Køb af ny bil.

#1| 0

Hey Pn.

Sagen er den at kæresten og jeg skal ud og købe ny bil for første gang. Vi har set på en citroen c1 og været ude og høre om pris og så videre.
Da vi begge er meget uerfarne og ikke aner noget som helst om biler og om bilkøb spørger jeg hermed Pn til råds :)

Nogen ting man skal være opmærksom på når man skal købe ny bil? Nogen der ejer en c1 som kan komme med en anmeldelse af den?

På forhånd tak :)

03-06-2012 19:19 #2| 0

Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er sådan set samme bil, så se efter hvilken der er billigst og hvilket design I bedst kan lide.
C1'eren er ikke en raket, men en bil til at køre rundt i byen med.
Du kan spare mange penge ved, at købe en bil der har kørt nogle få år - så overvej det kraftigt.

Hvis det absolut skal være nyt:
Forhandlerne kan formentligt presses på prisen, ekstraudstyr eller serviceaftaler. Evt. overvej at købe en brugt bil for at bytte til en ny med rabat, hvis der er et byttetilbud som gør at det kan svare sig økonomisk.
Husk at bilen taber meget af sin værdi (stort set) det øjeblik du kører ud fra forhandleren.

Redigeret af Sauron92 d. 03-06-2012 19:21
03-06-2012 19:32 #3| 0

C1 er et ret godt tilbud. En af mine venner har lige købt en sammen med sin bror + de fik 20k i bytte for deres gamle ikke-synbare golf + du kan ofte få en billig forsikring ved at købe en ny.

Er du elitebillist, kan det langt bedst betale sig at købe brugt. Nye biler i DK taber enormt meget værdi de første par år.

03-06-2012 19:33 #4| 4

Hvis det er C1 klassen I kigger på vil jeg ikke være i tvivl om kraftigt at overveje VW Up.

03-06-2012 20:42 #5| 8

Er på job, så bliver et kort råd: Hold jer væk fra franske biler. Tyske biler er vejen frem imo. WV up er et godt bud.

03-06-2012 20:49 #6| 0

+1 MrLe-roy

Opel er også et fint bud, kører selv i Opel og er meget glad for det.

03-06-2012 20:50 #7| 1

Jeg var også på biljagt for nylig. Min første indskydelse var at købe Aygo/C1/107, men det er som sagt samme bil, og da jeg prøvede Aygo'en var jeg ved at græde. Det er simpelthen så elendig en dyt, som noget kan være. Du får mere robusthed og kvalitet, hvis du køber 900.000 LEGO-klodser og bygger dig en bil selv.

Jeg havde derefter kig på VW Up'en, men der var så lang leveringstid, at det desværre heller ikke blev den. Ingen forhandlere kunne skaffe den hjem før i slutningen af september - hvis jeg var heldig.

Derefter kiggede jeg på Kia, Suzuki og Ford. Og endte ud med at købe en spritny Ford Ka. Den har lidt et rygte for at være en grim konebil, men synes faktisk, at deres nye modeller er både pæne og er af god kvalitet.

Du skriver ikke noget om, hvad jeres budget er? 80K? 100K? 150K?

03-06-2012 21:08 #8| 1

Franske biler har i hvert fald et ry for at være dyre/besværlige at få repareret.

Tysk eller Ford IMO.

03-06-2012 21:18 #9| 1

Citroen er notorisk kendt for at være dyre og besværlige at reparere, så det ville jeg holde mig fra.

Kan anbefale den nye Opel Corsa, og ellers lyder VW Up som et fint bud.

03-06-2012 21:31 #10| 0
Moderator

Kvalitetsforskellen er lille, når man kigger biler i den helt billige prisklasse.

Det er ét fedt, om der står Peugeout, Toyota, Ford, Kia, Chevrolet eller whatever på bagklappen. Lad ikke dit fokus ligge der.

Se istedet på forhandleren - hvor får du den bedste service, når noget går galt.

Iht. FDM, skal du så heller ikke kigge Peugeot eller Citroen. Ford roder også rundt nede i bunden. Toyota ligger igennem mange mange år, helt i top, når det kommer til serviceværkstederne. Det ville være en vigtig parameter for mig.

VW ligger også deropad - og faktisk er Suzuki også rigtigt godt med.

Netop Suzuki ville jeg selv kigge efter. Find en et år gammel Swift. Her får du en hel del mere bil, end ved de helt små. pænt desigt og sjove køreegenskaber. Og en kvalitet der ligger et hak højere, end alle konkurrenter.

03-06-2012 22:15 #11| 0
OP

Mange tak for alle de gode svar. Det der tiltaler os mest ved at købe en ny bil, er den service aftale vi kan købe med. For 340 kr om måneden sørger de for alle reparationer, små som store. Så hvis der er noget der går i stykker så betaler de det hele.
Vi kommer til at købe den som finansering, med månedlig betaling, da vi ikke ligger inde med 100k kontant.

Er vi ikke rimelig godt dækket ind angående service og reparationer ved at købe en servicepakke abonoment? Syntes det lyder som en meget fornuftig idé at gøre? Eller er det bare mig der er blevet "forført" af sælgeren?

Igen mange tak for alle de gode svar! :)

03-06-2012 22:18 #12| 1

Husk KIA har 7 års garanti og Hyundai har 5 år

03-06-2012 22:26 #13| 0

Serviceaftaler er ligesom andre slags forsikringer -EV, men som altid er det en afvejning af pris vs varians-reduktion.

FDM har i øvrigt undersøgt serviceaftaler tidligere i år og mange af kontrakterne er ret dårlige set fra vores side

www.fdm.dk/nyheder/mange-serviceaftaler-ikke-gode-nok
www.fdm.dk/motor/ryd-op-junglen-af-serviceaftaler

03-06-2012 22:28 #14| 0

Tag en prøvetur i den Seat Mii - www.seat.dk/Modeller/Mii/Intro/
og i den nye Skoda Citigo - www.skoda.dk/Modeller/Citigo/Abent-hus/
Bygget over samme model som VW Up

/runc

04-06-2012 08:28 #15| 0

Tjeck evt. ALD Carmarket.
Brugte leasingbiler.
Har gode erfaringer hvad ang. rep. og service de første 6 måneder.

Billigere finansering end bank og forsikring der gjorde mig til elitebillist efter 6 måneder. Her har jeg sparet ca. 50k

Hygge fra skygge

04-06-2012 09:54 #16| 0

har sagt det før og siger det gerne et par gange mere....

SWIFT FTW!

Prøv en tur i den og du er solgt. Den er nuts ift de andre biler som er nævnt.
Og ja, Aygo er dårligere end lego. Skuffende at prøve den...

Swift er en tand dyere end de andre, men skal bilen finanseres alligevel, så betyder de extra penge ikke ret meget pr måned. Løbetiden er jo sikkert den samme (6-7 år).
Man får bare meget mere bil for pengene og føler ikke man sidder i en sæbekassebil (sry hvis jeg træder nogen over tæerne)

Ang service aftalen, er den muligvis -ev pengemæssigt. Men +ev i ingen bekymringer. Har man ikke "luft i budgettet" til at hive 10-15k ud pga en uforudset værkstedsregning, så giver det en vis ro at vide at alt er dækket ind...

Som der osse bliver nævnt, får man mange steder 20k+ for din gamle bil. Så undersøg om det er mulig at købe et gammelt lig til 5k og bytte med.

Redigeret af tiger143 d. 04-06-2012 09:59
04-06-2012 10:03 #17| 0

Ellers prøv en tur i en Kia Rio, man skulle få usandsynlig meget for pengene.

www.kiamotors.dk/Models/Rio/

04-06-2012 17:22 #18| 1

@tiger

Der er nogle af servicekontrakter som stiller bilisterne ret dårligt og giver mulighed for kæmpesvans af forhandlerne.

F.eks. så kan nogle forhandlere opsige kontrakten og kræver evt. udførte reperationer proportionalt betalt: du har fået udført en rep til 10.000 kr og forhandleren opsiger din kontrakt efter 1 år og kræver nu 2/3 * 10000 kr betalt.

Eller hvad siger du til at du taber pengene hvis du sælger bilen. Eller at du skal have foretaget service hos præcis den forhandler hvor du har købt bilen. Eller 36 mdrs service-eftersynet ikke er inkluderet etc etc.

Mit foreslag er at læse artiklerne fra FDM, så man i det mindste forstår de vilkår og faldgruber der er i kontrakterne. Det var kæmpe forskel fra mærke til mærke: et par tyske bilmærker var blandt de bedste , medens et fransk bilmærke var blandt de dårligste.

Jørn

04-06-2012 20:53 #19| 0
tiger143 skrev:
Som der osse bliver nævnt, får man mange steder 20k+ for din gamle bil. Så undersøg om det er mulig at købe et gammelt lig til 5k og bytte med.


Når man skal købe en helt lille bil som C1, tror jeg det er alt-alt for optimistisk at håbe på at kunne finde en forhandler, der har luft til at give 20k i bytte for et gammelt lig.
04-06-2012 21:19 #20| 0

Hvad er Årsagen til at man kan få 20k i byttepris for et lig? Kommer man ikke lige så langt ved at kræve et afslag på 10-20k fordi forhandleren ikke skal overtage ens gamle bil?

04-06-2012 22:07 #21| 0

Fordi det reelt set ikke koster dem 20.000. Den nye bil du køber nedskrives i værdi, og bliver derfor billigere i reg afgift for dem.

04-06-2012 22:14 #22| 0
OP

Hej allesammen. Tak for alle de gode råd. Vi har idag været ude og prøvekøre en c1 og jeg syntes at den kører rigtig godt, og føler at det er bilen der passer til vores behov. Efter at have været ude og se, høre og prøvekøre en vw up blev den hurtigt droppet. Er ikke i tvivl om at det er en rigtig fin bil også, men det blev c1 valget faldt på.

Vi kommer til at købe den med serviceaftale sådan at vi ikke skal bekymre os om nogen regninger fra reparationer, og så behøver vi ikke bekymre os om, om franske biler går i stykker mere end andre da vi ikke selv skal betale for reparationerne :)

Så nu bliver vi sgu bilejere om 4 uger :)


Ps. Vi sgu lige pruttet et måtte sæt med i prisen hehe ;)

04-06-2012 22:21 #23| 0

Hvorfor ikke en Aygo? Stort set samme bil, men i får et års ekstra fabriksgaranti + Toyotas udemærket service.

04-06-2012 22:33 #24| 0
OP

Det er et godt spørgsmål Deadboy, må desværre være dig svar skyldig.

Lige nu er vi bare virkelig glade for den beslutning vi har taget omkring c1eren, og er sikker på at vi har valgt det rigtige. Det føles bare rigtig. Ved godt at det i manges ører lyder fuldstændig åndsvagt, men sådan er det :)

Men tak for intereressen.

04-06-2012 22:47 #25| 1

Det er sjældent fornuften der sejrer i bilhandler :) Så længe i er tilfredse, kan det ikke rigtig gå galt.

04-06-2012 23:05 #26| 0
Deadboy skrev:
Fordi det reelt set ikke koster dem 20.000. Den nye bil du køber nedskrives i værdi, og bliver derfor billigere i reg afgift for dem.


Meget muligt jeg er helt blank, men giver det ikke samme resultat fra forhandlerens synspunkt, hvis han bare giver 20k i nedslag i prisen på bilen?
04-06-2012 23:16 #27| 0

@thyssen

Der er obv nogle faldgruber, som man ikke umiddelbart tænker på. Du nævner da et par stykker som jeg ikke havde tænkt på.
Så noget hjemmearbejde, har du ret i, skal gøres....

04-06-2012 23:49 #28| 0

@jack

Nej ikke rigtig. Afgiften bestemmes ud fra den pris forhandleren betaler for bilen. Så jo billigere han køber bilen, jo mindre bliver afgiften. Altså den nye.

Et meget upræcist eksempel:

Han køber bilen til 100.000= 200.000 i reg afgift ..
Han køber bilen til 90.000= 180.000 i reg afgift.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar