Lystfiskertråden 2020

#1| 9
Moderator

Det er for galt! - der er ikke oprettet en 2020 tråd.

 

Det gør jeg så nu!

 

Jeg sidder på en bænk ved smukke Simested Å. Det er blevet maj, og det betyder min sæson starter.

 

Planen et at fiske hele aftenen, sove i bilen og klø på igen fra solopgang.

 

Jeg har netop rigget til, og nyder en kop kaffe inden fluen skal i vandet 😁

 

 

02-05-2020 16:16 #2| 1

Hvad går du efter Nano? En bækørred?

 

Jeg har ferie efter næste uge, og gedden er ikke længere fredet, så jeg skal have prøvet Skanderborg sø af. Og vandet er vel ved at være varmt nok til at aborre er at finde i hele søen. Der kommer billeder hvis jeg fanger noget.

02-05-2020 16:20 #3| 1
OP
Moderator
Argyle_DK skrev:

Hvad går du efter Nano? En bækørred?

 

Jeg har ferie efter næste uge, og gedden er ikke længere fredet, så jeg skal have prøvet Skanderborg sø af. Og vandet er vel ved at være varmt nok til at aborre er at finde i hele søen. Der kommer billeder hvis jeg fanger noget.

 

 Det er primært bækørreder. Havørredopgang i Simested starter først om en måneds tid. Dog bliver der ofte nappet fine fisk, der ikke har fået styr på tiden. 😁

 

Jeg har en aftale med en bækørred, der har drillet mig igennem 2 år. Den er målet for første stræk. Måske den største bækørred, jeg nogensinde har set 😎

02-05-2020 16:20 #4| 1
Administrator

K&B til jer

Jeg er lidt misundelig

02-05-2020 17:07 #5| 5

Prøv Storåen:)

02-05-2020 17:20 #6| 0
OP
Moderator
POLARISDK skrev:

Prøv Storåen:)

 

 Det der laksepjat siger mig ikke så meget. Jeg vil have små åer, let grej og røde prikker 😁

 

Men fin fisk 👍

02-05-2020 17:23 #7| 0
NanoQ skrev:

 

 Det der laksepjat siger mig ikke så meget. Jeg vil have små åer, let grej og røde prikker

 

 Helt ok,hver sin smag, men alligevel fantastisk oplevelse  K/B

PS vi har forøvrigt ikke mange af dem med røde prikker

Redigeret af POLARISDK d. 02-05-2020 17:25
02-05-2020 17:28 #8| 0
OP
Moderator
POLARISDK skrev:

 

 Helt ok,hver sin smag, men alligevel fantastisk oplevelse  K/B

PS vi har forøvrigt ikke mange af dem med røde prikker

 

 I know... Det er naturligvis c&r. 

 

ved man hvor de er, er de stadig til at få i tale 😎

 

Det skal dog siges, at det ikke er udelukket, jeg taget et stræk i Storåen eller Gudenåen i morgen, hvis der ikke sker noget her. Jeg har også det tunge fluegrej + spin i bilen, hvis jeg pludselig ændrer planer 🙂

 

Jeg har dog netop haft første bud efter fluen. En bækker omkring de 30. Dog kun et par ryk, og så farvel. Så håbet er rødprikket... Som man siger... 😁

Redigeret af NanoQ d. 02-05-2020 17:34
02-05-2020 17:39 #9| 12
OP
Moderator

 

Dette svin tog jeg for nogle år siden, tæt på hvor jeg er nu. Så det er ikke kun småfisk man finder heroppe 😁

02-05-2020 17:45 #10| 0
NanoQ skrev:

 

Dette svin tog jeg for nogle år siden, tæt på hvor jeg er nu. Så det er ikke kun småfisk man finder heroppe

 Tror jeg husker du havde den med i et opslag,flot fisk ,min pers for HØ er 8,3  kg, din er vist større?

 

02-05-2020 17:50 #11| 4
OP
Moderator

12,2 😁

 

Der er endnu ikke taget en større i DK siden da 😎

 

Den lever jeg stadig højt på. Og man må gerne prale lidt 😁

02-05-2020 17:53 #12| 0
NanoQ skrev:

12,2

 

 Rigtig flot og man må gerne dele oplevelsen med andre ,det er den største glæde:)

02-05-2020 20:07 #13| 0

Sygt flot fisk NanoQ.


Har du prøvet at fange havørred med Sandeel "line thru" eller som alm. blink? Eller har du hørt godt om dem?

 

Jeg skal i gang med at prøve havørredfiskeriet af.

02-05-2020 20:10 #14| 0
OP
Moderator
Biller skrev:

Sygt flot fisk NanoQ.

 

Har du prøvet at fange havørred med Sandeel "line thru" eller som alm. blink? Eller har du hørt godt om dem?

 

Jeg skal i gang med at prøve havørredfiskeriet af.

 

 Takker 🙂

 

Jeg går ud fra, du snakket kystfiskeri?

 

Jeg er meget glad for gennemløbere. Sandeel i grøn/beige et blandt mine favoritter. Lav et rig, så krogen hænger 3 cm efter blinket. 🙂

02-05-2020 20:11 #15| 2
OP
Moderator

Jeg har skiftet plads. Men der er meget dødt. Vejret er til gengæld blevet lækkert.

 

02-05-2020 20:35 #16| 0

Ja. Kystfiskeri. Takker for tippet med at lave et rig.

03-05-2020 00:42 #17| 5

Hello boys

 

Har fulgt denne fisketråd gennem mange år, men aldrig bidraget med noget. Egenligt ikke fordi jeg ikke ville, men... Ja der har sgu ikke været så meget at byde ind med. Mit fiskeri består mest af alt af en tur med familien, madpakke og måske et par fladfisk i spanden et par gange om året. That's it.

Sidste sommer tilbragte jeg to måneder i Polynesien sammen med familien. Vi Sejlede mellem Tahiti, Mo'orea, Rangiora, Toau, Fakarava, Bora Bora .. og en masse andre øer. Under hver sejllads havde vi naturligvis sprutten i vandet. Kort efter afgang fra Fakarava, får vi et kæmpe huk. Der bliver taget line i vildskab imens en Blue Marlin laver halvanden salto og spytter krogen ud. Jeg holdt mig for mig selv de næste par timer, hvor konen var tæt på at bringe mig på abetilt  med kommentarer som... "Jamen der er jo andre fisk i havet" ... "Vi fanger bare den næste". Selvfølgelig gør vi ikke det. Altså fanger en 3 m lang fisk, der kan svømme 100 km/t... i mens vi tøffer af sted med 7 knob. 

Men vi fangede da lidt.. I får lige det sidste par min. af en længere fight. 
Mahi-Mahi Fakarava tilTahiti

03-05-2020 08:52 #18| 0
Administrator

Fandme vildt det der perro !!

03-05-2020 13:05 #19| 0
NanoQ skrev:

 

 Takker

 

 Kan du ligge et billede op af dit HØ gennemløber rig? 

03-05-2020 14:33 #20| 0
OP
Moderator

Jeg laver det efter en tegning, jeg tror kom fra Fisk og Fri.

 

Jeg prøver om jeg kan finde den, når jeg engang kommer hjem.

 

Men basically er der blot at slutte linen med en perle og en ring. Heri 3cm. .30 nylon og så krogen.

Redigeret af NanoQ d. 03-05-2020 14:37
03-05-2020 14:37 #21| 0
OP
Moderator
NanoQ skrev:

Jeg laver det efter en tegning, jeg tror kom fra Fisk og Fri.

 

Jeg prøver om jeg kan finde den, når jeg engang kommer hjem.

 

Men basically er der blot at slutte linen med en perle og en ring. Heri 3cm. .30 nylon og så krogen.

 

 Og kører du fletline, så lav forgang af lidt tykkere nylon. 40 cm. Perle over blinket og så en svirvel til at binde hovedlinen på.

 

(herved mistes normalt kun krogen, hvis den sætter sig i sten ol.)

 

 

Redigeret af NanoQ d. 03-05-2020 14:39
03-05-2020 15:11 #22| 0

Undskyld jeg derail er, men tror jeg får de bedste svar her.. 


Jeg har lige sanket endnu en portion ramsløg, men de ser ud som om de er ved at være færdige, og står i fuld blomst lige nu. 


Jeg synes det virker meget tidligt, er det bare mig? 

03-05-2020 15:19 #23| 1
Perro skrev:

Hello boys

 

Har fulgt denne fisketråd gennem mange år, men aldrig bidraget med noget. Egenligt ikke fordi jeg ikke ville, men... Ja der har sgu ikke været så meget at byde ind med. Mit fiskeri består mest af alt af en tur med familien, madpakke og måske et par fladfisk i spanden et par gange om året. That's it.

Sidste sommer tilbragte jeg to måneder i Polynesien sammen med familien. Vi Sejlede mellem Tahiti, Mo'orea, Rangiora, Toau, Fakarava, Bora Bora .. og en masse andre øer. Under hver sejllads havde vi naturligvis sprutten i vandet. Kort efter afgang fra Fakarava, får vi et kæmpe huk. Der bliver taget line i vildskab imens en Blue Marlin laver halvanden salto og spytter krogen ud. Jeg holdt mig for mig selv de næste par timer, hvor konen var tæt på at bringe mig på abetilt  med kommentarer som... "Jamen der er jo andre fisk i havet" ... "Vi fanger bare den næste". Selvfølgelig gør vi ikke det. Altså fanger en 3 m lang fisk, der kan svømme 100 km/t... i mens vi tøffer af sted med 7 knob. 

Men vi fangede da lidt.. I får lige det sidste par min. af en længere fight. 
Mahi-Mahi Fakarava tilTahiti

 

 

vild fisk. Og vildt nogen nogensinde har troet at jorden er flad!
03-05-2020 15:20 #24| 0
OP
Moderator
grovfil skrev:

Undskyld jeg derail er, men tror jeg får de bedste svar her.. 

 

Jeg har lige sanket endnu en portion ramsløg, men de ser ud som om de er ved at være færdige, og står i fuld blomst lige nu. 

 

Jeg synes det virker meget tidligt, er det bare mig? 

 

 Haha... Det er en smut OT for tråden 😁

 

Men... Nu har jeg selv lige hentet en stor pose ramsløg i fredags. Og det er absolut på det sidste. Men foråret er kommet lidt hurtigere i år. Ramsløg plejer at være fra sidst februar til bøgen springer ud. Bøgen er også 14 dage tidligere end "normalt".

 

vask dem, tæt dem og frys dem. Så er de fine i lang tid 🙂

03-05-2020 15:44 #25| 0
NanoQ skrev:

 

 Haha... Det er en smut OT for tråden

 

 Tak, men vidste det var her jeg kunne få svar.. 

 


Jeg har lavet pesto og salt tidligere, dette skulle bare være lidt krydderi til min tapas senere.. 

 


Vi lader den ligge her, Sorry for derail, PNVA ❤️

03-05-2020 16:27 #26| 0
OP
Moderator

Størstedelen af min høst, går også til pesto 👍

03-05-2020 22:52 #27| 1
Bridgeking skrev:

Fandme vildt det der perro !!

 

 Hvis fisketråden dør lidt ud, så skal jeg nok smide lidt video herind af andre fiskehistorier fra Polynesien.

03-05-2020 22:52 #28| 0

... Og kan man slet ikke smide en video ind i tråden, som i gamle dage?

03-05-2020 23:02 #29| 0
Administrator
Perro skrev:

 

 Hvis fisketråden dør lidt ud, så skal jeg nok smide lidt video herind af andre fiskehistorier fra Polynesien.

 

 Jeg er fan

03-05-2020 23:29 #30| 1
grovfil skrev:

Undskyld jeg derail er, men tror jeg får de bedste svar her.. 

 

Jeg har lige sanket endnu en portion ramsløg, men de ser ud som om de er ved at være færdige, og står i fuld blomst lige nu. 

 

Jeg synes det virker meget tidligt, er det bare mig? 

 De er slut nu .. Stjæl et par planter i skoven (SHYYY .... fy, fy, dét gør man ikke) og sæt dem i egen have, så har du friske forsyninger næste forår. 


 

Redigeret af tuznelda d. 03-05-2020 23:29
04-05-2020 13:50 #31| 3

Har altid nørdet mede/karper-fiskeri og der går aldrig en sæson uden jeg har været ude ved skovsøer/moser.

Fiskene er fanget i skumringen i april ved en lokal sø, på waggler flåd fisket på bunden med majs i en foderblanding af kiksemel, toastbrød, rasp og majs.

Utroligt smukke og hårdtfightende fisk på 0.20 line, let 13-fods matchstang og str. 12 krog.

Tror jeg har fået 7-8 karper ved søen i år, alle mellem 3-7kg og naturligvis genudsat.

 

04-05-2020 14:27 #32| 0
OP
Moderator
Zeranor skrev:

Har altid nørdet mede/karper-fiskeri og der går aldrig en sæson uden jeg har været ude ved skovsøer/moser.

Fiskene er fanget i skumringen i april ved en lokal sø, på waggler flåd fisket på bunden med majs i en foderblanding af kiksemel, toastbrød, rasp og majs.

Utroligt smukke og hårdtfightende fisk på 0.20 line, let 13-fods matchstang og str. 12 krog.

Tror jeg har fået 7-8 karper ved søen i år, alle mellem 3-7kg og naturligvis genudsat.

 

 

 Lækkert 😁

 

Jeg har endnu til gode at prøve kræfter med specimenfiskeri. Absolut på min bucket list, da det ser pokkers hyggeligt ud 🙂

04-05-2020 14:45 #33| 1

Det kan du roligt gøre @NanQ. 

Nogen ting går aldrig af mode og jeg tror ikke der findes bedre meditation for mig, end at sidde uforstyrret i skumringen, blandt fuglesang og være dybt fokuseret på en lille penneflådtop i en sky af karusse, brasen, karpe og suder-bobler.

Dette fiskeri er i øvrigt i verdensklasse herhjemme og ret overset.

Jeg har en plan om at slå min suder PR i år på 2.45kg. Skal teste et nyt vand på onsdag med få, men meget store suder. Wish me luck. :)

04-05-2020 20:29 #34| 0
Zeranor skrev:

Har altid nørdet mede/karper-fiskeri og der går aldrig en sæson uden jeg har været ude ved skovsøer/moser.

Fiskene er fanget i skumringen i april ved en lokal sø, på waggler flåd fisket på bunden med majs i en foderblanding af kiksemel, toastbrød, rasp og majs.

Utroligt smukke og hårdtfightende fisk på 0.20 line, let 13-fods matchstang og str. 12 krog.

Tror jeg har fået 7-8 karper ved søen i år, alle mellem 3-7kg og naturligvis genudsat.

 

 

 Hvor ser det fedt ud!


Hvor i landet befinder du dig?

04-05-2020 22:40 #35| 0
rnadal skrev:

 

 Hvor ser det fedt ud!


Hvor i landet befinder du dig?

 

 Nordsjælland :)

04-05-2020 22:59 #36| 1

Vi var 4 mand på langfarten til Hvide Sande i fredags.

Sidste år gav det lige præcis én sild på 5 timer og intet andet.

 

Der skulle ikke meget til at toppe den oplevelse og i år fangede vi på 3 timer 235 sild og 30 hornfisk.
De første 5 gange jeg smed snøren i vandet var der mellem 3-5 sild på hver gang. 

05-05-2020 00:30 #37| 1

Kan man spise fredfisk? Hvis ja, hvilke og hvordan?

 

Det ser spændende ud med medefiskeri, men jeg fisker altså helst kun efter fisk jeg spiser :)

05-05-2020 07:59 #38| 1
OP
Moderator
vikinghs skrev:

Kan man spise fredfisk? Hvis ja, hvilke og hvordan?

 

Det ser spændende ud med medefiskeri, men jeg fisker altså helst kun efter fisk jeg spiser :)

 

 Det kan man sagtens. Karper er en stor delikatesse i dele af Østeuropa og Tyskland.

 

Men i DK er det god kutyme at genindsætte karper. Bestanden skal bevares.

05-05-2020 08:38 #39| 1
Administrator
Zeranor skrev:

 

 Nordsjælland :)

 

 Jeg vil med !!!

Lover at tage øl med 

05-05-2020 08:39 #40| 0
Administrator

Jeg prøvede at tage til kysten igår aftes

Men blæretang x 100 ødelagde det desværre 

05-05-2020 13:25 #41| 1
vikinghs skrev:

Kan man spise fredfisk? Hvis ja, hvilke og hvordan?

 

Det ser spændende ud med medefiskeri, men jeg fisker altså helst kun efter fisk jeg spiser :)

 

Jeg kunne ikke drømme om at spise fredfisk fra DK, synes heller ikke at gedde er en spisefisk.

Det er rigtigt at Karpe er en delikatesse i nogle lande, de er fx vilde med det på Balkan.

Hvad der til gengæld er finere i smagen end hummer er danske flodkrebs!
Jeg havde to ture efter dem i lokale moser sidste sensommer og fik 13 & 15 stks.
Jeg er overrasket over hvor mange søer de findes i herhjemme, så længe pH-værdien i vandet ikke er sur.

Helan Går, også i DK!

 

05-05-2020 13:29 #42| 0
Zeranor skrev:

 

Jeg kunne ikke drømme om at spise fredfisk fra DK, synes heller ikke at gedde er en spisefisk.

Det er rigtigt at Karpe er en delikatesse i nogle lande, de er fx vilde med det på Balkan.

Hvad der til gengæld er finere i smagen end hummer er danske flodkrebs!
Jeg havde to ture efter dem i lokale moser sidste sensommer og fik 13 & 15 stks.
Jeg er overrasket over hvor mange søer de findes i herhjemme, så længe pH-værdien i vandet ikke er sur.

Helan Går, også i DK!

 




Hvordan fanger du dem? Har et hav af moser i baghaven.
05-05-2020 13:48 #43| 0
OP
Moderator
Zeranor skrev:

 

Jeg kunne ikke drømme om at spise fredfisk fra DK, synes heller ikke at gedde er en spisefisk.

Det er rigtigt at Karpe er en delikatesse i nogle lande, de er fx vilde med det på Balkan.

Hvad der til gengæld er finere i smagen end hummer er danske flodkrebs!
Jeg havde to ture efter dem i lokale moser sidste sensommer og fik 13 & 15 stks.
Jeg er overrasket over hvor mange søer de findes i herhjemme, så længe pH-værdien i vandet ikke er sur.

Helan Går, også i DK!

 

 

 Ikke bare flodkrebs....

 

Sigbalkrebs, det er en invasiv art, smager fantastisk. Og den er nem at fange i tejner, i de vandløb der er inficerede.

 

Gedden er faktisk en fin spisefisk. Jeg hjemtager af og til en enkelt 50-70cm fisk fra Randers Fjord. Filetteret og tilberedt som torsk, med sennepssovs og hele svineriet, er det fantastisk.

 

Men det skal være fra godt vand, og man skal skal aldrig hjemtage de store damer.



05-05-2020 13:49 #44| 2
Majaline skrev:

Hvordan fanger du dem? Har et hav af moser i baghaven.

Jeg fisker dem med krebsebrikker hvor jeg binder en halv sildefilet til i midten og smører den godt og grundigt ind i fiskesovs.
Så synker du brikken til bunden, ikke så langt fra bredden, og lader den ligge en time ca. I vande med mange krebs er det ikke unormalt at der sidder 3-4-5 stks i hver brik. De kan kun fiskes sen aften eller om natten og man skal altid respektere fredningstider, mindstemål, osv. med mindre det er de invasive arter.

05-05-2020 16:38 #45| 0
Zeranor skrev:

Jeg fisker dem med krebsebrikker hvor jeg binder en halv sildefilet til i midten og smører den godt og grundigt ind i fiskesovs.
Så synker du brikken til bunden, ikke så langt fra bredden, og lader den ligge en time ca. I vande med mange krebs er det ikke unormalt at der sidder 3-4-5 stks i hver brik. De kan kun fiskes sen aften eller om natten og man skal altid respektere fredningstider, mindstemål, osv. med mindre det er de invasive arter.




Fedt, tak 😊 det skal prøves engang.
05-05-2020 18:57 #46| 0

Signalkrebs er overalt i Gudenåen for tiden!


Har selv ca 100stk liggende i fryseren... Mums!

05-05-2020 19:05 #47| 2

Jeg tror aldrig jeg har smagt eller set en signalkrebs, men det lyder godt!
Der går rygter om at de er ved at overtage Furesø/Fiskebæk og så er det jo bare at:

05-05-2020 22:01 #48| 0
Zeranor skrev:

Jeg tror aldrig jeg har smagt eller set en signalkrebs, men det lyder godt!
Der går rygter om at de er ved at overtage Furesø/Fiskebæk og så er det jo bare at:

 Furesø er Galizisk sumpkrebs, som også er invasiv. Alt tyder på, at de har betydeligt flere signalkrebs vest for Storebælt end øst for...

 

05-05-2020 22:30 #49| 0
James Bond skrev:

 Furesø er Galizisk sumpkrebs, som også er invasiv. Alt tyder på, at de har betydeligt flere signalkrebs vest for Storebælt end øst for...

 

 

 Ja, my bad, huskede forkert, kan de spises?

06-05-2020 00:10 #50| 0
Zeranor skrev:

 

 Ja, my bad, huskede forkert, kan de spises?

 

 Ja sgu!

06-05-2020 12:47 #51| 0
Zeranor skrev:

Jeg fisker dem med krebsebrikker hvor jeg binder en halv sildefilet til i midten og smører den godt og grundigt ind i fiskesovs.
Så synker du brikken til bunden, ikke så langt fra bredden, og lader den ligge en time ca. I vande med mange krebs er det ikke unormalt at der sidder 3-4-5 stks i hver brik. De kan kun fiskes sen aften eller om natten og man skal altid respektere fredningstider, mindstemål, osv. med mindre det er de invasive arter.

 

 Man skal undgå saltvandsfisk som agn i ferskvandssøer, åer mv. Det er for at undgå sygedomsoverførelse og den slags. 

 

Tag en fiskestang og regnorm med, så har du lynhurtigt en skalle eller aborre som kan bruges som agn.

06-05-2020 12:58 #52| 1
OP
Moderator
JesperLC skrev:

 

 Man skal undgå saltvandsfisk som agn i ferskvandssøer, åer mv. Det er for at undgå sygedomsoverførelse og den slags. 

 

Tag en fiskestang og regnorm med, så har du lynhurtigt en skalle eller aborre som kan bruges som agn.

 

 Frosne sildefiletter er intet problem.

 

Du har helt ret i, at man ikke skal overføre agnfisk fra vand til vand. Men har fisken været nedfrosset - og især hvis den kommer fra saltvand, er risikoen absolut minimal.

07-05-2020 18:47 #53| 2

Enig, dog har lystfiskerforeninger ofte regler herom. Men når det så er sagt så er signal krabber en virkelig god spise :-) 

Redigeret af JesperLC d. 07-05-2020 18:48
07-05-2020 20:20 #54| 2
JesperLC skrev:

Enig, dog har lystfiskerforeninger ofte regler herom. Men når det så er sagt så er signal krabber en virkelig god spise :-) 

 

 Hvor er dilden og snapsen dude?

07-05-2020 21:23 #55| 0
NanoQ skrev:  Men det skal være fra godt vand, og man skal skal aldrig hjemtage de store damer.

 Jeg synes ellers jeg ALTID taler pænt om dig.. :D

 

I mandags så min søn og jeg kæmpe store Koi karper?? I Studentersøen i Slagelse. Kan det virkelig passe??

 

I øvrigt føler jeg trang til at linke til denne legendariske tråd pga jeres krebsegilder..

https://www.pokernet.dk/forum/pnva-jomfruhummer-opskrift.html

Redigeret af tuznelda d. 07-05-2020 21:23
07-05-2020 22:08 #56| 0
tuznelda skrev:

 Jeg synes ellers jeg ALTID taler pænt om dig.. :D

 

I mandags så min søn og jeg kæmpe store Koi karper?? I Studentersøen i Slagelse. Kan det virkelig passe??

 

I øvrigt føler jeg trang til at linke til denne legendariske tråd pga jeres krebsegilder..

https://www.pokernet.dk/forum/pnva-jomfruhummer-opskrift.html

 

 Ja, det kan godt passe. Studentersøen har altid, omend jeg aldrig selv har fisket den, været et yndet karpevand for mange. Jeg kan dog huske, at en stor del af karperne tog billetten under en hård isvinter for lang tid siden... Fedt at høre at den er oppe igen!

Og ja, suuuuper griner tråd du linker til :D

08-05-2020 09:56 #57| 1

Jeg skal til Thisted weekenden over, og jeg vil gerne have fruen og svigerfar med ud at fange nogle hornfisk. Er de trukket ind i Limfjorden? Kan I eventuel anbefale nogle spots, gerne hvor vi kan nøjes med gummistøvler da ikke alle har waders.

 

På forhånd tak!

 

08-05-2020 10:23 #58| 0

De bliver hevet op af Limfjorden i stor stil på kajen i Aalborg, så de er bestemt kommet. Kender desværre ikke spots ved Thisted. Knæk og bræk

08-05-2020 10:47 #59| 0
OP
Moderator
NesleiN skrev:

Jeg skal til Thisted weekenden over, og jeg vil gerne have fruen og svigerfar med ud at fange nogle hornfisk. Er de trukket ind i Limfjorden? Kan I eventuel anbefale nogle spots, gerne hvor vi kan nøjes med gummistøvler da ikke alle har waders.

 

På forhånd tak!

 

 

 Aggersund - det er stadig sild, og der fanges også hornfisk. Og det er nemt at komme til uden Waders. Evt bare fra molen ved siden af broen 🙂

08-05-2020 11:30 #60| 0
NanoQ skrev:

 

 Aggersund - det er stadig sild, og der fanges også hornfisk. Og det er nemt at komme til uden Waders. Evt bare fra molen ved siden af broen

 

 Tusind tak. Ved du om der noget tættere på Thisted? :-)

08-05-2020 11:59 #61| 0
OP
Moderator

Jeg vil tro, der også er muligheder ved Vildsund. Alternativt, molerne ved Hanstholm.

08-05-2020 12:07 #62| 0
Zeranor skrev:

 


 Nordsjælland :)




Er du en af dem der fisker karper i lergraven i Nivå så? Så har vi måske mødtes..
08-05-2020 13:19 #63| 0
grovfil skrev:

Er du en af dem der fisker karper i lergraven i Nivå så? Så har vi måske mødtes..

 

 Jeg har fisket lergraven, det er dog mange år siden. Jeg fisker tilgengæld tit suder i donse dam, fantastisk vand

Er du selv specimenfisker?

08-05-2020 13:36 #64| 0
Zeranor skrev:

 


 Jeg har fisket lergraven, det er dog mange år siden. Jeg fisker tilgengæld tit suder i donse dam, fantastisk vand

Er du selv specimenfisker?




Nej jeg går der bare dagligt med hunden, folk i området brokkede sig over karpefiskerne der satte "telt" op, det fik vi skudt ned, de er meget venlige, og der er altid pinligt rent hvor de har ligget!
Edit, og har fisket dem tyndt som knægt efter gedder, det var kun mine venner der fangede noget.. Jeg fik en enkelt i alle årene 🤣
Redigeret af grovfil d. 08-05-2020 13:40
08-05-2020 13:38 #65| 0
Zeranor skrev:

 


 Jeg har fisket lergraven, det er dog mange år siden. Jeg fisker tilgengæld tit suder i donse dam, fantastisk vand

Er du selv specimenfisker?




Krebs kan også findes i søen ved aborettet i Hørsholm, da jeg arbejdede i kommunen kunne vi tage dem op med en affalds snapper..
Ikke sikker på om man må.
08-05-2020 14:11 #66| 1
grovfil skrev:

Nej jeg går der bare dagligt med hunden, folk i området brokkede sig over karpefiskerne der satte "telt" op, det fik vi skudt ned, de er meget venlige, og der er altid pinligt rent hvor de har ligget!
 

 Hvor er det godt at høre det der! Der er nemlig rigtig rigtig mange karpefiskere der gør en dyd ud af at være ydmyg, passe på naturen og ALTID rydde op efter sig selv, og gerne også efter andre hvis det skulle være.

 

08-05-2020 14:15 #67| 0
Zeranor skrev:

 Hvor er det godt at høre det der! Der er nemlig rigtig rigtig mange karpefiskere der gør en dyd ud af at være ydmyg, passe på naturen og ALTID rydde op efter sig selv, og gerne også efter andre hvis det skulle være.

 




Sagen kørte i en lokal FB gruppe, og havnede også i en karpefisker gruppe, det viste sig vi har en lokal karpefisker, der trådte i karakter og viste screenshots fra fiskernes gruppe, der absolut ikke var tilfredse hvis nogen ikke opførte sig, hvilket de gjorde, det var bare utilfredse tanter...
Der er lavet en del nyt, så der kommer flere mennesker nu, det skabte balladen 🙂
09-05-2020 15:52 #68| 5
OP
Moderator

Jeg går lidt og leger med tanken om, at arrangere en PN fisketur med overnatning i telt, shelter eller lignende. Der er jo en del PN'ere der kobler af, med denne fantastiske hobby.

 

sådan et arrangement skal helst ligge en sommer. Jeg tror ikke det bliver i år, men måske 2021.

 

Vil der være interesse? - og hvad skal vi gå efter, hvis alle skal være med? - kyst, sø, p&t, å?

 

Jeg tænker fiskeri sekundært, og bål, grill og snak primært.

 

Det vil sandsynligvis foregå i det jyske, hvis jeg skal arrangere.

 

Og... Man kan godt vende et par kort i lyset fra bålet! 😎

Redigeret af NanoQ d. 09-05-2020 15:53
09-05-2020 22:14 #69| 1

Kan ikke lige dy mig for at poste denne lille smuksak, taget på majs/waggler ved aftenens tur i mosen :)

 

09-05-2020 22:39 #70| 0
NanoQ skrev:

Jeg går lidt og leger med tanken om, at arrangere en PN fisketur med overnatning i telt, shelter eller lignende. Der er jo en del PN'ere der kobler af, med denne fantastiske hobby.

 

sådan et arrangement skal helst ligge en sommer. Jeg tror ikke det bliver i år, men måske 2021.

 

Vil der være interesse? - og hvad skal vi gå efter, hvis alle skal være med? - kyst, sø, p&t, å?

 

Jeg tænker fiskeri sekundært, og bål, grill og snak primært.

 

Det vil sandsynligvis foregå i det jyske, hvis jeg skal arrangere.

 

Og... Man kan godt vende et par kort i lyset fra bålet!

 Klart der er interesse. 

Helst sø/ P&T for mit vedkomne 🙂 

 

09-05-2020 22:49 #71| 2
NanoQ skrev:

Jeg går lidt og leger med tanken om, at arrangere en PN fisketur med overnatning i telt, shelter eller lignende. Der er jo en del PN'ere der kobler af, med denne fantastiske hobby.

 

sådan et arrangement skal helst ligge en sommer. Jeg tror ikke det bliver i år, men måske 2021.

 

Vil der være interesse? - og hvad skal vi gå efter, hvis alle skal være med? - kyst, sø, p&t, å?

 

Jeg tænker fiskeri sekundært, og bål, grill og snak primært.

 

Det vil sandsynligvis foregå i det jyske, hvis jeg skal arrangere.

 

Og... Man kan godt vende et par kort i lyset fra bålet!

 

 Kunne godt finde på at være med. P&T har ingen interesse for mit vedkommende. Det er lidt som at spille playmoney imo.

09-05-2020 23:35 #72| 0

For 25 år siden fiskede jeg i Tranevig ved Ørnsø i Silkeborg. Det står som en helt speciel oplevelse. Har for nogle år siden forsøgt at finde ned til vandet igen, men uden held. Er der nogen der ved om det er helt groet til nu? Allerede dengang var det besværligt at komme til, og det var med kolde fødder, grundet hængedynd. 

11-05-2020 09:13 #73| 0

Kan I mon anbefale en stang, hjul og line til primært kystfiskeri? Eventuelt mikset op med lidt P&T. 

 

Ca 1500-2000 for sættet. Eventuelt +/- hvis det gør en forskel :) 

 

 

Update: Fandt nedenstående indlæg i den gamle tråd. Jeg forsøger mig med beastmaster og stradic. Er det stadig 9 fods man skal vælge? 

https://www.pokernet.dk/forum/lystfiskertraaden-2017.html#post4123168

 


Tillægsspørgsmål:


Vil Fireline i 0,17 (10,7 kg) være den rigtige line at vælge? 

Redigeret af Liger d. 12-05-2020 19:56
15-05-2020 09:53 #74| 1

Inspireret af denne tråd, fik jeg købt nogle brikker og fik ungerne med på krebsefangst i Furesøen. Det gik forrygende og de smagte fantastisk.


Balladen var bare, at det blev ret sent før vi fik spist. Hvis man vil gemme krebs til senere, skal de så fryses i kogelagen?

15-05-2020 11:01 #75| 0

Hvis man vil forsøge at fange en gang hornfisk i eller omkring Vejle, hvor skal man så tage hen? :)


Redigeret af Katjing7 d. 15-05-2020 11:02
19-05-2020 21:26 #76| 2


Efter et par forgæves forsøg efter havørred forsøgte jeg mig med hornfisk med silkekrog. Det gav hurtigt et par stykker. 
jeg ved godt, at de er nemme at fange, men fuck hvor var det fedt - det er min første fangst siden jeg fangede tre brasen som tiårig. 

Jeg stegte dem med sennep og fik kartofler og persillesovs til - det var vildt lækkert. 

19-05-2020 22:42 #77| 0
Katjing7 skrev:

Hvis man vil forsøge at fange en gang hornfisk i eller omkring Vejle, hvor skal man så tage hen? :)

 

 Er hornfiskene ikke ved at være væk allerede?? 

De var jo meget tidligt på færde i år. 

 

19-05-2020 22:55 #78| 0

Jeg har fisket 15+ timer i Skanderborg sø i min ferie. Flere forskellige steder. I højtryk, lavtryk, solskin, regn, vind og blikvand... Jeg har ikke haft et eneste nap fra abborre/gedde. Pænt frustrerende. Har smit stang og taske i kælderen, og venter til midt på sommeren med at prøve igen.

19-05-2020 23:05 #79| 0
OP
Moderator

Hornfisk kan fanges til september. De går dog mere spredt, fra nu og frem.

Silketråd er noget fanden har skabt. Jovist, man kan da fange hornfisk med det. Men det kroger ikke bedre end en lille 3-krog. Til gengæld udelukker man mulighed for en havørred som bifangst.

19-05-2020 23:05 #80| 0
OP
Moderator

Dog fint til børn, der ikke skal have fingrene i skarpe kroge...

20-05-2020 09:31 #81| 1
Administrator
NanoQ skrev:

Hornfisk kan fanges til september. De går dog mere spredt, fra nu og frem.

Silketråd er noget fanden har skabt. Jovist, man kan da fange hornfisk med det. Men det kroger ikke bedre end en lille 3-krog. Til gengæld udelukker man mulighed for en havørred som bifangst.

 

 

NanoQ skrev:

Dog fint til børn, der ikke skal have fingrene i skarpe kroge...

 

 Og hvis man går direkte efter musikål slipper man altså også for tang og lort

20-05-2020 09:32 #82| 0
Administrator

P:S

er obv klar på fællestur uanset hvor og hvordan

20-05-2020 09:56 #83| 0
Bridgeking skrev:

 

 

 

 Og hvis man går direkte efter musikål slipper man altså også for tang og lort

 

 Musik-ål?? Wtf... er det er særligt Vordingborgsk udtryk?

 

🤣

20-05-2020 20:25 #84| 0
OP
Moderator
tuznelda skrev:

 


 Musik-ål?? Wtf... er det er særligt Vordingborgsk udtryk?

 

 




Det er mindst lige så østjysk 😁
23-05-2020 13:03 #85| 0
Liger skrev:

Kan I mon anbefale en stang, hjul og line til primært kystfiskeri? Eventuelt mikset op med lidt P&T. 

 

 Jeg endte ud med at købe en Savage Gear Custom Coastal 9' i 10-30g. 


Hjulet blev Daiwa Fuego 3000.

23-05-2020 14:13 #86| 0
OP
Moderator
Liger skrev:

 


 Jeg endte ud med at købe en Savage Gear Custom Coastal 9' i 10-30g. 

 

Hjulet blev Daiwa Fuego 3000.




Dey er et rigtigt fornuftigt sæt. SG stangen er super fed.
23-05-2020 21:03 #87| 0

Var ude at fiske i dag i Vokslev (Binderup Å) og Øster Hornum sø. Vi fisker dog kun ca. 1 gang om året, så vi er ikke up to date på hvor der er nice..

Nogen anbefalinger til gode fiskesteder i Nordjylland?
Vi er mest til å og ørreder :-)

24-05-2020 14:09 #88| 1
OP
Moderator

Trend Å er helt fantastisk. Jeg ved ikke om det er nordligt nok.

Jeg bruger selv al tid jeg kan finde i Simested Å den næste måneds tid. Simested holdet ikke helt så mange havørreder som Trend, men gennemsnitsstørrelsen er noget bedre.

Og så er der et forrygende bækørredfiskeri.

Storåen ved Thisted glæder jeg mig til at komme igang med. Jeg har ikke fisket der endnu, men har fået nogle staldtips, der gør at jeg glæder mig.

24-05-2020 20:06 #89| 0

Hej,

Er ny i fiskeverden, har kun lige erhvervet mig en stang, og mangler hjælp til hvor man kan fiske omkring Storkøbenhavn.

Er der nogle der har erfaringer med Furesø, Bagsværd Sø eller Lyngby søen? Er det til for en newbie at stille sig op, og kaste ud med sit blink og hygge sig med det, eller er der noget jeg burde vide på forhånd?

Håber nogen kan hjælpe :)

24-05-2020 20:13 #90| 0

Jeg fisker meget sjældent selv, men vil da gerne byde ind med denne “dokumentar” om fluefiskeri, som en af mine gamle studiekammerater har været med til at lave.

Jeg er helt vild med det mega høje niveau af nørderi - det er så fedt når mennesker virkelig går op i noget - så meget, at det ligefrem bliver en religion for dem.

https://briannonbo.dk/c/portfolio/dreaming-about-salmon-documentary

24-05-2020 21:12 #91| 0
NanoQ skrev:

Trend Å er helt fantastisk. Jeg ved ikke om det er nordligt nok.


Jeg bruger selv al tid jeg kan finde i Simested Å den næste måneds tid. Simested holdet ikke helt så mange havørreder som Trend, men gennemsnitsstørrelsen er noget bedre.


Og så er der et forrygende bækørredfiskeri.


Storåen ved Thisted glæder jeg mig til at komme igang med. Jeg har ikke fisket der endnu, men har fået nogle staldtips, der gør at jeg glæder mig.



Må man fiske der med alm fisketegn?
24-05-2020 21:20 #92| 0
OP
Moderator
papacs skrev:

Må man fiske der med alm fisketegn?



Det kræver naturligvis køb af dagkort eller medlemskab af forening. Sådan et det med næsten alt dansk å fiskeri.
25-05-2020 14:28 #93| 0

Skal til Sverige i den kommende weekend og fiske efter aborre i søer.

 

Jeg har brug for PokerNets bedste tips 

 

Indtil videre har jeg købt

  • Spinnere i str 1+2
  • Drop shot rigs med små jigs
  • Propper/Flåd (Men ingen mading - hvad kan man bruge her?)
25-05-2020 16:04 #94| 0
OP
Moderator
ERH4RDT skrev:

Skal til Sverige i den kommende weekend og fiske efter aborre i søer.

 

Jeg har brug for PokerNets bedste tips 

 

Indtil videre har jeg købt

  • Spinnere i str 1+2
  • Drop shot rigs med små jigs
  • Propper/Flåd (Men ingen mading - hvad kan man bruge her?)



Du er jo allerede godt dækket ind 😁

Jeg ville nok supplere med lidt større spinnere. Mepps str 4 kobber med røde prikker er ikke at kimse af.

Savage Gear laver nogle gode vægtede gummidyr (jeg kan ikke huske navnet... Noget med del). I 10-15cm orange eller rød, er de giftige.

Til medefiskeri, er der intet der overgår en lille død skalle. Tag lidt franskbrød og nogle små Str 12-14 kroge med, og gang den på stedet. En sildefilet fra supermarkedets frost, kan også bruges.
25-05-2020 16:06 #95| 0
OP
Moderator

Del = eel

25-05-2020 16:08 #96| 1
OP
Moderator

Der var de: www.effektlageret.dk/shop/154-softbait/8765-savage-gear-lb-real-eel/

25-05-2020 16:18 #97| 1
OP
Moderator

Nåh ja... Og er du til fluefiskeri, er aborre (og gedde) super sjovt - og endda super nemt for begyndere. En god gammel red tag våd eller palmet i str. 4-6 er yderst effektiv. "Små" flashfluer på 10-12 centimer - eller endda op til 20 cm er også effektive, men lidt mere bævlede at kaste med. Relativt tungt grej (#8-9) og en synke 3-4 line. Evt monteret med synke 6 leader, hvis du vil dybere.

25-05-2020 22:23 #98| 0

Regner med at skulle fiske på Stege Nor i weekenden efter Gedder. Har aldrig fisket der. Er der nogen som har været der og vil dele lidt tips? 

 


25-05-2020 23:30 #99| 0
NanoQ skrev:

Du er jo allerede godt dækket ind

 

 Andre gode agn til medefiseri? Regnorm? Gulp orm? Anything? Eller kun skaller 

26-05-2020 06:55 #100| 0
ERH4RDT skrev:

 

 Andre gode agn til medefiseri? Regnorm? Gulp orm? Anything? Eller kun skaller 

 

 Jeg har haft god succes med rejer for år siden. Evt lidt rød garn bundet omkring ved krogøje.


Har lige taget tilløb til genstart af fiskeri. Havde meget glæde af det for mange år siden og de årlige put & take besøg er altid nydt. Så nu vil jeg altså i gang igen. Det er specielt aborre jeg har kærlighed til og min 25 år gamle PR på 1,1 kg skal slåes!

26-05-2020 07:10 #101| 0
OP
Moderator
ERH4RDT skrev:

 


 Andre gode agn til medefiseri? Regnorm? Gulp orm? Anything? Eller kun skaller 




Regnorm er altid effektivt.

Gulp, powerbait og alt det andet snot der sælges til overpris, bør man holde til putsøer. Grunden til at jeg ikke umiddelbart anbefaler regnorm er, at det er svært at undgå tusindbrødre og skaller. Også selvom man går op i krogstørrelse. Jeg målrettet altid mit aborre fiskeri efter fisk med noget størrelse. Derfor altid ret store agn. Man bliver overrasket over, hvor store agn aborren tager 🙂
Redigeret af NanoQ d. 26-05-2020 07:17
26-05-2020 09:40 #102| 0
NanoQ skrev:

Regnorm er altid effektivt.

Gulp, powerbait og alt det andet snot der sælges til overpris, bør man holde til putsøer. Grunden til at jeg ikke umiddelbart anbefaler regnorm er, at det er svært at undgå tusindbrødre og skaller. Også selvom man går op i krogstørrelse. Jeg målrettet altid mit aborre fiskeri efter fisk med noget størrelse. Derfor altid ret store agn. Man bliver overrasket over, hvor store agn aborren tager

 

 Modtaget! Tak..

Jeg tror jeg investerer i en stor spand rengorme og prøver at anvende de (fejl) fangede skaller som ny bait hvis de bider på:)  

Redigeret af ERH4RDT d. 26-05-2020 09:41
26-05-2020 10:04 #103| 0
NanoQ skrev:

Der var de: www.effektlageret.dk/shop/154-softbait/8765-savage-gear-lb-real-eel/

 

 Det ligner den er bedst til gedder? Er det også din erfarring? 

26-05-2020 10:43 #104| 0
OP
Moderator
ERH4RDT skrev:

 


 Det ligner den er bedst til gedder? Er det også din erfarring? 




De er bygget til gedder. Men i 15cm version, er de lige så forrygende til aborrer.

Jeg bruger den flittigt i Randers Fjord 🙂
26-05-2020 15:42 #105| 0
NanoQ skrev:

De er bygget til gedder. Men i 15cm version, er de lige så forrygende til aborrer.

Jeg bruger den flittigt i Randers Fjord

 

 Er mest (Næsten kun) på udkig efter Aborre! Men tak for tip. Har prøvet at bestille nogen. Så må vi se om jeg når at modtage. 

05-06-2020 13:03 #106| 0

Jeg skal af sted på en fisketur med min far og bror en gang her i juni. Ingen af os har rigtig fisket de sidste 10 år.

Findes der et forholdsvist stille sted, nord for Køge og øst for Roskilde Fjord? Om det er aborre, ørred, sild eller andet er egentlig underordnet.

06-06-2020 02:47 #107| 0
hansel skrev:

Jeg skal af sted på en fisketur med min far og bror en gang her i juni. Ingen af os har rigtig fisket de sidste 10 år.

Findes der et forholdsvist stille sted, nord for Køge og øst for Roskilde Fjord? Om det er aborre, ørred, sild eller andet er egentlig underordnet.

 Var ved Lyngby sø den anden dag, der var rimelig stille og meget smukt. Gode forhold til at fiske, ret sikker på du kan fange aborre :)

 

06-06-2020 16:14 #108| 0

Husk Dr2 i aften kl 20-22. Der kommer fiskebanko. Man har placeret 90 lystfiskere rundt om i landet, alle har fået et nummer fra 1-90 og ens numre på bankopladen går "hjem" når lystfiskeren med samme nummer fanger en fisk. Skal nu ikke selv spille med, men forventer da at se nogle fine fisk blive hevet i land. Medværten er ham fisketossen Gordon de også bruger i Nak og Æd. Ku' være det kunne give lidt inspiration til nye fiskesteder.

Redigeret af SVFA_DK d. 06-06-2020 16:23
06-06-2020 16:24 #109| 1
OP
Moderator
SVFA_DK skrev:

Husk Dr2 i aften kl 20-22. Der kommer fiskebanko. Man har placeret 90 lystfiskere rundt om i landet, alle har fået et nummer fra 1-90 og ens numre på bankopladen går "hjem" når lystfiskeren med samme nummer fanger en fisk. Skal nu ikke selv spille med, men forventer da at se nogle fine fisk blive hevet i land. Medværten er ham fisketossen Gordon de også bruger i Nak og Æd. Ku' være det kunne give lidt inspiration til nye fiskesteder.

 

 Det skal naturligvis ses. Selvom jeg langt fra et begejstret for værten..

06-06-2020 21:07 #110| 1
OP
Moderator

Det er fint, at sætte fokus på lystfiskeri... Men jeg er dælme ikke fan af DR2 konceptet.

 

Lystfiskeri skal ikke være overgearet og stressende. Tværtimod. Fint indslag med Geisling dog.

06-06-2020 21:22 #111| 1
OP
Moderator

Jeg havde ikke forventet, at jeg skulle sidde og blive småsur til denne udsendelse... Men det gør jeg.

 

jojo, der var en lille snak om invasive arter og deres indvirkning. Men så kom der lige en berøringsangst for regnbueørred på banen. Der tabte jeg al respekt for den biolog.



06-06-2020 21:39 #112| 0
NanoQ skrev:

Jeg havde ikke forventet, at jeg skulle sidde og blive småsur til denne udsendelse... Men det gør jeg.

 

jojo, der var en lille snak om invasive arter og deres indvirkning. Men så kom der lige en berøringsangst for regnbueørred på banen. Der tabte jeg al respekt for den biolog.

 

 

 

 Jeg slukkede efter en time. Mage til dårlig produktion, skal man lede længe efter. Havde der så været noget spændende fiskeri at se på, havde det været noget andet. Blev skuffet allerede fra start, da det gik op for mig, at de fleste skulle fiske i en put'n take sø. Man kan lave live interviews med korrespondenter rundt om på hele kloden uden forsinkelse på lyden, men åbenbart ikke indenrigs, det var vildt tiltende.

Redigeret af SVFA_DK d. 06-06-2020 21:42
07-06-2020 07:43 #113| 0

Mine ører bløder stadig efter den musiker der.. Hold nu fast

07-06-2020 08:29 #114| 1

Ufatteligt at Gordon ikke opfattede, at der var forsinkelse på lyden, eller i det mindste fik den information fra kontrolrummet.

De spildte alle chancer for at lave et underholdende og lærerigt program.

07-06-2020 08:55 #115| 0
huckleb skrev:

Ufatteligt at Gordon ikke opfattede, at der var forsinkelse på lyden, eller i det mindste fik den information fra kontrolrummet.

De spildte alle chancer for at lave et underholdende og lærerigt program.

 

 Jeps det var trist sku!

08-06-2020 22:09 #116| 0

Nå.. så er det mig der nu har fået blod på tanden til at genoptage lystfiskeriet efter ca.15års fiske pause. 


i sin tid flyttede jeg fra Thy til Aarhus, og mit lystfiskeri stoppede stort set da jeg ikke kender til fiskevand her i området.
Et par gange i Aarhus bugt og et par gange i P&T er det blevet til. 
hmm fandt et fiskekort fra 2008 P&T i min fiske jakke i dag, så det er ikke så tit den bliver luftet😃

Men nu skal det være.


jeg tror jeg vil en tur på kysten, gerne fra Aarhus og syd over.

så er spørgsmålene.


hvad er der at fange nu?


Umiddelbart vil jeg gerne gå efter havørrede, hornfisk og makrel eller hvad der nu kommer forbi.

Hvornår er disse fisk af finde ved kysten omkring Aarhus.

Hvis der skulle være en ivrig PN lystfisker i Østjylland  der kunne have lyst til at have en fiske noob med på slæb, kunne det virkelig være fedt så jeg kan høste lidt tips og tricks😃


@NanoQ

Din ide til en Fælles PN fisketur er jeg helt sikker frisk på. Om det er kyst, sø, å eller P&T er lidt underordnet for mig. Det skal nok blive rigtig hyggeligt.














22-06-2020 17:36 #117| 1

 


Taget fra en lille gangbro, et sted i Nivå 🙂 jeg fanger dem dog ikke, jeg kunne stå og se fire stk 

23-06-2020 15:39 #118| 2
OP
Moderator

 

Det var forrige weekend. På fredag går turen til Holme Å, hvor en af verdens smukkeste fisk er målet over 3 dage. Stalling! - og det er tørflue. - nok også en afstikker til Ansager Å, der huser nogle af de flotteste bækørreder. 

 

Glæder mig!

19-07-2020 15:17 #119| 0

Inden jeg spammer hele Facebook for råd starter jeg lige her.

 

skal til Bornholm i næste uge og vandre. Fiskestangen skal selvfølgelig med. (Uden Waders)

har pn nogle erfaringer? Kan jeg evt fange

 makrel  på de kanter?


20-07-2020 19:41 #120| 0
Mihan29 skrev:

Hej,

Er ny i fiskeverden, har kun lige erhvervet mig en stang, og mangler hjælp til hvor man kan fiske omkring Storkøbenhavn.

Er der nogle der har erfaringer med Furesø, Bagsværd Sø eller Lyngby søen? Er det til for en newbie at stille sig op, og kaste ud med sit blink og hygge sig med det, eller er der noget jeg burde vide på forhånd?

Håber nogen kan hjælpe :)

 

 Der er gedder, sandart, aborre og muligvis ål hvis du er heldig. Det er dog helt klart bedst at fiske fra båd i alle søerne. Min kammerat er medlem af en fiskeklub der har både med elmotor.

 

Men jeg vil nok hellere anbefale kyst- og havnefiskeri, hvis du bor i Storkøbenhavn. Det er nemmere at gå i gang med og sjovere synes jeg. Du kan læse om fiskespots i KBH her: https://oceankaj.dk/

21-07-2020 08:28 #121| 0
ooksn skrev:

Inden jeg spammer hele Facebook for råd starter jeg lige her.

 

skal til Bornholm i næste uge og vandre. Fiskestangen skal selvfølgelig med. (Uden Waders)

har pn nogle erfaringer? Kan jeg evt fange

 makrel  på de kanter?

 


Jeg ved ikke, om de har makrel på Bornholm, men de har laks, havørred og torsk. Torsk er historisk meget stort på Bornholm - mener de har et skilt på Rønne Havn, hvor der står at ordet "fisk" på Bornholm blev erstattet med "torsk".

Og så et indspark fra de lidt varmere lande: Vi skal ud og fange makrel og sejlfisk i næste weekend :-) 

05-08-2020 16:20 #122| 3

Makrel kunne det ikke blive til, men sejlfisk og frisk sashimi ombord var nu heller ikke så dårligt

12-09-2020 10:57 #123| 0

Hej venner 

Jeg har købt en startpakke til fluebinding.
På flere af materialerne står der at det er kræftfremkaldende .. så tænker jeg .. hold da op. Er det normalt og må man overhovedet sælge det??

Hvad tænker folk?


-ooksn

12-09-2020 12:16 #124| 0
OP
Moderator
ooksn skrev:

Hej venner 

Jeg har købt en startpakke til fluebinding.
På flere af materialerne står der at det er kræftfremkaldende .. så tænker jeg .. hold da op. Er det normalt og må man overhovedet sælge det??

Hvad tænker folk?


-ooksn

 

 Hvilke materialer er det?

 

Epoxy er vist det eneste jeg bruger, der ikke er helt godt. Og jeg bruger det kun sjældent.

12-09-2020 12:32 #125| 0
lilleclown skrev:

Makrel kunne det ikke blive til, men sejlfisk og frisk sashimi ombord var nu heller ikke så dårligt




Fake billeder med mindre du er en del af besætningen, ingen af de 5 på fiskebilledet kan leve op til navnet lilleklovn 😜
12-09-2020 12:34 #126| 0
lilleclown skrev:

Makrel kunne det ikke blive til, men sejlfisk og frisk sashimi ombord var nu heller ikke så dårligt




Fake billeder med mindre du er en del af besætningen, ingen af de 5 på fiskebilledet kan leve op til navnet lilleklovn 😜

Edit, forrygende flot fisk!! Den slår min 5kg tun i Thailand med mange længder 😍
12-09-2020 12:45 #127| 0
NanoQ skrev:

 

 Hvilke materialer er det?

 

Epoxy er vist det eneste jeg bruger, der ikke er helt godt. Og jeg bruger det kun sjældent.

 

12-09-2020 13:12 #128| 0
OP
Moderator
ooksn skrev:

 

 

 Well... Flashabou er "bare" indfarvet plast. Jeg ville nok ikke anbefale at spise det, men jeg ville ikke være bekymret over at binde med det.

 

Det er dog ikke et materiale, jeg selv ville bruge. Jeg er lidt gammeldags, og synes ikke syntetiske materialer hører hjemme i fluebinding 🙂

12-09-2020 13:16 #129| 0
NanoQ skrev:

 

 Well... Flashabou er "bare" indfarvet plast. Jeg ville nok ikke anbefale at spise det, men jeg ville ikke være bekymret over at binde med det.

 

Det er dog ikke et materiale, jeg selv ville bruge. Jeg er lidt gammeldags, og synes ikke syntetiske materialer hører hjemme i fluebinding

 Åh okay. Tak for input! Nej det kan du have en pointe i! - de overvejelser havde jeg slet ikke gjort mig. Den tilgang vil jeg også arbejde udfra nu.

 

12-09-2020 18:21 #130| 1
OP
Moderator
ooksn skrev:

 Åh okay. Tak for input! Nej det kan du have en pointe i! - de overvejelser havde jeg slet ikke gjort mig. Den tilgang vil jeg også arbejde udfra nu.

 

 

 Sig endelig til, hvis du har brug for hjælp til at komme igang. Det være sig teknikker, materialer, krogvalg whatever.

 

jeg underviser nybegyndere i fluebinding hver uge i denne tid. Og jeg elsker at se, der stadig er folk der synes det er sjovt at bruge hænderne 🙂

13-09-2020 05:57 #131| 0

Brugernavnet går en del år tilbage 😜

16-10-2020 10:07 #132| 0

@NanoQ

 

Du plejer at være opdateret på Djursland? 

 

Kan man fange fladfisk på Sletterhage med en 11 årig knægt for tiden? 



Kom der selv med min far for 30 år siden, så er ikke helt opdateret :)

16-10-2020 10:10 #133| 0
OP
Moderator
Majaline skrev:

@NanoQ

 

Du plejer at være opdateret på Djursland? 

 

Kan man fange fladfisk på Sletterhage med en 11 årig knægt for tiden? 

 

 

Kom der selv med min far for 30 år siden, så er ikke helt opdateret :)

 

 Ja, der er dog længere imellem dem, end der var for 30 år siden. 🙂

16-10-2020 10:22 #134| 0

Er der noget af komme efter ved havnefiskeri i slutningen af den her måned eller er det blevet for koldt? De flade er vel for længst væk, men derudover? :) 

16-10-2020 11:13 #135| 0
mortenkk skrev:

Er der noget af komme efter ved havnefiskeri i slutningen af den her måned eller er det blevet for koldt? De flade er vel for længst væk, men derudover? :) 

 

 Det bliver aldrig for koldt. Torskene trækker ind i havnen om aftenen om vinteren.

16-10-2020 11:29 #136| 0
Argyle_DK skrev:

 

 Det bliver aldrig for koldt. Torskene trækker ind i havnen om aftenen om vinteren.

 

 Hvad med tidlig morgen? :) 

16-10-2020 21:43 #137| 0

Der er masser af havørred pt rund langs kysten

16-10-2020 22:29 #138| 0
mortenkk skrev:

 

 Hvad med tidlig morgen? :) 

 

 De er der sikkert endnu, hvis du kommer før solen står op.

17-10-2020 14:14 #139| 0
ener skrev:

Der er masser af havørred pt rund langs kysten

 

 Hva tid er du somregel ude? 

17-10-2020 14:42 #140| 1
OP
Moderator
Argyle_DK skrev:

 

 De er der sikkert endnu, hvis du kommer før solen står op.

 

 På denne årstid, behøver man sgutte morgenroderi. Tidspunkt på døgnet, gør.ingen forskel, vil jeg påstå.

 

Engang fiskede jwg alt omkring solop- og nedgang. Jeg er blevet for gammel og doven til det bøvl. Og fiskene er der stadig 😎

 

Djursland fisker rigtigt godt lige nu. Mariager Fjord er helt suveræn. Så det er bare med at komme i gang 😁

17-10-2020 16:21 #141| 0
ERH4RDT skrev:

 


 Hva tid er du somregel ude? 




Ja som andre skriver betyder tidspunktet ikke det store.
Men er typisk af sted fra morgen til omkring middag
23-04-2021 12:07 #142| 0

Nogen der har info om hornfisk?

 

Beklager hvis der er en tråd for 2021. Jeg kunne ikke finde en.

Redigeret af Argyle_DK d. 23-04-2021 12:11
23-04-2021 12:45 #143| 0
Administrator
Argyle_DK skrev:

Nogen der har info om hornfisk?

 

Beklager hvis der er en tråd for 2021. Jeg kunne ikke finde en.

 

 Tror det er 3 uger for tidligt

Men har ikke rigtigt fulgt med


tjek raps markerne 

23-04-2021 12:45 #144| 0
OP
Moderator

De er der. Men ikke i de store mængder endnu. Til gengæld er snitstørrelsen god.

 

En god tommelfingerregel er, at de store flokke kommer, når rapsmarker blomstrer. Det plejer at holde stik. Dvs. om et par uger.

23-04-2021 12:46 #145| 0
OP
Moderator
Bridgeking skrev:

 

 Tror det er 3 uger for tidligt

Men har ikke rigtigt fulgt med


tjek raps markerne 

 

 Haha 😁

23-04-2021 12:49 #146| 0
OP
Moderator

Hold evt øje med https://www.fangenhornfisk.dk/

23-04-2021 12:51 #147| 0
Administrator
NanoQ skrev:

 

 Haha

 

 Du har alle dage været lidt langsom ;-)

23-04-2021 12:53 #148| 0
OP
Moderator
Bridgeking skrev:

 

 Du har alle dage været lidt langsom ;-)

 

 Såså!

 

hvornår skal vi på tur? 🙂

23-04-2021 12:57 #149| 0
OP
Moderator

Jeg står forøvrigt for dette arrangement på søndag: https://fb.me/e/3W38d9bzv


Skulle der være PN'ere, der har lyst til at besøge de syddjurske kyster, så meld jer til! - man behøver ikke at være bosiddende i kommunen, men fiskeri og/eller strandrensning skal ske inden for kommunegrænsen for at være med i konkurrencen. 🙂

23-04-2021 13:07 #150| 0
Administrator
NanoQ skrev:

 

 Såså!

 

hvornår skal vi på tur?

 

 Jeg er ved at gå fra corona depression til corona panik

Så meget gerne snart

23-04-2021 13:47 #151| 0

Jeg plejer at tage til Glatved for hornfisk. Glæder mig sgu. Jeg har ikke fanget en fisk i 2020.

23-04-2021 14:12 #152| 0
Administrator

Tager nok et smut i poppelsøen imorgen hvis nogen har lyst at komme forbi og sige hej

23-04-2021 17:01 #153| 0
OP
Moderator
Argyle_DK skrev:

Jeg plejer at tage til Glatved for hornfisk. Glæder mig sgu. Jeg har ikke fanget en fisk i 2020.

 

 Glatved er et fint spot. Især hvis man ved hvor revlen er, så man kan komme ud på plateuet 🙂

23-04-2021 17:01 #154| 0
OP
Moderator
Bridgeking skrev:

Tager nok et smut i poppelsøen imorgen hvis nogen har lyst at komme forbi og sige hej

 

 Så du tager kun afsted, hvis nogen kommer forbi og siger hej? 😎

23-04-2021 17:35 #155| 0
Administrator
NanoQ skrev:

 

 Så du tager kun afsted, hvis nogen kommer forbi og siger hej?

 

 Nej nej 😄😄

23-04-2021 20:22 #156| 0

Hornfisk er der i rimelig masse, min nabo hev 11 på Stevns i løbet af et par timer idag.

23-04-2021 23:39 #157| 0
NanoQ skrev:

 

 Glatved er et fint spot. Især hvis man ved hvor revlen er, så man kan komme ud på plateuet

 

 Fik da 20 hornfisk på 3 timer i 2019.

24-09-2021 16:26 #158| 10
OP
Moderator
24-09-2021 19:26 #159| 0
NanoQ skrev:

 

 Wow et pragteksemplar. Bækørred?

24-09-2021 20:00 #160| 0
OP
Moderator
ooksn skrev:

 

 Wow et pragteksemplar. Bækørred?

 

 Havørred fra Trend Å. Fisker her hele weekenden. 🙂

25-09-2021 19:13 #161| 0

Får du landet flere NanoQ?

25-09-2021 19:45 #162| 1
OP
Moderator
Argyle_DK skrev:

Får du landet flere NanoQ?

 

 Meget sløv dag. Kun en lille bækørred til mig. Mi makker tog dog en havørred på 56. 

 

Vejret har været for godt. Det skal helst være lidt skyer og rusk.

 

Nu står den på rødvin og så knokler vi på igen i morgen tidlig.

25-09-2021 19:50 #163| 0
NanoQ skrev:

 

 Meget sløv dag. Kun en lille bækørred til mig. Mi makker tog dog en havørred på 56. 

 

Vejret har været for godt. Det skal helst være lidt skyer og rusk.

 

Nu står den på rødvin og så knokler vi på igen i morgen tidlig.

 

 Hav en god aften :)

25-09-2021 20:36 #164| 2
OP
Moderator

Makkerens fisk 

 

26-09-2021 17:53 #165| 2
OP
Moderator

Det blev ikke til flere større fisk. Men vi var 5 mand afsted og 4 havde fisk med hjem.

 

I dag var lidt vildt. Fiskene var afsindigt sky. Men jeg så +10 halvmeter+ fisk på det stræk jeg gik. De gad desværre ikke lege.

 

Men fed weekend. Masser af fiskeri og lækker natur. Masser af latterligt god mad og rødvin. Og så en lille smule søvn (7-8  timer siden fredag morgen) - nå ja - og så hamrende godt selskab 😁


27-09-2021 13:09 #166| 0
NanoQ skrev:

 

 Mærkelig fluestang du har brugt, aldrig set den model før ;)  

27-09-2021 13:14 #167| 0
OP
Moderator
Aktaion skrev:

 

 Mærkelig fluestang du har brugt, aldrig set den model før ;)  

 

 Haha 🙂

 

Stedet hvor denne blev taget er stort set umulig at fiske med flue. Træet på begge sider. Samtidig blæste det en pelikan.

27-09-2021 13:38 #168| 0
NanoQ skrev:

 

 Haha

 

 Det er aldrig umuligt og få fluekæppen i spil..........

27-09-2021 13:40 #169| 0
OP
Moderator
Aktaion skrev:

 

 Det er aldrig umuligt og få fluekæppen i spil..........

 

 Så skulle der dappefiskes med den på det spot. Og så kunne man lige så godt gå med en orm 😁

27-09-2021 14:00 #170| 0
NanoQ skrev:

 

 Så skulle der dappefiskes med den på det spot. Og så kunne man lige så godt gå med en orm

 

 Begge dele kan heldigvis noget :) 

27-09-2021 14:18 #171| 0
OP
Moderator
Aktaion skrev:

 

 Begge dele kan heldigvis noget :) 

 

 Denne blev så taget på et 50 år gammelt krokodil blink 🙂

27-09-2021 14:45 #172| 0
NanoQ skrev:

 

 Denne blev så taget på et 50 år gammelt krokodil blink

 

 Grådige banditter. Hvordan er fiskeriet egentlig i Trend Å? Havde de ikke en gylleulykke for en håndfuld år siden (De har de fleste åer jo efterhånden) 

27-09-2021 17:02 #173| 0
OP
Moderator
Aktaion skrev:

 

 Grådige banditter. Hvordan er fiskeriet egentlig i Trend Å? Havde de ikke en gylleulykke for en håndfuld år siden (De har de fleste åer jo efterhånden) 

 

 Det har vist ikke været meget bedre. Der er masser af fisk i åen. Gennemsnitsstørrelse er mindre end feks. Simested, men der er rigtigt mange halvmetersfisk.

 

Fredag fik en fra "holdet" 28 på land med 9 over mål.

 

 

27-09-2021 17:08 #174| 4

I denne uge har vi om "Udeliv" I mine specialklasser, og jeg er heldigvis på fiskeholdet,  så jeg har været ude at fiske fladfisk med 6 små børn. 

 

pga Voldsom regn nåede vi reelt kun at fiske i én time.. resten af tiden gik med andre aktiviteter under halvtag. 

 

Men det lykkedes heldigvis én af drengene, en af de yngste på holdet, at fange sit livs første fisk på mit udkast.  

 

 

En fin rødspætte taget på børsteorm på 40grams bundforfang i indsejlingen til Korsør havn. 

 

Der blev også fanget en mikrolille ulk, som blev sat ud igen. 

27-09-2021 17:43 #175| 1
ooksn skrev:

 

 Wow et pragteksemplar. Bækørred?

 

 nono et pragteksemplar i blå fisketøj..

 

har iørigt folk på det gule rev i disse dage ... fanger megameget ,, perfekt vindue efter  torsdag med storm og fint vand nu..

 

go fishing derude

Redigeret af totimom d. 27-09-2021 17:46
27-09-2021 19:17 #176| 0
OP
Moderator
tuznelda skrev:

I denne uge har vi om "Udeliv" I mine specialklasser, og jeg er heldigvis på fiskeholdet,  så jeg har været ude at fiske fladfisk med 6 små børn. 

 

pga Voldsom regn nåede vi reelt kun at fiske i én time.. resten af tiden gik med andre aktiviteter under halvtag. 

 

Men det lykkedes heldigvis én af drengene, en af de yngste på holdet, at fange sit livs første fisk på mit udkast.  

 

 

En fin rødspætte taget på børsteorm på 40grams bundforfang i indsejlingen til Korsør havn. 

 

Der blev også fanget en mikrolille ulk, som blev sat ud igen. 

 

 Den lille ulk er nu en kutling. Sortmundet kutling ser det ud til.

27-09-2021 19:27 #177| 0
NanoQ skrev:

 

 Den lille ulk er nu en kutling. Sortmundet kutling ser det ud til.

 

 Det kan godt være. Vi skyndte os at smide den tilbage i Storebælt,  så jeg nåede ikke at scanne den med min Seek-app.

 

Min kollega,  Niels Henrik og jeg var i tvivl om det var en ulk eller en lille ålekvabbe

28-09-2021 10:58 #178| 0
OP
Moderator
tuznelda skrev:

 

 Det kan godt være. Vi skyndte os at smide den tilbage i Storebælt,  så jeg nåede ikke at scanne den med min Seek-app.

 

Min kollega,  Niels Henrik og jeg var i tvivl om det var en ulk eller en lille ålekvabbe

 

 Sortmundet kutling er talrig I det område. Det er en invasiv art, der presser mange gamle arter væk. 

 

Faktisk er den en fin spisefisk, når den kommer op i voksenstørrelse. 30-ish cm.

 

Havørred er dog glad for dem 🙂

28-09-2021 11:00 #179| 0
OP
Moderator

Faktisk presser den også ulk, som er ret vigtig for bio'en. 

 

Og hvad de fleste ikke ved, er ulk helt fantastisk til fiskesuppe!

29-09-2021 06:21 #180| 0

Vi fangede en sortmundet kutling igen i går.... den var 3 gange så stor som den første,  men stadig en alt for lille fisk så den blev også genudsat, men den gav anledning til en rigtig fin undervisning netop om invasive arter.

Redigeret af tuznelda d. 29-09-2021 06:21
29-09-2021 11:46 #181| 1
tuznelda skrev:

Vi fangede en sortmundet kutling igen i går.... den var 3 gange så stor som den første,  men stadig en alt for lille fisk så den blev også genudsat, men den gav anledning til en rigtig fin undervisning netop om invasive arter.

 

 Hvorfor satte i den ud igen, hvis det er en invasiv art så er det vel om at få dem fjernet?

 

29-09-2021 14:54 #182| 0
grovfil skrev:

 

 Hvorfor satte i den ud igen, hvis det er en invasiv art så er det vel om at få dem fjernet?

 

 

 Den regnes for at være "etableret som blivende" art, og vi kunne ikke finde noget information om bekæmpelseskrav ligesom ved fx Bjørneklo  -  derfor valgte vi at gøre det humane og genudsætte fisken.

29-09-2021 17:14 #183| 0

en til nanoQ.. familie har fisket 3 dage .. gule rev .. er overflod af bonito... syg fisk har du info om den.. og hvorfor de fanger

4 bonito efter hver  torsk

 

 

29-09-2021 17:24 #184| 0
OP
Moderator
totimom skrev:

en til nanoQ.. familie har fisket 3 dage .. gule rev .. er overflod af bonito... syg fisk har du info om den.. og hvorfor de fanger

4 bonito efter hver  torsk

 

 

 

 Bonito er blevet en hyppig sommergæst. Især i Øresund og det østlige Kattegat er der fanget en del de sidste år.

 

Jeg har min første tilgode. Den Lille være forrygende sjov på flue. Det bliver dog nok ikke foreløbig, da havfiskeri ikke rigtigt trækker 🙂

 

De begyndte for alvor at dukke op samtidig med tun.

29-09-2021 19:30 #185| 0
NanoQ skrev:

 

 Bonito er blevet en hyppig sommergæst. Især i Øresund og det østlige Kattegat er der fanget en del de sidste år.

 

Jeg har min første tilgode. Den Lille være forrygende sjov på flue. Det bliver dog nok ikke foreløbig, da havfiskeri ikke rigtigt trækker

 

 ok tak for svar.

min bror har haft 4 dage på gule rev. og melder 6 bonito fanget , så fine udsigter mht tun fangst bliver givet mere frit.

så ser lidt frem til næste gang . der skal jeg med..

 

har lidt billeder men fatter hat om at ligge dem op .. sry

 

 

Redigeret af totimom d. 29-09-2021 19:53
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar