PNVA: Nytårsmenu 2013

#1| 0

1. December har ikk just været min dag.
(vægttabsbet tabt og samtidig vundet æren af at stå for nytårsmenuen, så her kommer I ind i billedet, så dette ikke også failer)

Nytårsmenu til 7 voksne og 4 børn, så må gerne være lidt børnevenlig (børn er 3,5,8 og 11) evt laves som voksenmenu og børnemenu.

Har rimelig styr på hoppe rundt i et køkken og har det mest almindelige udstyr til rådighed. Alt skal helst laves fra bunden, ikke noget med købte flutes, færdiglavede pandekager og hvad ved jeg.

Må evt gerne kunne laves på weber grill ( har to styk 57er kulgrills, rottiserie, 2i1 ring, osv dertil)

Spørgsmål besvares løbende.

Sæt i gang.

Redigeret af rojh83 d. 01-12-2013 22:51
02-12-2013 00:52 #2| 0

Giv børnene noget fondue eller en bordgrill eller noget. Min erfaring er at børn synes det er skide sjovt sådan noget. Pas på voksenmenuen.

02-12-2013 01:17 #3| 2

Fondue og børn på 3 og 5?! Ved ikke om mine unger er uopdragne men den model ville jeg ikke vælge!

02-12-2013 01:24 #4| 0

Spiser børn ikke det samme som voksne?

02-12-2013 01:25 #5| 0
OP

Alle bud modtages (sidder selv og Googler frem og tilbage efter noget spændende) de er ikke kræsne som sådan, men vil også gerne være helt sikker på ungerne får noget at spise som ikke er "hverdags" mad.

Men ja, måske de er lige små nok til det. Men vi voksne kan jo hjælpe dem med det.

Men post endelig nogen menuer / opskrifter :-) drikkevarer er lidt "lala" da det nok er absolut minimalt hvad der bliver drukket. Men en god vin til maden modtages gerne med menuen.

02-12-2013 01:30 #6| 0
OP

@jensen

Jo tror jeg faktisk, er åben for begge dele.
En menu til alle
Eller en til voksne og en til børn.

Mødte hende på 7 idag, hun så spørger om ikke jeg lige laver aftensmad idag og de så kunne komme op at spise allesammen ( ved så ikke om det er maden eller elguitar og computeren der trækker) ;-)

02-12-2013 01:37 #7| 0
Bad3xo skrev:
Giv alle noget fondue eller en bordgrill eller noget. Min erfaring er at alle synes det er skide sjovt sådan noget..


Fixed!
Redigeret af danielgron d. 02-12-2013 01:37
02-12-2013 03:05 #8| 8
danielgron skrev:
Bad3xo skrev:
Giv ingen noget fondue eller en bordgrill eller noget. Min erfaring er at ingen synes det er skide sjovt sådan noget..


Fixed!


FYP!
02-12-2013 10:17 #9| 0

Hvilket budget snakker vi sådan cirka? Hummer eller tunmousse?

Hvor mange serveringer? Snack, mellemretter og ost?

Fad eller tallerken?

Er det okay at bruge noget tid i køkkenet i løbet af aftenen eller skal køkkentiden minimeres? Med andre ord har du så stadigt kontakt til gæsterne når du er i køkkenet?

02-12-2013 11:29 #10| 0
OP

@rsmadsen

Uha, det et godt spørgsmål... :-) havde jeg ikke tænkt over.

Havde tænkt på en lille forret, hovedret og så dessert.
Må gerne kunne laves så det hele er mere eller mindre klar når der skal spises, men lidt tid i køkkenet er okay mellem retterne.

Budget, kan man lave det for 2k?

Redigeret af rojh83 d. 02-12-2013 11:31
02-12-2013 15:00 #11| 0

forret: gazpacho med lidt brøndkarse på toppen og hjemmelavede rugbrøds croutoner

Dessert: hjemmelavet kransekage med iskugler

hovedret, må du selv finde på

børnene, tror jeg er nemmest med en ret, her tænker jeg standard noget kylling, dog i en fancy udgave, hvor den er grillet og marineret, og i stedet for pommes, så nogle håndskårene potatoes med bearnaise??

Det er en ide?

02-12-2013 15:47 #12| 0

Alt andet end torsk.

02-12-2013 23:00 #13| 0

Hovedret:

Grillstegt Hjorteryg med svampesovs. Dertil bagekartofler (som også kan tilberedes på weber'en) eller nogle ovnbagte, grove, hjemmelavede kartoffelbåde.

02-12-2013 23:48 #14| 0
OP

@muhsen

Lyder spændende, kunne sagtens være sådan noget de kunne komme tale.

Men fyr endelig løs med flere muligheder... Kan være andre kan finde inspiration også.

03-12-2013 00:28 #15| 1

Lidt inspiration fra vores sidste år måske.

Vi fik, da hende der talte i fjernsynet små canapeer.
altså små "hapsere". jeg havde lavet små mundrette butterdejsringe (og ja, det tog EN EVIGHED, da jeg fjols stod med forskellige størrelser udstikkere og limede dem sammen med æg og prikkede de steder de ikke skulle hæve" men resultatet blev godt. dog kan disse købes færdiglavet. det er kun fordi jeg er madnørd jeg ville selv :)

Men disse her fyldte jeg med alt muligt sjovt, det kunne f.eks være et lille stykke avocado, med en reje, en lille creme af noget philidelphia ost, masser af dild, smagt til med citron.
Eller et stykke stegt andebryst, med lidt hjemmelavet rødkål og en lille appelsinskive.
Det kunne være et stykke fersk røget laks, med et stykke blancheret aspargeshoved

Egentligt sætter fantasien grænsen her, der er masser af gode kombimuligheder. og det kan laves i relativt god tid.
Det kunne fungere som forret, men jeg ville fortrække at lave det som en "appetizer" så der var 3-4 stykker til hver.
Det kan sagtens være børnevenligt.

Så ville jeg lave en suppe til forret. den kan også laves i forvejen.
og jeg ville egentligt lave en klassisk suppe, som også børn elsker (de fleste ihvertfald) og som er nem, men kan gøres rigtig lækker.
En kartoffel/porre suppe, med baconstøv og små ostebrød på siden.
og som den madnørd jeg er, ville jeg anrette det i tallerkener og pynte med frisk finthakket porre, bacomstøvet og det lille ostebrød på siden.

Som hovedret, ville jeg også finde noget der kunne passe sig selv og som kan forberedes i god tid. jeg lavede på et tidspunkt, langtidsstegte svinekam (uden svær)
som bliver stegt som vildt. jeg kom masser af god bacom rundt om, sammen med salvieblade, og bandt det med snor! herefter skar jeg en masse løg, gulerødder, selleri og hvad du ellers kan li´ der kan give smag til sovsen og lagde i bunden af en stor bradepande. kom tomatpure, lidt god mørk øl ved, laurbærblade, sorte peberkorn, kviste af timian og rosmarin, og ikke mindst hele halve hvidløg, som man efterfølgende kan servere som tilbehør da de får en fantastisk sødme af at blive langtidstilberedt.
Her ville jeg servere nogle ganske alm. ovnkartofler, samt noget pure af gulerod f.eks. nogle saltbagte rødløg eller honingbagte gulerødder (eller rodfrugter i det hele taget) sovsen giver sig selv, det er stort set bare at sigte det hele, reducere det og tilsætte fløde og bingo.. verdens bedste sovs, du kan leve hele 2014 på!

Dessert .. jamen altså.
hvorfor ikke gå efter en HJEMMELAVET is? .. det er måske ret så klassisk, men hvis du gør dig den tjeneste at få fat i en ismaskine og du ikke har prøvet det før, får du credit for det helt ind i 2015! der findes massere af muligheder for at sammensætte nogle gode smage. og det er sgu da om noget børnevenligt.
Det skal ud lave nogle dage før, en ismaskine kan alligevel ikke lave til så mange mennesker på en gang. husk bare at tage den ud i god tid, så den bliver cremet og lækker.

04-12-2013 14:12 #16| 0
OP

Ser spændende ud mice :-)
Jeg lader den køre til weekenden og melder så ud med mit eget bud, da jeg ikke helt har tid til det her i ugen :-(

28-12-2013 17:05 #17| 0

Bump. Hvad er du kommet frem til af menu rojh?

28-12-2013 21:10 #18| 0
OP

Arh, den havde jeg glemt at om :-)
Men er blevet lidt forenklet / børnevenligt.

Forret
Indbagte tigerrejer i ostetempura.

Hovedret
Grillet indbagt oksemørbrad med champignonsauce, rodfrugter, bagt kartoffel med en mos med persille / ost.

Dessert
Børnene har valgt en ganske almindelig chokoladeis med frugt og bær

Natmad
Klassiske hotdogs :-)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar