Valg 2026

#1| 0
Moderator

Så er valget udskrevet. Det skal vi da have en tråd om.

For at komme det lidt i forkøbet, så gælder de sædvanlige retningslinjer:

- Det er fint at have forskellige holdninger og være uenige.

- Debatter sobert. Hold tråden til kontekst.

- ingen name-calling 

- Gå altid efter bolden, ikke manden.

- hav fakta og kilder på plads. Vær klar til at forsvare det du poster. 

Giv den gaz!

Redigeret af NanoQ d. 26-02-2026 13:34
26-02-2026 13:45 #2| 1

Uanset hvordan og hvorledes - hvad de forskellige partier kommer med - virker Danmark ikke til at ville det anderledes, end det vi allerede har.  

Tror Mette Frederiksen bliver på posten. Ikke en drøm - men ser ikke andre kunne gøre det - Lars Løkke er nok tilpas med det han har.

Mon nogen vil gå til valg, på at Grønland skal sælges? 

26-02-2026 14:00 #3| 0
OP
Moderator

Det bliver et ret spændend valg. Mere spændende end de 2 forrige.

Der er sket rigtigt meget. Covid, Ukraine, Israel... Ja hele den geopolitiske situation.

Jeg er som udgangspunkt ret rød. Men jeg synes også, vi trænger til noget nyt. Så jeg hælder til, at det mest interessante og sunde ville være et signifikant skifte. 

Men... Jeg har pivsvært ved at se, hvem der i nuværende politiske landskab skulle tage over. Nu nævnte jeg, at jeg er rød. Men jeg er i den grad også liberal, når det kommer til spørgsmål om individuel frihed. Men igen... Hvem kan løfte opgaven?

Det mest åbenlyse spørgsmål - Hvem kan løfte jobbet som statsminister? - Jeg ser ingen åbenlyse kandidater. Hverken på højre- eller venstreføjen. Troels? - han vil nok gerne. Han er intelligent og en dygtig politiker. Men han er absolut ikke en person med folketække. Vanopslag? - det kun e være spændende. Lynende intelligent og velformuleret. Men han har været nede med stress allerede. Jeg tror hverken han kan eller vil løfte emvedet. På Venstrefløjen... Mette igen? - jeg tror det ikke. Det er brug for nye kræfter. Det tror jeg også hun selv synes. Men hvem så? 

Jeg tror ikke Moderaterne får den.

Kommer der et nyt ubeskrevet blad i spil?

Det bliver sgu spændende. 😊

26-02-2026 14:15 #4| 1

De radikale er lidt oversete efter at Moderaterne kom frem- men sammensætningen af det nye folketing kan vel godt blive sådan at de bliver tungen på vægtskålen igen. 

Jeg kan personligt godt lide deres politik - det er godt at være seriøs med klima og retssikkerhed. Den eneste anke er at de vil have folk til at arbejde indtil de bliver ældre end Metusalem. 

Jeg ved ikke helt om de stadig er reserverede overfor forsvaret - det ligger jo ikke rigtig i tiden.

26-02-2026 14:19 #5| 0

Ja, det man faktisk mest ser frem til - og håber - er at der dukker en ny op på den politiske scene - som tager landet med storm! Og rusker lidt op i dem der allerede sidder der - for det virker til at de sidder lidt for sikkert i deres stole i Folketinget - som en en fodboldspiller, der ingen konkurrenter har til sin plads - og derfor ikke rigtig yder noget udover det sædvanlige.

Har altid stemt venstre - men sidste gang måtte jeg simpelthen hoppe på LA.  - Hælder jeg stadig til - men nu skal de have lov. Min stemme er sgu til salg i år.

Bare ikke til klima og grøn politik - som jeg virkelig ikke går op i - så der skal andre mærkesager på bordet.

Hvad er folkets holdning til Mette Frederiksenens formueskat? 

Redigeret af Bullerbassen1999 d. 26-02-2026 14:29
26-02-2026 14:25 #6| 0

Jeg kan ikke se en eneste der kan løfte opgaven bare halvt så godt som Mette F og jeg er ikke tilhænger af, som verden ser ud i øjeblikket, forandring for forandringens skyld.

Vil foretrække at regeringen fortsætter, men tror det bliver en rød regering med Mette F som statsminister. Kan jeg sagtens leve med.

26-02-2026 14:27 #7| 0

Det virker for mig bekymrende at vi ikke har nogen reelle alternativer til Mette. Det ligner det mest sikre valg og det er foruroligende. Jeg havde gerne set en vælte ind fra siden og udfordre og overraske men det sker næppe denne gang desværre. 

26-02-2026 14:52 #8| 1

Spændende valg - er dybest set ligeglad med regeringens sammensætning, så længe yderfløjene holdes udenfor indflydelse.

26-02-2026 14:57 #9| 0

Jeg håber vælgerne straffer Mette og co og holder fast i deres kommunale valg stemme. Så det ender nok med en protest stemme til de blå p.t selvom jeg ikke er enig med meget af deres politik;)

Men det bliver da spændende at høre hvad de forskellige har at sige i valgkampen og om de kan flytte en tilbage, da det vigtigste for mig er de ældre bliver behandlet bedre og de hårdeste udsatte igen kan komme til at spise hakket oksekød, få ordentligt smør på brødet engang imellem og evt have råd til at købe nogle nye sokker og T-shirt en gang om året.

26-02-2026 15:12 #10| 7

Valget er udskrevet, og nu venter forestillingen, hvor de samme slidte politikere stiller sig op foran kameraerne og reciterer deres indstuderede floskler med alvorlige miner og tomme blikke. Det hele serveres som historiske øjeblikke, men lyder mest af alt som en genudsendelse, ingen bad om.

At følge valgkampen føles som at træde ind i en farverig slikbutik – kun for at opdage, at hylderne fra gulv til loft udelukkende er fyldt med de samme vingummibamser i forskellig indpakning. Du kan vælge rød pose, blå pose eller en grøn pose, men smagen? Præcis den samme.

Journalisterne står med ståpels i studiet og lader som om, hvert eneste åndedrag fra talerstolen er et jordskælv i danmarkshistorien. De nikker alvorligt, analyserer det indlysende og pakker tomgang ind i grafer og breaking-bjælker, mens de sprøjter deres velkendte ligegyldigheder ud gennem skærmen til de stakkels seerne, der mest af alt bare forsøger at finde ud af, om der overhovedet findes et alternativ til vingummibamserne.

Og sådan kører møllen: store ord, små visioner, dramatiske pauser og nul overraskelser. Valgkampen ruller som en sirligt koreograferet dans, hvor alle kender trinene, ingen træder ved siden af – og publikum klapper høfligt, velvidende at forestillingen allerede er glemt, før stemmesedlen rammer boksen.

Redigeret af lilleper d. 26-02-2026 15:13
26-02-2026 15:31 #11| 1

Jeg går på abetilt, hvis Løkke igen får en central rolle i regeringsdannelsen.

En samtale med Trumps folk, 50 meters løbetur og en smøg, må simpelthen ikke være nok til at gøre ham interssant igen.

26-02-2026 15:45 #12| 1

Mette raus!

26-02-2026 15:59 #13| 0

Jeg kalder, at det bliver en S, SF, M-regering. Måske får R også lov at være med. 

S har med sine valgtemaer som ulighed, pension og folkeskolen lagt op til at gå rødt i denne valgkamp. 

Jeg tror til gengæld ikke, at S vil gøre sig afhængig af Ø, hvorfor de har brug for M. 

Jeg savner godt nok at se blå blok stemple ind i valgkampen. 

Redigeret af CykelNille d. 26-02-2026 16:00
26-02-2026 16:44 #14| 0
lilleper skrev:

Valget er udskrevet, og nu venter forestillingen, hvor de samme slidte politikere stiller sig op foran kameraerne og reciterer deres indstuderede floskler med alvorlige miner og tomme blikke. Det hele serveres som historiske øjeblikke, men lyder mest af alt som en genudsendelse, ingen bad om.

At følge valgkampen føles som at træde ind i en farverig slikbutik – kun for at opdage, at hylderne fra gulv til loft udelukkende er fyldt med de samme vingummibamser i forskellig indpakning. Du kan vælge rød pose, blå pose eller en grøn pose, men smagen? Præcis den samme.

Journalisterne står med ståpels i studiet og lader som om, hvert eneste åndedrag fra talerstolen er et jordskælv i danmarkshistorien. De nikker alvorligt, analyserer det indlysende og pakker tomgang ind i grafer og breaking-bjælker, mens de sprøjter deres velkendte ligegyldigheder ud gennem skærmen til de stakkels seerne, der mest af alt bare forsøger at finde ud af, om der overhovedet findes et alternativ til vingummibamserne.

Og sådan kører møllen: store ord, små visioner, dramatiske pauser og nul overraskelser. Valgkampen ruller som en sirligt koreograferet dans, hvor alle kender trinene, ingen træder ved siden af – og publikum klapper høfligt, velvidende at forestillingen allerede er glemt, før stemmesedlen rammer boksen.

Al magt til lilleper! Fremragende post.

26-02-2026 17:20 #15| 1
Kaffekande skrev:

Al magt til lilleper! Fremragende post.

Fremragende? Jeg vil give dig ligegyldig, men fremragende?
26-02-2026 17:32 #16| 0

Meget enig med Lilleper. Og ligesom Cykelnille hælder jeg til en SF, A,R og moderaterne regering.

26-02-2026 17:36 #17| 0

Politisk er jeg rød. Dog med en radikal stemme i ny og næ. Jeg holder min stemme åben for 4 partier, men hælder i øjeblikket til enhedslisten eller de radikale. Hvis jeg ku stemme personligt på Dragsted, ville det være en nobrainer for mig. Vanopslagh er mit bedste bud af de blå. Han ligger bare for meget til højre for mig.

Redigeret af Sealand d. 26-02-2026 17:38
26-02-2026 18:13 #18| 1

Let's go Å!!!

Klima og miljø er toppen af poppen. Uden rent drikkevand duer helten ikke :)

Der er nogle helt basale områder i behovspyramiden som vi har negligeret alt for længe.

26-02-2026 18:39 #19| 0
NanoQ skrev:

Men... Jeg har pivsvært ved at se, hvem der i nuværende politiske landskab skulle tage over. Nu nævnte jeg, at jeg er rød. Men jeg er i den grad også liberal, når det kommer til spørgsmål om individuel frihed. Men igen... Hvem kan løfte opgaven?

Det mest åbenlyse spørgsmål - Hvem kan løfte jobbet som statsminister? - Jeg ser ingen åbenlyse kandidater. Hverken på højre- eller venstreføjen. Troels? - han vil nok gerne. Han er intelligent og en dygtig politiker. Men han er absolut ikke en person med folketække. Vanopslag? - det kun e være spændende. Lynende intelligent og velformuleret. Men han har været nede med stress allerede. Jeg tror hverken han kan eller vil løfte emvedet. På Venstrefløjen... Mette igen? - jeg tror det ikke. Det er brug for nye kræfter. Det tror jeg også hun selv synes. Men hvem så? 

Det er jo svært at sige om de kan gøre et godt job, hvis de ikke får chancen. 

Schlütter og Ellemann rettede jo båden op efter en svær tid, og de var begge meget unge og uprøvede, men det holdt sammen på tingene, og rettede op på tidligere tiders rod, og havde vælgernes gunst, indtil Ninn Hansen sagen ødelagde det for dem.

Jeg tror ikke Vanopslagh selv har lyst til at være statsminister - ikke fordi lysten til det ikke er det, men jeg tror han er bange for at han kan ende med stress igen. Og så tror jeg bare de andre på blå fløj vil være mere enige om Troeld Lund. Han er meget ulden, men det var Nyrup jo også.

26-02-2026 18:43 #20| 0
Aurvandil skrev:

Jeg går på abetilt, hvis Løkke igen får en central rolle i regeringsdannelsen.

En samtale med Trumps folk, 50 meters løbetur og en smøg, må simpelthen ikke være nok til at gøre ham interssant igen.

Det er jo pressen der har skreget op om hvor godt han klarede det, uden vi nogensinde får at vide hvad de egentlig talte om. Måske har de bare aftalt at han får et møde med Vance, hvor de får sig en sjus, og Løkke kan ligne en statsmand, så han stod bedre i DK.

26-02-2026 19:07 #21| 1
Torstens skrev:

Det er jo svært at sige om de kan gøre et godt job, hvis de ikke får chancen. 

Schlütter og Ellemann rettede jo båden op efter en svær tid, og de var begge meget unge og uprøvede, men det holdt sammen på tingene, og rettede op på tidligere tiders rod, og havde vælgernes gunst, indtil Ninn Hansen sagen ødelagde det for dem.

Jeg tror ikke Vanopslagh selv har lyst til at være statsminister - ikke fordi lysten til det ikke er det, men jeg tror han er bange for at han kan ende med stress igen. Og så tror jeg bare de andre på blå fløj vil være mere enige om Troeld Lund. Han er meget ulden, men det var Nyrup jo også.

Paul Schlüter var 53 da han blev stats minister.  Han havde været leder af de konservative I 8 år og var I folketinget første gang I 1964. Det vil jeg altså ikke kalde ung og uprøvet.

26-02-2026 19:18 #22| 0
Sealand skrev:

Meget enig med Lilleper. Og ligesom Cykelnille hælder jeg til en SF, A,R og moderaterne regering.

For en god ordens skyld er det ikke nødvendigvis mit ønskescenarie. Det er sådan, jeg tror, regeringen bliver. 

For første gang er jeg ret pas på, hvad jeg stemmer. Jeg er spændt på valgkampen. 

26-02-2026 19:48 #23| 0
CykelNille skrev:

For en god ordens skyld er det ikke nødvendigvis mit ønskescenarie. Det er sådan, jeg tror, regeringen bliver. 

For første gang er jeg ret pas på, hvad jeg stemmer. Jeg er spændt på valgkampen. 

Tvivler på at SF vil gå i regering med M. Olsen Dyhr har i hvert fald givet udtryk for, at LLR ikke skal sidde med ved bordet og at hun bestemt ikke vil være med til at gøre ham til statsminister. 

Ærligt talt hælder jeg mest til at blive sofavælger. Jeg kan ikke få mig selv til at stemme på et regeringsparti, for jeg synes de har forvaltet magten helt ufattelig dårligt. 

Og jeg er for liberal til at sætte mit kryds på den ydre venstrefløj. Ø's rødder i kommunismen, revulotion og syn på privat ejendomsret (og deres dobbeltmoral på selv samme område) gør, at jeg ikke kan sætte mit kryds der og SF er for skingre og uden de store visioner. At gå til valg på at få store bededag genindført er ikke super ambitiøst. Å har i mine øjne ingen politik udover på det grønne område og er derfor ude af billedet. 

Men på den anden side, kan jeg heller ikke se noget alternativ på højrefløjen. 

DF, NB, DD og BP har et menneskesyn, som jeg slet ikke kan støtte op om. V ved man hvor man har - lige indtil de laver en kovending og C er i bedste fald bare gode til ikke at sige noget som helst. 

Ærgerlig at Grønne Demokrater ikke ser ud til at nå at blive opstillingsberettigede. Theresa har om nogen kæmpet for borgernes retssikkerhed de sidste par år. 

Redigeret af Ravie d. 26-02-2026 19:50
26-02-2026 19:56 #24| 0
Ravie skrev:

Tvivler på at SF vil gå i regering med M. Olsen Dyhr har i hvert fald givet udtryk for, at LLR ikke skal sidde med ved bordet og at hun bestemt ikke vil være med til at gøre ham til statsminister. 

“»Jeg mener, at vi skal have en rød regering i Danmark. Den består af S og SF og eventuelt nogle partier på midten og så med støtte fra venstrefløjene. Det glæder jeg mig til, og jeg hører jo nu, at statsministeren faktisk også åbner op for det,« siger hun til Berlingske.”

https://www.berlingske.dk/politik/sf-naegter-at-gaa-i-regering-med-de-konservative-og-venstre-men-aabner-en-doer-for-lars-loekke?gaa_at=eafs&gaa_n=AWEtsqf2sRi_xcG0rkBAyDshdJJ-cBJ-M8ByoL3QldcJYCsPz...

26-02-2026 20:35 #25| 0
Ravie skrev:

Ærgerlig at Grønne Demokrater ikke ser ud til at nå at blive opstillingsberettigede. Theresa har om nogen kæmpet for borgernes retssikkerhed de sidste par år. 

Tjek Torsten Gejls (Å) arbejde for en forfatningsdomstol: https://www.facebook.com/reel/1432450848277997

26-02-2026 20:36 #26| 0
Ravie skrev:

Hun har lige sagt i debatten, at hun godt kan gå regering med Lars.

Lars giver odds 12 som statsminister lige nu. Det virker umiddelbart højt, når næsten alle meningsmålinger efter nytår har givet Moderaterne de afgørende mandater. 

26-02-2026 20:38 #27| 1

Jeg håber på en regering med Troels Lund Poulsen som statsminister, med Mona Juul, Stephanie Lose og Alex Vanopslagh som wingmen, allerhelst med Lars Løkke som udenrigsminister. Men det er nok utopi. 

Tror desværre det bliver fire år med Mette Frederiksen og Pia Olsen Dyhr, med støtte fra Enhedslisten og Co.

26-02-2026 21:04 #28| 0
Majaline skrev:

Jeg håber på en regering med Troels Lund Poulsen som statsminister, med Mona Juul, Stephanie Lose og Alex Vanopslagh som wingmen, allerhelst med Lars Løkke som udenrigsminister. Men det er nok utopi. 

Tror desværre det bliver fire år med Mette Frederiksen og Pia Olsen Dyhr, med støtte fra Enhedslisten og Co.

Virker temmelig urealistisk. Og hvem er co?

26-02-2026 21:39 #29| 0
Sealand skrev:

Virker temmelig urealistisk. Og hvem er co?

Det skriver jeg også, primært det med Løkke, hvis man skal tro på Morten Messerschmidt. De andre er vel meget plausibelt hvis der bliver et blåt flertal. 

Eller er det den røde du mener er urealistisk?

26-02-2026 21:41 #30| 0
CykelNille skrev:

“»Jeg mener, at vi skal have en rød regering i Danmark. Den består af S og SF og eventuelt nogle partier på midten og så med støtte fra venstrefløjene. Det glæder jeg mig til, og jeg hører jo nu, at statsministeren faktisk også åbner op for det,« siger hun til Berlingske.”

https://www.berlingske.dk/politik/sf-naegter-at-gaa-i-regering-med-de-konservative-og-venstre-men-aabner-en-doer-for-lars-loekke?gaa_at=eafs&gaa_n=AWEtsqf2sRi_xcG0rkBAyDshdJJ-cBJ-M8ByoL3QldcJYCsPz...

Andro skrev:

Lars giver odds 12 som statsminister lige nu. Det virker umiddelbart højt, når næsten alle meningsmålinger efter nytår har givet Moderaterne de afgørende mandater. 

Vildt nok. Havde jeg ikke set. 

26-02-2026 23:06 #31| 0

Tilter helt over at se den partilederdebat, og hvor meget gylle de enkelte partiledere kan lukke ud, i håb om at vælgerne æder det.

Mette som lige får sagt at blå blok vil tage fødevarechecken, som lige er stemt igennem, fra X, Y og Z. Så fik hun da lige meldt ud at den blev lavet for at købe vælgere.

Dragsted mener så åbenbart også at det skal være en menneskeret for unge at kunne bo i København (her bor tilsyneladende ikke unge mennersker må man forstå), hvor rød blok allerede har sørget for at der kun er 22% af boligmassen som er ejerboliger. Men klart, hvis alle danskere bor i lejeboliger, så kan han selvfølgelig trække flere stemmer ved at tale om lave huslejer, og undlade at tale om hvordan det finansieres. Dette sagt af manden der selv bor i en kæmpevilla på Frederiksberg.

Redigeret af Jensen d. 26-02-2026 23:21
27-02-2026 00:41 #32| 0
Andro skrev:

Uanset afgørende mandater, kan jeg ikke se for mig at Løkke bliver statsminister. I regering sagtens, men ikke topposten!
27-02-2026 00:50 #33| 0

Hvordan kan det være at politik er det eneste erhverv hvor erfaring og kompetence er en, i nogle vælgeres mening, hæmsko?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar