Whisky til 300 kr. - hvad skal jeg vælge?

#1| 0

Sagen er den, at jeg om et par uger skal i sommerhus med gutterne og vi har aftalt at lave noget smagning/blindsmagning i Whisky.

Ingen af os er rutinerede whiskydrikkere og flere af os skal højst sandsynligt kæmpe for at få det ned - men det skal jo læres før eller siden.

Men hvad skal jeg vælge? Jeg ved godt det er svært at svare på da der er mange forskellige smagsnuancer og personlige præferencer, men måske I alligevel kan give et par bud. Som sagt er jeg ret grøn inden for området, og jeg ved nærmest kun at der findes søde varianter og mere røgede varianter.

Budgetloftet ligger på 300 kr. for en flaske, da det er et beløb alle kan være med på. Det gør ikke noget, hvis den er billigere.

Hvad synes PN er bedst til den pris? (og gerne, hvor det kan købes)

Jeg kan se der findes et par kvalificerede tråde om emnet her på PN, men de er ikke helt up to date så jeg prøver lige med en ny tråd.

17-01-2013 00:43 #3| 0
www.youtube.com/watch?v=BP51NnoVErA

:)
17-01-2013 00:47 #4| 0

Jeg har haft en tråd der hed " att whisky kendere" Google den.. Der er mange gode forslag i.
www.pokernet.dk/forum/att-whisky-kendere.htm

Redigeret af Gumple d. 17-01-2013 00:50
17-01-2013 00:50 #5| 0
Gumple skrev:
Jeg har haft en tråd der hed " att whisky kendere" Google den.. Der er mange gode forslag i.


Det er blandt andet den jeg refererer til i slutningen af OP. Det er en rigtig god og lærerig tråd, men det kunne jo tænkes at der er dukket noget nyt op :)
17-01-2013 00:53 #6| 0

Når ja men nu bliver whisky jo ikke ringere med alderen.. Eller selv om de er 10år gamle stadigvæk.. :) men super hvis folk kan komme med flere ideer.. Så vil da lige følge med her :)

17-01-2013 00:57 #7| 0

Du kan tage lidt røg på dem bogstavelig talt, ved at købe en røgwhisky. Røgwhiskyer laves der især på Islay og kan, med lidt søgen, formentlig findes i dit prisleje.

Edit: Se Gumple's forslag - fremragende til prisen!

Redigeret af K_B_B d. 17-01-2013 01:01
17-01-2013 00:58 #8| 1

er ikke kæmpe whiskey fan, men bowmore og highland park når det skal drikkes rent, 12 års kan vist findes fra begge til tæt på de 300-,

Redigeret af Live d. 17-01-2013 00:59
17-01-2013 00:59 #9| 0

Laphridrogh(staveplade) er tit på tilbud i Kvickly til 279 kr for en 10 års. Jeg synes den er ganske fin

17-01-2013 01:01 #10| 2

Her er hvordan i skal drikke den :)



Held og lykke med at finde noget godt sprøjt!

17-01-2013 01:06 #11| 0

Da jeg rystede mit whiskyglas ved en smagning blev jeg verbalt slagtet. Det var en vane jeg havde fra vinsmagning og ifølge mange af de ældre whiskynydere bør man i stedet holde sin hånd over glasset for at fange duftene. Men jeg ved ikke hvad der er mest rigtigt.

Dog er resten af videoen ret god :)

17-01-2013 02:04 #12| 0

@Feta

Han er eddermame exentrisk ham gutten - på den fede måde.

Tak for klippet

17-01-2013 02:06 #13| 1

til dem som ikke gider se det hele

4:50 :D

17-01-2013 02:07 #14| 1

aaaand 5:35
hahahahahahahahahah

17-01-2013 02:09 #15| 0

Jeg fik af nogle gutter en der hedder ROCKS i 19 års fødselsdagsgave.. Jeg er ikke selv den store fan af Wisky, og som den pussy jeg er, har jeg endnu ikke forsøgt at drikke det rent.. Jeg selv holder af en wisky-cola hvor den går fint an.
- Flere har dog smagt som har sagt tumps op for den.. Skulle vist ikke være særlig dyr. 200 kr er mit bud.

17-01-2013 06:16 #16| 0

Hvad med den whiskey de har i Fakta? De har en bruichladdich rocks til 199 kr nede i min lokale fakta quick. Jeg har godt nok læst en anmeldelse at det skulle være noget sprøjt, men til 199 er der value for pengene?

17-01-2013 07:04 #17| 1

Jeg bryder mig ikke selv specielt meget om peats, men til en smagning er det da oplagt at tage en flaske med.

Laphroaig, Ardbeg, Bowmore eller lignende.

Redigeret af pokerheh d. 17-01-2013 07:05
17-01-2013 08:39 #18| 2

En Lagavulin 16 års er the nuts (til prisen).
Den kan nogle gange fås i Irma til 310.-
Hvis ikke den er på tilbud, så køb den alligevel.

Den er af og til på programmet i min whiskyloge.
Den får altid topkarakter, og gør sig godt blandt whisky til ti gange prisen.

17-01-2013 08:59 #19| 0

Du skal da bare have en flaske tullamore, en kande kaffe + lidt tilbehør;)

17-01-2013 10:41 #20| 0

Bowmore og Lagavulin (16 års)

17-01-2013 11:17 #21| 0

Lagavulin er nuts - hvis du skal lidt lavere i kvalitet så ta en laphroaig

17-01-2013 11:26 #22| 0

Glenlivet er min favorit, da jeg ikke er blevet voksen nok til at kunne drikke de mest røgede som Lagavulin og Laphroaig.

Ellers er McAllan og Bowmore også gode imo.

17-01-2013 11:58 #23| 0

Jeg er røget på:

www.toenden.dk/show_varegruppe_item.asp?Katid=2&SubId=11&ItemId=2868

Det er simpelthen en fantastisk whisky og en af perlerne i min samling...

17-01-2013 12:16 #24| 0

@Majaline.

McAllan... Er det en ny burger ?? :)

Men Macallan er nice, både de "billige" og dyre !!!

Ellers er Chivas (den alm.) nice hvis det skal være med Cola/is og man skal have en afveksling fra Jack D...

Redigeret af cyberbanan d. 17-01-2013 13:20
17-01-2013 15:54 #25| 4

Min første whisky jeg kan huske var som barn, når jeg var på skiferie med min far. Han ville altid have en dram, når han kom hjem fra en lang tur i kulden, men budgettet var begrænset, så den faste skiferie-whisky var Famous Grouse. Har nok ikke været meget mere end +/- 6 år, så blev skadet i en tidlig alder.

Den første whisky, der gjorde et uudsletteligt indtryk var Laphroaig 10y. som 15-årig. Det er/var en hidsig sag med alt i tjære, røg, asfalt, tang, salt, sod osv. Jeg tænkte, at disse mennesker, der havde fundet på at tappe noget med en sådan smag, måtte være bindegale at tro, at de kan få penge det. Smagen forblev dog i baghovedet og voksede på mig for hver gang jeg siden smagte røget whisky. Det er vel, hvad man kalder en acquired taste; i så fald er det lykkedes mig at acquir'e den;-) .... Desværre var det en nu hedengangen destilleri-aftapning på 43%, der ikke længere laves. Den var meget fyldigere, end den nuværende aftapning på 40%.

Den næste jeg for alvor husker, var for en del år tilbage; Lagavulin Distiller's Edition årg. 1987. Den var et studie i balanceret røg. Alt hvad hjertet begærer af hebriderøg/tjære, men også en fænomenal fylde og "frugtighed", der balancerede al røgen ud på smuk vis. Senere aftapninger af Lagavulin Distiller's Edition har desværre skuffet ift. erindringen om den sublime 1987'er.

Sidenhen er min smag "vokset" væk fra de røgede. Jeg nyder dem bestemt stadig, men det er sjældent det, jeg har lyst til, hvis jeg skal fiske en flaske frem fra barskabet. Jeg er glad for at have en stribe flasker ved hånden, så jeg kan få netop den smag, jeg på et pågældende tidspunkt har lyst til. Oftest er det en let, elegant, "underspillet" stil af whisky som de irske pot-still whiskey'er eller de sarteste og letteste af de skotske. Det kan være både med og uden Sherryfads-indflydelse, men Sherry'en skal helst ikke tage overhånd. Bevares, det kan også smage godt, men i værste fald dominerer det så meget, at jeg lige så godt kunne have betalt under det halve, og have købt en fin, gammel Oloroso Sherry.

Desværre for pengepungen må jeg erkende, at jeg i dén grad er faldet for de nuancer, som lang fadlagring medfører. Det er der desværre ingen genvej til, så dér må jeg bare finde det store checkhæfte frem.

Håber at de af jer, der smager whisky "for første gang" (hvor I rigtig smager på den), vil få en oplevelse henad, hvad jeg havde med Laphroaig'en.

I 300-kr's klassen er chancen for at det sker nok størst, hvis I går efter en af de røgede; Ardbeg, Laphroaig eller Lagavulin. De tre laver de mest røgede basis-aftapninger efterfulgt af Caol Ila, Kilchoman og Bowmore. Kilchoman bliver nok svært at klare indenfor budgettet. Dette vil dog næsten med garanti skilde vandene ved smagningen. Nogen vil elske det og andre vil med afsky stirre ned i glasset, og derefter spytte det ud i ansigtet på dem, der godt kan lide det (ok, der er fare for overdrivelse, men det fremmer som bekendt forståelsen;-))

Redigeret af Borge d. 17-01-2013 16:05
17-01-2013 18:38 #26| 0

Jeg er vild med Oban 14 år´s Den kan du få for 300 i tyskland, måske du kan være heldig i en butik ??.
Den er ikke for sprittet, men blød og behagelig med masser af smag.
Det er en som "Nybegyndere" vil sætte pris på ;)

17-01-2013 19:56 #27| 0

Jeg fik en Blue label i sommers, det er en fantastisk flaske. Men ingen whiskey er 1.600,- værd.

17-01-2013 19:57 #28| 0

En god røget Laphroaig til omkring 300-400 kr er fantastisk!! Uhhhh asfalt, sod-smag..

18-01-2013 13:58 #29| 2
Miller skrev:
... ingen whiskey er 1.600,- værd.


Det kommer jeg til at anfægte en gang...

Hvordan kan du vurdere, hvad en whisky er værd for mig eller andre?

Whisky'er, der har en smag og giver en oplevelse, som man vil huske tilbage på med et smil på læben i resten af sit liv, hvordan vil du sætte en kroner-og-øre pris på det?

Hvis du har en milliard på bankkontoen og din yndlingsdrik er Port Ellen eller Brora, hvordan kan du så sige, at den ikke er pengene værd for denne person?

Jeg vil sige, at jeg har været heldig at smage whisky'er, der har smagt mig så godt, at jeg ville snap-betale 1600 kr. hvis jeg fik tilbuddet.

Om Blue Label så er det værd, er helt bestemt en anden snak;-)
Redigeret af Borge d. 18-01-2013 14:16
18-01-2013 14:22 #30| 0
Moderator

På en whiskymesse i sommers, smagte - og købte jeg denne: www.bruichladdich.com/the-whisky/peated-whisky/octomore/octomore-5-1-169-ppm-whisky

Den kræver en smule tilvænning - selv for folk med hang til de røgede typer. Denne er på små 169 PPM, hvilket er noget nær grotesk. Men jeg er blevet super glad for den. :)

18-01-2013 14:53 #31| 0
NanoQ skrev:
På en whiskymesse i sommers, smagte - og købte jeg denne: www.bruichladdich.com/the-whisky/peated-whisky/octomore/octomore-5-1-169-ppm-whisky

Den kræver en smule tilvænning - selv for folk med hang til de røgede typer. Denne er på små 169 PPM, hvilket er noget nær grotesk. Men jeg er blevet super glad for den. :)


Jeg vil personligt helst holde mig fra konkrete anbefalinger, da jeg er ITB, men vil godt supplere omkring denne, at den netop er grotesk røget som NanoQ beskriver, men at den på utrolig vis formår at holde balancen! Der er et element af bygkarakter at finde i den, der vel bedst beskrives som sprøde, friske noter af citrus/citronskal, som virkelig hjælper til at holde den indenfor rammerne af, hvad man kan holde ud at drikke. En så røget Islay-whisky kan næsten også kun lade sig gøre at holde drikkelig, hvis den kommer fra Bruichladdich's høje kedler. Havde den været destilleret på Laphroaig eller Lagavulins lave, tykke bamser, så havde den været praktisk talt udrikkelig.
20-01-2013 17:40 #32| 0

Mange tak for en masse gode og lærerige svar.

Valget faldt på en Lagavulin 16 års som jeg glæder mig til at smage - og servere for de andre.

En anelse over prislejet men det brokker de sig næppe over :)

20-01-2013 18:18 #33| 0

Du skal i hvert fald være klar på at den er godt røget. En jeg godt kan lide dog ;)

20-01-2013 18:37 #34| 0
coinflip skrev:
Du skal i hvert fald være klar på at den er godt røget. En jeg godt kan lide dog ;)


Jeg glæder mig rigtig meget til at smage en røget whisky - det har jeg ikke prøver før. Er ret sikker på det falder i min smag :)
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar