Spørgsmål om garanti, får man at vide hvad der var galt ?

#1| 0

Jeg har sendt min bærbar til garanti da jeg tror ssd harddisken gik død, og den er så blevet repareret og er på vej tilbage til mig, kan dog ingen steder se hvad der er blevet lavet på den. Altså hvad der var i stykker. Får man det ikke at vide ?

18-03-2016 19:01 #2| 1

Spørg dem?

18-03-2016 19:04 #3| 0

Selvfølgelig skal du vide hvad der er har været galt.

I følge loven får man forlænget sin "garanti" på den udskiftet del med 2 år. Derfor er det selvfølgelig en nødvendighed at vide hvad der er blevet repareret. Samtidigt mener jeg 3 gang fejlen sker har man krav på en ny vare eller tilsvarende hvis det er inden for garantien.


18-03-2016 19:11 #4| 0
RekiB skrev:Selvfølgelig skal du vide hvad der er har været galt.
I følge loven får man forlænget sin "garanti" på den udskiftet del med 2 år. Derfor er det selvfølgelig en nødvendighed at vide hvad der er blevet repareret. Samtidigt mener jeg 3 gang fejlen sker har man krav på en ny vare eller tilsvarende hvis det er inden for garantien.


Okay må ringe og høre ad på mandag.


Jeg troede bare de ik sagde noget, fordi da min telefon var tilbage fra garanti for et par år siden fik jeg heller aldrig noget at vide.

18-03-2016 20:29 #5| 0


RekiB skrev:Selvfølgelig skal du vide hvad der er har været galt.
I følge loven får man forlænget sin "garanti" på den udskiftet del med 2 år. Derfor er det selvfølgelig en nødvendighed at vide hvad der er blevet repareret. Samtidigt mener jeg 3 gang fejlen sker har man krav på en ny vare eller tilsvarende hvis det er inden for garantien.

*Reklamationsretten

Redigeret af AceKiller88 d. 18-03-2016 20:29
18-03-2016 22:44 #6| 0
AceKiller88 skrev:
*Reklamationsretten

Garantien vil normalt også blive forlænget.

18-03-2016 23:39 #7| 0
GusSdk skrev:
Garantien vil normalt også blive forlænget.

Jo, men så vidt jeg ved, er det kun med den periode, som det tager at fixe skaden.



18-03-2016 23:45 #8| 0
AceKiller88 skrev: Jo, men så vidt jeg ved, er det kun med den periode, som det tager at fixe skaden.



Det er forkert!


18-03-2016 23:51 #9| 0
RekiB skrev: Det er forkert!

Ok. Hvis jeg har tilkøbt en 2 årig garanti på en iphone, og den går i stykker efter 20 måneder. Får jeg så en ny 2 årig garanti, når det den bliver tilbageleveret fra en reparation, som er dækket af garantien? Næppe....

Redigeret af AceKiller88 d. 18-03-2016 23:54
19-03-2016 00:32 #10| 0
AceKiller88 skrev: Ok. Hvis jeg har tilkøbt en 2 årig garanti på en iphone, og den går i stykker efter 20 måneder. Får jeg så en ny 2 årig garanti, når det den bliver tilbageleveret fra en reparation, som er dækket af garantien? Næppe....

Du bytter rundt på reklamationretten og en tilkøbt privat garantiforsikring. Og i ovenstående tilfælde får du en ny 2 årig reklamationsperiode da det nye produkt intet har med det gamle at gøre.

19-03-2016 00:42 #11| 0
InGame skrev:
Du bytter rundt på reklamationretten og en tilkøbt privat garantiforsikring. Og i ovenstående tilfælde får du en ny 2 årig reklamationsperiode da det nye produkt intet har med det gamle at gøre.

I dette tilfælde bytter jeg faktisk rundt på en garanti og en mobilforsikring. Glem mit eksempel :)

Redigeret af AceKiller88 d. 19-03-2016 03:43
19-03-2016 00:57 #12| 1

Bare for at være på tværs, så er der ikke noget i købeloven, der hedder garanti.

Der findes 6 mdr formodningsregel og 18 mrd reklamationsret.


Formodningsregel er den periode hvor bevisbyrden ligger på sælger.

Dvs hvis en fejl på produktet opstår, og produktet ikke har lidt fysisk overlast, så vil man 'formode', at fejlen har været på produktet fra starten, og dermed skal sælger afhjælpe ved at reparere eller ombytte.


Efter de 6 mrd træder reklamationsretten i kraft, og der er det reelt kunden selv, der skal bevise at fejlen ikke skyldes misligholdelse, og at fejlen har været der fra starten.


Normalt vil fejl og mangler håndteres på samme måde af sælger, uanset hvilken periode man har med at gøre.

Er der ikke synlige tegn på fysisk overlast, bliver produktet indsendt til reparation, og fejlen vil blive lavet eller produktet ombyttet.

Med mindre værkstedet finder bevis på, at fejlen kan være selvforskyldt, feks fugtskade...


Hvis den defekte del bliver udskiftet, vil man typisk have 2 års reklamationsret på den nye del.

Hvis den defekte del bliver repareret, vil man typisk have 6 mdr formodningsregel på den enkelte del.

Feks en harddisk i en computer, eller skærmen på en mobil.

Den oprindelige reklamationsperiode fortsætter på resten af produktet.


Men man har krav på, selvfølgelig, at få af vide, hvilken del der er blevet repareret/udskiftet, og der medfølger typisk en beskrivelse herom ved udlevering af produktet efter endt behandling.

19-03-2016 02:38 #13| 0

@Shadestar,

Jeg tror godt at AceKiller88 ved, at der er forskel på reklamation og garanti :) I OP's spørgsmål bliver dog netop talt om garanti. Men der er selvfølgelig godt at du gennemgår reglerne, da folk ofte tager fejl af de to begreber. Nu er der i hvert fald ingen der tager fejl af reklamationsreglerne ;)


@AceKiller88,

Til dit spørgsmål, så jo, der vil normalt ske en forlængelse af garantien på samme måde, som der gør med en forlængelse af reklamationsretten. Se evt. afsnittet om garanti fra Forbrugerombudsmanden i nedenstående link:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/loveregler/retningslinjer/Notat%20af%205%20jan%202014%20om%20reklamation%20inden%20for%20garantiperioden.pdf

19-03-2016 03:21 #14| 0
GusSdk skrev:@Shadestar,
Jeg tror godt at AceKiller88 ved, at der er forskel på reklamation og garanti :) I OP's spørgsmål bliver dog netop talt om garanti. Men der er selvfølgelig godt at du gennemgår reglerne, da folk ofte tager fejl af de to begreber. Nu er der i hvert fald ingen der tager fejl af reklamationsreglerne ;)

@AceKiller88,
Til dit spørgsmål, så jo, der vil normalt ske en forlængelse af garantien på samme måde, som der gør med en forlængelse af reklamationsretten. Se evt. afsnittet om garanti fra Forbrugerombudsmanden i nedenstående link:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/loveregler/retningslinjer/Notat%20af%205%20jan%202014%20om%20reklamation%20inden%20for%20garantiperioden.pdf

Edit:

Det ser ud til, at jeg misforstod dig. Du har selvfølgelig ret.

Redigeret af AceKiller88 d. 19-03-2016 03:38
19-03-2016 03:35 #15| 0
AceKiller88 skrev:

Om de er tilkøbte eller ej, gælder ovenstående omkring garantier. Det samme gælder dog ikke nødvendigvis, hvis der er tale om forsikringer, som oftest blive solgt som tilkøb. Som reelt under navne som Tryghedsaftale, Tillægsforsikring, Elektronikforsikring, Serviceforsikring, POWER Care, Fona Care, FullCare osv.. Tror måske det er dette du tænker på?

19-03-2016 03:40 #16| 0

GusSdk skrev:Om de er tilkøbte eller ej, gælder ovenstående omkring garantier. Det samme gælder dog ikke nødvendigvis, hvis der er tale om forsikringer, som oftest blive solgt som tilkøb. Som reelt under navne som Tryghedsaftale, Tillægsforsikring, Elektronikforsikring, Serviceforsikring, POWER Care, Fona Care, FullCare osv.. Tror måske det er dette du tænker på?

Jeg var i gang med at rette ovenstående indlæg :) Jeg tænkte på tilkøbte forsikringer.

19-03-2016 03:47 #17| 0
AceKiller88 skrev:

Jeg var i gang med at rette ovenstående indlæg :) Jeg tænkte på tilkøbte forsikringer.

Kan godt se at jeg heller ikke nåede at få dit citat med, hehe :) Men det er jo også en jungle af finde ud af med alle de forskellige begreber. Så der er ikke noget at sige til, at man som forbruger ofte har svært ved at kende sine rettigheder :)

19-03-2016 08:55 #18| 0
AceKiller88 skrev: Ok. Hvis jeg har tilkøbt en 2 årig garanti på en iphone, og den går i stykker efter 20 måneder. Får jeg så en ny 2 årig garanti, når det den bliver tilbageleveret fra en reparation, som er dækket af garantien? Næppe....

Hvis din iPhone går i stykker og du sender den til reparation efter 20 mdr. Hvis de finder ud af at processoren i telefonen er futtet af. Så får du en ny garanti på processoren på 2 år som er den udskiftet del. Resten af telefonen har du de resterende 4 mdr på.

Vil gerne dobbelt tjekke det senere i daghvis det er nødvendigt fordi du har en reklamationssag, men jeg er ret sikker i min sag

19-03-2016 08:58 #19| 0

RekiB


Der findes ikke garanti i dansk købelov.

19-03-2016 09:00 #20| 0
RekiB skrev:
Hvis din iPhone går i stykker og du sender den til reparation efter 20 mdr. Hvis de finder ud af at processoren i telefonen er futtet af. Så får du en ny garanti på processoren på 2 år som er den udskiftet del. Resten af telefonen har du de resterende 4 mdr på.
Vil gerne dobbelt tjekke det senere i daghvis det er nødvendigt fordi du har en reklamationssag, men jeg er ret sikker i min sag

AceKiller88 opstillede bare et eksempel for at besvare OP.

Og det er som du siger ;) Der er allerede tidligere linket til en forklaring fra Forbrugerombudsmanden der bekræfter dette.

19-03-2016 09:05 #21| 0


GusSdk skrev:AceKiller88 opstillede bare et eksempel for at besvare OP.
Og det er som du siger ;) Der er allerede tidligere linket til en forklaring fra Forbrugerombudsmanden der bekræfter dette.

Det var også det jeg skrev tidligere, jeg uddybede det bare en smule. Har loge set nogen har henvist til.


Nu stiller Acekiller så et andet spørgsmål end op.


Hvis du køber en ekstra forsikring på din iPhone så du har 4 års "garanti"

Hvis din telefon går i stykker efter 20 mdr. Så reparere firmaet din telefon ja så har du stadig 28mdr "garanti" tilbage uden noget bliver forlænget.



19-03-2016 09:40 #22| 0
RekiB skrev:
Det var også det jeg skrev tidligere, jeg uddybede det bare en smule. Har loge set nogen har henvist til.

Nu stiller Acekiller så et andet spørgsmål end op.

Hvis du køber en ekstra forsikring på din iPhone så du har 4 års "garanti"
Hvis din telefon går i stykker efter 20 mdr. Så reparere firmaet din telefon ja så har du stadig 28mdr "garanti" tilbage uden noget bliver forlænget.



Ja, altså som sagt vil der normalt ske en forlængelse af garantien på samme måde, som der gør med en forlængelse af reklamationsretten. Dvs. garantien bliver forlænget på den del der er repareret (f.eks. skærmen), men blot forsætte på resten. Det er fint beskrevet i linket fra tidligere :)

Så tror vi er enige ;)

20-03-2016 03:14 #23| 0

Tak for jeres svar. Det blev til interessant discussion om garanti osv. :)


Jeg får pakken hjem på mandag, og hvis der ikke står om hvad der er lavet på den. Så ringer jeg til dem

20-03-2016 07:35 #24| 0
RekiB skrev:
Det var også det jeg skrev tidligere, jeg uddybede det bare en smule. Har loge set nogen har henvist til.

Nu stiller Acekiller så et andet spørgsmål end op.

Hvis du køber en ekstra forsikring på din iPhone så du har 4 års "garanti"
Hvis din telefon går i stykker efter 20 mdr. Så reparere firmaet din telefon ja så har du stadig 28mdr "garanti" tilbage uden noget bliver forlænget.



Men er en forsikring og en garanti ikke to vidt forskellige ting?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar