PNVA: Udlejers malerregning ved fraflyt.

#1| 0

Pokernet har før hjulpet mig med off-topic spørgsmål, så jeg prøver igen.

Fredag d. 13 februar gennemgik jeg, min kammerat jeg delte lejligheden med og udlejer lejligheden. Vi har endnu ikke modtaget nogen opgørelse fra udlejer, hvad det kom til at koste. Jeg har derfor ringet og rykket ham for den i dag. Han sagde, at den kom, når den var klar. Men han kunne fortælle, at malerarbejdet løber op i 24.000,- for en 4 værelses lejlighed på 115 kvm.

Er det ikke en forrykt høj pris? Hvordan skal vi forholde os, hvis det er alt for højt?
Det kan nævnes, at lejligheden blev leveret tilbage til udlejer i god stand, og væggene så pæne ud, og der skulle ikke spartles meget. Det er endvidere ikke røget i lejligheden. Udlejer sagde, at han ville bruge hans egen maler, da han vidste at han leverede et godt stykke arbejde.

Håber på noget input! Kommentarer om andet i forhold til fraflytning modtages gerne.

Mvh. Mikkel

21-04-2009 14:15 #2| 0

Ved ikke om det er uhørt, men det lyder dyrt.. Tror jeg gav ca. 10K for 90 kvm. Prøv at indhent tilbud på www.byggetilbud.dk (gratis)... Så kan du jo holde det op imod den pris, jeres udlejer forlanger. Og du har jo også krav på at se en kvitt. fra malerfirmaet. Mener engang at have set en udsendelse, hvor der var over 70% forskel på et tilbud fra en maler i KBH, og en i Nordsjælland - Så det er vist en jungle, at bevæge sig rundt i.

21-04-2009 14:36 #3| 0

OMFG det lyder dyrt! Helt sick dyrt imo!

Da jeg flyttede fra min lejlighed (45 kvm) skulle jeg af med intet. Og det paa trods af, at jeg havde haft diverse billeder oppe (ikke spartlet bagefter), roeget i lejligheden og der desuden var lidt forskellige ting der var i smaastykker/havde skrammer.

Der kan godt nok vaere stor forskel paa udlejer/vicevaert. - Min vicevaert var kanon, ogsaa ham der tjekkede lejligheden.

Check som kennedinho tilbud paa byggetilbud.dk.

21-04-2009 14:39 #4| 0
OP

@Kennedinho
Tak for kommentaren. Jeg vil prøve at indhente tilbud derinde fra. Dog er jeg ikke glad for, at en malermester sidder og regner tilbud på en fiktiv opgave. Men hvis det ikke kan være anderledes.

Det er forresten i Odense.

@KS
Tak for kommentaren.

21-04-2009 14:47 #5| 0

Er lige flyttet fra en lejlighed på 60 kvardratmeter, indhentede 3 forskellioge malertilbud, på henholdsvis 8000, 9500 og 22000!!

Ham der kom med tilbuddet på 22000 fik da os lige et opkald, hvor jeg fortalte hvilken svindlerbutik han kørte.

Men pointen er det svinger helt vildt, og står der i jeres lejekontrakt at i skal benytte udlejers maler ( hvilket i under alle omstændigheder nok skrev under på da i havde udflytningssyn) så kan i ikke gøre noget overhovedet.

Vil os gerne lige gøre opmærksom på at alle udlejere opkræver ca 750 kr for indflytning og fraflytningssyn dette er IKKE lovligt!

21-04-2009 16:18 #6| 0

@Lillie...

"Alle" udlejere gør ikke :D Jeg har ikke mødt en endnu.... Men der opkræves gebyr for vand- & varmeaflæsning...

21-04-2009 16:29 #7| 0

Hvis du har afleveret nøglen til lejligheden er der nok ikke noget at gøre, nu bestemmer han hvem som maler lejligheden. Hvis du stadig har nøglen og tid nok til du fraflytter har du ret til selv at få en malermester til at klare det.

Tror du må betale de 24000 og tage det som en lærestreg, de er grove de udlejere men du er beskyttet i hoved og røv af lejeloven. Lær den at kende før du lejer igen.

21-04-2009 16:53 #8| 0

Hej Mikkel
Jeg er selv malermester. 19200 + moms giver 24k. Et værelse på ca 15-20 m2 inkl træværk/dør koster ca 3500 + moms i min biks Alt efter stand selvfølgelig og det inkl 2 x maling. Skal det kun smøres over en enkelt gang ligger det omkring 2,2k + moms.
Jeg ved intet om hvor meget der skal laves hos dig, så det selvfølgelig svært
at give dig en pris på hvad det skal koste helt præcis uden at have set det.
110 m2 er en pænt stor lejlighed og de første 3 -3,5k ryger til maling, afdækningspap osv. så der ca 16k tilbage til arbejds løn og et firma skal også gerne give bare lidt overskud ud over løn + ting som bil, værksted osv bliver jo også betalt af dig som kunde. Nogen psyko pris syntes jeg ikke det er.
Men jeg er sikkert heller ikke den billigeste maler du finder i KBH, men heller ikke den dyreste :P.
Håber i finder ud af det, på en god måde ( nogle udlejere kan være nogle rigtige svin når der skal skrives regninger)
Berg

21-04-2009 16:59 #9| 0

@Liger

Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer skriftlig oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed.

Afholdes der syn i forbindelse med fraflytningen af lejemålet og er der beboerrepræsentation i ejendommen, skal udlejer spørge, om du ønsker, at beboerrepræsentanterne indkaldes til synet. Det er altid en god ide at sørge for, at beboerrepræsentanterne eventuelt kan være til stede ved synet, da de kender ejendommens forhold og også kan fungere som vidner ved en eventuel boligretssag. Er du uenig i de krav udlejeren stiller så lad være med at underskrive fraflytningsrapporten og kontakt Lejernes LO med det samme.

Hvis ikke du har modtaget kravene på skrift inden 14 dage efter fraflytning har udlejer ikke længerre krav på noget som helst og skal selv betale for istandsættelsen:-)

21-04-2009 17:07 #10| 0

Det er næsten korrekt hvad tojen2 skriver.

Udlejer skal inden der er gået 14 dage have sendt en opgørelse over de ting som du skal betale for. Tiden posten tager om at bringe den ud er til din ulempe. Det hjælper ikke at nægte at modtage brevet eller lade som om du ikke har fået det, så længe han altså kan bevise det er sendt.

21-04-2009 17:11 #11| 0

@Wombart

Jeg mener faktisk det er udlejers ansvar at brevet når frem til modtageren, og derfor gør han klogest i at sende det anbefalet:-)

21-04-2009 17:15 #12| 0

@Liger

Mit bedste råd til dig er helt klart at melde dig ind i LLO, hvilket koster 500kr og ligeså snart du kan vise kvitteringen for at du har betalt så tager de sagen i deres hånd og kører den for dig. Så ligger de hele sagen for huslejenævnet som så dømmer sagen.

Hvis ikke du har modtaget nogen opgørelse inden for de 14 dage, er jeg 99% sikker på at de dømmer til din fordel:-)

21-04-2009 17:48 #13| 0

@ Tojen2...

Nej, når udlejer skal give besked er det et påbud, hvorfor forsinkelse eller manglende fremkomst påhviler modtager, så længe der er benyttet et forsvarligt befordringsmiddel, og udlejer har dokumentation herpå.

Mht. selve fristen, så opfylder flyttesynet jo netop denne 2 ugers frist. Udlejer giver typisk skriftlig meddelelse om, hvilke arbejder der skal finde sted på selve dagen for flyttesynet, og selvom dette ikke gøres skriftligt, er reklamationen alligevel overholdt, medmindre det er bestemt specifikt i lejekontrakten, at meddelelse skal være skriftlig...

21-04-2009 17:52 #14| 0

Hey liger.

Det der bliver nævnt med 14 dage er helt korrekt og jeg er PT i gang med en sag mod min tidligere udlejer (kæmpe svindler) omkring dette. Llo kører den for mig og har virkelig været en stor hjælp. Meldte mig ind, fortalte dem om hvad problemet var og så gik de ellers i gang.
Jeg har intet behøvet gøre udover lige at svare på spørgsmål fra llo et par gange.

Det er meget mere behageligt at køre det på denne måde imo, da jeg obv ikke kender regler osv selv. Så i stedet for selv at skulle tage diskussioner med tidligere udlejer selv, hvor man ikke helt ved hvor man står i forhold til regler og love osv, har man nogle dygtige kompetente mennesker til at gøre det for en.

Det er 100% pengene værd at melde sig ind.

Men altså som det lyder kommer du ikke til at skulle betale noget som helst til din udlejer så lang tid som denne har taget.

21-04-2009 17:56 #15| 0

@Dillerhans

Læste det som om at der ikke var modtaget nogen opgørelse, men selvfølgelig har du ret når der er foretaget fraflyttersyn så er det gældende. Men stadigvæk skal der foreligge på skrift hvilke mangler der skal udføres. Hvis dette foreligger er det muligt der ikke er noget at gøre ved det.

21-04-2009 17:57 #16| 0

Jeg har kun skimmet indlæggene....

START MED AT LÆSE DIN KONTRAKT! ! !

Hvad er der anført om afleveringsstanden? Nyistandsat, "slid & ælde" eller hvad..

Du er velkommen til at skrive hvis du har problemer - det lyder som en klassisk probelmestilling.

Mvh. K

21-04-2009 18:06 #17| 0

@Tojen2...

Hmm, jeg læser det blot som, at lejer mangler en konkret opgørelse over prisen på arbejderne, hvilken udlejer ikke er pligtig at afgive på forespørgsel...

Ifølge lejelovens § 98 stk. 2. er det ikke et krav, at udlejers reklamation skal være skriftlig, men det fremgår dog af de fleste lejekontrakter. Hvis der i lejers kontrakt ikke er nedfældet, at reklamationen skal være skriftlig, kan lejer så vidt jeg ved ikke påberåbe sig for sen reklamation, blot udlejer under flyttesyn mundtligt hat givet besked om de forestående arbejder.

21-04-2009 21:27 #18| 0
OP

@Alle

Tak for alle kommentarerne! Jeg er overvældet over, hvor mange der har svaret! :)

Ved mangelgennemgang/syn udfærdigede vi en liste, hvor der blev skrevet, hvad der skulle ordnes i lejligheden. Men vi har endnu ikke modtaget selve regningen/opgørelsen over, hvad det kommer til at koste.
Jeg var lidt for hurtig, da jeg skrev, at vi gennemgik lejligheden d. 13. februar. Det var nemlig d. 13. marts, men det har vel ikke nogen betydning mht. de 14 dage. Desuden har vi jo lavet en liste, hvorpå vi har gennemgået manglerne, så det gælder vel IKKE?

@Berg75
Ja - 24k er mange penge, men det er ikke helt i skoven. Jeg snakkede med en malermester i dag på min byggeplads, hvor han sagde, at det var måske i den mere dyre ende, men ikke virkelig urimeligt. Han sagde også, at hvis vi kørte en sag, så ville det nok blive svært at bevise noget.

21-04-2009 23:45 #19| 0

@Liger...

Jeg er af den klare overbevisning, at udlejers reklamationspligt i lejelovens § 98 stk. 2 er opfyldt, så snart udlejer har påberåbt sig de forhold, han ønsker at udbedre...

Det fremgår ikke af lovteksten eller retspraksis (så vidt jeg er bekendt :D), at forholdene skal konkretiseres yderligere eller at der skal udarbejdes et overslag... Normal praksis er, at der kan gå 6-8 uger fra flyttesynet, før man som lejer kan forvente en endelig opgørelse af indskud mm.

22-04-2009 00:50 #20| 0

Mal lortet selv, det har jeg sku altid gjort- det tager en weekend og koster kun mallingen plus 7-800 bajer... Det er da en fin timeløn/besparelse for en weekends arbejde!!!

22-04-2009 01:36 #21| 0

@lexus

Men mange steder MÅ man ikke selv gøre det jvf. kontrakten.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar