Jeg har ikke den store erfaring i at handle bil uden at forhandleren skal tage en bil i bytte. Derfor har jeg lidt svært ved, at vurdere hvad et realistisk mål er i en forhandling.
Jeg har fået et behov for at erhverve mig en ekstra pendlerbil og har fundet denne jeg overvejer at give et skud:
www.dba.dk/ford-focus-c-max-18-ghia-2004/id-502689161/
Hvad siger PN, hvor langt kan vi forvente at trække en jysk brugtvognsforhandler ned i en forhandlingen om ovenstående vogn?
Hvordan sizer vi vores første bet?
Hvor meget forventer jyden at slå af en bil i ren handel?
Det er jo en privat du køber den af ,det var nok noget andet hvis det var bilhandleren
Men start ved 30000 og se hvad der sker(det kan jo være han er i pengenød)
Hvis du køre langt for at købe den skal du ikke regne med nedslag,så aftal prisen inden du køre hjemmefra(kun hvis du bor langt fra ham)
Bud 30.999, og så ender i nok på 34.999 som nok er det du får den til.
Han får et bud omkring 30 og så får han lov at svede lidt inde den bliver genoptaget...
har du tjekket priserne på dem
Altid huske at hvis det er specielt billigt er der som regel et eller andet,
og så er det nemt for bilhandleren bare at sælge den i privat handel og slippe for alt garanti
hvorfor skal medarbejderen have 3900 i levering. Det koster et sæt plader og om reg da ikke. tydeligt at det er forhandleren der sælger. så bare kræv garanti til prisen.
Iflg annoncen er det Kraft Biler der er sælger, så derfor er der selvfølgelig 2 års reklamationsret!
De annoncerer bilen og fremviser den i deres udstilling, så de kan få svært ved at løbe fra deres reklamationsret. Dog kan de komme udenom det hvis de løbende gør dig opmærksom på at det er en privathandel.
ShadeStar skrev:
Iflg annoncen er det Kraft Biler der er sælger, så derfor er der selvfølgelig 2 års reklamationsret!
Siger bare til OP han skal være forsigtig,men det tror jeg han har forstået.
Tror nok du er en af de få der gider bruge et par år og penge på diverse retssager
for sådan et beløb og med risiko for at tabe.
Prisen er meget tæt på de andre, men der er ikke mange tilsvarende, da den er nedvejet.
ShadeStar har en pointe - de kan vel ikke annoncere den, hvis de ikke er sælger.
los_champ skrev:
Prisen er meget tæt på de andre, men der er ikke mange tilsvarende, da den er nedvejet.
ShadeStar har en pointe - de kan vel ikke annoncere den, hvis de ikke er sælger.
Det er jo netop derfor han skriver at han sælger den for en anden.
Men snak da med bilhandleren og hør hvordan han ser på det.
Jeg tvivler på, du kan handle mere end 5% med. Der er sikkert mere value i at handle ekstraudstyr oven i. Et sæt vinterhjul feks.
Der var en dag sidste år det omhandlede lige præcis det her, og der vandt forhandleren.
Men for at holde os til topic så er der ikke nogen gylden regel. Han kan lige have fået bilen ind og ved den står knivskarpt til prisen, han kan have haft den stående et år og er klar til at smide den i hovedet på den første der spørger på den.
Men lad være med at kom med et latterligt lavt bud og så "lade ham svede", det hjælper ikke på en handel. Vær realistisk, og så ellers tag ud og snak med forhandleren.
deadboy har du et link til den dom? Som jeg læser anonencen, så står kraft biler A/S som kontakt person. Jeg vil mene at når bilhandler sælger biler, så kan han ikke sige det er "for en anden" og på den måde slippe uden om reklamationsretten og lignende - så ville alle jo bare sælge biler for andre...
Hvis man tager købeloven, så kan man jo heller ikke aftale sig ud af de forbruger præceptive regler - uanset hvor meget man siger og aftaler de ikke gælder. Eller feriepengesagen fra Brøndby.
Fandt lige den her
Formidler/fuldmægtig. Hvis forhandleren oplyser, at han handler på vegne af en privat forbruger, hvis navn også står på slutsedlen som 'sælgernavn', er det et forbrugerkøb, der giver dig den særlige beskyttelse efter købelovens forbrugerkøbsregler. Gem altid annoncen, så man kan se, hvem der har sat bilen til salg. Du kan ikke klage til Ankenævn for biler, da dit krav skal rettes mod den private bilsælger. Du må gå til en advokat eller til retshjælpen.
som jeg forstår det, så betyder det jo at man stadig har reklamationsret, da det uanset hvem der sælger bilen er et forbrugerkøb, såfremt det foregår gennem en forhandler.
frostbolt skrev:
som jeg forstår det, så betyder det jo at man stadig har reklamationsret, da det uanset hvem der sælger bilen er et forbrugerkøb, såfremt det foregår gennem en forhandler.
ja men det er den tidligere ejer du skal slås med ikke bilhandleren
Men ja, han kan som udgangspunkt ikke skrive sig fra sit ansvar i kontrakten. Laver han sin normale slutseddel og skriver et eller amdet smart i bemærkninger, så hænger han altså stadig på den.
Normalt foregår det sådan, at når en forhandler sælger en bil for en kunde, så får forhandleren et aftalt beløb af sælgeren, når bilen har fundet sig en køber.
Selve slutsedlen er et rent anliggende mellem privat køber og sælger - ofte hjælper forhandleren dog med til, at den udfyldes fyldestgørende - og korrekt for begge parter i handlen.
Således fungerer forhandleren egentlig bare som udstillingsvindue og står for prøvekørsler, annoncering m.m. - men selve den endelige handel foregår mellem den private ejer af bilen og køberen - dvs. forhandleren har intet med endelige handel, at gøre - og dermed kan man selvfølgelig heller ikke få nogen garanti.
Hmmmmm..... siden det nu er en jyde du skal handle med, så ville jeg nok påregne at komme ud af handlen med ca. 5 - 10% oven i den annoncerede pris :-)
Rabat ved Kraft biler!!!!
Regn ikke med noget.
Du får den ikke for under 40,000kr inkl plader
og den sikkert stadig har på.
Det er en handel mellem 2 private og derfor er den købt som beset, hvis ikke andet er aftalt!
Anders
Handel mellem private, ingen lev. Omk.
Kun omregistrering, måske nye plader hvis den er afmeldt.
det står der som std. I forhandler annoncer, lærte jeg da jeg købte brugt..
Du har ikke overvejet en lille ny bil. Hvis du kun skal bruge den til at pendle, så kan man jo få ny biler til 70000 kr. De ekstra penge tjener sig jo ind ved at dit sandsynligvis høje benzin forbrug vil falde betydeligt, samt er du mere sikker på ikke at skulle geninvestere om nogle år.
@Deadboy
Jeg har læst forbrugerklageafgørelsen. Forhandleren gør det i denne sag meget tydeligt at han kun er formidler. Det må nok antages at det er forhandleren som skal gøres opmærksom på at kun er formidler og ikke den reele sælger. de lægger vægt at på at der i salgsannoncen stod at han ikke var sælger, at han sagde det til kunden under fremvisningen og heller ikke på anden måde har givet udtryk for nogen garantier.
Jeg vil gætte på at forhandleren skal gøre det meget tydeligt (som i ovenstående sag) at han ikke er sælger, men blot formidler. Jeg tror ikke det er nok der står med småt i bunden at han ikke er sælger.
Allmin skrev:
Du har ikke overvejet en lille ny bil. Hvis du kun skal bruge den til at pendle, så kan man jo få ny biler til 70000 kr. De ekstra penge tjener sig jo ind ved at dit sandsynligvis høje benzin forbrug vil falde betydeligt, samt er du mere sikker på ikke at skulle geninvestere om nogle år.
Har været der. Jeg regner med kun at have brug for bien i et par år, hvorfor jeg tænker, at værditabet er mindst med denne type løsning. Desuden er jeg ikke begejstret at små bier og kan godt bruge lasrummet i andre sammenhænge. Synes nu også +20km/l må være godkendt.
Værditabet er en ting, noget andet er vedligeholdelse. Sådan en satan som du kigger på koster trods alt lidt mere at holde kørende end en nyere mindre bil. Og den er da ikke oplyst til at køre meget mere end nogen og 14 km/l?