Urimelig markedsføring og uproportional fratagelse af konto

#1| 1

Hovedpointerne er markeret med 1 & 2, skulle det have interesse at skimte 😊

Endnu en typisk tråd om en spiludbyders fratagelse af indskud efter overtrædelse af udefinérbare gummiparagraffer. Og som udgangspunkt har spiludbydere, også de ”licenserede”, jo den enestående rettighed - i modsætning til velnok alle andre virksomheder - at de kan gøre fuldstændig som det passer dem. Jeg mener dog, der i denne sag er et par atypiske punkter, hvorfor jeg vil høre det gode PN om, hvorvidt der mon er noget belæg for at prøve at tage sagen videre.

Sagen kort: Et dansk-licenseret casino-site har igennem længere tid markedsført sig på ”At gå forrest i kampen mod komplicerede regler” med 10 % ugentlig cash back. Officielle terms er grundlæggende ikke mere uddybende end følgende: ” Der er ingen omsætningskrav eller avancerede regler – så du kan trække dine penge ud med det samme eller spille videre på lige det, du har lyst til. Der er ingen minimumsbeløb, ingen maksimumsbeløb og tilbuddet gælder for alle, uanset om du er ny kunde eller har spillet hos os i årevis.“

Jeg har som forbruger anvendt tilbuddet, typisk ved at placere 2-5K på én gang på baccaret indenfor samme uge. Der skal derfor ikke lægges skjul på, at der er spillet systematisk med henblik på at maksimere value (tilbuddet har ca. 4 % positiv value). Dog er beløbet trods alt holdt indenfor rammer, som casinoer, som vi desværre ser gang på gang, ellers ikke har problemer med at acceptere fra spillere generelt.

En dag kan der ikke logges på kontoen, og efter at have kontaktet den i øvrigt høflige og behjælpelige support, får jeg at vide, at kontoen er permanent lukket, men får dog lov at modtage et CSV-udtræk over kontoens transaktioner. Som jeg havde frygtet, er kontoen lukket med årsagen ”Bonus abuse” og 5,5 K er inddraget som blodpenge.

 

Normalt kan spiludbydere gøre om de vil, men følgende 2 punkter synes jeg, er atypiske.

1) En spiludbyder kan altid ekskludere spillere fra tilbud, fair nok. Men qua markedsføringens store fokus på enkelthed og understregning af at alle spiltyper er inkluderet for alle spillere uden min. Og maksimum - hvorledes kan det så berettiges, at hele kontoens midler konfiskeres? Skal det markedsføringsmæssigt være en gratis omgang at få alle de markedsføringsmæssige fordele ved ikke at have begrænsninger for tilbuddet, for blot at konfiskere penge fra spillere, der ikke følger de uskrevne regler?

 

2) Det inddragede beløb ligger omkring 3X den forventede værdi af at have fulgt kampagnen igennem nogen tid. Havde der stået mere på kontoen havde de også inddraget det. Bør der slet ikke være nogen form for proportioner i det beløb, der inddrages i forhold til den fordel, forbrugeren har haft?

Er jeg helt væk i ovenstående tanker? Hvis nej, tror I, spilmyndigheden kunne have nogen interesse i en sådan sag, om ikke andet for at de bliver gjort opmærksomme på, hvad der foregår på de licenserede sites, ”hvor forbrugere er beskyttet mod unfair spil”?
Eller måske forbrugerombudsmanden kunne have interesse i om ikke andet at kunne løfte en pegefinger for hvad jeg i alle andre sammenhænge vil opfatte som urimelig markedsføring overfor forbrugere?

Tak for at lade mig høre din mening.

24-01-2019 15:53 #2| 1

Da pengene udbetales som kontanter (og ikke som bonus beløb) har jeg svært ved at se hvordan det kan være misbrug af bonus - så umiddelbart mener jeg du bør gå videre med sagen.

24-01-2019 15:59 #3| 0

Hvem er det spillet hos? Jeg spiller meget sjældent casinospil, men nu ved jeg da, hvem jeg ikke skal støtte.

24-01-2019 16:12 #4| 0

Hvis forløbet er som beskrevet, burde de alene udelukke dig fra fremtidige kampagner* og genåbne din konto så du kan få dine penge udbetalt.

 

* Personligt mener jeg heller ikke dette skulle være tilladt, men er vist desværre blevet praksis.

24-01-2019 16:17 #5| 0
ElMalo skrev:

Officielle terms er grundlæggende ikke mere uddybende end følgende: ” Der er ingen omsætningskrav eller avancerede regler – så du kan trække dine penge ud med det samme eller spille videre på lige det, du har lyst tilDer er ingen minimumsbeløb, ingen maksimumsbeløb og tilbuddet gælder for alle, uanset om du er ny kunde eller har spillet hos os i årevis.“

 

 Plejer der ikke altid at stå, at generelle regler og vilkår er gældende til enhver tid? Du skal derfor henvise til deres møgbunke af regler før du kan tale om "officielle terms" :)

24-01-2019 16:22 #6| 2

Svar til spørgsmål 2:


Fra lovbekendtgørelse om onlinekasino

§ 21. Ved lukning af en spilkonto skal tilladelsesindehaver hurtigst muligt og senest 5 arbejdsdage efter lukningen udbetale saldoen fra spillerens spilkonto til spilleren. Der må ikke kræves et gebyr for lukningen.


24-01-2019 16:29 #7| 0

For helvede er det noget svineri. De skulle bare udbetale og udelukke dig. (Casinoet er nok mariacasino som er ejet af unibet - men de er bare et gæt - men de kører i hvert fald 10% cashback reklamer i tv)

 


 

 

24-01-2019 16:48 #8| 1

@ElMalo

 

Synes ihvertfald PN skal indover, når nu den er på listen her........

 

https://www.pokernet.dk/forum/casino-traaden-uden-free-spins.html

 

 

24-01-2019 16:58 #9| 0

ElMalo - jeg håber at du får udbetalt dine 5.5 K og at spiludbyderen får et drag over nakken.

Det er oplevelser som dine, der gør at jeg aldrig benytter mig af bonustilbud og har en nærmest forsvindende lille tillid til online-spillesider.

24-01-2019 17:21 #10| 0

Bare for at være sikker på, at jeg forstår det korrekt.

Er der tale om "Cash back" på 10 pct af tab per uge? Det som Maria Casino reklamerer med?

Har du spillet på begge udfald i Baccarat?

24-01-2019 17:40 #11| 0
OP

Var lidt i tvivl om, hvorvidt det var "skik" at nævne navn, som er ganske rigtigt Maria Casino, men det har selvfølgelig selv erklæret sagen for lukket, så det er vel ok :) 
Har konsekvent spillet "Banker" (laveste house edge)
Glad for at høre, der er relativt enstemmig stillingstagen. 

Redigeret af ElMalo d. 24-01-2019 17:40
24-01-2019 17:45 #12| 0
OP
Bettet skrev:

Svar til spørgsmål 2:

 

Fra lovbekendtgørelse om onlinekasino

§ 21. Ved lukning af en spilkonto skal tilladelsesindehaver hurtigst muligt og senest 5 arbejdsdage efter lukningen udbetale saldoen fra spillerens spilkonto til spilleren. Der må ikke kræves et gebyr for lukningen.


 

 Tusind tak for denne konkrete henvisning! Det er mere end en måned siden, så de 5 hverdage må siges at være passeret. Det vil jeg straks prøve at sende til dem som en sidste udstrakt hånd. 
Jeg kan se at § 21 stk. 3 heller ikke er overholdt. 
Har intet dokumentation fået andet end CSV-filen fra support-medarbejderen, der var overbevist om, at jeg selv havde udbetalt indestående, så selv den fil er nok et rent held, jeg fik. Jeg tvivler stærkt på, at Spillemyndigheden skulle have fået noget dokumentation hellere ;)

Redigeret af ElMalo d. 24-01-2019 17:46
25-01-2019 02:26 #13| 0

 

Redigeret af wannooks d. 25-01-2019 02:27
25-01-2019 06:15 #14| 0

De 5 lovskrevne dage skides der, desværre, højt og flot på fra samtlige dansk-licenserede udbydere, det være sig indenfor Sportsbetting eller casino. Jeg taler, i begge tilfælde, af erfaring.

25-01-2019 08:11 #15| 2
OP

Ja, om det lige var 5 eller 15 hverdage, de skulle bruge, havde nu heller ikke gjort forskellen. Det er trods alt stadig en branche, hvor mange selskaber er vant til at kunne agere alene efter egne hjemmelavede og uskrevne love og regler. Det er dog tydeligt, at de aldrig har i sinde at udbetale her, eller følge øvrig regulering på området.
Bekendtgørelsen som Bettet var så god at henvise til, er relativt klart formuleret faktisk,og Maria Casino skider ikke kun på de 5 hverdage (§ 21), men også hele vejen gennem § 20 - 22, der alle foregår lovbrud mod. 
Det bliver interessant at se, om Spillemyndigheden reelt har nogen magt overfor udbydere ved så klare lovbrud som dette, eller om det blot er et gummistempel, der skal berettige skatteopkrævning.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar