Firmabil contra egen bil set fra virksomhedens synspunkt.

#1| 0

Hej PN.


Jeg har forgæves forsøgt, at finde svar via gode gamle Google men jeg finder ikke rigtig de svar jeg søger. så det må blive en omgang PNVA.


Sagen er slet og ret, hvor stor forskellen i kroner og øre er, hvis en virksomhed tilbyder en medarbejder en bilordning i form af en firmabil (på hvide plader) eller at medarbejderen kører i egen bil og modtager skattefri kilometergodtgørelse efter statens takster.


Det forventes, at der skal køres ca. 40.000 km. arbejdsrelateret kørsel om året. Det vil koste virksomheden rundt regnet 110.000 kr. i kilometergodtgørelse til medarbejderen.


Så de 110.000 kr. er altså udgiften årligt for virksomheden for at medarbejderen kører i egen bil og afholder alle omkostninger til bilen selv - men hvad vil den årlige omkostning for virksomheden være, hvis den istedet stiller en "standard" firmabil til rådighed for medarbejderen med en beskatningsværdi omkring 300.000 kr., når alle udgifter til leasing, forsikring, service, ejerafgift og brændstof medregnes? - Det forventes at medarbejderens årlige kørselsbehov er ca. 60.000 km. (40.000 km. arbejdsrelateret og 20.000 km. privat).

Hvilken løsning er mest rentabel for virksomheden?

24-04-2017 23:07 #2| 0

Den her beregner kan give en meget god ide om det.


https://www.pwc.dk/da/services/skat/firmabil.html

24-04-2017 23:08 #3| 0

Aner det ikke, men hvis jeg må hijacke med et lignende, men modsat spørgsmål til når der kommer en ekspert på banen:

Er det korrekt, at statens takst er at foretrække, hvis man har et lavt privat kørselsbehov, frem for firmabil?

24-04-2017 23:10 #4| 0
moktar skrev:Aner det ikke, men hvis jeg må hijacke med et lignende, men modsat spørgsmål til når der kommer en ekspert på banen:
Er det korrekt, at statens takst er at foretrække, hvis man har et lavt privat kørselsbehov, frem for firmabil?


Ja


Sæt evt selv lidt forskellige tal ind i den beregner jeg har linket til.

25-04-2017 00:07 #5| 0
OP


chrja skrev:Den her beregner kan give en meget god ide om det.

https://www.pwc.dk/da/services/skat/firmabil.html

Den beregner giver et fint indblik i, hvilken løsning der er bedst for medarbejderen. Jeg mangler stadig bare, at kunne se det fra en virksomheds perspektiv, når man holder de 2 alternativer op mod hinanden.

Hvad koster det virksomheden årligt, at stille en spritny, leaset firmabil til rådighed for en medarbejder med et årligt kørselsbehov på 60.000 km, når alle omkostninger (inkl. selve leasingudgiften) medregnes? - Det synes jeg ikke den beregner kan give et svar på.

Løber det samlet set op i stort set samme udgift, som det vil koste virksomheden at give medarbejderen skattefri kilometergodtgørelse?

Redigeret af Muhsen d. 25-04-2017 00:12
25-04-2017 05:48 #6| 0

Det kommer vel helt an på hvad man kassen købe eller lease bilen til?

Samtidig skal medarbejderen måske æde en lønnedgang?

25-04-2017 07:25 #7| 0

Dem, hos os, der har biler i beskatningsklassen 300-400k har en leasinggrænse på 8500 pr måned inkl serviceaftaler etc. Det er det beløb firmaet betaler leasingfirmaet for at drive bilen.

25-04-2017 07:38 #8| 0

Jeg er ikke nogen ekspert på området men kiggede lige på en Audi A4 Avant med 150hk og automatgear. Den har et beskatningsgrundlag på ca. 390.000kr. Over en tre års erhvervsleasing periode med 60.000km/året vil det i omkostninger til leasingfirmaet (førstegangsydelse + månedlig ydelse + levering) koste ca. 95.000 ex moms om året (service er inkluderet i denne pris) - hertil skal tillægges: Dæk, forsikring og grøn ejerafgift.. Dvs vi lander nok omkring 105 - 110.000 ex moms for arbejdsgiver, hvilket er meget lige det Borsa-Boy nævner med 8500kr/md i totalydelse.


25-04-2017 10:05 #9| 0
OP
Borsa-Boy skrev:Dem, hos os, der har biler i beskatningsklassen 300-400k har en leasinggrænse på 8500 pr måned inkl serviceaftaler etc. Det er det beløb firmaet betaler leasingfirmaet for at drive bilen.


WombatInCombat skrev:Jeg er ikke nogen ekspert på området men kiggede lige på en Audi A4 Avant med 150hk og automatgear. Den har et beskatningsgrundlag på ca. 390.000kr. Over en tre års erhvervsleasing periode med 60.000km/året vil det i omkostninger til leasingfirmaet (førstegangsydelse + månedlig ydelse + levering) koste ca. 95.000 ex moms om året (service er inkluderet i denne pris) - hertil skal tillægges: Dæk, forsikring og grøn ejerafgift.. Dvs vi lander nok omkring 105 - 110.000 ex moms for arbejdsgiver, hvilket er meget lige det Borsa-Boy nævner med 8500kr/md i totalydelse.

Det var præcis sådan nogle oplysninger jeg kunne bruge. Dermed kan det konkluderes, at omkostningen for virksomheden vil være nogenlunde det samme uanset om medarbejderen vælger at få fri bil (firmabil) stillet til rådighed eller vælger at køre i egen bil og få skattefri kilometergodtgørelse.

Det er en super relevante oplysninger for mig, så tak for hjælpen.

Redigeret af Muhsen d. 25-04-2017 10:05
25-04-2017 10:35 #10| 0

Bare lige hvis du har glemt benzin, så koster det også lidt.
Resten ved jeg ikke noget om, men benzinen koster da også 20-30k hvis jeg ikke lige har misforstået noget.

25-04-2017 10:39 #11| 0
OP
Allundberg skrev:Bare lige hvis du har glemt benzin, så koster det også lidt.
Resten ved jeg ikke noget om, men benzinen koster da også 20-30k hvis jeg ikke lige har misforstået noget.

Den er jeg opmærksom på. For mig var det relevant at få slået fast, at det umiddelbart ikke er en bedre forretning for virksomheden, at tilbyde medarbejderen fri bil contra at tilbyde medarbejderen skattefri kilometergodtgørelse. Faktisk tværtimod, når man indregner udgiften til brændstof oveni.

25-04-2017 12:48 #12| 0
WombatInCombat skrev:Jeg er ikke nogen ekspert på området men kiggede lige på en Audi A4 Avant med 150hk og automatgear. Den har et beskatningsgrundlag på ca. 390.000kr. Over en tre års erhvervsleasing periode med 60.000km/året vil det i omkostninger til leasingfirmaet (førstegangsydelse + månedlig ydelse + levering) koste ca. 95.000 ex moms om året (service er inkluderet i denne pris) - hertil skal tillægges: Dæk, forsikring og grøn ejerafgift.. Dvs vi lander nok omkring 105 - 110.000 ex moms for arbejdsgiver, hvilket er meget lige det Borsa-Boy nævner med 8500kr/md i totalydelse.

Moms kan kun i begrænset omfang fradrages


https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/momsfradrag-ved-leasing-af-personbiler

Redigeret af c_hope d. 25-04-2017 12:54
25-04-2017 15:13 #13| 0
Muhsen skrev:
Den er jeg opmærksom på. For mig var det relevant at få slået fast, at det umiddelbart ikke er en bedre forretning for virksomheden, at tilbyde medarbejderen fri bil contra at tilbyde medarbejderen skattefri kilometergodtgørelse. Faktisk tværtimod, når man indregner udgiften til brændstof oveni.

Hvis firmaet har samme udgift kunne et argument for at vælge firmabil være at de er sikre på at du kører rundt i et stabilt køretøj istedet for en møgslæde😁. Du repræsenterer firmaet bedre i en Audi A4 årgang 2017 fremfor en Opel Vectra årgang 2007 - den sidste giver dig flere kroner i lommen.

25-04-2017 15:15 #14| 0
c_hope skrev:
Moms kan kun i begrænset omfang fradrages

https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/momsfradrag-ved-leasing-af-personbiler

Det er ikke helt uvæsentlig for OP, i forhold til virksomhedens udgifter - og bekræfter samtidig første sætning i min post ;-)

25-04-2017 15:59 #15| 0
Borsa-Boy skrev:Dem, hos os, der har biler i beskatningsklassen 300-400k har en leasinggrænse på 8500 pr måned inkl serviceaftaler etc. Det er det beløb firmaet betaler leasingfirmaet for at drive bilen.

Enig, men du mangler benzin og andre udgifter til bilen. Personligt har jeg valgt firmabil og jeg kører kun 30.000 om året.

25-04-2017 21:39 #16| 0
OP
c_hope skrev:
Moms kan kun i begrænset omfang fradrages

https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/momsfradrag-ved-leasing-af-personbiler

Du plejer, at være ret skarp på tal m.v. - så vil du kunne bekræfte min konklusion, der går på, at der ikke umiddelbart er nogen økonomisk besparelse for virksomheden ved at tilbyde en firmabil på hvide plader fremfor at tilbyde skattefri kilometergodtgørelse jf. det kørselsbehov jeg har opstillet i post #1?

25-04-2017 22:48 #17| 0
Muhsen skrev:
Du plejer, at være ret skarp på tal m.v. - så vil du kunne bekræfte min konklusion, der går på, at der ikke umiddelbart er nogen økonomisk besparelse for virksomheden ved at tilbyde en firmabil på hvide plader fremfor at tilbyde skattefri kilometergodtgørelse jf. det kørselsbehov jeg har opstillet i post #1?

Jeg ser det meget svært for en virksomhed at kunne købe bil billigere end til statens takster hvis der er tale om en bil til 350-400K og opefter.

25-04-2017 23:18 #18| 0
OP
c_hope skrev:Jeg ser det meget svært for en virksomhed at kunne købe bil billigere end til statens takster hvis der er tale om en bil til 350-400K og opefter.

Tak.

26-04-2017 06:36 #19| 0
WombatInCombat skrev:Jeg er ikke nogen ekspert på området men kiggede lige på en Audi A4 Avant med 150hk og automatgear. Den har et beskatningsgrundlag på ca. 390.000kr. Over en tre års erhvervsleasing periode med 60.000km/året vil det i omkostninger til leasingfirmaet (førstegangsydelse + månedlig ydelse + levering) koste ca. 95.000 ex moms om året (service er inkluderet i denne pris) - hertil skal tillægges: Dæk, forsikring og grøn ejerafgift.. Dvs vi lander nok omkring 105 - 110.000 ex moms for arbejdsgiver, hvilket er meget lige det Borsa-Boy nævner med 8500kr/md i totalydelse.

Er man så ikke tvunget til at opstille et scenarie, hvor man bare afregner bilen til de 390tkr? Jeg personligt har kun én firmabil på dén måde, altså jeg har en chauffør ansat, som har fået en lille Hyundai i20 van, at køre i. Den er tjent hjem efter blot 2 ture tom i lastbilen ned til os.. (Roskilde til Sydsjælland).


Man er vel tvunget ud i, at foretage en beregning af, hvad ville alternativomkostningerne være, og hvad vil man bekoste den rigtige medarbejder? Eksempelvis har vi en chauffør ansat til, stort set udelukkende, at køre asfalt inde i lufthavnen. Hans lastbil koster også en formue i forhold til hvis, det blot havde været en almindelig flakbil, men igen. Manden skal jo kunne bo i den 4-5 dage og nætter om ugen. Alternativet er jo en lejlighed eller et hotelværelse inde i området. -Og ja, det er med i beregningerne, når man vælger at give 400k mere for sådan en lastbil. :)

Redigeret af GrimGladGris d. 26-04-2017 06:44
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar