Korrekt beregning af Bilkøb?

#1| 0

Mig og fruen står overfor at skal købe en ny bil. Valget står imellen at købe nyt, eller brugt. (jeg er obv igang med at overbevise om at det kan betale sig at købe ny)

Ny Bil: VW up
Brugt Bil: VW Polo fra 2000, kørt ca 200.000 Pris 21.000

Jeg har opstillet følgende:


Er der nogen der vil evt. prøve at rette til, med det de mener jeg har lavet forkert?

Jeg kan heller ikke helt lure hvordan man regner sit kørselsfradrag ud om måneden, så det må gerne lige blive noteret ind også :)

Låneomkostninger Vi kan få 4% rente, og har planer om at lægge ca. 30.000 i udbetaling.

dl.dropboxusercontent.com/u/4949576/Udregning%20af%20bil.xlsx

Følgende tal på begge biler er jeg 100% sikker på.
KM/L
Ejerafgift
Forsikring

Redigeret af GodteTerkel d. 04-11-2013 22:36
04-11-2013 22:37 #2| 0

Er det en helt ny UP så kan du nok ikke nøjes med 1000 kr i rep.. der skal helt sikkert overholdes nogle servics.. samt udskiftning af olie/oliefilter samt nye dæk.. men de rep kommer så også på en brugt bil

Forsikringen på Poloen er absurd.. en bil til 21k kan det selt ikke betale sig at have kasko på

Edit:

Kørsels fradrag er vel ret nemt at regne ud... hvis du kører 100 km hver dag.. så får du fradrag for de 75 km = 75 x 2,13 kr.

Redigeret af Gumple d. 04-11-2013 22:47
04-11-2013 22:52 #3| 1

Kaskoen koster ikke ret meget... Men hvorfor er der den store forskel i prisen på forsikring?

Ejerafgiften, er den ikke halvårlig?

Og GL med at få 60K for UP'en after 5 år :-) Det tror jeg LANGT fra, du får!

04-11-2013 22:52 #4| 0

hov ja, der skal obv ikke være kasko på Polo. den ryger ned på 7000 så

04-11-2013 22:53 #5| 0

sry men WHAT!!

7000 i ansvar.. jeg giver ca 4900 med både kasko og ansvar... så det er da sygt

Redigeret af Gumple d. 04-11-2013 22:55
04-11-2013 22:54 #6| 0
Gumple skrev:
sry men WHAT!!

7000 i ansvar.. jeg giver ca 5500 med både kasko og ansvar... så det er da sygt


Ansvar er jo langt den dyreste del! Og er de unge og har et dyrt forsikringsselskab, dyrt postnummer etc...
04-11-2013 22:55 #7| 0

har udregnet forsikring hos Codan, som vi benytter til indbo og livsforsikring. Det er første bil i eget navn, så 0års skadefrit. bor i postnummer 2720.

04-11-2013 22:56 #8| 0

hmm

Ansvar efter loven 1808
brand/delkasko 1045
kasko 1958

det er det jeg betaler..

Edit.. men jeg er også en gammel krage over de 30 ;)

Redigeret af Gumple d. 04-11-2013 22:56
04-11-2013 22:58 #9| 0

Codan er vel også de ABSOLUT dyreste der er... så ville da nok undersøge det nogle andre steder

04-11-2013 22:58 #10| 0
Gumple skrev:
hmm

Ansvar efter loven 1808
brand/delkasko 1045
kasko 1958

det er det jeg betaler..

Edit.. men jeg er også en gammel krage over de 30 ;)


Nå, kan da godt være, at jeg ikke hørte så godt efter, da min assurandør fortalte om det. Mit indtryk var, at kaskodelen ikke udgjorde særligt meget.
Vores bil nr.2 er en gammel punto, der med lidt held kan være 25k værd. Den har vi også kasko på. Totalt giver vi vist omkring 4k for den.
04-11-2013 23:00 #11| 0

Service af begge biler og syn af gammel bil
Jeg kunne forestille mig at du får gratis vejhjælp på din vw up, hvilketkoster tæt på 1000,- på poloen hvis altså I ønsker det.

Redigeret af DAxelsen d. 04-11-2013 23:02
04-11-2013 23:01 #12| 0
Vores bil nr.2 er en gammel punto, der med lidt held kan være 25k værd. Den har vi også kasko på. Totalt giver vi vist omkring 4k for den.


OP har en bil til 21k som han skal give 10.272 kr om året for i forsikring... det er jo sindsygt :)

Kan ikke passe at ansvar er så dyrt.. men uanset så vil jeg stadig mene at det ikke kan betale sig at have kasko på en bil i det pris leje
04-11-2013 23:05 #13| 0

Nå, kan da godt være, at jeg ikke hørte så godt efter, da min assurandør fortalte om det. Mit indtryk var, at kaskodelen ikke udgjorde særligt meget.
Vores bil nr.2 er en gammel punto, der med lidt held kan være 25k værd. Den har vi også kasko på. Totalt giver vi vist omkring 4k for den.

Med den voldsomme krig, der er på prisen på små/mikro-biler, så er 25k for en gammel punto alt for optimistisk.
04-11-2013 23:14 #14| 0

Dit fradrag ændrer sig ikke fra den ene bil til den anden. Din rep. Tal virker meget lave hvis alm. Vedligehold også dækkes ind der.

Og 60.000,- for en 5 år gammel UP der har kørt 100.000 km. Puha.. Der bliver du skuffet! :)

Er de 4% variabel eller fast rente?

04-11-2013 23:15 #15| 0

Efter 5 år har VW Up tabt 100.000 og ikke 50.000

Redigeret af Thomsen d. 04-11-2013 23:16
04-11-2013 23:21 #16| 0
Muhsen skrev:

Nå, kan da godt være, at jeg ikke hørte så godt efter, da min assurandør fortalte om det. Mit indtryk var, at kaskodelen ikke udgjorde særligt meget.
Vores bil nr.2 er en gammel punto, der med lidt held kan være 25k værd. Den har vi også kasko på. Totalt giver vi vist omkring 4k for den.

Med den voldsomme krig, der er på prisen på små/mikro-biler, så er 25k for en gammel punto alt for optimistisk.


Nu er "gammel" jo et relativt begreb! :-)
Men det er nu heller ikke min bil, der står for skud i denne tråd...
04-11-2013 23:31 #17| 0

Nogle ting er allerede nævnt (ikke læst det hele), men.....

1. Drop kasko med mindre i ikke kan køre bil. Med mindre der er stor motorforskel bør prisen ikke være højere end på UP'en, som tilmed har kaskoen.
2. Beregn meget mere end 1.000 kr i reparationer.
3. 8.000 er i underkanten for reparationer, hvis I er uheldige. Average, så ryger der vel et par sliddele om året.
4. Afskrivningen er markant mere end 50.000.
5. Hvad er de 1.560 i celle B19? 60*1.560=93.600 som jeg ikke helt kan se hvor kommer fra.
6. Tænk over komforten i den nyere bil.

PS: hvis de 1.560 er......argh, troede at det var låneomkostningerne, men kan ikke få det til at stemme. Giver forøvrigt heller ikke mening anyway.

Redigeret af Jensen d. 04-11-2013 23:42
04-11-2013 23:47 #18| 0

Hvad sker der for de forsikringspriser.

Jeg giver 3700 kr for fuld kasko på min 2010 hyundai i30.

05-11-2013 00:14 #19| 0

På min VW Lupo, som havde gået +200.000km, skulle jeg betale 1.600,-.... Om måneden! (Kasko og ansvar).

Når man er:
Ung under 25
Bor i Storkøbenhavn
Ikke haft bil i eget navn

Så koster forsikring det hvide ud af øjnene. Jeg skiftede til en Spark og betaler 4.500,- for kasko og ansvar om året.

Redigeret af Bisgaard d. 05-11-2013 00:14
05-11-2013 00:40 #20| 0
GodteTerkel skrev:
har udregnet forsikring hos Codan, som vi benytter til indbo og livsforsikring. Det er første bil i eget navn, så 0års skadefrit. bor i postnummer 2720.


Codan er klart det dyreste sted som ung at få forsikret sin bil. Se evt. denne artikel: www.mx.dk/nyheder/danmark/story/11930786.

Så jeg ville overveje evt. at flytte alle forsikringerne til fx Topdanmark, da de klart er de billigste af de "store" forsikringsselskaber, når det kommer til bilforsikringer - at de så derudover, synes jeg, har en rigtig venlig kundesupport etc. gør ikke tingene værre. :)

Held og lykke med projektet!
05-11-2013 00:48 #21| 0

Tjek evt. en Hyundai i10 med 5 års garanti og spar lidt på de løbende omkostninger der? :)

05-11-2013 07:54 #23| 1

@ Jensen

Det du skriver i punkt 1 er altså ret meget ude i hampen :)

05-11-2013 08:22 #24| 0

Jeg går ud fra at linie 19 er omkostninger til lån, her skal du kun have renteudgifter med og ikke det du afdrager på lånet.

05-11-2013 08:26 #25| 0
Claus skrev:
Jeg går ud fra at linie 19 er omkostninger til lån, her skal du kun have renteudgifter med og ikke det du afdrager på lånet.


Det er han nød til, ellers har de ikke et billede af hvad omkostningerne er her og nu i forhold til brugt bil..
05-11-2013 08:32 #26| 0

Øhh nej,

Så er han nødt til at lave to regnskaber, nu har han jo selve prisen på bilen med to gange, først i afskrivninger og siden i tilbagebetaling af lån.
Det du nævner er et likviditetsbudget.

05-11-2013 08:55 #27| 0

Sad selv med samme "problem" da jeg fik nyt job her for 2 mrd siden. Købte en UP og den er jeg rigtig glad for.

05-11-2013 09:06 #28| 0

Vi har lige købt den spritnye Peugout 208 og der sagde div. brochurer, at den kørte 23 km/ltr. Vi sagde ja ja og regnede selv med 18. Den kører så 15,5 - 16, så vær opmærksom på i dine beregninger, at trække en DEL fra på kilometer-beregningen.


05-11-2013 09:33 #29| 0

Ang afskrivning så fandt jeg på penge.dk en artikel hvor det gennemsnitlige værditab på 5 år bliver angivet til 60%, personligt vil jeg så gætte på at det er højere for minibilerne da konkurrencen på nypriserne er så hård og ville nok budgettere med 70-75%

05-11-2013 09:38 #30| 0

Skal også siges at min UP kører 20 km pr. l. Bor dog på frederiksberg, så der er en del bykørsel!

05-11-2013 10:25 #31| 0
Claus skrev:
Øhh nej,

Så er han nødt til at lave to regnskaber, nu har han jo selve prisen på bilen med to gange, først i afskrivninger og siden i tilbagebetaling af lån.
Det du nævner er et likviditetsbudget.


Hvilket også er ret relevant at tage højde for. Hvis det feks. koster 2000,- mere om måneden nu, er det jo ikke sikkert de har råd til det selv om det var billigere på den lange bane.

Derudover er jeg enig med dig i, at værditabet kun skal tælles med som den forskel der på gæld og værdi. Og er bilen mere værd end lånet efter 5 år, så skal det tages positivt med i opgørelsen. Altså når afdragene bliver regnet med.

05-11-2013 10:29 #32| 0
DAxelsen skrev:
Claus skrev:
Øhh nej,

Så er han nødt til at lave to regnskaber, nu har han jo selve prisen på bilen med to gange, først i afskrivninger og siden i tilbagebetaling af lån.
Det du nævner er et likviditetsbudget.


Hvilket også er ret relevant at tage højde for. Hvis det feks. koster 2000,- mere om måneden nu, er det jo ikke sikkert de har råd til det selv om det var billigere på den lange bane.

Derudover er jeg enig med dig i, at værditabet kun skal tælles med som den forskel der på gæld og værdi. Og er bilen mere værd end lånet efter 5 år, så skal det tages positivt med i opgørelsen. Altså når afdragene bliver regnet med.



Vi har likvider nok til en dyrere bil også, men vi prøver at finde det billigste blandt 2 biler vi godt kunne tænke os. En ny, og en brugt.

Jeg prøver at justere regnskabet her i eftermiddag, og ser om det kommer til at passe bedre.

Men hvad jeg lige kan forstå på de fleste af jer, så nærmer det sig mere og mere at en polo til 21.000 bedre kan betale sig, end en Up! over en 5 årig periode.
05-11-2013 10:55 #33| 0

Du skal ihvertfald også have kigget på fradraget. Umiddelbart ser det ud til at du har taget udgangspunkt i skattefrie kørselspenge, hvilket kun er relevant hvis hun skal køre for arbejdsgiver i egen bil.
Almindelig kørsel til og fra din arbejdsplads skal du istedet kigge her: www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906

Så det er kun de km. udover de første 24 pr. dag som man kan få fradrag for.

05-11-2013 11:21 #34| 0

@ Godte

Hvad er linie 19.

Jeg antager at det er afdragene, men som en allerede nævner skal du ikke have både værditab og afdrag med. Hvis vi lidt forsimplet siger at afdragene svarer til værditabet, så skal du slette den linie der hedder værditab, da du ellers regner det med to gange.

@ daxelsen

Synes nu linie et er klar nok :-)

Mener blot at kaskoen på polo'en bør droppes, og at forsikringsprisen efterfølgende ikke bør være over forsikringen på UP'en da denne inkluderer kasko.

05-11-2013 11:39 #35| 0
GodteTerkel skrev:
DAxelsen skrev:
Claus skrev:
Øhh nej,

Så er han nødt til at lave to regnskaber, nu har han jo selve prisen på bilen med to gange, først i afskrivninger og siden i tilbagebetaling af lån.
Det du nævner er et likviditetsbudget.


Hvilket også er ret relevant at tage højde for. Hvis det feks. koster 2000,- mere om måneden nu, er det jo ikke sikkert de har råd til det selv om det var billigere på den lange bane.

Derudover er jeg enig med dig i, at værditabet kun skal tælles med som den forskel der på gæld og værdi. Og er bilen mere værd end lånet efter 5 år, så skal det tages positivt med i opgørelsen. Altså når afdragene bliver regnet med.



Vi har likvider nok til en dyrere bil også, men vi prøver at finde det billigste blandt 2 biler vi godt kunne tænke os. En ny, og en brugt.

Jeg prøver at justere regnskabet her i eftermiddag, og ser om det kommer til at passe bedre.

Men hvad jeg lige kan forstå på de fleste af jer, så nærmer det sig mere og mere at en polo til 21.000 bedre kan betale sig, end en Up! over en 5 årig periode.


Det er en helt anden oplevelse at køre i en ny bil end i en ældgammel skrammelkasse. Derudover er der (for de fleste) også en værdi i, at sandsynligheden for, at den nye starter hver morgen i frostvejr er meget større end den gamle bil, hvor man skal krydse fingre hver morgen!
05-11-2013 11:40 #36| 0

men er det 100% kroner og øre, der skal afgøre, er mit bud også, at den gamle spand er klart billigst...

05-11-2013 12:02 #37| 0
Jensen skrev:
@ Godte

Hvad er linie 19.

Jeg antager at det er afdragene, men som en allerede nævner skal du ikke have både værditab og afdrag med. Hvis vi lidt forsimplet siger at afdragene svarer til værditabet, så skal du slette den linie der hedder værditab, da du ellers regner det med to gange.

@ daxelsen

Synes nu linie et er klar nok :-)

Mener blot at kaskoen på polo'en bør droppes, og at forsikringsprisen efterfølgende ikke bør være over forsikringen på UP'en da denne inkluderer kasko.


Linje 19 er en beregning af hvor meget man betaler pr. måned af de resterende 90.000 hvis det er fordelt over 5 år. Det var egentlig damen der lige lagde den ind, fordi hun ville se hvad det kom til at koste ca. om måneden.

Kasko skal 100% droppes på Polo, var lige en brainfart. Der skal desuden kigges lidt breder på forsikringer, inden der købes. Er 26 år, og har ikke haft bil i eget navn tidligere.

7913 skrev:Det er en helt anden oplevelse at køre i en ny bil end i en ældgammel skrammelkasse. Derudover er der (for de fleste) også en værdi i, at sandsynligheden for, at den nye starter hver morgen i frostvejr er meget større end den gamle bil, hvor man skal krydse fingre hver morgen!


Hvis forskellen i prisen ikke er ret stor, så køber vi obv. en ny bil.
05-11-2013 14:23 #38| 0
GodteTerkel skrev:
Hvis forskellen i prisen ikke er ret stor, så køber vi obv. en ny bil.


Kunne også være en fordel ikke at have så stor gæld = større frihedsgrader, selvom 100k ikke er en herregård.

Tror du benzinprisen i 5 år vedbliver at være 12,00?

Har selv kørt 300.000 i nuværende bil (den har lige rundet 500.000), og jeg nupper gerne 40-50.000 mere, hvis bilen vil. Den er lige blevet synet. Pris pr. km lige pt. ca. 2,25.
05-11-2013 16:10 #39| 0

Edit: Henry har ret. Men er ikke synsk, så vil ikke begive mig ud i at gætte benzinprisen for hvert år, de næste 5 år. Den har svinget mellem 11-13kr de sidste 5 år, så avg. På 12 passer nok fint.

Redigeret af GodteTerkel d. 05-11-2013 16:52
05-11-2013 16:39 #40| 0

Det er da netop dyrere for den ene bil frem for den anden, hvis benzinprisen stiger.

05-11-2013 16:53 #41| 1

@Ohep

Hvilken bil har du, og hvad estimere du i repetitioner om året?

06-11-2013 21:38 #42| 0
Katjing7 skrev:
GodteTerkel skrev:
har udregnet forsikring hos Codan, som vi benytter til indbo og livsforsikring. Det er første bil i eget navn, så 0års skadefrit. bor i postnummer 2720.


Codan er klart det dyreste sted som ung at få forsikret sin bil. Se evt. denne artikel: www.mx.dk/nyheder/danmark/story/11930786.

Så jeg ville overveje evt. at flytte alle forsikringerne til fx Topdanmark, da de klart er de billigste af de "store" forsikringsselskaber, når det kommer til bilforsikringer - at de så derudover, synes jeg, har en rigtig venlig kundesupport etc. gør ikke tingene værre. :)

Held og lykke med projektet!


Vedr forsikringen, så kan du sammenligne på tværs af stort set alle selskaber og finde den billigste pris på www.comparo.dk. Der var omtale af det for nylig på www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/10/21/132050.html . Netop når man er ude og overveje for og imod kasko er det nemt at bruge, fordi man kan klikke kasko til og fra og med det samme se hvad det gør ved prisen hos alle selskaber.
Redigeret af Hustler d. 06-11-2013 21:53
06-11-2013 21:57 #43| 0

Har ikke læst de andre svar men
Hvordan kan forsikringen være meget dyrere for den brugte? Virker ulogisk.
Km/l. Er det realistiske eller officielle tal?
23 lyder i hvert fald højt. Men kommer an på kørsels mønstret.

06-11-2013 22:06 #44| 0
www.dafforsikring.dk/bilforsikring

Forsikring burde aldrig koste mere end denne


Anders
06-11-2013 23:50 #45| 0

Jeg ville ikke bruge comparo.dk - jeg forstår ikke, at DR på nogen måder anbefaler det. Det tager absolut ingen højde for dækningsforskelle, og en del forsikringsselskaber ikke er med, fordi de skal betale for det.

Brug i stedet forsikringsguiden

07-11-2013 03:54 #46| 0

Er der ikke for mange arbejdsdage ?? 260 dage om året..
SKAT regner som hovedregel med 216 arbejdsdage pr. år har jeg googlet mig til, men måske I giver den en ekstra skalle ??

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar