The Big $109 - spille 99 med 27 BB

#1| 0

Hej PN,

Jeg frygter jeg er blevet lidt rusten rent poker wise og savner lidt sanity check.

Mit problem er at jeg frygter at spille for passivt, samtidig er udfordringen (som jeg oplever det) at i turneringer som The Big $109 at folk spiller ret tight-aggressivt i en struktur, der er tæt på at være turbo.


Anyway, jeg kunne godt bruge et sanity check - håber I vil tage godt imod mit indlæg og sig endelig til hvis I mangler noget info.


Hånden:

Vi er godt 1½ time inde i turneringen og godt fra penge. Med et par mislykkede flops/continuation bets er jeg nede i 27 BB. Average stack er 3.214.


PokerStars - Hold'em Tournament - $40/80 Blinds - 9 Players
Hand Converter from Pokerhand.org

MP3: $2,977
CO: $4,932
BTN: $2,175
SB: $2,753
BB: $2,381
UTG: $2,537
UTG+1: $4,817
MP1: $2,114
MP2: $3,197

Pre-flop: Dealt to BTN 9h 9c
(5 folds), CO raises to $200, BTN calls $200, (2 folds)

Flop: ($610) Tc 2s 6h (2 Players)
CO bets $280, BTN calls $280

Turn: ($1,170) 7c (2 Players)
CO bets $395, BTN???


Stats på Villian er VPP 13/PR 12/3BET6/CB 100, så til den stramme og agressive side.

Hero er lidt mere frisky, VPP 25/PR 14/3BET 0/CB 100, så måske en anelse mere glad for call-knappen. Det er over 71 hænder.


Jeg er i generelt tvivl om linjen, 3-better jeg pre kan et 4-bet fra villian ligne et fold for mig. Et call giver mig derimod fordelen ved at se et flop an i position med en fornuftig stak bag.


18-10-2015 22:08 #2| 0

synes det er en fin linje hvis du skubber på ham nu

19-10-2015 12:12 #3| 1

jam pre > 3b/c > flat

Redigeret af MeowImQh d. 19-10-2015 12:13
19-10-2015 12:25 #4| 0
OP
MeowImQh skrev:jam pre > 3b/c > flat

Det vil jeg gerne have uddybet - du vil simpelthen sende 99 til midten pre med 27 BB mod tight gut? Hvorfor ikke udnytte positionen? Jeg kan forstå 3bet - men lad mig høre dine argumenter.

19-10-2015 12:27 #5| 2

Du skal helt klart 3b pre.

Jeg er ikke enig i at shove er bedre end 3b+call når positionerne er som de er. Men shove er selvfølgelig også OK. Der er fordele og ulemper ved begge dele, men er ret sikker på 3b+call er bedre end shove med de her positioner og stacks.

Som spillet enig med Live, ind med pengene nu.

Redigeret af msm89dk d. 19-10-2015 13:09
19-10-2015 12:30 #6| 0

Til sådanne spots skal det dog siges, at det har rigtig meget at gøre med ens egen spillestil. Jeg 3better fx meget, og deraf er det her jo et super lækkert value og induce spot for en som mig. Men hvis det er dit første 3b og du generelt er rigtig passiv, så vil de fleste regs i Big $109 vide det, og din value mindskes således når du er aggressiv


Ovenstående kommentar skal også bruges til forståelse af 3betting i en mere generelt kontekst, men i det her spot hvor du er BTN vs CO open og i er 27bb deep, skal der altid 3-bettes imo, uanset ens image osv osv. Kan du selv finde årsagen hertil eller skal jeg uddybe?


Redigeret af msm89dk d. 19-10-2015 12:32
19-10-2015 12:32 #7| 0
OP

Jeg lægger lige resten af håndhistorikken op når der kommer flere indlæg. Hvis vi 3-better, hvad stiller vi op mod et 4-bet shove? Hvis han kalder vores 3-bet, hvordan spiller vi floppet? Jammer?

19-10-2015 12:36 #8| 0
beerplz skrev:Jeg lægger lige resten af håndhistorikken op når der kommer flere indlæg. Hvis vi 3-better, hvad stiller vi op mod et 4-bet shove? Hvis han kalder vores 3-bet, hvordan spiller vi floppet? Jammer?

Du 3-better for value og derfor skal du calle et 4-bet, hvilket også indikeres i at vi skriver "3b+call"


Hvis han kalder 3-bet er der nogle flops vi kan løfte speederen på og andre hvor vi går døde. Hvis du tænker det aktuelle flop så er det et godt flop for os

19-10-2015 12:46 #9| 0
msm89dk skrev:
Du 3-better for value og derfor skal du calle et 4-bet, hvilket også indikeres i at vi skriver "3b+call"

Hvis han kalder 3-bet er der nogle flops vi kan løfte speederen på og andre hvor vi går døde. Hvis du tænker det aktuelle flop så er det et godt flop for os

Det første 3 bet på 71 hænder fra en med en vpp på 25 - mener du ikke spiller ind ? når en calling-station for første gang 3 better sætter det vel alarmklokker i gang hos alle.


sad jeg med de stats er et jam direkte forfærdeligt .- call er ikke skidt pre imo, sålænge vi ikke bare folder af med et overkort - og slet ikke tieren, ingen tvivl om at op skal 3-bette mere dog, men et flat kan nu aldrig være helt skidt her, så længe man ikke direkte hader post-flop spil,

19-10-2015 12:56 #10| 0
Live skrev:
Det første 3 bet på 71 hænder fra en med en vpp på 25 - mener du ikke spiller ind ? når en calling-station for første gang 3 better sætter det vel alarmklokker i gang hos alle.


sad jeg med de stats er et jam direkte forfærdeligt .- call er ikke skidt pre imo, sålænge vi ikke bare folder af med et overkort - og slet ikke tieren, ingen tvivl om at op skal 3-bette mere dog, men et flat kan nu aldrig være helt skidt her, så længe man ikke direkte hader post-flop spil,

altså jeg kommenterer jo netop efterfølgende ind på betydningen af ens eget image


Men som en overordnet betragtning ændrer det ikke på hvordan jeg synes 99 BTN vs CO skal spilles, det må så være op til OP at ændre sin spillestil til noget mere optimalt. "beerplz" 3-betting er en af de klassiske indtægtskilder for en turneringsspiller, så du skal helt klart igang med at lege med værktøjskassen dér, se evt nogle videoer af andre spille (fx RIO) og registrer hvornår de vælger at 3-bette og prøv at forstå hvorfor (hvis de da ikke selv uddyber det)



19-10-2015 12:56 #11| 0
OP
msm89dk skrev:
Du 3-better for value og derfor skal du calle et 4-bet, hvilket også indikeres i at vi skriver "3b+call"

Hvis han kalder 3-bet er der nogle flops vi kan løfte speederen på og andre hvor vi går døde. Hvis du tænker det aktuelle flop så er det et godt flop for os

Tak for uddybning. Mit spørgsmål er så, hvilke hænder villain 4-better all-in med pre, siden der er value i at lave et 3-bet + call. Med villains stats ser jeg TT+, AQ, AK. Hvad siger du til den range? I min bog er vi bagud ganske ofte.


Live skrev:
Det første 3 bet på 71 hænder fra en med en vpp på 25 - mener du ikke spiller ind ? når en calling-station for første gang 3 better sætter det vel alarmklokker i gang hos alle.


sad jeg med de stats er et jam direkte forfærdeligt .- call er ikke skidt pre imo, sålænge vi ikke bare folder af med et overkort - og slet ikke tieren, ingen tvivl om at op skal 3-bette mere dog, men et flat kan nu aldrig være helt skidt her, så længe man ikke direkte hader post-flop spil,

Jeg er ellers enig med dig ift. jam. Overvejer mere om linjen bør være 3-bet + fold.

19-10-2015 12:57 #12| 0

3bet med 99 er da klart afhængig af hvor meget villian åbner fra CO, hvis villian åbner <20% fra CO forestiller jeg mig at det er ret dumt at 3b call 99.


Som spillet må call være en rigtig fin mulighed.

19-10-2015 13:08 #13| 0
beerplz skrev:Tak for uddybning. Mit spørgsmål er så, hvilke hænder villain 4-better all-in med pre, siden der er value i at lave et 3-bet + call. Med villains stats ser jeg TT+, AQ, AK. Hvad siger du til den range? I min bog er vi bagud ganske ofte.


Jeg er ellers enig med dig ift. jam. Overvejer mere om linjen bør være 3-bet + fold.


Villain er tight med hans åbningsrange + du har ikke 3-bettet imod ham ever - sådan ca worst-case scenario for at jamme eller 3-bet kalde af imo - men 3-bet fold med 99 for 27bb i disse positioner er endnu ringere imo.


MSM er dog den bedste mtt spiller i tråden, så hvis han mener at 3-bet call er mere profitabelt end et flat, så er det likely sandt



19-10-2015 13:08 #14| 0

Jeg har kommenteret uafhængigt af stats, men som en generel betragtning af hvad der er bedst, både ud fra min fortolkning af GTO og så krydret med hvad jeg mener om playerpoolens tendenser.

Du skriver ikke hvor mange hænder du har på villian, men jeg antog at det kun var fra den her session. Der kan du ikke rigtig bruge at han er 13/10 til noget hvis det er over 30 hænder eller 71 for den sags skyld. I har spillet early-game indtil videre og nu hvor stacks er mere shallow kan det sagtens være han åbner light fra CO og 4better ind med 22 imod et BTN 3-bet. Ift stats vil det være skidt af ham hvis han har siddet til bords med dig i 71 hænder og det er dit første 3-bet, men det fremgår ikke af OP hvad den præcise situation er ift dette.. det kan jo godt være du kun har siddet på det her bord i 20 hænder?


Derfor kommenterer jeg som sagt uafhængigt af stats, og i den sammenhæng kan jeg ikke forstå hvis folk ikke synes det er et godt og std spot at 3b+GII med 99 fra BTN vs CO 27bb deep ;)


@beerplz "Med villains stats ser jeg TT+, AQ, AK. Hvad siger du til den range? I min bog er vi bagud ganske ofte"

Det er en overfortolkning af stats at gøre hans range så snæver.

@beerplz "Jeg er ellers enig med dig ift. jam. Overvejer mere om linjen bør være 3-bet + fold."

Du må aldrig 3-bet folde 99 med de her stacks og positioner. Så er det meget bedre bare at shove ind hvis du er så usikker på tendenserne eller din villians reaktion i et helt specifikt spot


@becks

Når du kun caller 99 så kommer SB og BB meget oftere med fra blinds, hvilket betyder at en række flops er meget svære at spille for os med en 27xBB stack.

Derfor kan jeg ikke se hvorfor vi ikke vil 3bette en så stærk hånd som 99 her og bare GII. Det er rigtigt nok at vi ikke er fistpump glade når villian 4bshover (eller caller vores 3b-shove for den sags skyld), men det ændrer ikke på at når vi sidder med 99 og CO har RFI, så er det et meget profitabelt spot at 3-bette BTN i.


19-10-2015 13:21 #15| 0

Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men jeg tror mere det er fra en exploitive vinkel at 3b med 99 er godt end det er fra et GTO synspunkt. (Folk åbner alt for meget)


Jeg er desuden enig i at shove > 3b med 99.


Disclaimer: jeg gætter bare..

19-10-2015 13:21 #16| 0
OP

@MSN: Mange tak for en god uddybning. Du har nok ret i at jeg overfortolker villains stats, vi har desuden ikke siddet ved siden af hinanden hele tiden, men kun i ca 30 hænder vil jeg tro. Hvad er din holdning til spilletendenserne i The Big $109? Min oplevelse er nemlig at folk spiller rigtig stramt til og derfor tit har toppen af rangen når pengene ryger ind - selvom 27 BB er relativt shallow er vi stadig i early game og jeg har derfor en forventning om at villain stadig spiller til den stramme side.

19-10-2015 13:34 #17| 0
beerplz skrev:@MSN: Mange tak for en god uddybning. Du har nok ret i at jeg overfortolker villains stats, vi har desuden ikke siddet ved siden af hinanden hele tiden, men kun i ca 30 hænder vil jeg tro. Hvad er din holdning til spilletendenserne i The Big $109? Min oplevelse er nemlig at folk spiller rigtig stramt til og derfor tit har toppen af rangen når pengene ryger ind - selvom 27 BB er relativt shallow er vi stadig i early game og jeg har derfor en forventning om at villain stadig spiller til den stramme side.

Min oplevelse er at rigtig mange regs pt er af opfattelsen "dont fuck with my equity" også selvom de har forholdsvis tighte VPIP og PFR stats, og det vil sige at de ikke bare folder fx 44-88 i lateposition CO imod et BTN 3-bet, hvis de tror de kan have FE eller være ok inde imod deres villians range.

Hvad min holdning generelt er til The Big $109 og tendenser osv osv det bliver en for lang smøre til at jeg har tid til det lige nu.

At din oplevelse med at dine modstandere tit har toppen af rangen når pengene ryger ind kan meget vel hænge sammen med dine 3-bet tendenser. Folk bruger jo trackingprogrammer og derfor kan de se hvis du stort set aldrig 3-better, og det vil selv en dårlig reg kunne finde ud af at tilpasse sig efter, således at de kun kommer ind med de rigtig stærke hænder når du 3-better.

Jeg 3-better meget bredt og forholdsvis balanceret med value og bluffs. Derfor oplever jeg selvfølgelig at villians tilpasser sig til mig på en anden måde end de gør til dig.

Du kan helt sikkert forbedre din winrate ved at arbejde med din 3-betting range.


Redigeret af msm89dk d. 19-10-2015 13:45
19-10-2015 13:40 #18| 1

Er meget på linie med msm.


Selvfølgeligt elsker vi ikke ligefrem livet når der bliver 4B shovet uden at have en eller anden form for agro historik med villain. Positionere omkring LP - Blinds steal dynamiken gør dog at 99 må forventes at være tilpas højt oppe i BTN rangen til at det er det bedste play.


Men 3B fold er virkeligt skidt. Jeg syntes at 3B rangen passer bedre til at den er således at vi enten har nogle 3B bluff, som vi slipper mod 4B, eller nogen Value 3B som vi kommer afsted med. Der er 99 altså lige en tand for stærk til at folde i den dynamik omkring LP - Blinds.


Hvis vores plan er 3B fold med 99, så er flat eller fold sandsynligvis bedre.


Fold er selvfølgeligt aldrig end reel mulighed.


Tilbage er shove, flat eller 3B GII vs 4B. Der er nok ingen tvivl om at 3B shove er + Chips EV. Det er den nemme løsning hvor vi samler op uden at lade villain realisere sin EQ med en stor del af hans range.


Jeg syntes personligt at flat er noget akavet. Vi kommer meget ofte til at spille mindst 3 vejs da vi må forvente at især BB defender relativt bredt, hvor 99 altså bare bliver lidt et guesing game om vi er gode eller ej.


Jeg syntes bedst om et mindre 3B.


msm har vidst sagt det meste. Men for at opsumere hvad jeg tænker.


Vi kan få villain til at spazz 4B med worse.

Vi tager ofte potten ned uncontested og forhindrer de andre 3 spillere i at realisere deres equity.

Selv når vi kommer ind mod en stærk Ax er vi small favorit til at dobble op.

Nogen gange løber vi ind i 1010+ der har vi stadig 20 %.

Vi kan nogen gange save os selv og lave et hero fold, når der kommer et af de der syge SB cold 4B - BB call - CO 5B shove scenarier og lignende. Fremfor direkte openshove.

3B call 4B giver villain flere mulighder for at spille forkert i forhold til vores aktulle hånd end 3B shove gør.


19-10-2015 14:24 #19| 0
OP

Tak for input.


Hermed resten af HH:

Turn: ($1,170) 7c (2 Players)
CO bets $395, BTN raises to $1,685 and is all-in, CO calls $1,290

River: ($4,540) 6s (2 Players)

CO Showed Ad As
BTN Showed 9h 9c
CO wins $4,540


Jeg tager med mig at der skal 3-bettes pre - og at jeg som spillet ikke var helt off med at shove turn. Også selvom villian var i toppen af hans range.

Er der andre nuancer ift. resten af hånden?

19-10-2015 15:59 #20| 1


msm89dk skrev:Du skal helt klart 3b pre.
Jeg er ikke enig i at shove er bedre end 3b+call når positionerne er som de er. Men shove er selvfølgelig også OK. Der er fordele og ulemper ved begge dele, men er ret sikker på 3b+call er bedre end shove med de her positioner og stacks.
Som spillet enig med Live, ind med pengene nu.

Jeg forstår godt at du vil 3b/c hvis det var DIG der var i denne situation. Min lige nu ser jeg der fra beerplz' perspektiv.


Hans liv bliver nok nemmere hvis han bare shover pre.


Personligt ville jeg heller ikke shove, det kommer meget an på hvor confident man er i sit postflop game.

Redigeret af MeowImQh d. 19-10-2015 16:03
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar