Investeringspulje - 200.000 kr

#1| 1

Jeg har 200.000 som står og keder sig i banken. Pengene udgør en pæn del af min opsparing og jeg ønsker ikke at binde dem mere end 1-2 år.

Nogle som kan anbefale en god investeringspulje/bank?




09-04-2016 16:00 #2| 0

Drop puljer, de har som regel alt for høje omkostninger. Kig efter nogle passive indeksafdelinger.
For at nævne nogle:


http://www.sparinvest.dk/afdelinger/indeks.aspx


http://www.danskeinvest.dk/web/show_fund.produkt?p_nId=905&p_nFundgroup=75&p_nFund=1865
http://www.danskeinvest.dk/web/show_fund.produkt?p_nId=905&p_nFundgroup=75&p_nFund=1859
http://www.nordeainvest.dk/Hjem/Produkter/Alle+produkter/1100392.html?isin=DK0060048304&segment=CustomerDKNI&Domains=NordeaFundsNow,NordeaDanmark&lang=da-DK&buyBtn=off&mode=on&shelves=Nordea%20Invest,...



09-04-2016 16:01 #3| 3

Et godt råd er at gøre op med dig selv hvor stor risiko du er villig til at tage og i og med du din horisont er 1-2 år så ville jeg nok vælge den kedelige løsning og beholde dem i banken. Alternativt smide dem i Santander bank hvor du kan få 1 procent i rente uden binding.


Hvis du vil ud og gamble er der masser af muligheder.

09-04-2016 17:42 #4| 0
OP
cDavids skrev:Drop puljer, de har som regel alt for høje omkostninger. Kig efter nogle passive indeksafdelinger.
For at nævne nogle:

http://www.sparinvest.dk/afdelinger/indeks.aspx


http://www.danskeinvest.dk/web/show_fund.produkt?p_nId=905&p_nFundgroup=75&p_nFund=1865
http://www.danskeinvest.dk/web/show_fund.produkt?p_nId=905&p_nFundgroup=75&p_nFund=1859
http://www.nordeainvest.dk/Hjem/Produkter/Alle+produkter/1100392.html?isin=DK0060048304&segment=CustomerDKNI&Domains=NordeaFundsNow,NordeaDanmark&lang=da-DK&buyBtn=off&mode=on&shelves=Nordea%20Invest,...




Kan du kort uddybe hvordan dette adskiller sig fra investeringspuljer?


09-04-2016 18:21 #5| 0

De er passivt forvaltede, hvorfor omkostningerne typisk er nede på 0,5-1,0 % vs. Investeringspuljer gennem banker og investeringsforeninger, som ofte tager 1,5-2,5% i årlig omkostninger, for at "administrere " din portefølje

09-04-2016 18:21 #6| 1

Nu har jeg ikke kigget på links.


Men generelt så betyder det at du køber dig ind i indeks. Det vil sige hvis det tyske DAX-indeks stiger med 1 procent så gør din investering også. Det vil altså igen sige at der som sådan ikke sidder en porteføljemanager og får løn for at rykke dine penge rundt. Dermed er omkostningerne markant lavere.


Tilmed er der der undersøgelser der peger på at passive indeks faktisk slår aktive forvaltede fonde udover at de er billigere. Der er også undersøgelser der viser det modsatte og læren er vel bare at man skal kigge sig godt og grundigt for inden man smider pengene i en investeringsforening. Derimod er passivt noget nemmere da den bare følger den generelle stemning på et givet marked.


Personligt ligger jeg 100% investeret i passive indeks i min pension. Mine frie midler leger jeg lidt mere rundt med selvom jeg pt. er gået 100% cash.


Problemet for dig - med en kort tidshorisont - er at du kan være uheldig at rende ind i crash/korrektion.


Redigeret af prangstar d. 09-04-2016 18:22
09-04-2016 18:30 #7| 0

^^ Skal nok lige skrive når man skal vride håndtag i bund på DAX, men det er i hvert fald ikke pt

Redigeret af Kamstrup d. 09-04-2016 18:30
09-04-2016 18:45 #8| 0

Jeg er lidt i samme situation som op. Kunne godt tænke mig at blive i Nordea. Nogen der kunne anbefale mig en af deres passive foreninger. Gerne med en kommentar om hvorfor.

På forhånd tak

09-04-2016 19:02 #9| 0

bruger ikke selv Nordeas platform. Men tror de produkter de selv har er aktivt forvaltede. Du kan helt sikkert godt købe de passive gennem Nordea men du må selv søge lidt efter dem. I øvrigt er Nordeas platform kendt for mange og lange nedbrud. Den billigste og bedste er Nordnet.


Der er som sådan ikke nogen "gode" passive. Du skal selv tage valget om du tror på danske, tyske, europæiske, kinesiske, indiske etc. aktier og så sætte dine penge i det passive indeks. De fleste store finanshuse tror pt. mest på europæiske aktier vil outperforme men tvivlen i markedet er nok på det højeste siden finanskrisen. Frygt for recession og geopolitiske forhold fylder meget og oven i kommer så forventningen om en ekstrem dårlig 1. Kvartalsregnskabssæson.

09-04-2016 19:12 #10| 17

Skriv til Tjepan og bliv din egen chef imens du gør en masse mennesker lykkelige over at kunne få umådeligt meget velvære i deres hverdag

09-04-2016 20:02 #11| 3
MartinB skrev:Skriv til Tjepan og bliv din egen chef imens du gør en masse mennesker lykkelige over at kunne få umådeligt meget velvære i deres hverdag

jeg troede vi var kommet forbi det stadie ;(

09-04-2016 20:28 #12| 0

..

Redigeret af MartinRaser d. 09-04-2016 20:30
09-04-2016 20:46 #13| 10
Mikkmakk skrev:
jeg troede vi var kommet forbi det stadie ;(

Slet slet ikke :)

09-04-2016 20:50 #14| 3
Mikkmakk skrev:
jeg troede vi var kommet forbi det stadie ;(

Du har ret, OP skal investere dem i træfigurer ;-)

09-04-2016 21:46 #15| 0
Snuxa skrev:
Du har ret, OP skal investere dem i træfigurer ;-)

Jeg tror kun de kan købes på Lauritz.com - som regel skal man tage et helt dødsbo.

10-04-2016 10:12 #16| 0
Jigra skrev:Jeg tror kun de kan købes på Lauritz.com - som regel skal man tage et helt dødsbo.

Så er du også opdateret Jigra:


http://www.pokernet.dk/forum/mangler-du-et-job-deltidprovisionsloennet.html


Selv tak ;)

10-04-2016 10:33 #17| 1
Rambam skrev:Jeg har 200.000 som står og keder sig i banken. Pengene udgør en pæn del af min opsparing og jeg ønsker ikke at binde dem mere end 1-2 år.
Nogle som kan anbefale en god investeringspulje/bank?



1) Hvor meget er du villig til at tabe?

2) Du skriver pengene udgør "En pæn del af din opsparing", er det som i opsparing der ikke er øremærket på noget eller står du overfor snart at skulle bruge pengene?


Med din investeringshorisont og din risikoprofil i mente, ville jeg overveje at lade dem stå i kontanter. Med en så kort tidshorisont og et marked hvor renterne og dermed obligationsafkast er ekstremt lave, vil du ikke få meget andet end risiko ud af en konservativ portefølje (konservativ som i størst obligationsandel). Vælger du alligevel en aktiv fond, skal du være opmærksom på, at du skal vælge en der er realisationsbeskattet (og IKKE lagerbeskattet).


Er du risikovillig, synes jeg der er kommet mange fine betragtninger om passive fonde. Ved valg af en passiv fond skal du være opmærksom på:


1) Investeringsområde (Du vil gerne have en global eksponering for at minimere din risiko).

2) Omkostninger (ÅOP, men emission og indløsning er vigtige faktorer pga din tidshorisont, forklaret yderligere længere nede)

3) Hvor god er fonden til at tracke sit benchmark (En indeksfond forsøger at tracke sit indeks og skal derfor gerne ligge meget tæt op af benchmark også kaldet "tracking error").


Problemet ved de puljer (jeg går ud fra du taler om aktive fonde her) er, udover at mange ikke formår at slå deres sammenligningsindeks, at du betaler en relativ høj indløsning og emission og med en tidshorisont på 1-2 år er du allerede et par procent bagud fra start. ÅOP (årlige omkostninger i procent) er beregnet ud fra at du holder fonden(e) i 7 år og er dermed misvisende for din tidshorisont.


Håber det kunne bruges.


10-04-2016 10:56 #18| 1
Mikkmakk skrev:
jeg troede vi var kommet forbi det stadie ;(

Ja, Pokernets brugere er jo kendte for at være tilgivende, overbærende og ikke trække gamle sager frem igen og igen :-)

10-04-2016 16:33 #19| 1

Hvorfor ikke bare stange ud på en håndfuld c20 aktier og tage, hvad der kommer. Det ville jeg have gjort, medmindre det var helt afgørende, at der ikke kom tab. ... Lade stå i banken - jeg ejer simpelthen ikke tilstrækkelig risikoaversion til, at det kunne give mening for mig.

10-04-2016 17:17 #20| 0

Tag en veldiversificeret investeringsforening i kategorien lav-risiko hos Nordnet (sæt evt. 100% gratis månedsopsparing på, hvis du har lidt overskydende hver måned).
Udover at spare xx-promiller at depotet i depotgebyr hos Nordnet kan du frit vælge mellem alle større investeringsforeninger.


Benytter selv Sparinvest-foreninger(er) gennem Nordnet.


(+ hvis du en gang imellem vil smugkigge lidt på værdien af dine værdipapirer, skal du ikke finde nem-id frem for at tjekke dette hos NordNetBet modsat f.eks. Nordea Invest )

Redigeret af ElMalo d. 10-04-2016 17:20
10-04-2016 17:27 #21| 0
OP
Dkno skrev:1) Hvor meget er du villig til at tabe?
2) Du skriver pengene udgør "En pæn del af din opsparing", er det som i opsparing der ikke er øremærket på noget eller står du overfor snart at skulle bruge pengene?

Med din investeringshorisont og din risikoprofil i mente, ville jeg overveje at lade dem stå i kontanter. Med en så kort tidshorisont og et marked hvor renterne og dermed obligationsafkast er ekstremt lave, vil du ikke få meget andet end risiko ud af en konservativ portefølje (konservativ som i størst obligationsandel). Vælger du alligevel en aktiv fond, skal du være opmærksom på, at du skal vælge en der er realisationsbeskattet (og IKKE lagerbeskattet).

Er du risikovillig, synes jeg der er kommet mange fine betragtninger om passive fonde. Ved valg af en passiv fond skal du være opmærksom på:

1) Investeringsområde (Du vil gerne have en global eksponering for at minimere din risiko).
2) Omkostninger (ÅOP, men emission og indløsning er vigtige faktorer pga din tidshorisont, forklaret yderligere længere nede)
3) Hvor god er fonden til at tracke sit benchmark (En indeksfond forsøger at tracke sit indeks og skal derfor gerne ligge meget tæt op af benchmark også kaldet "tracking error").

Problemet ved de puljer (jeg går ud fra du taler om aktive fonde her) er, udover at mange ikke formår at slå deres sammenligningsindeks, at du betaler en relativ høj indløsning og emission og med en tidshorisont på 1-2 år er du allerede et par procent bagud fra start. ÅOP (årlige omkostninger i procent) er beregnet ud fra at du holder fonden(e) i 7 år og er dermed misvisende for din tidshorisont.

Håber det kunne bruges.

Tak for godt input.


Hvis jeg skulle sætte beløb på, ville jeg nok være klar til at investere i noget der kunne give en gevinst/tab på op til 10%.


Jeg skal som sådan ikke bruge pengene lige nu, men tænker det kunne ske jeg ville købe en lejlighed på et tidspunkt så har ikke lyst til at binde pengene i 5-10 år.


På baggrund af diverse kommentarer overvejer jeg dog bare at smide dem i en 0,8% højrentekonto hos Santander, som kun har 1 mdr, bindingsperiode.









10-04-2016 17:29 #22| 0

Hvis du har den "rette" fagforening, så giver Lån og Spar bank fx 5 % på en lønkonto op til 50k, så der kunne du have sikre penge placeret til et okay afkast.

10-04-2016 17:38 #23| 0

Sæt det hele på Amaya Inc. ^^


OT: Lidt mere seriøst, hvad mener folk om Amaya Inc. aktien? De har lige fået et stort hug fordi CEO'en angiveligt et blevet nævnt i Panama Papers og kældes sammen med insiderhandel som Amaya nu sagsøges for. Aktien har været på retur i et stykke tid, og faldt i kølvandet på beskyldning om insiderhandel, men det er vel en aktie med potentiale? USA er så stille begyndt at åbne op for markedet igen, men er det nok, eller er onlinepoker branchen en døende forretning?


Undskyld for hijack, og alle input modtages med kyshånd :)

10-04-2016 21:14 #24| 0
Martin18 skrev:Sæt det hele på Amaya Inc. ^^

OT: Lidt mere seriøst, hvad mener folk om Amaya Inc. aktien? De har lige fået et stort hug fordi CEO'en angiveligt et blevet nævnt i Panama Papers og kældes sammen med insiderhandel som Amaya nu sagsøges for. Aktien har været på retur i et stykke tid, og faldt i kølvandet på beskyldning om insiderhandel, men det er vel en aktie med potentiale? USA er så stille begyndt at åbne op for markedet igen, men er det nok, eller er onlinepoker branchen en døende forretning?

Undskyld for hijack, og alle input modtages med kyshånd :)



Fandt også en Daily Chart :)
Den giver bedre indblik. Vi ligger stadig i nedtrend tunnel med Support i 13.7 pt.. Hvis den holder og trendtunnel brydes, så ligger den til køb, kan godt se ud til den vil ned og test 14 igen. hvis den laver ny bund, så ville jeg afvente. Ellers ligger den til køb i 14 hvis support holder.


Kender desværre ikke det fundamentale i aktien. Det er rent teknisk.


GL :)

Redigeret af Kamstrup d. 10-04-2016 23:28
10-04-2016 22:25 #25| 3

Det tager professionelle analytikere op mod et halvt års arbejde at udarbejde et estimat for aktien, om den er værdisat for højt eller for lavt. Kvaliteten af dette estimat er i nogen kredse tillige til stor diskussion.

At tro, at du ud fra 5 min analyse af muligheder for fremtidig vækst i USA kan komme med et bedre estimat for værdien end markedets prissætning er derfor i mine øjne meget optimistisk. At spørge andre amatører på pokernet er næsten lige så optimistisk. Pensionsselskaberne betaler folk dyre domme for fundamentale analyser.

God søndag

10-04-2016 22:31 #26| 0


Einstein skrev:Det tager professionelle analytikere op mod et halvt års arbejde at udarbejde et estimat for aktien, om den er værdisat for højt eller for lavt. Kvaliteten af dette estimat er i nogen kredse tillige til stor diskussion.

At tro, at du ud fra 5 min analyse af muligheder for fremtidig vækst i USA kan komme med et bedre estimat for værdien end markedets prissætning er derfor i mine øjne meget optimistisk. At spørge andre amatører på pokernet er næsten lige så optimistisk. Pensionsselskaberne betaler folk dyre domme for fundamentale analyser.

God søndag

Har du slet ikke fulgt med? Daytrading og teknisk analyse, det' det nyyee! Millions to be won.. eerh, earned.

10-04-2016 22:42 #27| 0

Nu spurgte han om input. Og det fik han..

Og ja, han er helt sikkert allerede bedre stillet end for 10min siden :)

11-04-2016 09:17 #28| 1
Kamstrup skrev:Nu spurgte han om input. Og det fik han..

Og ja, han er helt sikkert allerede bedre stillet end for 10min siden :)

Jeg tvivler.

11-04-2016 09:21 #29| 0
Rambam skrev:
Tak for godt input.

Hvis jeg skulle sætte beløb på, ville jeg nok være klar til at investere i noget der kunne give en gevinst/tab på op til 10%.

Jeg skal som sådan ikke bruge pengene lige nu, men tænker det kunne ske jeg ville købe en lejlighed på et tidspunkt så har ikke lyst til at binde pengene i 5-10 år.

På baggrund af diverse kommentarer overvejer jeg dog bare at smide dem i en 0,8% højrentekonto hos Santander, som kun har 1 mdr, bindingsperiode.









Ud fra hvad du skriver, synes jeg 0,8% højrentekonto lyder som en fin beslutning.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar