Elbil <300k

#1| 2

Min gamle diesel hakker skal udskiftes. De 2000.- jeg bruger på diesel og 600.- mdr på ejerafgift føler jeg kunne bruges på noget bedre. Så jeg kigger nu efter elbil. Er først lige begyndt at kigge men MG4 Electric Luxury og Peugeot e-208 er nogle af dem jeg kigger på lige nu. 

 

skal gerne være over 400km per opladning. Der skal være varmepumpe. Er der andet som vil være rart at have ? 

jeg er pt i tvivl om jeg skal købe eller lease. Kommer lidt an på hvad jeg kan få for min anden bil. På Bilbasen står lignende til alt mellem 20 og 50k. 

skal prøvekøre de 2 ovenstående senere på ugen. Hvilke andre skal jeg få kigget nærmere på. ☺️

 

pft.

03-06-2024 14:35 #2| 0
cains skrev:

Min gamle diesel hakker skal udskiftes. De 2000.- jeg bruger på diesel og 600.- mdr på ejerafgift føler jeg kunne bruges på noget bedre. Så jeg kigger nu efter elbil. Er først lige begyndt at kigge men MG4 Electric Luxury og Peugeot e-208 er nogle af dem jeg kigger på lige nu. 

 

skal gerne være over 400km per opladning. Der skal være varmepumpe. Er der andet som vil være rart at have ? 

jeg er pt i tvivl om jeg skal købe eller lease. Kommer lidt an på hvad jeg kan få for min anden bil. På Bilbasen står lignende til alt mellem 20 og 50k. 

skal prøvekøre de 2 ovenstående senere på ugen. Hvilke andre skal jeg få kigget nærmere på. ☺️

 

pft.

 

 jeg tror det bliver svært at finde en bil i den prisklasse som vil kunne køre det antal km pr opladning, specielt hvis det er den reelle distance og ikke bare varm snak fra sælgeren :)

 

når det så er sagt så forstår jeg fuldt ud dit valg om elbil, jeg var selv meget skeptisk, den er dog gjort noget så eftertrykkelig til skamme.

 

hvis jeg var dig ville jeg ofre det mere og få en "ordentlig" bil, det tror jeg du vil blive glad for i længden.

 

 

03-06-2024 14:50 #3| 0
OP
UKgrinder skrev:

 

hvis jeg var dig ville jeg ofre det mere og få en "ordentlig" bil, det tror jeg du vil blive glad for i længden.

 

 

 Jeg overvejede også om der skulle stå 350k i overskriften da jeg godt er klar over det bliver svært med de ønsker. 

 

03-06-2024 15:45 #4| 1

Tesla model3 kan lige klares for det budget (nypris for entry model-3 er 300.000 PT). Kæmpe meget bil for pengene, og ingen konkurrenter der kan matche i dét segment

 

Evt en stort set ny longrange-model hvor du lige får "kantstensrabattern" med:

Brugt Tesla Model 3 Long Range AWD 4d - Bilbasen

Redigeret af Mads Møller d. 03-06-2024 15:59
03-06-2024 16:08 #5| 1

Jeg har lige købt en Renault Megane Etech. 

 

https://www.renault.dk/biler/elbiler/megane-e-tech-electric

 

Jeg købte en brugt der havde kørt 10.000 km. Jeg fik den til 280.000 kr. 

 

Mega lækker bil og kører rigtig godt og næsten de 400 km. du gerne vil have. Men oplevede det samme at hvis man gerne vil under 300.000 kr. så skal man kigge på en brugt der har kørt 10-20000 km. men så kan det også fint lade sig gøre og tænker ikke de første 10.000 km. gør så meget. 

 

Der var også mange ID4 som lå i samme prisleje hvis de lige havde kørt 10-20000 km. en forhandler sagde at der var kommet mange ID4 fra tyskland med meget ekstra udstyr og lign. som havde kørt 10.-20.000 km.  

 

Køb er klart at foretrække er min holdning mange banker har billige billån til elbiler uden oprettelses gebyr og til 3,5 % i rente. Leasing gav ikke mening i forhold til det. 

 

Med et sådan lån kommer til at spare en del hver måned er virkelig overrasket over hvor bil den er i elkomkostninger hver måned. 

04-06-2024 09:08 #6| 0
OP
Mads Møller skrev:

Tesla model3 kan lige klares for det budget (nypris for entry model-3 er 300.000 PT). Kæmpe meget bil for pengene, og ingen konkurrenter der kan matche i dét segment

 

Evt en stort set ny longrange-model hvor du lige får "kantstensrabattern" med:

Brugt Tesla Model 3 Long Range AWD 4d - Bilbasen

 

 Havde slet ikke tænkt brugt bil tbh. Men kan se at der måske ikke er helt dumt når det er de 10-15k km de har kørt. Så de jo stadig nye. Cupra kommer pludselig også ned i min søgte prisklasse på den måde. 



04-06-2024 09:09 #7| 0
OP
flyveren skrev:

Jeg har lige købt en Renault Megane Etech. 

 

https://www.renault.dk/biler/elbiler/megane-e-tech-electric

 

Jeg købte en brugt der havde kørt 10.000 km. Jeg fik den til 280.000 kr. 

 

Mega lækker bil og kører rigtig godt og næsten de 400 km. du gerne vil have. Men oplevede det samme at hvis man gerne vil under 300.000 kr. så skal man kigge på en brugt der har kørt 10-20000 km. men så kan det også fint lade sig gøre og tænker ikke de første 10.000 km. gør så meget. 

 

Der var også mange ID4 som lå i samme prisleje hvis de lige havde kørt 10-20000 km. en forhandler sagde at der var kommet mange ID4 fra tyskland med meget ekstra udstyr og lign. som havde kørt 10.-20.000 km.  

 

Køb er klart at foretrække er min holdning mange banker har billige billån til elbiler uden oprettelses gebyr og til 3,5 % i rente. Leasing gav ikke mening i forhold til det. 

 

Med et sådan lån kommer til at spare en del hver måned er virkelig overrasket over hvor bil den er i elkomkostninger hver måned. 

 

 Godt tip. Den får jeg lige kigget nærmere på også. ☺️. Og brugt marked generelt 

04-06-2024 10:27 #8| 2

Efter Teslas seneste prisfald forleden, vil jeg klart købe den nye Model 3 SR, der med 18" fælge har en estimeret rækkevidde på 554 km. Koster 299.000 fra ny. Kan vitterligt ikke slås. Ville jeg klart vælge istedet for en LR udgave af den gamle Model 3, der linkes til foroven, som endda står til en højere pris kan jeg se.

 

https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#overview

04-06-2024 11:25 #9| 0
cje1234 skrev:

Efter Teslas seneste prisfald forleden, vil jeg klart købe den nye Model 3 SR, der med 18" fælge har en estimeret rækkevidde på 554 km. Koster 299.000 fra ny. Kan vitterligt ikke slås. Ville jeg klart vælge istedet for en LR udgave af den gamle Model 3, der linkes til foroven, som endda står til en højere pris kan jeg se.

 

https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#overview

 Enig. Man skal lige være OBS på at brugtmarkedet på Tesla lige skal finde et nyt leje, så hvis priserne ikke er justeret endnu ift prisnedsættelser så skal man lige trække 10% mere af. Eller kigge på nyt naturligvis :-)


Model 3 SR står jo til en skarp pris fra ny nu! 

… i øvrigt det samme med konkurrenterne i segmentet. Tesla har endnu engang åbnet op for priskrigen, så de bliver også nød til at kigge på deres priser (og justere brugtmarkedet)

Redigeret af Mads Møller d. 04-06-2024 11:29
04-06-2024 12:12 #10| 0
cje1234 skrev:

Efter Teslas seneste prisfald forleden, vil jeg klart købe den nye Model 3 SR, der med 18" fælge har en estimeret rækkevidde på 554 km. Koster 299.000 fra ny. Kan vitterligt ikke slås. Ville jeg klart vælge istedet for en LR udgave af den gamle Model 3, der linkes til foroven, som endda står til en højere pris kan jeg se.

 

https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#overview




De 554 km er WLTP, så det kan du ikke regne med. Realistisk er rækkevidden 450 sommer og 300-350 vinter. Det afhænger meget af vejret og kørestil.
Redigeret af huckleb d. 04-06-2024 12:14
04-06-2024 13:12 #11| 0
huckleb skrev:

De 554 km er WLTP, så det kan du ikke regne med. Realistisk er rækkevidden 450 sommer og 300-350 vinter. Det afhænger meget af vejret og kørestil.

 

Yes yes, det er nu efterhånden ret standard at omtale rækkevidde i WLTP, men underforstået at den reelle rækkevidde er 15-20% lavere, og endnu mindre om vinteren.

04-06-2024 16:59 #12| 0

Har ikke lige læst alle svarene, men vi har købt os en Hyundai Kona. 460km på fuld opladning. Kører fremragende. Vi købte den 2 år gammel for omkring 200k.

04-06-2024 18:18 #13| 2

Hvorfor 400 km rækkevidde?
Tror mange overvurderer hvor tit de kører langt. Og hurtiglader går altså hurtigt!
Imo ikke værd at give +100k ekstra for at undgå hurtigladning et par gange om måneden.

04-06-2024 18:22 #14| 0
coolkjaer skrev:

Hvorfor 400 km rækkevidde?
Tror mange overvurderer hvor tit de kører langt. Og hurtiglader går altså hurtigt!
Imo ikke værd at give +100k ekstra for at undgå hurtigladning et par gange om måneden.

 

 Rækkevidde er så vejrbestemt. Er tur sydover i en Skoda Enyaq. I 20 grader og sol med 120-130 km/t på den tyske Autobahn kan vi nok med en 77kwh kører 250-300km på 80% opladning. 

I kraftigt regn og 13 grader med 100-110 km/t lå vi på 200 km ved en start på 80%. 

Nå det så er sagt, så er det efterhånden virkelig nemt. Har kostet os 1000kr i el at køre til Sydfrankrig. 

Personligt ville jeg altid gå efter en long range model. Både for bedre videresalg, men også fordi der vil være et forventet nedgang i batteriets kapacitet over tid. Større batteri = mere at give af. 

04-06-2024 19:27 #15| 0
OP

Grunden til de 400 var mest pga de test jeg har læst. At i godt vejr er det nok nærmere 320km. Og i dårligt vejr 250. Jeg gider ikke de små biler hvor en tur på 70km motorvej hver vej kræver en opladning eller kræver en opladning i det samme jeg kommer hjem. Så det var grunden til de 400km. Lidt sat på spidsen men var for at undgå de små city biler i denne diskussion ☺️

04-06-2024 19:57 #16| 1
coolkjaer skrev:

Hvorfor 400 km rækkevidde?

Tror mange overvurderer hvor tit de kører langt. Og hurtiglader går altså hurtigt!

Imo ikke værd at give +100k ekstra for at undgå hurtigladning et par gange om måneden.




Meget enig. Vi har købt en Enyaq 50, som kan køre ca. 325 på en fuld opladning i godt vejr, og vi har ikke haft problemer. Kører man langt, så er den bare ind og spise is i 20 min, så er man tæt på 80% igen. Hvis man kører sydpå går det dog ikke.

Men jeg tror, at mange kunne spare 100k+, fordi de overvurderer, hvor meget rækkevidde, de har brug for.
04-06-2024 20:10 #17| 1
cains skrev:

 Jeg overvejede også om der skulle stå 350k i overskriften da jeg godt er klar over det bliver svært med de ønsker. 


 




Har selv leaset MG4 luxury. Fed bil for pengene må man bare sige og den er faldet voldsomt i pris derudover får du 7 års garanti med i prisen det er der ingen andre der matcher. Batteriet jeg kører ca 15000 om året og kører meget blandet så har en ret god ide om hvad den kan klare. Alle elbiler har problemer når vi rammer minusgrader og der ryger ca. 40-50% af distancen afhængig af hvor glad man er for varmen i bilen. Men jeg kører ellers mellem 400-500 km på en fuld ladning. Idag hvis jeg skulle bruge 300k på en bil havde jeg snappet en Tesla Y standard range til lige under 300 k. Ingen biler kan matche et prisniveau og samme klasse bil. Skoda Enyaq er populær, men synes den er en spids for dyr ift batteriet. En nævner batterislid, og det skal du ikke bekymre dig om medmindre du lynlader hele tiden. Vi har en gammel elbil (bil nr 2) med et gammelt batteri som stadig har 100% kapacitet. Eneste minus ved Tesla er de failed ofte syn efter 3 år og de klart de dyreste at forsikre.
Redigeret af Kongs d. 04-06-2024 20:22
04-06-2024 21:14 #18| 0
OP

Jeg er også bange for jeg overtænker det fordi det er første el bil. Kommer ikke til at køre sydpå på ferie 1 gang om året i snit. Så skal ikke planlægge ud fra det. Kommer kun til at køre midt/øst jylland med en enkelt tur eller 2 til sjælland om året. Ved bare at de små 35kwh batterier til 200km kommer til at være et problem. 

 

04-06-2024 22:51 #19| 1
Megl skrev:

Kører man langt, så er den bare ind og spise is i 20 min, så er man tæt på 80% igen.

 

Min familie kan godt nå at spise meget is på 20 minutter og så ryger noget af økonomien ved en el-bil :-)

 

04-06-2024 23:45 #20| 1

Jeg hopper lige med ind i debatten her, da jeg står lidt i samme situation som OP. Og så ikke helt alligevel. Jeg kører i min gamle Octavia DSG diesel-hakker i hverdagen på mit job og modtager kørepenge efter statens takster. Jeg kører ca. 40.000 km. pr. år erhvervsmæssigt. 


Trods km tælleren siger over 430.000 km. kører bilen fortsat fremragende. Med så mange km. på tælleren har bilen selvsagt ikke den store værdi hvis den skulle sælges og den er alt for god til at køre til skrothandleren. Så derfor har jeg valgt at fortsætte med at køre i den men selvom jeg faktisk er og har været rigtig glad for bilen, så er jeg så småt også begyndt at rette øjnene mod en el-bil.  


Som OP skriver, så tænker jeg også at de udgifter jeg har til diesel (ca. 3k pr måned) og afgifter (ca. 400 pr måned) må kunne bruges på noget nyere og bedre. 

Langt de fleste dage kører jeg ca. 200 km. - men en sjælden gang i mellem vil der være dage hvor jeg kører knap 300 km.  

Som kørende sælger har jeg ofte diverse "skrammel" med i bilen til brug ude ved mine kunder. Så jeg har behov for en el-bil der størrelsesmæssigt minder om en Skoda Octavia, Ford Mondeo eller Mercedes C klasse stationcar. Alternativt en el-bil, der er superfleksibelt indrettet - eksempelvis hvor bagsæderne kan lægges helt fladt ned, så man får et helt fladt "gulv" i bagagerummet. 

Jeg har egentlig været af den holdning, at el-bil ikke er noget for mig i et par år endnu men jeg kan godt mærke den holdning er ved at ændre sig.

Så nu kan jeg passende starte her på PN med at få nogle gode input til, hvad jeg bør gå efter. Hvad kunne være en optimal løsning set i lyset af, at jeg kører 40.000 km. pr. år og op til 300 km. pr dag? 

Hvilken lade-løsning skal jeg gå efter? - er det "bare" en Clever løsning med fri opladning til 799,- pr måned? - eller findes der noget endnu nemmere/smartere? 

Undskyld OP, det var ikke for at hijacke din tråd - men din situation minder langt hen ad vejen om min, så jeg håber det er ok jeg hopper ind her :)

05-06-2024 02:02 #21| 2

El biler er vel ligesom compuuuutere, alt for dyrt i starten, og dårlig udviklet osv. Giver det lige 5 år mere.. Kald mig bare en nærrig jyde 

05-06-2024 08:18 #22| 0
Muhsen skrev:

Jeg hopper lige med ind i debatten her, da jeg står lidt i samme situation som OP. Og så ikke helt alligevel. Jeg kører i min gamle Octavia DSG diesel-hakker i hverdagen på mit job og modtager kørepenge efter statens takster. Jeg kører ca. 40.000 km. pr. år erhvervsmæssigt. 

 

Trods km tælleren siger over 430.000 km. kører bilen fortsat fremragende. Med så mange km. på tælleren har bilen selvsagt ikke den store værdi hvis den skulle sælges og den er alt for god til at køre til skrothandleren. Så derfor har jeg valgt at fortsætte med at køre i den men selvom jeg faktisk er og har været rigtig glad for bilen, så er jeg så småt også begyndt at rette øjnene mod en el-bil.  

 

Som OP skriver, så tænker jeg også at de udgifter jeg har til diesel (ca. 3k pr måned) og afgifter (ca. 400 pr måned) må kunne bruges på noget nyere og bedre. 

Langt de fleste dage kører jeg ca. 200 km. - men en sjælden gang i mellem vil der være dage hvor jeg kører knap 300 km.  

Som kørende sælger har jeg ofte diverse "skrammel" med i bilen til brug ude ved mine kunder. Så jeg har behov for en el-bil der størrelsesmæssigt minder om en Skoda Octavia, Ford Mondeo eller Mercedes C klasse stationcar. Alternativt en el-bil, der er superfleksibelt indrettet - eksempelvis hvor bagsæderne kan lægges helt fladt ned, så man får et helt fladt "gulv" i bagagerummet. 

Jeg har egentlig været af den holdning, at el-bil ikke er noget for mig i et par år endnu men jeg kan godt mærke den holdning er ved at ændre sig.

Så nu kan jeg passende starte her på PN med at få nogle gode input til, hvad jeg bør gå efter. Hvad kunne være en optimal løsning set i lyset af, at jeg kører 40.000 km. pr. år og op til 300 km. pr dag? 

Hvilken lade-løsning skal jeg gå efter? - er det "bare" en Clever løsning med fri opladning til 799,- pr måned? - eller findes der noget endnu nemmere/smartere? 

Undskyld OP, det var ikke for at hijacke din tråd - men din situation minder langt hen ad vejen om min, så jeg håber det er ok jeg hopper ind her :)

 

 Jeg kører firmabil og skulle skifte for et år siden, hvor jeg den gang havde en Passat, og da jeg har fået mit første barn i januar, var pladsen selvsagt vigtig. 

Som firmabil, havde jeg naturligvis ikke frit valg på alle hylder - men skulle placere mig i prisklassen Skoda Enyaq, ID4/5, Tesla Model Y osv. 

 

Jeg kiggede på alle modeller, og satte priseksempler op og kom hele tiden frem til, at skal jeg have alt det som en Model Y har, så koster de andre modeller mere. Så jeg valgte en Model Y LR.  


Jeg har ca. 75 km til arbejde med 70 af dem på motorvejen (50/50 mellem 130 og 110 km/t). 

Jeg kører som jeg ville køre i min Passat, og lægger derfor ikke med 100 km/t på en motorvej hvor jeg må kører 130 eller lægger bag en lastbil for at spare strøm. 


Med det vejr vi har pt og til ca. september bruger jeg ca. 20 % på sådan en tur. I vinterperioden omkring de 30%. 

Vi har familie omkring Aarhus og København, og kører derfor meget privat også - hvor den også gør jobbet. 

 

Vi kan sætte barnevognen (en af de store af slagsen) ind med hjul på stellet og kassen oven på, og stadig have lidt plads yderligere i bagagerummet. Derudover er pladsen under det store bagagerum fantastisk, hvor du snildt kan få plads til 2 sportstasker, og rummet ude foran bilen hvor man har plads til alt det beskidte (kabler, sprinklervæske osv.). 


Skal der side folk på bagsædet, kommer de med garanti også til at side komfortabelt, med massere af benplads og en bund i bilen der er flad og som gør, at du ikke sidder med knæerne oppe under hagen. 


Jeg har fra 1 maj sidste år og til nu kørt ca. 80.000 km og har endnu ikke fortrudt, heller ikke selvom at jeg ikke har ladestander derhjemme og derfor enten skal lade på arbejdet eller ud og finde ladestander i byen/området vi bor i. 


Som sælger forestiller jeg mig også at det er rart og kunne komme hurtigt videre, og med forvarmning af batteriet, så får du hurtigt strøm på ved de store ladestandere på 150-300kw. 


Jeg har været på ferie i Norge og 3 gange i Tyskland med den, uden at føle mig “besværet”. 


Som abonnement har jeg gennem firmaet Clever og det fungerer upåklageligt. Jeg lytter mig også til, at lader man på de retter tidspunkter derhjemme, vil man efter refusionen have en ganske udemærket løsning - men det er sikkert det samme ved andre mærker også. 

Clever er dog en dansk ting, hvorfor jeg naturligvis bruger Tesla (bare med opsat kreditkort i appen) når jeg kører syd eller nord på. 

 




Redigeret af ktothep d. 05-06-2024 08:20
05-06-2024 08:36 #23| 0
OP
Muhsen skrev:


 Selvfølgelig ok ☺️

 

xpeng har jeg hørt rigtig meget godt om. G9 måske når det skulle være en stor bil. Info center skulle være lige efter Tesla's. 

06-06-2024 08:39 #24| 0

Synes da klart at du skal ud at prøve noget forskelligt og sammenligne. Personligt ville jeg have kraftige forbehold med at investere i en kinesisk bil med tanke på fremtidige restriktioner imod kina, reservedele, software kompabilitet (apple carplay?) osv.

 

Vil stadig slå et slag for Tesla model-3, da du får absolut mest bil for pengene i nuværende marked.

Redigeret af Mads Møller d. 06-06-2024 08:40
10-06-2024 13:05 #25| 2
OP

Opdatering.. 

fik prøvekørt lidt biler. MG4, Peugeot e-208 og Cupra Born. 

MG4 bruger jeg ikke mere energi på. Havde en dårlig oplevelse med sælgerne og en prøvetur i en forkert model, samt bilen rystede som om dækkene var firkantede. 

 

E-208. Rigtig fin bil. Kører meget godt og den bil jeg pt holder mest øje med. Ulempen er at det er en 2022 model. Prisen er 230k fra ny, men 2024 modellen kommer senere på året eller start næste år. Så helt ny er den ikke. En brugt der har kørt under 10.000km kan fåes til 200k. Det synes jeg dog stadig er til den høje side. 

 

Cupra Born. Den bedste af de 3. Lidt med indretningen og knapper på rattet man skal vænne sig til. Men kørte klart bedst. Ny pris over 300k. Brugt 250k for en der er et år gammel. Jeg synes det gør at man er nødt til at kigge Tesla vejen istedet når man bevæger sig i det pris niveau. Pt er det dog ikke en option for mig at smide 300k. 

 

så jeg er ikke blevet meget klogere. Havde jeg haft lidt mønt på bogen var det nemt. Men lige nu ved jeg sku ikke hvad jeg skal. 🤔.   Jagten fortsætter. 

10-06-2024 13:06 #26| 0
cains skrev:

Opdatering.. 

fik prøvekørt lidt biler. MG4, Peugeot e-208 og Cupra Born. 

MG4 bruger jeg ikke mere energi på. Havde en dårlig oplevelse med sælgerne og en prøvetur i en forkert model, samt bilen rystede som om dækkene var firkantede. 

 

E-208. Rigtig fin bil. Kører meget godt og den bil jeg pt holder mest øje med. Ulempen er at det er en 2022 model. Prisen er 230k fra ny, men 2024 modellen kommer senere på året eller start næste år. Så helt ny er den ikke. En brugt der har kørt under 10.000km kan fåes til 200k. Det synes jeg dog stadig er til den høje side. 

 

Cupra Born. Den bedste af de 3. Lidt med indretningen og knapper på rattet man skal vænne sig til. Men kørte klart bedst. Ny pris over 300k. Brugt 250k for en der er et år gammel. Jeg synes det gør at man er nødt til at kigge Tesla vejen istedet når man bevæger sig i det pris niveau. Pt er det dog ikke en option for mig at smide 300k. 

 

så jeg er ikke blevet meget klogere. Havde jeg haft lidt mønt på bogen var det nemt. Men lige nu ved jeg sku ikke hvad jeg skal.

 

 Og du har ikke overvejet leasing sådan som el-bils markedet hopper op og ned? 

Vi har flere venner/bekendte som har fået smidt Polestar 2 (den ældre udgave) i hovedet billigt ifht månedlig leasing. 

10-06-2024 14:14 #27| 0
cains skrev:

Opdatering.. 

fik prøvekørt lidt biler. MG4, Peugeot e-208 og Cupra Born. 

MG4 bruger jeg ikke mere energi på. Havde en dårlig oplevelse med sælgerne og en prøvetur i en forkert model, samt bilen rystede som om dækkene var firkantede. 

 

E-208. Rigtig fin bil. Kører meget godt og den bil jeg pt holder mest øje med. Ulempen er at det er en 2022 model. Prisen er 230k fra ny, men 2024 modellen kommer senere på året eller start næste år. Så helt ny er den ikke. En brugt der har kørt under 10.000km kan fåes til 200k. Det synes jeg dog stadig er til den høje side. 

 

Cupra Born. Den bedste af de 3. Lidt med indretningen og knapper på rattet man skal vænne sig til. Men kørte klart bedst. Ny pris over 300k. Brugt 250k for en der er et år gammel. Jeg synes det gør at man er nødt til at kigge Tesla vejen istedet når man bevæger sig i det pris niveau. Pt er det dog ikke en option for mig at smide 300k. 

 

så jeg er ikke blevet meget klogere. Havde jeg haft lidt mønt på bogen var det nemt. Men lige nu ved jeg sku ikke hvad jeg skal.

 

 Tesla Model 3 SR+ (2021 model eller nyere - dem der startede med at have varmepumpe) starter ved 221.000 på DBA. Kan måske forhandles ned derfra.

Det er selvfølgelig i SR+, som nok ikke kan nå de 400 km.

Jeg havde selv en som jeg solgte sidste år, hvor den sagde 407km på fuld opladning. Men rækkevidden var selvfølgelig under dét.

10-06-2024 15:20 #28| 0
cains skrev:

Opdatering.. 

fik prøvekørt lidt biler. MG4, Peugeot e-208 og Cupra Born. 

MG4 bruger jeg ikke mere energi på. Havde en dårlig oplevelse med sælgerne og en prøvetur i en forkert model, samt bilen rystede som om dækkene var firkantede. 

 

E-208. Rigtig fin bil. Kører meget godt og den bil jeg pt holder mest øje med. Ulempen er at det er en 2022 model. Prisen er 230k fra ny, men 2024 modellen kommer senere på året eller start næste år. Så helt ny er den ikke. En brugt der har kørt under 10.000km kan fåes til 200k. Det synes jeg dog stadig er til den høje side. 

 

Cupra Born. Den bedste af de 3. Lidt med indretningen og knapper på rattet man skal vænne sig til. Men kørte klart bedst. Ny pris over 300k. Brugt 250k for en der er et år gammel. Jeg synes det gør at man er nødt til at kigge Tesla vejen istedet når man bevæger sig i det pris niveau. Pt er det dog ikke en option for mig at smide 300k. 

 

så jeg er ikke blevet meget klogere. Havde jeg haft lidt mønt på bogen var det nemt. Men lige nu ved jeg sku ikke hvad jeg skal.

 

 For at kunne sammenligne så forsøg at få en aftale med en forhandler om at prøvekøre en (nyere) brugt Tesla model 3 (som Torsten skriver kan du finde dem ned omkring 220.000-250.000)

 

- Jeg tænker at du vil føle at du får mere bil for 230.000kr lettere afskrevet model-3, end en ny E-208 der vil koste det samme :-)

Redigeret af Mads Møller d. 10-06-2024 15:24
10-06-2024 19:10 #29| 0
OP
Qured skrev:

 

 Og du har ikke overvejet leasing sådan som el-bils markedet hopper op og ned? 

Vi har flere venner/bekendte som har fået smidt Polestar 2 (den ældre udgave) i hovedet billigt ifht månedlig leasing. 

 

 Synes det leasing jeg finder er 10k minimum og 3500.- i leasing. Men kan godt ske der skal regnes på det igen ☺️. For ja markedet er uroligt 🫣

10-06-2024 19:12 #30| 0
OP
Torstens skrev:

 

 Tesla Model 3 SR+ (2021 model eller nyere - dem der startede med at have varmepumpe) starter ved 221.000 på DBA. Kan måske forhandles ned derfra.

Det er selvfølgelig i SR+, som nok ikke kan nå de 400 km.

Jeg havde selv en som jeg solgte sidste år, hvor den sagde 407km på fuld opladning. Men rækkevidden var selvfølgelig under dét.

 

 Takker. Får jeg lige kigget nærmere på. Fandt en model 3 på Bilbasen til 250k der havde kørt 20.000. vil helst ikke have de har kørt meget længere. Og 2022 er nok også helst for ikke at miste for meget af garantien. Men lige under 400 på en opladning er også ganske fint ☺️

10-06-2024 19:13 #31| 0
OP
Mads Møller skrev:

 

 For at kunne sammenligne så forsøg at få en aftale med en forhandler om at prøvekøre en (nyere) brugt Tesla model 3 (som Torsten skriver kan du finde dem ned omkring 220.000-250.000)

 

- Jeg tænker at du vil føle at du får mere bil for 230.000kr lettere afskrevet model-3, end en ny E-208 der vil koste det samme :-)

 

 Takker. Og jeg tror du har helt ret. ☺️. Har faktisk kun været passager i en Tesla indtil videre. Så prøvetur må lige arrangeres. ☺️

10-06-2024 19:36 #32| 0
cains skrev:

 

 Takker. Får jeg lige kigget nærmere på. Fandt en model 3 på Bilbasen til 250k der havde kørt 20.000. vil helst ikke have de har kørt meget længere. Og 2022 er nok også helst for ikke at miste for meget af garantien. Men lige under 400 på en opladning er også ganske fint ☺️

 

 Det var så lidt. Jeg tror i øvrigt der er meget at forhandle om. Især hvis de står ved private. 

Jeg solgte min igennem en forhandler, netop fordi jeg kunne se, at der ikke var mange bud på min - jeg havde den antagelse, at de gerne vil have forhandler garantien med, selvom der stadig er fabriksgaranti.

 

Så du kan jo være fræk og lave hvad nogle ville kalde skambud hvis du vil købe afen privat. Min stod til en af de laveste priser for en 2021 model og der var kun 1 bud, som var meget lavt, og så skrev forhandleren til mig, og vi lavede en aftale om at jeg betalte 10.000 (eller også var det 15.000 - det kan jeg faktisk ikke huske) til dem for at sælge bilen.

 

Så måske kan du forhandle prisen 15-20.000 ned ved en privat.

 

Husk i øvrigt på, at 2022 modellerne sandsynligvis kan køre lidt længere, end 2021, men mangler parkeringssensorer og accelererer ca. 0,5 sek langsommere fra 0-100, end 2021 modellerne. Til gengæld er der varme i rat og bagsæder uden at du skal købe det i appen med 2022 modellerne.

Redigeret af Torstens d. 10-06-2024 19:39
10-06-2024 20:17 #33| 0
OP
Torstens skrev:

 

 Det var så lidt. Jeg tror i øvrigt der er meget at forhandle om. Især hvis de står ved private. 

Jeg solgte min igennem en forhandler, netop fordi jeg kunne se, at der ikke var mange bud på min - jeg havde den antagelse, at de gerne vil have forhandler garantien med, selvom der stadig er fabriksgaranti.

 

Så du kan jo være fræk og lave hvad nogle ville kalde skambud hvis du vil købe afen privat. Min stod til en af de laveste priser for en 2021 model og der var kun 1 bud, som var meget lavt, og så skrev forhandleren til mig, og vi lavede en aftale om at jeg betalte 10.000 (eller også var det 15.000 - det kan jeg faktisk ikke huske) til dem for at sælge bilen.

 

Så måske kan du forhandle prisen 15-20.000 ned ved en privat.

 

Husk i øvrigt på, at 2022 modellerne sandsynligvis kan køre lidt længere, end 2021, men mangler parkeringssensorer og accelererer ca. 0,5 sek langsommere fra 0-100, end 2021 modellerne. Til gengæld er der varme i rat og bagsæder uden at du skal købe det i appen med 2022 modellerne.

 

 Takker mega fede inputs ☺️

har også lige snakket med en kammerat og lært der er noget der hedder matrix led som skulle være på 2021 model og frem som har fået nogle opdateringer på det sidste. Samt at nogen er leveret med Intel og andre med amd cpu. Som kunne gøre en lille forskel. Jeg lærer en masse og det er fedt ☺️

12-06-2024 12:11 #34| 0

Apropos det at købe kinesisk:


https://nyheder.tv2.dk/business/2024-06-12-eu-kommissionen-vil-indfoere-straftold-paa-kinesiske-biler


- det er ikke sidste tiltag i den retning, så jeg ville virkelig holde mig væk!

12-06-2024 15:11 #35| 0
OP
Mads Møller skrev:

Apropos det at købe kinesisk:


https://nyheder.tv2.dk/business/2024-06-12-eu-kommissionen-vil-indfoere-straftold-paa-kinesiske-biler


- det er ikke sidste tiltag i den retning, så jeg ville virkelig holde mig væk!

 

 Har lige læst den også.. 

jeg har lige booket en prøvetur til tesla3. Så skal jeg prøve her om en time. 

12-06-2024 15:41 #36| 0
cains skrev:

 

 Har lige læst den også.. 

jeg har lige booket en prøvetur til tesla3. Så skal jeg prøve her om en time. 

 

 Glæder mig til at høre hvad du synes - især som sammenligning med de mærker du for nyligt prøvede.

 

Ikke at jeg siger at Tesla nødvendigvis bare er bedst på alle parametre og for alle der kigger i segmentet ~250.000/300.000dkk, men det er i hvert fald værd at give en chance da jeg oprigtigt mener at Tesla er langt, langt foran på bla software-delen som er essentiel for elbiler.

12-06-2024 16:56 #37| 0

Skriv endelig om dit indtryk af tesla’en. 

Vi står selv overfor at købe ny bil. Vi har ladestander installeret i ny lejlighed og tænker derfor det er oplagt at lave skiftet til en el bil nu. Jeg synes umiddelbart at 300k er rigtig meget for en bil - men omvendt hører jeg også bare fra stort set alle at det ikke kan betale sig med andet end en Tesla rent value for money

13-06-2024 09:49 #38| 0
OP

Ja så fik jeg prøvet den nye model 3.  Fik kørt cirka 50min blandet landevej og motorvej og holdt ind på rasteplads for lige at prøve at pille ved alle knapper og indstillinger. :)

Sammenlignet med de andre el biler jeg har prøvet har denne kørt klart bedst.. Larmet mindst i kabinen. og bare overall feel været bedre.. Jeg synes dog ikke jeg helt kan tillade mig at sammenligne bilerne på den måde. Peugeot e-208, Cupra Born og MG4.. Er en størrelse og klasse under Tesla..  Vil heller ikke sammenligne en 208 og en swift med en Passat..  Men er alligevel nødt til at sammenligne lidt alligevel pga prisen.
E-208 (model 2022) 230.000.-
Cupra 300.000.- +

MG4 240k <- Jeg vil ikke kommentere den mere. Fortjener ikke mere omtale fra min side.

ID3 Pro 316k

Tesla Model 3 - 300k

Pris mæssigt er der for mig at se slet ikke noget at rafle om.  Hvis man kan leve med omkring 250km på en opladning om vinteren, og det er ren bykørsel kunne jeg godt se på en E-208 og man ikke har brug for så meget plads. Jeg synes den kørte godt. Ville dog vente til deres nye model bliver frigivet i dk. Men er prisen tæt på Tesla bliver det igen et tough choice synes jeg. Men er man til ren by kørsel og korte distancer, så er en stor Tesla måske også overkill.

Der er nogle ting ved Model 3 man skal vænne sig til. Der er en knap på rattet til blinklys.. At man ikke har de arme ved siden af rattet til blinklys og vinduesvisker kræver nok en del tilvænning.


Begrænset hvor meget jeg kunne nå at lege med softwaren og gjorde jeg heller ikke meget i de andre biler. Og har heller ikke prøvet de apps til tlf man skal bruge til de forskellige biler. Men hører kun positivt om dem fra alle sider, lige meget hvilket mærke. Men jeg vil forvente Tesla er foran de andre da de har det mere erfaring. Jeg er pt tæt på at bestille en Tesla nu. Jeg har slet ikke brug for den størrelse bil til mig selv og hunden. Men de mindre biler med lille batteri duer ikke. Og hvis jeg alligevel skal give omkring 250k som minimum, så vil jeg faktisk hellere finde 50k mere og få en større / mere sikker bil, samt toppen af poppen. 300k er meget for en bil og jeg havde håbet på jeg kunne slippe med under 200k. Men er pt i en brugt bil som har en masse ekstra udgifter og en masse spild tid pga reperationer (jeg har lavet flere tråde om det her også) at de små penge jeg skal finde ekstra om mdr. for at have en ny Tesla er godt givet ud synes jeg selv. 


Ps. Tesla frygter at Model 3 bliver ramt at straftold da den bliver samlet i Kina. Så prisen kan risikere at stige snart..

13-06-2024 09:57 #39| 0

Har du droppet tanken om en let brugt model-3 for lige at spare 40-50.000kr?


feks Brugt Tesla Model 3 RWD 4d - Bilbasen


eller

Brugt Tesla Model 3 RWD 4d - Bilbasen


 

- efter hvad jeg har læst omkring Kina og straftold, så tror jeg Tesla bliver fritaget

 

 

Fra JP:


"
Hvad med Tesla? De nye toldsatser omfatter også en hærskare af andre mærker, som har produktion i Kina. Den mest kendte bil er Tesla Model 3, hvor alle modellerne til Europa bliver lavet på Tesla-fabrikken i Shanghai.Tesla kan dog muligvis undgå straftolden. I sin foreløbige konklusion bemærker EU-Kommissionen, at Tesla har fremsat en velbegrundet indsigelse, som vil blive vurderet separat senere i processen.»Tesla har gjort gældende, at mærket skal behandles særskilt, hvilket kommissionen har indvilliget i. Så her bliver forhøjelsen af told formentlig meget lav, om overhovedet. Så her og nu ingen betydning for Tesla, vil være min vurdering,« siger René Tønder.

"

Redigeret af Mads Møller d. 13-06-2024 10:01
13-06-2024 10:03 #40| 0
OP

Har droppet ideen om brugt.. De 50k jeg sparer er kun 10k i udbetaling jeg sparer.. Til gengæld bliver mit billån på 5-6år istedet for 8år. Så min mdr udgift bliver den samme. Så min besparelse lige her og nu er minimal, så vil jeg hellere i en sprit ny.

 

Jeg læste det også som at Tesla bliver fritaget, eller kun ramt lidt. Men sælger læste op fra en intern mail, om at de i hvert fald advarer mod det. Men det er selvfølgelig kun god skik at de advarer købere om det lige nu at der kan komme noget, da det er en ubekendt.

13-06-2024 10:05 #41| 0
cains skrev:

Har droppet ideen om brugt.. De 50k jeg sparer er kun 10k i udbetaling jeg sparer.. Til gengæld bliver mit billån på 5-6år istedet for 8år. Så min mdr udgift bliver den samme. Så min besparelse lige her og nu er minimal, så vil jeg hellere i en sprit ny.

 

 Det giver go' mening :-)

 

Held og lykke med det hele!

13-06-2024 11:05 #42| 1
cains skrev:

 

Jeg læste det også som at Tesla bliver fritaget, eller kun ramt lidt. Men sælger læste op fra en intern mail, om at de i hvert fald advarer mod det. Men det er selvfølgelig kun god skik at de advarer købere om det lige nu at der kan komme noget, da det er en ubekendt.

 

Samt at det er en nem måde for sælgeren at lægge lidt pres på potentielle købere, at de hellere må skynde sig inden priserne stiger :-)

 

13-06-2024 12:20 #43| 0
OP
dankjar skrev:

 

Samt at det er en nem måde for sælgeren at lægge lidt pres på potentielle købere, at de hellere må skynde sig inden priserne stiger :-)

 

 

 True. Det tænkte jeg også. ☺️.  

13-06-2024 14:06 #44| 0

Var det en RWD model du testede??

 

Jeg solgte min sidste år, da jeg så hvilke forbedringer der var i den nye. Så planen er at købe den nye på at tidspunkt. Men jeg er selv i tvivl om jeg vil gå efter RWD eller AWD. 

Og det er måske lidt dumt med AWD, da jeg kun vil skulle bruge den længere rækkevidde til enkelte ture sydpå om året - sandsynligvis på skiferie. Der er selvfølgelig også andre fordele ved AWD, end rækkevidden.

 

Men jeg har hørt, at den nye skulle virke markant langsommere i optræk, end min gamle - det skal jeg selvfølgelig selv prøve, og jeg har en plan om at teste både RWD og AWD.

13-06-2024 15:20 #45| 0
OP

Det var AWD modellen jeg prøvede. Sat i chill mode så den ikke brugte alle kræfter. Det er kun standard udgaven jeg er interesseret i. 

13-06-2024 15:38 #46| 0
cains skrev:

Det var AWD modellen jeg prøvede. Sat i chill mode så den ikke brugte alle kræfter. Det er kun standard udgaven jeg er interesseret i. 

 

 Ja, jeg er godt klar over det er RWD modellen du ser på.

 

Personligt blev jeg også selv overbevist om Tesla efter en prøvetur - men det var ikke i chill-mode. Den skulle testes - også om den stadig kunne trække hurtigt fra 110 til 150 på motorvejen :-), og jeg testede autopiloten, som jeg var ret begejstret for.

 

Af samme grund har jeg nok planer om at teste både den ene og den anden, og så må jeg vurdere hvor mange stop jeg vil  skulle have på en skiferie - jeg prøvede at lade den jeg havde regne på det, og der sagde den et sted mellem 10 og 12 stop (kan ikke huske det præcise tal) mellem Danmark og Italien, og det synes jeg var for meget.

Redigeret af Torstens d. 13-06-2024 15:39
13-06-2024 17:18 #47| 0
OP

Fair ☺️

10-12 lyder af meget. Så holder man sig vist imellem 20-70% på batteriet hele tiden. Og det er der ingen grund til på sådan en tur. 10-12 stop lyder realistisk for en retur måske 🤔

13-06-2024 22:13 #48| 0
cains skrev:

Fair ☺️

10-12 lyder af meget. Så holder man sig vist imellem 20-70% på batteriet hele tiden. Og det er der ingen grund til på sådan en tur. 10-12 stop lyder realistisk for en retur måske

 

 Det kan faktisk også have været 8 stop.

Jeg ved at jeg kunne køre til Aarhus fra Rødovre på en fuld opladning, men bilen sagde, at jeg skulle køre 105 hele vejen. Det valgte jeg ikke at gøre, og kørte forbi Odense og ladede op til 90% dér.

Men som nævnt var det en 2021 model, og i bilen sagde den stadig kun 407 km på en fuld opladning, og på motorvej kører den ikke nær så effektivt. Så jeg var nok nærmere 300-350 på en fuld opladning på motorvej, hvor jeg kørte efter reglerne.

14-06-2024 10:26 #49| 0

Sorry for hijack, men synes ikke at jeg vil lave en ny tråd for mit spørgsmål. 

Jeg har læst med da jeg selv overvejer at købe en elbil. Jeg bruger p.t. 2500 om måneden på benzin. 

Jeg tror at jeg ender med en Tesla Model Y longrange da jeg bedst kan li at sidde højt i en bil.

 

Hvilken ladeløsninger kan I anbefale? Jeg kører en del. Clever har fri strøm for 800kr./mdr. Er der nogen der har en idé om hvor mange kilometer det svarer nogenlunde til? Jeg er med på at det varierer grundet vejret :)

14-06-2024 10:53 #50| 0
psylenz skrev:

Hvilken ladeløsninger kan I anbefale? Jeg kører en del. Clever har fri strøm for 800kr./mdr. Er der nogen der har en idé om hvor mange kilometer det svarer nogenlunde til? Jeg er med på at det varierer grundet vejret :)

 

 Det er svært at svare klart på, men min opfattelse er at du skal køre ret langt, eller ofte have behov for at lade ved en Clever hurtiglader for at det rigtigt kan svare sig. 

Jeg har en Y Long Range, og lader med refusion hjemme. Om sommeren vil jeg estimere at min gns. kwh pris er 1,50-1,60 kr/kwh før refusion (87 øre/kwh mener jeg), og jeg kører i gns. vel omkring 180 wh/km.

Det giver et relativt stort antal km pr. mdr., hvis din strømudgift skal være højere end 800 kr/mdr. - men så er der alle de andre faktorer som etablering af lader, hjemme/ude ladning osv., som du lige skal have med i ligningen.

 

14-06-2024 13:29 #51| 0
MJ06 skrev:

 

 Det er svært at svare klart på, men min opfattelse er at du skal køre ret langt, eller ofte have behov for at lade ved en Clever hurtiglader for at det rigtigt kan svare sig. 

Jeg har en Y Long Range, og lader med refusion hjemme. Om sommeren vil jeg estimere at min gns. kwh pris er 1,50-1,60 kr/kwh før refusion (87 øre/kwh mener jeg), og jeg kører i gns. vel omkring 180 wh/km.

Det giver et relativt stort antal km pr. mdr., hvis din strømudgift skal være højere end 800 kr/mdr. - men så er der alle de andre faktorer som etablering af lader, hjemme/ude ladning osv., som du lige skal have med i ligningen.

 

 

 Tak! 
Jeg må lige kigge på det. Jeg havde troet at Clever var i hele Europa, men det er de jo langt fra. Havde lige håbet at det ville give mening at køre på pokertur med fri strøm 🤓

14-06-2024 13:41 #52| 0
psylenz skrev:

 


 Tak! 
Jeg må lige kigge på det. Jeg havde troet at Clever var i hele Europa, men det er de jo langt fra. Havde lige håbet at det ville give mening at køre på pokertur med fri strøm




Har lige købt elbil og stod med ca. samme overvejelser som dig. Valgte en hjemmeladeren fra OK, som lige nu koster kr. 4995,- inkl. installation.

Jeg har en anden bil end Tesla, men regnede mig frem til ca. 20 øre pr. kørt km, hvilket nok i virkeligheden er lidt højt sat, men så skal man altså køre rigtigt mange kilometer før det kan betale sig at købe Clever abonnement.

Det skal lige siges, at jeg kan lade derhjemme hver nat og kører sjældent meget lange ture i den. Højst en tur på ca. 250 km og så finder jeg et sted og lade og kører hjem igen. Har heller ikke brug for lynladning.

Har dog et andet spørgsmål til alle elbils-guruerne: Hvordan skal jeg lade på min hjemmelader? Skal den lades helt op hver nat eller skal jeg vente med at lade til den er ved at løbe tør for strøm? Hvad siger PN?
14-06-2024 13:46 #53| 0
psylenz skrev:

 

 Tak! 
Jeg må lige kigge på det. Jeg havde troet at Clever var i hele Europa, men det er de jo langt fra. Havde lige håbet at det ville give mening at køre på pokertur med fri strøm

 

 Teslas eget supercharger-netværk er ret billigt at benytte. Vi har ikke været sydpå endnu, men herhjemme koster det lige nu 2-2.25 kr/kwh at lade på deres superchargere, så det er jo stadig en meget konkurrencedygtig pris pr km sammenholdt med en brændstofmotor. 

14-06-2024 14:49 #54| 0
OP

Norlys koster 2995.- inkl installation. Ved leje af lader i 5år. 

 

jeg har hørt man helst skal holde sin strøm imellem 20 og 80% strøm. Så hvis man ikke har brug for fuld opladning i dagligdagen så skal man nøjes med at han den omkring 80% for at passe på batteriet. 

14-06-2024 16:16 #55| 0
psylenz skrev:

 

 Tak! 
Jeg må lige kigge på det. Jeg havde troet at Clever var i hele Europa, men det er de jo langt fra. Havde lige håbet at det ville give mening at køre på pokertur med fri strøm

 

 Hvis du bestiller en Model Y og modtager inden 30/6, får du 5000 km gratis supercharging med i prisen.

14-06-2024 16:24 #56| 0
Ravie skrev:
Har dog et andet spørgsmål til alle elbils-guruerne: Hvordan skal jeg lade på min hjemmelader? Skal den lades helt op hver nat eller skal jeg vente med at lade til den er ved at løbe tør for strøm? Hvad siger PN?

 

 Batterier slides ekstra ved meget høj spænding og meget lav spænding. Derfor siger man som udgangspunkt, at bilerne helst ikke må lades over 80% eller under 15%.

Det er dog lidt anderledes med LFP batterier (mange fabrikanter bruger LFP på deres standard range biler), da disse ikke har så stor spændingsforskel, som NMC og NCA batterier, der er den mest udbredte teknologi i ældre batterier, og long range batterier.


Tesla råder deres kunder til at lade deres LFP batterier til 100% mindst 1 gang om ugen, og skriver at batteriet kan lades op til 100% uden større degradering af batterierne. 

Jeg mener at have læst, at der vil være en marginalt større degradering ved 100% opladning også af LFP batterier.

Grunden til at Tesla råder folk til at lade fuldt op mindst 1 gang om ugen, er grundet deres battery management system. Det har svært ved at vurdere forbrug af strøm på batteriet, grundet den lavere spændingsforskel, og derfor er der brug for en fuld opladning en gang imellem, for at deres BMS skal kunne fungere optimalt.

 

Personligt ladede jeg helt op, når strømmen var ekstra billig, og ladede sjældent op i dyre perioder. Men jeg skulle også kun sjældent på længere ture.

Redigeret af Torstens d. 14-06-2024 16:26
14-06-2024 16:43 #57| 0
cains skrev:

Norlys koster 2995.- inkl installation. Ved leje af lader i 5år. 

 

jeg har hørt man helst skal holde sin strøm imellem 20 og 80% strøm. Så hvis man ikke har brug for fuld opladning i dagligdagen så skal man nøjes med at han den omkring 80% for at passe på batteriet. 




Jeg ejer boksen fra OK. Der er dog en swrviceaftale til 79 pr. måned, som man er bundet til i 6 måneder.
14-06-2024 18:11 #58| 0
OP
Torstens skrev:

 

 Hvis du bestiller en Model Y og modtager inden 30/6, får du 5000 km gratis supercharging med i prisen.

 

 Gør man også med en model 3 

15-06-2024 22:17 #59| 0

Skal også snart på elbil-vognen og hælder mest til en Y'er. Faldt dog over en håndfuld brugte model S'er fra 2014-15 til omkring 200.000 på dba. Men er det helt hjernedødt at overveje en gammel S'er, hvis man har et begrænset kørselsbehov (ca. 12.000/året) og sjældent kører mere end 200 km i streg?

15-06-2024 23:36 #60| 2

Med alle de el-biler på vejene må der da snart være for lidt efterspørgsel på benzin, så liter-prisen falder :-)

 

16-06-2024 09:24 #61| 1
Superficious skrev:

Skal også snart på elbil-vognen og hælder mest til en Y'er. Faldt dog over en håndfuld brugte model S'er fra 2014-15 til omkring 200.000 på dba. Men er det helt hjernedødt at overveje en gammel S'er, hvis man har et begrænset kørselsbehov (ca. 12.000/året) og sjældent kører mere end 200 km i streg?

 

 De fleste der har prøvet dem siger at de nyere 3'ere og Y'ere kører bedre og er bygget bedre, end de ældre S'ere - så mit bedste bud er, tag ud og prøv dem.

16-06-2024 11:33 #62| 0
cains skrev:


Der er nogle ting ved Model 3 man skal vænne sig til. Der er en knap på rattet til blinklys.. At man ikke har de arme ved siden af rattet til blinklys og vinduesvisker kræver nok en del tilvænning. 

 Jeg har haft Model 3 LR siden december. Blinklys på rattet vænner man sig hurtigt til, og personligt savner jeg på ingen måde stilkene. Selv i en rundkørsel fanger man hurtigt de to rutiner, der skal i brug ved udkørsel af hhv anden og tredje afkørsel.


Det er en fantastisk bil, som er sjov at køre hver dag, og jeg kører endda mest i Chill mode, som vel svarer meget godt til en SR.


Mine negative oplevelser er begrænset til:


- Førersædet knirker, og Tesla har trods to besøg på deres servicecentre ikke løst problemet. Næste gang skifter de hele rammen. Andre har samme problem.

- Forrude og lak er meget modtagelig over for stenslag. Jeg har aldrig oplevet det med andre biler. Hvis man kører meget på landeveje, tænker jeg, at det kan være et problem.

- Bilen sandblæser sig selv fra forhjulene, så jeg har selv sat PPF på området lige foran baghjulene, som er det udsatte område, selv med stænklapper foran.

16-06-2024 13:32 #63| 1
OP
huckleb skrev:

 Jeg har haft Model 3 LR siden december. Blinklys på rattet vænner man sig hurtigt til, og personligt savner jeg på ingen måde stilkene. Selv i en rundkørsel fanger man hurtigt de to rutiner, der skal i brug ved udkørsel af hhv anden og tredje afkørsel.


Det er en fantastisk bil, som er sjov at køre hver dag, og jeg kører endda mest i Chill mode, som vel svarer meget godt til en SR.


Mine negative oplevelser er begrænset til:


- Førersædet knirker, og Tesla har trods to besøg på deres servicecentre ikke løst problemet. Næste gang skifter de hele rammen. Andre har samme problem.

- Forrude og lak er meget modtagelig over for stenslag. Jeg har aldrig oplevet det med andre biler. Hvis man kører meget på landeveje, tænker jeg, at det kan være et problem.

- Bilen sandblæser sig selv fra forhjulene, så jeg har selv sat PPF på området lige foran baghjulene, som er det udsatte område, selv med stænklapper foran.

 

 Tak for inputs. Jeg ville virkelig gerne passe ekstra på min bil, men sådan en fuld protection koster da lidt penge. Det er dyrt at være fattig som man siger 🫣. Jeg har bestilt en model 3. 

den er muligvis allerede klar til afhentning i den kommende uge. 😯

17-06-2024 09:18 #64| 0
cains skrev:

 

 Tak for inputs. Jeg ville virkelig gerne passe ekstra på min bil, men sådan en fuld protection koster da lidt penge. Det er dyrt at være fattig som man siger

 

 Tillykke med din nye bil. Jeg tror du bliver glad for den. 

Jeg var i hvert fald super glad for min M3 fra 2021, og det var kun fordi den nye kom, og jeg ville undgå for stort værditab på den, og senere købe den nye, at jeg solgte.

Og selvom jeg ikke har prøvet den nye, vil jeg antage den er bedre - det var i hvert fald grundet nogle af de ting de havde forbedret, at jeg vil have den nye på et tidspunkt. Især affjedringen skulle være forbedret i den opdaterede model.

17-06-2024 11:20 #65| 0
Torstens skrev:

 

 De fleste der har prøvet dem siger at de nyere 3'ere og Y'ere kører bedre og er bygget bedre, end de ældre S'ere - så mit bedste bud er, tag ud og prøv dem.

Good point, men tænker også lidt ift. teknologi, opdateringer osv. Bliver de decideret iPad-outdatede, eller handler det “bare” om forbedringer, køreglæde og generelle fremskridt? 

17-06-2024 15:32 #66| 0
dankjar skrev:

Med alle de el-biler på vejene må der da snart være for lidt efterspørgsel på benzin, så liter-prisen falder :-)

 

 

 De lukker bare lidt ned for hanerne.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar