Super Bowl menu 2014

#1| 0

Eftersom jeg har tænkt hårdt over dette års Super Bowl menu i meget lang tid, så er det på tide at få tankerne fældet ned, og forhåbentlig få lidt inspiration til de par udeståender der stadig er.

Sidste år stod den på pulled pork i burgerbolle med coleslaw samt buffalo drumrolls. Senere røg der så banana toffee pie, banana cream pie, hjemmelavede oreos, nachos selvfølgelig med hjemmelavet guacemole og salsa samt diverse indkøbte ting (popcorn, slik etc) på bordet.

I år bliver det noget i retning af følgende med et par blanke spots endnu:

Spareribs som rubbes og ryges fredag, herefter ryger de 48 timer i sous viden, og så op for at få BBQ sauce på og herefter på grillen. Nu skulle kødet gerne falde af, så benene er helt rene. Så er det bare at håbe at det kan matche de 72 timer smoked ribs jeg fik i Napa Valley i sommer :-)

Er lidt i tvivl om tilbehøret. Lige nu står den udelukkende på cole slaw. Pommes frites er oplagt, men da jeg endnu ikke har haft succes med triple cooked, og dem fra frost er for fesen en løsning, så er jeg lidt blank på hvad der ellers passer.

Corn dogs var der en af deltagerne der nævnte, så de kommer også på bordet, omend jeg endnu ikke har fundet ud af hvilken pølse der er bedst hertil (nogle bud?).

Havde planlagt at lave banana toffee pie igen, da den er let og stadig holder samt er blevet lavet de sidste mange år, men, den er røget af programmet for en Mississippi mud pie, og så har det været en forespørgsel på en red velvet cake, som jeg dog også finder lidt non Super Bowl agtig. To kager skal der dog på bordet, så stadig et åbent spot.

Eftersom det sidste år var ret meget overkill hvad jeg lavede, så tror jeg blot at det bliver til chips, slik og nachos senere. Skal dog havde lavet en god guacemole, samt have fundet en nutty opskrift på hjemmelavet salsa, så hvis nogen har et bud her, så hører jeg det gerne.

Jeg har sikkert glemt et eller andet, og der dukker sikkert noget op fra siden, som jeg også får lyst til at lave, men da jeg skal ud med nogle venner lørdag aften, sætter det en naturlig begrænsning på projektet.

21-01-2014 22:36 #2| 3

Er der plads til at klemme en enkelt gæst til ind??

21-01-2014 22:43 #3| 0

Jeg tror det er sorten af kartoflen du ryger på, ved dine tripple cooked fries ;)

Undersøg det, hvis du er i tvivl :)

21-01-2014 22:45 #4| 0

Tror bare vi ryger på lidt sliders, en god omgang ribs (de bliver dog kun grillet, men med røg og en del hjemmelavet bbq sauce), nachos, banana creampie, rigeligt med popcorn/chips/andet snask og så må vi se med resten af menuen, den er ikke helt fastlagt endnu, men der skal helt sikkert skydes mere ind.

21-01-2014 22:47 #5| 0

Undskyld derail....jeg er åbenbart så retarderet at jeg ikke formår at google mig frem til en side hvor jeg kan læse hvad o'learys super bowl fest i kbh indenbærer. Er der nogen der kan finde link dertil?

21-01-2014 22:51 #6| 0
OP

@ Kasper

Tror sagtens at det kan være problemet. Kunne ikke finde nogle af de sorter, som burde være bedst, så tog en random kartoffel, som sagtens kan være fejlen.

@ Jewr

Kan anbefale banana toffee pie istedet. Lavede begge sidste år, og tror at stemmerne var 7-1 til fordel for BTP. Den er også lettere at lave, hvorfor jeg egentlig håbede at BCP ville være vinderen (nu den vel lidt mere en rigtig pie), men sådan skulle det ikke være.

@ AC

www.olearys.dk/dk/newsevents/localnewsfakeunitpage?newsID=2941&UnitID=40&

21-01-2014 22:57 #7| 0

Lyder interessant Jensen, du har vel ikke en opskrift på en BTP? Eller er det bare at hoppe på gastromands?

21-01-2014 23:06 #8| 0

@Jensen

Takker...fatter ikke at jeg ikke kunne finde den:)

21-01-2014 23:11 #9| 1

Jeg ryger selv på Burger med pommes, dr. pepper og buddweiser..
Samt nachos til senere, skal kun sidde alene :)

21-01-2014 23:16 #10| 0
OP
jewr skrev:
Lyder interessant Jensen, du har vel ikke en opskrift på en BTP? Eller er det bare at hoppe på gastromands?


Gastromands jeg har lavet. Vær opmærksom på at bunden ikke skal være helt fast cheesecake style, hvis du på et tidspunkt mener at du burde smide noget mere smør i, fordi den ikke hænger helt sammen.
21-01-2014 23:46 #11| 0

Hot wings, Buffalo wings. Det er natmaden/snacken her.

Tror den kommer til at stå burgere på hovedmenuen.

Nachos med tilbehør kunne også komme på tale.

Alle de svære valg :-)

22-01-2014 03:44 #12| 0
Jensen skrev:
jewr skrev:
Lyder interessant Jensen, du har vel ikke en opskrift på en BTP? Eller er det bare at hoppe på gastromands?


Gastromands jeg har lavet. Vær opmærksom på at bunden ikke skal være helt fast cheesecake style, hvis du på et tidspunkt mener at du burde smide noget mere smør i, fordi den ikke hænger helt sammen.


Noteret, tak for rådet.
22-01-2014 07:31 #13| 0

En der har opskriften, på en nøddet gang bacon-cheese burger?

22-01-2014 11:37 #14| 0
En der har opskriften, på en nøddet gang bacon-cheese burger?

med mindre du spiser burger 5 gange om ugen kan jeg ikke se ide i at overkomplicere

bollebund (anbefaler de klassiske frosne 125 mm boller)
god mayo, evt en hjemmelavet der er til den søde side (eller miracle whip/hellman's)
salat imo er røvsyg iceberg bedst til burger
tynde tomatskiver
stor bøf, minimum 12 % fedt, grillet (eller stegt) med salt og peper
cheddarskive, ordentlig men ikke for stærk
tørsaltet bacon
rå rødløg
Heinz ketchup
bolletop med mayo

edit: bollen skal selvfølgelig ristes


Redigeret af wzup d. 22-01-2014 11:38
22-01-2014 11:39 #15| 0

og vores menu står på rigelige mængder af tjekkisk fadøl... overvejer om det ikke er nok ;)

22-01-2014 12:07 #16| 0

Jeg afventer spændt min invite... ;)

22-01-2014 12:13 #17| 0
wzup skrev:
og vores menu står på rigelige mængder af tjekkisk fadøl... overvejer om det ikke er nok ;)


Fail - det skal være Budweiser ;)
22-01-2014 12:22 #18| 8
Fail - det skal være Budweiser ;)
Det er aldrig fail at undlade at drikke dårlig øl...
22-01-2014 12:24 #19| 0

Wzup - hvordan rister man en bolle? Plejer at lave dem i ovnen.

22-01-2014 12:28 #20| 0
Administrator
liderdider skrev:
Wzup - hvordan rister man en bolle? Plejer at lave dem i ovnen.


lmgtfy.com/?q=hvordan+rister+man+en+bolle
22-01-2014 12:28 #21| 0

høj varme -kort tid, der er ingen der kan lide tørre boller ;)

27-01-2014 21:15 #23| 0

Jeg er ved at sammensætte menuen til på søndag, men jeg er gået lidt kold.

Tanken var at gøre det New york/New Jersey inspireret, men samtidigt skal der det også gerne være lidt ulækkert på den amerikanske måde.

Her er hvad jeg har so far:

Hjemmebagte pretzels
Mini meatball heroes
Pastrami et eller andet.
New york cheesecake

Forslag modtages med kyshånd.

Redigeret af Rsmadsen d. 27-01-2014 21:16
27-01-2014 21:41 #24| 0
OP

Jeg mangler også stadig hjælp til følgende:

1. Tilbehør til spareribs udover coleslaw?
2. Bedste pølser til corndogs?
3. Nuts opskrift på hjemmelavet salsa?

28-01-2014 21:35 #25| 0

@Jensen
1. Cornbread eller mac n' cheese?
2. Hvis det skal være autentisk, så skal du vel have fat i noget uden skind. Det eneste jeg lige kan komme på er partypølser, men dem vil jeg ikke have skyld for at have kaldt lækre! Jeg har googlet lidt rundt og det lader til at det også kan lade sig gøre med pølser med skind, men det må alt andet være lettere med pølser uden.
3. Jeg tror bestemt ikke den er nuts som sådan, men i mangel af bedre så får du den "opskrift" jeg bruger til hverdag på arbejde.

Hakkede tomater reduceres til 3/5.
Tern af peberfrugt (jeg fortrækker grønne), tern af løg, hvidløg og frisk chili sauteres i en gryde. Den reducerede tomat tilsættes lidt efter lidt. Stop når du syntes blandingsforholdet er rigtigt. Den smagsættes surt/sødt med æbleeddike og rørsukker. De sidste to skal du ikke være nærige med. De gør forskellen på tomatsauce med grøntsager og salsa. Lad simre uden låg i 10-20 min til den rigtige konsistens opnåes (husk på at den er lidt mere fast når den er kold). Skal den have lidt mere kant så kan du tilsætte en hakket krydderurt lige inden du tager den af. Fx. koriander eller mynte, men i begrænsede mængder. De skal kun tilføje subtil smag.

EDIT: Lime kunne egentligt være meget fedt at bruge sammen med æbleeddiken til at skabe den sure side

Udover det, så bump for lidt hjælp til #23...

Redigeret af Rsmadsen d. 28-01-2014 21:42
28-01-2014 21:44 #26| 0
Jensen skrev:
Eftersom jeg har tænkt hårdt over dette års Super Bowl menu i meget lang tid, så er det på tide at få tankerne fældet ned, og forhåbentlig få lidt inspiration til de par udeståender der stadig er.

Sidste år stod den på pulled pork i burgerbolle med coleslaw samt buffalo drumrolls. Senere røg der så banana toffee pie, banana cream pie, hjemmelavede oreos, nachos selvfølgelig med hjemmelavet guacemole og salsa samt diverse indkøbte ting (popcorn, slik etc) på bordet.

I år bliver det noget i retning af følgende med et par blanke spots endnu:

Spareribs som rubbes og ryges fredag, herefter ryger de 48 timer i sous viden, og så op for at få BBQ sauce på og herefter på grillen. Nu skulle kødet gerne falde af, så benene er helt rene. Så er det bare at håbe at det kan matche de 72 timer smoked ribs jeg fik i Napa Valley i sommer :-)

Er lidt i tvivl om tilbehøret. Lige nu står den udelukkende på cole slaw. Pommes frites er oplagt, men da jeg endnu ikke har haft succes med triple cooked, og dem fra frost er for fesen en løsning, så er jeg lidt blank på hvad der ellers passer.

Corn dogs var der en af deltagerne der nævnte, så de kommer også på bordet, omend jeg endnu ikke har fundet ud af hvilken pølse der er bedst hertil (nogle bud?).

Havde planlagt at lave banana toffee pie igen, da den er let og stadig holder samt er blevet lavet de sidste mange år, men, den er røget af programmet for en Mississippi mud pie, og så har det været en forespørgsel på en red velvet cake, som jeg dog også finder lidt non Super Bowl agtig. To kager skal der dog på bordet, så stadig et åbent spot.

Eftersom det sidste år var ret meget overkill hvad jeg lavede, så tror jeg blot at det bliver til chips, slik og nachos senere. Skal dog havde lavet en god guacemole, samt have fundet en nutty opskrift på hjemmelavet salsa, så hvis nogen har et bud her, så hører jeg det gerne.

Jeg har sikkert glemt et eller andet, og der dukker sikkert noget op fra siden, som jeg også får lyst til at lave, men da jeg skal ud med nogle venner lørdag aften, sætter det en naturlig begrænsning på projektet.


Tror du får glade gæster, lyder rigtigt lækkert :)

WP Sir
31-01-2014 00:15 #27| 0
OP

@ RSmadsen

Tak, jeg kigger på det, og gode bud. Fik en salsa i San Diego, som jeg mindes der var spidskommen i, men skal lige dobbeltchecke. Min fætter var samme sted året efter, og han husker det bedre end jeg gør.

Den salsa jeg lavede sidste år var god, men noget tynd i det, så hjælper helt sikkert at koge den ind :-)

@ Ishusen

Eneste brok plejer at være de 5k+ kalorier som folk konsumerer.

Mht kager, så er jeg ret sikker på at den anden bliver en cheesecake, og så går jeg lige i boksen på om der skal laves Oroes igen i år.

PS: Var ved slagteren i dag efter kødet, og glæder mig allerede til at komme i køkkenet weekenden over.

02-02-2014 12:14 #28| 1
wzup skrev:
og vores menu står på rigelige mængder af tjekkisk fadøl... overvejer om det ikke er nok ;)

Øl gør det ikke alene, så er jeg så gået i gang med at confitere kyllingevinger, så vi kan få
buffalo wings
breaded hot wings
breaded prawns
sortfodsskinke (ja den står der jo og kigger på os, og så skal den jo serveres)
nachos (ost og jalapeño)
hjemmelavet salsa
hjemmelavet guacamole
triple cooked fries
hjemmelavet bearnaise
burgere som ovenfor

var egentlig bange for at det var en lidt lille menu, men det er sgu ligefør jeg tror det er nok...

adder nok nogle popcorn og måske en dessert...
02-02-2014 13:04 #29| 0

Opskrifter(hvis man kan kalde dette for opskrifter) på salsa og guacamole

jeg foretrækker helt klart en rå tomatsalsa i forholdet ca 3 dele tomat, 1 del rødløg og 1 del peberfrugt

solmodne tomater (umuligt i øjeblikket, så det bliver cherrytomater, finthakkede med en god kniv)
rødløg (meget finthakket)
presset hvidløg to taste, min er meget stærk
chili to taste, min er meget stærk
rød peberfrugt i meget fine tern
salt
sukker
eddike (evt æble, vin, endda lager)
sluttes af med frisk koriander


guacamole
tager en god sjat af salsaen før der kommer sukker, salt, eddike og koriander i
avokado i tern
lime
salt
blandes sammen avokadoen til konsistensen er chunky (evt en kort kort tur med stavblenderen hvis man har tabt i avokadolotteriet og fået fat i nogle der ikke er modne)


film over begge dele og smid stenene tilbage i guacamolen, så bliver den ikke brun (lyder som en urban myth, men jeg bilder mig ind at det gør en forskel

02-02-2014 16:13 #30| 0

Chili og her er vores snacks

02-02-2014 17:29 #31| 0
Moderator

Jeg tror sgu, jeg snupper en gang hjemmelavede frikadeller med stuvet hvidkål. Herefter en god film, og så i seng i rimelig tid :-D

02-02-2014 17:46 #32| 4
NanoQ skrev:
Jeg tror sgu, jeg snupper en gang hjemmelavede frikadeller med stuvet hvidkål. Herefter en god film, og så i seng i rimelig tid :-D


folk der spiser stuvet hvidkål er ca. lige så tossede som folk der ikke ser superbowl... så det ene følger vel det andet ;)
02-02-2014 17:50 #33| 0

Nogle ideer til færdiglavede ting man kan have i køleskabet som man kan tage op engang i nat? :)

02-02-2014 18:29 #34| 0

Jeg har tidligere år lavet en apple pie som jeg kunne sætte i ovnen fx omkring halftime :)

02-02-2014 21:34 #35| 2

Forret: Pulled pork sliders, bbq wings og ribs

03-02-2014 00:06 #36| 1

Hovedret 1: Almindelige sliders, lidt salat, heinz, bøf, hvid+rød cheddar, syltet agurk, en skvis bbq sauce og et skud french mustard på toppen.




Hovedret 2: Cheddarhelvede, cheddar/løg blanding i bunden, bacon, bøf og 4 skiver cheddar.

03-02-2014 08:51 #37| 1

Jewr maden smager sikkert godt, men dine billeder ser imo gustne ud :)
Nok mest pga beskidt service, 3 fjernbetjeninger og en tom discount sodavand.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar