gutshooter skrev:
Hvis der er noget i Trump 2.0, der giver dig forhåbninger om at han vil tillade et valg, han ikke har "fixet" i forvejen, så er du en bedre mand end mig. Jeg ser for mig at det bliver erklæret for usikkert at holde, pga the liberal lunatic left, eller at højesteret erklærer det ugyldigt. Jeg er sikker på, at du er bekendt med at den er "stacked" i hans favør og adskillige af dommerne er dybt korrupte. Og så er "valget" jo ligegyldigt.. Og når vi tænker på jan6, hvad får dig så til at tro, at han vil rette sig efter et resultat, der går ham imod?
Det er jeg helt sikkert ikke. Men selvom Trump utvivlsomt er autoritær, så ser jeg ham ikke som en diktator - og han har utvivlsomt ikke diktatorisk magt i USA.
Hvis der kommer forlydender om, at midtvejsvalget ikke skal afholdes, eller hvis demokratiske ledere bliver fængslet, så har du ret i din frygt. Men indtil da forventer jeg, at USA følger sin forfatning. Der blev trods alt også afholdt midtvejsvalg i 2018, som Trump tabte - eller republikanerne tabte Huset.
Jeg er klar over, at republikanerne har flertal i Højesteret, og at flere de de Trump-udpegede dommere har handlet både uetisk og partisk. Men der er nu alligevel langt derfra til at sætte det amerikanske demokrati ud af spillet ved at blokere for et valg.
gutshooter skrev:
Du er godt klar over, at han er igang med at ophæve statsborgerskabet for alle han ikke kan lide (hovedsageligt demokratiske vælgere)? ICE kunne jo være ser for at holde øje med, at det kun er "de rigtige", der stemmer.
Jeg er klar over, at man er i gang med at fratage statsborgerskabet fra nogle “naturaliserde” borgere - blandt andet dem, der har fået tildelt statsborgerskab, og som har begået alvorlige forbrydelser. Det kan jeg helt ærligt ikke se noget problem med. Man kan være politisk uenig, men her mener jeg, at valget i 2024 talte et tydeligt sprog. I øvrigt tror jeg også, vi kan forvente at se lignende lovgivning i Europa i de kommende år.
Der er selvfølgelig en risiko for, at man i denne forbindelse vil bruge det som et påskud til at fortage demokratiske vælgere deres stemmeret. Og der er vi enige om, at det er en reel risiko, særligt fordi den nuværende regering vil gå langt for at smide så mange migranter ud af landet som muligt.
Har du indtryk af, at det bliver misbrugt?
Redigeret af CykelNille d. 13-07-2025 17:36