Lysterfiskeritråden 2019

#1| 4

Nyt år, ny lystfiskertråd!

 

Jeg er rimelig ny i gamet og 2018 var det år hvor jeg for alvor startede min lystfiskeriaktiviteter. 

 

Fisk fanget

  • Torsk
  • Sej
  • Makrel

    Fisk jeg ikke har fanget endnu (men påtænker at fange i 2019)

    • Sild
    • Havørred
    • Hornfisk
    • Rødspætte

     

    Fisker hovedsageligt i Københavns havn, så andre der fisker heri må endelig komme med gode råd! Eller hvis i har nogle gode råd til at fange en af de fisk jeg endnu ikke har haft på krogen!

    Hvilke mål har i sat jer for år 2019 angående fiskeri?  

    Redigeret af ERH4RDT d. 02-01-2019 11:30
    02-01-2019 11:45 #2| 0
    Moderator

    Det store og altoverskyggende mål for denne sæson må være mere tid ved vandet. 

     

    Dernest har vi gang i et stort projekt med vores lille lystfiskerforening (Rønde og Omegns Sportsfiskerforening). Foreningen har ligget lidt i dvale i flere år. Men nu er vi en ny bestyrelse og vi har netop fået vores første dedikerede klubhus (og et helt forrygende et af slagsen!). Så foreningen skal "rebootes", hvilket kommer til at tage tid - men det bliver sjovt.

     

    Jeg forventer mange ture til Simested Å. Trend Å skal udforskes lidt mere og jeg genoptager fiskeriet i de små sydvestlige vandløb efter flere års pause. (Holme å, Ansager Å osv).

     

    Mon ikke også kajakken bliver luftet mere end i 2018? - Der er store gedder og aborrer der venter på mig i Randers Fjord :)

     

     

    02-01-2019 11:56 #3| 0
    ERH4RDT skrev:

    Nyt år, ny lystfiskertråd!

     

    Jeg er rimelig ny i gamet og 2018 var det år hvor jeg for alvor startede min lystfiskeriaktiviteter. 

     

    Fisk fanget

    • Torsk
    • Sej
    • Makrel

      Fisk jeg ikke har fanget endnu (men påtænker at fange i 2019)

      • Sild
      • Havørred
      • Hornfisk
      • Rødspætte

       

      Fisker hovedsageligt i Københavns havn, så andre der fisker heri må endelig komme med gode råd! Eller hvis i har nogle gode råd til at fange en af de fisk jeg endnu ikke har haft på krogen!

      Hvilke mål har i sat jer for år 2019 angående fiskeri?  

       Det ser godt ud!

      Sild: Ud på Oceankaj med sildeforfang, når tiden nærmer sig.

      Hornfisk: samme sted, sildestykke med flåd, lidt ligesom makrel (bare lidt højere i vandet). Skal bare ramme sæsonen.

      Havørred: Der er vist ikke så frygtelig mange, tror det kræver en god portion held.

      Rødspætte: Den bliver nok lidt svær, men der er da store skrubber, ved bare ikke om man bør undlade at spise dem fra havnen, da det er en mere stationær fisk?

       

      Redigeret af moktar d. 02-01-2019 11:57
      02-01-2019 12:31 #4| 0
      OP
      moktar skrev:

       Det ser godt ud!

      Sild: Ud på Oceankaj med sildeforfang, når tiden nærmer sig.

      Hornfisk: samme sted, sildestykke med flåd, lidt ligesom makrel (bare lidt højere i vandet). Skal bare ramme sæsonen.

      Havørred: Der er vist ikke så frygtelig mange, tror det kræver en god portion held.

      Rødspætte: Den bliver nok lidt svær, men der er da store skrubber, ved bare ikke om man bør undlade at spise dem fra havnen, da det er en mere stationær fisk?

       

       

       Har hørt det skulle være OK med rødspætter fra Oceankaj, da det er langt fra "inderhavnen". Hvad er din holdning til dette?


      Hvornår er sild at fange på Oceankaj? 

       

      02-01-2019 16:48 #5| 0
      ERH4RDT skrev:

       

       Har hørt det skulle være OK med rødspætter fra Oceankaj, da det er langt fra "inderhavnen". Hvad er din holdning til dette?

       

      Hvornår er sild at fange på Oceankaj? 

       

       

       Jeg tør slet ikke udtale mig (der skal man både vide noget om forureningsgraden rundt i havnen samt kombinere det med viden om rødspættens liv og vandringer), jeg ville nok gerne spise dem selv, men ville ikke servere dem for mine børn. Generelt synes jeg uanset hvad det er svært at fange rene rødspætter fra kysten, det er oftest skrubber eller blandinger jeg fanger.

      Sild = sommer, mest efterår. Jeg har set mange fange sild, når de fiskede makrel med blink/sildeforfang.

       

      Min vens søn fangede i øvrigt en gigantisk skrubbe-rødspætte, da han fiskede makrel lige ved siden af mig. Den var svømmet op i vandet og tog hans smelt, som han fiskede ca. 4-5m nede :)

      Redigeret af moktar d. 02-01-2019 16:49
      02-01-2019 16:56 #6| 0

      havørred så skal du bare en tur til fyn.så skal du nok få en:)

      04-01-2019 10:26 #7| 0
      OP

      Hvor og hvordan har folk mest held med at fange de store torsk i København og omegn? 

      04-01-2019 11:01 #8| 0
      Moderator
      ERH4RDT skrev:

      Hvor og hvordan har folk mest held med at fange de store torsk i København og omegn? 

       

       Du finder ikke store torsk kystnært. Tag en turbåd ud i Øresund.

      04-01-2019 12:08 #9| 0
      OP
      NanoQ skrev:

       

       Du finder ikke store torsk kystnært. Tag en turbåd ud i Øresund.

      Var på kuttertur fra Laurdrupskaj og var bestemt ikke imponeret🤒 

       

      Men helt fint at det kan være svært, at fange store torsk kystnært, men har du fif til endegrej og fiskestrategi? 

      03-03-2019 09:31 #10| 0
      Administrator

      Nå - ville være kørt forbi poppelsøen idag. Men vejret taler mere for noget dota og en csgo finale.

      #ægtelystfiskeregiderikkefryse

      03-03-2019 12:37 #11| 1

      Tak til NanoQ for at vise mig vej til årets tråd 😂

      Jeg var på Randers fjord i går og fik en fin havørred på 70 cm. Det var sgu optur på min første tur i årevis 👍

      03-03-2019 16:19 #12| 0
      Moderator
      Pindzaghi skrev:

      Tak til NanoQ for at vise mig vej til årets tråd

       

       Velbekomme

       

      og kæmpe tillykke! - Randers fjord har været ekstremt spændende på det sidste. Må jeg spørge hvor du ramte svinet? 🙂

       

      Jeg har ikke fisket meget i år. Kun et par geddeture og en enkelt kysttur, også Randers Fjord (Udbyhøj), der gav en enkelt på knap 50.

      03-03-2019 16:26 #13| 1
      Moderator

      Det meste af mit vinter "fiskenørderi" er sket bag fluestikket. Jeg har bundet fluer i mange år, men aldrig leget med klassiske laksefluer. At mestre dette, er et af mine 2019 mål.

       

      Nu står den på Spey varianter.

       

      03-03-2019 16:28 #14| 0
      Moderator
      NanoQ skrev:

      Det meste af mit vinter "fiskenørderi" er sket bag fluestikket. Jeg har bundet fluer i mange år, men aldrig leget med klassiske laksefluer. At mestre dette, er et af mine 2019 mål.

       

      Nu står den på Spey varianter.

       

       

       Dette er kun en øvelse i teknik. En disclaimer for hovedet, der ikke er færdigt på billedet, samt butt, Der skulle have startet længere tilbage.

       


      03-03-2019 17:19 #15| 2
      Administrator

      Nå men så fik man også prøvet sådan en bandit

       


      03-03-2019 17:23 #16| 0
      Bridgeking skrev:

      Nå men så fik man også prøvet sådan en bandit

       

       

       

       Hvad dælen er det? Og skal den vende sådan?

      03-03-2019 17:28 #17| 1
      Moderator

      Poppelsøen?

       

      Jeg gider ikke putsøer, men jeg skal have prøvet en stør, for at få krydset den af på bucket listen

      Redigeret af NanoQ d. 03-03-2019 17:29
      03-03-2019 17:29 #18| 0
      Moderator

      Og en fin en... 8-9 kg?

      03-03-2019 17:53 #19| 0
      Administrator
      NanoQ skrev:

      Poppelsøen?

       

      Jeg gider ikke putsøer, men jeg skal have prøvet en stør, for at få krydset den af på bucket listen

       

       Yes

       

      Første gang jeg har prøvet det

      Mødte heldigvis en familie hvor de vidste hvad de lavede

      Ellers havde jeg været på den ift landingen

       

      Ja han sagde ca 10kg

       

      Fik et par stykker mere, men det her var den største

      03-03-2019 17:54 #20| 6

      Dejligt med en løstfisker tråd 😊

       

      Jeg har selv fisket meget ved åer og kyst før i tiden, men også små børn har tiden ikke rigtig været til det.

       

      Så for 3 år siden siden fik vi gravet en sø på vores grund så jeg ikke bruger så mange timer væk hjemmefra på å fiskeri.

       

      Jeg lukkede en masse ørreder ud, for 2.5 år siden, og nu er der både ørreder, geder og skaller i den. Det er satmr hyggeligt at bare kunne gå ud af døren og gå ud og fiske når man vil(konen tillader det 😊)


       

      03-03-2019 17:56 #21| 1
      Administrator

      Fedt Polen

       

      Der er basis for en hyggelig pn weekend :)

       

      Var du ikke fra Næstved området ? Synes jeg kan huske et eller andet 

      03-03-2019 18:20 #22| 1
      Bridgeking skrev:

      Fedt Polen

       

      Der er basis for en hyggelig pn weekend :)

       

      Var du ikke fra Næstved området ? Synes jeg kan huske et eller andet 

       

       Nej jeg bor lige udenfor Herning 😊

      03-03-2019 18:21 #23| 0
      Administrator
      Polen skrev:

       

       Nej jeg bor lige udenfor Herning

       

       Okay :) jeg er gammel og dement 

      03-03-2019 18:34 #24| 0
      NanoQ skrev:

       


       Velbekomme

       

      og kæmpe tillykke! - Randers fjord har været ekstremt spændende på det sidste. Må jeg spørge hvor du ramte svinet?




      Mange tak :)

      Vi dørgede lidt rundt på lavt vand i mellem Voer og Uggelhuse og ramte ovennævnte ligge overfor for Støvringdæmningen, men på sydsiden. Der går en lille pynt ud og det var lige inden den, når vi kom fra Randers siden. Ramte et par mindre lige over mindstemålet på ca. samme sted.

      Vi så ingen tegn på liv andre steder og andre både kom ind uden fangst. Så det gjorde jo ikke fangsten ringere :)

      Følger altid med, når du rapporterer fra dit fiskeri, da jeg er bosat ikke langt fra din hjemstavn.

      03-03-2019 19:10 #25| 0
      Polen skrev:

       

       Nej jeg bor lige udenfor Herning

       Vi har brobizz og bil, så du inviterer bare til PN fiskehygge 🙂

       

      04-03-2019 10:00 #26| 0
      Polen skrev:

      Dejligt med en løstfisker tråd

       

       Er der allerede naturligt kommet gedder i den efter 2,5 år ?


      04-03-2019 10:15 #27| 0
      tuznelda skrev:

       Vi har brobizz og bil, så du inviterer bare til PN fiskehygge

       Haha ja det kunne da være hyggeligt 😂

       

      Aktaion skrev:

       

       Er der allerede naturligt kommet gedder i den efter 2,5 år ?

       

       

       Ja åbenbart 😊 Jeg har set gedde yngel i kanten. Jeg ved ikke hvordan det er kommet der, da der ikke er noget tilløb til søen, men der er mange ænder der svømmer rundt dernede, jeg ved ikke om de kan have fiskeæg på sig fra andre søer? Jeg har også set fiskehejre dernede et par gange, så der må være masse af små fisk da de ørreder jeg har lukket ud er 2-5 kg størrelser.


      Den gang vi fik den gravet ud, der kørte jeg ud til en en kæmpe gammel sø der ligger i nærheden. Der hentede jeg 20 liter vand og en spand fuld mudder fra som jeg hældte i min egen sø..


      Min kone griner stadig af mig over det, men jeg havde en eller anden idé om at jeg kunne kickstarte nogle microorganismer i søen så den blev naturlig hurtigere 😂😂😂 

      04-03-2019 10:21 #28| 0

      Pisse fedt - Bor selv i Ikast og fisker en del gedder.

      Bliver altid overrasket over hvor hurtigt gedderne kan komme til nye søer med ænder, osv.

      Det vare nok ikke længe før at dine udsatte ørreder bliver frokost for gedderne :)



       


       


       


       


       


      04-03-2019 10:29 #29| 0
      Aktaion skrev:

      Pisse fedt - Bor selv i Ikast og fisker en del gedder.

      Bliver altid overrasket over hvor hurtigt gedderne kan komme til nye søer med ænder, osv.

      Det vare nok ikke længe før at dine udsatte ørreder bliver frokost for gedderne :)

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      Så skal de satme væk derfra, er du klar over hvor meget ørreder koster 😂


      Så fisker du meget i "gedde søen" i Ikast? for et par år siden var den  ihvertfald helt proppet med store geder 😀


      Hvis du ikke kender til den i forvejen, så er Gullestrup søen også et godt sted til gedder, der er ikke mange der ved det, men der er rigtig mange geder og aborrer i den 😄

      04-03-2019 10:56 #30| 0

      De koster vel 30-32 kr / kiloet?


      Geddesøen i Ikast? Mener du den kunstige?



       

      04-03-2019 11:02 #31| 0
      Aktaion skrev:

      De koster vel 30-32 kr / kiloet?

       

      Geddesøen i Ikast? Mener du den kunstige?

       

       

       

       

       Ja den, den har ihvertfald førhen været fuld af gedder, men det kan godt være at den er blevet overfisket 😊

      04-03-2019 11:10 #32| 0

      Der er stadig gedder i den, dog har jeg aldrig selv fanget noget over 2-3 kilo.

      Så dog en gut der havde fanget en 5-7 kilo fisk for 2-3 år siden - Han havde desværre gokket den.

      Tror desværre der er for mange der madfisker dernede, selv om søen trænger til at naturlig bestand da den i forvejen er godt brun af alger.



       


       

      04-03-2019 17:57 #33| 1
      Moderator
      Polen skrev:

       Haha ja det kunne da være hyggeligt

       

      Gedder og aborrer spredes netop af ænder 🙂

       

      Efter sigende, det samme med skaller. Men det er der vist delte meninger om. 

      04-03-2019 18:03 #34| 3
      Moderator
      Polen skrev:

       

      Så skal de satme væk derfra, er du klar over hvor meget ørreder koster

       

       Sørg for en bestand af skaller eller karusser. Gedden er opportunist Og tager det der er lettest at fange. Er der godt med fredfisk, lader de ørrederne være i fred. Og så hjælper de endda til at holde dit vand i balance.

       

      Biodiversitet ftw!

      04-03-2019 18:24 #35| 0

      Hvis det er ''hele'' søen man kan se på billedet, så ryger der nok en ørred i svinget hist og pist, men ellers enig med hensyn til godt med skaller

      Bliver altid chokeret over den glubskhed en gedder besidder.

      Fluekæppen og poppers er højt på listen.



       

      04-03-2019 18:27 #36| 0
      NanoQ skrev:

       

       Sørg for en bestand af skaller eller karusser. Gedden er opportunist Og tager det der er lettest at fange. Er der godt med fredfisk, lader de ørrederne være i fred. Og så hjælper de endda til at holde dit vand i balance.

       

      Biodiversitet ftw!

       

       Ikke for at være pessimist, men ørred yngler vel aldrig i en sø? Så uanset kræver det vel udsættelse af nye, hvis man fanger og spiser? 

      04-03-2019 18:48 #37| 1
      Moderator
      grovfil skrev:

       

       Ikke for at være pessimist, men ørred yngler vel aldrig i en sø? Så uanset kræver det vel udsættelse af nye, hvis man fanger og spiser? 

       

       Korrekt. Alle ørreder du kan købe til undsætning er sterile.

      04-03-2019 18:51 #38| 0
      Moderator
      Aktaion skrev:

      Hvis det er ''hele'' søen man kan se på billedet, så ryger der nok en ørred i svinget hist og pist, men ellers enig med hensyn til godt med skaller

      Bliver altid chokeret over den glubskhed en gedder besidder.

      Fluekæppen og poppers er højt på listen.

       

       

       

       

       Gedder på flue er sindsygt sjovt. Jeg dyrker det en del i Randers fjord og en lille fin sø i Thy.

       

      04-03-2019 18:54 #39| 0
      Moderator

      Billedet ovenfor er fra en tur for et par uger siden. Det gav intet. Men jeg har taget mange gedder op til 11 kg der.

      04-03-2019 19:08 #40| 0
      NanoQ skrev:

      Billedet ovenfor er fra en tur for et par uger siden. Det gav intet. Men jeg har taget mange gedder op til 11 kg der.

      Så er du vel i Kajak eller flydering, hvis vi taler Randers Fjord?  

      Jeg har også været af sted et par gange, men intet over 3-4 kilo, men så røven af en meters fisk der fortrød tæt ved land, så ser frem til det lunere vejr og overflade bonanza.

      04-03-2019 20:39 #41| 0
      Moderator
      Aktaion skrev:

      Så er du vel i Kajak eller flydering, hvis vi taler Randers Fjord?  

      Jeg har også været af sted et par gange, men intet over 3-4 kilo, men så røven af en meters fisk der fortrød tæt ved land, så ser frem til det lunere vejr og overflade bonanza.

       

       Kajak... Jeg fisker stort set kun omkring Dronningborg Bredning - og her er det nødvendigt at komme på vandet.

       

      Der kan dog også tages fine gedder fra land flere steder. Neden for Daka kan være super 🙂

      04-03-2019 20:42 #42| 0
      Moderator

      Der er langt imellem de helt store ved Bredningen. Mange på 3-6 kg. For et par år siden, fik jeg 19 gedder fra 4 til 7 kg på 3 timer... Udelukkende ved overfladelir på relativt let fluegrej. Det var pænt sjovt 😎

      04-03-2019 20:42 #43| 0
      Administrator

      For satan

       

      Jeg har ikke fanget en gedde siden jeg var 12 😕

      04-03-2019 22:14 #44| 0
      Polen skrev:

       

      Så skal de satme væk derfra, er du klar over hvor meget ørreder koster

       

       Mener du ikke Gødstrup sø?

      05-03-2019 07:45 #45| 1
      rnadal skrev:

       

       Mener du ikke Gødstrup sø?

       

       Nej. Gullestrup søen ligger på den gamle bagvej fra Gullestrup til Tjørring.

       

      Jeg mener vejen hedder løvebakkevej, men er ikke sikker.

       

      Hvis man køre fra Gullestrup, så køre man forbi kirken og så ligger den på venstre side lige ud til vejen efter 2-3 km.

       

      Da jeg var knægt cyklede vi tit ud til den for at bade og fiske. Dengang var der lavet sandstrand næsten hele vejen rundt. Idag er den tilgroet hele vejen rundt og det ser ikke ud til at der kommer nogen særlig ofte. Men jeg kan garantere for at der er nogle store geder derude.

       

      edit.

       

      jeg går pt hjemme med en brækket fod og keder mig, så i får sku lige en lille røverhistorie fra søen af.

       

      Måden vi fandt ud af der var fisk i søen var dengang de byggede kirken for en 20 års tid siden. Der kørte vi rundt på vores cykler og var nysgerrige. Vi rendte rundt på byggepladsen og endte med at stjæle en murespand.

       

      Vi cyklede videre hen af vejen og kom til en lille branddam som lå på højre side af vejen før søen.


      Af ukendte årsager så prøvede min kammerat at sænke spanden ned i dammen og da han tog den op, så var den fyldt til randen med skaller, hele dammen var propfyldt med skaller, som i total fyldt, vi kunne hive spandvis op med dem.


      Vi vidste at der lå en stor sø lidt længere nede af vejen som vi havde fået at vide at vi ikke måtte komme i nærheden af da der var alger i vandet som vi kunne blive syge af.


      Vi bestemte os for at cykle hjem efter vores fiskestænger og cykle ud til søen og bruge skallerne som madding.


      Vi fik rimelig hurtigt bid derude og vi hev rigtig mange gedder ind alle sammen.


      Vi havde søen helt for os selv i nogle måneder, lige indtil der tilfældigvis kom en journalist fra Herning folkeblad forbi. Han var selv passioneret lystfisker, og han kom hen og så alle de gedder vi havde fanget. Han endte med at skrive en artikel i Herning folkeblad om at søen var rigtig god at fiske. Efter den artikel kom i avisen, så havde vi ikke søen for os selv mere 😂

      Redigeret af Polen d. 05-03-2019 08:15
      05-03-2019 23:19 #46| 0
      Polen skrev:

       

       Nej. Gullestrup søen ligger på den gamle bagvej fra Gullestrup til Tjørring.

       

      Jeg mener vejen hedder løvebakkevej, men er ikke sikker.

       

      Hvis man køre fra Gullestrup, så køre man forbi kirken og så ligger den på venstre side lige ud til vejen efter 2-3 km.

       

      Da jeg var knægt cyklede vi tit ud til den for at bade og fiske. Dengang var der lavet sandstrand næsten hele vejen rundt. Idag er den tilgroet hele vejen rundt og det ser ikke ud til at der kommer nogen særlig ofte. Men jeg kan garantere for at der er nogle store geder derude.

       

      edit.

       

      jeg går pt hjemme med en brækket fod og keder mig, så i får sku lige en lille røverhistorie fra søen af.

       

      Måden vi fandt ud af der var fisk i søen var dengang de byggede kirken for en 20 års tid siden. Der kørte vi rundt på vores cykler og var nysgerrige. Vi rendte rundt på byggepladsen og endte med at stjæle en murespand.

       

      Vi cyklede videre hen af vejen og kom til en lille branddam som lå på højre side af vejen før søen.

       

      Af ukendte årsager så prøvede min kammerat at sænke spanden ned i dammen og da han tog den op, så var den fyldt til randen med skaller, hele dammen var propfyldt med skaller, som i total fyldt, vi kunne hive spandvis op med dem.

       

      Vi vidste at der lå en stor sø lidt længere nede af vejen som vi havde fået at vide at vi ikke måtte komme i nærheden af da der var alger i vandet som vi kunne blive syge af.

       

      Vi bestemte os for at cykle hjem efter vores fiskestænger og cykle ud til søen og bruge skallerne som madding.

       

      Vi fik rimelig hurtigt bid derude og vi hev rigtig mange gedder ind alle sammen.

       

      Vi havde søen helt for os selv i nogle måneder, lige indtil der tilfældigvis kom en journalist fra Herning folkeblad forbi. Han var selv passioneret lystfisker, og han kom hen og så alle de gedder vi havde fanget. Han endte med at skrive en artikel i Herning folkeblad om at søen var rigtig god at fiske. Efter den artikel kom i avisen, så havde vi ikke søen for os selv mere

       

       Hvilken af disse søer er det? :)


      06-03-2019 04:32 #47| 0
      rnadal skrev:

       

       Hvilken af disse søer er det? :)

       

       Det er den første af dem når man kommer fra Gullestrup. Den der ligger længere henne af vejen er forholdsvis ny og den helt store er Fuglesangsø.

       

      Fugleaangsø er der mange der fisker i med succes, men der er rigtig mange mennesker der går ture derude og der er i perioder rigtig mange som fisker i den.

       


       

      Jeg tror ikke den nye er forbundet til en å, så det er ikke sikkert at der er det vilde af fisk i endnu.

      Redigeret af Polen d. 06-03-2019 04:37
      06-03-2019 04:56 #48| 0
      ERH4RDT skrev:

      Nyt år, ny lystfiskertråd!

       

      Jeg er rimelig ny i gamet og 2018 var det år hvor jeg for alvor startede min lystfiskeriaktiviteter. 

       

      Fisk fanget

      • Torsk
      • Sej
      • Makrel

        Fisk jeg ikke har fanget endnu (men påtænker at fange i 2019)

        • Sild
        • Havørred
        • Hornfisk
        • Rødspætte

         

        Fisker hovedsageligt i Københavns havn, så andre der fisker heri må endelig komme med gode råd! Eller hvis i har nogle gode råd til at fange en af de fisk jeg endnu ikke har haft på krogen!

        Hvilke mål har i sat jer for år 2019 angående fiskeri?  

         

         Hvor henne i Københavns havn fisker du ? Er det ved Langelinie ? Har set en masse fiske ved Refshaleøen. 

        06-03-2019 12:42 #49| 0
        OP
        KAOS2300 skrev:

         

         Hvor henne i Københavns havn fisker du ? Er det ved Langelinie ? Har set en masse fiske ved Refshaleøen. 

         

        Forskellige steder :o)

         

        Nogle af stederne bliver jeg desværre nødt til at holde for mig selv, men herunder har jeg markeret nogle af de steder jeg fisker:

         

         

         

        Har desværre aldrig selv prøvet at fiske på/ved Refshaleøen.. 

        Redigeret af ERH4RDT d. 06-03-2019 12:42
        06-03-2019 13:28 #50| 0
        ERH4RDT skrev:

         

        Forskellige steder :o)

         

        Nogle af stederne bliver jeg desværre nødt til at holde for mig selv, men herunder har jeg markeret nogle af de steder jeg fisker:

         

         

         

        Har desværre aldrig selv prøvet at fiske på/ved Refshaleøen.. 

         Hehe er stederne så gode du ikke vil ud med dem. ? Der Står også mange ude på Langelinie. 

         

        06-03-2019 13:35 #51| 0
        OP
        KAOS2300 skrev:

         Hehe er stederne så gode du ikke vil ud med dem. ? Der Står også mange ude på Langelinie. 

         

         

         Noget i den stil :D

        10-03-2019 14:58 #52| 0
        Moderator
        ERH4RDT skrev:

         

         Noget i den stil :D

         

         Hot potato... 😁

         

        I vores forening opfordrer vi folk til at dele gode spots. Jeg finder selv stor glæde i, at guide nye eller gamle lystfiskere til at fange en fisk.

         

        får jeg en vanvittigt god fisk, slår jeg ikke spottet op på store lystfiskerfora. Det medfører ofte et alt for stort pres på pågældende spot. Selvom den store fisk allerede ER fanget... 🙂

         

        Men... Efter lidt tid, deler jeg gerne. Det er altså fedt, at hjælpe andre til succes med en aldeles forrygende hobby.

         

         

        10-03-2019 15:03 #53| 0
        Moderator

        Vil der være interesse i et PN fisketræf?

         

        Det kan være å (som jeg foretrækker), kyst eller sø.

         

        Er der opbakning, og især, hvis en gider hjælpe til, kunne jeg godt tænke mig, at få stablet noget på benene.

        10-03-2019 15:09 #54| 0
        Administrator
        NanoQ skrev:

        Vil der være interesse i et PN fisketræf?

         

        Det kan være å (som jeg foretrækker), kyst eller sø.

         

        Er der opbakning, og især, hvis en gider hjælpe til, kunne jeg godt tænke mig, at få stablet noget på benene.

         

         Meget gerne !

         

        Foretrækker å eller sø

        Det er lettest og hyggeligst :)

        10-03-2019 18:40 #55| 0
        NanoQ skrev:

        Vil der være interesse i et PN fisketræf?

         

        Det kan være å (som jeg foretrækker), kyst eller sø.

         

        Er der opbakning, og især, hvis en gider hjælpe til, kunne jeg godt tænke mig, at få stablet noget på benene.

         Jeg vil også meget gerne med.


        Jeg har faktisk aldrig prøvet at fiske i en å, så det kunne da være sjovt. 


        Men P & T, sø, å, kyst, what ever ...  Så er jeg interesseret 🙂

         

        10-03-2019 19:14 #56| 0

        Vil også gerne deltage, og hjælpe til, hvis jeg kan.

        Fisker primært havørred på kysten/fjorden med flue, men har kendskab til det meste fiskeri.



         

        12-03-2019 08:56 #57| 0
        OP
        NanoQ skrev:

         

         Hot potato...

         

         Enig...

        Men det er en kammerat der har vist mig det og har lovet ham at ikke at dele det. 

         

        Hvis jeg selv finder gode spots deler jeg gerne med mine PN-brødre :-) 

        08-04-2019 14:32 #58| 4
        OP

        Gang i havnen!


        09-04-2019 10:28 #59| 1
        Moderator

        Det er sgu en fin havnetorsk. Det er desværre sjældent man ser dem med den størrelse i dag.

         

        Min sæson starter i næste uge... Fluestangen skal have banket vinterrusten af sig. Så jeg vil se, om jeg kan overliste en af Simested Å's store forårstræge bækørreder. Jeg skal have testet en variant af en af mine favoritkystfluer i ferskvand. En lille hidsig vaskebjørn, bundet på en #10'er burde være spændende.

         

        09-04-2019 10:29 #60| 3
        Moderator
        09-04-2019 10:38 #61| 7
        Administrator
        09-04-2019 11:53 #62| 3

        Jeg har ikke været ude at fiske i flere år, så den her tråd er skide dejlig!

         

        Smid endelig flere fluer, stænger og fangster op!

         

        *Edit: Det er den eneste! tråd jeg har bogmærket og følger <3

        Redigeret af JohnnyChock d. 09-04-2019 11:54
        09-04-2019 12:23 #63| 0
        OP

        Jeg mangler stadig

        • Sild
        • Havørred
        • Hornfisk
        • Fladfisk
        • Torsk +5kg

        Jagter torsken pt!

         

        Nogle bud på hvornår man kan fange sild og hornfisk ved Oceankaj i København?

        Redigeret af ERH4RDT d. 09-04-2019 12:24
        09-04-2019 14:03 #64| 0
        ERH4RDT skrev:

        Jeg mangler stadig

        • Sild
        • Havørred
        • Hornfisk
        • Fladfisk
        • Torsk +5kg

        Jagter torsken pt!

         

        Nogle bud på hvornår man kan fange sild og hornfisk ved Oceankaj i København?

         Der er genneralt mange små torsk i Øresund i år desvære og det er også hvad tur bådene siger.. selvfølgelig er de der også.men der er langt imellem dem i år alså 5+ torsk har været på en del tur i år min største er 7.2 kg😊

         

        09-04-2019 16:47 #65| 0
        Moderator
        ERH4RDT skrev:

        Jeg mangler stadig

        • Sild
        • Havørred
        • Hornfisk
        • Fladfisk
        • Torsk +5kg

        Jagter torsken pt!

         

        Nogle bud på hvornår man kan fange sild og hornfisk ved Oceankaj i København?

         

         Sild bør kunne fanges overalt nu. Hornfisk plejer at indinde sig omkring 1. Maj... Eller når bøgen springer ud 🙂

        09-04-2019 17:19 #66| 1
        Administrator
        NanoQ skrev:

         

         Sild bør kunne fanges overalt nu. Hornfisk plejer at indinde sig omkring 1. Maj... Eller når bøgen springer ud

         

         Eller når rapsen bliver gul

        09-04-2019 20:15 #67| 0
        Moderator
        Bridgeking skrev:

         

         Eller når rapsen bliver gul

         

         Yup 🙂

        09-04-2019 22:54 #68| 4
        Moderator

        Et ikke helt vellykket forsøg på en Royal Coachman. Vingen er forkert... Men lur mig, om ikke den kan fange fisk.

         

        Dette er et af de ældste kendte fluemønstre, der daterer helt tilbage til 1895-ish... Og den er mere effektiv end alt det moderne pjat, mange ynder at binde på forfanget i dag 😎

         

        10-04-2019 21:51 #69| 0
        Moderator

        Verdens bedste kystflue... Vaskebjørn

         

        10-04-2019 22:54 #70| 0
        NanoQ skrev:

         

         Sild bør kunne fanges overalt nu. Hornfisk plejer at indinde sig omkring 1. Maj... Eller når bøgen springer ud

         

         Vi er nogenlunde fra samme område tror jeg (Randers og omegn)

         

        Er der et lettilgængeligt sted jeg kan tage min knægt på 10 år med ud at fange sild i påskeferien?

        10-04-2019 23:02 #71| 0
        Moderator
        Majaline skrev:

         

         Vi er nogenlunde fra samme område tror jeg (Randers og omegn)

         

        Er der et lettilgængeligt sted jeg kan tage min knægt på 10 år med ud at fange sild i påskeferien?

         

         Ja for filan... Mellerup. Sydsiden af Randers Fjord. Kør ned til færgelejet og et par hundrede meter af grusvejen nedstrøms.Det er super børnevenligt, og nok det bedste sted til sild i Østjylland.

         

        Er vejret godt, kan der være mange mennesker. Men det er sjældent et problem.

        Redigeret af NanoQ d. 10-04-2019 23:05
        10-04-2019 23:14 #72| 0
        NanoQ skrev:

         

         Ja for filan... Mellerup. Sydsiden af Randers Fjord. Kør ned til færgelejet og et par hundrede meter af grusvejen nedstrøms.Det er super børnevenligt, og nok det bedste sted til sild i Østjylland.

         

        Er vejret godt, kan der være mange mennesker. Men det er sjældent et problem.

         

         Mange tak 😊 Hvad fanger man dem bedst med hvis det hele ikke skal ende i fuglerede? Han er ikke super rutineret. 

        10-04-2019 23:14 #73| 0
        Moderator

        Jeg tager selv derud midt på ugen, alt efter vejr. Det er den ene tur efter sild jeg tager hvert år. Det plejer at give nok til et års forbrug af sild til marinering, stegning og agnfisk. 😁

        10-04-2019 23:18 #74| 0

        @NanoQ

         

        Tænker du ikke Voer og ikke Mellerup? 


        Tænker sydsiden langs kanaløen er bedste sted?

        10-04-2019 23:19 #75| 0
        Moderator
        Majaline skrev:

         

         Mange tak

         

         Billige sildeforfang fra Biltema er fine... Og en rød/hvid kastedub i bunden (også fra Biltema). Det er super simpelt fiskeri, som giver ungerne en fed oplevelse. Jeg har udsat begge mine døtre for der, fra de var 5-6 år gamle. Det var en fest 🙂



        10-04-2019 23:20 #76| 0
        Moderator
        Pindzaghi skrev:

        @NanoQ

         

        Tænker du ikke Voer og ikke Mellerup? 

         

        Tænker sydsiden langs kanaløen er bedste sted?

         

         Jo! - sorry 🙂

         

        og tak. 👍

        Redigeret af NanoQ d. 10-04-2019 23:22
        10-04-2019 23:23 #77| 0
        NanoQ skrev:

         

         Jo! - sorry

         

         Helt fair.

         

        Du plejer at have godt styr på spots i denne del af verden 😀

        10-04-2019 23:28 #78| 0
        NanoQ skrev:

         

         Billige sildeforfang fra Biltema er fine... Og en rød/hvid kastedub i bunden (også fra Biltema). Det er super simpelt fiskeri, som giver ungerne en fed oplevelse. Jeg har udsat begge mine døtre for der, fra de var 5-6 år gamle. Det var en fest

         

         Fedt, vi må afsted 😊👍

        14-04-2019 11:12 #79| 0
        Moderator

        Skulle der være en eller flere Pokernettere, der har lyst til at overliste svære bækørreder i Simested Å, tager jeg derop sidst på ugen. Jeg leger gerne guide. Der er ingen fangstgaranti, men jeg kan optimere odds. 🙂

         

        Flue og spin. Kun C/R.

        14-04-2019 13:52 #80| 0

        Crazy hornfisken allerede har ramt Øresund 😳 

        14-04-2019 14:28 #81| 0
        Moderator
        ooksn skrev:

        Crazy hornfisken allerede har ramt Øresund

         

         Jeps, de er tidligt på den i år. Jeg har netop fået bekræftet, at der er nappet en i Århusbugten.

         

        Det er dog kun de første strejfere. Om et par uger, går det løs for alvor.

        14-04-2019 21:09 #82| 0

        Der må gerne gå længere tid, men du har desværre nok ret.....

        14-04-2019 23:01 #83| 0
        Moderator
        Aktaion skrev:

        Der må gerne gå længere tid, men du har desværre nok ret.....

         

         De går heldigvis ikke op i åerne 😀

        14-04-2019 23:03 #84| 0
        NanoQ skrev:

         

         De går heldigvis ikke op i åerne

         

         Korrekt, men kysten blir invaderet 

        17-04-2019 23:32 #85| 5
        Moderator

        Aften brugt på fluevikleri, god øl og historier med min fluebindementor og gode ven. Vi fik udviklet et nyt vådfluemønster, der her er bundet til perfektion. Jeg forventer, at den vil resultere i årets første bækørred, når jeg besøger min å på lørdag

         

         

        Og den vil jo gøre sig smukt, for enden af verdens fedeste lette fluestang og mit nyerhvervede 40 år gamle hjul...

         

        Redigeret af NanoQ d. 18-04-2019 12:09
        20-04-2019 18:08 #86| 1
        Moderator

        Og igangstativ... 2 mistede fisk indtil videre. Lækkert spritklart vand og masser af aktivitet. Alt er godt  😎

         

        20-04-2019 18:08 #87| 0
        Moderator

        Og igangstativ... 2 mistede fisk indtil videre. Lækkert spritklart vand og masser af aktivitet. Alt er godt  😎

         

        20-04-2019 19:04 #88| 0
        Majaline skrev:

         

         Fedt, vi må afsted

         

         Kom du afsted?

         

        Var selv ved kanaløen igår i fantastisk vejr...  Blev til 97 sild... heldigt at naboer og familie gladeligt aftager en del :)

        20-04-2019 19:09 #89| 0
        Pindzaghi skrev:

         

         Kom du afsted?

         

        Var selv ved kanaløen igår i fantastisk vejr...  Blev til 97 sild... heldigt at naboer og familie gladeligt aftager en del :)

         

         Nej desværre 😏 Hvor længe kan de fanges? Jeg ville rigtig gerne have knægten med derud. Vi er bare presset af konfirmation de næste par weekender.

        20-04-2019 19:41 #90| 0

        Pas på hvor længe de kan fanges. Men mon ikke de er der måneden ud i hvert fald?

         

        @NanoQ 

         

        Du har nok et bedre svar på ovenstående :)

        20-04-2019 20:04 #91| 0
        Moderator
        Pindzaghi skrev:

        Pas på hvor længe de kan fanges. Men mon ikke de er der måneden ud i hvert fald?

         

        @NanoQ 

         

        Du har nok et bedre svar på ovenstående :)

         

         Et par uger mere 🙂

        20-04-2019 20:14 #92| 0
        NanoQ skrev:

         

         Et par uger mere

         

         Perfekt 👍

         

        @Majaline

         

        Det giver da lidt muligheder 

        21-04-2019 16:09 #93| 6
        Moderator

        Lidt stemningsbilleder fra en dejlig tur. En enkelt mistet større bækørred og 20-25 små der fik friheden igen.

         

         

         

         

        21-04-2019 16:10 #94| 1
        Moderator

        Det var pænt koldt kl. 4:30 i morges 😁

        21-04-2019 16:18 #95| 2
        NanoQ skrev:

        Det var pænt koldt kl. 4:30 i morges

         

         Så forstår jeg bedre ovenstående billede, fiskene skrumper i kulden lige som ..... 😉 

        Måske du skulle have lagt den i nettet til op ad formiddagen og se om det hjalp 😜

        22-04-2019 07:08 #96| 1

        Var i Hvide Sande og fiske sild igår. Det blev til 80 sild på halvanden time

        22-04-2019 14:16 #97| 0
        Moderator

        Mandagsfluen... Royal Coachman.

         

        i aften står den på March Brown.

         

        23-04-2019 19:11 #98| 0
        NanoQ skrev:

        Lidt stemningsbilleder fra en dejlig tur. En enkelt mistet større bækørred og 20-25 små der fik friheden igen.

         

         

         

         

        Troede egentlig du var en splitcane type når det gælder ninjafiskeri ved åen, og gerne hjemmebygget. 

        23-04-2019 19:21 #99| 0
        Moderator
        Aktaion skrev:

        Troede egentlig du var en splitcane type når det gælder ninjafiskeri ved åen, og gerne hjemmebygget. 

         

         Jeg elsker såmen canes. Men den på billedet, er et helt fantastisk stykke værktøj. Hardy Sirrus #3/4 glasfiber. Nok den sjoveste stang jeg endnu har fisket med 🙂

        23-04-2019 19:23 #100| 0
        Moderator

        Og dagens flue - Watson's Fancy. Se bort fra de for mange fibre i halen.

        23-04-2019 19:35 #101| 0
        NanoQ skrev:

        Og dagens flue - Watson's Fancy. Se bort fra de for mange fibre i halen.

         

         Jeg synes godt nok også, at der var noget helt off med den hale!

         

        Er der forskel på hvilke fisk der vil have hvilke fluer? Eller er det mest fordi det er sjovt, at man laver forskellige?

        23-04-2019 20:20 #102| 0
        Moderator
        nothing878 skrev:

         

         Jeg synes godt nok også, at der var noget helt off med den hale!

         

        Er der forskel på hvilke fisk der vil have hvilke fluer? Eller er det mest fordi det er sjovt, at man laver forskellige?

         

         Det er et godt spørgsmål. En flue som denne, er mest for lysdiskerens/fluebinderens øjne. Noget langt simplere, ville fange fisk lige så godt. Andre fluetyper, der skal imitere specifikke insekter, må ikke afvige ret meget fra det de skal imitere. Jeg har gået rigtigt mange timer ved en å, hvor majfluer klækker. Ingen af mine fluer virkede. Hver gang en ægte majflue landede på vandet, gik der få sekunder før den blev snuppet af en sulten ørred eller stalling. Pludselig rammer jeg det helt rigtige mønster, og fanger fisk.

        24-04-2019 21:52 #103| 0
        Moderator

        Dagens flue. Eget mønster på #22 krog. Her kommer de gamle øjne alligevel på prøve. Krogen er 5mm lang. 😁

         

        06-05-2019 10:35 #104| 0
        Moderator

        Dagens flue... Ikke nemt at vikle og heller ikke helt vellykket. Kroppen skulle være længere og hovedet kortere. Men en sjov udfordring...

         

         

        Rusty Rat #6

         

        Jeg er kommet under mentorvinger af en af de dygtigeste bindere jeg kender. Det giver sjove udfordringer. Jeg har en ambition om at blande mig i toppen af fluebindere. Der er lang vej igen, but getting there 😎

         

        @Tuznelda

        Nu har jeg fået købt hæklenåle! 😄

        06-05-2019 21:07 #105| 0
        NanoQ skrev:

        Dagens flue... Ikke nemt at vikle og heller ikke helt vellykket. Kroppen skulle være længere og hovedet kortere. Men en sjov udfordring...

         

         

        Rusty Rat #6

         

        Jeg er kommet under mentorvinger af en af de dygtigeste bindere jeg kender. Det giver sjove udfordringer. Jeg har en ambition om at blande mig i toppen af fluebindere. Der er lang vej igen, but getting there

         Lol... Hvor herligt med hæklenåle. 

         

        fandt du nogle mindre end 0,5 🙂

         

        07-05-2019 08:04 #106| 0
        Moderator

         

        tuznelda skrev:

         Lol... Hvor herligt med hæklenåle. 

         

        fandt du nogle mindre end 0,5

         

         Yes... Jeg købte her i 3 størrelser:

         https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.xn--hedenshrgarn-1jb.dk/shop/haeklenaal-0-4-1603p.html&ved=2ahUKEwjIoviq4IjiAhUBEVAKHXOcDM4QFjACegQIBxAB&usg=AOvVaw...

        Redigeret af NanoQ d. 07-05-2019 08:07
        13-05-2019 21:06 #107| 0
        Polen skrev:

        Dejligt med en løstfisker tråd

         

         Jeg er ved at kigge på et sted med masser af plads, blandt andet en lille skov, og 6 hektar jord. Men jeg mangler en sø, hvilket jeg virkelig gerne vil have, og derfor kom jeg til at tænke på dig og denne tråd. Jeg har været ved at undersøge lidt og man kan tilsyneladende få en del tilskud både til etablering af en sø, men også plantning af skov osv. 

         

        Vil du dele dine erfaringer, og evt lidt omkring pris osv på sådan et projekt ?

        13-05-2019 22:04 #108| 2

        Det kan jeg godt, men altså nu får jeg nok en masse hug for det...

         

        Jeg har ikke søgt om at få lavet en sø. Der var en lille sø i forvejen da vi overtog jorden som var helt groet til og fuld af krebseklo. Der var helt groet til i det område med træer og buske.

         

        Så vidt jeg husker så skal man vist søge tilladelse hvis den skal være større en 100 m2 og du må ikke udsætte fisk i den.

         

        angående pris, så gav vi omkring 25.000 for tømning af sø, udgravning så den blev meget større og dybere, og væltning og nedgravning af træer. Betalingen faldt kontant i Jylland.


        Det hele blev ordnet med en 30 tons gravemaskine og tog 2 arbejdsdage.


        Hvis der kun skal graves ud til søen og der ikke skal køres jord væk, så tager det maks en dag for en der har forstand på at køre gravemaskine. Ham der kørte ude ved os planede alt jorden med skovlen så det var lige til at så græs bagefter.


        Jeg har også tænkt på at få plantet lidt skov og har tidligere undersøgt med tilskud. Man skal være momsregistreret for at få tilskud, det er jeg desværre ikke så det er ikke en mulighed for os.

         

        Men husk at med tilskud så følger der ofte mange krav. For skovrejsning er et af kravene blandt andet at der skal fræses mellem de plantede træer 2 gange om året så vidt jeg husker. Det kan hurtigt blive dyrt hvis du skal have nogen ud og gøre det.



        13-05-2019 22:10 #109| 0
        Polen skrev:

        Det kan jeg godt, men altså nu får jeg nok en masse hug for det...

         

        Jeg har ikke søgt om at få lavet en sø. Der var en lille sø i forvejen da vi overtog jorden som var helt groet til og fuld af krebseklo. Der var helt groet til i det område med træer og buske.

         

        Så vidt jeg husker så skal man vist søge tilladelse hvis den skal være større en 100 m2 og du må ikke udsætte fisk i den.

         

        angående pris, så gav vi omkring 25.000 for tømning af sø, udgravning så den blev meget større og dybere, og væltning og nedgravning af træer. Betalingen faldt kontant i Jylland.

         

        Det hele blev ordnet med en 30 tons gravemaskine og tog 2 arbejdsdage.

         

        Hvis der kun skal graves ud til søen og der ikke skal køres jord væk, så tager det maks en dag for en der har forstand på at køre gravemaskine. Ham der kørte ude ved os planede alt jorden med skovlen så det var lige til at så græs bagefter.

         

        Jeg har også tænkt på at få plantet lidt skov og har tidligere undersøgt med tilskud. Man skal være momsregistreret for at få tilskud, det er jeg desværre ikke så det er ikke en mulighed for os.

         

        Men husk at med tilskud så følger der ofte mange krav. For skovrejsning er et af kravene blandt andet at der skal fræses mellem de plantede træer 2 gange om året så vidt jeg husker. Det kan hurtigt blive dyrt hvis du skal have nogen ud og gøre det.

         

         

         

         List off topic, men ville du egentlig kunne forstå hvis nogen synes det virket vildt usympatisk både at benytte sort arbejde og så søge tilskud til det videre arbejde?

        13-05-2019 22:14 #110| 2
        djoffer skrev:

         

         List off topic, men ville du egentlig kunne forstå hvis nogen synes det virket vildt usympatisk både at benytte sort arbejde og så søge tilskud til det videre arbejde?

         

         Hvor skriver jeg at jeg har tænkt mig at gøre det?

        13-05-2019 22:16 #111| 7
        djoffer skrev:

         

         List off topic, men ville du egentlig kunne forstå hvis nogen synes det virket vildt usympatisk både at benytte sort arbejde og så søge tilskud til det videre arbejde?

         

         Lidt off topic, men kan du egentlig forstå hvis folk synes det er irriterende at du leger moralens vogter, og beskylder folk for noget du ikke har belæg for? 

        13-05-2019 22:17 #112| 0
        Polen skrev:

        Det kan jeg godt, men altså nu får jeg nok en masse hug for det...

         

        Jeg har ikke søgt om at få lavet en sø. Der var en lille sø i forvejen da vi overtog jorden som var helt groet til og fuld af krebseklo. Der var helt groet til i det område med træer og buske.

         

        Så vidt jeg husker så skal man vist søge tilladelse hvis den skal være større en 100 m2 og du må ikke udsætte fisk i den.

         

        angående pris, så gav vi omkring 25.000 for tømning af sø, udgravning så den blev meget større og dybere, og væltning og nedgravning af træer. Betalingen faldt kontant i Jylland.

         

        Det hele blev ordnet med en 30 tons gravemaskine og tog 2 arbejdsdage.

         

        Hvis der kun skal graves ud til søen og der ikke skal køres jord væk, så tager det maks en dag for en der har forstand på at køre gravemaskine. Ham der kørte ude ved os planede alt jorden med skovlen så det var lige til at så græs bagefter.

         

        Jeg har også tænkt på at få plantet lidt skov og har tidligere undersøgt med tilskud. Man skal være momsregistreret for at få tilskud, det er jeg desværre ikke så det er ikke en mulighed for os.

         

        Men husk at med tilskud så følger der ofte mange krav. For skovrejsning er et af kravene blandt andet at der skal fræses mellem de plantede træer 2 gange om året så vidt jeg husker. Det kan hurtigt blive dyrt hvis du skal have nogen ud og gøre det.

         

         

         

         Mange tak ! Hvor dyb er den, og hvor stort areal dækker den?

        13-05-2019 22:55 #113| 1
        Moderator

        Dagens flue. Nok den sværeste, jeg endnu har kastet mig over.

         

        Jock Scott #8 - Davie McPhail style

        14-05-2019 05:59 #114| 0
        Majaline skrev:

         

         Mange tak ! Hvor dyb er den, og hvor stort areal dækker den?

         

        Den er ca 2.5 meter dyb hvor den er dybest.


        Den er omkring 11-1300 m2 vil jeg skyde på. Det lyder ikke af meget, men jeg syns den har en fin størrelse til lidt hygge fiskeri 😊

        14-05-2019 07:10 #115| 0
        Polen skrev:

         

        Den er ca 2.5 meter dyb hvor den er dybest.

         

        Den er omkring 11-1300 m2 vil jeg skyde på. Det lyder ikke af meget, men jeg syns den har en fin størrelse til lidt hygge fiskeri

         

         Fedt, det skal jeg sgu have undersøgt nærmere hvis handlen går i orden. 

        14-05-2019 22:23 #116| 1
        Moderator

        Dagens flue. Corrib DuckFly Wet #12

         

        22-05-2019 20:38 #117| 1

        Halløj!
        Er hornfisk kommet til den jyske østkyst? :-)

        22-05-2019 21:04 #118| 0
        Moderator
        NesleiN skrev:

        Halløj!
        Er hornfisk kommet til den jyske østkyst? :-)

         De har været massivt tilstede de sidste to uger 🙂

         

        Selv makrellen er begyndt at indfinde sig. Og DET er dælme tidligt. En kammerat fik 5 fine ved Studstrup i søndags.

         

        22-05-2019 22:55 #119| 0
        NanoQ skrev:

         De har været massivt tilstede de sidste to uger

         

         Tak!

        Jeg giver det et skud i morgen :-) 

        23-05-2019 08:52 #120| 0

        Et godt sted at fiske makrel, horn osv fra kyst/havn omkring vejle og fredericia? Skal hjem til de gamle i børkop og vil ud og smide lidt i vandet :) 

        23-05-2019 13:21 #121| 0
        mortenkk skrev:

        Et godt sted at fiske makrel, horn osv fra kyst/havn omkring vejle og fredericia? Skal hjem til de gamle i børkop og vil ud og smide lidt i vandet :) 

         

         Hvis der er nogen der har gode spots til makreller omkring Randers Fjord, så hører jeg også gerne om dem.

        23-05-2019 14:46 #122| 0
        Moderator
        Pindzaghi skrev:

         

         Hvis der er nogen der har gode spots til makreller omkring Randers Fjord, så hører jeg også gerne om dem.

         

         Udbyhøj 🙂

        23-05-2019 15:20 #123| 0
        NanoQ skrev:

         

         Udbyhøj

         

         Tænkte jeg nok :)

         

        Hvor langt skal jeg ud? har trollet lidt omkring "Jernhatten" for år tilbage. Gav et par stykker, men ikke overvældende :)

        23-05-2019 17:36 #124| 1
        Moderator
        Pindzaghi skrev:

         

         Tænkte jeg nok :)

         

        Hvor langt skal jeg ud? har trollet lidt omkring "Jernhatten" for år tilbage. Gav et par stykker, men ikke overvældende :)

         

         Jernhatten er et af mine favoritspots. Er det målrettet makrelfiskeri, er Studstrup nok det bedste i Østjylland. Glatved er også godt med.

        28-05-2019 10:25 #125| 0
        OP

        Jeg skal i sommerhus i Rørvig i de kommende to weekender. Nogle der har tips til Rørvig og området omkrin Rørvig?  

        29-05-2019 12:41 #126| 0
        Polen skrev:

         

        Den er ca 2.5 meter dyb hvor den er dybest.

         

        Den er omkring 11-1300 m2 vil jeg skyde på. Det lyder ikke af meget, men jeg syns den har en fin størrelse til lidt hygge fiskeri

         

         Du fyldte ørreder i læste jeg, er det bare at hælde i og så klarer de sig selv, eller skal de fodres i starten? Hvor mange puttede du i, hvor store var de, og vil du ud med prisen? 

         

        Jeg overvejer at få aborrer og sandart i, men ved ikke om det er dumt. 

        29-05-2019 13:17 #127| 0
        Moderator
        Majaline skrev:

         

         Du fyldte ørreder i læste jeg, er det bare at hælde i og så klarer de sig selv, eller skal de fodres i starten? Hvor mange puttede du i, hvor store var de, og vil du ud med prisen? 

         

        Jeg overvejer at få aborrer og sandart i, men ved ikke om det er dumt. 

         

         Du må ikke flytte rundt på vildfisk uden tilladelse.

        29-05-2019 13:19 #128| 7
        Moderator

        Apropos undsætning af fisk. I går brugte vi nogle timer på at sikre fremtidens havørredbestand i det østjyske...

         

        29-05-2019 13:34 #129| 0
        NanoQ skrev:

         

         Du må ikke flytte rundt på vildfisk uden tilladelse.

         

         http://flotvand.dk/rovfisk/

         

        Må jeg ikke købe dem her ?

        29-05-2019 13:38 #130| 0
        Moderator
        Majaline skrev:

         

         http://flotvand.dk/rovfisk/

         

        Må jeg ikke købe dem her ?

         

         Aldrig udsætte fisk uden tilladelse!

         

        https://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/regler_for_udsaetning_af_fisk

        29-05-2019 13:50 #131| 0
        NanoQ skrev:

         

         Aldrig udsætte fisk uden tilladelse!

         

        https://www.fiskepleje.dk/vandloeb/udsaetning/regler_for_udsaetning_af_fisk

         Jeg har tænkt mig at overholde de regler der er, men læste denne her :

         

         Kunstigt skabte søer, der ikke har forbindelse til et naturligt vandløbssystem, samt søer i enkeltmands eje uden afløb eller med afløb, som ikke kan passeres af fisk, er ikke omfattet af fiskerilovens bestemmelser om udsætning af fisk. Udsætning i disse vande reguleres derfor efter Naturbeskyttelseslovens § 3 i stedet.

        29-05-2019 15:34 #132| 0
        Moderator

        Det betyder blot at mindstemål og fredningstider ikke nødvendigvis gælder. 

         

        Er søen over 100m2 gælder naturbeskyttelsesloven. Denne omfatter også undsætning af fisk og krebs.

        29-05-2019 16:19 #133| 0
        Moderator

        Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke forsøger at tale dig fra projektet. Det er super spændende, og kun godt, hvis man skabet en sø i balance med en naturligt selvreproducerende bestand af fisk. Men det er et ret stort arbejde.

         

        Jeg tror, du skal glemme sandart. De kræver meget plads og meget rent vand. Aborrer og lidt skaller til en start. Måske gedder på sigt.

         

        Tilladelsen er ikke svær at få, hvis du fremlægger en fornuftig plan med søen.

         

        Hold dig fra karper, suder og brasen. 

        29-05-2019 16:55 #134| 0
        NanoQ skrev:

        Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke forsøger at tale dig fra projektet. Det er super spændende, og kun godt, hvis man skabet en sø i balance med en naturligt selvreproducerende bestand af fisk. Men det er et ret stort arbejde.

         

        Jeg tror, du skal glemme sandart. De kræver meget plads og meget rent vand. Aborrer og lidt skaller til en start. Måske gedder på sigt.

         

        Tilladelsen er ikke svær at få, hvis du fremlægger en fornuftig plan med søen.

         

        Hold dig fra karper, suder og brasen. 

         

         Tak, sådan forstår jeg det heller ikke :) Jeg værdsætter alle de råd jeg kan få, og du virker til at vide hvad du taler om! Hvad med krebs osv ? Kunne godt se det fede i at kunne invitere til krebsekalas af egen fangst 😊 Håber jeg må stille nogle dumme spørgsmål undervejs 🤞

        29-05-2019 17:48 #135| 1
        Moderator

        Skulle jeg selv igang, ville jeg absolut overveje krebs. Men tag det i skridt. Krebsene er nogle glubske sataner. Udsæt fisk først, og vent med krebs til du har set det første nye yngel. 

        29-05-2019 20:42 #136| 0
        Majaline skrev:

         

         Du fyldte ørreder i læste jeg, er det bare at hælde i og så klarer de sig selv, eller skal de fodres i starten? Hvor mange puttede du i, hvor store var de, og vil du ud med prisen? 

         

        Jeg overvejer at få aborrer og sandart i, men ved ikke om det er dumt. 

         

         Det skal siges at jeg absolut ingen forstand har på det, men sådan her gjorde jeg.


        Da søen lige var begyndt at samle vand, så hældte jeg  nogle spandfulde vand og sand i som jeg havde hentet fra en stor gammel sø i nær området. Jeg har en ide om at det er med til at kickstarte en ny sø, om det er noget jeg har læst et sted eller drømt kan jeg ikke huske.


        Jeg har en bekendt som arbejder ved et dambrug. Jeg købte 5 ørreder til at starte med på 2-300 gram stykket. Den smed jeg i søen da den var halv fuld af vand. Jeg ventede et halvt års tid indtil søen var fyldt. Så tjekkede jeg om der stadig var levende ørreder i og det var der.


        Så kørte jeg ud til dambruget igen og købte omkring 100 kg ørreder i størrelse fra 500 gram til 6 kg, jeg tror der var omkring 40 ørreder ialt. Det gav jeg 500 kr for.


        Jeg har ikke på noget tidspunkt fodret den med noget. Jeg tror de lever af insekter, frøer osv når der ikke er andre fisk de kan æde.


         



        29-05-2019 20:50 #137| 0
        Moderator
        Polen skrev:

         

         Det skal siges at jeg absolut ingen forstand har på det, men sådan her gjorde jeg.

         

        Da søen lige var begyndt at samle vand, så hældte jeg  nogle spandfulde vand og sand i som jeg havde hentet fra en stor gammel sø i nær området. Jeg har en ide om at det er med til at kickstarte en ny sø, om det er noget jeg har læst et sted eller drømt kan jeg ikke huske.

         

        Jeg har en bekendt som arbejder ved et dambrug. Jeg købte 5 ørreder til at starte med på 2-300 gram stykket. Den smed jeg i søen da den var halv fuld af vand. Jeg ventede et halvt års tid indtil søen var fyldt. Så tjekkede jeg om der stadig var levende ørreder i og det var der.

         

        Så kørte jeg ud til dambruget igen og købte omkring 100 kg ørreder i størrelse fra 500 gram til 6 kg, jeg tror der var omkring 40 ørreder ialt. Det gav jeg 500 kr for.

         

        Jeg har ikke på noget tidspunkt fodret den med noget. Jeg tror de lever af insekter, frøer osv når der ikke er andre fisk de kan æde.

         

         

         

         

         

         Uden tilladelser?

         

        Regnbuørred er en nem fisk. Så snart der er vandbiller, vårfluer, haletudser og andet liv i søen, klarer de sig fint.

         

        Men... De der tilladelser er ikke for sjov. Man kan hurtigt komme til at tippe den naturlige balance, og det kan have ret omfattende konsekvenser. Nu går jeg ud fra, du har købt sterile fisk, da andet ikke er tilladt. Så risikoen er selvfølgelig minimal.

        29-05-2019 20:54 #138| 0
        Moderator

        Jeg vil lige nævne, at der pågår et stort arbejde i DSF for at ulovliggøre "dørsalg" af udsætningsfisk fra dambrug, uden der vises en godkendt tilladelse.

        29-05-2019 21:41 #139| 7
        NanoQ skrev:

         

         Uden tilladelser?

         

        Regnbuørred er en nem fisk. Så snart der er vandbiller, vårfluer, haletudser og andet liv i søen, klarer de sig fint.

         

        Men... De der tilladelser er ikke for sjov. Man kan hurtigt komme til at tippe den naturlige balance, og det kan have ret omfattende konsekvenser. Nu går jeg ud fra, du har købt sterile fisk, da andet ikke er tilladt. Så risikoen er selvfølgelig minimal.

         

        Jeg har ikke søgt tilladelse... Og hvad jeg ved af så kan ørreder fra dambrug ikke yngle.


        Det med at tippe den naturlige balance tager jeg ikke så tungt, der undslipper tusindvis af regnbueørreder fra dambrug ud i de danske åer hvert eneste år.


        Jeg er godt klar over at det ikke er helt efter bogen, men det tager vi ikke så tungt herude å æ land.


         

        29-05-2019 21:47 #140| 2
        Moderator
        Polen skrev:

         

        Jeg har ikke søgt tilladelse... Og hvad jeg ved af så kan ørreder fra dambrug ikke yngle.

         

        Det med at tippe den naturlige balance tager jeg ikke så tungt, der undslipper tusindvis af regnbueørreder fra dambrug ud i de danske åer hvert eneste år.

         

        Jeg er godt klar over at det ikke er helt efter bogen, men det tager vi ikke så tungt herude å æ land.

         

         

         

         Det er ikke ok.

        29-05-2019 21:56 #141| 2
        Moderator

        Du har ret i, at regnbueørred fra dambrug skal være steriliseret. Hvilket er godt. Men... Der er flere rapporter om regnbueørredyngel i danske vandløb. Det er et stort problem. Tilsyn med dambrug har altid været et spørgsmål. Mange springer desværre over, hvor gærdet er lavest 

         

        Det ville have taget dig 30 minutters arbejde, at formulere og sende en ansøgning om udsætning. Og så et par måneder til behandling. Du ville sikkert få den, med instruktion om, hvordan udsætning skulle være foretaget korrekt.

         

        Nu risikerer du, at blive påbudt at nedlægge din sø. Er det virkeligt det værd?

        Redigeret af NanoQ d. 29-05-2019 23:42
        29-05-2019 23:48 #142| 1
        Moderator

        Jeg er ved at gøre klar til det helt sjove fiskeri. Sommeraftenernes bækørreder. Til det, er der intet der overgår Streaking Caddis. Så den sidder jeg og vikler nu.

         

        Her i #12

         

        31-05-2019 20:27 #143| 0

        Hey

        Nogle der har erfaringer ved Solrød Strand? Skal være der hele juni og vil gerne fiske lidt.

        01-06-2019 16:07 #144| 1
        Moderator

        Torsdag eftermiddag drager jeg og en flok gode kammerater på vores traditionsrige junitur til smukke Simested Å. Det er faktisk 17. År i streg. 3 dage med fluestang, god vin og forrygende mad.

         

        Dagebs flue, er bundet til den tur. Der er intet der fungerer bedre der, end en #12 Klinkhammer i lyse farver. 😀

         

        01-06-2019 23:22 #145| 0
        Moderator

        Der er gang i stikket... Har mange fluer der skal bindes inden næste weekend. Dagens eksemplar:

         


        02-06-2019 09:32 #146| 0
        NanoQ skrev:

        Der er gang i stikket... Har mange fluer der skal bindes inden næste weekend. Dagens eksemplar:

         

         

         

         

        Hvor lang tid holder sådan en flue egentlig? Tænker at den kan blive spoleret en del når der er bid?
        02-06-2019 11:50 #147| 1
        Moderator
        nothing878 skrev:

         

         

        Hvor lang tid holder sådan en flue egentlig? Tænker at den kan blive spoleret en del når der er bid?

         

         Køber man billige kinafluer, holder de ikke længe. Men er de bundet ordenligt, med gode materialer, er de meget robuste. Jeg har gået med samme flue en hel dag, hvor 10+ fisk har været oppe og vende.

         

        Bruger man klassisk dressede laksefluer, holder de kun udseendet til få fisk. Men selvom de ser plukkede ud, kan de stadig fange fisk. Det imponerende udseende, er mere for lystfiskerens øjne end fiskens. Derfor er der også stor forskel på bindefluer (en lakseflue på den helt rigtige krog og med de helt rigtige materialer kan snildt løbe op i mange hundrede kroner + mange timers arbejde), der bare er showcase og fiskefluer, hvor der ofte gåes på kompromis med materialer og bindeteknik, for at øge holdbarhed.

        02-06-2019 12:03 #148| 1
        Moderator

        En flue som denne, indeholder materialer for et par tusinde kroner, og har nok taget mere end en dag at binde. Den kommer næppe til at se vand 😄

         


        02-06-2019 13:48 #149| 4

        Sakset fra en fritidsfiskerhytte på nivå havn. 

        Redigeret af grovfil d. 02-06-2019 13:48
        03-06-2019 13:35 #150| 0

        Jeg vil gerne købe et par medestænger, som de gamle kan have i deres hus. De har en sø et par hundrede meter væk, hvor der er fangstgaranti for børnebørnene. 

         

        Hvad hedder en medestang på engelsk? :-) 

        03-06-2019 13:39 #151| 1
        Moderator
        NesleiN skrev:

        Jeg vil gerne købe et par medestænger, som de gamle kan have i deres hus. De har en sø et par hundrede meter væk, hvor der er fangstgaranti for børnebørnene. 

         

        Hvad hedder en medestang på engelsk? :-) 

         

         Pole Rod

        03-06-2019 13:59 #152| 0
        NanoQ skrev:

         

         Pole Rod

         

         Tusind tak! Det hjalp på søgningen. ;-)

        07-06-2019 11:52 #153| 6
        Moderator
        07-06-2019 21:47 #154| 1

        Endelig et billede af en fisk i tråden :-)

         

        Hvilken flue tog du den på?

         

        Får jo helt lyst til at komme ud at svinge det gamle grej igen.

        08-06-2019 12:38 #155| 1

        Har været på en del ture rundt om i det midtjyske og en del flere ude på kysterne ved Djursland. Kun blevet til hornfisk og et par mindre gedder. Har haft store forhåbninger til havørred fiskeriet men der har ikke været meget at komme efter! Håber det vender! 


        Fik taget geddens svar på Johnny Bredahl. Hold kæft den har taget nogle tæsk! 
        08-06-2019 13:18 #156| 1
        Moderator
        sloth skrev:

        Endelig et billede af en fisk i tråden :-)

         

        Hvilken flue tog du den på?

         

        Får jo helt lyst til at komme ud at svinge det gamle grej igen.

         

         Den er taget på en #12 guldhovedet nymfe.

         

        En bekendt fik denne i går, næsten samme sted:

         

        08-06-2019 13:21 #157| 0
        Moderator
        SimseLSG skrev:

        Har været på en del ture rundt om i det midtjyske og en del flere ude på kysterne ved Djursland. Kun blevet til hornfisk og et par mindre gedder. Har haft store forhåbninger til havørred fiskeriet men der har ikke været meget at komme efter! Håber det vender! 


        Fik taget geddens svar på Johnny Bredahl. Hold kæft den har taget nogle tæsk! 

         

         Det ser vildt ud! - umiddelbart ville jeg gætte på sæl. Men nok ikke sandsynligt, hvis det er fra sø. Jeg har set lignende sår på fisk fra Randers Fjord.

        08-06-2019 13:23 #158| 0
        Moderator

        Det ligner Glenstrup Sø?

        08-06-2019 13:28 #159| 0
        NanoQ skrev:

         

         Det ser vildt ud! - umiddelbart ville jeg gætte på sæl. Men nok ikke sandsynligt, hvis det er fra sø. Jeg har set lignende sår på fisk fra Randers Fjord.

         

         Det er 2 forskellige fisk, taget to forskellige steder. Den på videoen er taget ved en mindre sø i Silkeborg og
        Bredahl gedden er taget ved gudenåen imellem sminge og resenbro ved Silkeborg. Så det lyder ret usandsynligt med sæl så langt inde. 

        08-06-2019 13:36 #160| 0
        Moderator

        Jeps... De er ikke set længere oppe end Tangeværket. Så det ser sgu lidt sært ud. Det ligner heller ikke et møde med en større gedde, synes jeg.

        08-06-2019 13:42 #161| 0

        Lyder meget sært hvis du ikke mener det kan være større gedder. Hvad kunne ellers være skyld i det, som opholder sig inde i landet? 

        08-06-2019 13:49 #162| 0
        Moderator
        SimseLSG skrev:

        Lyder meget sært hvis du ikke mener det kan være større gedder. Hvad kunne ellers være skyld i det, som opholder sig inde i landet? 

         

         Præcis..  det er derfor jeg synes, det ser underligt ud. Jeg har ingen kvalificerede bud på, hvad det kan være. Jeg sender billedet til en biolog jeg kender. Han ved det ret sikkert.

        09-06-2019 03:57 #163| 0
        OP
        09-06-2019 18:20 #164| 0

        Hey guys

         

        Skal på ferie i sommerhus i næste uge i Kulhuse/Jægerspris-området og konen har givet mig lov til at planlægge alt vi skal lave. Jeg vil gerne ud og fiske, men er meget i tvivl om, hvor vi kan og må fiske, når nu vi ikke har fisketegn. Derudover har jeg ingen ide om, hvad vi skal bruge af udstyr, madding osv. osv. Ingen af os har været ude at fiske før (udover et par gange i folkeskolen), så jeg har ikke lyst til at bruge flere tusinde kroner på udstyr, men smider gerne lidt afsted på noget udstyr, som kan bruges denne ene gang.

         

        Vi er i sommerhus fra tirsdag-søndag i næste uge og jeg tænker vi tager en dag, hvor vi er afsted fra om morgenen (9:00-ish) til om eftermiddagen (17:00-ish). Vi har bilen med, så det er ikke noget problem at køre et stykke vej. Jeg vil helst undgå put and take, hvis muligt, men et par hurtige søgninger på google giver mig ikke ret mange andre muligheder. 

         

        Hvad gør vi, hvor tager vi hen, hvad skal vi have styr på på forhånd og hvad skal vi have med på selve turen?

         

        Alle inputs er velkomne :)

         

        Edit: Fandt alligevel lige ud af, at man kan købe et dagskort, så det er altså kun udstyr, steder osv. jeg skal bruge tips til. I øvrigt gerne nogle steder og en fiskeritype, hvor chancen for fangst er stor - vi skal jo gerne starte med en succes :)

        Redigeret af Ravie d. 09-06-2019 18:25
        09-06-2019 18:43 #165| 0
        Moderator
        Ravie skrev:

        Hey guys

         

        Skal på ferie i sommerhus i næste uge i Kulhuse/Jægerspris-området og konen har givet mig lov til at planlægge alt vi skal lave. Jeg vil gerne ud og fiske, men er meget i tvivl om, hvor vi kan og må fiske, når nu vi ikke har fisketegn. Derudover har jeg ingen ide om, hvad vi skal bruge af udstyr, madding osv. osv. Ingen af os har været ude at fiske før (udover et par gange i folkeskolen), så jeg har ikke lyst til at bruge flere tusinde kroner på udstyr, men smider gerne lidt afsted på noget udstyr, som kan bruges denne ene gang.

         

        Vi er i sommerhus fra tirsdag-søndag i næste uge og jeg tænker vi tager en dag, hvor vi er afsted fra om morgenen (9:00-ish) til om eftermiddagen (17:00-ish). Vi har bilen med, så det er ikke noget problem at køre et stykke vej. Jeg vil helst undgå put and take, hvis muligt, men et par hurtige søgninger på google giver mig ikke ret mange andre muligheder. 

         

        Hvad gør vi, hvor tager vi hen, hvad skal vi have styr på på forhånd og hvad skal vi have med på selve turen?

         

        Alle inputs er velkomne :)

         

        Edit: Fandt alligevel lige ud af, at man kan købe et dagskort, så det er altså kun udstyr, steder osv. jeg skal bruge tips til. I øvrigt gerne nogle steder og en fiskeritype, hvor chancen for fangst er stor - vi skal jo gerne starte med en succes :)

         

         Jeg kender ikke området. Men hvilken form for fiskeri vil du helst? - kyst, med hornfisk, havørred, flade. P&T. Sø eller å?

        09-06-2019 19:20 #166| 0
        NanoQ skrev:

         

         Jeg kender ikke området. Men hvilken form for fiskeri vil du helst? - kyst, med hornfisk, havørred, flade. P&T. Sø eller å?

         

         

        P&T synes jeg ikke er så interessant. Da vi ikke er garvede fiskere, tænker jeg bare, at vi skal prøve noget, hvor man skal bruge minimalt udstyr, samtidig med at chancerne for fangst er størst. Så altså i bund og grund er det ligegyldigt for os om det er kyst, sø eller å :)
        13-06-2019 23:02 #167| 0
        NanoQ skrev:

         

         Præcis..  det er derfor jeg synes, det ser underligt ud. Jeg har ingen kvalificerede bud på, hvad det kan være. Jeg sender billedet til en biolog jeg kender. Han ved det ret sikkert.

         Er nysgerrig efter ekspertens bud.

        Odder? 

        14-06-2019 08:18 #168| 2
        lang skrev:

         Er nysgerrig efter ekspertens bud.

        Odder? 

         

        En odder er totalfredet !

        14-06-2019 10:46 #169| 0
        Moderator
        lang skrev:

         Er nysgerrig efter ekspertens bud.

        Odder? 

         

         Det er et område, jeg ikke kender. Sorry.

        14-06-2019 13:41 #170| 0
        NanoQ skrev:

         

         Det er et område, jeg ikke kender. Sorry.

         

         Det var nu mere for at høre, om du havde fået svar fra ham din biolog-makker ang. geddens skrammer :)

        14-06-2019 15:33 #171| 0
        Moderator
        lang skrev:

         

         Det var nu mere for at høre, om du havde fået svar fra ham din biolog-makker ang. geddens skrammer :)

         

         Haha... Mislæste 😀

         

        Men nej... Ikke noget brugbart. Havde det været andre steder, ville han også gætte sæl. Han afviser ikke en meget stor gedde, men skaderne sidder lidt underligt. Men det er vist ikke umuligt, det kan stamme fra slåskampe i april-ish.

         

         

        14-06-2019 17:24 #172| 0

        Jeg har gået denne strækning i dag med okay aktivitet i vandet.

        Synes det var et svært sted, med meget varieret og stenet bund, med en meget stejlt nedgang efter de første skridt.

         

        Nogle der vil anbefale nogle spots i nærheden, hvor det er lidt nemmere at gå en reel strækning?

        https://gyazo.com/a36bf68784b813d285af34004fa5e300

        14-06-2019 17:41 #173| 0
        Moderator
        NesleiN skrev:

        Jeg har gået denne strækning i dag med okay aktivitet i vandet.

        Synes det var et svært sted, med meget varieret og stenet bund, med en meget stejlt nedgang efter de første skridt.

         

        Nogle der vil anbefale nogle spots i nærheden, hvor det er lidt nemmere at gå en reel strækning?

        https://gyazo.com/a36bf68784b813d285af34004fa5e300

         

         Det er et rigtigt fint stræk. Ørnereden er en af de helt klassiske århuspladser, der kaster en del fisk af sig.

         

         

        14-06-2019 17:43 #174| 0
        Moderator
        NanoQ skrev:

         

         Det er et rigtigt fint stræk. Ørnereden er en af de helt klassiske århuspladser, der kaster en del fisk af sig.

         

         

         

         Og drop vadefiskeri der. Mange fisk tages helt inde ved land. Jeg går typisk bare i vandrestøvler eller almindelige sko, når jeg fisker der 🙂

        14-06-2019 17:48 #175| 0
        NanoQ skrev:

         

         Og drop vadefiskeri der. Mange fisk tages helt inde ved land. Jeg går typisk bare i vandrestøvler eller almindelige sko, når jeg fisker der

         

         Det kunne jeg også lige så godt. De 2m jeg fik ud af det gjorde nok ikke den store forskel.

         

        Jeg fisker PT. med en sømmet sunrise eller en snurrebasse, og en kobberbasse som ophæng. Det virker også som et oplagt sted at tonse en bombarda afsted med en flue. Nu når du er fluefisker, kan du måske anbefale et par giftige fluer? :-) 

        Redigeret af NesleiN d. 14-06-2019 17:48
        14-06-2019 17:48 #176| 0
        NanoQ skrev:

         

         Og drop vadefiskeri der. Mange fisk tages helt inde ved land. Jeg går typisk bare i vandrestøvler eller almindelige sko, når jeg fisker der

         

         Hvad smider i efter her? Der var sindssygt mange makreller i morges ved fyret - jeg overvejer at benytte en aften uden kæreste og planer og tage derned, hvis det klarer bare en lille smule op :) 

        14-06-2019 17:50 #177| 0
        mortenkk skrev:

         

         Hvad smider i efter her? Der var sindssygt mange makreller i morges ved fyret - jeg overvejer at benytte en aften uden kæreste og planer og tage derned, hvis det klarer bare en lille smule op :) 

        Er det "Det Grønne Fyr" du snakker om?

         

        14-06-2019 17:50 #178| 0
        NesleiN skrev:

        Er det "Det Grønne Fyr" du snakker om?

         

         

         Præcis :) 

        14-06-2019 17:51 #179| 0
        Moderator
        NesleiN skrev:

         

         Det kunne jeg også lige så godt. De 2m jeg fik ud af det gjorde nok ikke den store forskel.

         

        Jeg fisker PT. med en sømmet sunrise eller en snurrebasse, og en kobberbasse som ophæng. Det virker også som et oplagt sted at tonse en bombarda afsted med en flue. Nu når du er fluefisker, kan du måske anbefale et par giftige fluer? :-) 

         

         Absolut! 😀 

         

        Jeg fisker stort set kun med 4 fluemønstre på kysten. Vaskebjørn (min absolutte favorit), Brenda/Brenda's mor, pattegris og kobberbasse. Ved bombardafiskeri ville jeg vælge en af de 3 første og køre en lille kobberbasse som ophænger.

        14-06-2019 17:53 #180| 0
        Moderator
        mortenkk skrev:

         

         Hvad smider i efter her? Der var sindssygt mange makreller i morges ved fyret - jeg overvejer at benytte en aften uden kæreste og planer og tage derned, hvis det klarer bare en lille smule op :) 

         

         Makrel er jo tosse sjovt på fluestang, hvis du er til det. Ellers bare et hurtigt fisket blink som Sølvpilen og måske en ophængerflue.

        14-06-2019 17:54 #181| 0
        Moderator

        Eller lidt dovent fiskeri med flåd og en lille silde eller hornfiskestrimmel.

        14-06-2019 17:56 #182| 0
        NanoQ skrev:

         

         Makrel er jo tosse sjovt på fluestang, hvis du er til det. Ellers bare et hurtigt fisket blink som Sølvpilen og måske en ophængerflue.

         

         Jeg er relativt nybegynder og fanger primært med forfang (har dog en del blink, men ikke fisket meget med dem og har ikke en skid forstand på det) - derudover er det lykkes en del med at smække stykker af sild på krogene og fiske med flåd  helt inde ved molen. Har givet lidt torsk og ret mange sej. 

        Redigeret af mortenkk d. 14-06-2019 18:15
        14-06-2019 18:22 #183| 0

        Tager nok en time ved fyret her om ikke alt for længe. Hvis vejret ikke bliver dårligere

        14-06-2019 18:31 #184| 0
        NesleiN skrev:

        Tager nok en time ved fyret her om ikke alt for længe. Hvis vejret ikke bliver dårligere

         

         I Brabrand kan det ikke blive værre. Det er decideret skybrud og torden. 

        14-06-2019 18:35 #185| 0
        mortenkk skrev:

         


         I Brabrand kan det ikke blive værre. Det er decideret skybrud og torden. 




        Satser på yr.no taler sandt - Så skulle det gerne stoppe snart :-)
        14-06-2019 18:38 #186| 0
        NesleiN skrev:

        Satser på yr.no taler sandt - Så skulle det gerne stoppe snart :-)

         

         Yr siger opklaring ved 20-tiden og der kunne der godt tænkes at komme makreller igen alligevel. Jeg kigger forbi, hvis det er tilnærmelsesvis tørt :) 

        14-06-2019 19:11 #187| 0
        NesleiN skrev:

        Satser på yr.no taler sandt - Så skulle det gerne stoppe snart :-)

         

         Klar blå himmel her nu og det rykker mod fyret :) ses måske lidt senere 

        14-06-2019 19:16 #188| 1

        Der blæser meget herude ;-)

        14-06-2019 19:30 #189| 0
        Moderator
        mortenkk skrev:

         

         I Brabrand kan det ikke blive værre. Det er decideret skybrud og torden. 

         

         Perfekt fiskevejr! - omend det ikke er super smart at vifte med kulfiberpinde i tordenvejr 😀

        14-06-2019 21:37 #190| 0

        Kommer en af de lokale vietnamesere ned og gør klar. Jeg siger jeg ikke har fanget en skid, han griner, smider ud og hiver fire fede makrel op på første kast. Derefter fanger ingen noget igen. De kan altså noget! 

        15-06-2019 10:50 #191| 0
        Ravie skrev:

         

         

        P&T synes jeg ikke er så interessant. Da vi ikke er garvede fiskere, tænker jeg bare, at vi skal prøve noget, hvor man skal bruge minimalt udstyr, samtidig med at chancerne for fangst er størst. Så altså i bund og grund er det ligegyldigt for os om det er kyst, sø eller å :)

         Hvis I har minimalt med udstyr og erfaring, så skal I prøve at fiske efter fladfisk.  


        Dem kan I fange med de billigste stænger fra supermarkeder og de kræver kun forfang med krog og blyklump.  (Kan normalt købes nogenlunde billigt i fx bilka)

         

        Det er nemt at fange fladfisk med skalrejer fra frysedisken og så slipper I for at blive bidt af børsteorm. 

         

        hvis I går efter fladfisk, skal I bare finde en mole eller bådebro at stå på og kaste ud derfra. 

         

        15-06-2019 16:17 #192| 1
        tuznelda skrev:

         Hvis I har minimalt med udstyr og erfaring, så skal I prøve at fiske efter fladfisk.  

         

        Dem kan I fange med de billigste stænger fra supermarkeder og de kræver kun forfang med krog og blyklump.  (Kan normalt købes nogenlunde billigt i fx bilka)

         

        Det er nemt at fange fladfisk med skalrejer fra frysedisken og så slipper I for at blive bidt af børsteorm. 

         

        hvis I går efter fladfisk, skal I bare finde en mole eller bådebro at stå på og kaste ud derfra. 


         




        Vi har vlret afsted i denne uge og fiskede efter hornfisk og havørred. Ingen ørreder, mem 4 stk. hornfisk, hvilket må siges at være en succes :)
        15-06-2019 17:23 #193| 0
        Moderator
        tuznelda skrev:

         Hvis I har minimalt med udstyr og erfaring, så skal I prøve at fiske efter fladfisk.  

         

        Dem kan I fange med de billigste stænger fra supermarkeder og de kræver kun forfang med krog og blyklump.  (Kan normalt købes nogenlunde billigt i fx bilka)

         

        Det er nemt at fange fladfisk med skalrejer fra frysedisken og så slipper I for at blive bidt af børsteorm. 

         

        hvis I går efter fladfisk, skal I bare finde en mole eller bådebro at stå på og kaste ud derfra. 

         

         

         Jeg har kroget tusinder af børsteorm, og er endnu ikke blevet nappet. Du skal jo ikke kæle med dem 😁

        17-06-2019 23:06 #194| 5
        Moderator

        Tørfluefiseriet er det bedste de seneste 10 år i år. Perfekt vejr, perfekt vandstand i åerne og massive Danica klækninger.

         

        Denne smuksak fra seneste tur til Simested

         

        Der findes mange gode fluemønstre, og der er meget tradition bag. Af og til, giver det pote, at eksperimentere. Jeg har forsøgt at vikle den ultimative danica-imitation. 

         

         

        Den virker!

        20-06-2019 08:01 #195| 1

        Jeg overvejer at investere i en ~4 delt fiskestang, som jeg nemt kan have med på farten. Er der noget bestemt jeg skal være opmærksom på?
        Tænker en 9f som kan bruges til det meste

        20-06-2019 11:54 #196| 0

        Jeg vil vil vil vil fange min første havørred i år tak !

         

        Jeg har nu båd i Fredrikshavn Marina som ligger ved det de kalder guldkysten . 

         

        Er det bedst at sejle ud og fiske ? Eller bare fra kysten ?

         

        Hvad skal jeg fiske med ?

         

        Vh Kallefar 

        20-06-2019 12:13 #197| 0

        Jeg er på samme mission @kallefar - Det er kun blevet til enkelte undermålere so far.

         

        Der er meldt en del fangster med snurrebassen i sølv, og så plejer sømmet sunrise at være et godt bud. :-) 

        20-06-2019 12:13 #198| 0

        Nogen der ved, om der er dukket makreller op kystnært i Øresund, eller skal jeg vente til efter sommerferien med at forsøge mig? (Nordhavn/Oceankaj)

        20-06-2019 16:40 #199| 0
        Moderator
        NesleiN skrev:

        Jeg overvejer at investere i en ~4 delt fiskestang, som jeg nemt kan have med på farten. Er der noget bestemt jeg skal være opmærksom på?
        Tænker en 9f som kan bruges til det meste

         

         Budget og kastevægt?

        22-06-2019 14:57 #200| 0

        @NanoQ

        I omegnen af 10-25g - Vil meget gerne kunne kaste med den fra kyst, men samtidig kunne fungere som en god allround. :-)

        Da det kun er til backup, tænker jeg at gøre det så billigt som mulig.


        Tænker fx. denne 8ft
        https://www.amazon.co.uk/Lixada-Sections-Baitcasting-Saltwater-Freshwater/dp/B06XFGT74K

        Hjul 
        https://www.amazon.co.uk/dp/B01J77RKY0

        Samlet løbet det op i 380,- DKK.




        22-06-2019 16:01 #201| 0

        @NesleiN

         

        Du kan joine mig en dag , har brugt nogle af poker pengene på en båd .

         

        Så tager vi den hø sammen 👍

        22-06-2019 16:10 #202| 0
        Moderator
        NesleiN skrev:

        @NanoQ

        I omegnen af 10-25g - Vil meget gerne kunne kaste med den fra kyst, men samtidig kunne fungere som en god allround. :-)

        Da det kun er til backup, tænker jeg at gøre det så billigt som mulig.

         

        Tænker fx. denne 8ft
        https://www.amazon.co.uk/Lixada-Sections-Baitcasting-Saltwater-Freshwater/dp/B06XFGT74K

        Hjul 
        https://www.amazon.co.uk/dp/B01J77RKY0

        Samlet løbet det op i 380,- DKK.

         



         

         Stangen er måske ok. Men jeg ville ikke røre hjulet med en ildtang. Jeg har har testet en del af de billige kinahjul, og det er altså noget skrammel. Der er en del mekanik i et hjul, og skal det holde, duer de dårligste komponenter bare ikke. 

         

        helt generelt for de billige hjul gælder det, at saltvand dræber lejerne meget hurtigt.

         

        Jeg har trawlet de danske netbutikker igennem for tilbud. Det bedste jeg kan finde, til meget få penge et dette: https://huntershouse.dk/kat254-S%C3%A6t/side13029-Cascade-spinnes%C3%A6t-Tilbud.html

         

        Det er et hjul jeg kan stå inde for, og en ganske fornuftig stang til pengene.

        22-06-2019 16:13 #203| 0
        Moderator

        Ups... Glemte du vil have en 4 delt.

         

        Ferrulerne (samlingerne) er en stangs svageste punkt. Så en 4 delt vil, alt andet lige, koste lidt mere end en tilsvarende 2-delt.

        22-06-2019 16:18 #204| 0
        Moderator

        https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/547-spinnestaenger/13382-ron-thompson-travel-xp-9-fod-4-delt/?variantId=46839&gclid=Cj0KCQjwo7foBRD8ARIsAHTy2wmmrfAfjjzxdPnhh3YY-zF1-6QyznBJyre7rUJj1dVXbA4qjuf...

         

        Dette er en lækker stang til prisen.

        22-06-2019 16:23 #205| 0

        Tak for input @NanoQ

        Jeg afventer lige om fiskefebederen lægger sig igen, ellers går jeg ud og investere i noget ordentlig.

         

        Den Ron Thompson ser fornuftig ud! :-) 

        22-06-2019 20:57 #206| 0

        Jeg har indtil videre i år fanget 

        2 x Pighvar (2kg /stk.)

        1 x Havørred

        10 x Skrubber/rødspætter

         

        Har været primært omkring Nyborg og Købe bugt

        12-07-2019 16:08 #207| 0

        Hej lystfiskertyper! :-)

         

        Den næste uges tid er familien og jeg i sommerhus ved Als Odde på nordsiden af Mariager Fjord. Jeg har lovet sønnen, at vi skal ud at se, om vi kan fange en fladfisk. (Som vi gjorde, da jeg var dreng). Kan læse mig til at molen i Øster Hurup kunne være en mulighed. Kender I til andre steder i området med nem tilgængelighed, når man gerne vil stå på en mole/strand og primært satser på bundforfang? 

        12-07-2019 16:44 #208| 0
        HamsterAce skrev:

        Hej lystfiskertyper! :-)

         

        Den næste uges tid er familien og jeg i sommerhus ved Als Odde på nordsiden af Mariager Fjord. Jeg har lovet sønnen, at vi skal ud at se, om vi kan fange en fladfisk. (Som vi gjorde, da jeg var dreng). Kan læse mig til at molen i Øster Hurup kunne være en mulighed. Kender I til andre steder i området med nem tilgængelighed, når man gerne vil stå på en mole/strand og primært satser på bundforfang? 

         

         Da jeg var barn fiskede vi ved Als odde. Enten fra molen eller fra sandet til venstre for molen (ved lavvande).

         

        Det var udemærket dengang.

         

        Har ikke fanget fladfisk fra land siden, så nok 20 år siden, men mon ikke de er der endnu :)

        12-07-2019 16:54 #209| 0
        Moderator
        Pindzaghi skrev:

         

         Da jeg var barn fiskede vi ved Als odde. Enten fra molen eller fra sandet til venstre for molen (ved lavvande).

         

        Det var udemærket dengang.

         

        Har ikke fanget fladfisk fra land siden, så nok 20 år siden, men mon ikke de er der endnu :)

         Det er vist også de spots, der stadig funger. Odden og Ø. Hurup. Næst derefter er molen ved Bønnerup (Norddjurs). Men det er så lidt en køretur 🙂


         

        12-07-2019 17:26 #210| 0

        Super. Tak for indspark Pind og Nano. Vi prøver de nævnte de nævnte spots og kan forhåbentlig følge op med en lille fangstrapport...

        12-07-2019 18:26 #211| 0

        Det er da for varmt inde ved land til der er flade nu, er det ikke? Troede man skulle ud på dybt vand :)

        12-07-2019 22:37 #212| 1
        mortenkk skrev:

        Det er da for varmt inde ved land til der er flade nu, er det ikke? Troede man skulle ud på dybt vand :)

         

         Det må komme an på en prøve...

        12-07-2019 23:57 #213| 1
        HamsterAce skrev:

        Super. Tak for indspark Pind og Nano. Vi prøver de nævnte de nævnte spots og kan forhåbentlig følge op med en lille fangstrapport...




        Mht Øster Hurup; Har været der en uge henover sommeren de sidste 7 år, og endnu ikke set nogle hive en fladfisk i land, trods mange der fisker helt på bunden. Så vil råde jer til at blive ved Als Odde, hvis der udelukkende er fladfisk.
        Skal derop en uge fra i morgen, så skal nok lige holde øje og melde op, hvis og hvad der fanges.
        16-07-2019 00:01 #214| 4
        Moderator

        Jeg sidder i sommerhus ved Blåvand. Grej er medbragt. Der skal jages pigvar i brændingen og havbars ved høfterne. 

         

        ikke i aften dog. Nu står den på forrygende sauvignon blanc og Svend Saabye...

         

        18-07-2019 16:07 #215| 1
        Moderator

        En dag efter laks og havørred i Sneum Å gav ingen af delene, men...

         

        18-07-2019 18:49 #216| 0

        Helt klart Als Odde over Øster Hurup mole.

        19-07-2019 18:29 #217| 0

        Hvor lange skal hornfisk være, før at det kan svare sig at tage dem med hjem?
        Har fisket lidt ved Jegindø og fanget en del hornfisk, men jeg synes godt nok de er små.

        19-07-2019 19:31 #218| 0

         @NanoQ

         

        Havbars er blevet totalt fredet, men vist ok med noget catch and release syd for Hanstholm. Tjek lige selv op på det, inden du roder dig ud i nogen ulovligheder please.

         

        19-07-2019 20:01 #219| 0
        Moderator
        mokkace skrev:

         @NanoQ

         

        Havbars er blevet totalt fredet, men vist ok med noget catch and release syd for Hanstholm. Tjek lige selv op på det, inden du roder dig ud i nogen ulovligheder please.

         

         

         Det er der fuldt styr på 🙂

        22-07-2019 10:46 #220| 0

        @NanoQ og andre

        Jeg er oppe ved Thy, og min svigerfar og jeg vil gerne ud og fiske i en å.
        Kan I anbefale noget?

        Vi har snakket med Visit Thy, og dagkort lyder ikke til at være så normalt heroppe.

        22-07-2019 19:06 #221| 0
        kallefar skrev:

        @NesleiN

         

        Du kan joine mig en dag , har brugt nogle af poker pengene på en båd .

         

        Så tager vi den hø sammen

         

         har du fanget nogle havørreder kallefar? :-) Længe siden Hilsen fynboen :-)

         

        22-07-2019 19:22 #222| 0

        @kallefar
        Uha, jeg har totalt misset den besked. Det lyder hyggeligt!
        Så kan jeg se hvad du har brugt de symaskinepenge på ;-)

        22-07-2019 22:37 #223| 0
        landsbyen66 skrev:

         

         har du fanget nogle havørreder kallefar? :-) Længe siden Hilsen fynboen :-)

         

         

         Desværre nej , men jeg har også svigtet fiskestangen indtil nu. 

        Kunne godt bruge en bustur mere til Kings med det samme hold som sidste gang .

        Tak for sidst.

        22-07-2019 22:39 #224| 0
        NesleiN skrev:

        @kallefar
        Uha, jeg har totalt misset den besked. Det lyder hyggeligt!
        Så kan jeg se hvad du har brugt de symaskinepenge på ;-)

         

         Poker penge om jeg må be 🤝.

        Har været lidt modvind ang båden pga dieselpest mv. 

        Skal nok skrive når alt er klar igen .

        Hvor bor du i landet ?

        23-07-2019 21:51 #225| 0
        Moderator
        NesleiN skrev:

        @NanoQ og andre

        Jeg er oppe ved Thy, og min svigerfar og jeg vil gerne ud og fiske i en å.
        Kan I anbefale noget?

        Vi har snakket med Visit Thy, og dagkort lyder ikke til at være så normalt heroppe.

         

         Hey

         

        Jeg kommer en del i Thy, da svigermor bor der. Jeg leder stadig efter er godt vandløb. Jeg er bange for, der ikke rigtigt er noget.

         

        Jeg dyrker primært geddefiskeri deroppe. Klastrup Dam ved Østerild Plantage er et fint vand. Og så er fiskeriet endda frit. Kræver kun det obligatoriske statstegn.

         

        Er du lidt mobil, så sæt kursen mod syd, og hyg dig i Trend Å. Det fåes ikke meget bedre, til havørreder. 

        Redigeret af NanoQ d. 23-07-2019 21:52
        12-08-2019 22:47 #226| 1
        Moderator

        Ferien er overstået... Så skal der vikles igen. Der hygges med Spey...

         

        13-08-2019 10:55 #227| 0
        OP

        Jeg var på Orientkaj i går efter makreller, det var sølle! Håber det går bedre derude🙏🏼 

        02-11-2019 09:03 #228| 0

        Hej Pokernet,

        Det er efterhånden ved, at være noget siden jeg har været ude og fiske efter flade.
        Så jeg vil høre der er nogen der har erfaringer med, at fange flade omkring Albæk og Støvring dæmningen lidt udenfor Randers?
        Er der mon noget at komme efter nu?

        På forhånd tak :)

        02-11-2019 11:11 #229| 0
        Moderator
        Stegs skrev:

        Hej Pokernet,

        Det er efterhånden ved, at være noget siden jeg har været ude og fiske efter flade.
        Så jeg vil høre der er nogen der har erfaringer med, at fange flade omkring Albæk og Støvring dæmningen lidt udenfor Randers?
        Er der mon noget at komme efter nu?

        På forhånd tak :)

         

         Det er et fint spot. Der er ikke mange af dem nu, men de har typisk en god størrelse.

        02-11-2019 11:13 #230| 0
        Moderator

        Jeg regner forøvrigt med at binde lidt speyfluer ved fluedagene i Randers på Søndag, hvis nogen skulle have lyst til at kigge forbi 🙂

        02-11-2019 12:10 #231| 0
        NanoQ skrev:

         

         Det er et fint spot. Der er ikke mange af dem nu, men de har typisk en god størrelse.

         

         Okay tak for svar.

        Ved du hvornår det typisk er bedst derude for ungerne vil gerne med, så der måtte gerne være chance for et bid eller to. :) eller skal jeg måske længere ud i fjorden for der er flere eller? :)

        20-03-2020 10:43 #232| 0
        OP

        Nogen der har gåde råd til kystfiskeri efter havørred, omkring Liseleje/nordsjælland? 

        20-03-2020 10:55 #233| 0
        ERH4RDT skrev:

        Nogen der har gåde råd til kystfiskeri efter havørred, omkring Liseleje/nordsjælland? 

         

         

        Tror det er ved at være tid til til små (blå?) gennemløbere i Udsholt, hvis man er på de kanter.
        20-03-2020 16:33 #234| 0
        Moderator
        ERH4RDT skrev:

        Nogen der har gåde råd til kystfiskeri efter havørred, omkring Liseleje/nordsjælland? 

         

         Spin/flue/whatever?

         

        på fluen, er det tid til børsteormsimirationer og hurtigt fiskede tobis.

         

        Spin på lavt vand, når solen har lidt magt, små slanke blink med fart på ( Du KAN ikke spinne for hurtigt ind) 

        21-03-2020 12:44 #235| 0
        OP
        NanoQ skrev:

         

         Spin/flue/whatever?

         

        på fluen, er det tid til børsteormsimirationer og hurtigt fiskede tobis.

         

        Spin på lavt vand, når solen har lidt magt, små slanke blink med fart på ( Du KAN ikke spinne for hurtigt ind)  

        når solen har lidt magt? Ved jeg ikke hvad betyder:( 

        21-03-2020 12:48 #236| 1
        Moderator
        ERH4RDT skrev:

        når solen har lidt magt? Ved jeg ikke hvad betyder:( 

         

         Når solen er fremme og opvarmer det lave vand 😁

        21-03-2020 13:05 #237| 0
        NanoQ skrev:

         


         Når solen er fremme og opvarmer det lave vand




        Sorry hvis jeg misforstår, men jeg ville have skrevet "lave/overflade vand".
        Manden skal jo ikke forsøge at fiske hvor der kun er 1m dybt. Eller det kan man sagtens, men tror ikke det var det i mente..
        Redigeret af grovfil d. 21-03-2020 13:07
        21-03-2020 13:39 #238| 0
        grovfil skrev:

        Sorry hvis jeg misforstår, men jeg ville have skrevet "lave/overflade vand".
        Manden skal jo ikke forsøge at fiske hvor der kun er 1m dybt. Eller det kan man sagtens, men tror ikke det var det i mente..

         

         

        Tror faktisk det var det der blev ment. For nogle år siden samme tid står jeg 30m fra min bror i waders. Jeg går op for at slå en lille streg, han kaster hen hvor jeg stod, bam, 5kg forårsbasse mens jeg står og fumler med regnorm.
        21-03-2020 13:40 #239| 0

        Hej mennesker

         

        Jeg vil gerne fiske aborre fra bredden. Hvornår er vandtemperaturen høj nok til at de ikke bare står og fedter på det dybe vand?

        21-03-2020 13:44 #240| 0

        Jeg fisker kun småaborre om sommeren, så der kan jeg ikke hjælpe. Men hvis man står og gerne vil fiske lidt hygge, evt. med børn, så kan jeg klart anbefale fladfisk på oceankaj, ude rundt om hjørnet. 

        21-03-2020 14:03 #241| 0
        Moderator
        grovfil skrev:

        Sorry hvis jeg misforstår, men jeg ville have skrevet "lave/overflade vand".
        Manden skal jo ikke forsøge at fiske hvor der kun er 1m dybt. Eller det kan man sagtens, men tror ikke det var det i mente..

         

         Det var lige præcis det jeg mente.

         

        der skal fiskes på 10-50 cm vand... Helt i de i vandkanten eller på helt lavvandede områder.

         

        det er her, børsteorm og kutlinger hygger sig nu. Og her, havørrederne kommer ind for at søge føde.

         

        Fisk på tværs af stranden. Og drop vadefiskeri 😁



        21-03-2020 14:09 #242| 0
        NanoQ skrev:

         

         Det var lige præcis det jeg mente.

         

        der skal fiskes på 10-50 cm vand... Helt i de i vandkanten eller på helt lavvandede områder.

         

        det er her, børsteorm og kutlinger hygger sig nu. Og her, havørrederne kommer ind for at søge føde.

         

        Fisk på tværs af stranden. Og drop vadefiskeri

         Jeg er bestemt ingen ørredekspert, men f.eks. i Udsholt er der nogle ret fine lave områder som jeg synes man dækker rigtig fint, hvis man lige går et stykke ud. Men selvfølgelig ingen nødvendighed og med risiko for at forstyrre mere end man opnår.

         

        21-03-2020 15:51 #243| 0
        NanoQ skrev:

         


         Det var lige præcis det jeg mente.

         

        der skal fiskes på 10-50 cm vand... Helt i de i vandkanten eller på helt lavvandede områder.

         

        det er her, børsteorm og kutlinger hygger sig nu. Og her, havørrederne kommer ind for at søge føde.

         

        Fisk på tværs af stranden. Og drop vadefiskeri




        Dooo, missede Havørred detaljen, jeg gik rundt i et sø område da jeg skrev 😉
        Du har helt ret!
        22-03-2020 12:49 #244| 0
        OP
        NanoQ skrev:

         

         Når solen er fremme og opvarmer det lave vand

         

         Så mens solen er oppe? 

        22-03-2020 14:42 #245| 0
        Moderator
        ERH4RDT skrev:

         

         Så mens solen er oppe? 

         

         Jeps... Ingen grund til mørkehalløj på denne tid af året... Jeg foretrækker eftermiddagen, hvor det et varmest.

         

        Tidlig morgen er dog også godt, hvis man gider 🙂

        22-03-2020 19:41 #246| 0

        jeg har lejet et sommerhus oppe ved Sjællands Odde i næste uge. Sksl have ungerne med ud at fiske en fladfisk fra en af de 2 havne der ligger deroppe. -såfremt der ikke er andre mennesker ;)

        får selv tid til et enkelt havørred sats. Sksl ud at prøve kræfter med Kattegat!

        bliver pisse fedt 

        22-03-2020 20:05 #247| 0
        OP
        ooksn skrev:

        jeg har lejet et sommerhus oppe ved Sjællands Odde i næste uge. Sksl have ungerne med ud at fiske en fladfisk fra en af de 2 havne der ligger deroppe. -såfremt der ikke er andre mennesker ;)

        får selv tid til et enkelt havørred sats. Sksl ud at prøve kræfter med Kattegat!

        bliver pisse fedt 

         Hvor fisker i fladfisk deroppe? Hvor på havnen?

         

        22-03-2020 20:09 #248| 0
        Moderator
        ERH4RDT skrev:

         Hvor fisker i fladfisk deroppe? Hvor på havnen?

         

         

         Den lille mole på stranden til venstre for færgen. Der har jeg brugt mange timer, når jeg er kommet for sent til færgen 😁

        22-03-2020 20:15 #249| 0
        NanoQ skrev:

         

         Den lille mole på stranden til venstre for færgen. Der har jeg brugt mange timer, når jeg er kommet for sent til færgen

         

         Jeg har faktisk aldrig prøvet den havn. Kun prøvet den ud mod Kattegat. Tænker det kommer an på vindretningen på dagen.

         

        Derimod har jeg været en del i jolle i sejrøbugten om sommeren. Der kan man virkelig opleve crazy fiskeri efter de flade.

        Redigeret af ooksn d. 22-03-2020 20:16
        22-03-2020 20:21 #250| 0

        De melder om voldsomt fiskeri på Grenaa havn pt, folk med 50 flade på land - Bønnerup Havn har hos givet godt.

        Dog håber jeg at folk vil være meget selektive med fiskene, da de oftest er i ringe forfatning nu grundet gydningen.

        Sørg for at lave hurtige tilslag, så man undgår at fange både de store og små med slugte kroge.



         

        23-03-2020 21:58 #251| 0
        Moderator

        Det er ikke sæson for de flade lige nu. Der kan være mange, men de er i skidt kondition.

         

        Men skal man lufte ungerne, er det lige om lidt, der skal kranes sild!

         

        Sjovt og nemt. Og så smager de jo godt.

        23-03-2020 22:51 #252| 0
        NanoQ skrev:

         

         Den lille mole på stranden til venstre for færgen. Der har jeg brugt mange timer, når jeg er kommet for sent til færgen

         Ha ha,  det er sjovt. Der har jeg godt nok fanget mange isinger med min familie,  da jeg var barn. 

        23-03-2020 22:55 #253| 0
        ooksn skrev:

        jeg har lejet et sommerhus oppe ved Sjællands Odde i næste uge. Sksl have ungerne med ud at fiske en fladfisk fra en af de 2 havne der ligger deroppe. -såfremt der ikke er andre mennesker ;)

        får selv tid til et enkelt havørred sats. Sksl ud at prøve kræfter med Kattegat!

        bliver pisse fedt 

         Hvis I skal køre en tur,  så er det vildt hyggeligt at fiske efter krabber i Rørvig havn.

         

        Krabberne dér er blevet fisket (fodret) i årtier, så der er nogle virkeligt store basser, og de er nemme at fange med en tøjklemme i en lang snor, og noget fiskeaffald.

         

        Jeg har set mange mennesker i alle aldre,  store og små børn,  teenagere, forældre og bedsteforældre blive vildt optagede af krabbefiskeri i Rørvig Havn.

         

        24-03-2020 07:49 #254| 0
        Moderator
        tuznelda skrev:

         Hvis I skal køre en tur,  så er det vildt hyggeligt at fiske efter krabber i Rørvig havn.

         

        Krabberne dér er blevet fisket (fodret) i årtier, så der er nogle virkeligt store basser, og de er nemme at fange med en tøjklemme i en lang snor, og noget fiskeaffald.

         

        Jeg har set mange mennesker i alle aldre,  store og små børn,  teenagere, forældre og bedsteforældre blive vildt optagede af krabbefiskeri i Rørvig Havn.

         

         

         Og så skal man slet ikke undervurdere, hvor lækker en krabbebisque man kan lave af dem 😁

        24-03-2020 07:55 #255| 0
        tuznelda skrev:

         Hvis I skal køre en tur,  så er det vildt hyggeligt at fiske efter krabber i Rørvig havn.

         

        Krabberne dér er blevet fisket (fodret) i årtier, så der er nogle virkeligt store basser, og de er nemme at fange med en tøjklemme i en lang snor, og noget fiskeaffald.

         

        Jeg har set mange mennesker i alle aldre,  store og små børn,  teenagere, forældre og bedsteforældre blive vildt optagede af krabbefiskeri i Rørvig Havn.

         

         

         Det lyder ikke tosset! 

        jeg kunne bare godt forestille mig at Rørvig et godt besøgt. Fruen er i forvejen ikke vild med at vi forlader højborgen herhjemme.

        så håber vi kan finde et andet spot til 🦀

        24-03-2020 08:00 #256| 0
        NanoQ skrev:

         

         Og så skal man slet ikke undervurdere, hvor lækker en krabbebisque man kan lave af dem

         

         Hvilke farver sksl der satses på i disse dage? Blink med ophængerflue er planen. Og vi snakker mit ørredsats.

        Redigeret af ooksn d. 24-03-2020 08:40
        24-03-2020 08:34 #257| 0
        ooksn skrev:

         

         Hvilke farver sksl der satses på i disse dage? Blink med ophængerflue er planen

         

         

        Meget ambitiøst til krabbefiskeri. Der fungerer mede oftest bedst:)
        24-03-2020 08:39 #258| 0
        moktar skrev:

         

         

        Meget ambitiøst til krabbefiskeri. Der fungerer mede oftest bedst:)

         

         Hahaha :D  er ikke helt sikker på om du troller. Men det var mht. Mit havørred sats

        24-03-2020 08:51 #259| 0
        ooksn skrev:

         

         Hahaha :D  er ikke helt sikker på om du troller. Men det var mht. Mit havørred sats

         

         

        sorry, morgentroller. Men jeg HAR faktisk set nogle krabbefiskere med nogle meget fancy rigs, hvor ungerne ved siden af udstyret med snor, klemme, spegepølse totalt overhalede dem:)
        God fornøjelse med ørrederne. Jeg har aldrig arbejdet med ophængerfluer, men små blå gennemløbere lærte jeg at bruge af min bror (ivrig fisker).
        24-03-2020 09:49 #260| 0

        Jeg vil gerne i gang med kystfiskeri, primært efter torsk, ørred, makrel og fladfisk. Jeg har tænkt mig at købe et spinnesæt, da der er nogle gode tilbud. Har jeg ret i, at et godt begyndersættet kunne være:

        9 fods Spinnestang og hjul ca i str. 3000, kastevægt op til 30 g med

        0,12 fletline





        24-03-2020 10:13 #261| 0
        Moderator
        ooksn skrev:

         

         Hvilke farver sksl der satses på i disse dage? Blink med ophængerflue er planen. Og vi snakker mit ørredsats.

         

         Det er vist mest religion.

         

        Jeg selv ville vælge et slankt kobberfarvet blink og en kobberbasse eller en lille str 8 eller 10 Brenda som ophænger.

        24-03-2020 10:14 #262| 0
        Moderator
        James Bond skrev:

        Jeg vil gerne i gang med kystfiskeri, primært efter torsk, ørred, makrel og fladfisk. Jeg har tænkt mig at købe et spinnesæt, da der er nogle gode tilbud. Har jeg ret i, at et godt begyndersættet kunne være:

        9 fods Spinnestang og hjul ca i str. 3000, kastevægt op til 30 g med

        0,12 fletline





         

         Jeps... Bortset fra, at jeg ville vælge en 10 fods stang. Det er rart med lidt ekstra længde, hvis man vil lege med bombarda og flue.

         

        Til de flade, ville jeg vælge en anden stang. Kastevægt op til 60g, så den kan tumle et fladfiskerig.

        Redigeret af NanoQ d. 24-03-2020 10:16
        24-03-2020 10:28 #263| 0

        Tak for svar!

         

        Er det ikke muligt at finde en stang, som kan bruges til både flad og de andre?


        Jeg tænker umiddelbart spinnefiskeri - ikke bombarda i første omgang. 

        Redigeret af James Bond d. 24-03-2020 10:33
        24-03-2020 10:55 #264| 0
        Argyle_DK skrev:

        Hej mennesker

         

        Jeg vil gerne fiske aborre fra bredden. Hvornår er vandtemperaturen høj nok til at de ikke bare står og fedter på det dybe vand?

         

         Jeg poster lige igen i håb om svar.

         

        Og ved nogen tilfældigvis hvad man kan forvente temperaturen er pt? 5-7 grader? 

        26-03-2020 11:01 #265| 0

        @NanoQ

         

        Jeg har fundet dette spinnesæt - tror du det er fint som begyndersæt, hvis jeg vælger en 10 fods stang og str. 3000 hjul?

         

         

        https://www.effektlageret.dk/shop/2483-fiskesaet/15831-abu-garcia-tormentor-spinnesaet/

         

         

         

         

        26-03-2020 14:58 #266| 0

        Havde lige en sjov oplevelse..

        var på stranden med the kids i formiddags. I takt med at det blev lavvande, kom en masse masse børsteorme til syne. Går udfra at det jeg var vidne til var børsteorme der sværmede?

         

         



        26-03-2020 15:38 #267| 0

        2 timer i poulstrup fiskepark med 2 stænger :

        Ikke skyggen af fisk ..

        26-03-2020 17:06 #268| 0
        Moderator
        ooksn skrev:

        Havde lige en sjov oplevelse..

        var på stranden med the kids i formiddags. I takt med at det blev lavvande, kom en masse masse børsteorme til syne. Går udfra at det jeg var vidne til var børsteorme der sværmede?

         

         

         

         

         

         Jeps... Det er nu det sker 🙂

        26-03-2020 17:07 #269| 0
        Moderator
        James Bond skrev:

        @NanoQ

         

        Jeg har fundet dette spinnesæt - tror du det er fint som begyndersæt, hvis jeg vælger en 10 fods stang og str. 3000 hjul?

         

         

        https://www.effektlageret.dk/shop/2483-fiskesaet/15831-abu-garcia-tormentor-spinnesaet/

         

         

         

         

         

         Ja

         

        stangen er fin, hjulet er lidt hmmm... Men skyller du det under hanen efter hver tur ved saltvand, skal det nok holde til en del ture.

         

        Personligt ville jeg nok sætte budgettet lidt højere. Med et max på 2000, kan du få en rigtigt lækker stang, og et hjul der er bygget til at blive brugt 🙂

        Redigeret af NanoQ d. 26-03-2020 17:10
        26-03-2020 17:30 #270| 0
        NanoQ skrev:

         

         Jeps... Det er nu det sker

         

         Stærkt... Vi var ude at plukke et par gode håndfulde. Så er der til fladfiskene imorgen 

        26-03-2020 17:36 #271| 2
        Moderator
        ooksn skrev:

         

         Stærkt... Vi var ude at plukke et par gode håndfulde. Så er der til fladfiskene imorgen 

         

         Knæk og bræk 🙂

         

        rig en ekstra stang til, hvis du har, med flåd og en orm kroget en enkelt gang lige under hovedet på en lille str 8-10 krog. Der er mange havørreder, der jager nu 😎

        26-03-2020 18:37 #272| 0
        NanoQ skrev:

         

         Knæk og bræk

         

         Thx ! Imorgen tidlig skal mit slag med Kattegat stå.

        kører til et område der hedder Ebbeløkke.

        hsr lavet et rig med blink og ophængerflue. Dog skifter jeg fluen ud med en gulp orm.

        Det tror jeg meget på :) 

        26-03-2020 18:50 #273| 0
        Moderator
        ooksn skrev:

         

         Thx ! Imorgen tidlig skal mit slag med Kattegat stå.

        kører til et område der hedder Ebbeløkke.

        hsr lavet et rig med blink og ophængerflue. Dog skifter jeg fluen ud med en gulp orm.

        Det tror jeg meget på :) 

         

         Just don't! 😎

         

        (Jeg har ikke meget tilovers for Gulp, PB og alt det andet syntetiske pjat)

        26-03-2020 18:53 #274| 1
        NanoQ skrev:

         

         Just don't!

         

         Haha. Jeg ved heller ikke helt hvordan blinket kommer til at arbejde i vandet med sådan en fætter hængene foran. Meeen vi får se ;)

        Men jeg skal nok sende et billede når jeg lander en 2 kg. Havørred

        26-03-2020 19:12 #275| 2

        Ørredreglerne:
        Flue, vis stolt frem, gerne med stang
        Ophængerflue m.m., vis frem
        Spin, vis frem, gerne uden opgivet fangstmetode
        Orm, tjaaaaah
        Regnbue, hjem i fryser, ikke fortælle til nogen
        Gulp og andet syntetisk, som NanoQ siger. Efit: harpun, blevet PÆNT svært

        Redigeret af moktar d. 26-03-2020 19:13
        26-03-2020 19:16 #276| 0
        moktar skrev:

        Ørredreglerne:
        Flue, vis stolt frem, gerne med stang
        Ophængerflue m.m., vis frem
        Spin, vis frem, gerne uden opgivet fangstmetode
        Orm, tjaaaaah
        Regnbue, hjem i fryser, ikke fortælle til nogen
        Gulp og andet syntetisk, som NanoQ siger. Efit: harpun, blevet PÆNT svært

         

         Hahaha klasse :D

        26-03-2020 19:23 #277| 0
        Moderator
        moktar skrev:

        Ørredreglerne:
        Flue, vis stolt frem, gerne med stang
        Ophængerflue m.m., vis frem
        Spin, vis frem, gerne uden opgivet fangstmetode
        Orm, tjaaaaah
        Regnbue, hjem i fryser, ikke fortælle til nogen
        Gulp og andet syntetisk, som NanoQ siger. Efit: harpun, blevet PÆNT svært

         

         Haha! 😁

         

        Dey er nu altid ok at vise sin fangst frem. Så længe man et stolt med god samvittighed.

         

        Min største fisk er taget på spinner, selvom jeg er dedikeret fluefisker og får en masse hug for det fra ligesindede. Det gør mig sgu ikke mindre stolt 😁

        26-03-2020 20:55 #278| 0
        ooksn skrev:

         

         Stærkt... Vi var ude at plukke et par gode håndfulde. Så er der til fladfiskene imorgen 

         

         Vær forsigtig når I sætter dem på krogen. Børsteorm bider af h. til og det kan svide rigtig meget i lang tid, hvis man er uheldig.. 

         

        Hold fast på ormen tæt på hovedet - så kan man se tænderne komme ud - og så kan man sætte ormen på krogen uden at blive bidt.

         

        Husk også, at ormene skal stå koldt og i skygge ... de dør lynhurtigt, hvis de står i solen.

        27-03-2020 12:35 #279| 2
        NanoQ skrev:

         

         Haha!

         

        Der var sku gevinst på spinneren. Den lille røg ud igen, og svømmede fint videre.

        Redigeret af ooksn d. 27-03-2020 12:36
        27-03-2020 12:59 #280| 0
        ooksn skrev:

         

        Der var sku gevinst på spinneren. Den lille røg ud igen, og svømmede fint videre.

         

         Rens den, fyld bugen med persille, et par citronskiver og nogle gode store smørklatter -- pak hele herligheden i staniol og så på grillen til fisken føles "mør" igennem folien... Dèt er en gudespise med groft brød og salt til :D

        27-03-2020 19:12 #281| 0

        Jeg så en gut tage en fin havørred i Slusen i København for en uge siden. Tænker at tage nogle flere dage der når vejret er til det. Har også fået 2 af mine 3 KBH ørred der. Og ørred er der desværre ikke så mange af heromkring.

        27-03-2020 20:47 #282| 0
        tuznelda skrev:

         

         Vær forsigtig når I sætter dem på krogen. Børsteorm bider af h. til og det kan svide rigtig meget i lang tid, hvis man er uheldig.. 

         

        Hold fast på ormen tæt på hovedet - så kan man se tænderne komme ud - og så kan man sætte ormen på krogen uden at blive bidt.

         

        Husk også, at ormene skal stå koldt og i skygge ... de dør lynhurtigt, hvis de står i solen.

         

         Jeg var iøvrigt ved at skide i bukserne over de børsteorme der. Slap af nogle kæber de gemmer derinde :D

        27-03-2020 21:04 #283| 0
        Moderator
        ooksn skrev:

         

         Jeg var iøvrigt ved at skide i bukserne over de børsteorme der. Slap af nogle kæber de gemmer derinde :D

         

         Aahh... De ser voldsomme ud. Men med mindre man er ekstremt tyndhudet, giver de altså ikke andet end et lille nap.😁

         

         

        27-03-2020 21:07 #284| 2
        Moderator

        Jeg har netop fået fiskeret i en lille å tæt på mit hus. Ingen har fisket i den de sidste 25 år. Så jeg glæder mig til at komme igang.

         

        Jeg var lige forbi på min aftentravetur:

        28-03-2020 18:02 #285| 1

        Knægten på 12 trænger til lidt fiskesucces, hvis interessen skal holdes.

        Nogen, der har gode bud i området omkring Odder ?!

        Han er super glad for aborrer, så en sø ville være genialt. Alternativt noget molefiskeri.
        Tænker måske at tage til Horsens eller Århus efter sild, men synes ikke jeg kan google mig frem til, om de er der.

         

        Gode bud og råd modtages med kyshånd ! :-)

        (og som alenefar gør det da heller ikke noget, at vi så kan KOMME UD AF ISOLATION !!!)

        07-04-2020 08:42 #286| 0
        NanoQ skrev:

         

         Den lille mole på stranden til venstre for færgen. Der har jeg brugt mange timer, når jeg er kommet for sent til færgen

         

         Jeg er en tur oppe ved odden igen, hvor jeg var ude ved færgehavnen igår for første gang. Der var sådan lidt spøgelsesby over det. Ikke et øje ;)

         

        fik to rigtig pæne skrubber derude. Det var inde i bassinerne.

        nu står der går nok at man ikke må fiske derude. Har det mon noget med forurening at gøre, eller gider de bare ikke have folk rendende derude?

         

        tror du der er mulighed for torsk mm. i aftentimerne?

        07-04-2020 11:39 #287| 0
        Moderator
        ooksn skrev:

         

         Jeg er en tur oppe ved odden igen, hvor jeg var ude ved færgehavnen igår for første gang. Der var sådan lidt spøgelsesby over det. Ikke et øje ;)

         

        fik to rigtig pæne skrubber derude. Det var inde i bassinerne.

        nu står der går nok at man ikke må fiske derude. Har det mon noget med forurening at gøre, eller gider de bare ikke have folk rendende derude?

         

        tror du der er mulighed for torsk mm. i aftentimerne?

         

        Det er primært fordi de ikke vil have folk rendende.

         

        Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at fiske på havnen. Fiskerikontrollen kigger jævnligt forbi sådanne steder. Taksten er 2500,-

         

        Men ring eventuelt til havnefogeden. Er der stille på havnen, kan det sagtens ske, at du kan få lov til at fiske der.

        Redigeret af NanoQ d. 07-04-2020 11:40
        ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
        Skriv et svar