Nytårsmenu 2022 - tips, tricks og inspiration

#1| 2

Vi skal vel have den årlige tråd om mad til nytår :)
 
Vi skal i år have en lidt kedelig menu udefra, da der er mange børn Og jeg kunne godt tænke mig at lave lidt mad selv, hvorfor vi kommer med to ganerensere som en surprise mellem de tre retter.


Vi har allerede låst os fast på enten en champagne eller GT sorbet, men kunne godt bruge noget inspiration til en ganerenser af en anden type end sorbet/granite. Any ideas? 

Godt nytår! 

26-12-2022 19:30 #2| 2

En light, sød og bitter renser, hvor der stadig er noget at tygge på: Server i Martini glas eller lignende, men ik for meget. 

 

Skær en halv agurk i meget fine tern (0,5cm x 0,5cm)

Skær en halv mango i meget fine tern (0,5cm x 0,5 cm)

2 dråber Angustora pr. person.

5 dråber citronsaft pr. person. Frisk eller fra flaske...

1,5 teske hvid sukker.

 

Rør rundt i skålen, og lad den gerne stå en halv time i køleskabet.


Bedste renser jeg har fået....

26-12-2022 20:19 #3| 0

Hvis der er nogen der har et knaldgodt bud på en fantastisk forret, så sig endelig til :-)



26-12-2022 20:20 #4| 0

Skal det være en drink/shot ting.? Der findes mange øl som eksperten Carsten Berthelsen vil kalde en kalibrator. En øl der renser ganen og nulstiller smagsløg. Jeg mener typen IPA er en af den slags der kan komme i den kategori.

@mortenkk

26-12-2022 20:26 #5| 1
Moderator

Jeg er slet ikke startet endnu. Jeg skal stå for menu til 6 personer. Jeg har ingen ide om hvad jeg skal servere endnu.

 

Jeg tænker 5-6 mindre serveringer. Kammuslinger skal indgå i en. Måske noget hare, da jeg har en liggende i fryseren.

 

Jeg ser frem til al inspiration 🙂

26-12-2022 20:31 #6| 0
Flex_luthor skrev:

En light, sød og bitter renser, hvor der stadig er noget at tygge på: Server i Martini glas eller lignende, men ik for meget. 

 

Skær en halv agurk i meget fine tern (0,5cm x 0,5cm)

Skær en halv mango i meget fine tern (0,5cm x 0,5 cm)

2 dråber Angustora pr. person.

5 dråber citronsaft pr. person. Frisk eller fra flaske...

1,5 teske hvid sukker.

 

Rør rundt i skålen, og lad den gerne stå en halv time i køleskabet.

 

Bedste renser jeg har fået....

 

 Det er sq en lækker frækkert den der.

26-12-2022 20:40 #7| 0
Xenith skrev:

Hvis der er nogen der har et knaldgodt bud på en fantastisk forret, så sig endelig til :-)



 

 Laksetatar skal vi forsøge i år med en blinis bund måske kombineret med en avokado bund 

Tigerrejer i hvidløg er også i spil 


nu aner jeg ikke om det knaldgodt bud 🙂

26-12-2022 21:33 #8| 0

Skal lave en hummerbisque på jomfruhummer, er lidt i tvivl om hvor mange jeg skal bruge. Er til 8 voksne og til forret. Var nede hos fiskemanden han mente tre kg, synes det lyder voldsomt, nogen der har erfaringer med det?

26-12-2022 22:01 #9| 0
nikzz skrev:

 

 Laksetatar skal vi forsøge i år med en blinis bund måske kombineret med en avokado bund 

Tigerrejer i hvidløg er også i spil 


nu aner jeg ikke om det knaldgodt bud

 

 Det lyder super-godt! :-)

Det vil jeg kigge mig om efter en go’ opskrift på…

Tak for tippet!


26-12-2022 22:17 #10| 0
cains skrev:

Skal det være en drink/shot ting.? Der findes mange øl som eksperten Carsten Berthelsen vil kalde en kalibrator. En øl der renser ganen og nulstiller smagsløg. Jeg mener typen IPA er en af den slags der kan komme i den kategori.

@mortenkk

Nej slet ikke - tænkte det også kunne være noget spiseligt :)  

 

26-12-2022 22:18 #11| 0
djoffer skrev:

Skal lave en hummerbisque på jomfruhummer, er lidt i tvivl om hvor mange jeg skal bruge. Er til 8 voksne og til forret. Var nede hos fiskemanden han mente tre kg, synes det lyder voldsomt, nogen der har erfaringer med det?

 

 Hvis det er hele jomfruhummere, lyder det fornuftigt med 3kg. 1 jomfruhummer vejer Ca 100g. Så giver det 3-4 hummerhaler per mand. 

26-12-2022 22:18 #12| 1
 
Flex_luthor skrev:

En light, sød og bitter renser, hvor der stadig er noget at tygge på: Server i Martini glas eller lignende, men ik for meget. 

 

Skær en halv agurk i meget fine tern (0,5cm x 0,5cm)

Skær en halv mango i meget fine tern (0,5cm x 0,5 cm)

2 dråber Angustora pr. person.

5 dråber citronsaft pr. person. Frisk eller fra flaske...

1,5 teske hvid sukker.

 

Rør rundt i skålen, og lad den gerne stå en halv time i køleskabet.

 

Bedste renser jeg har fået....

 

 Lyder godt, den laver jeg :) 

26-12-2022 22:22 #13| 1
cains skrev:

Skal det være en drink/shot ting.? Der findes mange øl som eksperten Carsten Berthelsen vil kalde en kalibrator. En øl der renser ganen og nulstiller smagsløg. Jeg mener typen IPA er en af den slags der kan komme i den kategori.

@mortenkk

 

 Ja, man skal bare holde sig til klassisk IPA eller West Coast IPA og ikke tage en New England IPA.

Nu var det så ikke hvad OP søgte, men bare hvis andre skulle få lyst.

26-12-2022 22:26 #14| 0
Aurvandil skrev:

 

 Ja, man skal bare holde sig til klassisk IPA eller West Coast IPA og ikke tage en New England IPA.

Nu var det så ikke hvad OP søgte, men bare hvis andre skulle få lyst.

 Også en super ide - jeg drikker så mange diverse IPA, at jeg synes det er kedeligt til dette, men ellers var jeg gået med det :) tror jeg ville gå efter netop en WC IPA på citra, simcoe og/eller mosaic 

 

26-12-2022 23:51 #15| 0

Hvor får i den kedelige menu udefra?

Jeg har fået ordre på at vi også skal bestille udefra, da der er mange små børn, så er der nogen der har forslag til hvor man skal bestille fra?
Der skal både være mulighed for vegetarmenu, børnemenu og klassisk menu. Og det behøver ikke være i den højeste prisklasse, da det alligevel bliver stressende og flere ikke kommer til at nyde maden.

27-12-2022 00:40 #16| 0
Aurvandil skrev:

 


 Ja, man skal bare holde sig til klassisk IPA eller West Coast IPA og ikke tage en New England IPA.

Nu var det så ikke hvad OP søgte, men bare hvis andre skulle få lyst.




Tak for info. Jeg er ny ud i IPA universet. Det har aldrig smagt mig, men nogle af dem begynder at fungere 🤔. Det må være alderen. Men jeg lærer hver dag. Også tak til untapped
27-12-2022 00:53 #17| 0

Tror vi ryger på østers, evt hummer, og så en gang pigvar. Evt lidt champagne til (i dagens anledning, selvom det reelt er off), og så god bourgogne resten af vejen. Lige hvad jeg hælder til nu. Dessert er ret underordnet, så tænker vi dropper den.

27-12-2022 11:27 #18| 0

@xitaah

27-12-2022 13:37 #19| 8
mortenkk skrev:

Vi skal vel have den årlige tråd om mad til nytår :)
 
Vi skal i år have en lidt kedelig menu udefra, da der er mange børn Og jeg kunne godt tænke mig at lave lidt mad selv, hvorfor vi kommer med to ganerensere som en surprise mellem de tre retter.

 

Vi har allerede låst os fast på enten en champagne eller GT sorbet, men kunne godt bruge noget inspiration til en ganerenser af en anden type end sorbet/granite. Any ideas? 

Godt nytår! 

 

 Læste det som to ganeserer 😁 Det ville sgu være en suprise…

27-12-2022 13:47 #20| 0

Ravioli med ricotta og aubergine fyld, scamorzasauce og nogle tigerrejer.


Fasan med fennikelpure og ?


Glaseret svinebryst med balsamicoglaserede gulerøder og babygulerodspuré.


Farmands 80'er opskrift bestående af karamelkurve med hindbær mousse.

 

 

28-12-2022 12:17 #21| 0
Higgins3 skrev:

Ravioli med ricotta og aubergine fyld, scamorzasauce og nogle tigerrejer.

 

Fasan med fennikelpure og ?

 

Glaseret svinebryst med balsamicoglaserede gulerøder og babygulerodspuré.

 

Farmands 80'er opskrift bestående af karamelkurve med hindbær mousse.

 

 

 

 Fasan fennikelpure og brunet smør med æbletern og rødbedejuice? 

 


Hvorfor puré af babygulerødder og ikke bare alm gulerødder. Virker lidt spild at bruge små lækre gulerødder til puré.

28-12-2022 12:40 #22| 0

Har vist mere eller mindre givet sønnen lov til at lave Beef Wellington. Vil ikke selv kaste mig ud i den slags, men sønnen skal næste have lov.. Nogle dos and dont's, inden han kaster sig ud i det?  

28-12-2022 13:14 #23| 1
HamsterAce skrev:

Har vist mere eller mindre givet sønnen lov til at lave Beef Wellington. Vil ikke selv kaste mig ud i den slags, men sønnen skal næste have lov.. Nogle dos and dont's, inden han kaster sig ud i det?  




Sørg for at oksemørbraden bliver så ensartet som muligt hele vejen, altså tykkelse og drøjde. Hvis han bruger champignon duxelle eller hvad det hedder, så accepter at i ikke får en perfekt Skive ligesom man ser i diverse madprogrammer da det afgiver meget fugt! Smager dog sygt godt:)
28-12-2022 13:19 #24| 0
Jensen skrev:

Tror vi ryger på østers, evt hummer, og så en gang pigvar. Evt lidt champagne til (i dagens anledning, selvom det reelt er off), og så god bourgogne resten af vejen. Lige hvad jeg hælder til nu. Dessert er ret underordnet, så tænker vi dropper den.

 

Østers, måske hummer og pighvar ryger vi også på. Napper en ret mere - måske kammuslinger. Tiramisu til dessert. Børneretterne er heldigvis ude af mine hænger - måske blåmuslinger som de fleste unger godt kan lide.

28-12-2022 14:20 #25| 1
HamsterAce skrev:

Har vist mere eller mindre givet sønnen lov til at lave Beef Wellington. Vil ikke selv kaste mig ud i den slags, men sønnen skal næste have lov.. Nogle dos and dont's, inden han kaster sig ud i det?  




Der er jo lidt arbejde i sådan en fætter, men Jørgsholm har et rigtigt godt bud i denne video 👍


m.youtube.com/watch?v=yy9p-a0sv0s&t=2s
28-12-2022 14:47 #26| 0
Moderator

Her bliver det:

 

Rejebisque med ristede kammuslinger og lidt knas 

En lille champagnesorbet 

Cote de boeuf med fritterede løg, rodfrugtskum og pommes anna 

Xitaah's helt fantastiske appelsinsuppe med bær og hjemmelavet is (den lavede jeg også sidste år).


 

 



28-12-2022 14:48 #27| 0
Moderator

Nu skal jeg bare have fundet de rigtige vine. 

28-12-2022 21:27 #28| 0
HamsterAce skrev:

Har vist mere eller mindre givet sønnen lov til at lave Beef Wellington. Vil ikke selv kaste mig ud i den slags, men sønnen skal næste have lov.. Nogle dos and dont's, inden han kaster sig ud i det?  

Skær mørbraden ordentligt ud til en chateaubriand - gem resten af kødet til en oksekødsalat eller burger dagen derpå.

 

Afkøling i køleskab efter man har stegt den på panden og smurt med sennep er vigtig


Svampene skal ofte have mere end man tror.

 

Når den rulles ind i cellofan så er det vigtigt den strammes ordentligt.

 

Man kan sagtens stege den dagen før og lave alle lagene op til butterdejen og derefter rulle den ind i cellofan. Næste dag skal den kun i butterdej og i ovn. 


28-12-2022 21:50 #29| 0
prangstar skrev:

 


Østers, måske hummer og pighvar ryger vi også på. Napper en ret mere - måske kammuslinger. Tiramisu til dessert. Børneretterne er heldigvis ude af mine hænger - måske blåmuslinger som de fleste unger godt kan lide.




Hvordan i himlenes navn, har du fået børn til det?
Vi har dælme været igennem mange børn ifbm diverse frokoster og fejringer - uden held med dette.


28-12-2022 23:20 #30| 0
Kammerherre skrev:

Hvordan i himlenes navn, har du fået børn til det?
Vi har dælme været igennem mange børn ifbm diverse frokoster og fejringer - uden held med dette.


 har ikke gjort noget - hun smagte det en gang og har spist det siden. Den anden 6-årige pige til nytårsaftenen er også vild med det. 

 

29-12-2022 17:02 #31| 0
Moderator

Så et jeg stille og roligt gået i gang. Rejebisque er færdig.

 

Den får lidt ristede kammuslinger inden servering, og så skal den have lidt knas.

 

Min umiddelbare tanke et tynde fritterede strimler af rodfrugt (gulerod, rødbede og pastinak). Men bliver det får markant til den ret sarte bisque? - alternative forslag?

 

29-12-2022 17:27 #32| 0

Ser sgu lækkert ud, husk ikke at koge mere end 25 min på dem.... Ellers bliver skalddyrsbisque uspiseligt. Du kan sagtens koge den ned i flere timer, bare husk at fjerne rejerne/hummerren etc inden en halv time. Og tilføj først fløden 5 min inden servering.


Synes faktisk at du skal lade være med at fritte rodfrugterne. Lav ultratynde strimler af gulerod, rødbede og blomkål, læg dem i suppen rå, og så har du knas og sprødt. Hvis du har noget daggammelt brød, så skær det op i små tern, lidt olivenolie på og giv dem 10 min i ovnen.

29-12-2022 17:37 #33| 0
Moderator
Flex_luthor skrev:

Ser sgu lækkert ud, husk ikke at koge mere end 25 min på dem.... Ellers bliver skalddyrsbisque uspiseligt. Du kan sagtens koge den ned i flere timer, bare husk at fjerne rejerne/hummerren etc inden en halv time. Og tilføj først fløden 5 min inden servering.

 

Synes faktisk at du skal lade være med at fritte rodfrugterne. Lav ultratynde strimler af gulerod, rødbede og blomkål, læg dem i suppen rå, og så har du knas og sprødt. Hvis du har noget daggammelt brød, så skær det op i små tern, lidt olivenolie på og giv dem 10 min i ovnen.

 

 Den fik 20 minutter, og den har ikke fået noget bitterhed. Inden servering køres den op med fløde simrer lidt ind, så lidt smør og så skummer jeg den op.

 

god tanke med rå strimler. Det fjerner den fedme, jeg er lidt usikker på.

 

Jeg anretter med lidt dryp af dildolie. Men det er mest visuelt.

 

29-12-2022 18:38 #34| 0
NanoQ skrev:

 

 Den fik 20 minutter, og den har ikke fået noget bitterhed. Inden servering køres den op med fløde simrer lidt ind, så lidt smør og så skummer jeg den op.

 

god tanke med rå strimler. Det fjerner den fedme, jeg er lidt usikker på.

 

Jeg anretter med lidt dryp af dildolie. Men det er mest visuelt.

 

 

 

Mindre detalje, men jeg tror jeg ville gå med små tern frem for strimler. Det er mere mundret imo ikke at få strimler ind med en mundfuld suppe. Jeg ville nok vælge jordskokker og grønne æbler som mine tern og så gøre dem ret små, noget ala. 2x2mm for at især ikke æblerne bliver for dominerende. Men syren passer godt til skaldyr imo.
29-12-2022 18:50 #35| 0

Årets menu består af:

 

Forret:

Hjemmelavede blinis med stenbiderrogn og lidt på toppen

 

Agurk med laks royal og lidt dild på toppen

 

Hovedret:

Chateaubriand sous vide - efterfølgende steges kort på meget varm pande med hvidløg rosmarin og timian og smør

 

Pommes Anne -prøver igen i år. De blev virkelig dårlige sidste år.

 

Brocollini og asparges lynstegt

 

Sauce of some kind

 

Dessert:

Hjemmelavet chokolademousse og friske bær

 

Drikke:

Champagne - til dronningen - bliver nok Prosecco da konen er til noget mere frugtigt og ikke alt for tørt

 

Vin: tvivler men hvis vi åbner noget bliver det en god flaske hvidvin

 

Drinks: Gin hass og Diamond Fizz

 

Vi skal være alene i år med vores datter. Hun får det samme som os og ellers har vi lidt godt til hende som vi ved hun kan lide

 

Natmad: Tunmousse på ristet flute og rester af blinis med stenbiderrogn

Redigeret af Kongs d. 29-12-2022 20:58
29-12-2022 19:09 #36| 3
Moderator

Bare lige... Alle der laver noget med laks, KØB IKKE opdrættet laks!

 

Der er muligvis den værste fødevare der kan købes i Danmark.

29-12-2022 22:06 #37| 0
Jensen skrev:

Tror vi ryger på østers, evt hummer, og så en gang pigvar. Evt lidt champagne til (i dagens anledning, selvom det reelt er off), og så god bourgogne resten af vejen. Lige hvad jeg hælder til nu. Dessert er ret underordnet, så tænker vi dropper den.

 Vi ender i østers, jomfruhummer ravioli med jomfruhummerbisque. Dernæst bliver det en form for top hvid fisk, som jeg ikke står for.


Vi mangler dog en dessert, som reelt ikke siger mig det store. Nogen gode bud på god take away dessert i morgen, og gerne et sted der har åben allerede fra kl 9, da vi handler der. København area.

29-12-2022 22:13 #38| 0

kage fra La Glace er vel aldrig forkert

29-12-2022 22:17 #39| 0
NanoQ skrev:

Bare lige... Alle der laver noget med laks, KØB IKKE opdrættet laks!

 

Der er muligvis den værste fødevare der kan købes i Danmark.

 

 Hvorfor?

29-12-2022 22:26 #40| 0
Claus skrev:

kage fra La Glace er vel aldrig forkert

 

 Ligner primært lagkager. Vist ikke den oplagte dessert.

29-12-2022 22:31 #41| 0
Moderator
Fantomet skrev:

 

 Hvorfor?

 

Fordi opdrættet, som det foregår mest, smadrer havmiljø og oprindelige fiskebestande. 

 

 

 

 

29-12-2022 23:20 #42| 0

Står kun for hovedretten i år i fællesskab med værten. Vi ryger i stegt, saltbagt knoldselleri, pighvar, røget citronpure, rimmet kammusling, muslingesauce og grønne æbler. 

30-12-2022 00:18 #43| 0
Jensen skrev:

 


 Ligner primært lagkager. Vist ikke den oplagte dessert.




Altså hvis i skal forbi Amager/Søborg kan jeg godt anbefale Ismageriet. Det er virkelig godt og en sikker vinder i min bog omend måske lidt kedeligt. Der er både islagkager, is i kan tage med hjem i fryseren, isbomber og alt muligt.
30-12-2022 10:48 #44| 1

Vi plejer at bestille fra Skagenfood, men for første gang i flere år står vi selv får menuen i år.

Det bliver:

Snacks i forbindelse med nytårstalen:

Blinis med kaviar

Sortfodsskinke

Østers (jeg foretrækker Gillardeu)

Hertil Bollinger champagne (som bare stadig er de bedste bobler i den prisklasse).

Forret:

½ hummer med flute og meget simpel salat.

Har ikke helt besluttet mig endnu om det bliver Mersault eller en Hartford Chardonay fra Russian River, men en af de to.

Hovedret:

Her skal min nye sousvide afprøves med Oksemørbrad hertil selleri/kartoffel puré og sousvidede gulerødder samt rødvinsglacé.

Belle Glos pinot noir.

Dessert:

Nøddekurv, is og bær.

Sauterne

30-12-2022 11:07 #45| 0
Kongs skrev:

Årets menu består af:

 


 

Pommes Anne -prøver igen i år. De blev virkelig dårlige sidste år.


 

 Har lavet Pommes Anna nok 100 gange og de bliver altid gode
Springform er hvad jeg fortrækker og så Ultratynde Kartofler med lidt fintrevet løg/muskatnød imellem salt/peber
MASSEE ad smør de der opskrifter som siger 70-100 gram de giver jeg intet for, mine sejler i smør.
Og så ellers dækket til og 1-2 kg salt ovenpå (bagepapir imellem) så bliver de presset helt vildt godt sammen.

Bagefter når de er kølet ned kan de skæres i kagestykker og bruges når de skal bruges

30-12-2022 11:16 #46| 0

Vi skal have jomfruhummere, skulle der være noget o vejen for at skille dem ad ( kød for sig og skaller for sig) idag og så bare lægge dem på køl?

30-12-2022 11:49 #47| 0
djoffer skrev:

Vi skal have jomfruhummere, skulle der være noget o vejen for at skille dem ad ( kød for sig og skaller for sig) idag og så bare lægge dem på køl?

 

 Altså hvis I bare skal have jomfruhummere, så bør du ikke skille dem ad, men servere dem med skal. 

Hvis det er til bisque af en art, kan du godt gøre forarbejdet i dag - også stege skallerne af. (det kan godt lugte lidt, så bedre at gøre dagen i forvejen).

 

30-12-2022 12:13 #48| 0
Jensen skrev:

 

 Ligner primært lagkager. Vist ikke den oplagte dessert.

 

 Jeg ved godt de fleste af deres kendte kager står under lagkager, men der er altså lang vej fra en 7 års fødselsdag og så til de kager der leveres fra LG.

 

Det var også blot et forslag når du skrev at i ikke var specielt hooked på dessert, en nem løsning på et sødt punktum for middagen.

30-12-2022 13:31 #49| 0
Moderator
pantherdk skrev:

 

 Har lavet Pommes Anna nok 100 gange og de bliver altid gode
Springform er hvad jeg fortrækker og så Ultratynde Kartofler med lidt fintrevet løg/muskatnød imellem salt/peber
MASSEE ad smør de der opskrifter som siger 70-100 gram de giver jeg intet for, mine sejler i smør.
Og så ellers dækket til og 1-2 kg salt ovenpå (bagepapir imellem) så bliver de presset helt vildt godt sammen.

Bagefter når de er kølet ned kan de skæres i kagestykker og bruges når de skal bruges

 

 Jeg er i gang med Anna... Som man siger.

 

Jeg bruger ikke muskat, da jeg synes det bliver lidt for markant. Men godt med timian.

 

Ellers enig... Rigeligt med smør 😁

30-12-2022 13:35 #50| 0
Moderator

Og appelsinsuppe er klar, champagnesorbet er i fryseren, bliver rørt hvert 20. minut (jeg har desværre ikke en ismaskine).

 

I morgen skal kødet laves, kammuslinger ristes og alle de små sideting... Styr på alt og minimalt arbejde i morgen. Ingen panik... Endnu 😎

30-12-2022 14:05 #51| 0
Turbofluen skrev:

Står kun for hovedretten i år i fællesskab med værten. Vi ryger i stegt, saltbagt knoldselleri, pighvar, røget citronpure, rimmet kammusling, muslingesauce og grønne æbler. 

 

 Vil du give en How to på stegt, saltbagt knoldselleri?

 

Jeg er vild med knoldselleri.. så "vild", at jeg hapser en god chunk rå når jeg alligevel klargør knolde til bradepanden under flæskestegen_ anden og til stegesoen ... 

 

Men jeg har endnu til gode at smage saltbagt knoldselleri..

30-12-2022 14:16 #52| 0

Vi skal efter eget valg være alene hjemme i år - bare os 4 med lidt god mad, og et par timers hyggeligt "brætspil" med "Det dårlige selskab".

 

Forret: Blinis m. En større buffet af topping 

(filet royale af røget laks,  cremefraiche,  rødløg, sprød bacon, små tern af kylling stegt i baconfedt,  avocado,  tunmousse osv..)

 

Hovedret: Gæt selv

 

Dessert: 2 forskellige islagkager m. Vafler,  karamelsauce osv..

 

Drikkevarer bliver min favorit hvidvin: Viña Esmaralda,  Den sorte Champagne (Cola Zero) og måske finder Mikkmakk en rødvin i skabet.  

Hvis vi vil have drinks er der mulighed for Irish Coffee, noget med rom, noget med whisky,  noget med vodka og selvfølgeligt mange forskel slags G&T til Mikkmakk, Dark 'n Stormy eller Gin Hass with a passion til mig

 

Umiddelbart ingen planer om champagne til midnat,  vi kan alligevel bedst lide cola...

Redigeret af tuznelda d. 30-12-2022 15:40
30-12-2022 14:26 #53| 0
tuznelda skrev:

 

 Vil du give en How to på stegt, saltbagt knoldselleri?

 

Jeg er vild med knoldselleri.. så "vild", at jeg hapser en god chunk rå når jeg alligevel klargør knolde til bradepanden under flæskestegen_ anden og til stegesoen ... 

 

Men jeg har endnu til gode at smage saltbagt knoldselleri..

Jeg rengør/skræller let sellerien, dækker den til med et par kg groft salt, måske med en smule vand for at få det til at sidde. Så får det små 2,5 time i ovnen og så er det jo egentlig færdigt når man har fjernet saltskallen. Jeg planlægger så at skære de stykker ud jeg vil bruge og give dem en tur i klaret smør på panden.

Men til mange andre retter ville jeg ikke stege det af, bare servere det direkte med tilbehør. Fik engang i Frankrig parmesan suppe og så et helt selleri istedet for brød. Det var åndsvagt godt.  

 

30-12-2022 14:31 #54| 0
Acparma skrev:

 


 Altså hvis I bare skal have jomfruhummere, så bør du ikke skille dem ad, men servere dem med skal. 

Hvis det er til bisque af en art, kan du godt gøre forarbejdet i dag - også stege skallerne af. (det kan godt lugte lidt, så bedre at gøre dagen i forvejen).

 




Takker, og ja det er til bisque:)
Redigeret af djoffer d. 30-12-2022 14:31
30-12-2022 14:45 #55| 0

Hvad siger folk til nedenstående tilberedning af cote du beuf? Grunden til at jeg spørger er støt jeg lige har set en video med Klaus Holm hvor han sagde enten færdig på pande eller 5-10 minutter i ovn?

Havde klart satset på gastromands opskrift ( 30-40 i ovn ved 120) ifh tilbehør, men nu bliver jeg da i tvivl??

gastromand.dk/opskrift-cote-du-boeuf/

30-12-2022 15:31 #56| 1
djoffer skrev:

Hvad siger folk til nedenstående tilberedning af cote du beuf? Grunden til at jeg spørger er støt jeg lige har set en video med Klaus Holm hvor han sagde enten færdig på pande eller 5-10 minutter i ovn?

Havde klart satset på gastromands opskrift ( 30-40 i ovn ved 120) ifh tilbehør, men nu bliver jeg da i tvivl??

gastromand.dk/opskrift-cote-du-boeuf/

Jeg ville gå med gastromands version. Jeg har selv brugt opskriften i et sommerhus uden stegetermometer og der måtte vi have cote de beuf’en i ovnen igen efter den var taget ud efter 35 minutter, da den var lige rå nok.

Så i ovn ved 120 grader med stegetermometer, og så er du sikker.
 

30-12-2022 16:12 #57| 0
djoffer skrev:

Hvad siger folk til nedenstående tilberedning af cote du beuf? Grunden til at jeg spørger er støt jeg lige har set en video med Klaus Holm hvor han sagde enten færdig på pande eller 5-10 minutter i ovn?

Havde klart satset på gastromands opskrift ( 30-40 i ovn ved 120) ifh tilbehør, men nu bliver jeg da i tvivl??

gastromand.dk/opskrift-cote-du-boeuf/

 


https://gastrofun.dk/opskrift/cote-de-boeuf-sous-vide/ 
30-12-2022 16:23 #58| 1
djoffer skrev:

Hvad siger folk til nedenstående tilberedning af cote du beuf? Grunden til at jeg spørger er støt jeg lige har set en video med Klaus Holm hvor han sagde enten færdig på pande eller 5-10 minutter i ovn?

Havde klart satset på gastromands opskrift ( 30-40 i ovn ved 120) ifh tilbehør, men nu bliver jeg da i tvivl??

gastromand.dk/opskrift-cote-du-boeuf/

 

 Jeg er ikke specielt imponeret af Claus Holm, så ville gå med GM, eller (syntes jeg) bedre endnu reverse sear. Den langsomme opvarmning gør at mere af det intramuskulære fedt smelter og giver smag til kødet, samtidig er overfladen helt tør når du skal brune den.

30-12-2022 16:36 #59| 0
NanoQ skrev:

 

 Jeg er i gang med Anna... Som man siger.

 

Jeg bruger ikke muskat, da jeg synes det bliver lidt for markant. Men godt med timian.

 

Ellers enig... Rigeligt med smør

 Generelt enig i det med muskat, men prøv at bruge endnu mindre, det gør altså noget, men bare så vigtigt der ikke kommer for meget i.

 

30-12-2022 16:56 #60| 0
Turbofluen skrev:

Jeg rengør/skræller let sellerien, dækker den til med et par kg groft salt, måske med en smule vand for at få det til at sidde. Så får det små 2,5 time i ovnen og så er det jo egentlig færdigt når man har fjernet saltskallen. Jeg planlægger så at skære de stykker ud jeg vil bruge og give dem en tur i klaret smør på panden.

Men til mange andre retter ville jeg ikke stege det af, bare servere det direkte med tilbehør. Fik engang i Frankrig parmesan suppe og så et helt selleri istedet for brød. Det var åndsvagt godt.  

 

 

 Jeg har nu købt 2 knoldselleri og tømt Rema1000 for groft salt ... gæt, hvad jeg skal smageen af dagene......

30-12-2022 17:07 #61| 0
tuznelda skrev:

 

 Jeg har nu købt 2 knoldselleri og tømt Rema1000 for groft salt ... gæt, hvad jeg skal smageen af dagene......

 

 Du kan også lave en saltdej - det er lidt lettere at have med at gøre når det er noget så rundt som et knoldselleri.

Når det nu er færdigt i ovnen, så ville jeg skære et par gode skiver og stege dem op i smør.

30-12-2022 17:15 #62| 0
tuznelda skrev:

Vi skal efter eget valg være alene hjemme i år - bare os 4 med lidt god mad, og et par timers hyggeligt "brætspil" med "Det dårlige selskab".

 

Forret: Blinis m. En større buffet af topping 

(filet royale af røget laks,  cremefraiche,  rødløg, sprød bacon, små tern af kylling stegt i baconfedt,  avocado,  tunmousse osv..)

 

Hovedret: Gæt selv

 

Dessert: 2 forskellige islagkager m. Vafler,  karamelsauce osv..

 

Drikkevarer bliver min favorit hvidvin: Viña Esmaralda,  Den sorte Champagne (Cola Zero) og måske finder Mikkmakk en rødvin i skabet.  

Hvis vi vil have drinks er der mulighed for Irish Coffee, noget med rom, noget med whisky,  noget med vodka og selvfølgeligt mange forskel slags G&T til Mikkmakk, Dark 'n Stormy eller Gin Hass with a passion til mig

 

Umiddelbart ingen planer om champagne til midnat,  vi kan alligevel bedst lide cola...

 

 Jeg har købt en Brunello.

30-12-2022 17:43 #63| 0

- Østers, kaviar og blinis

Bollinger champagne

 

- Blandet skaldyr

Sancerre og Poly Fume 

 

- Sous vide havtaskebøffer m. tilbehør

Chardonnay 

 

- Tiramisu

Sauternes



Redigeret af prangstar d. 30-12-2022 23:10
30-12-2022 17:52 #64| 1
tuznelda skrev:

 


 Jeg har nu købt 2 knoldselleri og tømt Rema1000 for groft salt ... gæt, hvad jeg skal smageen af dagene......




Selleri er kongespise

Denne her kan også klart anbefales:

www.bronnum.dk/foodlab/opskrifter/3-gode-med-selleri-selleri-i-panko-med-palmekal-lagret-ost-spejlaeg-og-sennepsvinaigrette
30-12-2022 19:12 #65| 0
Micebulldogs skrev:

 

 Du kan også lave en saltdej - det er lidt lettere at have med at gøre når det er noget så rundt som et knoldselleri.

Når det nu er færdigt i ovnen, så ville jeg skære et par gode skiver og stege dem op i smør.

 Dejligt tip - tak for det.


Jeg havde ellers tænkt mig at bruge en souffleform = rund, høj, ikke så stor, så den passede med en knoldselleri. 

Saltet kan jo snildt genbruges. 


Men saltdej er en bedre løsning imo, så tak.
 

30-12-2022 19:31 #66| 0
tuznelda skrev:

 Dejligt tip - tak for det.

 

Jeg havde ellers tænkt mig at bruge en souffleform = rund, høj, ikke så stor, så den passede med en knoldselleri. 

Saltet kan jo snildt genbruges. 

 

Men saltdej er en bedre løsning imo, så tak.
 

 

 Ja salt må man ikke smide ud! Det kan man godt bruge til kartoflerne når de skal koges :)

30-12-2022 20:20 #67| 1

Man kunne næsten frygte salt blev den næste ressource vi skal passe på vi ikke bruger op, ud fra de mængder der bruges i diverse opskrifter 😜

 

bare en for sjov observation, godt nytår! 💩❤️

30-12-2022 21:17 #68| 1

Livet som ung far har sgu indhentet mig, så jeg får - ikke overraskende - desværre ikke oprettet en god nytårstråd til PN.

Men der bliver jo lavet mad alligevel - og hurra for det.

Skål og godt nytår til jer alle <3

30-12-2022 22:08 #69| 2
NanoQ skrev:

Her bliver det:

 

Rejebisque med ristede kammuslinger og lidt knas 

En lille champagnesorbet 

Cote de boeuf med fritterede løg, rodfrugtskum og pommes anna 

Xitaah's helt fantastiske appelsinsuppe med bær og hjemmelavet is (den lavede jeg også sidste år).

 

 

 

 

 

 

 Til inspiration:


-Rejebisque med ristede kammuslinger og lidt knas

 

Champagne er selvfølgelig et oplagt nytårsvalg, men jeg havde valgt en god hvid Bourgogne eller premium oversøisk. Gerne med lidt alder, så den får denne her lidt ristet hasselnødagtige udvikling. Det står godt til ristede kammuslinger imho. 

-En lille champagnesorbet


Jeg ved ikke, om denne ret kræver en vin, eller hvor sød den er, men enten Champagne eller en god, iskold (fra fryseren) Limoncello. Det er næsten en citronsorbet i sig selv


-Cote de boeuf med fritterede løg, rodfrugtskum og pommes anna


Det her er jo bare en drømme rødvinsret. På bordet med din yndlingsvin, der er til den fyldige side. Man kan argumentere for, at det let sødmefulde rodfrugttilbehør lægger op til en ikke-for-tør/stram rødvin, men det ville jeg ikke selv lægge alt for meget i. Måske have det i mente før du vælger Madiran eller Cahors, hvilket de færreste nok gør. Jeg drak gerne Ribera del Duero, any Syrah, Chateauneuf, fyldig oversøisk pinot noir, ikke-for-stram Brunello, god(!) californisk Zinfandel (ja, de findes, men der er langt imellem de rigtig gode), Napa-cab, ja sågar en Bordeaux til den rigere side. Anyway, her er tæt på fri leg imho.

-Xitaah's helt fantastiske appelsinsuppe med bær og hjemmelavet is (den lavede jeg også sidste år).


Den her kender jeg ikke, hvor sød er den? Det kunne lyde som noget, en god sød, tysk riesling kunne passe godt til, hvis retten ikke er for sød. God Auslese eller endnu hellere Beerenauslese (eller endnu finere) hvis budgettet tillader det. Ungarsk Tokaj har også en flot syre (gerne en 6 puttonyos).  Sauternes kan nok også gå. Der er også et par frække bud fra Loire i form af Bonnezeaux og Quartz de Chaume. Det er alt sammen under forudsætning af, at det ikke er påkrævet med en hedvin. Der er fine, mere robuste hedvine på Muscat og måske endda en god, hvid portvin kunne passe godt til. 

Redigeret af SineQuaNon d. 30-12-2022 22:09
31-12-2022 00:35 #70| 0

Hvis man går med hvid port skal man lige være opmærksom på at nogle af dem har så meget syre at de ikke fremstår specielt søde på trods af at der også er meget sukker, det er nok den port kategori der er mest variation i sødmen.

Til gengæld vil en 20 års hvid med noget tropefrugt præg helt sikkert være genial til appelsin suppen, kunne være Dona otilia, Ferreira  eller Rio Bom.

31-12-2022 05:24 #71| 1

Forret chips med holiday dip.

Hovedret brunkål

Dessert potkäse

31-12-2022 07:06 #72| 4

Tager i shelter med et par venner🙂

Forret : østers og jomfruhummere.
Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg laver det godt🙂

Hovedret: fløde kartofler med en god bøf🤤

Ingen dessert. Men massere af drikkevarer og chips med dip😀

Godt nytår

31-12-2022 08:30 #73| 0

Færøsk laks med lidt grønt, asparges og lign. 

Australsk wagyu Rib Eye med noget kartoffel og salat. 

Is og nøddekurv til dessert ( let med børn ) 😁

Masser af bobler, rødvin og gin tonics til det hele. 

Godt nytår 

31-12-2022 11:25 #74| 0

Tilt...finder ud af idag jeg ikke har flere vakuumposer. For helvede. Når så må stegen jo klares på den kedelige måde øv øv.

31-12-2022 12:54 #75| 0
Sorte-knægt skrev:

 


 

https://gastrofun.dk/opskrift/cote-de-boeuf-sous-vide/ 


Fedt, tror jeg prøver to i sous viden og så to på pande/ovn, så må vi se hvad der bliver bedst:)
31-12-2022 12:55 #76| 0

Hvad tænker folk egentlig i forhold til flambering af jomfruhummer til bisque. Gøre det på en gang i en stor gryde( hvor de ligger meget i lag) eller af flere omgange i en pande og så op i gryden?

31-12-2022 13:21 #77| 0
djoffer skrev:

Hvad tænker folk egentlig i forhold til flambering af jomfruhummer til bisque. Gøre det på en gang i en stor gryde( hvor de ligger meget i lag) eller af flere omgange i en pande og så op i gryden?

 

 helt sikkert flere gange, så der bliver karamelliseret på alle skaller, ellers skal du have for meget sprut i gryden

31-12-2022 13:22 #78| 1
Claus skrev:

 


 helt sikkert flere gange, så der bliver karamelliseret på alle skaller, ellers skal du have for meget sprut i gryden




Pokkers så fik konen ret! Tak trods alt:)
31-12-2022 16:43 #79| 0
31-12-2022 16:44 #80| 2
Claus skrev:

 

 helt sikkert flere gange, så der bliver karamelliseret på alle skaller, ellers skal du have for meget sprut i gryden

 

 Bisquen er blevet konge forresten! Så skal den bare monteres med lidt smør ved servering!



01-01-2023 13:46 #81| 0
Kammerherre skrev:

Forret chips med holiday dip.


Hovedret brunkål


Dessert potkäse




Du milde skaber, hvor er det lækkert med brunkål dagen derpå 😛
01-01-2023 14:11 #82| 1

Vores tema i år var nydelse og dovenskab, så det blev til sushi og italiensk is. Det eneste der var hjemmelavet var kransekagen og vores drinks. 

 

Det kan virkelig anbefales. Ingen forberedelse, ingen opvask og ingen stress overhovedet. 

01-01-2023 16:43 #83| 0
LokeNees skrev:

Vores tema i år var nydelse og dovenskab, så det blev til sushi og italiensk is. Det eneste der var hjemmelavet var kransekagen og vores drinks. 

 

Det kan virkelig anbefales. Ingen forberedelse, ingen opvask og ingen stress overhovedet. 

 

 Det kan også noget! Jeg vil sige at bernaise cote du beuf og trippel cooked pomfritter var lidt stress ihvertfald. Smagte vanvittigt, men alle tre ting skulle arbejdes med lige inden servering og når kokken ( mig!) så også lige havde fået en del vin så var det lige rigeligt pres!

01-01-2023 17:23 #84| 0
djoffer skrev:

 

 Det kan også noget! Jeg vil sige at bernaise cote du beuf og trippel cooked pomfritter var lidt stress ihvertfald. Smagte vanvittigt, men alle tre ting skulle arbejdes med lige inden servering og når kokken ( mig!) så også lige havde fået en del vin så var det lige rigeligt pres!

 

Haha, jeg kan fuldstændig sætte mig ind i det!

Det var også derfor, vi endte med at beslutte os for den løsning. Vi overvejede hotel med spisning og overnatning. Men vi kom frem til at den del der er fedest ved det, er at man får lækker mad og en fest, som man ikke selv skal forberede eller gøre rent efter. 

Ved sushi og drinks er der trods alt lidt, vi selv skal rydde op - men det hele kan komme i opvaskemaskinen OG bagefter kan resten indtages fra en sofa. 

01-01-2023 18:43 #85| 0
djoffer skrev:

 

 Det kan også noget! Jeg vil sige at bernaise cote du beuf og trippel cooked pomfritter var lidt stress ihvertfald. Smagte vanvittigt, men alle tre ting skulle arbejdes med lige inden servering og når kokken ( mig!) så også lige havde fået en del vin så var det lige rigeligt pres!

 Apropos triple cooked fritter, så synes jeg også der er lidt for meget arbejde med dem til at jeg orker det alt for ofte. Nogen der ved om man kan købe dem hvor de har fået kogningen og første fritering? Ville være et oplagt produkt til restaurationsbranchen, så tænker det må findes derude.

 

27-12-2023 23:39 #86| 0

Bump :-). Nogen der har gode erfaringer med Pommes Fondant til en oksemørbrad ? Overvejer at prøve det i år istedet for Pommes Anna?

28-12-2023 03:01 #87| 0

Jeg er semi-blank indtil videre.

 

Det eneste, der ligger fast, er den her torsk med enebær: 

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/cod-and-juniper-recipe

Jeg lavede den for et par år siden, og det var herre lækkert. Vi gik lige til grænsen af mine evner i køkkenet, så den skal prøves igen. 

Jeg synes dog, at butternutsquashen var ret malplaceret - så savner et alternativ. Forslag?


Ellers kunne vi godt tænke os en hummer derefter. Skal den købes levende og koge selv - eller hvordan gør man, når den helst skal have lidt ekstra uden at blive for dyrt og omstændigt? 

Hvad skal man have til?

 

Til hovedret kunne jeg godt tænke mig noget oksekød. Igen skal vi spare, hvor der spares kan. Er det oksemørbrad, man går med, når det alligevel skal være godt? Og hvordan det, når fruen reelt ikke er så vild med en rød bøf. Jeg tænker, at tilbehøret også skal være til at smage, så bøffen ikke står for meget alene? Eller kan man lave noget andet med oksemørbrad?

 

Inspiration til dessert - og noget sammen med champagnen kl. 18 søges også.

 

28-12-2023 06:45 #88| 0

Jeg skal lave kød til 8 voksne, og jeg gider ikke stå midt i stegeos osv når vi skal spise - har folk erfaringer med culotte? Havde tænkt mig at brune dem af også i et fad og i ovnen i 4-6  timer på 52-55 grader - det er af mærket US Culotte.

28-12-2023 11:23 #89| 1
Unreachable skrev:

Jeg skal lave kød til 8 voksne, og jeg gider ikke stå midt i stegeos osv når vi skal spise - har folk erfaringer med culotte? Havde tænkt mig at brune dem af også i et fad og i ovnen i 4-6  timer på 52-55 grader - det er af mærket US Culotte.

 

 

Det tror jeg ikke du kommer helt i mål med, der skal mere varme til. Jeg kan anbefale at interval stege den som beskrevet her. Det er nemt og med lidt planlægning er det forholdsvist nemt at ramme tidspunktet du forventer at være færdig :-)
28-12-2023 12:45 #90| 1
Higgins3 skrev:

Jeg er semi-blank indtil videre.

 

Det eneste, der ligger fast, er den her torsk med enebær: 

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/cod-and-juniper-recipe

Jeg lavede den for et par år siden, og det var herre lækkert. Vi gik lige til grænsen af mine evner i køkkenet, så den skal prøves igen. 

Jeg synes dog, at butternutsquashen var ret malplaceret - så savner et alternativ. Forslag?

 

Ellers kunne vi godt tænke os en hummer derefter. Skal den købes levende og koge selv - eller hvordan gør man, når den helst skal have lidt ekstra uden at blive for dyrt og omstændigt? 

Hvad skal man have til?

 

Til hovedret kunne jeg godt tænke mig noget oksekød. Igen skal vi spare, hvor der spares kan. Er det oksemørbrad, man går med, når det alligevel skal være godt? Og hvordan det, når fruen reelt ikke er så vild med en rød bøf. Jeg tænker, at tilbehøret også skal være til at smage, så bøffen ikke står for meget alene? Eller kan man lave noget andet med oksemørbrad?

 

Inspiration til dessert - og noget sammen med champagnen kl. 18 søges også.

 

 Den sødme der kommer fra butternut pureen tror jeg er ret vigtigt for at lakridsen virker, så ville erstatte med en anden sødlig pure. Det kunne være på græskar, gulerod, sød kartoffel eller blomkål. Hvis det er for at få lidt mere bid, kan du overveje at skifte pure ud med f.eks. løg i en eller anden form hvor det søde kommer frem (langtidsbagte eller måske hjemmelavede ristede løg).
Hummer er bare dyrt, men nogen steder kan du vælge mellem dansk og oversøisk, og der kan være stor prisforskel. Fiskehandleren kan godt dræbe den for dig, og så kog selv. Har ikke så mange forslag til tilbehør, det er personligt hvad man kan lide, så google og find noget du tænder på.
Hvis din kone ikke er vild med rødt kød skal du vælge noget mere fedtholdigt der bedre kan bære at blive tilberedt på, såsom ribeye.

 

 

28-12-2023 13:01 #91| 1
Higgins3 skrev:

Jeg er semi-blank indtil videre.

 

Det eneste, der ligger fast, er den her torsk med enebær: 

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/cod-and-juniper-recipe

Jeg lavede den for et par år siden, og det var herre lækkert. Vi gik lige til grænsen af mine evner i køkkenet, så den skal prøves igen. 

Jeg synes dog, at butternutsquashen var ret malplaceret - så savner et alternativ. Forslag?

 

Ellers kunne vi godt tænke os en hummer derefter. Skal den købes levende og koge selv - eller hvordan gør man, når den helst skal have lidt ekstra uden at blive for dyrt og omstændigt? 

Hvad skal man have til?

 

Til hovedret kunne jeg godt tænke mig noget oksekød. Igen skal vi spare, hvor der spares kan. Er det oksemørbrad, man går med, når det alligevel skal være godt? Og hvordan det, når fruen reelt ikke er så vild med en rød bøf. Jeg tænker, at tilbehøret også skal være til at smage, så bøffen ikke står for meget alene? Eller kan man lave noget andet med oksemørbrad?

 

Inspiration til dessert - og noget sammen med champagnen kl. 18 søges også.

 

 Hummer er let. Køb den kogt, eller kog den selv (ideelt set). Lyder dog til at I har nok på menuen til at selv en halv hummer pr person godt kan blive for meget. Jeg har ofte serverer en halv hummer og en gang bøf bearnaise som hovedret, men så skal der altså heller ikke være meget mere, og med en dessert, så er man toppet helt op. Nu du allerede har torsken ville jeg droppe hummeren. Skal der lidt mere til, så start med snacks og/eller østers.

 

28-12-2023 23:19 #92| 1

https://www.ikea.com/dk/da/p/markus-kontorstol-vissle-morkegra-70261150/


Den er lidt over dit ønskede budget men til prisen tror jeg ikke du kan få noget bedre. Jeg har haft min i mange år efterhånden og sidder ofte mange timer i den uden ubehag af nogen slags. Virkelig en god kontorstol. 
28-12-2023 23:21 #93| 5
Muhsen skrev:

https://www.ikea.com/dk/da/p/markus-kontorstol-vissle-morkegra-70261150/


Den er lidt over dit ønskede budget men til prisen tror jeg ikke du kan få noget bedre. Jeg har haft min i mange år efterhånden og sidder ofte mange timer i den uden ubehag af nogen slags. Virkelig en god kontorstol. 

 Garanteret, men et dårligt forslag til en nytårsmenu. 

28-12-2023 23:34 #94| 0
Higgins3 skrev:

Jeg er semi-blank indtil videre.

 

Det eneste, der ligger fast, er den her torsk med enebær: 

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/cod-and-juniper-recipe

Jeg lavede den for et par år siden, og det var herre lækkert. Vi gik lige til grænsen af mine evner i køkkenet, så den skal prøves igen. 

Jeg synes dog, at butternutsquashen var ret malplaceret - så savner et alternativ. Forslag?

 

Ellers kunne vi godt tænke os en hummer derefter. Skal den købes levende og koge selv - eller hvordan gør man, når den helst skal have lidt ekstra uden at blive for dyrt og omstændigt? 

Hvad skal man have til?

 

Til hovedret kunne jeg godt tænke mig noget oksekød. Igen skal vi spare, hvor der spares kan. Er det oksemørbrad, man går med, når det alligevel skal være godt? Og hvordan det, når fruen reelt ikke er så vild med en rød bøf. Jeg tænker, at tilbehøret også skal være til at smage, så bøffen ikke står for meget alene? Eller kan man lave noget andet med oksemørbrad?

 

Inspiration til dessert - og noget sammen med champagnen kl. 18 søges også.

 

 

 Mørbrad skal være rød. En god langtidsstegt brisket kunne være en mulighed. 

29-12-2023 00:01 #95| 0

Vores forret bliver Blinis med et udvalg af forskellige "toppings" efter eget valg, bla: White Sturgeon kaviar, Filet royale, XXL rejer, tunmousse, rødløg,  cremefraiche, avocado, kylling m. Bacon og rosastegt oksefilet (til dem, der ikke spiser fisk og skaldyr) 

 

Hovedret bliver rosastegt kalvefilet ... gæt selv hvilken kartoffel familien ønsker sig 🤪 og selvfølgelig det traditionelle tilbehør bearnaisesauce,  salater, flutes og diverse kryddersmør.

 

Dessert: Den evindelige Carte d'Or is m. Vaffelrør, chokoladesauce og nogle friske frugter. 

 

Til midnat hjemmebagt kransekage. 

29-12-2023 00:44 #96| 0

Forret: stenbiderrogn på hjemmelavede blinis og Filet Royal (laks) oven på agurk. Tempurastegte rejer, og squash.

Muligvis lammekrone som til sidst vendes i teryaki og lidt persille.

 

Hovedret: Kød of some sort, eller lakseside har ikke helt besluttet mig. Triple cooked fries. Sauce og grillede asparges.

 

Dessert: stadig et stort spørgsmålstegn men måske bare en simpel chokolademousse med lidt bær.

 

Snack/midnatsmad: Rester og friturestegte Goyza'er

Redigeret af Kongs d. 29-12-2023 00:46
29-12-2023 00:50 #97| 0

Indtil videre har jeg kun besluttet:


Hapser: 

Hjemmekogte svinebojlser med timian honning.


Forretten:
Skal bestå af smørstegte jomfruhummerhaler, sauce beurre blanc (normalt er det med reduceret hvidvin, kørvel, peberkorn og koriander - Jeg skifter dog hvidvinen ud med en rigtig god flaske bobler i form af el sabàte fra Catalonien) i bunden under halerne kommer der noget blanceret grønt og på toppen kommer der en Chips af fattigmands asparges.


 Appetizers: 

Champagne sorbet med en slat Möet nectar over. 

Hovedret:

Xxxxx


Dessert: 

Xxxxx

29-12-2023 00:59 #98| 2
djoffer skrev:

 

 Bliver så ked af det, når lækre udskæringer får ødelagt deres struktur og karakteristika ved at ryge en tur i koge brønden - Med mindre det er ribeye fra en selvdød ko, så giv den hurtigt en stegeskorpe på panden, en håndfuld minutter i ovn til 45-48 grader, lad trække i søvapapir til 52-55 grader og du har et perfekt stykke kød :)

29-12-2023 09:18 #99| 1
Moderator

Forret: Hummerbisque

Ganerenser: Champagnesorbet

Hovedret: Madsvins svinekæber med 4 slags selleri

Dessert: Hindbærmousse med indbygget chokoladekage og friske bær

29-12-2023 12:36 #100| 0
Jones skrev:

 Garanteret, men et dårligt forslag til en nytårsmenu. 

 

 Enig :) 

 

Finder lige den rette tråd. 

29-12-2023 14:12 #101| 0
Higgins3 skrev:

Jeg er semi-blank indtil videre.

 

Det eneste, der ligger fast, er den her torsk med enebær: 

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/cod-and-juniper-recipe

Jeg lavede den for et par år siden, og det var herre lækkert. Vi gik lige til grænsen af mine evner i køkkenet, så den skal prøves igen. 

Jeg synes dog, at butternutsquashen var ret malplaceret - så savner et alternativ. Forslag?

 

Ellers kunne vi godt tænke os en hummer derefter. Skal den købes levende og koge selv - eller hvordan gør man, når den helst skal have lidt ekstra uden at blive for dyrt og omstændigt? 

Hvad skal man have til?

 

Til hovedret kunne jeg godt tænke mig noget oksekød. Igen skal vi spare, hvor der spares kan. Er det oksemørbrad, man går med, når det alligevel skal være godt? Og hvordan det, når fruen reelt ikke er så vild med en rød bøf. Jeg tænker, at tilbehøret også skal være til at smage, så bøffen ikke står for meget alene? Eller kan man lave noget andet med oksemørbrad?

 

Inspiration til dessert - og noget sammen med champagnen kl. 18 søges også.

 

 

 Jeg ville vælge Teres Major i stedet.

Det fungerer fantastisk, og har en helt anden pris.

29-12-2023 14:48 #102| 2
Snack1606 skrev:

 

 Bliver så ked af det, når lækre udskæringer får ødelagt deres struktur og karakteristika ved at ryge en tur i koge brønden - Med mindre det er ribeye fra en selvdød ko, så giv den hurtigt en stegeskorpe på panden, en håndfuld minutter i ovn til 45-48 grader, lad trække i søvapapir til 52-55 grader og du har et perfekt stykke kød :)

 

Det er da mindst ligeså mærkeligt at lade en bøf trække i sølvpapir. Men bortset fra det enig et godt stykke kød bliver ikke bedre af Sous Vide.

29-12-2023 19:41 #103| 0
skaarup skrev:

 

 

Det tror jeg ikke du kommer helt i mål med, der skal mere varme til. Jeg kan anbefale at interval stege den som beskrevet her. Det er nemt og med lidt planlægning er det forholdsvist nemt at ramme tidspunktet du forventer at være færdig :-)

 

 Hvorfor skal der varme til? Det er vel præcis det samme som hvis man putter den i sous vide i 4-6 timer, også bruner den, her gør jeg det bare omvendt og benytter mig af ovnen.

30-12-2023 00:59 #104| 0
Unreachable skrev:

 

 Hvorfor skal der varme til? Det er vel præcis det samme som hvis man putter den i sous vide i 4-6 timer, også bruner den, her gør jeg det bare omvendt og benytter mig af ovnen.

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om din ovn er super præcis, min er ikke. Jeg har muligheden for 5 graders intervaller og 50 grader kunne eksempelvis sagtens betyde 45 eller 55 grader, måske endda mere. Du skal ha' noget varme på for at opnå farve op dit kød og det sker ved ca. 130 grader. Du kan selvfølgelig godt brune din steg af på panden først, men så skal du sørge for at komme ind i alle sprækker osv for at få dræbt evt bakterier på overfladen - da din efterfølgende tilberedning vil forgå i et tempo hvor dit kød længe vil være i en temperatur som ikke nødvendigvis dræber bakterierne. For at komme uden om det problem ville jeg skrue  op for varmen og så kan du lige så godt gå direkte på interval stegning. På den måde har du også en varm ovn til de andre ting (kartofler af en eller anden afskygning?) der skal tilberedes.

 

Hvis det var præcist det samme som sous vide, hvorfor går du så ikke den vej? Det er langt nemmere at styre temperaturen på dit vand fremfor din ovn. Uden at vide det vil jeg dog stille spørgsmålstegn ved om varmeoverførslen fra "varm luft til kød" er lige så effektiv som "vand til kød". Tænk på eksempelvis at optø et stykke kød i en pose lagt i en skål vand kontra at ha' det liggende på køkkenbordet. (hint: dit kød der ligger i koldt vand er optøet først).

30-12-2023 06:14 #105| 0
skaarup skrev:

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om din ovn er super præcis, min er ikke. Jeg har muligheden for 5 graders intervaller og 50 grader kunne eksempelvis sagtens betyde 45 eller 55 grader, måske endda mere. Du skal ha' noget varme på for at opnå farve op dit kød og det sker ved ca. 130 grader. Du kan selvfølgelig godt brune din steg af på panden først, men så skal du sørge for at komme ind i alle sprækker osv for at få dræbt evt bakterier på overfladen - da din efterfølgende tilberedning vil forgå i et tempo hvor dit kød længe vil være i en temperatur som ikke nødvendigvis dræber bakterierne. For at komme uden om det problem ville jeg skrue  op for varmen og så kan du lige så godt gå direkte på interval stegning. På den måde har du også en varm ovn til de andre ting (kartofler af en eller anden afskygning?) der skal tilberedes.

 

Hvis det var præcist det samme som sous vide, hvorfor går du så ikke den vej? Det er langt nemmere at styre temperaturen på dit vand fremfor din ovn. Uden at vide det vil jeg dog stille spørgsmålstegn ved om varmeoverførslen fra "varm luft til kød" er lige så effektiv som "vand til kød". Tænk på eksempelvis at optø et stykke kød i en pose lagt i en skål vand kontra at ha' det liggende på køkkenbordet. (hint: dit kød der ligger i koldt vand er optøet først).

 Jeg hører hvad du siger - i mellemtiden har jeg besluttet mig for at gå SousVide vejen alligevel, også grille den af udendørs til sidst for at få en god skorpe.

 

30-12-2023 10:28 #106| 0

Jeg sidder alene med en bange hund og måske mor 🙂

Skal "bare" lave en god bøf, Madsvin fritter og min første hjemmelavede bearnaise. (Også Madsvin opskrift)

spørgsmålet er, gør det en markant forskel om jeg bruger færdig essens eller laver den selv? Er det en lille forskel er jeg doven, er den stor gør jeg det sku... Det er mest indkøb der er problemet, får stress af alle de mennesker, og er lidt i tvivl om jeg skal på længere tur efter estragon og skalotteløg.. igen er forskellen stor om jeg bruger skallotte eller alm løg?

30-12-2023 10:38 #107| 1
Moderator
grovfil skrev:

Jeg sidder alene med en bange hund og måske mor

 

 Jeg ville gå efter at lave den selv. Du kan da godt bruge essens, men det bliver bare ikke det samme, og det er ikke svært at lave.

 

løg og frisk estragon har de i de fleste dagligvarebutikker. Min lokale dagligbrugs har i hvert fald begge dele normalt.

30-12-2023 11:41 #108| 6
NanoQ skrev:

 

 Jeg ville gå efter at lave den selv. Du kan da godt bruge essens, men det bliver bare ikke det samme, og det er ikke svært at lave.

 

løg og frisk estragon har de i de fleste dagligvarebutikker. Min lokale dagligbrugs har i hvert fald begge dele normalt.

 

 Tak, mor ringede fra Kvickly om jeg manglede noget ️Det bliver den hjemmelavede essens, chokolade mousse, også Madsvin til dessert.så kan det vist ikke blive mere ordinært men lækkert 😀

 

Har også lige behov for at prale.. 

Jeg vælger så samtidig at fejre 10 måneder uden alkohol, runder dem d.2-3/1-2024...

Redigeret af grovfil d. 30-12-2023 11:43
30-12-2023 12:01 #109| 1
grovfil skrev:

 

 Tak, mor ringede fra Kvickly om jeg manglede noget ️Det bliver den hjemmelavede essens, chokolade mousse, også Madsvin til dessert.så kan det vist ikke blive mere ordinært men lækkert

 

Tillykke med 10 mdr.

Køb hellere en bøtte K-Salat´s den bedste .. bare for en sikkerhed skyld..

30-12-2023 12:05 #110| 0
Micebulldogs skrev:

 

Tillykke med 10 mdr.

Køb hellere en bøtte K-Salat´s den bedste .. bare for en sikkerhed skyld..

 

 Tak! 

nej nej, har til flere forsøg på den hjemmelavede 😜 til andre, i behøver ikke deraile yderligere med lykønskninger.

Men lige den fra dig mice, den varmede faktisk! Møs møs️😜🤣

Redigeret af grovfil d. 30-12-2023 12:06
30-12-2023 12:26 #111| 0

Det ligner det bliver hårdt arbejde at piske den sovs.. kan man ikke bruge elpisker eller stav blender?? 🤔😜

30-12-2023 12:32 #112| 1
grovfil skrev:

Jeg sidder alene med en bange hund og måske mor

 

 Mor ville 100% sætte pris på den hjemmelavede.

30-12-2023 12:38 #113| 1
grovfil skrev:

Det ligner det bliver hårdt arbejde at piske den sovs.. kan man ikke bruge elpisker eller stav blender??

 

 Umut har vist en opskrift på YouTube med en stavblender - så kan du muligvis også ramme den i første forsøg ;) 


30-12-2023 13:07 #114| 0

Hvis den skiller pisker du en æggeblomme op under lidt varme og pisker den skilte sovs i og sovsen samler sig igen. 

Ps. Kan ikke smage forskel på købt og hjemmelavet essens efter den er smagt til med citron og måske en smule ekstra eddike. Tvivler på at andre kan i en blindtest. 

30-12-2023 14:38 #115| 0

Holder et meget roligt nytår i år, så vi er 3 voksne og 4 børn. Prøver at gå med en masse små hapsere serveret family style, istedet for at anrette fint og risikere at blande noget sammen ungerne ikke gider spise. Hver del skal gerne kunne preppes og tilberedes på 5-20 minutter, så jeg får lidt mindre køkkentid. 
Serverer i tre etaper og ungerne holder sig bare væk på midterserveringen. Og sidste etape burde jo bare være på en tallerken og være en ret i sig selv, men prøver at servere dem hver for sig, selvom det virker dumt :-)

Første omgang er 3 hapsere: 
Garniterede østers;

Laksetartar med røget creme fraiche og agurk;
Friteret torsk med basilikumsmayo.

Voksenservering:
Salat med rimmet kammusling;

Stegt kammusling på creme af bagte tomater og hvidløg. 

Hovedret:
Lammemørbrad;
Røget blomkålspure;

Kejserhatte;
Pommes Anna


Gæster bager brød og laver dessert.

Hvordan ville i parre med vin? Jeg er begrænset til hvad jeg selv ligger inde med.
Jeg hælder selv til chardonnay, pas og pinot noir. De midterste retter er jo meget forskellige

30-12-2023 16:02 #116| 0
Turbofluen skrev:

Holder et meget roligt nytår i år, så vi er 3 voksne og 4 børn. Prøver at gå med en masse små hapsere serveret family style, istedet for at anrette fint og risikere at blande noget sammen ungerne ikke gider spise. Hver del skal gerne kunne preppes og tilberedes på 5-20 minutter, så jeg får lidt mindre køkkentid. 
Serverer i tre etaper og ungerne holder sig bare væk på midterserveringen. Og sidste etape burde jo bare være på en tallerken og være en ret i sig selv, men prøver at servere dem hver for sig, selvom det virker dumt :-)

Første omgang er 3 hapsere: 
Garniterede østers;

Laksetartar med røget creme fraiche og agurk;
Friteret torsk med basilikumsmayo.

Voksenservering:
Salat med rimmet kammusling;

Stegt kammusling på creme af bagte tomater og hvidløg. 

Hovedret:
Lammemørbrad;
Røget blomkålspure;

Kejserhatte;
Pommes Anna

 

Gæster bager brød og laver dessert.

Hvordan ville i parre med vin? Jeg er begrænset til hvad jeg selv ligger inde med.
Jeg hælder selv til chardonnay, pas og pinot noir. De midterste retter er jo meget forskellige

 Jeg ville gå med Chablis til den første. Ikke meget alder, og sørg for at det er uden eg.


Mellemret: Chardonnay. Jeg ville tage et sikkert valg fra Bourgogne. 

Hovedret:Jeg er ikke til lam, så her gærder jeg på at Pinot er fint. Oversøisk med lidt mere udpræget frugt. 

30-12-2023 16:34 #117| 0
Moderator

Nu er det besluttet, at jeg går med denne: https://madsvin.com/braiserede-svinekaeber-selleri-fire-maader/

 

Men jeg er kommet til at tænke på, om der bør tilsættes noget, der giver lidt friskhed og måske syre? 

 

Tanker?

30-12-2023 17:00 #118| 0
NanoQ skrev:

Nu er det besluttet, at jeg går med denne: https://madsvin.com/braiserede-svinekaeber-selleri-fire-maader/

 

Men jeg er kommet til at tænke på, om der bør tilsættes noget, der giver lidt friskhed og måske syre? 

 

Tanker?

 Kan godt følge dine tanker. Syre er tilstede i pureen, du kan bare smage den til i den retning. Du kunne overveje noget så simpelt som mikroskopiske friske æbletern for at give lidt friskhed. 

 

30-12-2023 17:02 #119| 0
Moderator
Turbofluen skrev:

 Kan godt følge dine tanker. Syre er tilstede i pureen, du kan bare smage den til i den retning. Du kunne overveje noget så simpelt som mikroskopiske friske æbletern for at give lidt friskhed. 

 

 

 Æble giver fin mening...

30-12-2023 17:03 #120| 0
Jones skrev:

 Jeg ville gå med Chablis til den første. Ikke meget alder, og sørg for at det er uden eg.

 

Mellemret: Chardonnay. Jeg ville tage et sikkert valg fra Bourgogne. 

Hovedret:Jeg er ikke til lam, så her gærder jeg på at Pinot er fint. Oversøisk med lidt mere udpræget frugt. 

 

 

Har ikke Chablis liggende desværre. Jeg overvejer om Riesling kunne gå, hvad tænker du? Der er jo noget sødme og syre tilstede. Det eneste er hvor godt det spiller med de lidt federe indslag.
30-12-2023 17:36 #121| 0
Moderator
Turbofluen skrev:

 

 

Har ikke Chablis liggende desværre. Jeg overvejer om Riesling kunne gå, hvad tænker du? Der er jo noget sødme og syre tilstede. Det eneste er hvor godt det spiller med de lidt federe indslag.

 

 Det kommer i høj grad an på Rieslingen. Er den ikke for sød, kan den godt gå. 

30-12-2023 18:36 #122| 0

Det færste jeg tænkte på da jeg så kammusling serveringen var riesling enten kabinett eller feinherb, jeg drikker selv altid riesling sekt til sushi og syntes at syre/sødme spillet i druen passer perfekt til rå eller meget let tilberedt kammusling.

30-12-2023 18:38 #123| 0

Jeg var oppe og kigge igennem, jeg fandt en naturlig chenin blanc fra Loire som jeg tror passer rigtig fint til først runde hvis jeg husker rigtigt. Den går jeg med til de første.

30-12-2023 18:54 #124| 0
Claus skrev:

Det færste jeg tænkte på da jeg så kammusling serveringen var riesling enten kabinett eller feinherb, jeg drikker selv altid riesling sekt til sushi og syntes at syre/sødme spillet i druen passer perfekt til rå eller meget let tilberedt kammusling.

 

 Det bliver nok for sødt til vores smag, jeg synes en trocken er lige på vippen ☺️ men kan godt følge dig. 
overvejer lidt at sløjfe vinen i midten, da jeg tænker første rundes vin god kan matche rimmet kammusling og Pinot godt kan matche stegt med langtidsbagte hvidløg. 

30-12-2023 18:54 #125| 0

I år har vi besluttet os for at menuens succes skal måles i hvor lidt tid der bliver tilbragt i køkkenet efter nytårstalen, for mig personligt også inden fordi jeg både har været sygdoms og arbejdsramt her mellem jul og nytår . Jeg har trukket forretten og opgaven her dermed været noget der kan gøres 99% klar til at blive sat på bordet inden dronningen går på. 

 

Jeg har valgt at lade snack og forret flyde lidt sammen således at nogle af retterne serveres portioneret i små skåle og nogle har mere karakter af hapsere som serveres fra delefade. Lige nu ser planen sådan ud, men jeg har ikke været i køkkenet endnu, så meget kan ændre sig. Vi bliver 12 


Lynstegt tun med ponzu, mango, agurk og sprøde risnudler


Krustade med hummer, æg, braiseret fennikel og karse


Blinis med stenbidderrogn, hengemt hybenrose og fuldfed fraiche 


Krokette af selleri, trøffel og karljohan med 24 måneders skinke


Rimmet kammusling med fermenterede grønne jordbær fra i sommers og peberrodsfløde

  

Redigeret af Rsmadsen d. 30-12-2023 18:55
30-12-2023 18:57 #126| 0
Rsmadsen skrev:

I år har vi besluttet os for at menuens succes skal måles i hvor lidt tid der bliver tilbragt i køkkenet efter nytårstalen, for mig personligt også inden fordi jeg både har været sygdoms og arbejdsramt her mellem jul og nytår . Jeg har trukket forretten og opgaven her dermed været noget der kan gøres 99% klar til at blive sat på bordet inden dronningen går på. 

 

Jeg har valgt at lade snack og forret flyde lidt sammen således at nogle af retterne serveres portioneret i små skåle og nogle har mere karakter af hapsere som serveres fra delefade. Lige nu ser planen sådan ud, men jeg har ikke været i køkkenet endnu, så meget kan ændre sig. Vi bliver 12 


Lynstegt tun med ponzu, mango, agurk og sprøde risnudler


Krustade med hummer, æg, braiseret fennikel og karse


Blinis med stenbidderrogn, hengemt hybenrose og fuldfed fraiche 


Krokette af selleri, trøffel og karljohan med 24 måneders skinke


Rimmet kammusling med fermenterede grønne jordbær fra i sommers og peberrodsfløde

  

 Lyder lækkert 👌🏽

 

30-12-2023 23:47 #127| 0
Turbofluen skrev:

Jeg var oppe og kigge igennem, jeg fandt en naturlig chenin blanc fra Loire som jeg tror passer rigtig fint til først runde hvis jeg husker rigtigt. Den går jeg med til de første.

 

 Det er et fornuftigt skift.

Riesling er der stor forskel på. Du var ikke den store Mosel fan vel?


Herhjemme er jeg hoppet på bycortsens nytårsmenu og har tilføjet en lille waugy snack og ekstra caviar servering.

Til det drikker vi:

Snacks:
Nicolas Maillart Montchenot 2018
Alexandre Chaillon SOLO 2018

Forret:
Udliciteret - så jeg ved det ikke. Jeg gætter Chablis.

Hovedret:
Barolo Rocche di Castiglione MG 1,5 L 2019 Monchiero Vini

Dessert:
DR 20 ÅRS WHITE


Mens jeg laver mad til selskabet, regner jeg med at disse bliver åbnet:
Vincey Coteaux Blanc 2019
samt
Carré Frères Coteaux Blanc 2019

Redigeret af Jones d. 31-12-2023 00:11
31-12-2023 10:11 #128| 0
Jones skrev:

 

 Det er et fornuftigt skift.

Riesling er der stor forskel på. Du var ikke den store Mosel fan vel?


Herhjemme er jeg hoppet på bycortsens nytårsmenu og har tilføjet en lille waugy snack og ekstra caviar servering.

Til det drikker vi:

Snacks:
Nicolas Maillart Montchenot 2018
Alexandre Chaillon SOLO 2018

Forret:
Udliciteret - så jeg ved det ikke. Jeg gætter Chablis.

Hovedret:
Barolo Rocche di Castiglione MG 1,5 L 2019 Monchiero Vini

Dessert:
DR 20 ÅRS WHITE


Mens jeg laver mad til selskabet, regner jeg med at disse bliver åbnet:
Vincey Coteaux Blanc 2019
samt
Carré Frères Coteaux Blanc 2019

 

 

Det ligner en virkelig fin menu, og fair prissat. Generelt virker det også til de har taget en del gode valg ifht. hvad der skal tilberedes derhjemme. Har du fået fra dem før?

Dit vingame er selvfølgelig toplækkert :-) Jeg synes vinen til hovedretten er utrolig svær at ramme. Peber, trøffel og whiskysauce. Kan se de selv har parret med Pinot.  Det synes jeg er fornuftig at gå væk fra, jeg tror den forsvinder. Jeg var nok selv gået med en stor syrah eller cab med alder. Men jeg rammer jo også sjældent en barolo jeg bryder mig om, så er nok farvet :-)
31-12-2023 10:44 #129| 0

Lidt off topic, men vi er inviteret til noget nytårstaffel på vejen. Vi er helt nye beboer næsten, men tager man en lille gave med til sådan noget?

31-12-2023 10:57 #130| 0
Kongs skrev:

Lidt off topic, men vi er inviteret til noget nytårstaffel på vejen. Vi er helt nye beboer næsten, men tager man en lille gave med til sådan noget?

 

 

Det ville jeg gøre. Kun upsides på at gøre det imo.
31-12-2023 11:07 #131| 0
Turbofluen skrev:

 

 

Det ligner en virkelig fin menu, og fair prissat. Generelt virker det også til de har taget en del gode valg ifht. hvad der skal tilberedes derhjemme. Har du fået fra dem før?

Dit vingame er selvfølgelig toplækkert :-) Jeg synes vinen til hovedretten er utrolig svær at ramme. Peber, trøffel og whiskysauce. Kan se de selv har parret med Pinot.  Det synes jeg er fornuftig at gå væk fra, jeg tror den forsvinder. Jeg var nok selv gået med en stor syrah eller cab med alder. Men jeg rammer jo også sjældent en barolo jeg bryder mig om, så er nok farvet :-)

 

 Jeg har brugt deres take away en god håndfuld gange, og det er virkelig godt. Udfra deres angivelser skal jeg stå i køkkenet en time henover aftenen.


Syrah kunne også have været en mulighed - men jeg har en god sjat Barolo i kælder/vinskab, så det var nemmere at vælge det :)

31-12-2023 13:58 #132| 0

Madsvin bearnaise.

 

når der står 125gr smør, og længere nede skal smøret så klares, skal jeg så have 125gr klaret smør eller bare starte med 125gr?

eller skal jeg bare klare 200gr og så vurdere konsistensen undervejs? Bliver den tykkere når den køler? Tænker at lave rigeligt så den kan bruges til dip til resten af fritter og chips bagefter.

31-12-2023 14:06 #133| 1
grovfil skrev:

Madsvin bearnaise.

 

når der står 125gr smør, og længere nede skal smøret så klares, skal jeg så have 125gr klaret smør eller bare starte med 125gr?

eller skal jeg bare klare 200gr og så vurdere konsistensen undervejs? Bliver den tykkere når den køler? Tænker at lave rigeligt så den kan bruges til dip til resten af fritter og chips bagefter.

 Jeg har ikke set Madsvins opskrift, men jeg plejer at regne med ca. 100 gram uklaret smør pr. æggeblomme. 

 

31-12-2023 14:08 #134| 0
jewr skrev:

 Jeg har ikke set Madsvins opskrift, men jeg plejer at regne med ca. 100 gram uklaret smør pr. æggeblomme. 

 

 

 Takker, det opklarer en del, her står der 125gr til to blommer. Så jeg laver rigeligt 🙂

31-12-2023 14:13 #135| 1
grovfil skrev:

 

 Takker, det opklarer en del, her står der 125gr til to blommer. Så jeg laver rigeligt

 Nu læste jeg lige hans opskrift. Min tilgang er nærmest identisk. Min tommelfingerregel er 1 æggeblomme pr. mand og 100 gram smør pr. æggeblomme. Hvis folk er helt vilde med sovs, kan du lave mere, men den er tung og mætter meget, så det plejer at gå med målene. 

Sørg for at essens, vand og blommer tykner godt op, som en god æggesnaps. Det vil formentlig skumme lidt op i starten, men sørg for at det tykner mere end det. Det må IKKE få så meget varme at det begynder at blive røræg!

Tag det af varmen og piske smør i lidt ad gangen til konsistensen er som du ønsker. Smag til med salt, evt. mere eddike, estragon og evt. et lille pift cayennepeber - husk stadig at røre/piske mens du smager til. 

Skulle den skille, så tager du en æggeblomme i en ny gryde, pisker den op under opvarmning præcis som du gjorde med æggeblommer, essens og vand og herefter pisker du den skilte sovs i, som var den smør. Igen væk fra varmen. Så samler den sig igen. 

Redigeret af jewr d. 31-12-2023 14:13
31-12-2023 14:24 #136| 1

Vi kører en lidt blandet omgang, da selskabet har ret blandet smag. 

Forret: Risotto med kammuslinger (flere kan ikke lide kammuslinger, så de får risotto med lidt sprød seranocrumble). 

Vin: Ikke valgt endnu. Måske den pet nat vi drikker til nytårstalen, alternativt chardonnay fra Jura eller lignende. 


Hovedret: Hele grillede havbars, broccolinier, hjemmerørt hollandaise og kartoffel af en art. 
Vin: Aux Mages Yunuage 2019


Dessert: Svigerindens citrontærte. 
Aner ikke hvad vi drikker til den, måske en espresso martini. 

 

Til midnat åbner jeg altid en La Fruit De Ma Passion fra Vincent Charlot. I år en 2017. Elsker bare det møg!

 

 

Redigeret af jewr d. 31-12-2023 14:24
31-12-2023 14:47 #137| 1

@jewr

mange tak for guide, også hvis den skulle skille

essensen er lavet, fritterne er kogt. Hunden tigger.. (benet venter til jeg spiser)

Alt er klart til at gå i gang senere, kan kun gå galt 😜🤣

 

edit, sidder lige og googler kødet, fire forholdsvis små "høje"  Sashi oksemørbrad bøffer, de skal tilsyneladende stort set kun have stegeskorpe og så hvile..

Det kan faktisk ende med at blive ret lækkert!! Chokolade moussen fra i aftes sidder lige i skabet (med flødeskum tilsat, er jo ikke voksen) dippen har trukket, rejechips lavet og købechips i skåle.. tror jeg bliver glad for vindruer til aller sidst oven på alt det fedme

Redigeret af grovfil d. 31-12-2023 16:18
31-12-2023 22:07 #138| 0

Så laver man den bedste Beef Wellington jeg nok har lavet ud af 50 gange... Alt var spot on.

 

Men jeg skære ud får jeg afvide at 3 gæster kun spiser welldone.......

 

Lykkedes mig faktisk at steget 2 skiver på panden bagefter uden de gik i stykker..

 

Men det kød var godt nok dødt derefter, men butterdejen var sjovt nok lidt bedre end normalt 

01-01-2024 08:08 #139| 5
pantherdk skrev: 

Men jeg skære ud får jeg afvide at 3 gæster kun spiser welldone.......  

 Smed du dem ikke ud?

 

01-01-2024 11:16 #140| 0
MartinHolmes skrev:

 Smed du dem ikke ud?

 


Var ikke glad nej :)

Men de fik lov at blive. 

02-01-2024 14:43 #141| 0

@Jones

 

Hvordan fik du fat i Nicolas Maillart Montchenot'en? Var du bare hurtig - eller insider viden? Jeg ville også gerne have haft en flaske, men den var udsolgt på 45 min.

Jeg endte med at købe hans Extra Brut, og jeg skal da lige hilse og sige, at den var god :)

02-01-2024 14:48 #142| 0
Higgins3 skrev:

@Jones

 

Hvordan fik du fat i Nicolas Maillart Montchenot'en? Var du bare hurtig - eller insider viden? Jeg ville også gerne have haft en flaske, men den var udsolgt på 45 min.

Jeg endte med at købe hans Extra Brut, og jeg skal da lige hilse og sige, at den var god :)

 

 Jeg har købt godt op i Maillart gennem Jesper. https://growerchampagne.dk/vare-kategori/producenter/nicolas-maillart/
Han laver nogle rigtig gode flasker.

Den har ikke været udsolgt? Men vinifikant havde en flaske, der blev udsolgt da den vandt feinschmekerens test.

Redigeret af Jones d. 02-01-2024 14:50
02-01-2024 15:06 #143| 0
Jones skrev:

 

 Jeg har købt godt op i Maillart gennem Jesper. https://growerchampagne.dk/vare-kategori/producenter/nicolas-maillart/
Han laver nogle rigtig gode flasker.

 

 Jeg skulle alligevel til Aarhus d. 30, så jeg endte med at tage ud til dem, men der var den udsolgt. Jeg smagte lidt forskelligt, selvom jeg havde besluttet mig for, at det skulle være en Nicolas Maillart. Selvom Extra Brut'en var så god, var jeg alligevel lidt nede over, at jeg ikke havde fået Montchenoten'en :D 

02-01-2024 15:26 #144| 0
 

Den har ikke været udsolgt? Men vinifikant havde en flaske, der blev udsolgt da den vandt feinschmekerens test.

 

 Jeg så kun Platine og Extra Brut - mener også, at han sagde, at de ikke havde den

02-01-2024 17:19 #145| 1

 

Aaah. Well, den er på lager online.

Jolivettes er også lækker.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar