Statistikopgaver

#1| 0

Der dumper normalt 55% til en køreprøve. Hvad er sandsynligheden for at præcis 2 dumper, hvis 8 personer går op til prøve?

Jeg har fået et program til at regne det ud til 7.03% men jeg er gået helt kold i selv at regne det ud.

Sandsynligheden for at de første 2 dumper er 0,55*0,55 = 30,25% mens sandsynligheden for at resten består er 0,83% ganget sammen giver det 0,25%

Der må være en multiplikator jeg skal gange på, men hvordan finder jeg den ?

Helt kort... HJÆLP !!

16-05-2020 16:48 #2| 4

Hej,

Svaret kan du finde ved at læse op på binomialfordelingen. Givet 2 forskellige udfald, succes med sandsynligheden p og fail med sandsynlighed (1-p), er sandsynligheden for k udfald ud af n trækninger givet ved n!/(k!*(n-k)!)*p^k*(1-p)^(n-k). 

I dit tilfælde har vi altså at p=0.55, k=2 og n=8 og dermed får du at: 

8!/(2!*6!)*0.55^2*0.45^6=0.0703. Omregnet til procent altså 7.03%

16-05-2020 16:56 #3| 0
Statistikmesteren skrev:

Hej,

Svaret kan du finde ved at læse op på binomialfordelingen. Givet 2 forskellige udfald, succes med sandsynligheden p og fail med sandsynlighed (1-p), er sandsynligheden for k udfald ud af n trækninger givet ved n!/(k!*(n-k)!)*p^k*(1-p)^(n-k). 

I dit tilfælde har vi altså at p=0.55, k=2 og n=8 og dermed får du at: 

8!/(2!*6!)*0.55^2*0.45^6=0.0703. Omregnet til procent altså 7.03%

 

 Tak, jeg tænkte nok at det var der den lå.. Jeg var på sporet flere gange, men nåede det ikke inden lukketid :( 

16-05-2020 16:59 #4| 0

Og præcis tre giver 17,19 % pis og lort, at jeg ikke fik det med.

16-05-2020 20:00 #5| 2
Statistikmesteren skrev:

Hej,

Svaret kan du finde ved at læse op på binomialfordelingen. Givet 2 forskellige udfald, succes med sandsynligheden p og fail med sandsynlighed (1-p), er sandsynligheden for k udfald ud af n trækninger givet ved n!/(k!*(n-k)!)*p^k*(1-p)^(n-k). 

I dit tilfælde har vi altså at p=0.55, k=2 og n=8 og dermed får du at: 

8!/(2!*6!)*0.55^2*0.45^6=0.0703. Omregnet til procent altså 7.03%

 

 Elsker du har oprettet dig med navnet "Statistikmesteren" bare for at lave dette svar!

16-05-2020 20:19 #6| 1
Statistikmesteren skrev:

Hej,

Svaret kan du finde ved at læse op på binomialfordelingen. Givet 2 forskellige udfald, succes med sandsynligheden p og fail med sandsynlighed (1-p), er sandsynligheden for k udfald ud af n trækninger givet ved n!/(k!*(n-k)!)*p^k*(1-p)^(n-k). 

I dit tilfælde har vi altså at p=0.55, k=2 og n=8 og dermed får du at: 

8!/(2!*6!)*0.55^2*0.45^6=0.0703. Omregnet til procent altså 7.03%

 

 Henrik??

16-05-2020 20:20 #7| 0
Franneren skrev:

 


 Elsker du har oprettet dig med navnet "Statistikmesteren" bare for at lave dette svar!



Kan være det er min underviser der har været på nettet for at lede efter nogen der har søgt efter ulovlig hjælp :)
17-05-2020 09:02 #8| 2
Majaline skrev:
Kan være det er min underviser der har været på nettet for at lede efter nogen der har søgt efter ulovlig hjælp :)

 

 Uheldigt navn - eftersom det rent faktisk ikke er statistik, men i stedet sandsynlighedsregning ;)

17-05-2020 09:24 #9| 0

Ofte er problemet at finde ud af hvilken fordeling man skal bruge, for at løse opgaven, det kna være du skal træne lidt i det.

 

17-05-2020 10:18 #10| 0
RekiB skrev:

Ofte er problemet at finde ud af hvilken fordeling man skal bruge, for at løse opgaven, det kna være du skal træne lidt i det.

 

 

 Det skulle jeg nok have gjort ja. Tror dog ikke det er jeg kommer til at bruge ret meget mere, så det er nok for sent, 

17-05-2020 10:42 #11| 0
Majaline skrev:

 

 Det skulle jeg nok have gjort ja. Tror dog ikke det er jeg kommer til at bruge ret meget mere, så det er nok for sent, 

 

 Det drillede lidt mig det jeg læste statistik, i dag bruger jeg dog aldrig nogen af det mere.

Lidt sjovt man går i skole for at lære en masse man aldrig kommer til at bruge, i stedet for at lære noget nyttig 😀

17-05-2020 10:47 #12| 0
RekiB skrev:

 

 Det drillede lidt mig det jeg læste statistik, i dag bruger jeg dog aldrig nogen af det mere.

Lidt sjovt man går i skole for at lære en masse man aldrig kommer til at bruge, i stedet for at lære noget nyttig

 

 Den eksamen jeg var til var en matematikeksamen som folkeskolelærer :) Det er en anelse over folkeskoleniveau, så tror ikke det er meget jeg kommer til at bruge det. Men det irriterer mig stadig lidt at jeg ikke fik det med, da jeg egentlig godt kendte formlen, men ikke fik samlet mig sammen til at bruge den da tiden blev knap.

 

Du har helt ret, man lærer en masse som man ikke kommer til at bruge i praksis.

17-05-2020 10:58 #13| 0
Majaline skrev:

 

 Den eksamen jeg var til var en matematikeksamen som folkeskolelærer :) Det er en anelse over folkeskoleniveau, så tror ikke det er meget jeg kommer til at bruge det. Men det irriterer mig stadig lidt at jeg ikke fik det med, da jeg egentlig godt kendte formlen, men ikke fik samlet mig sammen til at bruge den da tiden blev knap.

 

Du har helt ret, man lærer en masse som man ikke kommer til at bruge i praksis.

 Mindes jeg havde bimonialfordelingn på matematik a niveau på handelsskolen, og så igen på erhversakademiet (var nødvendigt hvis man ville på UNI og læse cand merc da jeg studerede.


så lidt sjovt i har det til folkeskolen, måske der er nye krav til 3-4 klasses børn i matematik i dag 🤣


 

17-05-2020 11:22 #14| 0
RekiB skrev:

 

 Det drillede lidt mig det jeg læste statistik, i dag bruger jeg dog aldrig nogen af det mere.

Lidt sjovt man går i skole for at lære en masse man aldrig kommer til at bruge, i stedet for at lære noget nyttig

 

 Vi havde håndgerning i folkeskolen, hvor man skulle lære at bruge en symaskine. Det var fandme dumt.

17-05-2020 12:14 #15| 0
SVFA_DK skrev:

 

 Vi havde håndgerning i folkeskolen, hvor man skulle lære at bruge en symaskine. Det var fandme dumt.

Hmmm, kan kun mindes vi drenge SKULLE prøve det håndgerning et par timer ( dog med et par strikkepinde lol ), og ellers var det delt op med pigerne til håndgerning og drengene til sløjd.

17-05-2020 16:16 #16| 0
SVFA_DK skrev:

 

 Vi havde håndgerning i folkeskolen, hvor man skulle lære at bruge en symaskine. Det var fandme dumt.

 

 Jeg fik symaskine-kørekort på den baggrund... Meget brugbart!!!! 

17-05-2020 17:19 #17| 1
skaarup skrev:

 

 Jeg fik symaskine-kørekort på den baggrund... Meget brugbart!!!! 

 

 Ja nemlig, sådan et fik jeg også. Forestil dig hvad en kommende arbejdsgiver ville tænke hvis man skrev det på sit CV... Eneste positivt ved de timer var, da Henrik syede sig selv i tommelfingeren. Han er politisk journalist i dag, så man kan vel sige, at den episode forberedte ham på sit fremtidige erhverv.

 

edit: nåh ja, han har også været gift med min søster de sidste ca. 15 år.

Redigeret af SVFA_DK d. 17-05-2020 17:54
17-05-2020 17:49 #18| 0
Hawkeye skrev:

Hmmm, kan kun mindes vi drenge SKULLE prøve det håndgerning et par timer ( dog med et par strikkepinde lol ), og ellers var det delt op med pigerne til håndgerning og drengene til sløjd.

 

 Vi havde både sløjd og håndgerning fast 2-3 timer om ugen et helt år. Sløjd kunne vi drenge godt li', og jeg har da stadig en 3-benet skammel der pryder stuen med en stor plante på som minde. Men ja, sløjd var set i bakspejlet også totalt spild af tid.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar