Ret til kompensation ved flyforsinkelse

#1| 0

Hej PN,

Jeg skulle være fløjet fra Kastrup - Toronto her kl 11.25, med Air Canada. Desværre er flyet forsinket og først sat til afgang kl 13.45. Mit helt store problem er dog, at jeg skal nå et forbindelsfly fra Toronto - San José, Costa Rica. Pga forsinkelsen så lander jeg først i Toronto kl 17.25 (canadisk tid) , og forbindelsesflyet til San José letter 17.20.

Air Canada personalet har oplyst mig om, at jeg ikke skal forvente at nå mit fly til San José, og at jeg derudover må forberede mig på at skulle overnatte i Toronto da der ikke er flere fly til San José før i morgen.

Jeg har prøvet at søge lidt på de muligheder jeg har ift en kompensation, men reglerne virker noget kringlede, derfor vil jeg høre om der er nogle kloge hoveder på PN, som kan være behjælpelige med information vedr. mine rettigheder og hvad jeg har krav på?

Bonus info:
Flybilletten er købt som én samlet billet t/r, via flybillet.dk. Air Canada står for alle flyvningerne.

På forhånd tak.
- Themilkman

17-03-2019 12:04 #2| 0

Kommer lidt an på hvad grunden til forsinkelsen er. 

Normalt plejer man at sige 600€ for de internationale lange flyvninger hvor ankomst til slutdestinationen er mere end 3timer forsinket.

Men gem kvitteringer på mad, drikke, hotel osv. 

 


17-03-2019 13:52 #3| 0

OFF topic, men hvor skal du hen i CR? Jeg er selv lige kommet retur fra La Fortuna i onsdags .

 

Bortset fra det, så bliver du vel indkvarteret og bespist af Air Canada?

Redigeret af LoneRangR d. 17-03-2019 13:56
17-03-2019 14:23 #4| 0

Jeg er ret sikker på du skal kontakte Aircanada så vil de sørge for dig. 
det er jo 100% deres fejl og ansvar. 

17-03-2019 14:56 #5| 0

Når du lander i Toronto og konstatere du ikke nået flyet videre, går du hen til Air Canada's desk i lufthavnen og de hjælper dig med overnatning mv på deres regning.


Ret standard og skulle ikke være problemer. 

18-03-2019 00:26 #6| 0
Bettet skrev:

Når du lander i Toronto og konstatere du ikke nået flyet videre, går du hen til Air Canada's desk i lufthavnen og de hjælper dig med overnatning mv på deres regning.

 

Ret standard og skulle ikke være problemer. 

 

 Plus 600€ for forsinkelsen. 

18-03-2019 00:39 #7| 0

Tak for alle svar.

Jeg er nu landet i Toronto og er blevet indlogeret i et udmærket lufthavnshotel. Jeg har fået nogle food vouchers som dækker aftensmad og morgenmad. Jeg efterspurgte personalet omkring hvilken kompensation jeg var berettiget til, men fik ikke et tydeligt svar. De henviste til Air Canadas webpage, hvor jeg skal udfylde en online formular - spændende hvad udfaldet på det bliver.

Lonerangr:
Jeg tager faktisk til La Fortuna på tirsdag. Hvis du har nogle gode tips må du meget gerne dele dem! :)

18-03-2019 02:15 #8| 0
TheMilkMan skrev:

Tak for alle svar.

Jeg er nu landet i Toronto og er blevet indlogeret i et udmærket lufthavnshotel. Jeg har fået nogle food vouchers som dækker aftensmad og morgenmad. Jeg efterspurgte personalet omkring hvilken kompensation jeg var berettiget til, men fik ikke et tydeligt svar. De henviste til Air Canadas webpage, hvor jeg skal udfylde en online formular - spændende hvad udfaldet på det bliver.

Lonerangr:
Jeg tager faktisk til La Fortuna på tirsdag. Hvis du har nogle gode tips må du meget gerne dele dem! :)

 

 For at undgå at punge ud ,så er set vist standard at service niveauet er mega lavt når du spørger ind til dine rettigheder. 

18-03-2019 08:04 #9| 0

Jeg har benyttet flypenge.dk til dette. Virkede fint.

18-03-2019 08:15 #10| 0

Ingen grund til at bruge flypenge.dk eller andre tilsvarende.

 

Du er beregtiget til 600 EU i kompensation ved forsinkelser udover 4 timer. Den er ikke så meget længere.

 

Du tager den selv med flyselskabet fremfor at betale 20-25 % af din kompensation til selskaber som flypenge.dk.

Redigeret af klondike d. 18-03-2019 10:44
18-03-2019 10:17 #11| 2
TheMilkMan skrev:



Lonerangr:
Jeg tager faktisk til La Fortuna på tirsdag. Hvis du har nogle gode tips må du meget gerne dele dem! :)

 

 Hvis du er til travetur i regnskoven, så Mirador El Silencio. Deres lavatrail er kedelig, så Arenal 1968 Mirador y Senderos er også et must. La Catarata er også et besøg værd. Hvad angår mad, så er History Restaurent and bar lounge et godt besøg. 2 km nord for La Fortuna. Det er ved hotellet jeg boede på. Kommer du forbi, så hils endelig tjeneren Diego fra ham fra Grønland. For guidede tours vil jeg anbefale at bruge Jacomar.

 

For at komme tæt på dyrelivet er Ecocentro Danaus et fedt sted, især deres guidede tur.

 

Spørg endelig løs hvis det skulle blive aktuelt

Redigeret af LoneRangR d. 18-03-2019 10:20
19-03-2019 14:28 #12| 0
klondike skrev:

Ingen grund til at bruge flypenge.dk eller andre tilsvarende.

 

Du er beregtiget til 600 EU i kompensation ved forsinkelser udover 4 timer. Den er ikke så meget længere.

 

Du tager den selv med flyselskabet fremfor at betale 20-25 % af din kompensation til selskaber som flypenge.dk.

 

 

Det kommer an på hvad årsagen til forsinkelsen er. Hvis det er, udover flyselskabets magt, f.eks dårligt vejr, så modtager man ikke kompensation.
Såfremt det er flyselskabets skyld, eks. problemer med teknikken, eller lignende, så er man berettiget,
19-03-2019 14:58 #13| 0

Reglerne er helt klare og kan googles ret nemt. Det er rigtigt, hvad der er blevet skrevet: 

Økonomisk kompensation ved aflysninger

Økonomisk kompensation har du generelt ret til, hvis dit fly bliver aflyst. 

Du har ret til:

- 250 euro for flyvninger på højst 1.500 km.

- 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU.

- 600 euro for flyvninger, som er længere end 3.500 km uden for EU.


Du har ikke ret til kompensation hvis:

- Aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder som nogle strejker, politisk uro eller sikkerhedsproblemer, som flyselskabet ikke kunne have undgået. 

- Du har fået besked om aflysningen mindst 2 uger før den planlagte afrejse.

- Flyselskabet har givet besked om aflysningen mellem 2 uger og 7 dage før afrejse og har tilbudt omlægning af rejsen, så du er fremme senest 4 timer senere end først planlagt.

- Flyselskabet har givet besked om aflysningen mindre end 7 dage før afrejse og har tilbudt omlægning af rejsen, så du er fremme senest 2 timer senere end først planlagt.


Flyselskabet skal altid bevise, at de har givet dig besked om aflysningen, og hvornår det er sket.

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rettigheder-ved-flyrejser/hvis-flyet-er-aflyst-eller-forsinket

 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar