Skal låne 185 k i friværdi..smartest ?

#1| 0

Står og skal låne 185 k kr i min ejelejlighed, til nyt tag altaner og kviste på ejendom

jeg skylder pt ca 265 k...og lejlighed er vuderet til 720 K

så har ingen problemer med at låne :D

MEN

Jeg ville gerne lave et 20 års 5 % lån

dette blev rådgiver ved med at prøve at snakke mig fra, sagde hun ville få svært ved at sælge obligationer, og hun blev ved med at prøve at tale mig fra det

hun ville havde jeg skulle lave friværdi konto til 3:82 % rente
hvilke jo er billigt

men er bange for renten stiger

og har snakket med forskellige, og set på obligationskurser

og føler egentlig jeg er ved at blive bondefanget

hun sagde også, jeg var den første, hun havde hørt var bange for rentestigninger, men siger de da konstant i TV

For er det ikke noget vrøvl, hun ikke kan sælge, eller få ordentlig pris for obligationer...tror bare det er fordi hun ikke vil give mig fast rente.....

sgade ja til hun skulle starte på friværdikonto...men har sgu fortrudt lidt..og intet er jo underskrevet eller lavet endnu

Nogen der har en mening om 5 % fast forrentet..eller friværdi konto er smartest...mest sikkert ?

11-05-2009 01:33 #2| 0

Jeg synes at du skal tage det 5% lån du taler om.
Du kan ikke gøre noget mere fornuftigt end det.
Jeg synes iøvrigt også at det er flot at du tager det over 20 år, mange ville bare tage det over 30 år.

Mvh Simon

11-05-2009 01:37 #3| 0

Hvis det er over 20 år kan du vel komme ned i 4 % obligationen.

11-05-2009 01:38 #4| 0
OP

da jeg købte lejlighed lånte jeg 300 k

ved 30 år 2000 pr måned

ved 20 år 2200 pr måned

Men ikke det der er det vigtigte

hvis man flytter efter 10 år...gør mange

har du ved 30 års 20 år igen..og nærmest kun betalt rente

jeg skylder 185 k efter 10 år..og nu det begynder at gå stærkt

fandt senere ud af, man også kunne få 15 års..har min storbror...og det havde jo været guld..her efter 10 år :-)

så vil også anbefale ALLE, at for udregnet både 30 og 20 års, før de bestemmer sig...for har de råd til den smule mere, er kortest mulig tid vejen frem....i hvert fald i min bog

11-05-2009 01:40 #5| 0
OP

ja shoppen...så også der fandtes en 4 % i avisen

skal jeg bare gå efter den lavest mulige..alså 4 %..eller kan der være ulemper ved den i forhold til 5 % en ?

fatter sgu ikke helt de obligationer

11-05-2009 01:41 #6| 0

pokertube.com/Movies.aspx?movie=9383&title=High_Stakes_Poker_S05_Ep3_3_4&player=1&page=0&KeyID=1&list=5

10 års 3 % i kurs næsten 100 + hvis renten stiger ender den i kurs 70-80 stykker så har du 20% af gælden.

11-05-2009 01:43 #7| 0

Du kan skære en del af restgælden væk ved 5% lån
Det er vist en god deal:)

11-05-2009 01:43 #8| 0

ja lavest mulig rente til højest kurs.

11-05-2009 01:52 #9| 0

Hvis renten stiger til eksempelvis 5,5% som den vist var ved juletid vil en 5% 30 års kurs ca være 84. Har selv 5% så kender ldit til det ,-) og er pissesur ovr jeg ikke fik konverteret.

11-05-2009 02:11 #10| 0

er ret sikker på at hun godt kan sælge 20 års en men er usikker på hvad kursen er i forhold til 30 års en. men der kunne også være den lille finesse i at hun ved friværdi kontoen får alle renteindtægterne i banken fremfor realkredit instituttet. Men ja som andre også harnævn så er 15 års også en mulighed....
Hvis intet er underskrevet så skal du bare forlange at se nogle beregninger på det du gerne vil se.. det tager hende ca 30 min at lave de beregninger.. friværdi kontoen er kon hvis jeg har forstået den rigtig og er det samme som andre banker et fornuftigt alternativ hvis du over en længere periode er usikker på hvor meget du kan afdrage og hvor mange udgifter du har...

11-05-2009 02:12 #11| 0

Hun får jo osse provision hvis hun tjener ekstra til banken. Derfor er bankens rådgiver egenligt bare vildleder...

11-05-2009 03:10 #12| 0
OP

Det er nykredit bamk

jeg snakkede med hende i telfon torsdag ca 13..og hun sagde hun ville gå igang med papire

men tager derned i morgen formiddag, og siger hun skal lave til bud på både 5% 4 % og 20 år...og 15 år.....

og at hun umiddelbart godt kan sætte den friværdi konto i bero

er iøvrigt en lille fejl i mine tal...jeg skylder 185 k lejlighed...65 k (gamle billån)...plus minus 15 k på kassekredit

skal låne 105 k til forbedringeinger af tag og altaner og det...og låner så 80 ekstra til at betale kassekredit, og billån ud

så hvis alt går efter min plan.....har jeg så et lån på 300 k...hvor jeg mangler 185 k...og 10 år, før det er helt væj...til ca 2200 pr måned

plus et nyt på 185 k over ca 20 år på 4-5 %....som vel bliver på omkring 1500 kr pr måned..de næste 20 år

jeg ser ingen grund til at ændre på det 10 år gamle lån'

Lyder dette ikke som en ok fornuftig...og i hvert fald fald super fremtidssikret plan ?

vil jo også stadig havde masser af friværdi :-)

11-05-2009 06:05 #13| 0

Jow fin ide. Det der banklån = sucks hvis renten stiger..

11-05-2009 09:03 #14| 0

Mbonb hvis du lige husker mig på det skal jeg nok lige prøve at forklare dig hvordan det med obligationer virker. Det kan nemlig godt være at det lån hun vil "sælge" dig er det bedste, men tag lige fat i mig næste gang du er i klubben.

Mvh Johan

11-05-2009 10:22 #16| 0

Jeg synes du skal finde en anden bank eller absolut minimum få en anden rådgiver, det er jo helt væk i skoven det råd hun kommer med. Som de andre siger, det er det helt rigtige du har gang i. Jeg kan se RD har 4% over 15 år til kurs 96, det bliver du glad for.

11-05-2009 10:55 #17| 0

Sidder selv i en bank oghandler med bl.a. obligationer. Når du indfrier andre lån til en højere rente og du har plads til det i dit rådighedsbeløb så er det fint at tage 15 eller 20 års lån.

Det med prisstillelsen på obligationerne siger hun fordi der ikke laves så mange 20 års lån og derfor kan der være lidt usikkerhed om hvilken kurs du kan få solgt obligationerne til, hvorimod på 30 års lån ved man hvad kursen bliver. MEN på det beløb du taler om betyder det meget meget lidt, så når du har det bedst med en fast rente skal du tage det lån og så med 15 eller 20 års løbetid.

Omkring renten, det er rigtigt at alle forventer den skal falde yderligere før den skal stige igen, men man skal være opmærksom på at der er en stor mulighed for at få højere inflation og dermed en højere rente de kommende år, fordi der kommer vækst igen og fordi nationalbankerne i øjeblikket sender flere penge ud i systemet og det skaber inflation.

11-05-2009 11:18 #19| 0
OP

1000 tak for hjælpen til alle..er på vej ned i nykredit nu :D

Johan....Det var da selvfølgelig allerede en del af planen at spørge dig, men var jo lidt en hastesag at få det ændret :D

det er bare en tilfældig rådgiver man får over telefonen....

Så ikke så meget mit valg :D

Har ellers været rigtig glad for nykredit....men da sidste gang jeg stoler på en bankrådgiver...uden at spørge andre til råds

11-05-2009 11:34 #20| 0

1. Lånets størrelse:

Lånet er så tilpas lille at omkostningerne til lånet gøres bedst med et banklån eller andet. Dette kan dog have ændret sig under finanskrisen, idet bankerne kan have sat deres gebyrer op.

2. Valg af løbetid:
som det er p.t. har vi en almindelig rentekurve, dvs. en rentekurve, hvor renten stiger i takt med fordringens længde.

Ved en alm. rentekurve vil det være billigst at finansiere sig så kort som muligt, dog skal man have for øje om lånet senere skal omlægges/refinansieres.

MHT Obligationslån er et obligationslån i et dansk realkreditinstitut konverterbart, dvs kan til enhver tid indfries til kurs 100.

DVS du tager et lån med fast løbetid, men får en option på konvertering med.

Hvis renten stiger, kan du omlægge med kraftigt faldende restgæld, og hvis renten så kommer ned igen, kan du høste 2 steder - din gæld er faldet, og nu falder din månedlige ydelse så også.

Starter renten med at falde derimod, vil du kunne indfri og få lavere ydelse.

Disse fordele "betaler" du for i form af den ekstrarente den konvertible obligation giver i forhold til en tilsvarende inkonvertibel.

Så når du og din bror vælger kortere end alm lån, gør I det med en ydelsesstigning, og en mindre mulighed for omlægning.

Da lånets størrelse er begrænset giver det rigtig god mening at gøre det på denne måde, idet I ikke vil stå som store vindere hvis konverteringscirkusset går i gang igen.

MHT banklån - Pas på med banker og variable renter. Bare i løbet af det seneste år har de udvidet rentemarginalen markant.

11-05-2009 11:47 #21| 0

Har l9ige tænkt den igennem igen.

Pas på, og sæt dig ordentligt ind i markedet:

Vil du have realkredit instituttet til at udstede 15-20 års lån, bliver det sandsynligvis i en meget illikvid serie, hvorfor du får en langt dårligere kurs når du skal sælge obligationerne (og bruge pengene)

Samtidig har du en risiko ved det illikvide marked, idet det kan begrænse dine handelsmuligheder betydeligt.

Eksenmpel: om 5 år vil du sælge din lejlighed - du skylder 400K og obligationen står billigt i kurs 80 grundet rentestigninger.

Salget er ved at falde på plads, og du skal aflevere de lånte obligationer tilbage til realkredit instituttet - hmmm ud og købe obligationen op.

Nu er problemet at obligationen er så illikvid at den ikke handles men er havnet hos ATP, LD og andre pensionsforvaltere der hygger sig godt med at indkassere renter fra dig, og ingen gider sælge obligationen til dig, og du må indfri til kurs 100 ! - 80K ned i kloakken ved at have valgt et illikvidt lån.

Det samme ved udstedelsen: Investor kræver en betydelig merrente for at placere penge i det illikvide papir, idet investor ikke aner om der er købere i markedet for et illikvidt papir når investor vil sælge igen.



Samlet vil jeg vurdere at det er en dårlig ide at tage illikvide låneserier med mindre du er sikker på at bo der i resten af lånets løbetid.

MVH

Carl

11-05-2009 11:54 #22| 0
OP

hmmm...sikken en smøre..tak for den

Jeg konvertere normalt ikke mine lån om, da de er for små, i forhold til, udgifter ved konvertering....og har fået lidt et had til de konverteringer..da de sender tilbud om dem konstant...men tit smider dem op på 20 år igen..for at få det til at se bedre ud

er rigtig glad for min lejlighed...og regner med jeg skal ud med benene forrest :D...og ikke tidliger end om 20 år.....når den så er helt min

f

11-05-2009 12:09 #23| 0

@mbond.

Med de yderligere informationer er jeg ret sikker på at du er ved at tage det rette valg - låse renten hele løbetiden, og så ikke tænke yderligere over det.

Tænk dog over evt ændringer i familieforhold lynhurtigt kan få tingene til at se anderledes ud.

GL

Carl

11-05-2009 12:59 #24| 0
OP

Jeg fik mit 20 årige 5 %

Og hun var faktisk rigtig flink, viste hende denne tråd...Så grinede hyn lidt, og sagde jeg selvfølgelig fik det som jeg ville havde det...INSTANT

og nu kan jeg i hvert fald sove rolig om natten...uanset hvor mange penge bush og obama trykker....

for min skyld kan rente ryge i 20 % igen nu...har den været før, og er mit bud den er det igen inden 10 år....men aner da intet om den slags

føler bare hele verden bruger flere penge end den har, og finanssektoren intet har lært, men bare finder nye metoder at skumme fløden på...så tror det ender helt galt....før det bliver godt igen...

mange tak for hjælp til alle

pokernet er dælmende et dejligt sted at få svar :D

selv om der trolls, spammere, donks..og meget andet godtfolk :)

11-05-2009 13:45 #25| 0

Spil poker for pengene istedet, så er det lån betalt ud på ingen tid!

11-05-2009 15:10 #26| 0

Jeg har anbefalet denne tråd til vidensbanken, ikke så meget på grund af de opklarende spørgsmål/svar i tråden, men grundet det noget utraditionelle syn på boligfinansieringen som mbond lægger for dagen

Den udtrykker en meget sund holdning som mange mennesker kunne bruge positivt (jeg selv incl)

11-05-2009 15:40 #27| 0

Hvis den skal i vidensbanken, er det måske en god idé at slette første halvdel af svarene. Flere af de "gode" råd, der bliver givet i starten, er vist fra folk, som gætter en del og egentlig ikke ved ret meget om emnet...

Her til sidst kommer der dog en del mere kød på - tydeligvis fra personer med solid viden om emnet...

14-05-2009 14:39 #28| 0
OP

Nå har lige skrevet under så vil lige skrive hvordan det blev

det blev 188 k 5 % til kurs 98.3 over 20 år

der er en del udgifter ved den type lån.....
kurstab 3200
kurtage 277
lånoptagelse 4000
sagsekspedition 4000
tinglysning 4300

ialt 15777

så får ca 173 k udbetalt

jeg skal betal 1332 pr måned før skat

på det lån jeg havde på ca 65 k..betalte jeg 1072

Hun sagde det kun havde kostet 3000 at lave friværdi konto

så har pt kostet mig ca 12000 at gøre det på min måde...plus ca 2000 i renter pr år, hvis rente forbliver 3.82 på friværdikonto i 20 år

til gengæld skal renten nok ikke stioge til meget over 8 %, før renter ville overstige afdrag, med en afbetaling på 1332 pr måned...og over 20 år kan det jo sagtens ske....vil skyde på at en gennemsnits rente på ca 6 % over 20 år på friværdikonto...ville give ca samme resultat

som mit fastforrentede lån

men jeg er sikker på rente og afdrag nu, uanset hvad der sker..og sgu også noget værd :D





14-05-2009 15:16 #29| 0

@mbond.

tillykke med det.

Jeg er meget enig med dig i betragtningerne omkring den forventede EV ved det valg du har truffet, og den sikring du har fået er jo egentligt ret meget værd (der må kunne sættes en pris på sådan en forsikring)

En ting jeg kom til at tænke på som din løsning IKKE tager højde for:

1. Skulle du igennem de 20år spare mere op (uanset formål) end du afdrager, vil du med et friværdi lån kunne nedbringe restgælden variabelt, hvorved du får udlånsrente af din opsparing. med en rentemarginal på 2-3% bliver det også til en del.

2. Skulle du få brug for yderligere kredit (uanset formål) vil en restværdikonto bare kunne trækkes i bund, hvorved du sparer låneomkostninger. Smart måde at holde lave omkostninger når man skifter bil. (for nogle - hmmm mig ?- er det dog for let en adgang til kredit)

Til gengæld:
Du er ikke afhængig af bankens velbefindende !

Carl

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar