HJÆP! Ny gamer PC har sporadiske problemer med at logge ind

#1| 0

Hej PN,

 

Jeg har for tre uger siden købt en gamer PC til knægten og jeg. Den har følgende specs hvis det kan hjælpe ift fejlsøgningen:

 

Ryzen AMD 7 3700X

RTX 2060S 8GB

1000GB SSD Kingston M.2 NVMe

Corsair 32GB DDR4-3200 DualChannel RAM

Asus TUF X570 Plus Wifi
Be Quiet Pure Rock Fullsize CPU-køler
Asus ROG 550W Semipassiv 80plus gold strømforsyning

Beskrivelse af fejlene i forbindelse med log-in (opstår sporadisk) 

A: Når maskinen startes op, ved første spotlight screen picture - Her fryser billedet/maskinen indimellem så man ikke kan komme videre.

B: Når maskinen startes op ved første spotlight screen picture og der trykkes enter, bliver skærmen helt blå, så man ikke har mulighed for at taste sin pinkode for at komme ind i win10.

C: Når maskinen startes op og man taster sin pinkode bliver skærmen efterfølgende helt sort, så kan man trykke ctrl-alt-del og herved få lov at genstarte.

D: Når maskinen startes op og man kommer ind i win10, så kører musemarkøren rundt i ring som om den arbejder.


Tilsluttet udstyr 

Skærm: AOC Gaming G2590PX (DisplayPort) 

Mus: Glorious Model D (USB) 

Tastatur: SteelSeries Apex / TKL gaming (USB) 

Headset: HyperX Cloud II (MiniJack) 

Netværk/Internet: Kablet

 

Drivere & BIOS

De seneste drivere er installeret. 


Win10 

Er fuldt opdateret med de seneste opdateringer

 

Diverse forsøgt

- Fastboot disabled

- Appxsvc service disabled

- Clean install af Win10


DESPERAT! Kan nogen hjælpe?

Redigeret af mckrogh d. 10-08-2020 15:28
10-08-2020 15:43 #2| 0

Prøv at fjern den ene ramblok og se hvordan computeren opfører sig og derefter byt rundt.

10-08-2020 15:46 #3| 0
OP

Fuck, frygtede det svar. Er ikke stærk nok til at pille ved hardwaren selv lol. Bange for jeg ødelægger noget. 


10-08-2020 16:26 #4| 2

Er den købt fra ny? - i så fald, fejlmeld den.

 

selvom jeg arbejder i branchen, er mit liv for kort til at rode med sådan noget. Især hvis det er dækket af garanti 🙂

10-08-2020 16:34 #5| 0
OP

Jeg den er købt fra ny. Så under 3 uger gammel. 

10-08-2020 16:42 #6| 1
mckrogh skrev:

Jeg den er købt fra ny. Så under 3 uger gammel. 

 

 Så fejlmeld den og lad andre om bøvlet 🙂

10-08-2020 17:39 #7| 0
OP
NanoQ skrev:

 

 Så fejlmeld den og lad andre om bøvlet

 

 Så den fejlmeldt. Tak for hjælpen. 

Redigeret af mckrogh d. 10-08-2020 17:39
13-08-2020 19:28 #8| 0
OP

Hvad pokker gør man når fejlen ikke sker hos dem

Som har bygget pc’en?

13-08-2020 21:46 #9| 0

Lyder som om det har været et af ram der ikke sad ordentligt... havde samme problem, åbnede dyret op og trykkede på mine ram, efterfølgende ikke haft problemer...

Hvertfald værd at prøve ..

14-08-2020 20:33 #10| 0
Ganfire1337 skrev:

Lyder som om det har været et af ram der ikke sad ordentligt... havde samme problem, åbnede dyret op og trykkede på mine ram, efterfølgende ikke haft problemer...

Hvertfald værd at prøve ..

Udover garantien som udgangspunkt bliver brudt når man åbner computeren, men det kan de nok ikke se.

 

 

Redigeret af Kongs d. 14-08-2020 20:33
15-08-2020 03:04 #11| 0
Kongs skrev:

Udover garantien som udgangspunkt bliver brudt når man åbner computeren, men det kan de nok ikke se.

 

 

OP må gerne åbne hans PC - også selv om der skulle være påsat et klistermærke der siger noget andet. 

https://familieadvokaten.dk/breve-900/b900-360.htm

 

15-08-2020 17:40 #12| 0
Jigra skrev:

OP må gerne åbne hans PC - også selv om der skulle være påsat et klistermærke der siger noget andet. 

https://familieadvokaten.dk/breve-900/b900-360.htm

 

 

 Husk forskellen på reklamationsret og garanti.

 

I denne sag, er det dog nok reklamationsret der er aktuel.

15-08-2020 18:18 #13| 0
NanoQ skrev:

 

 Husk forskellen på reklamationsret og garanti.

 

I denne sag, er det dog nok reklamationsret der er aktuel.

 

 Garantien frafalder ikke hvis han åbner pc'en med mindre han ødelægger noget.

Edit

Hvis OP fx vil skifte til hurtigere RAM så kan han skifte som han vil. Jeg købte fx en Intel Nuc, RAM og HD og monterede dem selv - PC'en virkede ikke og blev sendt til ombytning uden problemer.

Redigeret af Jigra d. 15-08-2020 18:33
15-08-2020 19:00 #14| 0
Jigra skrev:

 

 Garantien frafalder ikke hvis han åbner pc'en med mindre han ødelægger noget.

Edit

Hvis OP fx vil skifte til hurtigere RAM så kan han skifte som han vil. Jeg købte fx en Intel Nuc, RAM og HD og monterede dem selv - PC'en virkede ikke og blev sendt til ombytning uden problemer.

 

 Husk stadig forskellen på garanti og reklamationsret. 

Reklamationsretten frafalder ikke, men en evt. garanti kan godt gøre det. 

15-08-2020 19:10 #15| 0
jewr skrev:

 

 Husk stadig forskellen på garanti og reklamationsret. 

Reklamationsretten frafalder ikke, men en evt. garanti kan godt gøre det. 

Kan du finde en sag hvor garantien er frafaldet efter en forbruger har åbnet en pc? Selvfølgelig frafalder garantien hvis kunden ødelægger noget i processen men det er jo noget helt andet.


En fabrikant kan godt skrive det på produktet men forbrugeren kan ikke stilles dårligere end den danske lovgivning.

Edit staveplade og link



https://familieadvokaten.dk/breve-600/b600-281.html

 

Redigeret af Jigra d. 15-08-2020 19:13
16-08-2020 09:25 #16| 0
Jigra skrev:

Kan du finde en sag hvor garantien er frafaldet efter en forbruger har åbnet en pc? Selvfølgelig frafalder garantien hvis kunden ødelægger noget i processen men det er jo noget helt andet.


En fabrikant kan godt skrive det på produktet men forbrugeren kan ikke stilles dårligere end den danske lovgivning.

Edit staveplade og link



https://familieadvokaten.dk/breve-600/b600-281.html

 

 

 Igen forveksler du garanti og reklamationsret.

 

Garanti er noget en producent/forhandler kan vælge at give ud over reklamationsret.

 

producent/forhandler kan sagtens sætte vilkår for garantien - som feks. at en computer ikke må skilles ad. Det er ikke en forringelse af kundens vilkår. Reklamationsretten gælder jo stadig.

16-08-2020 11:08 #17| 0
NanoQ skrev:

 

 Igen forveksler du garanti og reklamationsret.

 

Garanti er noget en producent/forhandler kan vælge at give ud over reklamationsret.

 

producent/forhandler kan sagtens sætte vilkår for garantien - som feks. at en computer ikke må skilles ad. Det er ikke en forringelse af kundens vilkår. Reklamationsretten gælder jo stadig.

 Jeg er godt klar over at der er forskel på garanti og reklamation men jeg må lige som i #15 igen gøre opmærksom på at du ikke kan lave en garanti der stiller forbrugeren dårligere end købelovens almindelige regler.

Du kan ikke lave en garanti der tvinger OP til at benytte sælgers værksted hvis han fx vil have en ekstra HD i hans maskine - så ville sælger kunne sætte prisen for denne urimeligt højt og kræve en urimelig pris for installation.

Fra #15

 
https://www.pokernet.dk/out.php?link=https%3A%2F%2Ffamilieadvokaten.dk%2Fbreve-600%2Fb600-281.html


Bortfalder garantien på PC, hvis label på sidebeklædningen brydes?Hvis jeg køber en almindelig pc'er hos en forhandler, er det min opfattelse, at jeg efterfølgende kan montere f.eks. en ekstra harddisk i maskinen, sætte ekstra ram i osv., uden det har indflydelse på garantien på selve maskinen.

Det kræver selvfølgelig, at jeg véd hvordan det gøres, og ikke fejlmonterer noget.

Jeg mener ikke, at forhandleren kan aftale med en almindelig forbruger, at forbrugeren skal betale forhandleren (en høj timeløn) for at gøre dette.

Jeg har set et eksempel på, at nogle forhandlere sætter en label på pc'en, så sidebeklædningen ikke kan afmonteres, hvilket er forudsætningen for, at man kan komme til at eftermontere eller udskifte udstyr, og at garantien (på det oprindelige udstyr) bortfalder, hvis denne label brydes. Det er klart, at forhandleren selvfølgelig ikke skal garantere for det nye udstyr, der sættes i, men det har jeg jo også modtaget separat garanti på, da jeg købte ekstraudstyret.

Såfremt forhandleren handler med en erhvervsvirksomhed er der selvfølgelig aftalefrihed, og den erhvervsvirksomhed, som accepterer en sådan aftale, er selvfølgelig bundet af aftalen.

Men jeg mener ikke, at en privat forbruger kan forpligtes hertil, det skulle jo svare til at man ikke måtte udskifte tændrør, sætte nye vinduesviskere eller letmetalfælge på sin bil.

Er det muligt at give et præcist svar på dette spørgsmål?


Svar:Der er forskel på en garanti og købelovens regler. Som udgangspunkt kan en garanti begrænses, men det må ikke kaldes en garanti medmindre garantien stiller forbrugere bedre end købelovens almindelige regler.Forbrugerombudsmanden har tidligere påtalt at bilforhandlere ikke må stille krav om, at serviceeftersyn skal foretages af autoriserede værksteder for at bibeholde garantien, da dette fandtes ugrundet og alene begrundet i et ønske om at sikre bestemte værksteder arbejde. Det er ikke sikkert, at det samme er tilfældet, hvis garantien var betinget af, at det var en fagmand, der udførte servicen.Uanset eventuelle begrænsninger i garantien - så gælder købelovens almindelige regler - hvilket medfører, at køber har 2 års reklamationsfrist, og at der i  - hvis fejlen viser sig inden for 6 måneder efter købet, gælder en formodning for, at fejlen var til stede ved leveringen - dvs. det er sælger der skal godtgøre, at manglen skyldes fx. forkert behandling eller fejl ved udskiftning eller andet. Er der gået mere end 6 måneder - er det fortsat køber, der skal bevise, at der er tale om en oprindelig mangel/fejl ved computeren for at kunne gøre et mangelsansvar gældendeMed venlig hilsenBirgit ThrusholmRet & Råd, Køge


 

16-08-2020 11:10 #18| 0

Fabrikantens garanti kan godt bortfalde hvis et segl brydes. Det går ikke ud over reklamationsretten.

 

Kunden er dermed ikke værre stillet ift. købeloven.

 

Bruger vi igen analogien til biler, kan garanti godt være betinget af, at serviceeftersyn er overholdt. Det har dog ingen betydning for reklamationsretten.

 

Redigeret af NanoQ d. 16-08-2020 11:13
16-08-2020 11:12 #19| 0
NanoQ skrev:

Fabrikantens garanti kan godt bortfalde hvis et segl brydes. Det går ikke ud over reklamationsretten.

 

Kunden er dermed ikke værre stillet ift. købeloven.

 

 

 Så er det ikke en garanti.

16-08-2020 11:14 #20| 0
Jigra skrev:

 

 Så er det ikke en garanti.

 

 Jo 😊

16-08-2020 11:16 #21| 0
NanoQ skrev:

 

 Jo

 

 Nej:-)


Som udgangspunkt kan en garanti begrænses, men det må ikke kaldes en garanti medmindre garantien stiller forbrugere bedre end købelovens almindelige regler.

16-08-2020 11:29 #22| 0
Jigra skrev:

 

 Nej:-)


Som udgangspunkt kan en garanti begrænses, men det må ikke kaldes en garanti medmindre garantien stiller forbrugere bedre end købelovens almindelige regler.

 

 Garantien stiller STADIG køberen bedre end købelovens regler.

 

Eksempel: garanti på 3 år, hvis motherboard står af, hvis forsegling ikke er brudt.

 

Brydes forsegling, er det kun reklamationsretten der gælder.

 

Kunden har fået noget der er bedre end købeloven foreskriver. Kunden er ikke værre stillet, hvis han/hun vælger at give afkald på garanien, ved at bryde forsegling.

16-08-2020 11:35 #23| 0
NanoQ skrev:

 

 Garantien stiller STADIG køberen bedre end købelovens regler.

 

Eksempel: garanti på 3 år, hvis motherboard står af, hvis forsegling ikke er brudt.

 

Brydes forsegling, er det kun reklamationsretten der gælder.

 

Kunden har fået noget der er bedre end købeloven foreskriver. Kunden er ikke værre stillet, hvis han/hun vælger at give afkald på garanien, ved at bryde forsegling.

Hvis OP skifter HD i dag og motherboardet står af om 25 måneder så ville jeg straks indbringe sagen til forbrugerombudsmanden hvis sælger ikke vil udbedre skaden hvis han har stillet en garanti.

Edit 

Hvis OP har hældt en cola ned i PCen eller har skrabet rundt med en skruetrækker eller andet så er sagen selvfølgelig en anden.

 

Redigeret af Jigra d. 16-08-2020 11:37
16-08-2020 11:53 #24| 0
Jigra skrev:

Hvis OP skifter HD i dag og motherboardet står af om 25 måneder så ville jeg straks indbringe sagen til forbrugerombudsmanden hvis sælger ikke vil udbedre skaden hvis han har stillet en garanti.

Edit 

Hvis OP har hældt en cola ned i PCen eller har skrabet rundt med en skruetrækker eller andet så er sagen selvfølgelig en anden.

 

 

 Ok - det kommer du sikkert langt med, hvis vilkår.for garantien er brudt 😂

16-08-2020 11:54 #25| 0
NanoQ skrev:

 

 Ok - det kommer du sikkert langt med, hvis vilkår.for garantien er brudt

 

 Så har du ikke læst #15.

Edit 

teksten i #17

Redigeret af Jigra d. 16-08-2020 11:55
16-08-2020 11:55 #26| 0

Jo, og du fortolker artiklen forkert.

16-08-2020 11:57 #27| 0
NanoQ skrev:

Jo, og du fortolker artiklen forkert.

 

 Det er et svar på et juridisk spørgsmål.


Hvis en "garanti" betinger sig af at OP skal benytte sælgers værksted i fx 3 år så er det ikke en garanti.

16-08-2020 12:00 #28| 0
Jigra skrev:

 

 Det er et svar på et juridisk spørgsmål.


Hvis en "garanti" betinger sig af at OP skal benytte sælgers værksted i fx 3 år så er det ikke en garanti.

 

 Det er IKKE samme scenarie. Og heller ikke sammenligneligt.

16-08-2020 12:05 #29| 0
NanoQ skrev:

 

 Det er IKKE samme scenarie. Og heller ikke sammenligneligt.

 


Nej jeg ved godt at en bil og en pc ikke er det samme men princippet er det samme. Lige som du selv må skifte tændrør på din bil så må du skifte HD i din PC uden garantien frafalder. Hvorfor tror du juristen brínger sammenligningen?

Hvis der fx er knækket et stik på motherboardet så frafalder garantien og hvis skaden skyldes fugt så frafalder garantien osv. 

16-08-2020 12:08 #30| 0

On regl nr 22 nanoq har for det meste bare ret, det er nemmere. 

 


Bort set fra med musik :p

16-08-2020 12:39 #31| 0
Jigra skrev:

 


Nej jeg ved godt at en bil og en pc ikke er det samme men princippet er det samme. Lige som du selv må skifte tændrør på din bil så må du skifte HD i din PC uden garantien frafalder. Hvorfor tror du juristen brínger sammenligningen?

Hvis der fx er knækket et stik på motherboardet så frafalder garantien og hvis skaden skyldes fugt så frafalder garantien osv. 

 

 Igen noget ikke-sammenligneligt. Der er vist ingen bilfabrikanter der lover en garanti mod, at du ikke selv skruer motoren fra hinanden.

 

Men en pc, må.du altid skifte din harddisk. Du kan stadig reklamere for fejl og mangler,.som købeloven foreskriver.

 

Garantien er noget en leverandør kan vælge at give dig, ud over reklamationsretten. Men den kan stadig komme med betingelser.

 

Dey er endda endnu mere komplekst. ASUS giver garanti på nogle af sine motherboards, der også er bedre end købeloven foreskriver. Den garanti bortfalder ikke, selvom producenten af PC'en kun stiller garanti i falf forsegling ikke er brudt.

 

 

16-08-2020 12:41 #32| 0
sothys skrev:

On regl nr 22 nanoq har for det meste bare ret, det er nemmere. 

 

 

Bort set fra med musik :p

 

 Det har jeg bestemt ikke altid (jo, med musik har jeg 😁)

 

Men het er jeg ikke så.meget i tvivl. Jeg bruger ret meget tid på at forhandle garantiaftaler med hardwareleverandører.

16-08-2020 12:44 #33| 0
NanoQ skrev:

 

 Igen noget ikke-sammenligneligt. Der er vist ingen bilfabrikanter der lover en garanti mod, at du ikke selv skruer motoren fra hinanden.

 

Men en pc, må.du altid skifte din harddisk. Du kan stadig reklamere for fejl og mangler,.som købeloven foreskriver.

 

Garantien er noget en leverandør kan vælge at give dig, ud over reklamationsretten. Men den kan stadig komme med betingelser.

 

Dey er endda endnu mere komplekst. ASUS giver garanti på nogle af sine motherboards, der også er bedre end købeloven foreskriver. Den garanti bortfalder ikke, selvom producenten af PC'en kun stiller garanti i falf forsegling ikke er brudt.

 

 

 Synes egentlig du har haft ret hele vejen, men nu giver du selv argument for at du måske ikke har.. 

 

Det er ikke længe siden det blev lovligt i forhold til garantien på en bil at få udført service på uautoriseret værksted, er da ikke sikker på det samme gælder for EDB 😉 produkter. 


 

16-08-2020 13:26 #34| 0
grovfil skrev:

 Synes egentlig du har haft ret hele vejen, men nu giver du selv argument for at du måske ikke har.. 

 

Det er ikke længe siden det blev lovligt i forhold til garantien på en bil at få udført service på uautoriseret værksted, er da ikke sikker på det samme gælder for EDB

 

 Hvilket argument er det? 🙂

16-08-2020 14:04 #35| 0
NanoQ skrev:

 

 Hvilket argument er det?

 

 At man før mistede sin garanti på bilen ved at få udført service på et uautoriseret værksted, det gør man ikke længere. 


Jeg er ikke sikker på det kan overføres direkte til edb branchen? 

16-08-2020 14:13 #36| 0
grovfil skrev:

 

 At man før mistede sin garanti på bilen ved at få udført service på et uautoriseret værksted, det gør man ikke længere. 

 

Jeg er ikke sikker på det kan overføres direkte til edb branchen? 

 

 Det er jo præcis det der står i #17.

NanoQ skrev:

 

 Igen noget ikke-sammenligneligt. Der er vist ingen bilfabrikanter der lover en garanti mod, at du ikke selv skruer motoren fra hinanden.

 


 Hvis du flækker motorblokken imens du skifter tændrør så dækker garantien på motoren ikke.

16-08-2020 14:17 #37| 0
grovfil skrev:

 

 At man før mistede sin garanti på bilen ved at få udført service på et uautoriseret værksted, det gør man ikke længere. 

 

Jeg er ikke sikker på det kan overføres direkte til edb branchen? 

 

 Det skrev jeg da ikke?

16-08-2020 14:32 #38| 0
NanoQ skrev:

 


Garantien er noget en leverandør kan vælge at give dig, ud over reklamationsretten. Men den kan stadig komme med betingelser.

 

Dey er endda endnu mere komplekst. ASUS giver garanti på nogle af sine motherboards, der også er bedre end købeloven foreskriver. Den garanti bortfalder ikke, selvom producenten af PC'en kun stiller garanti i falf forsegling ikke er brudt.

 

 

 Hvis sælger har givet 3 års garanti så er det ligegyldigt om klistermærket er fjernet - kunden har en sag. Om kunden så vil undvære sin +2 år gamle computer mens sagen kører er noget helt andet.


Hvis klistermærket stadig sidder der så kan sælge jo altid påstå at fejlen skyldes en kortslutning forårsaget af støv og sige at kunden selv er skyld i kortslutningen.

 

 

16-08-2020 14:43 #39| 0
NanoQ skrev:

 

 Igen noget ikke-sammenligneligt. Der er vist ingen bilfabrikanter der lover en garanti mod, at du ikke selv skruer motoren fra hinanden.

 


 

 Igen er det dig der laver den forkerte sammenligning - jeg sammenligner en PC med en bil og du laver det om til en PC og en motor.

16-08-2020 14:59 #40| 0
Jigra skrev:

 

 Igen er det dig der laver den forkerte sammenligning - jeg sammenligner en PC med en bil og du laver det om til en PC og en motor.

 

Det var kun for at skære det ud i pap.

 

 Jeg giver op. Det er svært at argumentere, når modtageren ikke forstår argumentationen. Nyd varmen.

16-08-2020 15:02 #41| 0
NanoQ skrev:

 

Det var kun for at skære det ud i pap.

 

 Jeg giver op. Det er svært at argumentere, når modtageren ikke forstår argumentationen. Nyd varmen.

 

 Ja jeg har også meget svært ved at forstå dine argumentationer når det kommer til software-licenser men den lader vi ligge. 

 

Du må ud og fiske:-).

16-08-2020 15:23 #42| 0

Det ville være dejligt... Jeg er desværre nødt til at passe mit arbejde... Der bla omhandler licensiering og garantisager - samt fortolkning af disse 😂

16-08-2020 15:28 #43| 0
Jigra skrev:

 

 Det er jo præcis det der står i #17.

 Hvis du flækker motorblokken imens du skifter tændrør så dækker garantien på motoren ikke.

 

 17 var så lang at jeg ikke læste den helt... :/

 

 

NanoQ skrev:

 

 Det skrev jeg da ikke?

 

 Sådan opfattede jeg det.. 

 

 


Er i ikke stortset enige så, men diskutere detaljer nu?  Seføli også hyggeligt nok 😜 


Jeg hopper på tarteletter i stedet, de er færdige om 10min.


16-08-2020 15:38 #44| 0
NanoQ skrev:

Det ville være dejligt... Jeg er desværre nødt til at passe mit arbejde... Der bla omhandler licensiering og garantisager - samt fortolkning af disse

 

 Du ved sikkert en masse om B2B:-)

16-08-2020 17:28 #45| 0
Jigra skrev:

 

 Du ved sikkert en masse om B2B:-)

 

 Næh

16-08-2020 17:53 #46| 0
NanoQ skrev:

 

 Næh

 

 Heller ikke det? EOD.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar