Spørgsmål til offentlig indsamling.

#1| 0

Hej PN.

Jeg skal i gang med at lave en offentlig indsamling. Planen er at det skal være via caremaker.dk. . Jeg har fået styr på det skattemæssige igennem SKAT. Sålænge pengene vil blive administreret af- i det her tilfælde caremaker.dk, så vil pengene ikke være skattepligtig for mig eller personen, de vil gå til.

SKAT gjorde mig samtidigt opmærksom på, at jeg skulle huske at melde indsamlingen til indsamlingsnævnet. Det vil koste 1100 kr og omfatte lidt papirarbejde + andre personer skulle med ind over indsamlingen. Det synes jeg jo er lidt bøvlet.

Så mit spørgsmål er; er der nogle måder hvorpå, jeg kan undgå at melde indsamlingen til indsamlingsnævnet og betale et gebyr, men hvor indsamlingen selvfølgelig stadig er 100 % lovlig og skattefri for mig og personen, som skal have pengene?☺

24-02-2017 15:05 #2| 0

Det korte svar er nej. Jeg er formand i en forening som løbende samler penge ind skattefrit grundet formålet. Det skal meldes. Vi indsamler mere end 50.000 kroner årligt og skal derfor indsende et regnskab revideret af stats.aut. revisor. Regner du med at have indtægter for mindre end 50.000 skal du/I bare indsende jeres eget regnskab. Kig under godkendte regnskaber og find et med mindre end 50.000 i indtægter. Det behøver ikke at være mere omfattende end dette. Når du/I ikke er en forening skal I bare være tre i en komité. Dette kan være hvem som helst.


Alternativ løsning. Du lader være med at melde det til nævnet. Uden at have noget som helst at have det i, vil jeg tro at det er langt de færreste af disse private indsamlinger på fb/caretaker, m.v. der bliver anmeldt og da lovningen og nævnet stadig er ret nyt (2014), er nævnet stadig ved at finde deres plads i det hele. Jeg vil selvfølgelig råde dig til at følge lovgivningen.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar