med miljøteknologi og infrastruktur. Når jeg tænker, at der et stort potentiale i Tesla, så er det del fordi, at jeg ikke ser, at øvrige bilindustri kommer til at catche op forløbigt. Og dels fordi, at meget tyder på at Tesla på vej til at udvikle sig til en spiller i energisektoren og i løbet af 5 – 10 år vil blive en kæmpe spille i forsyningslandskabet. V2G har i mange år været et af de hottest emner i forhold til, hvordan man balancerer el-nettet, der pt dimensioneres efter peak aftræk og i høj grad fødes med kul. Der er dog konsensus om, at en stor udfordring ved V2G-modellen er, at det er meget svært disponere over de energilagre, der ligger i privatpersoners biler. Tesla ser nu ud til at double down på full autonomy og en ide om, at deres biler er mere værd for dem som forskningsvirksomhed, end den pris de kan sælge dem til forbrugerne for, det øjeblik full autonomy er en realitet. Biden ved roret kommer til at betyde betydelig bedre forhold for den udvikling. 


          Trods en stor gevinst på Tesla er jeg stadig lang med en uansvarlig stor del af sparebøssen. 

          08-11-2020 13:11 #12| 1

          Våbenaktier bør vel klare sig fint under Biden, men markedet har vel allerede regnet det ind.

          08-11-2020 15:38 #13| 2

          Jeg gad virkelig godt eje Tesla aktier. Det er så lækkert med en visionær virksomhed der prøver noget nyt og banebrydende, og ikke bare kigger på naboen og sidder fast i gammeldags strukturer og politik, men...

           

          Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved hvordan værdiansættelsen kan være $400 mia. for et selskab med en omsætning på $25 mia der stadig ikke har leveret et overskud på noget tidspunkt.

           

          Hvis vi napper en række andre selskaber man måske kan forholde sig til:

          Alphabet (Google mm) $590 mia.

          Facebook $700 mia.

          Volkswagen €25 mia.

          Novo Nordisk dkk800 mia.

           

          Helt pjattet med alt ved Tesla, undtagen værdiansættelsen. Den er helt på månen imo. Kan det tænkes at virksomheden på et tidspunkt kan blive så meget værd... absolut, men risk/reward er bare ikke ret attraktiv lige nu i min optik.

           

          Jeg ejer selv:

          Alibaba (Helt subjektivt bedste bud på en god investering de næste 5 år. Vanvittig vækst, og relativt billigt prissat på P/E for et vækstselskab.)

          Bavarian Nordic
          Flutter Entertainment (Pokerstars, Betfair, PaddyPower mf.)
          Genmab

          RTX Telecom
          Zealand Pharma

           

          Vil gerne tilføje et par picks, helst i IT eller industrisektoren, så læser med her med stor interesse. Har kig på Simcorp, Facebook, Alphabet. Vil også kigge lidt nærmere på Servicenow og Salesforce, som der nævnes her i tråden. Microsoft også en latterligt veldrevet virksomhed, men Bill Gates er ude, og den har også en ret høj værdiansættelse, som jeg ikke helt er villig til at betale for på nuværende niveau.

           

           

          08-11-2020 16:01 #14| 0
          los_champ skrev:

          V2G har i mange år været et af de hottest emner i forhold til, hvordan man balancerer el-nettet, der pt dimensioneres efter peak aftræk og i høj grad fødes med kul. Der er dog konsensus om, at en stor udfordring ved V2G-modellen er, at det er meget svært disponere over de energilagre, der ligger i privatpersoners biler.

          V2G blev netop beskrevet som overhyped af Hr. Musk her forleden til battery day. Solar -> powerwall og så "P2G" tyder på at være hvad Tesla satser på. Selv uden solar, kan det også være interessant at køre arbitrage på den forudsigelige prisdifference der er på strøm i løbet af dagen ved at købe til sin powerwall om natten og så bruge derfra når det er dyrest (og evt. sælge overskydende strøm tilbage til grid).


          Ellers er jeg meget enig i dine betragtninger. Jeg har ikke lyst til at starte den store diskussion om EMH, men har også nok tro på Tesla fortsat kan levere til at det er min største position i en enkeltaktie, godt hjulpet på vej af 8-12x returns på min anskaffelseskurs og beskeden rebalancering. 


          Folk der ikke mener at der over de sidste par år er sket noget stort for Tesla der retfærdiggøre en stor stigning af værdi, har simpelthen sovet i timen. De har overset deresimponerende udbygning af deres produktion med "giga" fabrik i Kina og nu Tyskland og Texas, deres innovation inden for batteriproduktion, eksplosive vækst i omsætning og biler solgt på trods af en ugunstig makrosituation, evne til at producere softwareopdateringer (som performance boost og FSD) som folk er villige til at betale mange tusinde dollars for og hvor Tesla har mulighed for at nyde en helt anden profit margin, specielt som deres flåde af Teslaer i brug vokser. 

          Jeg tager ikke stilling til om den lige nu er over- eller undervurderet da kortsigtet trading ikke siger mig noget, men hvis de fortsætter med at eksekvere som de har gjort de seneste år, tror jeg bestemt at det vil komme aktionærerne til gode på en 5-10 årig tidshorisont.


          Der er et hav af Tesla perma-bears der på samme vis som Tesla er innovative i teknologien, er innovative i forhold til at vinkle Teslas resultater som katastrofale. Det er næsten komisk, men denne voldsomme forskel på Tesla historien mellem bulls og bears, var hvad der gjorde at jeg for et par år siden forsøgte selv at finde ud af hvilken side der var tættest på sandheden. Og min konklusion, som markedet nu i høj grad også ligner at være kommet til, var at de til tider kultiske Tesla fans var tættere end wallstreet analytikere, der måske har fine kompetencer til at værdiansætte traditionelle bilproducenter, men er håbløse når det kommer til software- og energidelen - og i øvrigt ofte repræsenterede organisationer med store short positioner.


            Selv hvis de gamle bilproducenter kan hale ind på Tesla (hvilket jeg er skeptisk overfor så længe man inkluderer pris i vurderingen), vil markedet for elbiler nyde eksponentiel vækst over de næste 2-3 årtier indtil størstedelen af biler er opgraderet. Denne sektor-optimisme er naturligvis en del af den voldsomme pris ift. nuværende drift, men det er ikke en rygvind der synes at forsvinde inden for en nær fremtid. Sagt med andre ord, ser jeg ikke at optismen ift. fremtiden bliver priset ud af aktien, så længe de formår at eksekvere med lignende vækst på omsætning og biler produceret som de har over de sidste par år.

            08-11-2020 16:14 #15| 0
            skod skrev:

            Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved hvordan værdiansættelsen kan være $400 mia. for et selskab med en omsætning på $25 mia der stadig ikke har leveret et overskud på noget tidspunkt.


            På trods af at Tesla åbenlyst på nuværende tidspunkt har fuldt fokus på at investere i vækst frem for skabe overskud, har de dog leveret overskud i seneste 5 kvartaler (desuden nok til at de overholder de formelle krav til inklusion i S&P 500).


            skod skrev:

            Hvis vi napper en række andre selskaber man måske kan forholde sig til:

            Alphabet (Google mm) $590 mia.

            Facebook $700 mia.

            Volkswagen €25 mia.

            Novo Nordisk dkk800 mia.  


            Jeg ved ikke hvor du har disse tal fra, men Alphabet har en market cap på ~$1.190 mia. og Facebook på $835 mia. Jeg tror desuden at vi kommer til at se mange af de store tech virksomheder krydse $2 trillion (billioner på dansk) inden for de næste 5-10 år, som vi så Apple gøre det tilbage i august. Godt hjulpet på vej af den makroøkonomiske situation naturligvis. 
             

            skod skrev:

            Helt pjattet med alt ved Tesla, undtagen værdiansættelsen. Den er helt på månen imo. Kan det tænkes at virksomheden på et tidspunkt kan blive så meget værd...

             De er, helt objektivt, så meget værd lige nu ;)

            08-11-2020 16:22 #16| 2

            På trods af at det ikke er en aktie og dermed ikke helt on-topic, er jeg også enormt bullish på Bitcoin. Den blev erklæret død for tyvende gang efter det store fald i kølvandet på et ~20x bullrun i 2017, men overlevede tilsynelande alligevel, på mirakuløs vis. Så tulip mania analogien holdt vidst ikke helt vand.

            08-11-2020 17:08 #17| 0

            Green-tech er vel det oplagte, selv om jeg hører mange sige vi har boble tilstande allerede.

            08-11-2020 17:48 #18| 1
            skod skrev:

            Jeg gad virkelig godt eje Tesla aktier. Det er så lækkert med en visionær virksomhed der prøver noget nyt og banebrydende, og ikke bare kigger på naboen og sidder fast i gammeldags strukturer og politik, men...

             

            Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved hvordan værdiansættelsen kan være $400 mia. for et selskab med en omsætning på $25 mia der stadig ikke har leveret et overskud på noget tidspunkt.

             

            Hvis vi napper en række andre selskaber man måske kan forholde sig til:

            Alphabet (Google mm) $590 mia.

            Facebook $700 mia.

            Volkswagen €25 mia.

            Novo Nordisk dkk800 mia.

             

            Helt pjattet med alt ved Tesla, undtagen værdiansættelsen. Den er helt på månen imo. Kan det tænkes at virksomheden på et tidspunkt kan blive så meget værd... absolut, men risk/reward er bare ikke ret attraktiv lige nu i min optik.

             

            Jeg ejer selv:

            Alibaba (Helt subjektivt bedste bud på en god investering de næste 5 år. Vanvittig vækst, og relativt billigt prissat på P/E for et vækstselskab.)

            Bavarian Nordic
            Flutter Entertainment (Pokerstars, Betfair, PaddyPower mf.)
            Genmab

            RTX Telecom
            Zealand Pharma

             

            Vil gerne tilføje et par picks, helst i IT eller industrisektoren, så læser med her med stor interesse. Har kig på Simcorp, Facebook, Alphabet. Vil også kigge lidt nærmere på Servicenow og Salesforce, som der nævnes her i tråden. Microsoft også en latterligt veldrevet virksomhed, men Bill Gates er ude, og den har også en ret høj værdiansættelse, som jeg ikke helt er villig til at betale for på nuværende niveau.

             

             

            I forhold til de virksomheder du sammenligner med, så synes jeg der er nogle væsentlige forskelle, at tage i betragtning i en værdiansættelse. Det kan måske kort beskrives med noget blue ocean strategy. Google som eksempel konkurrerer I en attention economy (blodrødt marked), hvor det bliver svært at udvide kagen yderligt, da der snart ikke er mere opmærksomhed at konkurrere om. Endvidere er det næsten umuligt at det politiske landskab og lovgivning kan tilte mere i deres favør – tværtimod tyder meget på, at der kommer til ske en regulering at den industi. Læg dertil, at google ikke har det samme potentiale til at brede sig ud over andre industrier. Hvis du skal tage udgangspunkt i omsætning, synes jeg du er nødt til at tage højde for markedspotentiale. For mig at se, så er Tesla på vej til at disrupte og dominere energisektoren, som er et kæmpe blåt ocean, så snart at batteriteknologien og den politiske vilje er moden. Derudover tror jeg på, at de kommer til at ændre transportsektoren. Jeg er enig med birdshake i, at man skal ha sovet i timen for ikke at se, hvordan det Tesla har formået (i et bear market) de sidste 10 år retfærdiggør deres værdi. 

             

             

             

            birdshake skrev:

            V2G blev netop beskrevet som overhyped af Hr. Musk her forleden til battery day. Solar -> powerwall og så "P2G" tyder på at være hvad Tesla satser på. Selv uden solar, kan det også være interessant at køre arbitrage på den forudsigelige prisdifference der er på strøm i løbet af dagen ved at købe til sin powerwall om natten og så bruge derfra når det er dyrest (og evt. sælge overskydende strøm tilbage til grid).

             

             

             

            Jeg er helt enig i, at automatiseret arbitrage af energi bliver stort og måske endda kommer til at være det endelige dødsstød til forbrændingsmotoren. Det er dog mest for den enkelte forbruger, at det her en merværdi, det kommer det ikke i samme grad til at have for Teslas energidivision (findes ikke endnu). Selvom det bliver teknologi, der kommer til at øge værdien af Teslas biler signifikant, så bliver det kun en midlertidig konkurrencefordel i min optik. Prøv lige at lyt en gang mere til, hvad der blev sagt på batteryday. Elon siger hele tiden ’people’, som I det er problematisk med privateejet biler. Det kan lyde som om, at de siger at V2G er en dårlig løsning – men han bliver ved at sige ’people’ igen og igen og det bliver meget kluntet. Drew Baglino virker som om, at nu bevæger Elon sig ud i noget, han måske ikke bør tale om. Den måde de begge to prøver at sige, vi kan sagtens lave V2G, men det er der ingen ’people´, der gider at bruge var underlig. 

            P2G bliver helt sikkert en del af forretningsmodellen, men der sidder altså hvad der svarer til ca. 5 powerwalls i en Tesla. Elon har for nyligt sagt, at Tesla ikke kommer til at sælge biler længere, når selfdriving er løst. Det gør han selvfølgelig ikke fordi, de ikke vil producere biler mere, men fordi de har en langt højere værdi for energiselvskabet og transportselvskabet, som ikke findes endnu, hvis man skal lytte lidt på vandrørene. Som du selv er inde på, virker det til, at man kan få en bedre forståelse der, end ved at se på Wall Streets forventninger. 

             

            Redigeret af los_champ d. 08-11-2020 18:45
            08-11-2020 20:48 #19| 0
            birdshake skrev:

            På trods af at Tesla åbenlyst på nuværende tidspunkt har fuldt fokus på at investere i vækst frem for skabe overskud, har de dog leveret overskud i seneste 5 kvartaler (desuden nok til at de overholder de formelle krav til inklusion i S&P 500).


              Ja overskud grundet salg af CO2 kvoter. Vel også derfor de ikke er blevet inkluderet i SP500.

             

            08-11-2020 21:26 #20| 1

            NIO
            Jeg er selv investor og tror på en lys fremtid.
            De har godt fat i Kina som jo skal igennem en kæmpe elektrificering.

            08-11-2020 21:35 #21| 1
            cDavids skrev:

              Ja overskud grundet salg af CO2 kvoter. Vel også derfor de ikke er blevet inkluderet i SP500.

             

             

            Overskud ved at drive forretning inden for de lovmæssige rammer i de jurisdiktioner de opererer i. Men ja, det kan godt tænkes at dette har været et af argumenterne. Personligt tror jeg dog at hovedårsagerne er den voldsomme værdistigning og volatilitet vi så omkring deres opnåelse af formelle krav til profitabilitet samt det faktum at de ville udgøre en ikke uvæsentlig del af indekset og et stort efterfølgende fald ville have større betydning. Men det er jo ren spekulation, I sidste ende er det op til Stand & Poor's Index Comitee at afgøre.

            08-11-2020 22:19 #22| 0
            los_champ skrev:

            Jeg er helt enig i, at automatiseret arbitrage af energi bliver stort og måske endda kommer til at være det endelige dødsstød til forbrændingsmotoren. Det er dog mest for den enkelte forbruger, at det her en merværdi, det kommer det ikke i samme grad til at have for Teslas energidivision (findes ikke endnu). Selvom det bliver teknologi, der kommer til at øge værdien af Teslas biler signifikant, så bliver det kun en midlertidig konkurrencefordel i min optik. Prøv lige at lyt en gang mere til, hvad der blev sagt på batteryday. Elon siger hele tiden ’people’, som I det er problematisk med privateejet biler. Det kan lyde som om, at de siger at V2G er en dårlig løsning – men han bliver ved at sige ’people’ igen og igen og det bliver meget kluntet. Drew Baglino virker som om, at nu bevæger Elon sig ud i noget, han måske ikke bør tale om. Den måde de begge to prøver at sige, vi kan sagtens lave V2G, men det er der ingen ’people´, der gider at bruge var underlig. 

            Interessant. Jeg genså lige den del af battery day præsentationen og er enig i din tolkning.

             

            los_champ skrev:

            Elon har for nyligt sagt, at Tesla ikke kommer til at sælge biler længere, når selfdriving er løst. Det gør han selvfølgelig ikke fordi, de ikke vil producere biler mere, men fordi de har en langt højere værdi for energiselvskabet og transportselvskabet, som ikke findes endnu, hvis man skal lytte lidt på vandrørene. Som du selv er inde på, virker det til, at man kan få en bedre forståelse der, end ved at se på Wall Streets forventninger.  

            På trods af at jeg er enormt overrasket over hvor stærkt det er gået med FSD ifm. den nylige beta launch, tror jeg stadig der er enormt langt til at teknologien og lovgivningen er på plads til 100% selvkørende biler på et Tesla Netværk er realitsiske. Den kontekst Elon Musk sagde det i antager jeg var at prisen på en Tesla med FSD vil være prohibitiv for almindelige bilister (altså at eje den, ikke at blive kørt af den) når FSD er "fully solved"? 

            08-11-2020 22:35 #23| 0
            skod skrev:

            Jeg gad virkelig godt eje Tesla aktier. Det er så lækkert med en visionær virksomhed der prøver noget nyt og banebrydende, og ikke bare kigger på naboen og sidder fast i gammeldags strukturer og politik, men...

             

            Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved hvordan værdiansættelsen kan være $400 mia. for et selskab med en omsætning på $25 mia der stadig ikke har leveret et overskud på noget tidspunkt.

             

            Hvis vi napper en række andre selskaber man måske kan forholde sig til:

            Alphabet (Google mm) $590 mia.

            Facebook $700 mia.

            Volkswagen €25 mia.

            Novo Nordisk dkk800 mia.

             

            Helt pjattet med alt ved Tesla, undtagen værdiansættelsen. Den er helt på månen imo. Kan det tænkes at virksomheden på et tidspunkt kan blive så meget værd... absolut, men risk/reward er bare ikke ret attraktiv lige nu i min optik.

             

            Jeg ejer selv:

            Alibaba (Helt subjektivt bedste bud på en god investering de næste 5 år. Vanvittig vækst, og relativt billigt prissat på P/E for et vækstselskab.)

            Bavarian Nordic
            Flutter Entertainment (Pokerstars, Betfair, PaddyPower mf.)
            Genmab

            RTX Telecom
            Zealand Pharma

             

            Vil gerne tilføje et par picks, helst i IT eller industrisektoren, så læser med her med stor interesse. Har kig på Simcorp, Facebook, Alphabet. Vil også kigge lidt nærmere på Servicenow og Salesforce, som der nævnes her i tråden. Microsoft også en latterligt veldrevet virksomhed, men Bill Gates er ude, og den har også en ret høj værdiansættelse, som jeg ikke helt er villig til at betale for på nuværende niveau.

             

             



            Nu ejer jeg ikke aktier i Tesla, men tænker værdien er sat ud fra den vækst som kunne forventes i fremtiden, herunder fx. At hele bilen mere eller mindre er sat op til at kunne være spækket med reklamer.

            Der er selvfølgelig også noget hype omkring Tesla og elon musk, hvorfor jeg også tænker at hans udgravnings projekt bliver det næste der bliver hoppet på.
            08-11-2020 22:58 #24| 2
            rickrick skrev:

            MSCI World siden 2009. 

             

            Kan det fortsætte for evigt? Jeg ved det ikke. 

             

            Med en kort horisont på 1-5 år ville jeg være bekymret for aktier:

             

             

             

            Tesla, 6-dobling det seneste år. Hvad skulle fundamentalt understøtte en sådan vækst. Det er jo ikke fordi Tesla er kommet med et nyt revolutionerende gennembrud indenfor det seneste år. Tværtimod ville onde tunger nok pointere, at resten af bil branchen stille og roligt lukker hullet op til Tesla efter de også har fået øjnene op for el og plug-in hybrid.

             

             

             

            Så længe renten er i bund, så huserer TINA (there is no alternative) på aktiemarkedet, men bliver det ved for evigt? Kun tiden kan give os svaret :-)

             Meget enig :) God post!

             

            09-11-2020 09:32 #25| 2

            @los_champ og @birdshake


            Angående Tesla, så er jeg på linje med @skod. Jeg er helt pjattet med Elon Musk (og Tesla). Elon er en visionær som verden kunne bruge mange flere af! Og ja Tesla har potentiale til rigtig meget og jeg kan godt forstå, at tech-nørder som jer (håber jeg rammer plet) bliver begejstrede. Jeg har haft lignende snakke med min svoger, der også er helt vild :-)


            Men der er altså ikke sket noget makroøkonomisk epokegørende det sidste års tid, der kan forklare en 6-dobling af aktien. Det er muligt, der ligger noget uforløst potentiale - så langt kan vi være enige, men stigninger i den størrelsesorden hænger som regel sammen med et (kortsigtet) indtjenings potentiale. Det kunne f.eks. være en tilladelse til salg af et medicinal medikament på det Amerikanske marked. Eller en ny teknologi, der er lige om hjørnet.


            Jeg tror det er nemt at blive forblændet af det teknologiske potentiale og Elon's visioner. Men noget helt andet er om forretningen er rentabel i samme omfang som andre "sammenlignelige" selskaber. Elon har jo ikke et kedeligt bundlinje fokus, han tænker ikke på salg af persondata og maksimering af reklame indtægter. Han er en visionær og han vil blive husket som en sådan! Men faktum er, at Tesla har præsteret underskud på underskud lige siden børsnoteringen i 2010. Og det er kun fordi Elon igen og igen har pumpet penge ind i firmaet, at det eksisterer i dag - og tak for det!


            Tesla er i min optik (ligesom krypto) drevet af en blanding af FOMO og hype. Dog har Tesla i det mindste en reel værdi kva deres teknologi og en fremtid, der i den grad ser ud til at ville benytte og få behov for teknologien. Men aktien er (i hvert fald på kort sigt) markant overvurderet rent makroøkonomisk. Men man skal ikke undervurdere hype og psykologi. Specielt ikke lige nu, hvor TINA huserer.


            Og @birdshake skulle vi så ikke gemme krypto snakken til krypto tråden - evt. oprette en ny? :-) - så kan man snakke aktier her, selv om den risiko averse aktuar altid ødelægger den gode stemning, sorry! :-) ... og jeg gør sikkert det samme i krypto tråden :-)


            P.S. Er naturligvis selv i max risiko for hele pensionsformuen, som nu igen nærmer sig et par mio. (passivt indeks naturligvis), så jeg er altså ikke bare totalt kedelig lyseslukker.

            09-11-2020 09:47 #26| 0
            rickrick skrev:

            @los_champ og @birdshake

             

            Angående Tesla, så er jeg på linje med @skod. Jeg er helt pjattet med Elon Musk (og Tesla). Elon er en visionær som verden kunne bruge mange flere af! Og ja Tesla har potentiale til rigtig meget og jeg kan godt forstå, at tech-nørder som jer (håber jeg rammer plet) bliver begejstrede. Jeg har haft lignende snakke med min svoger, der også er helt vild :-)

             

            Men der er altså ikke sket noget makroøkonomisk epokegørende det sidste års tid, der kan forklare en 6-dobling af aktien. Det er muligt, der ligger noget uforløst potentiale - så langt kan vi være enige, men stigninger i den størrelsesorden hænger som regel sammen med et (kortsigtet) indtjenings potentiale. Det kunne f.eks. være en tilladelse til salg af et medicinal medikament på det Amerikanske marked. Eller en ny teknologi, der er lige om hjørnet.

             

            Jeg tror det er nemt at blive forblændet af det teknologiske potentiale og Elon's visioner. Men noget helt andet er om forretningen er rentabel i samme omfang som andre "sammenlignelige" selskaber. Elon har jo ikke et kedeligt bundlinje fokus, han tænker ikke på salg af persondata og maksimering af reklame indtægter. Han er en visionær og han vil blive husket som en sådan! Men faktum er, at Tesla har præsteret underskud på underskud lige siden børsnoteringen i 2010. Og det er kun fordi Elon igen og igen har pumpet penge ind i firmaet, at det eksisterer i dag - og tak for det!

             

            Tesla er i min optik (ligesom krypto) drevet af en blanding af FOMO og hype. Dog har Tesla i det mindste en reel værdi kva deres teknologi og en fremtid, der i den grad ser ud til at ville benytte og få behov for teknologien. Men aktien er (i hvert fald på kort sigt) markant overvurderet rent makroøkonomisk. Men man skal ikke undervurdere hype og psykologi. Specielt ikke lige nu, hvor TINA huserer.

             

            Og @birdshake skulle vi så ikke gemme krypto snakken til krypto tråden - evt. oprette en ny? :-) - så kan man snakke aktier her, selv om den risiko averse aktuar altid ødelægger den gode stemning, sorry! :-) ... og jeg gør sikkert det samme i krypto tråden :-)

             

            P.S. Er naturligvis selv i max risiko for hele pensionsformuen, som nu igen nærmer sig et par mio. (passivt indeks naturligvis), så jeg er altså ikke bare totalt kedelig lyseslukker.

             

            Fuldstændig enig i ovenstående. Jeg mener også at kursstigningen hovedsageligt er drevet af private investorer og ikke de institutionelle, hvilket historisk set er et kæmpe faresignal. Lige nu er aktien drevet af eufori men hvis der kommer tvivl kan det erstattes af panik og der vil komme et enormt kursfald. 

             

            Dog vil jeg sige, at hvis der er en person der kan gøre stort set alle eksperter til skamme, så er det nok Musk. 

            09-11-2020 10:45 #27| 0
            birdshake skrev:

            Interessant. Jeg genså lige den del af battery day præsentationen og er enig i din tolkning.

             

            På trods af at jeg er enormt overrasket over hvor stærkt det er gået med FSD ifm. den nylige beta launch, tror jeg stadig der er enormt langt til at teknologien og lovgivningen er på plads til 100% selvkørende biler på et Tesla Netværk er realitsiske. Den kontekst Elon Musk sagde det i antager jeg var at prisen på en Tesla med FSD vil være prohibitiv for almindelige bilister (altså at eje den, ikke at blive kørt af den) når FSD er "fully solved"? 

             

            FSD-teknologien ser ud til at være tættere på at være løst, end de fleste havde antaget. Den nye beta-version er et kvantespring - de mangler den har er steder hvor AI-algoritmerne skal have trænet de neurale netværk med en god mængde data fra menneskelig intervention. Det går nok mindst et år, inden det er på plads og vi kan forvente en alpha version. Til den tid forventes FSD så godt som løst, men det er jo ikke det samme som at autonome køretøjer bliver lovligt. Det er jeg enig i komme til at tage noget tid – men ikke så lang tid, som de fleste (investorerene inkl.) froventer. Der nok skal findes lokale steder, hvor man er villig til at prøve det af i en mindre skala under kontrollerede forhold. Hivs ikke en stat i USA så muligvis i Kina eller måske endda et sted i Europa. Jeg mener jo, at DK ville være et oplagt sted, men dertil er vi desværre alt for konservative. 

            Musk har mange gange sagt, at de biler Tesla sælge nu ikke er et depreciating assets men et apriciating asset, fordi de kommer til at kunne udnytte FSD. Endvidere har han mange gange sagt, at det kommer til at have en værdi på 100.000USD, når FSD bliver tilladt og at værdien af en Tesla bliver op til 200.000USD, fordi bilens effektivitet kommer til at gå fra 5% til op mod 60% produktivitet. Når han bliver spurgt til de tal, siger han, at det er den værdi, de har for 'The Tesla Network' og at det derfor ikke giver mening, at Tesla blive ved at sælge sine biler til forbrugerne i stor skala. Givet deres commitment til en Robotaxi flåde, som Elon på Autonomy Day sidste år sagde, at han håbede opnåede juridisk godkendelse i år på baggrund af den alpah version, der nu ser ud til at være et år væk giver det god mening. Læg dertil at den erklerede mission er at accelerere overgangen til vedvarende energi. Udfordringen her er, at man ikke har løst at lagere energi, så man ikke er nødt til at bruge kul til peak belastning. I henhold til Wärtsila repporten fra oktober, så er Teslas batteriprodiktion tæt på at nå den balancekapacitet, der efterspørges for at kunne lukke ned for kulværkerne. Derudover begynder der, specielt her i Europa, at komme konkurrerende teknologi i form af brintlagere. Derfor er en godkendelse af FSD er et kritisk succeskriterie, som Tesla lige nu satser stort på.

            Elon er altid for optimistisk med tidhorisonten, men til manges overraskelse, så tror jeg der kommer til at ske store fremskridt i løbet af de næste 3 år. Udviklingen i FSD og Teslas forretningsmodel kan få aktien til at tage nye højder, hvis alt flasker sig. Omvendt er risikoen for, at Tesla kollapser for mig at se minimal på nuværende tidspunkt. 

             

            09-11-2020 13:22 #28| 0
            rickrick skrev:

            @los_champ og @birdshake

             

            Men der er altså ikke sket noget makroøkonomisk epokegørende det sidste års tid, der kan forklare en 6-dobling af aktien. Det er muligt, der ligger noget uforløst potentiale - så langt kan vi være enige, men stigninger i den størrelsesorden hænger som regel sammen med et (kortsigtet) indtjenings potentiale. Det kunne f.eks. være en tilladelse til salg af et medicinal medikament på det Amerikanske marked. Eller en ny teknologi, der er lige om hjørnet.

             

             

             

            Jeg er ikke enig i, at der ikke er sket eller rettere er ved at ske noget epokegørende. Full Selv Driving teknologien - som Tesla har lysårs forspring på - er ved, at være på et stadie, hvor det ser ud til, at vi kommer til at se 'The Tesla Network' foldet ud i en større by. Det bliver et teknologisk kvantespring i sig selv. Sammenholdt med, at Teslas batterikapacitet kommer til give dem en dominerende rolle i den grønne energisektor, så tror jeg på, at som det som ofte er set med disruptiv teknologi, at de økonomiske modeller, der bruges til at analysere virksomheder og industrier ikke er i stand til at beskrive og forstå den aktuelle udvikling. 

             

            Som Tech-nørd, analytiker og lover ved jeg ikke så meget om, hvem der ejer Tesla aktier eller om det er problematisk, at det ikke er industrielle institutioner. Når de industielle investorer har sat knap $30mia til på short optioner på Tesla, så bliver jeg bare bekræftet i min tese om, at de økonomiske modeller i investeringslitteraturen forståligt ikke er i stand til at håndtere disruptive teknologi.  Jeg anser ikke mig selv som gambler, men alt i mig siger all in på Tesla, uanset hvor mange økonomer og investeringsguruer jeg ser taler imod. Derfor fortsætter jeg med disproportionalt at tømme sparegrisen ned i den guldmine, jeg ser Tesla og Elon Musk som. Det bliver mega spændende at ser, hvor vi står om 5 år.  

             

            NB. Når du frygter, at der kan ske et stor kursfald, så synes jeg ikke du tager højde for, at Tesla værdi ikke er en Fugazi, som fx en pending FDA-godkendelse, men langt hen ad vejen er bygget på faktisk innovation, produktion og omsætning i en industri, det ikke er lykkes en amerikansk virksomhed at penetrere og overleve i et århundrede. Ser du ikke den stigende kurs som et udtryk for, at Teslas kapitalstruktur er blevet langt mindre risikobetonet?  

             

             

            Redigeret af los_champ d. 09-11-2020 13:30
            09-11-2020 13:27 #29| 0

            1

             

            Redigeret af los_champ d. 09-11-2020 13:28
            09-11-2020 15:11 #30| 0

            @OP


            Jeg var forbi Fisketorvet tidligere i dag - der var relativt mange mennesker i Pandora-butikken trods corona. Tænker at det må være et godt tegn på, at væksten er på vej tilbage, så vil da klart anbefale dig at købe tungt op i den. 

             

            Og for at være seriøs - jeg vil bare anbefale dig en indeksfond eller EFT, der er på Skats list - for eksempel Sparindex eller evt. Ishares. Har personligt aldrig haft andet. Det kan ikke betale sig at sidde og stockpicke, medmindre du gør det for at få lir ud af det. Det risikerer hurtigt at blive en dyr hobby. 

            09-11-2020 15:22 #31| 0
            los_champ skrev:

             

            Jeg er ikke enig i, at der ikke er sket eller rettere er ved at ske noget epokegørende. Full Selv Driving teknologien - som Tesla har lysårs forspring på - er ved, at være på et stadie, hvor det ser ud til, at vi kommer til at se 'The Tesla Network' foldet ud i en større by. Det bliver et teknologisk kvantespring i sig selv.  

             

            Jeg er selv helt pjattet med Selv Driving teknologien, men jeg tror ikke det er teknologien, der kommer til at at være en akilleshæl her - det kommer til at være politik/etik. Personligt ville jeg ønske Selv Driving teknologien kom bredt ud så hurtigt som overhovedet muligt, da det i gennemsnit ville gøre trafikken markant mere sikker. Det der i virkeligheden kommer til at ske er, at man skal tage stilling til en masse etiske dialemmaer, hvor AI ikke giver noget godt svar, f.eks.:

             

            Du kommer kørende med din datter i en selvkørende bil. Pludselig står der en 10 børnehavebørn midt på kørebanen fordi de har overset et rødt lys. Der er nu to muligheder: 1) Kør alle børnene ned, forventet antal døde 6 og 2) Kør bilen ud over autoværnet og ned i havet, forventet antal døde 2. 

             

            Prøv at overbevise nogen om, at en algoritme skal vælge 1) eller 2). Og hvis du vælger 2), så overvej det erstatningskrav det vil give anledning til. Og eksemplet er jo bare toppen af isbjerget.

             

            Jeg tror desværre vi er flere årtier ude i fremtiden før vi ser Selv Driving i en større skala. Der kommer til at være store tilbageslag når (og det kommer til at ske), at vi ser det første dødsfald pga. en selvkørende bil (også selv om det var uundgåeligt).

             

            los_champ skrev:

             

            Sammenholdt med, at Teslas batterikapacitet kommer til give dem en dominerende rolle i den grønne energisektor, så tror jeg på, at som det som ofte er set med disruptiv teknologi, at de økonomiske modeller, der bruges til at analysere virksomheder og industrier ikke er i stand til at beskrive og forstå den aktuelle udvikling.

             

            Det er overhovedet ikke givet, at Tesla skulle få en dominerende rolle i den grønne energi sektor, det er alt for tidligt at udtale sig om det. Der kan komme masser af spillere, der får en del af kagen eller nogen, der sågar overgår Tesla. 

             

            Dette her "disruptiv teknologi" argument har vi snart hørt til hudløshed - det er bare fordi vi ikke forstår teknologien. Man sagde præcis det samme om blockchain, da det var super hot for nogle år siden, men vi har stadig tilbage at se relevante use cases. Der er så mange seriøse investorer i markedet - at der skulle være teknologiske muligheder gemt i Tesla som kun et fåtal tech-nørder kan forstå og som markedet ikke forstår at prise ind - det tror jeg simpelthen ikke på! Jeg er med @prangster - jeg tror der ligger rigtig mange penge i Tesla fra tech-nørder, men ikke fra de store spillere, der investerer efter potentielle udbytter.

             

             

            los_champ skrev:

             

            NB. Når du frygter, at der kan ske et stor kursfald, så synes jeg ikke du tager højde for, at Tesla værdi ikke er en Fugazi, som fx en pending FDA-godkendelse, men langt hen ad vejen er bygget på faktisk innovation, produktion og omsætning i en industri, det ikke er lykkes en amerikansk virksomhed at penetrere og overleve i et århundrede. Ser du ikke den stigende kurs som et udtryk for, at Teslas kapitalstruktur er blevet langt mindre risikobetonet?  

             

             

             

            Jeg frygter egentlig ikke specielt for et kursfald hos Tesla. Bare det, at folk bliver ved og ved med at investere på trods af, at der genereres det ene underskud efter det andet gør Tesla speciel. Jeg tænker også, at der er rigeligt med folk, der investerer med hjertet til, at Tesla nok skal klare sig fint.

             

            Jeg er generelt bearish på aktiemarkedet fordi jeg ikke tror det kan opretholde det historiske momentum over de sidste 9 år. Hvis jeg skulle være bekymret for Tesla, så er det mere ud fra en argument om, at det typisk er selskaber med meget store stigninger på kort tid, der rammes hårdest når der kommer en korrektion af aktiemarkedet.

            Redigeret af rickrick d. 09-11-2020 16:02
            09-11-2020 16:56 #32| 0

            @rickrick og @prangstar


            Jeg er helt enig i at der er en masse hype omkring Tesla fra usofistikerede investorer, der hvor kæden hopper af for mig er når disse alene tilskrives årsagen til de store prisstigninger vi har set. For ~2 år siden vil jeg mene der var en væsentlig risiko for at Tesla ikke ville formå at lykkedes med deres Model 3 production ramp (deres første forsøg på at bygge en produktion der kunne spytte ~1000 Model 3 Teslaer ud om dagen), konkurs var en reel risiko. Det var var et "make it or break" punkt for virksomheden der nu er velkonsolideret med store kontante reserver og rig mulighed for at at rejse ekstra funding. Her ses deres production ramp:

            Sammenlignet med deres aktiepris, der nærmest var flad for hele perioden (faktisk nedadgående alt efter hvor du måler, fra 2013/2014 til 2019).

             

            Samtidig var det den mest shortede virksomhed i verden med diverse wall street analytikere der konstant spinnede alt Tesla relateret nyt til at være skidt. Man kan argumentere for at 2013/2014 prisniveauet også var forsaget af overdreven hype, men når man sammenligner Tesla i 2014 og i 2019 er der en verden til forskel. Med andre ord var der plads til en masse (velfortjent) hype og så godt hjulpet til at TINA/større villighed til at betale for vækst som følger af makro-landskabet. Det, samt at det lader til at gå op for verden at elbiler er kommet for at blive og, med hjælp fra subsidier og CO2 kvoter, hurtigere end mange nok havde forventet, vil udskifte vores biler i vesten og Kina.

            Det kan sagtens være at der er for meget hype premium i TSLA nu, med den product pipeline og deres påviste evne til at skalere produktion, er jeg dog villig til at leve med risikoen for en større korrektion. Jeg ser en vej til at Tesla kan blive en af de absolut førende tech giganter og med deres fokus på "pace of innovation" og evne til at tiltrække mange af de bedste ingeniører ind (sammen med SpaceX er Tesla det sted nyuddannede ingeniører helst vil arbejde). Realisationsbeskatning gør det også fjollet at spekulere i at time salg og genkøb af en virksomhed man vil have eksponering for på den lange bane. Jeg mener det er håbløst at klandre Tesla for manglende profit, de er åbenlyst i gang med en voldsom ekspansion og har ingen intentioner om at bremse denne for kortsigtet profit. Hvis historisk analyse af profit og P/E ratios er hvad der driver dine investeringer, vil du ikke klarer dig godt i teknologiaktier. Teslas gross automotive margins er forresten ganske fornuftige og i sidste ende er de, som jeg ser det, i høj grad også et software bet på den lange bane.

            Ift. Bitcoin har jeg ikke behov for den store debat, min holdning er uændret ift. 2-3 år siden eller hvornår vi sidst sparrede verbalt. Og det vil den nok være så længe der gennemsnitligt, hver tiende minut mines en block og netværket fortsat er robust. Men du skal da være velkommen til at lave en ny tråd, jeg kan ikke love at jeg formår at holde mig væk ;)

            Redigeret af birdshake d. 09-11-2020 16:56
            09-11-2020 17:19 #33| 0
            los_champ skrev:

             

            FSD-teknologien ser ud til at være tættere på at være løst, end de fleste havde antaget. Den nye beta-version er et kvantespring - de mangler den har er steder hvor AI-algoritmerne skal have trænet de neurale netværk med en god mængde data fra menneskelig intervention. Det går nok mindst et år, inden det er på plads og vi kan forvente en alpha version. Til den tid forventes FSD så godt som løst, men det er jo ikke det samme som at autonome køretøjer bliver lovligt. Det er jeg enig i komme til at tage noget tid – men ikke så lang tid, som de fleste (investorerene inkl.) froventer. Der nok skal findes lokale steder, hvor man er villig til at prøve det af i en mindre skala under kontrollerede forhold. Hivs ikke en stat i USA så muligvis i Kina eller måske endda et sted i Europa. Jeg mener jo, at DK ville være et oplagt sted, men dertil er vi desværre alt for konservative. 

            Musk har mange gange sagt, at de biler Tesla sælge nu ikke er et depreciating assets men et apriciating asset, fordi de kommer til at kunne udnytte FSD. Endvidere har han mange gange sagt, at det kommer til at have en værdi på 100.000USD, når FSD bliver tilladt og at værdien af en Tesla bliver op til 200.000USD, fordi bilens effektivitet kommer til at gå fra 5% til op mod 60% produktivitet. Når han bliver spurgt til de tal, siger han, at det er den værdi, de har for 'The Tesla Network' og at det derfor ikke giver mening, at Tesla blive ved at sælge sine biler til forbrugerne i stor skala. Givet deres commitment til en Robotaxi flåde, som Elon på Autonomy Day sidste år sagde, at han håbede opnåede juridisk godkendelse i år på baggrund af den alpah version, der nu ser ud til at være et år væk giver det god mening. Læg dertil at den erklerede mission er at accelerere overgangen til vedvarende energi. Udfordringen her er, at man ikke har løst at lagere energi, så man ikke er nødt til at bruge kul til peak belastning. I henhold til Wärtsila repporten fra oktober, så er Teslas batteriprodiktion tæt på at nå den balancekapacitet, der efterspørges for at kunne lukke ned for kulværkerne. Derudover begynder der, specielt her i Europa, at komme konkurrerende teknologi i form af brintlagere. Derfor er en godkendelse af FSD er et kritisk succeskriterie, som Tesla lige nu satser stort på.

            Elon er altid for optimistisk med tidhorisonten, men til manges overraskelse, så tror jeg der kommer til at ske store fremskridt i løbet af de næste 3 år. Udviklingen i FSD og Teslas forretningsmodel kan få aktien til at tage nye højder, hvis alt flasker sig. Omvendt er risikoen for, at Tesla kollapser for mig at se minimal på nuværende tidspunkt. 

             

             

            Jeg er som nævnt lang Tesla, og på trods af at jeg er positivt overrasket over FSD i den nye beta, tror jeg stadig der er lang vej til at det går fra at være avanceret "drivers assistance" hvor bilens fører skal være klar til at tage over hvert øjeblik. Til at Tesla bygge biler uden rat der selv kører direkte fra fabriksgulvet og ud i Teslas robotaxi fleet. Jeg tror også der er en reel risiko for at nuværende generation af 3, X, S og Y ikke ender med at blive godkendt til komplet førerløs kørsel, men at vi skal på næste generation af hardware før at det er så overbevisende bedre at det får grønt lys af regulerende instanser. Når det er sagt, tror jeg stadig der er enorm værdi i at sælge avanceret drivers assistance FSD, også selvom der er lovkrav om hænder på rettet og øjne på vejen.

            Kritikken af Musk og overoptimistiske tidslinjer synes jeg generelt set er lidt overdreven, de seneste år har han skruet lidt ned for optimismen og ramt ret godt, i hvert fald på de (stadig optimistiske) mål for produktion. Men lige med FSD tror jeg desværre der er en del hurdles fra "funktionel FSD med få interruptions" til "værsågod og sov på bagsædet mens Teslaen kører dig til din destination". Overrasker de mig positivt og har et fornuftigt førerløst alternativ i enkelte jurisdiktioner om 3 år, er det jo bare fantastisk, men jeg tror nærmere der skal gå 10. Jeg ville i hvert fald ikke købe en Tesla med FSD nu i troen om at det ville være et appreciating asset, som jeg kunne sende ud og tjene penge for mig om 3 år. Selv hvis det på mirakuløs vis skulle lykkes, var man nok bedre tjent ved at købe Tesla aktier i stedet :)

            Redigeret af birdshake d. 09-11-2020 17:19
            09-11-2020 19:32 #34| 0

            Hun havde ret for et år siden

             

             

             

            Det tror jeg også hun har nu

             

            09-11-2020 19:40 #35| 0
            dankersoe skrev:

            NIO
            Jeg er selv investor og tror på en lys fremtid.
            De har godt fat i Kina som jo skal igennem en kæmpe elektrificering.

             

             Er løbet ikke kørt for denne gang med NIO, jeg tænker med deres 1000% stigning over det sidste halve år ish, skal der måske en regulering til. 
            Eller er kursraketten først lige startet? 

            Hvad er din tidshorisont på den? :)

            09-11-2020 22:19 #36| 1
            birdshake skrev:

            På trods af at Tesla åbenlyst på nuværende tidspunkt har fuldt fokus på at investere i vækst frem for skabe overskud, har de dog leveret overskud i seneste 5 kvartaler (desuden nok til at de overholder de formelle krav til inklusion i S&P 500).



            Jeg ved ikke hvor du har disse tal fra, men Alphabet har en market cap på ~$1.190 mia. og Facebook på $835 mia. Jeg tror desuden at vi kommer til at se mange af de store tech virksomheder krydse $2 trillion (billioner på dansk) inden for de næste 5-10 år, som vi så Apple gøre det tilbage i august. Godt hjulpet på vej af den makroøkonomiske situation naturligvis. 
             

             De er, helt objektivt, så meget værd lige nu ;)


            Market caps
            Nappede dem fra Euroinvestor. Nok desværre ikke den bedste kilde de her dage. Men det var mest for at forstå at Tesla pt er værdisat meget højt i forhold til aktuel værdi i forhold til cashflows. De skal rykke sig ufatteligt meget (hvilket markedet tydeligvis forventer de gør) før den værdiansætning er "fair".

             

            En akties reelle værdi bør i princippet være nutidsværdien af samtlige fremtidige transaktioner. Det er det jeg mener, når jeg siger at Tesla "kan blive så meget værd". I virkeligheden er prisen dog hvad køber er villig til at betale. Hvilket godt kan være overvurderet i forhold til "sandheden". Sandheden kender vi naturligvis ikke i det her tilfælde.

            10-11-2020 01:11 #37| 0
            skod skrev:

             

            Market caps
            Nappede dem fra Euroinvestor. Nok desværre ikke den bedste kilde de her dage. Men det var mest for at forstå at Tesla pt er værdisat meget højt i forhold til aktuel værdi i forhold til cashflows. De skal rykke sig ufatteligt meget (hvilket markedet tydeligvis forventer de gør) før den værdiansætning er "fair".

             

            En akties reelle værdi bør i princippet være nutidsværdien af samtlige fremtidige transaktioner. Det er det jeg mener, når jeg siger at Tesla "kan blive så meget værd". I virkeligheden er prisen dog hvad køber er villig til at betale. Hvilket godt kan være overvurderet i forhold til "sandheden". Sandheden kender vi naturligvis ikke i det her tilfælde.


            Jeg er med på at det var market caps du mente og kender godt til værdiansætning efter DCF analyse :)


            Det er åbenlyst at der er en forventning om fortsat vækst priset ind i Tesla aktien. Disse forventninger er lige præcis årsagen til at de er værdisat til $400 mia af Mr. Market. Ellers får du det jo nærmest til at lyde som om at virksomheder i vækst per definition ikke er det værd markedet typisk vil udtrykke, da de ikke har nået en steady-state hvor der er balance mellem pengestrømme forbundet med nuværende drift og de forventelige fremtidige ditto.

            Der er desuden også priset en masse forventet vækst ind i samtlige tech megacaps, så efter samme logik er det ikke kun Tesla der skal forbedre deres cashflows før værdien er "fair" (naturligvis ikke i samme proportioner, just saying).

             

            Flueknepperi aside, kan jeg sagtens se hvorfor mange mener at de vækstforventninger der er priset ind i Tesla pt. er for store og virksomheden dermed er overvurderet. Jeg synes dog det er håbløst at bruge bundlinje resultater eller P/E ratios som sit argument for dette.

            10-11-2020 01:33 #38| 0
            birdshake skrev:

             

            Jeg er med på at det var market caps du mente og kender godt til værdiansætning efter DCF analyse :)

             

            Det er åbenlyst at der er en forventning om fortsat vækst priset ind i Tesla aktien. Disse forventninger er lige præcis årsagen til at de er værdisat til $400 mia af Mr. Market. Ellers får du det jo nærmest til at lyde som om at virksomheder i vækst per definition ikke er det værd markedet typisk vil udtrykke, da de ikke har nået en steady-state hvor der er balance mellem pengestrømme forbundet med nuværende drift og de forventelige fremtidige ditto.

            Der er desuden også priset en masse forventet vækst ind i samtlige tech megacaps, så efter samme logik er det ikke kun Tesla der skal forbedre deres cashflows før værdien er "fair" (naturligvis ikke i samme proportioner, just saying).

             

            Flueknepperi aside, kan jeg sagtens se hvorfor mange mener at de vækstforventninger der er priset ind i Tesla pt. er for store og virksomheden dermed er overvurderet. Jeg synes dog det er håbløst at bruge bundlinje resultater eller P/E ratios som sit argument for dette.


            Jeg tror ikke helt du forstod hvad jeg mente :)

             

            Fremtiden er 1 af et uendeligt antal mulige scenarier. Der er altså en hel del af de scenarier hvor Tesla før eller siden er $0-100 mia værd værd. Det vil sige at i mange af de positive scenarier hvor det ikke er tilfældet, så skal Tesla op og være verdens største virksomhed, før at den nuværende market cap giver mening. Med den nuværende markedsværdi, så er risikoen for at Tesla ikke lykkedes, eller bliver slået af nogle andre inden de når at lave kassen stærkt undervurderet.

             

            Ved jeg noget markedet ikke ved. Nej det gør jeg ikke. Men markedet har taget fejl mange gange i verdenshistorien, og kommer stensikkert til det igen. Det samme kan man forøvrigt sige om mig. Er det mest sandsynligt jeg har ret, eller mest sandsynligt markedet har? Den eneste der vil overveje ikke at svare markedet er nok mig. Måske min mor. Og vi er nok en anelse biased :)

             

            Men chancen for at jeg har ret i at Tesla er overvurderet er nok ca. lige så stor som chancen for at du har ret i at den er undervurderet.

             

            Hvad er Tesla værd i det scenarie Elon Musk dør i en ulykke i en selvkørende bil indenfor de næste 5 år f.eks.?

            Ikke det mest sandsynlige scenarie, men et af mange der kan udspille sig. Et average på $400 mia dollars er efter min mening for højt.

            10-11-2020 06:28 #39| 0
            ktothep skrev:

             


             Er løbet ikke kørt for denne gang med NIO, jeg tænker med deres 1000% stigning over det sidste halve år ish, skal der måske en regulering til. 
            Eller er kursraketten først lige startet? 

            Hvad er din tidshorisont på den? :)




            Ca 3 år endnu, men det er fordi vi skal bruge pengene på det tidspunkt :-)
            11-11-2020 00:36 #40| 0

            Lige et spørgsmål mht. beskatning på fonde (har hidtil altid kun haft enkelt aktier), er nedenstående lagerbeskattet, eller realisations beskattet (eller begge dele)?


            Sparindex fonde
            Alle Nordnet indeksfonde


            ?

            11-11-2020 06:55 #41| 0
            gucciboyman skrev:

            Lige et spørgsmål mht. beskatning på fonde (har hidtil altid kun haft enkelt aktier), er nedenstående lagerbeskattet, eller realisations beskattet (eller begge dele)?

             

            Sparindex fonde
            Alle Nordnet indeksfonde


            ?




            Alle Sparindex (med undtagen af en) skulle efter min viden og egen gennemgang gerne være relationsbeskattet.
            11-11-2020 15:01 #42| 0

            Andre der kan bekræfte dette ?

            11-11-2020 15:56 #43| 1
            gucciboyman skrev:

            Andre der kan bekræfte dette ?

             

             Hvis de udbetaler udbytte, er de realisationsbeskattet. Har ikke hørt om nogen fonde, der er relationsbeskattet - i så fald, hvem skal man kende for at slippe helt for skatteregningen :)

            11-11-2020 17:19 #44| 2
            BeTaP skrev:

            Aktie er det måske ikke 100% men Bitcoin vil være en god investering. 

             

            - Netop overstået 'halving', start af 'bull Run'.

            - Store huse er kommet ind på markedet(officielt), MicroStrategy, Paypal..

            - Top 5 'Aktiv' i 2020.

            - Meget organisk vækst indtil videre. Så der forventes ikke samme dyk fra en evt ATH(som efter sidste Halving).

            - Den har reageret positivt i usikre perioder.

             

            Side note: Biden har folk i baglandet som er fortaler for Blockchain teknologien(Trump og hans folk gav ikke meget for det).

             

            En lille outsider kunne være Ethereum. Men ville nok afvente til der kom klaring på flere større spg. til ETH 2.0.

             

            Er måske også meget farvet i form af mit arbejde + jeg tømte lommerne da markedet crashede i marts. 

             

            Jeg er nok bare gammeldags, men cryptocurrency virker bare for underligt at 'investere' i - der er jo ikke noget bagvedliggende aktiv.

             

            11-11-2020 17:26 #45| 0
            ventus skrev:

             

             Hvis de udbetaler udbytte, er de realisationsbeskattet. Har ikke hørt om nogen fonde, der er relationsbeskattet - i så fald, hvem skal man kende for at slippe helt for skatteregningen :)

             Er du sikker på det? At alle index og fonde er lagerbeskattet ?

             

            11-11-2020 21:27 #46| 0
            gucciboyman skrev:

             Er du sikker på det? At alle index og fonde er lagerbeskattet ?


             




            Læs mere her: sparindex.dk/hvordan-er-det-nu-lige-med-skat-paa-investering/

            Der står det ret tydeligt omkring Sparindex udbyttepolitik
            12-11-2020 19:06 #47| 0

            Nogen der kan fortælle mig, om det er en kompliceret manøvre at blive eksponeret imod ARK-invest ETF'er? 

            17-11-2020 19:17 #48| 0

            Tesla i S&P 500 ultimo dec. gav 10% på en god del af sparegrisen... Mon ikke den kommer til at stige en rum tid og så stabiliserer sig/falder lidt i det nye år inden den går mod skyerne Når FSD og The Tesla Network bliver en realitet. 

             

            Spørgsmål: Hvor længe forventer I at Bitcoin ryger i vejret - godt tidspunkt at købe ind? 

            17-11-2020 19:46 #49| 0

            Hvad siger folk til Nordnet nu de kommer på børsen? Bør man få sig en tegningsret?

            17-11-2020 19:59 #50| 0
            blunder skrev:

            Hvad siger folk til Nordnet nu de kommer på børsen? Bør man få sig en tegningsret?

             

             Synes de lægger op til en ret vild værdiansættelse

            Aktierne udbydes til mellem 88 SEK og 104 SEK per aktie. Selskabet består af 250.000.000 aktier, så den konservative vurdering fra dem er  88sek/aktie * 250.000.000 aktier = 22.000.000.00 SEK (that is 22 milliarder!?)

             

            Så selvom jeg er stor fan af deres platform og deres strategi, så vil det kræve at de beviser en vild-vild vækst i et marked hvor det må formodes at de store drenge (selvom de VIRKELIG har sovet i timen i mange år) nok også gerne vil have lidt af kagen...

             

             

            Det bliver et nej-tak herfra, men jeg vil fortsat være glad kunde i biksen ;-)

            17-11-2020 20:35 #51| 0
            Mads Møller skrev:

             

             Synes de lægger op til en ret vild værdiansættelse

            Aktierne udbydes til mellem 88 SEK og 104 SEK per aktie. Selskabet består af 250.000.000 aktier, så den konservative vurdering fra dem er  88sek/aktie * 250.000.000 aktier = 22.000.000.00 SEK (that is 22 milliarder!?)

             

            Så selvom jeg er stor fan af deres platform og deres strategi, så vil det kræve at de beviser en vild-vild vækst i et marked hvor det må formodes at de store drenge (selvom de VIRKELIG har sovet i timen i mange år) nok også gerne vil have lidt af kagen...

             

             

            Det bliver et nej-tak herfra, men jeg vil fortsat være glad kunde i biksen ;-)

             

            Tak for input. 

            Kan godt se at det virker som en lidt vild værdi når de nok kun får en profit på 1 mia. sek i år. 

            Dog ligner det det så vidt jeg kan se at de også har en små 4 mia. sek. på kistebunden.

            17-11-2020 21:06 #52| 0
            gucciboyman skrev:

             Er du sikker på det? At alle index og fonde er lagerbeskattet ?

             

             

            s.v. jeg ved

            fx  de sparindex som udbetaler udbytte er realisationbeskattet
            dem som ikke udbetaler udbytte eller er udenlandske er lagerbeskattet

            17-11-2020 21:30 #53| 0
            los_champ skrev:

            Tesla i S&P 500 ultimo dec. gav 10% på en god del af sparegrisen... Mon ikke den kommer til at stige en rum tid og så stabiliserer sig/falder lidt i det nye år inden den går mod skyerne Når FSD og The Tesla Network bliver en realitet. 

             

            Spørgsmål: Hvor længe forventer I at Bitcoin ryger i vejret - godt tidspunkt at købe ind? 

             

            Mit gæt er; Peak indenfor 8-12 mdr. Så vil mene at det er en fin pris nu, du kan måske købe den lidt under eller til samme pris i start af 2021.

             

            Tingene ændrer sig hurtigt i Crypto men det ser meget positivt ud.

            Redigeret af BeTaP d. 17-11-2020 21:38
            20-11-2020 09:37 #54| 0

            Tesla blev en meget lang anbefaling. Jeg vil også godt byde ind med Illumina som en disrupter, jeg tror på potentiale til 10X de næste 5 år uden stor risiko for  store tab. 

            20-11-2020 10:16 #55| 1
            los_champ skrev:

            Tesla i S&P 500 ultimo dec. gav 10% på en god del af sparegrisen... Mon ikke den kommer til at stige en rum tid og så stabiliserer sig/falder lidt i det nye år inden den går mod skyerne Når FSD og The Tesla Network bliver en realitet. 

             

            Spørgsmål: Hvor længe forventer I at Bitcoin ryger i vejret - godt tidspunkt at købe ind? 

             

             Tesla er ren hype aktie. Markedsværdi som slet ikke kan stå på mål med deres del af bilmarkedet. 

            Bare vent til de store tyske producenter begynder at gå all In på el, så sker der ting og sager. Tag til Tyskland, hvor mange kører rundt i en elbil ? 

            20-11-2020 10:33 #56| 0
            Palle89 skrev:

             


             Tesla er ren hype aktie. Markedsværdi som slet ikke kan stå på mål med deres del af bilmarkedet. 

            Bare vent til de store tyske producenter begynder at gå all In på el, så sker der ting og sager. Tag til Tyskland, hvor mange kører rundt i en elbil ? 




            Så du har aktier i VW eller Volvo eller? Folk har vel sagt det i 5 år og ret sølle hvad andre har kunnet levere.
            20-11-2020 10:48 #57| 0
            rune0714 skrev:

            Så du har aktier i VW eller Volvo eller? Folk har vel sagt det i 5 år og ret sølle hvad andre har kunnet levere.

             

             Nej det har jeg ikke. Men er køberne overhoved klar til at gå all In på elbiler. Hvis de var det kørte flere vel rundt i en Tesla på nuværende tidspunkt 😊

            20-11-2020 11:56 #58| 0
            rune0714 skrev:

            Så du har aktier i VW eller Volvo eller? Folk har vel sagt det i 5 år og ret sølle hvad andre har kunnet levere.

             

             Du er med på at lovgivningen gør at det ikke kan svare sig for producenterne at promovere elbilerne før 2021? 

            - Det er CO2 udledningen i 2020 der bliver baseline for reduktionen i det næste årti.

            Redigeret af mathias1 d. 20-11-2020 11:59
            20-11-2020 14:00 #59| 0
            mathias1 skrev:

             


             Du er med på at lovgivningen gør at det ikke kan svare sig for producenterne at promovere elbilerne før 2021? 


            - Det er CO2 udledningen i 2020 der bliver baseline for reduktionen i det næste årti.




            Jeg er ikke med på noget som helst udover folk nedgør værdisætningen af Teslaaktier og Tesla’er for den sags skyld.
            Redigeret af rune0714 d. 20-11-2020 14:02
            20-11-2020 14:32 #60| 0
            los_champ skrev:

            Tesla blev en meget lang anbefaling. Jeg vil også godt byde ind med Illumina som en disrupter, jeg tror på potentiale til 10X de næste 5 år uden stor risiko for  store tab. 

             

            Helt enig. Lidt ærgerligt at tråden er gået helt i Tesla-selvsving.

            Angående Illumina. 

            Hvad mener du med disrupter? Det giver vel ikke mening at tale om disruption inden for sekvenserings-feltet, da dette er ret ungt?

            Er de på vej ind på andre områder?

             

             

            Min egen anbefaling (på den lange bane) vil være Ubiquiti.

            Eksistensen de mange næste år, behøver man vel ikke at se på: Alle skal have netværk og wifi, og med wifi6 på trapperne skal producenterne sælge nyt udstyr løbende.

            I forhold til konkurenterne, tror jeg at de har ramt et sweet-spot ind imellem Cisco, som sikkert vil leve videre ligesom andre gamle virksomheder gør det, selv om deres produkt er for dyrt, og de ikke leverer noget nyt (host host IBM, Oracle osv). På den anden side er der firmaer som ASUS, Netgear. Deres produkter virker tildels målrettet børn, med "gamer"-look osv. Desuden er nogle af disse virksomheder ikke fuldt fokuseret på netværks-delen.

            Mikrotik er eneste konkurrent, som også er efter samme segment: prosumer , men de er bare næstbedst.

             

            God fredag

            20-11-2020 14:48 #61| 0
            Palle89 skrev:

             

             Tesla er ren hype aktie. Markedsværdi som slet ikke kan stå på mål med deres del af bilmarkedet. 

            Bare vent til de store tyske producenter begynder at gå all In på el, så sker der ting og sager. Tag til Tyskland, hvor mange kører rundt i en elbil ? 

            Det har vist været diskuteret til hudløshed og til vi er enige om at være uenige i tråden. Men det er netop den tankegang, der - efter min mening - giver Tesla langt højere potentiale end de $500 aktien flirter med lige nu. 

             

            Helt uden dybtgående analyse, vil man hurtig komme frem til, at Tesla kun har en meget lille del af automarkedet. Selv med grundig analyse vha. de neoklassiske økonomiske modeller, vil man komme frem til Tesla umuligt kan have en højere værdi end $500mia., selv hvis man tror på, at de har et stort forspring til konkurrenterne. Selvom Wallstreet stadig synes at beskæftige sig med værdisætninger med udgangspunkt i pengestrøm og analyser af afgrænsede industrier, så har der i strategilittereturen i lang tid været en erkendelse af, at vi levet i en tid, hvor branchebånd brydes og nye og mere innovative forretningsmodeler i stigende grad dominerer på tværs af industrier. Det har vi allerede set masser af eksempler på, men har man fulgt bare lidt med i tech, så er det svært ikke at få øje på, at vi er på grænsen til flere teknologiske revolutioner, der kommer til at tage den udvikling til nye højder. 

             

            Derfor vil jeg mene, at der er en fejlagtig strategi, at sætte sine penge i fx 10 store virksomheder, man forventer kommer til at levere 10%, som de har gjord stabilt, de sidste mange år. Der er bare én af dem, der skal ryge til tælling for at man bløder - det mener jeg, at der lige nu er en historisk stor risiko for. I stedet synes jeg, det giver mere mening nøje at udvælge en håndfuld disruptors, der har etableret sig i markedet og et stort potentiale til at blive store på tværs af industrier eller i nye industrier. Man skal virkelig have talent for at vælge en håndfuld, der alle sammen går i nul. Omvendt skal der bare være én der 10Xer og så har man udnyttet den unikke mulighed, jeg tror på, der lige nu er for at out performe markedet big time. Det er for mig at se, det eneste gode alternativ til at holde sig i indeks.  

             

            Tesla er i den kontekst, det mest åbenlyse valg. Det er selvfølgelig super arrogant at tror, at man er klogere end markedet, men der er bare så mange ting der taler for. En anden jeg er blevet lun på er Illumina, der har reduceret omkostningerne ved gensekventering fra $3mia til $1000 og allerede ser ud til at have etableret en baseline på okring $260 i markedet, som de ikke dropper under. De er selvfølgelig ikke givet, at de kan holde en markedsandel på nær 90% procent, men det er et marked, der kommer til at eksplodere, når teknologien er modnet yderligt og kommer helt ud til den brede befolkning og vi alle sammen kommer til at benytte os af genlæsning og editering.  

             

            NB. Jeg er relativ ny i at omsætte mange år i forretningsudvikling og tech til spekulation i aktier. Så peg endeligt på, hvad der for jer der er skolet i den klassiske økonomi og investering skriger til himlen.  

             

             

            Redigeret af los_champ d. 20-11-2020 15:18
            20-11-2020 14:54 #62| 0
            los_champ skrev:

            Det har vist været diskuteret til hudløshed og til vi er enige om at være uenige i tråden. Men det er netop den tankegang, der - efter min mening - giver Tesla langt højere potentiale end de $500 aktien flirter med lige nu. 

             

            Helt uden dybtgående analyse, vil man hurtig komme frem til, at Tesla kun har en meget lille del af automarkedet. Selv med grundig analyse vha. de neoklassiske økonomiske modeller, vil man komme frem til Tesla umuligt kan have en højere værdi end $500mia., selv hvis man tror på, at de har et stort forspring til konkurrenterne. Selvom Wallstreet stadig synes at beskæftige sig med værdisætninger med udgangspunkt i pengestrøm og analyser af afgrænsede industrier, så har der i strategilittereturen i lang tid været en erkendelse af, at vi levet i en tid, hvor branchebånd brydes og nye og mere innovative forretningsmodeler i stigende grad dominere på tværs af industrier. Det har vi allerede set masser af eksempler på, men har man fulgt bare lidt med i tech, så er det svært ikke at få øje på, at vi er på grænsen til flere teknologiske revolutioner, der kommer til at tage den udvikling til nye højder. 

             

            Derfor vil jeg mene, at der er en fejlagtig strategi, at sætte sine penge i fx 10 store virksomheder, man forventer kommer til at levere 10%, som de har gjord stabilt, de sidste mange år. Der er bare én af dem, der skal ryge til tælling for at man bløder - det mener jeg, at der lige nu er en historisk stor risiko for. I stedet synes jeg, det giver mere mening nøje at udvælge en håndfuld disruptors, der har etableret sig i markedet og et stort potentiale til at blive store på tværs af industrier eller i nye industrier. Man skal virkelig have talent for at vælge en håndfuld, der alle sammen går i nul. Omvendt skal der bare være én der 10Xer og så har man udnyttet den unikke mulighed, jeg tror på, der lige nu er for at out performe markedet big time. Det er for mig at se, det eneste gode alternativ til at holde sig i indeks.  

             

            Tesla er i den kontekst, det mest åbenlyse valg. Det er selvfølgelig super arrogant at tror, at man er klogere end markedet, men der er bare så mange ting der taler for. En anden jeg er blevet lun på er Illumina, der har reduceret omkostningerne ved gensekventering fra $3mia til $1000 og allerede ser ud til at have etableret en baseline på okring $260 i markedet, som de ikke dropper under. De er selvfølgelig ikke givet, at de kan holde en markedsandel på nær 90% procent, men det er et marked, der kommer til at eksplodere, når teknologien er modnet yderligt og kommer helt ud til den brede befolkning og vi alle sammen kommer til at benytte os af genlæsning og editering.  

             

            NB. Jeg er relativ ny i at omsætte mange år i forretningsudvikling og tech til spekulation i aktier. Så peg endeligt på, hvad der for jer der er skolet i den klassiske økonomi og investering skriger til himlen.  

             

             




            Super gode tanker - er der andre end Tesla og Illumina du har et godt øje til?
            20-11-2020 15:07 #63| 0
            ACO_Himself skrev:

             

            Helt enig. Lidt ærgerligt at tråden er gået helt i Tesla-selvsving.

            Angående Illumina. 

            Hvad mener du med disrupter? Det giver vel ikke mening at tale om disruption inden for sekvenserings-feltet, da dette er ret ungt?

            Er de på vej ind på andre områder?

             

             

             

            Det er et relativt nyt felt, ja. Det er det pr definition også nødt til at være for, at man kan tale om en disruption. Det er et felt, der kommer til at forstyrre eller afbryde den måde man diagnosticere og behandler bredt i sundhedssektoren i modsætning til nu, hvor sekvensering er ret spæd/nich. Der er altså tale om et felt eller en teknologi, der kommer til at disrupte både sundhedssektoren og hele den måde vi tænker sundhed på. Sekvensering er forudsætning for editering af gener. Der har Illumina med deres CRISPR teknologi allerede lykkes med at behandle både genmutationer (kræft) og medfødte genfejl, hvilket er et kvantespring. Sammenholdt med før nævnte stablisering i markedet, der kan sammenlignes lidt med Teals i deres udvikling, ser jeg, at der er et HUGE OPSIDE POTENTIAL, som ulven fra Wallstreet formulerer det :-) 

             

            God fredag! 

            Redigeret af los_champ d. 20-11-2020 21:31
            20-11-2020 15:17 #64| 0
            VestbjergFTW skrev:

            Super gode tanker - er der andre end Tesla og Illumina du har et godt øje til?

             

             Tak! Ikke som jeg har været så dybt i, at jeg vil dele eller selv skyde på :-) 

             

             

            21-11-2020 01:10 #65| 0
            los_champ skrev:

            Det har vist været diskuteret til hudløshed og til vi er enige om at være uenige i tråden. Men det er netop den tankegang, der - efter min mening - giver Tesla langt højere potentiale end de $500 aktien flirter med lige nu. 

             

            Helt uden dybtgående analyse, vil man hurtig komme frem til, at Tesla kun har en meget lille del af automarkedet. Selv med grundig analyse vha. de neoklassiske økonomiske modeller, vil man komme frem til Tesla umuligt kan have en højere værdi end $500mia., selv hvis man tror på, at de har et stort forspring til konkurrenterne. Selvom Wallstreet stadig synes at beskæftige sig med værdisætninger med udgangspunkt i pengestrøm og analyser af afgrænsede industrier, så har der i strategilittereturen i lang tid været en erkendelse af, at vi levet i en tid, hvor branchebånd brydes og nye og mere innovative forretningsmodeler i stigende grad dominerer på tværs af industrier. Det har vi allerede set masser af eksempler på, men har man fulgt bare lidt med i tech, så er det svært ikke at få øje på, at vi er på grænsen til flere teknologiske revolutioner, der kommer til at tage den udvikling til nye højder. 

             

            Derfor vil jeg mene, at der er en fejlagtig strategi, at sætte sine penge i fx 10 store virksomheder, man forventer kommer til at levere 10%, som de har gjord stabilt, de sidste mange år. Der er bare én af dem, der skal ryge til tælling for at man bløder - det mener jeg, at der lige nu er en historisk stor risiko for. I stedet synes jeg, det giver mere mening nøje at udvælge en håndfuld disruptors, der har etableret sig i markedet og et stort potentiale til at blive store på tværs af industrier eller i nye industrier. Man skal virkelig have talent for at vælge en håndfuld, der alle sammen går i nul. Omvendt skal der bare være én der 10Xer og så har man udnyttet den unikke mulighed, jeg tror på, der lige nu er for at out performe markedet big time. Det er for mig at se, det eneste gode alternativ til at holde sig i indeks.  

             

            Tesla er i den kontekst, det mest åbenlyse valg. Det er selvfølgelig super arrogant at tror, at man er klogere end markedet, men der er bare så mange ting der taler for. En anden jeg er blevet lun på er Illumina, der har reduceret omkostningerne ved gensekventering fra $3mia til $1000 og allerede ser ud til at have etableret en baseline på okring $260 i markedet, som de ikke dropper under. De er selvfølgelig ikke givet, at de kan holde en markedsandel på nær 90% procent, men det er et marked, der kommer til at eksplodere, når teknologien er modnet yderligt og kommer helt ud til den brede befolkning og vi alle sammen kommer til at benytte os af genlæsning og editering.  

             

            NB. Jeg er relativ ny i at omsætte mange år i forretningsudvikling og tech til spekulation i aktier. Så peg endeligt på, hvad der for jer der er skolet i den klassiske økonomi og investering skriger til himlen.  

             

             

             

             Interessant måde at vælge aktier på, og jeg er sådan set enig nok. Problemet med Tesla er bare at prissætningen ikke rigtig efterlader meget plads til positive overraskeler (disruption) længere. Den er prissat efter den har vundet allerede.

             

            Illumina ser meget mere interessant ud synes jeg. Den er også relativt dyrt prissat, men markedsværdien er ekstremt meget mindre og potentialet ret voldsomt. Og så tjener de allerede en decent skilling. Kunne fint overveje at skyde efter den.

             

            Masser af risiko i sådan en stadig, primært lovgivningsmæssigt, men tnker ikke fremskridtet kan (eller bør) stoppes.

             

            Superspændende branche som jeg ikke ved så meget om som jeg burde. Er der andre store spillere end Illumina?

            21-11-2020 02:38 #66| 0
            skod skrev:

             

             Interessant måde at vælge aktier på, og jeg er sådan set enig nok. Problemet med Tesla er bare at prissætningen ikke rigtig efterlader meget plads til positive overraskeler (disruption) længere. Den er prissat efter den har vundet allerede.

             

            Illumina ser meget mere interessant ud synes jeg. Den er også relativt dyrt prissat, men markedsværdien er ekstremt meget mindre og potentialet ret voldsomt. Og så tjener de allerede en decent skilling. Kunne fint overveje at skyde efter den.

             

            Masser af risiko i sådan en stadig, primært lovgivningsmæssigt, men tnker ikke fremskridtet kan (eller bør) stoppes.

             

            Superspændende branche som jeg ikke ved så meget om som jeg burde. Er der andre store spillere end Illumina?

             Markedsværdien er vel uinteressant bortset fra det kan sige noget om likviditeten, men regner ikke med det er nogen storinvestor i tråden. P/E i forskellige former er vel det interessant hvis man beskæftiger sig med FA. 

             

            21-11-2020 10:55 #67| 0
            prangstar skrev:

             Markedsværdien er vel uinteressant bortset fra det kan sige noget om likviditeten, men regner ikke med det er nogen storinvestor i tråden. P/E i forskellige former er vel det interessant hvis man beskæftiger sig med FA. 

             

             Hvorfor mener du P/E er det interessante? Det er vel i højere grad en del at den tekniske analyse, hvor man tager udgangspunkt i specifikke nøgletal i virksomheden og markedet. FA er den del, hvor man breder analysen ud og ikke i samme omfang begrænser sig til kvantificerebare data fra regnskabet og en snævert afgrænset branche. Jeg synes det er den del, der er interessant i forhold til disrupters, fordi man her begynder at forholde sig til den værdi, der kan være i ledelse, relaterede industrier, den gennerelle micro- og makroøkonomiske situation, teknologiske trends etc. Det er selvfølgelig langt mere omfattende og forbundet med langt større usikkerheder, men det er efter min mening også her, at man kan identificere ting der begynder at stille spørgsmålstegn ved EMH, hvorfor der kan være unikke investeringsmuligheder. Det er i hvert fald den hypotese jeg beskæftiger mig med.  


            Det er vist her, jeg bliver uenig med de folk, der efter min mening graver sig for meget ned teknisk analyse og nøgletal. Forstå mig ret, det er altid et must med grundig teknisk analyse, men efter min menig, så er hviler den tekniske analyse på en antagelse af EMH, hvorfor der i højere grad kan fokuseres på at identificere problemstillinger end unikke muligheder. Det kan sidestilles med dengang strategisk arbejde udelukkende hvilede på øjebliksbilleder og økonomisk forcasting med udgangspunkt i de neoklassiske økonomiske modeller. Det viste sig alt for omfattende og beslutningsprocesserne viste sig alt for rigide og sløve til brancher med en det man kalder en høj erhverversdynamik eller turbulens. Derfor er man i langt højere grad gået over til emergent strategisk ledelse, hvor man i højere grad beskæftiger sig med og reagere på de ting, der skaber turbulens som fx ændringer i kultur, teknologisk udvikling, konkurrencemæssige vilkår, samfundsøkonomi etc.  


            Min opfattelse er, at man ved kigge på teknologisk udvikling og hvor nye brancher opstår og hvor virksomhed skaber platforme, der har potentiale til at disrupte flere industrier kan identificere områder, hvor der er så meget dynamik, at de økonomiske nøgletal og tekniske beregninger ikke er tilstrækkelige, hvorfor markedet ikke har prissat den slags virksomheder effektivt. 

             

            Nu siger jeg noget, der for Skod og andre, der er meget på værdiansættelse med udgangspunkt i nøgletal kan lyde vanvittigt. Jeg tror stadig på at Tesla op mod 10X’er i løbet af 5 til 10 år :-) 

             

            21-11-2020 11:08 #68| 0
            skod skrev:

             

             Interessant måde at vælge aktier på, og jeg er sådan set enig nok. Problemet med Tesla er bare at prissætningen ikke rigtig efterlader meget plads til positive overraskeler (disruption) længere. Den er prissat efter den har vundet allerede.

             

            Illumina ser meget mere interessant ud synes jeg. Den er også relativt dyrt prissat, men markedsværdien er ekstremt meget mindre og potentialet ret voldsomt. Og så tjener de allerede en decent skilling. Kunne fint overveje at skyde efter den.

             

            Masser af risiko i sådan en stadig, primært lovgivningsmæssigt, men tnker ikke fremskridtet kan (eller bør) stoppes.

             

            Superspændende branche som jeg ikke ved så meget om som jeg burde. Er der andre store spillere end Illumina?

            Ja, der er andre…  


            https://www.genengnews.com/a-lists/top-10-sequencing-companies-2/ 


            Udover at have en kæmpe markedsandel, så er deres største aktiv, at det i modsætning til konkurrenterne har investeret tungt i udvikling og ikke samme omfang er afhængig forskning fra universiteterne. De kan faktisk på mange punkter sammenlignes med Tesla. De har en høj grad af vertikal integration og har vist, at de selv kan afholde forskning, produktudvikling og indsamling og behandling af store mængder data. På samme måde som data er en kritisk nøglefaktor for Full Selv Driving, så er det også tilfældet, når man vil gå fra gensekventiering til editering, hvor man virkelig kan begynde, at tale om en revolution. Her har Illumina et enormt forspring både i kræft af, at de ejer i omegnen af 95% af alt den indsamlede data, men i særdeleshed fordi de allerede er kommet til at udvikle teknologi og er lykkes med behandling af både medfødte genfejl og mutation.


              https://www.npr.org/sections/health-shots/2019/07/29/744826505/sickle-cell-patient-reveals-why-she-is-volunteering-for-landmark-gene-editing-st 


            Endvidere vil yderlig modning af sekventeringteknologien betyde, at den kan udbredes i et meget videre omfang end bare sundhedssektoren. Fx vil det blive muligt at få helt individuelle råd om, hvad der er god diæt, hvilken sport man er disponeret for etc. Meget tyder også på at teknologien snart vil finde indpas i agrikultur, efterforskning og mange andre felter.  


            Illumina er uden tvivl i en unik position, men jeg synes dog, at det er en meget svær industri at blive klog på. Det lader til at fx Kina er begyndt at investere tungt og at Kinesiske BGI Genomics de seneste måneder haler ind. Derfor ville jeg også hellere ha haft penge i ARK-Invest’s G-ETF. Det har jeg bare ikke lige fundet ud af, hvordan man bliver eksponeret imod.

            21-11-2020 12:22 #69| 0
            los_champ skrev:

             Hvorfor mener du P/E er det interessante? Det er vel i højere grad en del at den tekniske analyse, hvor man tager udgangspunkt i specifikke nøgletal i virksomheden og markedet. FA er den del, hvor man breder analysen ud og ikke i samme omfang begrænser sig til kvantificerebare data fra regnskabet og en snævert afgrænset branche. Jeg synes det er den del, der er interessant i forhold til disrupters, fordi man her begynder at forholde sig til den værdi, der kan være i ledelse, relaterede industrier, den gennerelle micro- og makroøkonomiske situation, teknologiske trends etc. Det er selvfølgelig langt mere omfattende og forbundet med langt større usikkerheder, men det er efter min mening også her, at man kan identificere ting der begynder at stille spørgsmålstegn ved EMH, hvorfor der kan være unikke investeringsmuligheder. Det er i hvert fald den hypotese jeg beskæftiger mig med.  

             

            Det er vist her, jeg bliver uenig med de folk, der efter min mening graver sig for meget ned teknisk analyse og nøgletal. Forstå mig ret, det er altid et must med grundig teknisk analyse, men efter min menig, så er hviler den tekniske analyse på en antagelse af EMH, hvorfor der i højere grad kan fokuseres på at identificere problemstillinger end unikke muligheder. Det kan sidestilles med dengang strategisk arbejde udelukkende hvilede på øjebliksbilleder og økonomisk forcasting med udgangspunkt i de neoklassiske økonomiske modeller. Det viste sig alt for omfattende og beslutningsprocesserne viste sig alt for rigide og sløve til brancher med en det man kalder en høj erhverversdynamik eller turbulens. Derfor er man i langt højere grad gået over til emergent strategisk ledelse, hvor man i højere grad beskæftiger sig med og reagere på de ting, der skaber turbulens som fx ændringer i kultur, teknologisk udvikling, konkurrencemæssige vilkår, samfundsøkonomi etc.  

             

            Min opfattelse er, at man ved kigge på teknologisk udvikling og hvor nye brancher opstår og hvor virksomhed skaber platforme, der har potentiale til at disrupte flere industrier kan identificere områder, hvor der er så meget dynamik, at de økonomiske nøgletal og tekniske beregninger ikke er tilstrækkelige, hvorfor markedet ikke har prissat den slags virksomheder effektivt. 

             

            Nu siger jeg noget, der for Skod og andre, der er meget på værdiansættelse med udgangspunkt i nøgletal kan lyde vanvittigt. Jeg tror stadig på at Tesla op mod 10X’er i løbet af 5 til 10 år :-) 

             

            Du har ikke styr på begreberne - TA beskæftiger sig ikke med PE mens det er en del af FA.

            edit:

            Du har heller ikke styr på EMH for den sags skyld.

             

             

            Redigeret af prangstar d. 21-11-2020 12:25
            21-11-2020 12:54 #70| 0

            Hvad tænker folk om flyselskaber som fx SAS, hvis man forestiller sig en relativt langsigtet tidshorisont (10 år+)

            21-11-2020 12:57 #71| 0
            prangstar skrev:

             Markedsværdien er vel uinteressant bortset fra det kan sige noget om likviditeten, men regner ikke med det er nogen storinvestor i tråden. P/E i forskellige former er vel det interessant hvis man beskæftiger sig med FA. 

             

             

            Markedsværdien er alene interessant i forholdet til virksomhedens potentiale. Det er meget vanskeligt for et firma som Apple at være 50X mere værd om 10-20 år. Det betyder ikke Apple er en dårlig investering, men hvis man investerer ud fra en strategi om at vælge de næste vindere, så nytter det naturligvis ikke man vælger dem, der allerede har vundet (markedsværdien er meget høj).

            21-11-2020 13:04 #72| 0
            Dynamics365 skrev:

            Hvad tænker folk om flyselskaber som fx SAS, hvis man forestiller sig en relativt langsigtet tidshorisont (10 år+)

            Luftfartsbranchen er en branche jeg ALDRIG kommer til at investere i langsigtet.

             

            Den er ikke digital. 

            Den er ikke sådan rigtig skalerbar.

            Der er enorme kapitalbindinger og anlægsinvesteringer påkrævet.

            Der er for meget politisk indblanding/subsidier.

            Der er ret små marginer, fordi lande SKAL have denne infrastruktur.

             

            Hvis jeg absolut skulle ind i transportbranchen, ja så er firmaer som Tesla (spaceX og selvkørende stuff) eller Virgin (Hyperloop) nok der jeg ville kigge hen.

            Ja luftfartsaktier er "billige" for tiden, men det betyder nødvendigvis prisen skal op på den lange bane.

            21-11-2020 13:22 #73| 0

            Hvad er du i Skod?

             

            Nu har jeg også smidt en lille skilling i danske Odico.

            21-11-2020 13:41 #74| 0

            Jeg er pt i:

            Alibaba

            Bavarian Nordic

            Genmab

            RTX

            Bavarian Nordic

            Flutter Entertainment

            Lige PT har jeg fravalgt amerikanske aktier af tekniske årsager. Jeg har været i, og vil formodentlig gerne ind i mange af dem igen.
            Facebook
            Alphabet
            Microsoft

            Activision Blizzard

             

            Jeg flytter nok snart til DK igen, og det er muligt det får indflydelse på om jeg skal lidt mere over i value/udbytte aktier pga. de skattemæssige forhold i DK. I så fald bliver det nok aktier som:

            DSV

            Novo

             

            Odico ser også interessant ud. I hvert fald muligt at få en masse risiko, naturligvis med tilhørende potentiale. Skal helt sikkert have en position eller 2 indenfor gensekventering også. Men ja det kan nok være svært at ramme rigtigt.

            21-11-2020 13:54 #75| 0

            Lurer også på et mindre skud på DouYu - Kinas pendant til Twitch. Jeg kan ikke rigtig blive klog på den, men den virker uhørt billig... 


            Skatteregler eller ej, så kan jeg ikke rigtig få mig selv til at skyde på noget jeg ikke forstå og ikke bliver begejstret over. Jeg bliver træt ved tanken om de "gamle" kæmper... 
               

            21-11-2020 14:04 #76| 0
            los_champ skrev:

            Lurer også på et mindre skud på DouYu - Kinas pendant til Twitch. Jeg kan ikke rigtig blive klog på den, men den virker uhørt billig... 

             

            Skatteregler eller ej, så kan jeg ikke rigtig få mig selv til at skyde på noget jeg ikke forstå og ikke bliver begejstret over. Jeg bliver træt ved tanken om de "gamle" kæmper... 
               

             

             Det er altså bare en smule sjovere at have aktier herovre på Isle of Man, når der ikke er skat på kapitalindtægt :)

            21-11-2020 14:11 #77| 0
            skod skrev:

             

            Markedsværdien er alene interessant i forholdet til virksomhedens potentiale. Det er meget vanskeligt for et firma som Apple at være 50X mere værd om 10-20 år. Det betyder ikke Apple er en dårlig investering, men hvis man investerer ud fra en strategi om at vælge de næste vindere, så nytter det naturligvis ikke man vælger dem, der allerede har vundet (markedsværdien er meget høj).

            Kunne man ikke have sagt noget lignende om Apple for 10 år siden? Prisen for aktien er siden mere end ti-doblet.

             

            Jeg tror det giver en alt for stor begrænsning at kigge på markedsværdien. Derimod giver det god mening at kigge på det marked de operer i. Virksomheder med en relativ lav markedsværdi kan også godt sidde hårdt på et marked - det er så bare et nichemarked.


             

             

             

            21-11-2020 14:21 #78| 0
            prangstar skrev:

            Kunne man ikke have sagt noget lignende om Apple for 10 år siden? Prisen for aktien er siden mere end ti-doblet.

             

            Jeg tror det giver en alt for stor begrænsning at kigge på markedsværdien. Derimod giver det god mening at kigge på det marked de operer i. Virksomheder med en relativ lav markedsværdi kan også godt sidde hårdt på et marked - det er så bare et nichemarked.

             

             

             

             

            Vi er fuldstændig enige. Markedsværdien er kun interessant i forhold til til det marked virksomheden befinder sig i (det uforløste potentiale virksomheden har).

            21-11-2020 14:22 #79| 0

            Jeg har et lille pensionsdepot som jeg leger lidt med. I det store hos PFA kører jeg så passivt som muligt, men enkelt aktier er jo bare sjovere selvom jeg på ingen måde tror jeg kan slå markedet. Lige nu ser min lille portefølje sådan her ud - glad for jeg fik købt lidt op i Drilling inden sektorrotationen:

             

            Kunne være sjovt at se folks porteføljer.

             

             

             

            Edit:

            Til gengæld har den store pension hos PFA været lort. Hader så meget den stavnsbinding.

            Redigeret af prangstar d. 21-11-2020 14:35
            21-11-2020 14:24 #80| 0

            Men man er jo bare så vant til at dele her i andedammen, at man slet ikke er misundelig 😝

             

             

            ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
            Skriv et svar