Investering 100k

#1| 0

Har 100k som skal bruges om 4 måneder.

Kunne smide dem i garantkspital i banken til 3,5% men opsigelsesvarslet er 6 måneder.

Noget alternativ eller skal de bare stå til 0%?

Risikovillighed er at skulle der kun være 90k om 4 måneder so be it.

02-01-2017 15:53 #2| 2

Hvor finder man sådan nogle penge med udløbsdato på?

02-01-2017 15:54 #3| 1

Anders Jensen :-)

I november 2013 deltog Anders i en konkurrence på DR2, hvor hver deltager fik 3000 kroner og skulle have dem til at yngle mest muligt på en uge via spil. Anders tog arbejdshandskerne på og hjembragte, foruden sejren i programmet, hele 18.779 kroner.


Spøg til side, du kan max få ca. 1% i rente, så det er ikke mange basører du får...


02-01-2017 15:56 #5| 0

Santander bank til vist 0.90-ish %

02-01-2017 16:02 #6| 0

Går udfra min risikovillighed giver anledning til alternativer til en "højrente" konto?

02-01-2017 16:35 #7| 2

En veldiversificeret portefølje med fokus på lav risiko som f.eks. Sparinvest - INDEX Globale Aktier Min. Risiko - eller lignende med lave omkostninger (passiv investeringsforening) via Nordnet burde obv. give et højere forventet afkast end højrentekonto, men selv med en min. risk portefølje kan ingen vel stille garanti for højest 10 % tab. Et stop-loss på de 10 % kunne selvfølgelig være en mulighed.


Selv havde jeg nok blot valgt Santander / Norwegian højrente for de par hundrede efter skat, der er den reelle gevinst, hvis alternativet til ethvert tabt beløb er at skulle supplere med et banklån om et halvt år. Hvis ethvert tab medfører et tilsvarende lån til den tid, er forrentningen af at holde pengene kontant jo reelt langt større end 0 % men svarende til femtidsværdien af lånrente+bankgebyrer.

02-01-2017 16:46 #8| 0

Alternativet er ikke et banklån. Skulle blot ses som graden af risikovillighed hvis det giver mening

02-01-2017 17:16 #9| 0

Jeg ville som ElMalo skriver, sætter dem i Sparinvest indeks fonde. Så sikrer du dig markedsafkast og en diversificeret portefølje.


Derudover, ville jeg også diversificere porteføljen med at smide 10k til crowlending via www.lendino.dk. Her låner du minimum 1k ud til virksomheder, til en rente på 8-12% i 2-3 år. Afdrag og rente bliver betalt månedligt, og jeg har til dags dato ikke oplevet noget misligeholdelse fra nogle af de 5 virksomheder jeg har lånt ud til.

02-01-2017 17:17 #10| 0

Aktieinvestering med stoploss giver god mening. Dog ville jeg holde mig fra investeringsforeninger o.l. da entry og exit omkostninger typisk er ret høje. Skal det være fond ville jeg gå efter ETF da omkostningerne er lavest her. Alternativt vælg 4-5 aktier, selvom diversificeringen ikke er i top.

02-01-2017 17:27 #11| 0
cje1234 skrev:Jeg ville som ElMalo skriver, sætter dem i Sparinvest indeks fonde. Så sikrer du dig markedsafkast og en diversificeret portefølje.

Derudover, ville jeg også diversificere porteføljen med at smide 10k til crowlending via www.lendino.dk. Her låner du minimum 1k ud til virksomheder, til en rente på 8-12% i 2-3 år. Afdrag og rente bliver betalt månedligt, og jeg har til dags dato ikke oplevet noget misligeholdelse fra nogle af de 5 virksomheder jeg har lånt ud til.

Hvad for en virksomhed til at låne til 8-12 % virker da helt slukket ?

02-01-2017 17:28 #12| 1

Stop-loss giver falsk sikkerhed hvis helvedet bryder ud på markederne. Der er ingen garanti for at du kan afhænde til den satte pris.

Jeg ville droppe aktier når investeringhorisonten er så kort.

02-01-2017 17:31 #13| 0
klondike skrev:
Hvad for en virksomhed til at låne til 8-12 % virker da helt slukket ?

Alle de virksomheder, der bliver afvist i banken.

02-01-2017 17:34 #14| 0
cje1234 skrev: Alle de virksomheder, der bliver afvist i banken.

Ok det må være noget af en fidus med en meget høj indtjening for de virksomheder for at de skal være profitable.


Omkostninger.


Oprettelse 2 % af lånebeløbet + 1 % af det lånte beløb p.a også 8-12 % i rente oveni.

Redigeret af klondike d. 02-01-2017 17:35
02-01-2017 19:58 #15| 12

Aktier er ren roulette over så kort sigt. Så det havde jeg gjort :)

02-01-2017 21:38 #16| 0

Hvad kunne en god investering hvis man har 100 K, og en horisont på 2-3år? 😊

02-01-2017 21:54 #17| 3
cje1234 skrev:Jeg ville som ElMalo skriver, sætter dem i Sparinvest indeks fonde. Så sikrer du dig markedsafkast og en diversificeret portefølje.

Derudover, ville jeg også diversificere porteføljen med at smide 10k til crowlending via www.lendino.dk. Her låner du minimum 1k ud til virksomheder, til en rente på 8-12% i 2-3 år. Afdrag og rente bliver betalt månedligt, og jeg har til dags dato ikke oplevet noget misligeholdelse fra nogle af de 5 virksomheder jeg har lånt ud til.

4 måneders investeringshorisont og du foreslår indeksfonde og crowdlending.


Det har du vist ikke regnet på.

03-01-2017 04:55 #18| 1

All in på Bitcoin

03-01-2017 06:31 #19| 0
henry skrev:Aktier er ren roulette over så kort sigt. Så det havde jeg gjort :)

Hvad bunder du denne udtalelse i? Jeg kender flere professionelle investorer, der swingtrader, holder typisk aktier 1-6 uger, og med årlige afkast på den gode side af 20% flere år i træk. Så at sige aktier på kort sigt er Roulette, er ikke helt sandt.


At det vil være Roulette for OP uden viden, og begynde at stock-picke, ja så har du ret. Det vil være gambling.

03-01-2017 07:02 #20| 17
GodteTerkel skrev: Hvad bunder du denne udtalelse i? Jeg kender flere professionelle investorer, der swingtrader, holder typisk aktier 1-6 uger, og med årlige afkast på den gode side af 20% flere år i træk. Så at sige aktier på kort sigt er Roulette, er ikke helt sandt.

At det vil være Roulette for OP uden viden, og begynde at stock-picke, ja så har du ret. Det vil være gambling.

Der er også folk der er varme på rouletten :-)

03-01-2017 08:19 #21| 3
GodteTerkel skrev: Hvad bunder du denne udtalelse i? Jeg kender flere professionelle investorer, der swingtrader, holder typisk aktier 1-6 uger, og med årlige afkast på den gode side af 20% flere år i træk. Så at sige aktier på kort sigt er Roulette, er ikke helt sandt.

At det vil være Roulette for OP uden viden, og begynde at stock-picke, ja så har du ret. Det vil være gambling.

Men er det en strategi der slår markedet?

03-01-2017 09:47 #22| 2
GodteTerkel skrev: Hvad bunder du denne udtalelse i? Jeg kender flere professionelle investorer, der swingtrader, holder typisk aktier 1-6 uger, og med årlige afkast på den gode side af 20% flere år i træk. Så at sige aktier på kort sigt er Roulette, er ikke helt sandt.

At det vil være Roulette for OP uden viden, og begynde at stock-picke, ja så har du ret. Det vil være gambling.

Nok ikke et chok for nogen, at der findes traders, der forsøger at hive value ud på kortsigtede investeringer. De spiller altså også roulette, men snurrer dog kuglen en hel del gange. Og hvis de er dygtige, får de lidt bedre odds pr. spin end andre.

03-01-2017 10:21 #23| 0

Tak for buddene - jeg kigger lidt på sparinvests muligheder.

03-01-2017 11:01 #24| 1

En anden mulighed er at tage de 10.000 kroner du kan undvære om 4 måneder og smide dem ind i en højrisikoaktie og "let it ride".


Et par bud (det skal ikke ses som en anbefaling da jeg aldrig selv kunne finde på at købe dem) er:

- Fingerprint Cards (steg cirka 1400 procent i 2015 - men faldt 40ish procent i 2016)

- Saniona (denne uge kan være make-or-break for aktien)

- Seadrill

- Questerre energy


Det er aktier hvor der den kommende tid kan være enorme udsving - og hvis man finder den næste Fingerprint så bliver de 10.000 kroner hurtigt lavet om til 100.000 kroner, men det er mere held end forstand.


Personligt synes jeg ikke det giver nogen som helst mening at købe sig ind i en fond/investeringsforening/ETF´er for så kort en tidshorisont. Du starter med at være bagud pga. kurtage og ÅOP. Hvis markedet går op skal du nok ikke forvente det helt store afkast og hvis du bare er pisseuheldig og historien gentager sig som for et år siden kommer du til at sidde med at større tab.


Edit:

Kan se Saniona-dataerne er kommet i dag (oppe med 18 procent)




Redigeret af prangstar d. 03-01-2017 11:10
03-01-2017 11:37 #25| 0

Med en risikovillighed på 10k og med den forholdsvis lave indtjening der kan laves på aktier og andet vil jeg da mene det ville give bedre mening at lave et stake forløb med en solid hest..! for 5k måske - eller alle 10k som man alligevel i værste fald er indstillet på at smide..! Send hesten(e) afsted i SM, SWM osv. og håb på det helt store scoop :)

03-01-2017 16:36 #26| 0
chubbY88 skrev:

Hvad kunne en god investering hvis man har 100 K, og en horisont på 2-3år?




Commerzbank er imo et godt bud til en langsigtet investering. De handles til en negativ p/e, selvfølglig grundet ingen indtjening pt. Potentialet er dog enormt, når renterne i Europa begynder at stige igen, senest i år 2018 forventer jeg at dette sker, da euroen muligvis ellers vil blive for svækket overfor dollaren.

Jeg har den selv i porteføljen allerede nu.

Held og lykke.
03-01-2017 16:46 #27| 0
chubbY88 skrev:

Hvad kunne en god investering hvis man har 100 K, og en horisont på 2-3år?




Det kommer an på risikovillighed. Ser ikke 2-3 år som en særlig lang horisont.
03-01-2017 16:49 #28| 0
MoPe skrev:


Commerzbank er imo et godt bud til en langsigtet investering. De handles til en negativ p/e, selvfølglig grundet ingen indtjening pt. Potentialet er dog enormt, når renterne i Europa begynder at stige igen, senest i år 2018 forventer jeg at dette sker, da euroen muligvis ellers vil blive for svækket overfor dollaren.


Jeg har den selv i porteføljen allerede nu.


Held og lykke.


Fyren som Steve Carrels figur i The Big Short bygger på og tjente kassen på at forudse subprime krisen og shorte banker er nu i stor stil begyndt at shorte europæiske banker. Just saying 😀
03-01-2017 19:48 #29| 0
prangstar skrev:

Fyren som Steve Carrels figur i The Big Short bygger på og tjente kassen på at forudse subprime krisen og shorte banker er nu i stor stil begyndt at shorte europæiske banker. Just saying

Fair nok.


Jeg mener dog stadig at fremtiden for de europæiske banker er lys, 5-10 årigt perspektiv, baseret på de førnævnte faktoraer.

Men om der kommer et kæmpe knæk inden vi igen skal opad - det skal jeg ikke gøre mig klog på. Umiddelbart er renteniveauet bare ikke særlig holdbart imo.


Hvis du shorter de europæiske bank aktier nu, kan du ligeså godt shorte hele det europæiske marked. :)

Redigeret af MoPe d. 03-01-2017 19:53
03-01-2017 20:00 #30| 0
MoPe skrev:
Fair nok.

Jeg mener dog stadig at fremtiden for de europæiske banker er lys, 5-10 årigt perspektiv, baseret på de førnævnte faktoraer.

Hvis du shorter de europæiske bank aktier nu, kan du ligeså godt shorte hele det europæiske marked. :)

Det var en artikel i The Guardian fra november jeg tilfældigvis skimmede i dag. Det hovedsagligt italienske banker og det har nok tjent meget godt på.


Personligt ville jeg ikke røre europæiske banker mens de amerikanske stadig er interessante på trods af de store kursstigninger.


Hvis det italienske banksystem bryder sammen så er det umiddelbart svært at gennemskue hvilken effekt det vil have på resten af de europæiske banker. Modsat Grækenland så er Italien den tredjestørste økonomi i Eurozonen og italienske problemer er også europæiske problemer. Samtidig er der heller ikke noget - modsat USA - noget der tyder på rentehævninger hos ECB. Som en joker spøger stadig Deutsche Bank som godt nok har landet en aftale med de amerikanske myndigheder men er altså ikke helt ude af farezonen på trods af "to big too fail".


Det var djævlens advokat og hvorfor jeg mener risikomomenterne er større i Europa end USA - prisen er selvfølgelig også sat derefter. Dog ikke sagt at jeg tror at Italiens bankvæsen bryder totalt sammen eller Deutsche Bank bliver nationaliseret.





← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar