Start af lille virksomhed

#1| 2

Hej PN,

Umiddelbart ligner dette et topic, som burde ligge på amino.dk, eller hos en iværksætter-hjælper, men giver alligevel PN den kredit at der kommer mange forskellige typer, som formodentlig har meget mere erfaring om dette end jeg har. Så inden jeg tager fat i eventuelle virksomheds/iværksætter hjælp via. kommunen eller andre steder, tænkte jeg, at jeg ville få nogle grundlæggende ting på plads herinde.

Sagen er at en kammerat og jeg har planer om at importere et produkt, forholdsvis billigt, fra England og sælge det videre i DK. Umiddelbart er det første skridt taget, vi har bestilt forskellige eksemplarer af produktet, som vi vil teste, samt undersøgt om markedet allerede er besat.

Produktet er som sådan ikke relevant her i topic, så det undlader jeg at kommentere på. Men det jeg nu vil vide er hvordan og hvorledes reglerne er med bestilling af produkt fra andet firma som man derefter sælger videre, og da vi gerne vil have at der ikke bliver problemer med skat o.lign. skal vores lille firma selvfølgelig registreres.

Info:
Jeg er studerende, og han er lige pt. på dagpenge via. A-kasse (Der er noget med at man skal oplyse hvis man starter virksomhed imens man er på dagpenge?).

Ressourcer:
Konceptet er at penge kun bliver brugt af os når vi har mulighed for at sælge noget videre, og ellers er det kun tid der vil blive brugt. Vi låner eller risikere altså ikke det store ved projektet.

Jeg er fornuftig til at sælge, og medbringer desuden noget empiri for produktet grundet min nuværende uddannelse og deltidsarbejde.
Han er uddannet inden for IT, og han er rimelig heftig til hjemmesider og den slags.

Mål:
Det er ikke meningen at vi skal blive rige, men hvis vi kan få projektet til at give en ROI på 1%+ vil det være en succes for os begge.

Spørgsmål:
- Hvilken form for firma skal vi starte?
- Hvad skal vi være obs på mht import, told, skat osv. ved at importere et produkt. (Dette er ikke mad)
- Hvad skal vi være opmærksom på i forhold til risk/reward
- Hvor mange procent skal vi sælge vores varer for i forhold til indkøbspris for at få overskud (modregning af skat, moms osv.)
- Nogle gode fif, tricks o.lign. til billig reklame eller måde at kontakte både de privatpersoner og firmaer der eventuelt ville kunne have nytte af vores produkt?

Tror det er det, men hvis i har noget andet på hjerte må i bare sige frem!

07-05-2014 13:11 #2| 0

Du mister formentlig en stor del af dine dagpenge hvis du starter egen virksomhed.

Så hvis det hvis det "bare" er noget hygge i ønsker at starte så ville jeg vente til du stod i en anden situation.

07-05-2014 13:13 #3| 0

Vent til du er i abejde med det lille projekt, også meget sikker på de nupper dine ddagpenge når du går i gang med projektet :(

07-05-2014 13:16 #4| 0
OP

Det er min kammerat, der er på dagpenge - Jeg er studerende, så det kommer ikke til at påvirke mig, og i princippet kan man vel bare registreres som ene ejer er firmaet, så han ikke mister sine dagpenge? :)

Vi er gode venner, så der er ikke noget lusk i det som sådan ud over at han selvfølgelig ikke skal miste sin eneste indtægt ved at starte noget, i sjov, sammen med mig..

07-05-2014 13:22 #6| 2

@chaph
Der er ikke noget lusk i det udover den del, hvor I snyder systemet... Lol :)
Lakse

07-05-2014 13:24 #7| 5

Kartze er også ved at starte en lille biks..

07-05-2014 13:28 #8| 0
chaph skrev:
Det er min kammerat, der er på dagpenge - Jeg er studerende, så det kommer ikke til at påvirke mig, og i princippet kan man vel bare registreres som ene ejer er firmaet, så han ikke mister sine dagpenge? :)

Vi er gode venner, så der er ikke noget lusk i det som sådan ud over at han selvfølgelig ikke skal miste sin eneste indtægt ved at starte noget, i sjov, sammen med mig..


et par problematikker.

1. Bliver han opdaget i det risikere han at miste dagpenge med tilbagevirkende kraft hvilket got kan blive en dyr omgang.

2. At det kun er dig der står registreret som ejer, ville være direkte idioti fra hans side af - Det fint nok i er gode venner nu her og aldrig kunne forstille jeg det skulle være anerledes. Men den dag du ved et tilfælde kommer til, at knalde hans 17 årig datter - og i lige pludselig ikke længere er venner så står han umådeligt dårligt i forhold til jeres "fælles" firma - Som på dette tidspunkt forhåbentlig repræsentere en vis værdi.

3. Det ulovligt
07-05-2014 13:38 #9| 0
chaph skrev:
Jeg er fornuftig til at sælge, og medbringer desuden noget empiri for produktet grundet min nuværende uddannelse og deltidsarbejde.
Han er uddannet inden for IT, og han er rimelig heftig til hjemmesider og den slags.

Mål:
Det er ikke meningen at vi skal blive rige, men hvis vi kan få projektet til at give en ROI på 1%+ vil det være en succes for os begge.

Spørgsmål:
- Hvilken form for firma skal vi starte?
- Hvad skal vi være obs på mht import, told, skat osv. ved at importere et produkt. (Dette er ikke mad)
- Hvad skal vi være opmærksom på i forhold til risk/reward
- Hvor mange procent skal vi sælge vores varer for i forhold til indkøbspris for at få overskud (modregning af skat, moms osv.)
- Nogle gode fif, tricks o.lign. til billig reklame eller måde at kontakte både de privatpersoner og firmaer der eventuelt ville kunne have nytte af vores produkt?


- Hvis ingen risiko, der er, og du stoler 100% på din ven, skal I lave et I/S. Alternativt et IVS, hvis du ikke 100% kan bekræfte begge
- EU er en toldunion, derfor ingen told. Du er altid skattepligtig. Momspligtig er de fleste produktsalg ved salg for mere end 50.000. Der er særregler for bla. brugte varer
- Kan ikke anbefale, at I selv laver bogføringen, da I ikke virker til at have særlige administrative forudsætninger
- De næste to spørgsmål kræver større viden
- Hvis du har salgserfaring, burde du vel selv kunne besvare de sidste to spørgsmål?

Jeg synes, at I for jeres egen skyld trænger til at gøre jer klart, hvad I har af særlige forudsætninger for at få succes med jeres "ide". Foreløbig læser jeg det, som om du selv er god til "salgstaler", og at din ven er god til hjemmesider. Er det nok til en succes?

Hvad mener du med, at en roi på 1% er nok. I skal ikke investere siger du, og roi er jo return on Investment. Hvordan vil du så opgøre den?

Jeg ønsker jer virkelig held og lykke med projektet men har på fornemmelsen, at I er en lang vej fra at have gjort forarbejdet - og det kan andre ikke gøre for jer med små soørgsmål her og der og brudstykker af historien.
07-05-2014 13:55 #10| 0

HUSK: Det er ulovligt at lave - noget som helst - forarbejde mens du er på dagpenge. Dvs kundekontakt, materialekøb, visitkort og meget mere, må du ikke lave på dagpenge. Heller ikke i weekend eller nat. Mit råd er at holde meget lav profil med projektet og ikke gøre noget der kan blive brugt imod dig senere hen.

Husk at bruge feriedagpenge før I begynder, ellers er pengene tabt.

Som studerende har du derimod frie rammer(så længe du tjener under fribeløbbet), kæmpe fordel for jer. Han kan starte firmaet og du kan i princippet komme i praktik der, hvis I kringler den. Mit råd er at personen på dagpenge holder sine dagpenge og den anden starter op på SU. Husk reglerne omkring firmaer er kringlet og det er altid nemmest at lave et enkeltmand. Som to mand skal I lave et interessentskab og problemet her at I har solidarisk og personlig gensidigt ansvar. Dvs vi skal op I et Aps eller A/S før riskoen ikke er personlig.

Der kommer med 90% sikkerhed til at gå ged i den med SKAT så sørg for at have en kontakt der. Revisor er ikke nødvendigt til at starte med, hvis I ved lidt om økonomi, ellers kan jeg hurtigt give et lynkursus i det basale. Det er ikke nødvendigt med økonomiprogrammer i starten. Det gode råd er at have en plan og nogle gode excell ark, og ikke smide papirerne i en kasse til senere.

FOKUS på produktet og ikke salget i sig selv, det gode produkt sælger sig selv(næsten)

startvaekst.dk/opstart/0/4

Redigeret af venlov d. 07-05-2014 14:23
07-05-2014 13:56 #11| 0
OP

Personligt synes jeg at det direkte svineri, at hvis man laver en virksomhed, der i princippet, de første 6 måneder giver et lille underskud grundet bogføring osv. at man skal miste sine dagpenge. (Det danske system længe leve.) - Betragt i stedet situationen som, at jeg laver et firma selv.

Ohep1 skrev:

- Hvis ingen risiko, der er, og du stoler 100% på din ven, skal I lave et I/S. Alternativt et IVS, hvis du ikke 100% kan bekræfte begge
- EU er en toldunion, derfor ingen told. Du er altid skattepligtig. Momspligtig er de fleste produktsalg ved salg for mere end 50.000. Der er særregler for bla. brugte varer
- Kan ikke anbefale, at I selv laver bogføringen, da I ikke virker til at have særlige administrative forudsætninger
- De næste to spørgsmål kræver større viden
- Hvis du har salgserfaring, burde du vel selv kunne besvare de sidste to spørgsmål?

Jeg synes, at I for jeres egen skyld trænger til at gøre jer klart, hvad I har af særlige forudsætninger for at få succes med jeres "ide". Foreløbig læser jeg det, som om du selv er god til "salgstaler", og at din ven er god til hjemmesider. Er det nok til en succes?

Hvad mener du med, at en roi på 1% er nok. I skal ikke investere siger du, og roi er jo return on Investment. Hvordan vil du så opgøre den?

Jeg ønsker jer virkelig held og lykke med projektet men har på fornemmelsen, at I er en lang vej fra at have gjort forarbejdet - og det kan andre ikke gøre for jer med små soørgsmål her og der og brudstykker af historien.


Stoler 100% på min ven - vi har kendt hinanden længe og der er ikke noget at komme efter der. - Desuden er der ingen af os der har nogle børn, som der ellers så fint bliver foreslået i tråden. (Tænker også at i har nogle kammerater som i stoler 100% på?).


Generelt tak for svarende Ohep - og salgserfaring er på kundekontaktsbasis, så det administrative har jeg ingen idé om, men altså - man skal sku da starte et sted? - Desuden er jeg udmærket godt klar over at vi er ca. 2% klar til en lancering af et eventuelt firma. - Men ville nu alligevel forsøge mig herinde, da det vil være super lærerigt for os begge to, og hvis vi har planer om at starte noget større op på et senere tidspunkt er denne erfaring GULDKORN værd.

Med hensyn til ROI, er jeg godt klar over hvad det betyder :). Vi investere penge i vores produkt og forsøger at få en positiv ROI ud af at sælge det videre?..

Men går ud fra at pokernet er det forkerte forum at skrive hvis man er HELT grøn på området :). Ellers mange tak!

Edit: Tak for svar Venlov, det er modtaget og forstået - prøver lige den hjemmeside :)
Redigeret af chaph d. 07-05-2014 13:58
07-05-2014 14:09 #12| 0

Rettede lige og skrev lidt guldkorn din info, har været præcis samme sted - og I knækker hurtigt nakken hvis I ikke starter op på den rigtige måde. Hjælper gerne hvis det er dét der gør forskellen i sidste ende.

Note: så lukkede jeg mit firma igen

07-05-2014 14:11 #13| 0
OP

Tak bro! - Fed info! - Du får nok lige en PM senere når vi er kommet lidt længere i forløbet :)

07-05-2014 14:47 #14| 0

Hvor i landet skal virksomheden have adresse?

Hvis i ikke har de store bogføringsskills vil jeg klart anbefale deniro.dk - det er super overskueligt og tilmed gratis!

Held og lykke med ideen!

07-05-2014 15:13 #15| 0
OP

Det bliver i Nordjylland, Aalborg

Tak for det Wombat :)

07-05-2014 15:22 #16| 0
venlov skrev:
Husk reglerne omkring firmaer er kringlet og det er altid nemmest at lave et enkeltmand. Som to mand skal I lave et interessentskab og problemet her at I har solidarisk og personlig gensidigt ansvar. Dvs vi skal op I et Aps eller A/S før riskoen ikke er personlig.

Der kommer med 90% sikkerhed til at gå ged i den med SKAT så sørg for at have en kontakt der. Revisor er ikke nødvendigt til at starte med, hvis I ved lidt om økonomi, ellers kan jeg hurtigt give et lynkursus i det basale.


Jeg synes ikke dine råd her er særligt gode. Det er utroligt vigtigt, at det gøres rigtigt, og de nye IVSer er fortrinlige til denne situation.

Det er korrekt, at revisor ikke kræves, men det kan ikke anbefales, at man har virksomhed uden en tilknyttet professionel økonomimand/kvinde tilknyttet.

Du skal tænke hele processen til ende - lige fra du har det første bilag, og indtil skatten og momsen skal betales. Jeg har oplevet adskillige eksempler, hvor det ville have været lettere/billigere at gå til en økonomikonsulent eller revisor fra start, i stedet for, at vedkommende skal redde trådene ud bagefter eller bogføre det hele forfra, fordi momsen er afregnet forkert, eller det er bogført helt forkert. Her rækker et "lynkursus i det basale" altså ikke - men fint, hvis du kan og vil lave hele deres regnskab næste sommer. Og forstår ikke rigtigt, hvorfor "Der kommer med 90% sikkerhed til at gå ged i den med SKAT". Du giver ham jo det ultimative lynkursus ;-)
Redigeret af Ohep1 d. 07-05-2014 15:23
07-05-2014 15:27 #17| 0

Og så lige en ekstra kommentar. I skal under ingen omstændigheder gå i den anden grøft med store business plans osv., som fx linket fra Venlov henviser til. Glem det i denne fase. Startvækst er ligesom det meste af det offentlige og halvoffentlige Danmark blevet et bureaukratisk cirkus. De har udmærkede råd, men brugt i den rigtige sammenhæng, fordi de jo skal dække alt fra Ole opfinder til jeres forslag.

07-05-2014 15:48 #18| 0

Kendte ikke til ivs før nu.

erhvervsstyrelsen.dk/ivaerksaetterselskab

07-05-2014 16:05 #19| 1

Når I har gjort jeres overvejelser omkring produkt/marked/salg osv. så send mig evt. en pm. Giver gerne 1 times gratis rådgivning på Skype eller in real life vedr. selskabsformer, bogføring, regnskab, skat, moms, import osv., dvs. alt "det kedelige administrative".

07-05-2014 16:05 #20| 0

80% af tråden er om din ven kan beholde sin dagpenge. Så tag dog et rengørings job eller avis rute og kom væk fra kontrol instanserne og begynde, at producere.



07-05-2014 20:56 #21| 0
OP
Ohep1 skrev:
Når I har gjort jeres overvejelser omkring produkt/marked/salg osv. så send mig evt. en pm. Giver gerne 1 times gratis rådgivning på Skype eller in real life vedr. selskabsformer, bogføring, regnskab, skat, moms, import osv., dvs. alt "det kedelige administrative".


Det er fandme flot Ohep1 - Jeg er en fan, og du hører nærmere så snart vi er kommet videre med vores lille projekt :)
07-05-2014 21:09 #22| 0

@ Chaph

Når i ligger adressen i Aalborg kan du/I med fordel tage kontakt til Nordjysk iværksætter netværk (NIN). Det er en fond der får tilskud af regionen og som for 1000kr kan tilbyde 12 timers valgfri rådgivning (NIN betaler resten). Rådgivningen bestemmer du helt 100% hvor du vil have fra, så længe det har noget med rådgivning. Jeg er selv virksomhedsejer og benyttede en stor del af mine 12 timer hos revisionsfirmaet BDO - havde jeg ikke været igennem NIN havde jeg ikke fået meget rådgivning for 1000kr der, så det kan klart anbefales.

Edit: Rådgivnigen kan selvfølgelig også være hos et reklame bereau eller noget helt andet.

Redigeret af WombatInCombat d. 07-05-2014 21:11
07-05-2014 21:26 #23| 1

Synes at folk skyder det hurtigt ned omkring dagpenge og selvstændig virksomhed. Hvis det er en bibeskæftigelse og din makker altså godt vil kunne passe et arbejde og have denne virksomhed ved siden af vil han godt kunne få dagpenge i op til 78 uger. Spørg dog A-kassen omkring det for at være sikre på, at det godtages som bibeskæftigelse.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar