Nilsson skrev:
Du refererer til følgende problemer:
1) PET’s trusselsvurdering. Jeg er med på, at vi har en udfordring med en lille ekstrem gruppe mørkemænd, som vil os det ondt. Truslen er i høj grad influeret af globale begivenheder, og jeg har svært ved at se, hvad der nationalpolitisk kan gøres ud over at sikre vores efterretningstjenester de fornødne ressourcer til at passe på os. Det er mit indtryk, at der er bred politisk opbakning her.
2) Du fremhæver en holdningsundersøgelse begået af Wilke - men bestilt af Jyllands-Posten. Den beror på 702 personers svar på en række spørgsmål i forbindelse med årsdagen for Hamas’ angreb på Israel 7. oktober. Har du læst undersøgelsen? Har du læst spørgsmålene? Selv Wilke indrømmer, at undersøgelsen ikke er repræsentativ.
3) Du skriver, at indvandrere er “ekstremt overrepræsenterede” i kriminalitetsstatistikker. Men som jeg har skrevet flere gange i ovenstående indlæg, så er det jo ikke rigtigt, hvis man kigger lidt dybere i data.
Jeg er stadig ret nysgerrig på, hvad det er for voldsomme problemer - som bliver værre år for år - venstrefløjen skal give løsninger på. Medgiver du, at integrationen nærmest aldrig har været bedre? Og i givet fald hvorfor skal integrationsdebatten så fylde mere end den aktuelle debat om rent drikkevand, ødelæggelsen af vores miljø og natur samt den dyremishandling der finder sted i det danske landbrug? Til et for samfundet BRAGENDE minus både økonomisk og sundhedsmæssigt.
Lad mig starte med at sige: Jeg anerkender fuldstændig, at der er meget, der går godt med integrationen, og at langt de fleste indvandrere klarer sig godt i Danmark. Jeg er ikke imod indvandring, men jeg er enig med Socialdemokratiets erkendelser: Integration sker ikke af sig selv, antal betyder noget og kultur og værdier betyder noget. Det er altså ikke entydigt et udtryk for god integration, at man er på arbejdsmarkedet og har en uddannelse, hvis man samtidig har svært ved at acceptere demokratiske værdier.
1) Netop. Vi har kontinuerligt en udfordring med en lille gruppe meget voldelige mennesker, som påvirker vores samfund i alvorlig grad, og som begrænser vores frihedsrettigheder. Derfor skal Carolineskolen have beskyttelse. Derfor undlader mange lærere at undervise i emner, som kan støde muslimer, derfor vil nogle medier ikke genoptrykke Muhammedtegningerne - ikke fordi man skal, men fordi man skal kunne. Samtidig har vi forfattere, politikere og journalister, der skal leve med politibeskyttelse og overfaldsalarmer, fordi de skriver eller siger noget, som muslimer ikke bryder sig om. Efter min mening er det et kæmpeproblem, at der er nogen, der skal betale den pris i et demokrati. Jeg savner, at vi italesætter dette problem tydeligere.
2) Jeg er enig i, at datagrundlaget er lavt. Vi har generelt for lidt data på området, og det er kendt i forskningen, at det er sværere at få indvandrere fra MENAPT-landene til at deltage i undersøgelser (s. 3). Så vi må bruge den data, vi har. Det er meget bemærkelsesværdigt, at 35 % mener, at Hamas' terrorangreb var berettiget. Ifølge ytringsfrihedskommissionen mener 76 % af de adspurgte indvandrere og efterkommere fra Tyrkiet, Libanon, Pakistan og Somalia, at det skal være ulovligt at kritisere islam, mens RED Safehouse - som arbejder med ofre for æresrelaterede konflikter - i 2024 oplevede en stigning på 45 % fra året før. Det er primært kvinder fra ikke-vestlige lande. En statistik fra 2009 viser, at knap hver 5. muslim i Danmark ønsker, at Koranen skal integreres i dansk lov. Vi har en forundersøgelse, der viser, at offentligt ansatte med indvandrebaggrund i flere tilfælde udøver negativ social kontrol. Et flertal af muslimske mænd accepterer ikke homoseksualitet.
3) Jo, det er rigtigt. I rapporten "Indvandrere i Danmark" gør man netop det, du efterspørger. Her ses det på s. 117, at både indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande er væsentligt mere kriminelle end borgere med dansk oprindelse, selvom man korrigerer for socioøkonomiske forhold. Vi har utallige gadebander, som ikke alene begår kriminalitet, men også terroriserer lokalsamfund. Vi har nu fået klanbaseret kriminalitet, som Rigspolitiet er begyndt at interessere sig for, hvor vi ser mafialignende strukturer, hvor hele familier er involveret i kriminaliteten. Fire familier i Aarhus er sigtet eller mistænkt for 5000 lovovertrædelser - og det er jo blot toppen af isbjerget.
4) Nu har jeg efterhånden redegjort for de problemer, jeg efterspørger venstrefløjens løsninger på - i det mindste blot mere opmærksomhed på. Et eksempel på det, der bliver værre år for år er den sociale kontrol, som foregår i indvandremiljøer, og som 51 gymnasier nu oplever trænger ind i undervisningen og studiemiljøet. Det er et virkeligt problem, som jeg mener skal italesættes.
Jeg medgiver, at det helt generelt går godt med integrationen, men jeg mener, at vi har nogle alvorlige problemer, som det kun er højrefløjen, der forsøger at adressere. Og jeg mener, deres løsninger er urealistiske - og til en hvis grad dæmoniserende. Derfor savner jeg, at venstrefløjen stempler mere alvorligt ind i samtalen.
Det er en stråmand, at jeg skulle karakterisere det som vigtigere end rent drikkevand, ødelæggelsen af vores miljø og natur. Det har jeg aldrig sagt. Men ja, jeg mener, at beskyttelsen af det jødiske mindretal i Danmark er vigtigere end grisenes forhold. Er vi uenige om det?
Redigeret af CykelNille d. 22-03-2026 22:39