Video nr. 177: "Raise or Fold"

#1| 0

Video nr. 177: "Raise or Fold" er publiceret på www.pokeruni.dk

Beskrivelse:
Mange pokerspillere begår den fejl at kalde med for mange hænder. Jørn kurerer problemet ved at spille raise-or-fold preflop, som sikrer at vi altid har initiativet postflop.

Spillet er NL200 på Crypto.

Instruktør: Tyssen

Mvh
Theis
www.PokerUni.dk

21-01-2009 18:44 #2| 0

never mind

21-01-2009 19:52 #3| 0

At der så bliver spillet med en VIP i omegnen af 50 er så underordnet :p

Jeg synes videoen er rigtig god. Med så høj en VIP kommer vi hurtigt ind i en masse marginale situationer og Thyssen fortæller meget rammende omkring de forskellige ting og teorien er møntet på denne raise-or-fold idé, men det er rigtig godt vi kommer forbi et stort spektre af guldkorn.

Som Thyssen selv nævner i mange mange af analyse-trådene, er det vigtigt at have en plan med hånden, man spiller (hvis jeg raiser her, vil jeg CRAI på blank turn osv.)

I videoen forklarer han så omkring planen med hånden, hvilket er utrolig brugbart, rigtig god detalje. Det er især nyttigt, hvis han nu laver et givent bet og forklare, at hvis villain kommer over toppen, vil han snapcalle osv.

En god video og ganske underholdende

22-01-2009 00:06 #4| 0

Respekt for at spille efter din plan, selv om det koster.

Men det viser jo også meget tydligt at man skal variere,
sit spil for at vinde i poker.

Det er mærkeligt at der ikke er 10 mand på venteliste med
de stat du spilte med, desvære ser man ikke de stat ret
tit.

24-01-2009 21:53 #5| 0

Jeg er ikke fan af din strategi med at raise all-in fra SB mod BB. Normalt siger man at folk skal have 12BB eller under før det er den optimale strategi at spille jam/fold.

Nu er det så selvfølgelig sådan at mange cash-spillere folder for meget til de her jams, og derfor kan det godt nogle gange være bedst at jamme når effektive stacks er 20BB, men når folk sidder med 40BB er der altså andre strategier der er mere profitable.

De der omtalte push/fold charts viser jo bare for hvor mange BB man profitabelt kan skubbe for når man viser sin hånd face up, men det er jo ikke ensbetydende med at det er en god strategi at spill efter den. Det eneste den viser er at hvis man mener at der af en eller anden grund kun er de 2 muligheder push og fold, så skal man i hvert fald pushe hvis det er profitabelt ifølge charten.

F.eks. du sidder med 16BB effektivt og får tildelt 33. Her er det skidt at raise til 2-3BB og så skulle spille postflop OOP. Det giver heller ikke rigtigt mening at limpe, så vi skal enten folde eller pushe. Her er 33 profitabelt at skubbe selvom vi viser modstanderen hånden, så derfor er det det vi gør.

Jeg vil lige henvise til en calculator som kan udregne Nash equilibrium for push/fold.

www.holdemresources.net/hr/sngs/icmcalculator.html?action=calculate&bb=10&sb=5&ante=0&structure=1&s1=400&s2=400&s3=&s4=&s5=&s6=&s7=&s8=&s9=

I dette eksempel er det push fold SB vs BB for 40BB. Her kan SB kun skubbe 23,4% af hænderne profitabelt, og jeg vil da mene at man kan spille flere hænder end det profitabelt hvis man raiser til 3BB og så tager den der fra.

Nu kan man jo så ikke sammenligen hvor meget profit der er ved hver af de 2 strategier, men alene det at man kan spille flere hænder i nr. 2 og det faktum at BB folder 10,6% af gangene de gange vi har AA eller en anden premium ved nr. 1, gør at det er ret klart at strategi nr. 2 er den bedste.

24-01-2009 22:41 #6| 0
De der omtalte push/fold charts viser jo bare for hvor mange BB man profitabelt kan skubbe for når man viser sin hånd face up

De tabeller jeg henviser til i Mathematics of Poker og Andy Bloch's tabeller i Full Tilt Poker Tournament et-eller-andet er faktisk Nash equilibra.

Sklansky-chubukov tallene er derimod ganske rigtigt udregnet givet at vi viser vores hånd først, og de angiver en nedre grænse hvor det er profitabelt at skubbe -- virkeligheden er grænsen ofte højere, specielt for "robuste" hænder som suited connectors.


Når du vælger strategi så tænk også over

(1) at de færreste shortstacks kalder og ser et flop
(2) desuden kalder de så ekstremt tight at det faktisk er tæt på at være profitabelt at jamme any two
(3) shortstacker multitabler ofte mange borde og kan dermed ikke justere til din strategi (så vi jammer bunden af vores range, men min-raiser toppen af vores range)

Jørn
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar