Endnu en ny bil tråd. Micro - Mini

#1| 0

Hey kigger lidt efter ny bil.


Kører ca 12-15 K årligt I en gammel golf 4 men den er sgu halvdyr i benzin og Grøn afgift + diverse vedligehold. Så tænker at det måske er på tide at skifte den ud.


Maxpris 150 K. Gerne mindre. Den skal være ny eller så godt som ny hvis der skulle findes en brugt der kun har kørt få tusind kilometer.


Det er virkeligt en jungle med alle de forskelige mærker og modeller


Den må gerne have lidt ekstra udstyr i pakken med godt musik anlæg og andre bekvemmeligheder. Gør heller ikke noget hvis den er lidt frisk / sporty, selv om det måske ikke lige hænger sammen med micro / mini.


Er lidt halvlun på Mazda 2 men prisen er også noget højere hvis der tilkøbes alt for meget udstyr.


Også kigget på Kia Picanto attraction plus.


Ellers er der jo også mange andre mærker. Det er virkeligt svært at få overblik over.


Hvad ville PN vælge ?

12-09-2016 01:53 #2| 0

Ved ikke hvor meget du vil binde dig til en microbil. Men Carhub har et godt leasingstilbud.


https://carhub.dk/page/leasing-landing-nye-biler

12-09-2016 03:04 #3| 0

Hej Klondike


Vi har lige købt en Kia Picanto attraction plus, vil helt klart anbefale den eller en hyndai i10.


Vores Kia er nu til salg igen, da vi lige efter at have købt den fandt ud af at vi får familieforøgelse, så vi skal bruge noget større. Bilen har kørt 4300 km / Sortmetal. Hvis du er interesseret i evt. en handel skriv en pm. Jeg kan evt. tage din golf i byt.

12-09-2016 06:06 #4| 0

Da vi skulle have bil nr. 2 for 3 år siden, faldt konens valg på en Kia Rio, bl.a pga de 7 års garanti. Mage til lortebil skal man lede længe efter. Den larmer helt forfærdeligt især på motorvejen, er sindssyg langsom i optrækket, og vi købte endda en 90 HK mener jeg.

Tilgænglig vil jeg foreslå en Ford Fiesta 1,0 125 titanium, den er der fint ryk i.

Du kan få en 2015 model som har kørt omkring 15.000 km til omkring 145 tkr

12-09-2016 09:01 #5| 0

en seat ibiza kunne være et super bud

12-09-2016 12:34 #6| 0

Jeg har netop købt en Suzuki Baleno. Her får du en fin bil og masser af udstyr allerede fra omkring 135.000. Jeg kan dog kun anebefale at købe bilen med den fulde udstyrspakke til ca. 160.000

12-09-2016 13:06 #7| 0

Jeg står i samme situation og har også undersøgt markedet. Jeg ved dog INTET om biler så jeg lytter lige med her.


Jeg har selv kigget på følgende:

Ford Focus

Opel Corsa

Hyndai i20

Peugeot 208

Renault Clio

Mazda 2


Pt. hælder jeg til Opel Corsa eller Hyndai i20 da der er god plads i bilen og de er rimelig støj svage på motorvej. Er der nogen der har noget input på nogle af modellerne eller andet man skal være opmærksom på?


@GrimGladGris kan du hjælpe her? :)

12-09-2016 13:10 #8| 0

Har en Mitsubishi Space star som jeg er rigtig glad for, kører fantastisk, en masse udstyr og 20k km mellem service



http://www.mitsubishi.dk/space-star/

12-09-2016 14:07 #9| 0

Jeg har netop købt en Suzuki Baleno. Her får du en fin bil og masser af udstyr allerede fra omkring 135.000. Jeg kan dog kun anbefale at købe bilen med den fulde udstyrspakke til ca. 160.000

Redigeret af flowiii d. 12-09-2016 14:07
12-09-2016 15:54 #10| 1
becks skrev:Jeg står i samme situation og har også undersøgt markedet. Jeg ved dog INTET om biler så jeg lytter lige med her.

Jeg har selv kigget på følgende:
Ford Focus
Opel Corsa
Hyndai i20
Peugeot 208
Renault Clio
Mazda 2


Pt. hælder jeg til Opel Corsa eller Hyndai i20 da der er god plads i bilen og de er rimelig støj svage på motorvej. Er der nogen der har noget input på nogle af modellerne eller andet man skal være opmærksom på?

@GrimGladGris kan du hjælpe her? :)

Jeg har selv netop (april 2016) købt den nye Hyundai i20, 100 hk med turbomotor Jeg har gennemprøvet hele klassen og det var helt klart den bil, der var sjoveste at køre i, så bedst ud (personlig smag), god benzinøkonomi og så med 5 års garanti. Især garantien er jeg glad for, da jeg intet aner om selv at fikse bilen.

Bilen kører fuldstændig efter forventningerne og ligger godt på motorvejen. Har netop haft den en tur sydpå på bilferie, hvor den snildt lå på 170 stabilt på motorvejen. Optrækket er godt og den er rap i betrækket. Nu har jeg haft den så lang tid til, at der er et par småting som jeg skal være obs på næste gang. Der er ingen muteknap på rattet, hvorfor jeg skal slukke radioen helt hver gang jeg vil have ro, jeg skulle have valgt klimaanlæg, da a/c på niveau 1 hurtigt bliver rigtig meget blæst - især hvis fruen lukker helt for sine dyser.


Overalt er jeg virkelig godt tilfreds og synes, at jeg har fået meget for pengene. Jeg ville dog helt klart vælge 100hk med turbo, da du får en bil, der er betydelig sjovere at køre end 82hk og som gør dig mere manøvrebar i trafikken, da du kan gasse op og følge med.

12-09-2016 16:06 #11| 0

Også angående de service aftaler man ofte kan tilkøbe.


Kan det betale sig ?


Og skal man typisk regne med en masse ekstra udgifter alligevel, selv om man laver sådan en aftale ?



12-09-2016 16:14 #12| 0
krabbefar skrev:Da vi skulle have bil nr. 2 for 3 år siden, faldt konens valg på en Kia Rio, bl.a pga de 7 års garanti. Mage til lortebil skal man lede længe efter. Den larmer helt forfærdeligt især på motorvejen, er sindssyg langsom i optrækket, og vi købte endda en 90 HK mener jeg.
Tilgænglig vil jeg foreslå en Ford Fiesta 1,0 125 titanium, den er der fint ryk i.
Du kan få en 2015 model som har kørt omkring 15.000 km til omkring 145 tkr

Er fint tilfreds med en kia rio. Ganske fin bil til prisen.

12-09-2016 17:35 #13| 6

@Klondike

@becks


Helt overordnet jeg nok starte med at vurdere hvor i livet i er.. Altså, er i 55 og bare skal bruge en hyggebil.. Eller er i 25 og lige uddannet og fået det første job, så der er råd til en ny lille lækker bil.. For mig at se, er levetiden af ejerskabet af bilen, det alt afgørende for, hvad der skal være i fokus, ved udvælgelsen. Nu nævner jeg bare i flæng mine tanker: Forventer i at eje bilen i 3, 5, 7 eller 10 år? Skal bilen finansieres, og vil den finansiering have indflydelse på fremtidige beslutninger, fx huskøb, børn, sammenflytning med kæreste, måske udstationering eller noget helt 3... ? I så fald, ville jeg anbefale at købe noget, som er lidt mere fremtidssikkert, også mht. til fx det første barn... Forventer i kun et ultra kort ejerskab på fx 2-3 år, vil jeg klart anbefale leasing eller at købe en gammel 10-20k spand at tøffe rundt i. -Der er massere af fine Punto'er, Polo'er osv. i den prisklasse, som sagtens kan udgøre det daglige transportbehov. Skal det være nyt, vil jeg klart anbefale så billigt som muligt, medmindre i tager handsken fuld, og køber fx en Seat Ibiza st.car, Skoda Fabia st.car eller fx Renault Clio st.car.. Så kan det godt være i må give lidt kald på de aller lækreste udstyrsdetaljer, men til gengæld har i en bil der er brugbar, også de næste mange år frem.. Et alternativ kunne være, at gå en klasse eller 2 op, hvis ellers økonomien kan bære det, og se på eksempelvis 5-6 år gamle Mondeo st.car, Insignia st.car osv... Så får i al den komfort og køreglæde i vil savne i de små "nye" og billige, men omvendt vil værditabet fremadrettet være mindre, end i en helt ny bil, som bliver solgt i hobetal og som alligevel, har en ret begrænset købergruppe som udtjente børnecontainere/ungkarle-caféfræsere/frisørporscher.. Hvis kørselsbehovet fx er 15000 km om året, så betyder det faktisk ikke SÅ meget, om bilen kører 18 eller 12 km/l.. (ca 350 kr om md), ligesom serviceomkostninger, forsikring og grøn ejerafgift naturligvis er dyrere.. Men, de penge kan være rigtig godt givet ud, i fald der kommer en lille ny om 3 år.. Så har du/I bilen... Fremfor så at skulle ud og æde et værditab på 45-50% på den ellers fine Corsa eller Fiesta.. -Der er rigeligt at bruge penge på, når man bliver forældre.. Fx huskøb/ombygninger osv.... :)


Ved at gå på kompromis med de lækreste detaljer i udstyr osv, er der dog et par spændende alternantiver, fx en Ny Suzuki Swift 1.2, som kan fås med både anhængertræk & a/c til mindre end en VW Up! koster osv.. Seat Ibiza havde også nogen ret billige udgaver af den lille 1.2'er med a/c for et års tid siden, der står sikkert nogen hengemte hos nogen forhandlere endnu.. Begge koster vel omkring 110-115k.. Grunden til jeg nævner dem, er fordi jeg vil mene det let kan blive en dyr affære, at købe fx en Corsa eller Fiesta med hele dynen af lækre detaljer i til 150-165k, hvis den skal byttes om 3 år igen... I kan immervæk holde meget brugt VW Polo eller lignende i 20.000 kroner klassen, for de 70-80k i vil tabe på den "nye" lækre mini.. :)

12-09-2016 20:11 #14| 0

Renualt Clio er altså også ganske fint. HAr været på flere længere ture, hvor den fint klarede skærene!

12-09-2016 21:10 #15| 0

Kan kun tale af egne erfaringer. Vi har en Kia Picanto fra 2014 og der har intet været endnu. Vi har kørt 70.000 i den og overholdt service (hvert 15.000 - lidt surt, at det er så ofte). Kører ca 2x80 km hver dag og med 140 km/t på motorvejen kører den vel 14 km pr. L. Kører man 80-100 går den betydeligt længere.

Men fin bil - helt klart - og et fint økonomisk valg syntes vi.

Næste gang køber vi en som skal til service hvert 30.000 ;-)

12-09-2016 21:27 #16| 0
becks skrev:Jeg står i samme situation og har også undersøgt markedet. Jeg ved dog INTET om biler så jeg lytter lige med her.

Jeg har selv kigget på følgende:
Ford Focus
Opel Corsa
Hyndai i20
Peugeot 208
Renault Clio
Mazda 2


Pt. hælder jeg til Opel Corsa eller Hyndai i20 da der er god plads i bilen og de er rimelig støj svage på motorvej. Er der nogen der har noget input på nogle af modellerne eller andet man skal være opmærksom på?

@GrimGladGris kan du hjælpe her? :)

Opel Corsa er simpelthen en lorte bil overall, mine forældre har en.

12-09-2016 22:53 #17| 0

Må jeg også highjacke lidt?

Har fået nyt job, skal køre 64 km om dagen, jeg har ingen offentlig transport mulighed, så den skal være stabil!

Jeg er ude i en ny aygo, da den skal finansieres så meget som muligt, og det ser ud til Toyota er bedst der. 1.95. Rente ved 25k udbetaling 4.95 uden udb.. Har problemer med at skrabe udb. sammen, er oppe på max 15k indtil videre, og tvivler på de synes det er nok..

Andre gode bud?
Jeg har lånt en bil her den første uge, så har travlt ;)

12-09-2016 23:23 #18| 1
grovfil skrev:Må jeg også highjacke lidt?

Har fået nyt job, skal køre 64 km om dagen, jeg har ingen offentlig transport mulighed, så den skal være stabil!

Jeg er ude i en ny aygo, da den skal finansieres så meget som muligt, og det ser ud til Toyota er bedst der. 1.95. Rente ved 25k udbetaling 4.95 uden udb.. Har problemer med at skrabe udb. sammen, er oppe på max 15k indtil videre, og tvivler på de synes det er nok..

Andre gode bud?
Jeg har lånt en bil her den første uge, så har travlt ;)

Du skal smide mindst 20% i udbetaling, ellers kan de ikke tage ejendomsforbehold i bilen. Så regn ikke med nogensinde at få presset dem under 20%. Dette gælder for alle forhandlere.


mht. bil er der nok andre der kan hjælpe bedre.

12-09-2016 23:27 #19| 0
grovfil skrev:Må jeg også highjacke lidt?

Har fået nyt job, skal køre 64 km om dagen, jeg har ingen offentlig transport mulighed, så den skal være stabil!

Jeg er ude i en ny aygo, da den skal finansieres så meget som muligt, og det ser ud til Toyota er bedst der. 1.95. Rente ved 25k udbetaling 4.95 uden udb.. Har problemer med at skrabe udb. sammen, er oppe på max 15k indtil videre, og tvivler på de synes det er nok..

Andre gode bud?
Jeg har lånt en bil her den første uge, så har travlt ;)

Jeg er ikke selv den helt store fortaler for leasing. Men, i det her tilfælde kunne den her løsning, måske være løsningen på dit akutte behov?:

http://www.peugeot.dk/privatleasing-108/


12-09-2016 23:29 #20| 0
Fantomet skrev:
Du skal smide mindst 20% i udbetaling, ellers kan de ikke tage ejendomsforbehold i bilen. Så regn ikke med nogensinde at få presset dem under 20%. Dette gælder for alle forhandlere.

mht. bil er der nok andre der kan hjælpe bedre.

@grovfil


Det er altså muligt at låne til bil, også uden udbetaling eller mindre end 20%


Prøv den her låneberegner, det koster.. Men, det er muligt.

https://www.diba.dk/?gclid=Cj0KEQjwpNm-BRCJ3rDNmOuKi9IBEiQAlzDJH4aBu6CsfIdAvpcKLki9iy7FpYbmW9ciAACR-ztUss0aAk8o8P8HAQ#/guide/step/0/?partnerid=82

12-09-2016 23:31 #21| 0
GrimGladGris skrev: @grovfil

Det er altså muligt at låne til bil, også uden udbetaling eller mindre end 20%

Prøv den her låneberegner, det koster.. Men, det er muligt.
https://www.diba.dk/?gclid=Cj0KEQjwpNm-BRCJ3rDNmOuKi9IBEiQAlzDJH4aBu6CsfIdAvpcKLki9iy7FpYbmW9ciAACR-ztUss0aAk8o8P8HAQ#/guide/step/0/?partnerid=82

Ja, det er muligt. Men det er ikke muligt at låne af forhandleren, da de skal modtage mindst 20% af købesummen.


Kunne selvfølgelig godt have været formuleret lidt mere klart i mit første indlæg, men tror godt grovfil var klar over at man kunne låne penge i bank el. lign.

12-09-2016 23:38 #22| 0
Fantomet skrev:Ja, det er muligt. Men det er ikke muligt at låne af forhandleren, da de skal modtage mindst 20% af købesummen.

Kunne selvfølgelig godt have været formuleret lidt mere klart i mit første indlæg, men tror godt grovfil var klar over at man kunne låne penge i bank el. lign.


Det er nu ikke helt sandt. Der er massere af bilforhandlere som har "ingen udbetaling" som en del af porteføljen af lån til køb af bil. Der er så bare ikke tale om et lån "i" bilen, men derimod et almindeligt forbrugslån. ;)

13-09-2016 00:00 #23| 0

Er der noget godt tilbud pt hvor man kan give en gammel bil med til udbetaling?

13-09-2016 00:54 #24| 0
Hugging Gun skrev:Er der noget godt tilbud pt hvor man kan give en gammel bil med til udbetaling?

Leder du stadig?

13-09-2016 01:46 #25| 1

Nope. Det er til nogen andre..

13-09-2016 02:05 #26| 0
Hugging Gun skrev:Er der noget godt tilbud pt hvor man kan give en gammel bil med til udbetaling?

Nej. Det er oftest meget meget dårlige tilbud. Indbytningsprisen er bare lagt oven i prisen på den nye bil, hvortil du let kommer til at betale 10-15-20k lige i forhandlerens lommer, i form af stiftelsesprovision osv.. På godt dansk: Det er dyrt at være fattig, lige i den sammenhæng.


Dertil er det en god idé at være opmærksom på, at de biler så oftest faktisk er finansieret med 0 kr i udbetaling, til en forhøjet pris, og med et inkonvertibelt lån.. Så nej nej nej.. Det er som udgangspunkt, altid en meget dårlig løsning.


Men altså, jeg synes det er fantastiske tilbud, da jeg har tjent rigtig mange penge på de her indbytnings/finansierings kampagner. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 13-09-2016 02:10
13-09-2016 06:24 #27| 0

dvs ingen af denne er et godt tilbud?

13-09-2016 07:51 #28| 0

@Grimgladgris


Jeg regner med at skulle beholde bilen 8-10 år. Den købes kontant.


Har ikke behov for en større bil, så st car eller større modeller er helt uinteresant for mig. Er egentlig mest intereseret i om der er nogle af mærkerne man skal holde sig fra, eller om de måske i virkeligheden mere eller mindre er meget ens når man rammer samme prisklasse.


Jeg er egentlig bare ved at være lidt træt af min gamle golf 4 som efter dagens standard er helt uden nogen former for udstyr og komfort. Især om vinteren er den træls med is på den indvendige side af ruderne, i regn bliver alle ruder også fuldstændigt tildugget. Desuden er den også rimeligt tørstig. Tror sgu ikke den kører mere end højest 10 km /l + den koster ca 2400 i grøn afgift om året. Jeg har en privat mekaniker der laver den så er ikke fordi jeg har voldsomme udgifter til reperationer, det er måske ca. 5 K hvert andet år når den bliver synet.


Er mest intereseret i om jeg egenligt ikke for et lille beløb ekstra om året kan få mig en moderne micro / mini bil hvor prisen holdes under 150 K og så mere eller mindre have de samme udgifter over tid som jeg har ved den gamle golf. Men til gengæld få en mere komfortabel bil. Er det realistisk ?


Jeg er lidt halvlun på den Kia Picanto atraction plus. Syntes den lyder til at ramme prisen meget godt i forhold til alt det udstyr der er med, men er stadig meget i tviv og syntes som sagt syntes det er en jungle. Men det virker også til der er nogen uenighed. Nogen syntes Kia er godt og andre det er bras osv.


Også omrking de service aftaler mange forhandlere tilbyder, er det typisk en god ide at lave sådan en aftale når bilen alligevel er helt ny ?


Så er sgu ikke nemt at blive klog på :-)

Redigeret af klondike d. 13-09-2016 07:52
13-09-2016 07:52 #29| 0
Greenline1 skrev:
Opel Corsa er simpelthen en lorte bil overall, mine forældre har en.

Er det en lorte bil fordi dine forældre har den, eller hvorfor er det en lortebil ?

13-09-2016 08:01 #30| 0

kia picanto er som sådan en fin og økonomisk bil. Har selv ejet en og var generelt glad for den. Motorvejskørsel kan dog blive irriterende i længden med ret meget motorstøj. Kører pt kia rio diesel og der har jeg ikke samme problem. Dog larmer benzin udgaven også lidt på motorvej men ville nok overveje den kontra picanto og mener rioen benzin fåes indenfor dit budget.

Men ud og prøv dem og husk Motorvejskørsel.

Har selv service aftale og eneste den ikke omfatter er dæk. Jeg ved ikke om det er +ev men det er nemt.

Redigeret af chmpen85 d. 13-09-2016 08:07
13-09-2016 08:02 #31| 0

Husk nu lige at tjekke ÅOP efter skat, før i får finansieret hos bilforhandleren kontra banken.

13-09-2016 08:04 #32| 0
MoPe skrev:Husk nu lige at tjekke ÅOP efter skat, før i får finansieret hos bilforhandleren kontra banken.

Jep forhandlerne kan ihvertfald ikke være med hos nordea. Fik fuldfinancering uden udbetaling til rente 3.95 i nordea

Redigeret af chmpen85 d. 13-09-2016 08:04
13-09-2016 08:11 #33| 0
klondike skrev:Også omrking de service aftaler mange forhandlere tilbyder, er det typisk en god ide at lave sådan en aftale når bilen alligevel er helt ny ?

Jeg fravalgte serviceaftalen da jeg ikke kunne få det til at gå op. Med Hyundai's garanti (og Kia's) dækker det alt motorfejl osv, som ikke er grundet slidtage m.m. Allerede der burde eventuelle ekstra udgifter været dækket henholdsvis 5 og 7 år. Herudover ville for mit vedkommende en eventuel aftale koste små 400 kr månedligt. Det er knap 5000 årligt, hvilket jeg synes er meget for en helt ny bil, som tilmed også har garanti på.

Min svigermorfar har selv en Kia Picanto med serviceaftale og har han nu på 5 år ikke været i nærheden af, at komme i plus ifht til serviceaftalen.

13-09-2016 08:28 #34| 0

@Qured


Ok fedt input.


Hvad regner du med at skulle betale for serice så ?

13-09-2016 08:40 #35| 0

Har selv en Aygo på tredje år, som vi efter 45.000 km. Stadigvæk er mægtig glade for! Fik anbefalet den af en mekaniker ven, som værende den bedste af mini bilerne og samtidig sindsyg økonomisk. 260kr i ejerafgift halvårlig og kører 19-20 km/l på motorvejen hvis du holder den under 120....

13-09-2016 08:45 #36| 0
klondike skrev:@Qured

Ok fedt input.

Hvad regner du med at skulle betale for serice så ?

Nu skal det med til historien, at jeg nok kommer til at køre lidt mere end hvad jeg havde regnet med, og derfor rammer serviceintervallerne hvert 8-9 måned. De første par service plejer at være overkommelige. Jeg har afsat 2500 kr til service årligt, hvilket jeg regner med kommer til at passe sådan nogenlunde de næste 4-5 år. Herefter skal jeg overveje om bilen skal fungere som bil nr 2 eller skal opgradere til en stor familiebil.

13-09-2016 09:08 #37| 0
klondike skrev:
Er det en lorte bil fordi dine forældre har den, eller hvorfor er det en lortebil ?

Nej, synes den er meget dårlig at køre i, og været på værkstedet en del gange.

13-09-2016 11:34 #38| 0

Laaaangt de fleste serviceaftaler er designet (udregnet) efter højeste timepris i landet, dvs københavnerpriser. Men, derfor kan nogen forhandlere godt være lidt mindre disciplineret og lave deres "egne" serviceaftaler med sine kunder. (En del forhandlere, som så får problemer med importøren efterfølgende, særligt i kulancespørgsmål), men det er så en anden sag, man som forbruger vel skal se stort på.


@Klondike

Nu nævner du hele tiden parametret "komfort" som afgørende for, at du vil bytte din Golf 4'er ud med en ny micro. Altså, din gamle Golf 4 er by far, mere komfortabel at køre i, end en mini. Men, hvis du indregner antallet af dage på værksted i dit komfortregnskab, så kan det da godt være, at din Golf 4 pludselig ikke helt kan være med, i forhold til en helt ny. Som mange andre skriver, så er de her små biler altså IKKE sådan videre egnet til fx motorvejskørsel, det er vel noget nær umuligt at føre en samtale med de øvrige passagerer ved blot 140 km/t, i langt de fleste af dem. I øvrigt, vil jeg mene at den nyeste Hyundai i20 og Opel Karl, er de bedste lige på dét punkt af de små, måske skarpt forfulgt af den faceliftede VW Up! med den lille turbomotor, men den er til gengæld så dyr, at den vel nærmest er uinteressant i Danmark.

13-09-2016 11:53 #39| 0

@GrimGladGris


Ja syntes nu godt nok ikke golfen er synderligt lydsvag ved motervejs kørsel, kan godt være jeg bare ikke ved hvordan de andre er.


Golfen er fra 99. og den er helt blottet for alt hvad der hedder klima anlæg, el ruder / spejle, sæde osv.. Den er som sagt slem når det regner med dug og i vinterperioden med frost tager det en krig at skrabe is af indvendigt. Den har desuden en eller anden periodisk el fejl hvor dørerne i passager side eller bagklap nogen gange ikke åbner ( Den i fører siden virker heldighvis altid ) Værksted er ikke noget den er på synderligt tit. Har som regel været aflevere til mekaniker ved syn og haft den senere samme dag eller dagen efter og jeg bare kører i hans bil indtil vi bytter tilbage.


Jeg tænker bare at den er pænt dyr i benzin og grøn afgift og at den trods alt nok ikke holder evigt ( Der er ca 1,5 år til næste syn ) , så måske kunne jeg skifte til en nyere bil og stort set have de samme udgifter over tid. Men samtidig få noget mere komfort i form af mere moderne stereo anlæg, klima, el ruder osv. Men kan sagtens være mig der vurderer helt forkert.


Måske er de der +20 km/l de fleste nye mini biler opgiver også urealistiske hvis man ligger ca. 130 på motorvejen ?

13-09-2016 11:58 #40| 0

@Klondike @Qured og andre..


Altså, pas nu på med at stirre jer blinde på et produkt (7 års garanti) fra Kia, som er ren profitoptimering.. Der er SÅ mange forbehold i den "garanti" ordning, at den vil nærmest ikke er det papir værd, de er skrevet på? Eksempelvis kører du bare 1 km over intervallerne, bortfalder garantien, fuldstændig, du SKAL møde op til de, af Kia bestemte rust-eftersyn og så fremdeles, og sidst men ikke mindst, så er deres servicepriser helt på niveau med, hvad det koster at servicere end Audi A6 eller lignende, altså helt på månen. På godt dansk, der er kun én der betaler for de 7 års garanti, og det er den enkelte kunde. I øvrigt er der også kilometerbegrænsning på den garanti (dog ikke de første 2 år).


Jeg kan spørge retorisk: Hvad skal i med en garanti, der ikke dækker sliddele og som medfører, at i skal betale for, meget dyre servicebesøg, og alligevel betale for bremser, kobling, fjederben osv osv osv..... Ordet garanti, dækker udelukkende over, at der er garanti for, at KIA tjener en masse penge i bindingsperioden!?


Nu mange nævner de her serviceaftaler, så vil jeg lige tilføje til min seneste post, at folk nok skal se dem som lidt det samme, som de "forsikringer" man kan tegne ekstra, når man køber et fjernsyn, hos en af Jesper Boysen's tidligere eller nuværende elektronik-varehuse.. De er oftest, bag alt glimmeret, designet og udbudt, af de samme aktører. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 13-09-2016 12:10
13-09-2016 12:04 #41| 1
klondike skrev:@GrimGladGris

Ja syntes nu godt nok ikke golfen er synderligt lydsvag ved motervejs kørsel, kan godt være jeg bare ikke ved hvordan de andre er.

Golfen er fra 99. og den er helt blottet for alt hvad der hedder klima anlæg, el ruder / spejle, sæde osv.. Den er som sagt slem når det regner med dug og i vinterperioden med frost tager det en krig at skrabe is af indvendigt. Den har desuden en eller anden periodisk el fejl hvor dørerne i passager side eller bagklap nogen gange ikke åbner ( Den i fører siden virker heldighvis altid ) Værksted er ikke noget den er på synderligt tit. Har som regel været aflevere til mekaniker ved syn og haft den senere samme dag eller dagen efter og jeg bare kører i hans bil indtil vi bytter tilbage.

Jeg tænker bare at den er pænt dyr i benzin og grøn afgift og at den trods alt nok ikke holder evigt ( Der er ca 1,5 år til næste syn ) , så måske kunne jeg skifte til en nyere bil og stort set have de samme udgifter over tid. Men samtidig få noget mere komfort i form af mere moderne stereo anlæg, klima, el ruder osv. Men kan sagtens være mig der vurderer helt forkert.

Måske er de der +20 km/l de fleste nye mini biler opgiver også urealistiske hvis man ligger ca. 130 på motorvejen ?

Prøv at tage en tur, i en af de små her.. Så bliver du glad for din gamle Golf 4's komfortniveau, som en skriver: Husk, at inkluder motorvejskørsel, i en eventuel prøvekørsel.. ;) Og ja, de her små motorer kører ikke meget over 10 km/l, når du blæser afsted med 130 km/t .. Det gælder i øvrigt også for fx Ford Focus, VW Golf, Opel Astra, Peugeot 308 osv, med de nye små turbomotorer. De kører heller ikke længere på literen. Du skal være ekstremt glad og let på højrefoden, hvis du skal køre bare 15 km/l i snit, med dem, trods de stiller +20 km/l i udsigt, mange af dem.. Hvis du kører meget på motorvej, kan det klart anbefales at købe mindst 1.4 eller 1.6... -Eller Mazda's nye motorer med stor slagvolumen og kompressionsforhold, de går langt på literen, også ved høj fart.. :) Periodiske fejl på døre og låse, er obligatoriske på gamle Golf'ere, Polo'er, Passat'er, Octavia'er, Felicia'er, Cordoba'er, Ibiza'er osv.. fra den generation af biler. :) I øvrigt, tror jeg egentlig ikke, at en lille 1.0'er holder dine ruder mere dugfrie end den du har nu.. Tværtimod faktisk.. :)

Redigeret af GrimGladGris d. 13-09-2016 12:16
13-09-2016 12:30 #42| 0

Ok Jeg må ud og prøve køre nogle af de forskelige og jep skal da helt sikkert ud på motorvej. Men kan sgu godt være jeg bare skal holde fast i Golfen måske især til næste syn. Det er nemt at blive forblindet af alle de reklamer for de små biler med alt deres ustyr :-)


Mange tak for rådene :-)

13-09-2016 14:28 #43| 0

Jeg siger også tak til @GrimGladGris og andre for den store hjælp! Jeg skal ud og finde en stationcar eller noget leasing.



13-09-2016 15:21 #44| 0

Er der nogen af de annoncer der er et godt tilbud? og findes der et lignende tilbud til Toyota Aygo?

13-09-2016 15:53 #45| 0

Vi leasede en 308 ultimo juni 2016, har lige været på værksted og fået renset partikelfilter.


Er det normalt

13-09-2016 17:02 #46| 0
Mejefe skrev:Vi leasede en 308 ultimo juni 2016, har lige været på værksted og fået renset partikelfilter.

Er det normalt

Ja, hvis du ikke har et kørselsbehov til en dieselbil, så vil det ske jævnligt. I øvrigt er det noget du let kan gøre selv.. -Og ikke mindst forebygge.

13-09-2016 18:29 #47| 0
GrimGladGris skrev: Prøv at tage en tur, i en af de små her.. Så bliver du glad for din gamle Golf 4's komfortniveau, som en skriver: Husk, at inkluder motorvejskørsel, i en eventuel prøvekørsel.. ;) Og ja, de her små motorer kører ikke meget over 10 km/l, når du blæser afsted med 130 km/t .. Det gælder i øvrigt også for fx Ford Focus, VW Golf, Opel Astra, Peugeot 308 osv, med de nye små turbomotorer. De kører heller ikke længere på literen. Du skal være ekstremt glad og let på højrefoden, hvis du skal køre bare 15 km/l i snit, med dem, trods de stiller +20 km/l i udsigt, mange af dem.. Hvis du kører meget på motorvej, kan det klart anbefales at købe mindst 1.4 eller 1.6... -Eller Mazda's nye motorer med stor slagvolumen og kompressionsforhold, de går langt på literen, også ved høj fart.. :) Periodiske fejl på døre og låse, er obligatoriske på gamle Golf'ere, Polo'er, Passat'er, Octavia'er, Felicia'er, Cordoba'er, Ibiza'er osv.. fra den generation af biler. :) I øvrigt, tror jeg egentlig ikke, at en lille 1.0'er holder dine ruder mere dugfrie end den du har nu.. Tværtimod faktisk.. :)

Vores 2012 Aygo 1,0 ligger omkring 18 km/L på motorvej, kører 120km om dagen - omkring 26 km/l på landevej, komfort er der dog intet af, den larmer meget på motorvej, og den tildugger hvis den bare så meget som ser en regndråbe. O) Der er dog langt ned til de 10 km/l på motorvej



Vores 307 Peugeot 2,0 SW går fra 15 på landevej ned til 10 på motorvej - men satme lige før det er pengene værd i benzin for at slippe for aygoen

Redigeret af Live d. 13-09-2016 18:31
13-09-2016 18:38 #48| 0

Nogen der har erfaringer med Peugeot 108?

13-09-2016 18:55 #49| 0

Du kan bare læse Aygo-beretningen. De er stort set ens rent teknisk - eneste forskel er udstyr og detaljer i udseendet.

13-09-2016 20:21 #50| 0
ipm_1957 skrev:Du kan bare læse Aygo-beretningen. De er stort set ens rent teknisk - eneste forskel er udstyr og detaljer i udseendet.

Korrekt. Bortset fra, at der er 1 års længere garanti på en Aygo.. Og, at Pug 108 & Citröen C1 også forefindes med den noget stærkere 1.2 liters benzinmotor. :)

13-09-2016 20:24 #51| 0
Live skrev: Vores 2012 Aygo 1,0 ligger omkring 18 km/L på motorvej, kører 120km om dagen - omkring 26 km/l på landevej, komfort er der dog intet af, den larmer meget på motorvej, og den tildugger hvis den bare så meget som ser en regndråbe. O) Der er dog langt ned til de 10 km/l på motorvej


Vores 307 Peugeot 2,0 SW går fra 15 på landevej ned til 10 på motorvej - men satme lige før det er pengene værd i benzin for at slippe for aygoen

Det er nok meget rigtigt, men men.. Jeg udtalte mig generelt, og ikke specifikt om enkelte modeller. Ved også, at en Opel Karl går stort set lige langt på literen, uanset om det så er bykørsel eller landevejskørsel.. 18,5 km/l ved bykørsel er ikke umuligt at opnå. Dog, falder den som alle andre små biler med små motorer, voldsomt når den runder de 130 i timen..


http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/773-Aygo.html?fueltype=2&constyear_s=2012&power_s=65&powerunit=2


Og ja til det med duggede ruder... Det er et generelt problem, i motorsvage biler.. Faktisk endnu mere udtalt i dieselbiler. Det skyldes grundlæggende at motorerne simpelthen ikke producerer varme nok.. :)

Redigeret af GrimGladGris d. 13-09-2016 20:26
13-09-2016 22:49 #52| 1

Har netop shippet en Hyundai i10 fordi du får klart mest for pengene. Kører ligesom dig ikke vildt meget. Anyways var hele junglen igennem af minibiler og kom hele tiden tilbage til i10eren - den har meget mere udstyr end de andre i klassen. Super tilfreds med mit køb af bil - de gamle har os lige fået en da jeg købte min.

24-09-2016 22:38 #53| 0

Jeg har nu fået det kogt ned til 2 biler:


1. Hyundai i30 st car 1.6L, 135HK

2. Opel Astra st. car. 1.4L Turbo 140HK


Begge biler jeg har set på er "Demo" biler der har kørt 10.000km og de koster ca. 200k for Huyndai og 215k for Astra og det er 2015 årgang begge biler. Der er lidt mere udstyr i Hyundaien.. Hvad skal jeg vælge? Alt hjælp er værdsat :)


@GrimGladGris :-)

24-09-2016 23:36 #54| 0

Vent lidt, og køb så den nye Kia Rio som kommer med den nye benzinmotor. Spået til at blive en af de bedste køb i 2017


http://nellemann.dk/nyheder/429-ny-kia-rio-2017

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar