Udlejning af lejlighed i København i ugerne 29/30

#1| 0

Hej PN


Prøver også her, situationen er den at jeg står i en lidt uheldig situation. Jeg skulle have lejet min lejlighed ud gennem Airbnb, i ugerne 29 og 30, alt var på plads med det spanske par, men da en af deres forældre er blevet alvorlig syge, har de valgt med meget kort varsel at aflyse turen til Danmark. Airbnb har valgt at godtage denne aflysning "free og charge", da det er første gang denne bruger gør dette. ( Hvilket jeg syntes er sådan lidt , men okay)


Dvs. jeg har en lejlighed i København (Frederiksberg) stående til rådighed i uge 29 og 30, da jeg selv er på ferie, og jeg meget gerne ser den udlejet, da dette halvvejs skulle finansierer min egen ferie.


Det er to værelser, bad/toilet/køkken sengepladser til 3 eller 4 personer, centralt belligende tæt på s-tog metro, kan lejes for hele perioden eller mindre. Normal prisen pr dag er 488 dkr. men for en uge eller hele perioden kan vi godt finde en billigere løsning.


Hvis I er interesseret eller ønsker yderligere infor billeder mm. så skriv.


Ved det er kort varsel, og skal gerne have dette på plads senest mandag, inden jeg selv rejser (alternativt kan der nok godt findes en løsning senere).


Mvh Rasmus

15-07-2017 11:04 #2| 0

Ring til keybutler og forhør dig om de mener den kan lejes ud med så kort varsel. Så kan du bare rydde op rejse og lade dem klare booking og at få gæster ind og evt gøre rent imellem lejere.
Du er nok for sent ude til at kunne få særlig meget hjem, det er surt.

15-07-2017 11:59 #3| 0
ProjectX skrev:Hej PN

Prøver også her, situationen er den at jeg står i en lidt uheldig situation. Jeg skulle have lejet min lejlighed ud gennem Airbnb, i ugerne 29 og 30, alt var på plads med det spanske par, men da en af deres forældre er blevet alvorlig syge, har de valgt med meget kort varsel at aflyse turen til Danmark. Airbnb har valgt at godtage denne aflysning "free og charge", da det er første gang denne bruger gør dette. ( Hvilket jeg syntes er sådan lidt , men okay)

Dvs. jeg har en lejlighed i København (Frederiksberg) stående til rådighed i uge 29 og 30, da jeg selv er på ferie, og jeg meget gerne ser den udlejet, da dette halvvejs skulle finansierer min egen ferie.

Det er to værelser, bad/toilet/køkken sengepladser til 3 eller 4 personer, centralt belligende tæt på s-tog metro, kan lejes for hele perioden eller mindre. Normal prisen pr dag er 488 dkr. men for en uge eller hele perioden kan vi godt finde en billigere løsning.

Hvis I er interesseret eller ønsker yderligere infor billeder mm. så skriv.

Ved det er kort varsel, og skal gerne have dette på plads senest mandag, inden jeg selv rejser (alternativt kan der nok godt findes en løsning senere).

Mvh Rasmus

Kan desværre ikke lige hjælpe, dog vil jeg sige at for en så lav pris(vi tager selv 1000 i døgnet) burde det bestemt være muligt at få udlejet den noget af tiden, evt. Få lavet en aftale med en ven om at vedkommende lukker dem ind, så skal han jo bare have nogle ekstra nøgler.

Derudover kan du også sætte aflysningskravene til strenge(eller noget i den stil) så får du 50% ved aflysning, medmindre Airbnb har overrulet den?

15-07-2017 13:38 #4| 1

@turbofluen
Tak, jeg tager fat i den

@djoffer
Aftale med ven er ordnet. Så spred gerne budskabet via sociale media, hvis du vil/kan

15-07-2017 14:04 #5| 2

Sorry for hijack, men et interessant emne synes jeg.


Hvad er folks holdning til AirBNB sådan lidt mere generelt?


Jeg synes det er en fantastisk løsning og jeg har selv brugt det både i Barcelona og Marokko, men omvendt så synes jeg at jeg aner nogle lidt uheldige sideeffekter ved det, da jeg tror at det er med til at presse boligpriserne uforholdsmæssigt i vejret i de store byer til skade for beboer diversiteten, samt i princippet forgylder en del af befolkningen, som ikke mangler det store i forvejen. Det store problem er selvfølgelig skatten, da der er mange der ikke indberetter indtægten fra udlejningen og SKAT jo som bekendt ikke kan finde ud af noget som helst. Jeg er 100% for AirBNB, men så gerne at de automatisk indberettede til SKAT eller endnu bedre at SKAT bare fik fingeren ud af røven og gjorde deres arbejde. Det er imo ikke rimeligt - eller fair konkurrence - at private udlejer skattefrit(udover bundgrænsen), men at hotelbranchen skal leve op til en masse regler og betale skat. Det ville også tage toppen af udbuddet, hvis der kom lidt mere kontrol med det. Så et eller andet sted, at en person havde et job for en AirBNB udlejer med at passe 7 eller 9 lejligheder. Det presser jo priserne helt vildt at folk hamstrer lejligheder til hoteludlejning, for at opnå lejeindtægter langt udover hvad lejelovgivningen tillader, og ikke til boligformål.


Kender selv problematikken fra min egen lille udlejningsvirksomhed, hvor jeg betaler skat, mens en anden bekendt bare kører med store afdrag på sin ejendom, da han så mener at der ikke er et overskud til beskatning, hvilket er ulovligt og helt væk, men det må han jo selv om. Det gør så bare at han hurtigere får råd til nye ejendomme ift. dem der betaler skat, hvilket jo er lidt konkurrenceforvridende. Såfremt SKAT får øje på ham bliver det i hvert fald en dyr historie både i penge og måske også tid bag tremmer.

15-07-2017 15:18 #6| 1

@AII

Du er vel næppe 100 % for Airbnb, når du udtrykker flere forbehold, som kan være nok så legitime?

Det er lidt nemt at hævde, at Skat bare burde få fingeren ud og få indkrævet skatten. Man jo heller ikke sige, at politiet stinker og bare burde fange alle forbrydere. Førstnævnte har obv. kolossale leaks med de seneste skandaler in mente, men columbusægget for optimal og rimelig skatteindrivning er IMO en meget kompliceret størrelse.

Hvad angår det med at forgylde folk, der har for meget i forvejen (vi ser naturligvis bort fra den klassiske diskussion om de riges incitament for at skabe merværdi, hvis al fortjeneste alligevel ikke vil tilgå dem) - ved eks. at leje en lejlighed i en af storbyerne , hvor der kan være en velforbjerget formuehavende som ejermand, bliver ens tilværelse og forbrugeradfærd meget kompliceret, energikrævende og økonomisk meget mudret, hvis der skal navigeres efter, at man fordeler sol og vind lige ift. om operatørerne har tjent rigeligt med tanke på, at mange forbrugere i første omgang helt rimeligt tænker i en snæver egeninteresse for, hvad der er det bedste produkt til prisen, hvor mange i større eller mindre udstrækning så forsøger at inkorporere hensyn til miljø, klima og rimelige løn- og arbejdsforhold.


"Det presser jo priserne helt vildt at folk hamstrer lejligheder til hoteludlejning, for at opnå lejeindtægter langt udover hvad lejelovgivningen tillader, og ikke til boligformål."

Det må være et juridisk og politisk anliggende at sikre, at loven og reglerne er rimelige og logiske, at det kan administrativt reguleres og sikres overholdt samt at der kan sanktioneres rimeligt ved overtrædelse.




Redigeret af tåbeligt d. 15-07-2017 18:24
15-07-2017 15:53 #7| 1

Det store problem med airbnb er den manglende moms pligt af hotel lignende udlejning

15-07-2017 16:17 #8| 0
ALL IN INC skrev:Sorry for hijack, men et interessant emne synes jeg.

Hvad er folks holdning til AirBNB sådan lidt mere generelt?

Jeg synes det er en fantastisk løsning og jeg har selv brugt det både i Barcelona og Marokko, men omvendt så synes jeg at jeg aner nogle lidt uheldige sideeffekter ved det, da jeg tror at det er med til at presse boligpriserne uforholdsmæssigt i vejret i de store byer til skade for beboer diversiteten, samt i princippet forgylder en del af befolkningen, som ikke mangler det store i forvejen. Det store problem er selvfølgelig skatten, da der er mange der ikke indberetter indtægten fra udlejningen og SKAT jo som bekendt ikke kan finde ud af noget som helst. Jeg er 100% for AirBNB, men så gerne at de automatisk indberettede til SKAT eller endnu bedre at SKAT bare fik fingeren ud af røven og gjorde deres arbejde. Det er imo ikke rimeligt - eller fair konkurrence - at private udlejer skattefrit(udover bundgrænsen), men at hotelbranchen skal leve op til en masse regler og betale skat. Det ville også tage toppen af udbuddet, hvis der kom lidt mere kontrol med det. Så et eller andet sted, at en person havde et job for en AirBNB udlejer med at passe 7 eller 9 lejligheder. Det presser jo priserne helt vildt at folk hamstrer lejligheder til hoteludlejning, for at opnå lejeindtægter langt udover hvad lejelovgivningen tillader, og ikke til boligformål.

Kender selv problematikken fra min egen lille udlejningsvirksomhed, hvor jeg betaler skat, mens en anden bekendt bare kører med store afdrag på sin ejendom, da han så mener at der ikke er et overskud til beskatning, hvilket er ulovligt og helt væk, men det må han jo selv om. Det gør så bare at han hurtigere får råd til nye ejendomme ift. dem der betaler skat, hvilket jo er lidt konkurrenceforvridende. Såfremt SKAT får øje på ham bliver det i hvert fald en dyr historie både i penge og måske også tid bag tremmer.

Som en deleøkonomisk tanke er det imo genialt, og vel de færreste private udlejere der kommer over den skattefrie grænse, mener den for vores lejlighed er omkring 30k om året... problemet er selvfølgelig at der er folk der misbruger det, tvivler dog på det er et særligt stort problem i dk da der er bopælspligt... dog et kæmpe problem i resten af Europas storbyer da de ikke har samme regler for bopælspligt

Redigeret af djoffer d. 15-07-2017 16:18
15-07-2017 16:36 #9| 1

Kommunerne håndhæver ikke bopælspligten særlig stringent.

15-07-2017 16:37 #10| 0
c_hope skrev:Kommunerne håndhæver ikke bopælspligten særlig stringent.

Har hørt noget andet fra en tidligere boligadministrator i kbh, dog intet jeg selv ved noget om...

15-07-2017 17:27 #11| 0

Er den umulig til 2 voksne og 4 børn i alderen 0-9?

15-07-2017 18:43 #12| 0

@kris_rem
Tror jeg godt kunne lade sig gøre, har et soveværelse med dobbelt seng (2 voksne) stor stue, hvor der godt kan være fire børn:-)

15-07-2017 18:55 #13| 0
tåbeligt skrev:@AII

Du er vel næppe 100 % for Airbnb, når du udtrykker flere forbehold, som kan være nok så legitime?

Det er lidt nemt at hævde, at Skat bare burde få fingeren ud og få indkrævet skatten. Man jo heller ikke sige, at politiet stinker og bare burde fange alle forbrydere. Førstnævnte har obv. kolossale leaks med de seneste skandaler in mente, men columbusægget for optimal og rimelig skatteindrivning er IMO en meget kompliceret størrelse.

Hvad angår det med at forgylde folk, der har for meget i forvejen (vi ser naturligvis bort fra den klassiske diskussion om de riges incitament for at skabe merværdi, hvis al fortjeneste alligevel ikke vil tilgå dem) - ved eks. at leje en lejlighed i en af storbyerne , hvor der kan være en velforbjerget formuehavende som ejermand, bliver ens tilværelse og forbrugeradfærd meget kompliceret, energikrævende og økonomisk meget mudret, hvis der skal navigeres efter, at man fordeler sol og vind lige ift. om operatørerne har tjent rigeligt med tanke på, at mange forbrugere i første omgang helt rimeligt tænker i en snæver egeninteresse for, hvad der er det bedste produkt til prisen, hvor mange i større eller mindre udstrækning så forsøger at inkorporere hensyn til miljø, klima og rimelige løn- og arbejdsforhold.

"Det presser jo priserne helt vildt at folk hamstrer lejligheder til hoteludlejning, for at opnå lejeindtægter langt udover hvad lejelovgivningen tillader, og ikke til boligformål."

Det må være et juridisk og politisk anliggende at sikre, at loven og reglerne er rimelige og logiske, at det kan administrativt reguleres og sikres overholdt samt at der kan sanktioneres rimeligt ved overtrædelse.

Kan godt se at mit indlæg kom til at lyde mere bittert end jeg mener det. Jeg er "100%" for AirBNB som tanke, men har som du nævner forbehold overfor de konsekvenser det kan og har medført. Jeg synes det er fantastisk at folk som f.eks. Djoffer kan leje deres bolig ud i ferier og lign. og tjene en skilling på det. Intet problem i det fra min side. Når der så til gengæld er folk der opkøber ejendomme til formålet, men uden forpligtigelser fra det det reelt er, nemlig hoteldrift, så not so much. Når en eller anden procentdel af disse, så også"glemmer" skatten og dermed skaber sig mulighed for at drive priserne endnu længere op, så bliver det for meget imo. Jeg har intet problem med at folk tjener (mange) penge, det vil de fleste gerne hvis de kan komme afsted med det, men det bliver sådan lidt unfair over "politimanden og sygeplejersken" når boligerne bliver opkøbt af folk der ikke bare spekulerer i reglerne, men decideret skider på dem. Jeg er slet ikke ude i at vi alle skal tjene det samme og alt det, men det var måske rimeligt nok, at dem der "har" i det mindste overholdt de regler der er, når vi snakker om så vigtigt et område som at folk kan få en bolig for penge de kan betale.


Jeg er ikke enig i at det kan være så svært for SKAT. Det er i min optik simpelthen et spørgsmål om uduelighed. De har adgang til registre over hvem der ejer boligerne. Når så en eller anden af uforklarlige årsager har 7 boliger i indre by og selv bor i Rungsted, så burde det være muligt at lave et system der lige flager dem til en nærmere undersøgelse, men det kan SKAT åbenbart ikke finde ud af. Da jeg selv begyndte at leje min gamle lejlighed ud gik der 3-4 år før jeg fik afregnet skatten fordi jeg ikke selvangav det(det var længe før skandalernes tid). Jeg ringede ind flere gange, hvor de bare sagde jeg skulle lave et regnskab, hvilket jeg pga. dovenskab ikke fik gjort, men de fulgte aldrig selv op på det. Bevares det var småpenge i det store spil og jeg fik da også lov selv at forrente den sparede skat, men jeg synes fanme det er sygt at de ikke følger op på en der selv har fortalt dem at han skylder i skat, og at der ikke er styr på noget som helst ifbm. hans udlejning. Der er formodentlig en hel masse der lejer ud helt almindeligt uden at svare skat af fortjenesten ligesom jeg gjorde, og det samme gør sig med overvejende sandsynlighed gældende for storudlejerne på Airbnb - til skade for den "almindelige" københavner og til skade for hotelindustrien.

djoffer skrev: Som en deleøkonomisk tanke er det imo genialt, og vel de færreste private udlejere der kommer over den skattefrie grænse, mener den for vores lejlighed er omkring 30k om året... problemet er selvfølgelig at der er folk der misbruger det, tvivler dog på det er et særligt stort problem i dk da der er bopælspligt... dog et kæmpe problem i resten af Europas storbyer da de ikke har samme regler for bopælspligt

Helt enig i at det er genialt og noget der skal have lov at blive. Det er også muligt der ikke er tale om mange, men jeg vil godt lægge hovedet på blokken og påstå at der mindst er +100 ejendomme i kbh som kun bliver anvendt til airbnb lignende udlejning. Det kan man så diskutere om det er et problem. Min umiddelbare holdning er at det er det i forhold til at skaber en unfair efterspørgsel på ejendom ift. den almindelige famile/ejendomskøber. Jeg er enig i princippet om at der er bopælspligt, men det er bare ikke noget der bliver ført særligt meget kontrol med såvidt jeg ved. De mennesker der spekulerer i Airbnb har formentlig også ressourcer til at omgå reglerne. F.eks. kan du bare sætte boligen til salg så er du ude over reglerne om bopælspligt.

15-07-2017 19:33 #14| 1

"Jeg er ikke enig i at det kan være så svært for SKAT. Det er i min optik simpelthen et spørgsmål om uduelighed. De har adgang til registre over hvem der ejer boligerne. Når så en eller anden af uforklarlige årsager har 7 boliger i indre by og selv bor i Rungsted, så burde det være muligt at lave et system der lige flager dem til en nærmere undersøgelse, men det kan SKAT åbenbart ikke finde ud af."

Hvad så, hvis ejermanden fra Rungsted fik en dansk stråmand til at bebo boligen, hvor der i realiteten foregik Airbnb året rundt? Indtægterne fra Airbnb indrapporteres ikke automatisk til Skat (Det gør Airbnb ikke i noget land i verden), så Skat fatter ikke nogen mistanke. Stråmanden indbetaler et naturligt beløb i leje til rigmanden fra Rungsted og alt virker i skønneste orden og Skat kan umiddelbart ikke sætte en finger på regnskabet. At kræve borgere ind til undersøgelser, tænker jeg, snildt kan være en ressourcekrævende, omstændig proces, hvor Skat ikke nødvendigvis er sikker på gevinst.

15-07-2017 20:05 #15| 0

Bare lige for at få det helt klart - indtægt fra Airbnb er IKKE skattepligtig, men alene overskud ved udlejning.


Det giver naturligvis problemer for SKAT i fald de skulle få en aftale om at AirBnB indberetter.

15-07-2017 20:08 #16| 0
tåbeligt skrev:Hvad så, hvis ejermanden fra Rungsted fik en dansk stråmand til at bebo boligen, hvor der i realiteten foregik Airbnb året rundt? Indtægterne fra Airbnb indrapporteres ikke automatisk til Skat (Det gør Airbnb ikke i noget land i verden), så Skat fatter ikke nogen mistanke. Stråmanden indbetaler et naturligt beløb i leje til rigmanden fra Rungsted og alt virker i skønneste orden og Skat kan umiddelbart ikke sætte en finger på regnskabet. At kræve borgere ind til undersøgelser, tænker jeg, snildt kan være en ressourcekrævende, omstændig proces, hvor Skat ikke nødvendigvis er sikker på gevinst.

Ja så ville det blive sværere at opdage, men stadig mere byrdefuldt og omkostningstungt end for nuværende. Jeg er slet ikke i tvivl om folk kan snyde, hvis de vil, men omvendt synes jeg at dette er en meget lavthængende frugt for SKAT som det er nu. Du har ret i at det kan være ressourcekrævende at fange de virkeligt udspekulerede, men det er vel ikke en undskyldning for at lade alle slippe let? Den nærmere undersøgelse jeg tænker på behøves jo ikke indebære at alle der bliver flaget i systemet skal ind til samtale. Langt hen af vejen kan det klares fra et skrivebord af en studentermedarbejder. Når der kommer et flag op i systemet kigger man lidt nærmere på dem. SKAT kan på forlangende få indsigt i dine indeståender i banken efter skattekontrollovens § 8 D, hvorfor de faktisk kan se at der går penge ind fra Airbnb hvis de vil. Ligesom de ved årsskiftet får oplyst indestående på alle dine konti. Det må se lidt sjovt ud at en skatteyders indestående hvert år stiger med det samme som hans løn, dvs. at der i princippet ikke skulle have været noget forbrug i årets løb.


Fatter egentlig ikke at jeg sidder og argumenterer for mere skat for det er ret langt fra mit vanlige standpunkt ;-)



15-07-2017 20:09 #17| 0
c_hope skrev:Bare lige for at få det helt klart - indtægt fra Airbnb er IKKE skattepligtig, men alene overskud ved udlejning.

Det giver naturligvis problemer for SKAT i fald de skulle få en aftale om at AirBnB indberetter.

Hvad mener du mere præcist med det? Er det i forhold til bundfradraget eller hvordan, for jeg går ud fra at hvis jeg udlejer min lejlighed i en måned for say 100K, så vil SKAT vel gerne have en del af dem?

15-07-2017 20:13 #18| 0
ALL IN INC skrev: Hvad mener du mere præcist med det? Er det i forhold til bundfradraget eller hvordan, for jeg går ud fra at hvis jeg udlejer min lejlighed i en måned for say 100K, så vil SKAT vel gerne have en del af dem?

Ja som han skrev af overskuddet dvs. dine udgifter til leje minus din indtægt ikke af den del der dækker dine egne udgifter.

15-07-2017 20:15 #19| 0

Ok skulle bare lige være sikker :-)

15-07-2017 20:16 #20| 0
ALL IN INC skrev:Ok skulle bare lige være sikker :-)

Men så igen jeg tænker ikke særlig mange indberetter deres overskud men det er så en personlig sag :d

15-07-2017 20:21 #21| 0
DoubleAcesDK skrev: Men så igen jeg tænker ikke særlig mange indberetter deres overskud men det er så en personlig sag :d

Det er jeg egentlig enig i. Jeg harcelerer mere over at de rette myndigheder ikke gør en skid ved det end hvad folk selv har moral(eller hvad man skal kalde det) til. Jeg tager ikke som sådan anstød af at folk gerne vil skære et hjørne, men så skal der heller ikke være flæberi når hammeren falder ;-)

15-07-2017 20:31 #22| 1
DoubleAcesDK skrev: Men så igen jeg tænker ikke særlig mange indberetter deres overskud men det er så en personlig sag :d

Det er vist bare en formodning.

Lidt højere tanker om dine medborgere, så er den formodning væk.

15-07-2017 20:33 #23| 2
ALL IN INC skrev:Det er jeg egentlig enig i. Jeg harcelerer mere over at de rette myndigheder ikke gør en skid ved det end hvad folk selv har moral(eller hvad man skal kalde det) til. Jeg tager ikke som sådan anstød af at folk gerne vil skære et hjørne, men så skal der heller ikke være flæberi når hammeren falder ;-)

Hvordan får du tanken at SKAT Ikke gør noget?


Problemet ligger jo også i tosserne på Christiansborg, der ikke stiller ressourcer nok til rådighed for myndighedens arbejde.

15-07-2017 20:36 #24| 1
c_hope skrev: Det er vist bare en formodning.
Lidt højere tanker om dine medborgere, så er den formodning væk.

Lad os drage en lille sammenligning, hvor mange tror du der har indberettet deres overskud fra da de spillede på PokerStars før de fik dansk licens? Og jeg ville da blive glædeligt overrasket hvis folk indberetter de her ting til skat, men jeg må dog tvivle.

15-07-2017 20:45 #25| 1

DoubleAcesDK skrev: Lad os drage en lille sammenligning, hvor mange tror du der har indberettet deres overskud fra da de spillede på PokerStars før de fik dansk licens?


Pokerspillere er jo normalt ikke risiko averse, så mon ikke det er en lav andel?


Men dem der har lavet større beløb, har nok været nød til det.

15-07-2017 20:54 #26| 0
c_hope skrev: Hvordan får du tanken at SKAT Ikke gør noget?

Problemet ligger jo også i tosserne på Christiansborg, der ikke stiller ressourcer nok til rådighed for myndighedens arbejde.

Det er en formodning. Ligesom du mener man skal tro det bedste om sine medmennesker, så mener jeg at man skal antage det værste når det kommer til myndigheder. SKAt har en fin og flot rekord for ikke at passe deres arbejde - det har jeg personlig erfaring med som skrevet længere oppe - og derfor antager jeg det værste. Jeg kan læse mig til, at de "undersøger" deleøkonomi generelt. Det siger mig at der ikke sker en skid. Ligesom at alle sagerne om UBER og skat kun er kommet i stand fordi UBER selv har givet SKAT tallene. De kan ingenting i den myndighed. Misforstå mig ikke, det er ikke den enkelte medarbejder jeg er ude efter, men selve organisationen og dens evige fumleri.


@Djoffer


Man kan nok roligt regne med at der er mere end 100 ejendomme i KBH som kun bliver anvendt til Airbnb:


https://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-airbnb-boer-indberette-alt-til-skat


EDIT: http://www.business.dk/oekonomi/airbnb-goer-flere-koebenhavnere-til-bolighajer

Redigeret af ALL IN INC d. 16-07-2017 09:19
15-07-2017 20:55 #27| 0
ALL IN INC skrev:Ja så ville det blive sværere at opdage, men stadig mere byrdefuldt og omkostningstungt end for nuværende. Jeg er slet ikke i tvivl om folk kan snyde, hvis de vil, men omvendt synes jeg at dette er en meget lavthængende frugt for SKAT som det er nu. Du har ret i at det kan være ressourcekrævende at fange de virkeligt udspekulerede, men det er vel ikke en undskyldning for at lade alle slippe let? Den nærmere undersøgelse jeg tænker på behøves jo ikke indebære at alle der bliver flaget i systemet skal ind til samtale. Langt hen af vejen kan det klares fra et skrivebord af en studentermedarbejder. Når der kommer et flag op i systemet kigger man lidt nærmere på dem. SKAT kan på forlangende få indsigt i dine indeståender i banken efter skattekontrollovens § 8 D, hvorfor de faktisk kan se at der går penge ind fra Airbnb hvis de vil. Ligesom de ved årsskiftet får oplyst indestående på alle dine konti. Det må se lidt sjovt ud at en skatteyders indestående hvert år stiger med det samme som hans løn, dvs. at der i princippet ikke skulle have været noget forbrug i årets løb.

Fatter egentlig ikke at jeg sidder og argumenterer for mere skat for det er ret langt fra mit vanlige standpunkt ;-)


Folk kan få udbetalt via paypal eller til andre konti, hvorfor betalingerne kan gå udenom de registre, som Skat kan få indsigt i.

Hvis der laves et system på Airbnb a la det pokersiderne har, hvor der kræves NemId for oprette og hvor alle betalinger tilgår ens NEM-konto, vil din plan for langt større gennemsigtighed kunne gennemføres, som jeg umiddelbart ser det.

Redigeret af tåbeligt d. 15-07-2017 21:00
15-07-2017 21:01 #28| 0
ALL IN INC skrev: Det er en formodning. Ligesom du mener man skal tro det bedste om sine medmennesker, så mener jeg at man skal antage det værste når det kommer til myndigheder. SKAt har en fin og flot rekord for ikke at passe deres arbejde - det har jeg personlig erfaring med som skrevet længere oppe - og derfor antager jeg det værste. Jeg kan læse mig til, at de "undersøger" deleøkonomi generelt. Det siger mig at der ikke sker en skid. Ligesom at alle sagerne om UBER og skat kun er kommet i stand fordi UBER selv har givet SKAT tallene. De kan ingenting i den myndighed. Misforstå mig ikke, det er ikke den enkelte medarbejder jeg er ude efter, men selve organisationen og dens evige fumleri.

Jamen helt helt enig da. Mage til amatør organisation skal man lede længe efter.


Har efter 4 års kamp med dem mødt en hel del, og det er min klare opfattelse at organisationen er overbefolket med HK'ere der ikke har indsigt nok til at forstå den lovgivning organisationen skal administrere.


Ledelsen er helt på højde med medarbejderne.

15-07-2017 21:03 #29| 0
tåbeligt skrev:
Folk kan få udbetalt via paypal eller til andre konti, hvorfor betalingerne kan gå udenom de registre, som Skat kan få indsigt i.

Igen dit fokus er på dem som med fuldt overlæg laver alle mulige krumspring for at slippe. Jeg er slet ikke i tvivl om at dem der virkelig vil kan slippe igennem nettet. Derfor skal det alligevel gøres mest muligt besværligt for dem. Det kommer heller ikke til at tage mange år før Paypal kommer til at aflevere deres oplysninger, hvis de vil drive forretning i EU. Det er jeg helt overbevist om. Men så kommer du nok og siger, jamen så kan de gøre det i Bitcoin og hvad ved jeg. Fred være med det og dem om det. Det er deres egen frihed de risikerer ved de manøvrer og såfremt de først bliver fanget efter lang tid og har brugt pengene, ja så er der jo heldigvis nogle ejendomme man kan tage fra dem. Men ja der vil ALTID være nogle der er for smarte til at blive opdaget. Skal alt lovgivning så bare opgives af den grund eller hvad mener du egentlig?


Igen det er ikke mit fokus hvad den lille promille af folk kan slippe afsted med, men det du siger er jo heller ikke et argument for at man bare skal lade stå til i bred almindelighed.

15-07-2017 21:05 #30| 2
c_hope skrev: Jamen helt helt enig da. Mage til amatør organisation skal man lede længe efter.

Har efter 4 års kamp med dem mødt en hel del, og det er min klare opfattelse at organisationen er overbefolket med HK'ere der ikke har indsigt nok til at forstå den lovgivning organisationen skal administrere.

Ledelsen er helt på højde med medarbejderne.

Det er skræmmende hvad politisk indblanding kan føre til. Jeg tror SKAT var en af de bedre organisationer til skatteinddrivelse i startnullerne hvis man foretog en international sammenligning, men det er godt nok længe siden nu.


På mine dårlige dage tror jeg Fogh og Hjort har gjort det med vilje ;-)

15-07-2017 21:15 #31| 0
tåbeligt skrev:
Folk kan få udbetalt via paypal eller til andre konti, hvorfor betalingerne kan gå udenom de registre, som Skat kan få indsigt i.

Hvis der laves et system på Airbnb a la det pokersiderne har, hvor der kræves NemId for oprette og hvor alle betalinger tilgår ens NEM-konto, vil din plan for langt større gennemsigtighed kunne gennemføres, som jeg umiddelbart ser det.

Så ikke din rettelse inden jeg svarede og det sidste har du selvfølgelig ret i. Det jeg egentlig harcelerer mest over er, at det er som om myndighederne bare lader stå fuldstændigt til. Der er masser af muligheder for at tvinge Airbnb til at hjælpe til og der er masser af muligheder for at SKAT kunne tage toppen af det, hvis de ellers bare gad gøre noget ved det. Jeg har som sagt ikke noget mod at folk tjener penge på Airbnb, men jeg er bekymret på de effekter det har på boligmarkedet og den dermed følgende konsekvens for beboerdiversiteten i de store byer.

15-07-2017 21:21 #32| 0
tåbeligt skrev:
Hvis der laves et system på Airbnb a la det pokersiderne har, hvor der kræves NemId for oprette og hvor alle betalinger tilgår ens NEM-konto, vil din plan for langt større gennemsigtighed kunne gennemføres, som jeg umiddelbart ser det.

Den duer slet ikke, da det jo ikke er en "reguleret" vare.


Hvis Airbnb laver nem id og cpr nummer, vil udlejerne jo bare finde en anden platform at udbyde på.

15-07-2017 21:22 #33| 3
ALL IN INC skrev:Det er skræmmende hvad politisk indblanding kan føre til. Jeg tror SKAT var en af de bedre organisationer til skatteinddrivelse i startnullerne hvis man foretog en international sammenligning, men det er godt nok længe siden nu.

På mine dårlige dage tror jeg Fogh og Hjort har gjort det med vilje ;-)

Aldeles enig.


Fogh var landsskadelig, og Løkke er næsten lige så skidt for landet.



15-07-2017 21:26 #34| 1
c_hope skrev: Den duer slet ikke, da det jo ikke er en "reguleret" vare.

Hvis Airbnb laver nem id og cpr nummer, vil udlejerne jo bare finde en anden platform at udbyde på.

Ligesom der bare er opstået en tro kopi af Uber dagen efter, de måtte trække sig fra markedet pga. skærpede vilkår?

De skærpede vilkår for Airbnb vil jo også gælde for evt. konkurrenter, der ønsker at overtage de markedsandele, som der skulle opstå.

En operatør, der ikke opfylder kravene for spilleliberaliseringen, kan jo heller ikke bare entrere det danske marked.

Redigeret af tåbeligt d. 15-07-2017 21:26
15-07-2017 21:31 #35| 0
tåbeligt skrev:
Ligesom der bare er opstået en tro kopi af Uber dagen efter, de måtte trække sig fra markedet pga. skærpede vilkår?

De skærpede vilkår for Airbnb vil jo også gælde for evt. konkurrenter, der ønsker at overtage de markedsandele, som der skulle opstå.

En operatør, der ikke opfylder kravene for spilleliberaliseringen, kan jo heller ikke bare entrere det danske marked.

Der er faktisk folk der nu vil forsøge sig med at erstatte UBER i Danmark. App'en AVANTI er i testfasen og de påstår i hvert fald at myndighederne ikke vil kunne gøre dem noget, men de vil selvfølgelig stadig kunne fange den enkelte chauffør.


Glæder mig i hvert fald til at se hvad fagbevægelsen og politikerne vil gøre ved det, for det crew der er bag app'en er fuldstændigt ligeglade med henstillinger og fromme ønsker fra magthaverne.


EDIT: men er enig i at det vil være meget meget sværere at kopiere Airbnb end UBER. Folk skal jo ligesom annoncere med lejligheden og dens beliggenhed, så det bliver svært at gå full undercover, hvis man også vil have kunder i biksen.

Redigeret af ALL IN INC d. 15-07-2017 21:33
15-07-2017 21:34 #36| 0
tåbeligt skrev:
Ligesom der bare er opstået en tro kopi af Uber dagen efter, de måtte trække sig fra markedet pga. skærpede vilkår?

De skærpede vilkår for Airbnb vil jo også gælde for evt. konkurrenter, der ønsker at overtage de markedsandele, som der skulle opstå.

En operatør, der ikke opfylder kravene for spilleliberaliseringen, kan jo heller ikke bare entrere det danske marked.

Du glemmer fuldstændigt at dette ikke er under straffeloven.


Nej man kan ikke bare lave regler der gør cpr / nem id obligatorisk for udlejning.

15-07-2017 21:42 #37| 0
c_hope skrev: Du glemmer fuldstændigt at dette ikke er under straffeloven.

Nej man kan ikke bare lave regler der gør cpr / nem id obligatorisk for udlejning.

Jeg har ikke påstået, man bare kan implementere det foreslåede, men hvordan forholder du dig til nedenstående? Det taler vel sit tydelige sprog for, man har til hensigt at stramme lovgivningen ligesom for Uber.

"»Hvis ikke vi får en aftale, så har jeg en lang række andre løsninger i skuffen. Det er ikke noget, jeg foretrækker som skatteminister, men så må man gå ad reguleringsvejen, og der er et flertal i Folketinget, der presser mig til at gå i den retning. Det vil begrænse deleøkonomien. Det vil begrænse en virksomhed som Airbnb. Og det vil måske slå deleøkonomiske virksomheder ihjel«, sagde Karsten Lauritzen, der forventer en endelig afklaring inden sommerferien."


Redigeret af tåbeligt d. 15-07-2017 21:51
15-07-2017 21:46 #38| 2

Jeg arbejder i turismen og brugen af Airbnb iblandt turister i København er eksploderet. 7/10 af mine gæster i alle aldre vælger det fremfor hoteller, hvilket også kan ses i Airbnbs vækst i København:

www.business.dk/oekonomi/airbnb-fortsaetter-dansk-vaekst-732.000-gaester-paa-12-maaneder

Det er især et problem for mange af turisterne at de ikke føler man kan få et ordentligt 3 stjernet hotel uden, at betale kassen i hovedstaden sammenlignet med de steder de er vant til at besøge. Derfor ser jeg også gerne at der kommer et større fokus på Airbnb fra regeringen, da der uden tvivl er massevis af ejendomsspekulanter som driver prisen op på lejigheder i København.

15-07-2017 21:53 #39| 0
Guldmageren skrev:Jeg arbejder i turismen og brugen af Airbnb iblandt turister i København er eksploderet. 7/10 af mine gæster i alle aldre vælger det fremfor hoteller, hvilket også kan ses i Airbnbs vækst i København:

http://www.business.dk/oekonomi/airbnb-fortsaetter-dansk-vaekst-732.000-gaester-paa-12-maaneder

Det er især et problem for mange af turisterne at de ikke føler man kan få et ordentligt 3 stjernet hotel uden, at betale kassen i hovedstaden sammenlignet med de steder de er vant til at besøge. Derfor ser jeg også gerne at der kommer et større fokus på Airbnb fra regeringen, da der uden tvivl er massevis af ejendomsspekulanter som driver prisen op på lejigheder i København.

Er det ikke fint nok at prisen bliver presset op? Turisterne vil jo betale mere end danskerne.


Kapitalisme når det er bedst

Redigeret af c_hope d. 15-07-2017 21:53
15-07-2017 21:57 #40| 0
tåbeligt skrev:
Jeg har ikke påstået, man bare kan implementere det foreslåede, men hvordan forholder du dig til nedenstående? Det taler vel sit tydelige sprog for, man har til hensigt at stramme lovgivningen ligesom for Uber.

"»Hvis ikke vi får en aftale, så har jeg en lang række andre løsninger i skuffen. Det er ikke noget, jeg foretrækker som skatteminister, men så må man gå ad reguleringsvejen, og der er et flertal i Folketinget, der presser mig til at gå i den retning. Det vil begrænse deleøkonomien. Det vil begrænse en virksomhed som Airbnb. Og det vil måske slå deleøkonomiske virksomheder ihjel«, sagde Karsten Lauritzen, der forventer en endelig afklaring inden sommerferien."

Jeg forholder mig til det på den måde at jeg ser endnu en politiker som ikke aner hvad han snakker om. Hans udtalelse er jo helt blank.


Uanset hvad Christiansborg kommer frem til vil en regulering blive et kæmpe makværk, idet politisk regulering af aktivitet indenfor hjemmets vægge er meget meget svært.

15-07-2017 22:01 #41| 0

Hvis der kommer et indgreb mod Airbnb samtidig med en mærkbar rentestigning og opbremsning i økonomien, så kan det godt gå hen og blive lidt for spændende at være boligejer i København, men det er jo også kun spekulation på nuværende tidspunkt.


Jeg tror nu sagtens politikerne kan få Airbnb til at samarbejde. Airbnb har en kæmpe forretning i DK og vil formentlig strække sig noget længere end UBER. Dertil er både kunderne og ydelserne hos de to selskaber væsentligt forskellige. Jeg tror det er noget nemmere at få folk til at tage en "pirat" taxa end det er at få børnefamilier til at tilgå dark web for at leje en ferielejlighed.

15-07-2017 22:10 #42| 0
c_hope skrev:

Er det ikke fint nok at prisen bliver presset op? Turisterne vil jo betale mere end danskerne.

Kapitalisme når det er bedst




Ja kan sagtens ske hvordan det begunstiger dem der allerede har eller ejer i København. For alle andre gør det kun byen dyrere og driver store dele af lokalbefolkningen ud af byen, som vi ser i Venedig, San Francisco og Monaco.
15-07-2017 22:22 #43| 0

Guldmageren skrev:

Ja kan sagtens ske hvordan det begunstiger dem der allerede har eller ejer i København. For alle andre gør det kun byen dyrere og driver store dele af lokalbefolkningen ud af byen, som vi ser i Venedig, San Francisco og Monaco.

Ligesom med alle andre varer, har du ikke råd, så må du undvære.

15-07-2017 22:59 #44| 1
c_hope skrev: Ligesom med alle andre varer, har du ikke råd, så må du undvære.

Det er en noget forsimplet tilgang til det synes jeg. Det er jo ikke en flaske speciel champagne eller et unika af en bolig på strandvejen vi snakker om, men landets hovedstad og dens boligmasse som skal hænge sammen at bo i. Både for dem der får den til at fungere og for dem der kun skal nyde alle dens muligheder. Det er i sidste ende et politisk valg hvilken vej man vil gå, men penge bør ikke være det eneste valide argument i den debat.

15-07-2017 23:06 #45| 1
ALL IN INC skrev:
Det er en noget forsimplet tilgang til det synes jeg. Det er jo ikke en flaske speciel champagne eller et unika af en bolig på strandvejen vi snakker om, men landets hovedstad og dens boligmasse som skal hænge sammen at bo i. Både for dem der får den til at fungere og for dem der kun skal nyde alle dens muligheder. Det er i sidste ende et politisk valg hvilken vej man vil gå, men penge bør ikke være det eneste valide argument i den debat.

Planøkonomi?


Jeg er ikke uenig med dig, men det åbner et hav af spørgsmål hvis vi går på kompromis med kapitalismen her. Skal vi så også gøre det andre steder og hvordan?


I de fleste andre sammenhænge er vi fuldstændig ligeglade, og tilbeder kapitalismen, men her kan vi ikke?

15-07-2017 23:14 #46| 3

Jeg hører til den skole, hvor man godt kan regulere kapitalismen. Det har i virkelighedens verden ikke noget med planøkonomi at gøre, at sætte begrænsninger på f.eks. Airbnb. Kapitalismen har bragt os langt, men i dens fuldstændigt kompromisløse form vil den blive vores undergang.

15-07-2017 23:23 #47| 0

Heller ikke uenig i det, problemet er bare at det er et boligmarked der skal reguleres, dvs myndighederne vil blande sig i hvordan og hvorledes jeg deler min bolig med andre.


Det er langt over grænsen for indblanden i private forhold efter min mening.

15-07-2017 23:28 #48| 2
c_hope skrev:Heller ikke uenig i det, problemet er bare at det er et boligmarked der skal reguleres, dvs myndighederne vil blande sig i hvordan og hvorledes jeg deler min bolig med andre.

Det er langt over grænsen for indblanden i private forhold efter min mening.

Jamen der er jo bopælspligt? Så hvis staten blander sig i det og rent faktisk håndhæver det er det så planøkonomi? Jeg har som allerede skrevet intet problem med at folk lejer deres bolig ud en del af året. Jeg har et problem med at folk opkøber ejendomme en masse og anvender dem til hoteldrift. Det må de for så vidt gerne for min skyld - eller jeg vil have færre argumenter imod det - hvis de så også skal betale moms og skat, indrette brandudgange og alle de andre ting hoteller skal. I det tilfælde vil det hurtigt blive en uattraktiv business for dem.

15-07-2017 23:45 #49| 0
ALL IN INC skrev:Jamen der er jo bopælspligt? Så hvis staten blander sig i det og rent faktisk håndhæver det er det så planøkonomi? Jeg har som allerede skrevet intet problem med at folk lejer deres bolig ud en del af året. Jeg har et problem med at folk opkøber ejendomme en masse og anvender dem til hoteldrift. Det må de for så vidt gerne for min skyld - eller jeg vil have færre argumenter imod det - hvis de så også skal betale moms og skat, indrette brandudgange og alle de andre ting hoteller skal. I det tilfælde vil det hurtigt blive en uattraktiv business for dem.

Uhyggeligt svært at lave indgreb mod. Hvis vi antager man laver succesfuld regulering i forhold til mængdeopkøb, vil det blot blive en bredere mængde der køber op.


Man kan frygte at Københavns ejerlejlighedsmarked med tiden bliver købt helt op af whiskey bæltet, der udover de allerede købte forældre lejligheder også vil massekøbe Airbnb egnede lejligheder.


Samlet ser jeg det ret svært at finde en regulering der kan styre det her.

15-07-2017 23:56 #50| 0

Synes det ligger lige for. Lejer du ud på dagsbasis, dvs. til mange forskellige i løbet af et år og drejer det sig om andre lejligheder end den du bebor til daglig, så er du ude i erhvervsmæssig drift(næring) med dertilhørende momspligt, fuld skattepligt uden bundfradrag(dvs. formodentlig topskat), samt påkrævet indretning iht. gældende regler for hoteller og lignende(med store bøder for brud på reglerne - f.eks. op til 20% af den offentlige ejendomsværdi bare for at være sikker på budskabet tikker ind hos de pågældende). Endelig skal parcelhusreglen selvfølgelig også suspenderes eller håndhæves meget strengt for lejligheder der bliver brugt sådan.

Det vil tage en hel del af incitamentet fra folk, men der vil selvfølgelig altid og til alle tider være folk som forsøger at omgå det - det kan ingen regler i verden lave om på.


EDIT

Redigeret af ALL IN INC d. 16-07-2017 01:26
16-07-2017 00:43 #51| 0

Forbrydelse og straf skal vel hænge sammen?


Du foreslår at en ejer af en lejlighed til. Eks 4 mill skal have en bøde på 800.000 hvis han lejer ud på "forkert" måde i henhold til et etisk kodeks som de skal blive enige om på Christiansborg.


Ikke min kop the, og formynderisk som bare faen.


Privat ejendomsret skal indskrænkes?


16-07-2017 01:23 #52| 1

Ejendomsretten er jo allerede indskrænket ifbm. bopælspligten, lejeloven, planloven osv. osv....


Indrømmet det er vildt med 20%. Der fór lige noget i mig der ;-) Jeg vil nok også mere realistisk sige op til en aller anden procent eller det dobbelte af hvad du har tjent som i skattesager, da det andet er alt for firkantet og hver situation er forskellig. Pointen er, at ved økonomisk kriminalitet, hvis vi skal kalde det det, der gør man sig som regel nogle overvejelser ift. risiko og straf som man ikke gør ved almindelig kriminalitet. Derfor er det faktisk et område hvor straf virker. Du kan pålægge dødstraf for mord og der vil stadig være mord, men pålægger du dødsstraf for grov momssvindel, så falder andelen af grov momssvindel formentlig ganske drastisk.


Hvad er det der er formynderisk når vi taler om straffen? Er helt med på at selve reguleringen af området kan siges at være formynderisk, men det er alt lovgivning jo i princippet, så jeg vil gerne høre hvordan en lille straf ikke er formynderisk kontra en hård straf?

Redigeret af ALL IN INC d. 16-07-2017 01:37
16-07-2017 09:27 #53| 1

Problemet er angiveligt ganske stort:


http://politiken.dk/indland/art6034774/Airbnb-gør-flere-københavnere-til-småspekulanter


"I undersøgelsen er der eksempler på værter, der har op til 30 annoncer på Airbnb, og værter, der udlejer flere lejligheder i samme opgang eller udlejer hele opgange. Politiken har også fundet frem til flere udlejere, som ifølge Politikens beregninger har tjent over 1 million kroner ved udlejning. Politiken har talt med flere af de pågældende udlejere, som ikke ønsker at stille op til interview."


Baggrund om dataindsamlingsmetoden: http://politiken.dk/indland/art6032296/Politikens-undersøgelse-af-Airbnb


http://www.business.dk/oekonomi/airbnb-goer-flere-koebenhavnere-til-bolighajer


"Lige nu er der 19.080 københavnere, som lejer en bolig ud via Airbnb, og heraf udlejer knap 1800 mere end én bolig eller et værelse ud, viser undersøgelsen.

Værter med mere end én udlejning tegner sig for 12,6 procent af det samlede antal udlejninger i København."



16-07-2017 13:57 #54| 0

Kan på ingen måde overskue at læse hele tråden - OP, er den stadig ledig?

16-07-2017 14:03 #55| 0
ALL IN INC skrev:

Problemet er angiveligt ganske stort:

http://politiken.dk/indland/art6034774/Airbnb-gør-flere-københavnere-til-småspekulanter

"I undersøgelsen er der eksempler på værter, der har op til 30 annoncer på Airbnb, og værter, der udlejer flere lejligheder i samme opgang eller udlejer hele opgange. Politiken har også fundet frem til flere udlejere, som ifølge Politikens beregninger har tjent over 1 million kroner ved udlejning. Politiken har talt med flere af de pågældende udlejere, som ikke ønsker at stille op til interview."

Baggrund om dataindsamlingsmetoden: http://politiken.dk/indland/art6032296/Politikens-undersøgelse-af-Airbnb

http://www.business.dk/oekonomi/airbnb-goer-flere-koebenhavnere-til-bolighajer

"Lige nu er der 19.080 københavnere, som lejer en bolig ud via Airbnb, og heraf udlejer knap 1800 mere end én bolig eller et værelse ud, viser undersøgelsen.

Værter med mere end én udlejning tegner sig for 12,6 procent af det samlede antal udlejninger i København."




Ja det er mærkeligt at der ikke er mere fokus på det når Uber simpelthen var så meget i medierne. Især med tanke på, at det er en tikkende bombe for hotellerne.
16-07-2017 18:02 #56| 0
Guldmageren skrev:

Ja det er mærkeligt at der ikke er mere fokus på det når Uber simpelthen var så meget i medierne. Især med tanke på, at det er en tikkende bombe for hotellerne.

Jeg kunne forestille mig at 3F har nogle bedre politiske forbindelser end Horesta har. Horesta har skreget op om det i lang tid. Jeg ved faktisk heller ikke hvor stort problemet reelt er for hotellerne. Ved du noget om det? Jeg kunne let forestille mig, at en service som Airbnb faktisk udvidet turistgrundlaget betragteligt, altså at der kommer flere end der ville have gjort uden Airbnb. Det hjælper så ikke på boligmarkedsproblematikken,

16-07-2017 19:52 #57| 0
Guldmageren skrev:

Ja det er mærkeligt at der ikke er mere fokus på det når Uber simpelthen var så meget i medierne. Især med tanke på, at det er en tikkende bombe for hotellerne.

UBER var ulovligt.

16-07-2017 20:37 #58| 0

hvorfor smadre i egentligt OP's tråd? Usmageligt.


16-07-2017 21:25 #59| 0

Det er noget af en udvikling tråden har taget:-), men PN har hjulpet.

Har fået udlejet halvdelen af uge 29.

Så nogle der står og mangler et sted i Kbh. i uge 30 eller starten af næste uge.

Så skriv en PM.

16-07-2017 21:44 #60| 3

AII kommer med et derail og der opstår en saglig, høflig udveksling om Airbnb. Ingen af parterne har haft til hensigt at fornærme eller aflede OPs tråd, men er bare blevet opslugt af emnet.
Men undskyld til OP. Diskussionen kan da sagtens bare oprettes i en ny tråd, hvis den er forstyrrende hér.

16-07-2017 21:55 #61| 0
ProjectX skrev:Hej PN

Prøver også her, situationen er den at jeg står i en lidt uheldig situation. Jeg skulle have lejet min lejlighed ud gennem Airbnb, i ugerne 29 og 30, alt var på plads med det spanske par, men da en af deres forældre er blevet alvorlig syge, har de valgt med meget kort varsel at aflyse turen til Danmark. Airbnb har valgt at godtage denne aflysning "free og charge", da det er første gang denne bruger gør dette. ( Hvilket jeg syntes er sådan lidt , men okay)

Dvs. jeg har en lejlighed i København (Frederiksberg) stående til rådighed i uge 29 og 30, da jeg selv er på ferie, og jeg meget gerne ser den udlejet, da dette halvvejs skulle finansierer min egen ferie.

Det er to værelser, bad/toilet/køkken sengepladser til 3 eller 4 personer, centralt belligende tæt på s-tog metro, kan lejes for hele perioden eller mindre. Normal prisen pr dag er 488 dkr. men for en uge eller hele perioden kan vi godt finde en billigere løsning.

Hvis I er interesseret eller ønsker yderligere infor billeder mm. så skriv.

Ved det er kort varsel, og skal gerne have dette på plads senest mandag, inden jeg selv rejser (alternativt kan der nok godt findes en løsning senere).

Mvh Rasmus

Det har du selv sat op i indstilliger

16-07-2017 21:58 #62| 0
tåbeligt skrev:Men undskyld til OP. Diskussionen kan da sagtens bare oprettes i en ny tråd, hvis den er forstyrrende hér.

Også herfra :-)

16-07-2017 21:58 #63| 0
ALL IN INC skrev:Sorry for hijack, men et interessant emne synes jeg.

Hvad er folks holdning til AirBNB sådan lidt mere generelt?

Jeg synes det er en fantastisk løsning og jeg har selv brugt det både i Barcelona og Marokko, men omvendt så synes jeg at jeg aner nogle lidt uheldige sideeffekter ved det, da jeg tror at det er med til at presse boligpriserne uforholdsmæssigt i vejret i de store byer til skade for beboer diversiteten, samt i princippet forgylder en del af befolkningen, som ikke mangler det store i forvejen. Det store problem er selvfølgelig skatten, da der er mange der ikke indberetter indtægten fra udlejningen og SKAT jo som bekendt ikke kan finde ud af noget som helst. Jeg er 100% for AirBNB, men så gerne at de automatisk indberettede til SKAT eller endnu bedre at SKAT bare fik fingeren ud af røven og gjorde deres arbejde. Det er imo ikke rimeligt - eller fair konkurrence - at private udlejer skattefrit(udover bundgrænsen), men at hotelbranchen skal leve op til en masse regler og betale skat. Det ville også tage toppen af udbuddet, hvis der kom lidt mere kontrol med det. Så et eller andet sted, at en person havde et job for en AirBNB udlejer med at passe 7 eller 9 lejligheder. Det presser jo priserne helt vildt at folk hamstrer lejligheder til hoteludlejning, for at opnå lejeindtægter langt udover hvad lejelovgivningen tillader, og ikke til boligformål.

Kender selv problematikken fra min egen lille udlejningsvirksomhed, hvor jeg betaler skat, mens en anden bekendt bare kører med store afdrag på sin ejendom, da han så mener at der ikke er et overskud til beskatning, hvilket er ulovligt og helt væk, men det må han jo selv om. Det gør så bare at han hurtigere får råd til nye ejendomme ift. dem der betaler skat, hvilket jo er lidt konkurrenceforvridende. Såfremt SKAT får øje på ham bliver det i hvert fald en dyr historie både i penge og måske også tid bag tremmer.

Man må jo gerne udleje og tjene 24.000kr uden at betale skat.

16-07-2017 22:14 #64| 0
tåbeligt skrev:
Men undskyld til OP. Diskussionen kan da sagtens bare oprettes i en ny tråd, hvis den er forstyrrende hér.

Beklager OP :)

joergen skrev:
Man må jo gerne udleje og tjene 24.000kr uden at betale skat.

Det skriver jeg jo også i mit indlæg(bundgrænsen). Man må faktisk gerne tjene mere såfremt ejendomsværdien er højere end 1,8 million.


EDIT: Strengt taget må du vist ikke engang leje ud via Airbnb, da de boliger der lejes ud skal anvendes til helårsbeboelse. Der skal derfor formelt set gives tilladelse, hvis man skal leje ud på dagsbasis til turister.



https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/20913301


»Formelt set er det i strid med boligreguleringsloven, hvis man udlejer sin bolig til ferie-formål eller midlertidig benyttelse. Man må ikke bruge den til andet end helårsbeboelse uden at have kommunalbestyrelsens samtykke, og det er det, man forbryder sig mod,« siger fuldmægtig Nils Hein fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter."

Redigeret af ALL IN INC d. 16-07-2017 22:17
17-07-2017 10:31 #65| 0

@alle

Helt ok

17-07-2017 12:34 #66| 0

Sygt politikerne lytter altså når pn sætter ting på dagsordenen:)

https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/20990253


Antager de 60 dage må være om året, ellers virker det lidt sært...

17-07-2017 12:47 #67| 0
djoffer skrev:Sygt politikerne lytter altså når pn sætter ting på dagsordenen:)
https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/20990253

Antager de 60 dage må være om året, ellers virker det lidt sært...

Nu skal vi lige have Borgen med også, så det bliver gjort formelt lovligt(bopælspligt) og der rent faktisk bliver ført kontrol med det. Frank Jensen tror han er verdensmand, men det er han altså ikke ;-)


Synes 60 dage er relativt meget, men det er jo også fint at folk i princippet kan leje ud i hele deres ferie, mens de bor i sommerhuset.

17-07-2017 22:15 #68| 0

Indslag om Airbnb i P1 Orientering i dag:


http://www.dr.dk/radio/p1/orientering/orientering-2017-07-17/


Eksperten ser ikke det store problem i fænomenet. Angiveligt er 90% af udlejningerne "reelle" Airbnb udlejninger fra folk der lejer deres egen lejlighed ud, men det kommer alligevel frem at én enkelt udlejer har 69 lejemål på Airbnb :o Det er alligevel en slat :D

Redigeret af ALL IN INC d. 17-07-2017 22:16
19-07-2017 19:19 #69| 1

Politiken har i dag fundet et virkeligt offer. Et af de eksempler hvor man får helt ondt i maven over at nogen kan blive udsat for noget så frygteligt.


En mand, som har købt en lejlighed udelukkende med det formål at tjene penge på korttidsudlejning via Airbnb, udtaler - og hold nu fast! - at "hvis udlejningen begrænses, kan det tvinge ham til at sælge."


Hold nu op det er synd for ham. Stakkels lille pus ;-)


http://politiken.dk/forbrugogliv/boligogdesign/art6037431/»Hvis-udlejningen-begrænses-bliver-jeg-nødt-til-at-sælge«

(betalingsmur)

19-07-2017 22:53 #70| 0

Kender en håndfuld der lejer lejlighed ud via airbnb hele året, og de vil ikke betale en krone til skat. Tror desværre størstedelen på airbnb er denne type. Min moralprædiken har ikke ændret deres holdning...

19-07-2017 23:18 #71| 0
klaskringhuntelaar skrev:Kender en håndfuld der lejer lejlighed ud via airbnb hele året, og de vil ikke betale en krone til skat. Tror desværre størstedelen på airbnb er denne type. Min moralprædiken har ikke ændret deres holdning...

Hvis jeg var en af dem så ville jeg få ordnet mine forhold i en fart. SKAT kan gå 10 år tilbage i sager, hvor der ikke er selvangivet korrekt. Straffen er bøde eller fængsel op til 1,5 år. I grove sager op til 8 år. Hvis de virkelig har gjort i nælderne, er det ikke umuligt at en skattesag vil betyde, at de skal gå fra hus og hjem på grund af straffens størrelse og sagsomkostninger.


http://politiken.dk/indland/art6038015/Skattekontrol-med-Airbnb-værter-er-på-vej


Men så igen, min tillid til at SKAT rent faktisk lykkes med deres kontrol kan ligge på et meget lille sted.

20-07-2017 14:44 #72| 0

Trods den gode debat omkring Airbnb.
Giver jeg den lige et sidste bump for folk der mangler et sted i København i uge 30.

20-07-2017 15:13 #73| 0
ALL IN INC skrev:Sorry for hijack, men et interessant emne synes jeg.

Hvad er folks holdning til AirBNB sådan lidt mere generelt?

Jeg synes det er en fantastisk løsning og jeg har selv brugt det både i Barcelona og Marokko, men omvendt så synes jeg at jeg aner nogle lidt uheldige sideeffekter ved det, da jeg tror at det er med til at presse boligpriserne uforholdsmæssigt i vejret i de store byer til skade for beboer diversiteten, samt i princippet forgylder en del af befolkningen, som ikke mangler det store i forvejen. Det store problem er selvfølgelig skatten, da der er mange der ikke indberetter indtægten fra udlejningen og SKAT jo som bekendt ikke kan finde ud af noget som helst. Jeg er 100% for AirBNB, men så gerne at de automatisk indberettede til SKAT eller endnu bedre at SKAT bare fik fingeren ud af røven og gjorde deres arbejde. Det er imo ikke rimeligt - eller fair konkurrence - at private udlejer skattefrit(udover bundgrænsen), men at hotelbranchen skal leve op til en masse regler og betale skat. Det ville også tage toppen af udbuddet, hvis der kom lidt mere kontrol med det. Så et eller andet sted, at en person havde et job for en AirBNB udlejer med at passe 7 eller 9 lejligheder. Det presser jo priserne helt vildt at folk hamstrer lejligheder til hoteludlejning, for at opnå lejeindtægter langt udover hvad lejelovgivningen tillader, og ikke til boligformål.

Kender selv problematikken fra min egen lille udlejningsvirksomhed, hvor jeg betaler skat, mens en anden bekendt bare kører med store afdrag på sin ejendom, da han så mener at der ikke er et overskud til beskatning, hvilket er ulovligt og helt væk, men det må han jo selv om. Det gør så bare at han hurtigere får råd til nye ejendomme ift. dem der betaler skat, hvilket jo er lidt konkurrenceforvridende. Såfremt SKAT får øje på ham bliver det i hvert fald en dyr historie både i penge og måske også tid bag tremmer.

Det er så trættende at høre dine ord om indberetning til SKAT og unfair konkurrence. Var du også imod Uber? Jeg synes man skal kigge mere på hvordan det foregår. To mennesker er enige om en pris og et produkt og en handel sker. Et hotel lever af det og har mange (mange!) flere boende end dig når du udlejer gennem AirBNB... så egentlig en dårlig sammenligning. Kan heller ikke se hvorfor det skal indberettes til SKAT, det dækker jo bare dine udgifter til huslejen mens du er på ferie ;-)))


20-07-2017 18:29 #74| 2
essifkip skrev:
Det er så trættende at høre dine ord om indberetning til SKAT og unfair konkurrence. Var du også imod Uber? Jeg synes man skal kigge mere på hvordan det foregår. To mennesker er enige om en pris og et produkt og en handel sker. Et hotel lever af det og har mange (mange!) flere boende end dig når du udlejer gennem AirBNB... så egentlig en dårlig sammenligning. Kan heller ikke se hvorfor det skal indberettes til SKAT, det dækker jo bare dine udgifter til huslejen mens du er på ferie ;-)))

Jamen, så må du sove godt ;-)


Og nej, jeg er ikke imod hverken Airbnb eller UBER - det er fremtiden og det skal systemet bare indrettes efter.


Det eneste problem jeg har med Airbnb er, at der er nogle(få) som driver hoteldrift med lejlighederne og dermed presser priserne op til skade for beboerdiversiteten. Jeg har ikke lyst til at København skal ende som et disneyland for Airbnb gæster, ligesom Barcelona og andre steder har været tæt på. Jeg synes også det er trættende, at skulle gentage mig selv fordi du ikke har været i stand til at læse og forstå tråden og mine indlæg. Hvis du ellers havde evnet dét ville du nemlig have indset, at jeg intet problem har med folk der lejer ud i deres ferie, hvilket er 90% af udbydernes måde at gøre det på. Jeg har til gengæld et problem med at almindelige borgere ikke kan være med prismæssigt - til skade for beboerdiversiteten - om lejlighederne, fordi de sidste 10% driver hoteldrift på kant med lovgivningen, og i processen lige glemmer skat og moms og dermed kan købe lejligheder for ubeskattede midler. Det er helt fair, at du synes det er fair, at de gør det - det hidser heller ikke mig op at folk forsøger at snyde i skat, men det irriterer mig at SKAT og andre myndigheder er så helvedes ringe til at fange noget så åbentlyst.

Redigeret af ALL IN INC d. 20-07-2017 19:47
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar