PNs hjælp til boligretssag i Århus. 100$ dusør.

#1| 0

Jeg har pt. en sag kørende mellem min udlejer og jeg. En sag jeg tidligere har fået medhold i via huslejenævnet i Århus, men udlejer har valgt at gå rettens vej og det cirkus skal vi så igennem engang til Juni.

Jeg har derfor brug for PNs hjælp, hvis jeg skal vinde sagen. Det er egentligt ganske simpelt. Desværre ligger retten ikke stor vægt i huslejenævnets afgørelse, så for mit vedkommende, skal jeg kunne fremvise nogle sammenligningsmål med følgende krav:

Sted: Århus C.
Størrelse: 65kvm og opefter.
Køkken/bad: Helst a nyere dato. 2007 og frem.
Husleje: Må helst ikke overstige 7.500 kr.(dette er uden a conto vand/varme)

Disse kriterier vil jeg mene er absolut minimum. Til sammenligning er min bolig 82kvm, køkken/bad fra 2009 og står til 8.200 kr. pr/md. Huslejenævnet afgjorde i sin tid at min leje skulle nedsættes til 6.800 kr. Derfor vil det være bullseye hvis i ligger inde med en bolig i mit omfang, dog ikke altafgørende, som i også kan se i mine kriterier ovenfor.

Det forløbet kræver af jer er egentligt at smide mig en privatbesked, hvor i ganske kort beskriver lejemålet. Hvis jeg finder det interessant, skal en kopi af lejekontrakten bruges, som jeg sender videre til min advokat. Hun skal ud fra det så bedømme om det er noget der vil kunne bruges i retten og vil tage kontakt til jer for at forberede sin sag.

På selve dagen jeg skal i retten, skal dommer og advokater ud og se på lejemålet(5-10 minutter maks) og det er egentligt for den belastning jeg vil betale jer 100$. Så hvis der nogle her på forummet som har lyst til at give mig en stor hjælpende hånd her, vil jeg være meget taknemmelig.

Skulle i kende nogle som ligger inde med noget godt, må i endelig sige til.

Spørgsmål eller lign, fyr løs.

På forhånd tak :)

EDIT:

Jeg fik lige et godt spørgsmål i PM, om udlejer skal indblandes i den her sag og det skal han IKKE. Det vil ingen indflydelse have på hverken jeres eller udlejers situation. Dette kan i selvfølgelig få på skrift fra min advokat hvis i ønsker dette. I inviterer udelukkende indenfor som privatperson, hvor de bare vil se lejemålet og ellers afsted igen. Derfra vil i ikke høre mere omkring denne her sag.

Redigeret af ih8str8 d. 19-04-2012 10:33
01-02-2012 16:21 #2| 0

Min søster fik også huslejetnævnet til at se på hendes leje.
Du traf en afgørelse om hun havde betalt X for meget pr. måned hvilket hun skulle have tilbage fra udlejer, det fik hun sammen med en opsigelse, så måske du skal vente til du også vil flytte derfra ;-)
Anyways udlejer skal tilbagebetale det du har betalt for meget i disse afgørelser...

01-02-2012 16:30 #3| 0
OP

Udlejer er et stort firma i århus og de vil aldrig kunne opsige mig, medmindre de selv vil bo i lejemålet(utænkeligt) og den vil næsten aldrig gå alligevel. Det kræver dog man selvfølgelig ikke misligholder sin lejeaftale.

Og det er korrekt at de også skal tilbagebetale differencen i den periode jeg har boet er, men nu er sagen kommet i retten og dvs. en helt ny afgørelse vil blive truffet.

01-02-2012 17:03 #4| 0

Da jeg havde en sag i huslejenævnet i Aarhus fik jeg at vide man kun kan få tilbagebetaling for alle månederne man har boet i lejligheden, hvis man har boet der under 1 år?! - Kan desværre ikke hjælpe i denne sag, da størrelsen på min lejlighed er for lille.

Og forresten, god pris du fik den sat ned til (hvis prisen holder)

01-02-2012 17:20 #5| 0

@ Maller: Det er korrekt. Man må derfor antage, men siden sagen er kommet så langt som den er, kan man nok roligt antage at det netop er tilfældet for OP.

02-02-2012 12:19 #6| 0
OP

Bump! :)

19-04-2012 10:34 #7| 0
OP

Et super desperat bump!

Kom så PN! Der må være én af jer der sidder med en skøn lejlighed til en fornuftig pris! :)

19-04-2012 10:38 #8| 1

82km2, nyistandsat og centrum for 8200kr. Det er du da meget heldig med? I kbh er det sick billigt i hvert fald. Giver 5000kr om måneden for 62km i noget der er fra start 80'erne i Kbh NV.

19-04-2012 10:41 #9| 0

Giver 7113 kr for 67 kvm, kan det bruges ?

19-04-2012 10:42 #10| 0

Desværre ikke i Århus

19-04-2012 10:43 #11| 0

@ Ih8str8

Hvis du er voldsomt desperat kunne du gå ind på aarhusbolig.dk søge efter boliger der matcher dine krav, og derefter stemme dørklokker eller hænge en seddel op i en afdeling eller 2.

19-04-2012 10:52 #12| 0
OP

@-KD-

Jeg synes det er sørgeligt vi er kommet til et prisniveau hvor det er sick billigt at sidde til 8200 kr. for en lejlighed af min størrelse. Huslejenævnet mener jo også anderledes, i og med de vil have den sat ned til 6800. Priserne er bare helt forskruet efterhånden, desværre :-/

@TheBeach

Tak for interessen, men det skal være i århus

@danielgron

Det var bestemt en mulighed! Jeg kigger lidt nærmere på den løsning også..

19-04-2012 11:05 #13| 0

Enig med KD, lå din bolig i Kbh var det autoship, men kender ikke noget til prislejer i Aarhus.

19-04-2012 11:44 #14| 0

Skal postnummeret være 8000 for at du kan bruge det?

19-04-2012 11:58 #15| 0
OP

@mberggreen

Det kommer lidt an på hvor tæt på midtbyen vi snakker om. Jeg kan ikke udelukke det.

19-04-2012 12:04 #16| 0

Hvilket udlejningsfirma er det? Af ren interesse...

19-04-2012 12:08 #17| 0

Ved godt at jeg får på puklen, men syntes huslejenævnet i mange tilfælde er bullshit.

Der er flere sider af en sag...

F.eks. store udlejningsselskaber som bevidst snyder lejere f.eks. store istandsættelsesregninger.

Men jeg syntes det er noget svineri at en lejer indgår en aftale med udlejer og at leje hans hus/lejlighed og så bagefter går til huslejenævnet og får nedsat lejen. Lejer kunne da bare sige nej til tilbudet og lade en anden komme til. Desuden er huslejennævnets opfattelse af en maxleje i byer som Århus/Odense/Ålborg/København for lav.

19-04-2012 12:12 #18| 2
ih8str8 skrev:
@-KD-

Jeg synes det er sørgeligt vi er kommet til et prisniveau hvor det er sick billigt at sidde til 8200 kr. for en lejlighed af min størrelse. Huslejenævnet mener jo også anderledes, i og med de vil have den sat ned til 6800. Priserne er bare helt forskruet efterhånden, desværre :-/


Nej min ven der er tale om udbud og efterspørgelse. Lidt groft sagt så er det jo heller ikke alle der kan bo ved Central Park i NY. Har man ikke penge må man bo i udkanten af byerne.
19-04-2012 13:01 #19| 0
OP

@FoReal

Vil ikke lige smide et navn op nu(PN ryger jo til tops på google), men et størrere firma.

@novice

Man må gå ud fra huslejenævnet ved hvad de laver. Trodsalt det de er ansat for, så jeg forstår ikke hvorfor deres generelle opfattelse af en maxleje skulle være for lav. Fint nok med udbud og efterspørgsel, men de tager jo også os "lejere" lidt som gidsler, da vi jo i princippet skal have et tag over hovedet, og det ved de godt. De presser citronen en anelse for meget imo. Ja, jeg skrev under på en kontrakt og har derfor indgået en aftale med udlejer. 2 år efter indbringer jeg en klage da jeg egentligt begynder at finde det urimeligt. Det synes jeg bestemt ikke er svineri. Lejeloven er vel til for en grund, og da lejligheder i bygninger fra før 1990(så vidt jeg husker) ikke har fri størrelse på leje, så er det vel fair at indbringe en klage.

Nå, det blev nok lidt rodet ;-) Det er heller ikke meningen tråden skal afspores helt. Jeg leder trodsalt bare efter et par hjælpene PNere :)

19-04-2012 15:09 #20| 0

Nu er Aarhus C jo et vidt begreb, men din leje lyder da ikke specielt høj i forhold til markedet? Aarhus C er møgdyrt, men det er det jo alle steder.

19-04-2012 16:20 #21| 0

Tænker Det kunne være en UNG som skulle BO i DANMARK


Der har lige været dette i kontant.




http://www.dr.dk/nu/player/#/kontant/39195/00:01

19-04-2012 16:21 #22| 1
ih8str8 skrev:

Man må gå ud fra huslejenævnet ved hvad de laver. Trodsalt det de er ansat for, så jeg forstår ikke hvorfor deres generelle opfattelse af en maxleje skulle være for lav. Fint nok med udbud og efterspørgsel, men de tager jo også os "lejere" lidt som gidsler, da vi jo i princippet skal have et tag over hovedet, og det ved de godt. De presser citronen en anelse for meget imo. Ja, jeg skrev under på en kontrakt og har derfor indgået en aftale med udlejer. 2 år efter indbringer jeg en klage da jeg egentligt begynder at finde det urimeligt. Det synes jeg bestemt ikke er svineri. Lejeloven er vel til for en grund, og da lejligheder i bygninger fra før 1990(så vidt jeg husker) ikke har fri størrelse på leje, så er det vel fair at indbringe en klage.
)


Indgå en kontrakt som en mand og lad være med at pive!!
19-04-2012 16:33 #23| 0

Bor på Guldsmedgade i den sidste del af gågaden på ~72 m2 til 7200 - det er ikke nybyggeri, men er i standsat for 3-4 år siden efter brand. PM, hvis du kan bruge det til noget.

19-04-2012 16:57 #24| 0

Jeg er enig med Novice. 8k er BILLIGT for sådan en lejlighed. Du burde bare være glad for at du er heldig at have fået sådan en lejlighed at bo i. I øvrigt er huslejenævnet skruet sammen på en fuldstændig latterlig måde. Nævnet skelner overhovedet ikke ved om lejligheden ligger i Aarhus C eller i fx Tarm. De kigger kun på selve lejligheden og fastsætter en pris ud fra det.

Huslejenævnet er jo netop en af grundene til at der er boligmangel, da det ikke kan svare sig at være udlejer, da man aldrig ved hvad randomgeneratoren hos huslejenævnet vælger at fastsætte ens lejemål til. Det er den kommunistiske model for et marked, og hvor godt er det lige det plejer at fungere?

Vær en mand og stå ved den aftale du har indgået, og hvis du synes det er for dyrt, så find noget billigere at bo i. Jeg ved, du kan få en helt nybygget 1'er til 3,5k om mnd i Hasle.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar