Sortering af 1000 links.

#1| 0

Hej!

 

Jeg forsøger at starte et kæmpe sorteringsarbejde.
Jeg har en hobby, og denne hobby har en fandens masse regelsæt, som jeg skal lære og hurtigt kunne finde information om før afrejse til diverse turneringer rundt omkring i verden.

 

Lad os for eksemplets skyld sige, at jeg spiller brætspil (det gør jeg ikke, men det gør ingen forskel).

Jeg vil så gerne lave min egen database over disse brætspil, således jeg kan tilgå links til regler, links med hvert spil i konkurrence-sammenhæng, tutorials osv.


Problemet er så, at det fylder MEGET. Det nytter ikke bare at have et kæmpe word-dokument or so. Der er 200+ forskellige spil, jeg skal kunne reglerne til, og til hvert af disse spil, skal jeg så have en liste med måske 10-50 links (hvor de fleste linker direkte til tidspunkter fra diverse turneringer, som er tilgængelige på YouTube).

 

Hvordan gør jeg det mest overskueligt? Jeg overvejede OneNote, men det bliver bare uoverskueligt med alverdens faneblade osv.
Jeg har i virkeligheden nok bare brug for en måde at lave en "dropdown"-menu, hvor jeg så kan vælge det "brætspil" jeg skal bruge regler om, og så har jeg det hele der?



Mest optimalt hvis det kan laves på computeren, men stadig tilgås fra telefonen!

 

TLDR:
Hvordan sorterer jeg mest overskueligt 200-300 forskellige ting, hvor hver ting har 50 informationslinks?

    Redigeret af DarkXoiX d. 06-03-2023 15:55
    06-03-2023 16:24 #2| 1

    Ville den lette løsnig ikke bare være at knalde det i et regneark? Noget i stil med den her:

     

    Og så lege lidt med gruppering.

    06-03-2023 16:28 #3| 1
    Moderator

    Jeg ville lave det i access eller som en webformular med data i mySQL eller lignende.

     

    Access er klart det nemmeste, hvis du har adgang til det.

    06-03-2023 18:32 #4| 0

    Måske Obsidian eller en anden zettelkastenapp.

    06-03-2023 18:34 #5| 0

    Google sheets med deres filter funktion burde kunne løse det relativt nemt. Smid en PM hvis du har brug for hjælp.

    Redigeret af MartinHolmes d. 06-03-2023 18:35
    06-03-2023 18:38 #6| 0

    Blood Bowl/warhammer?

    06-03-2023 19:15 #7| 0

    Jeg har ikke noget input til dit problem - men jeg vil da anbefale dig, at du begynder at spille brætspil ! det er mega fedt :) 

    06-03-2023 21:26 #8| 0

    @skaarup 

    Jeg er excel-mongol. Jeg har prøvet at lave dropdown-menuer, men jeg fatter det ikke.
    Min første tanke var nemlig, at jeg somehow i Excel bare kunne vælge spillet (grupperet alfabetisk) og så stod alle links der.

     

    @NanoQ 

    Du kunne lige så godt skrive kinesisk. Vil det være simpelt at gå til, hvis man ikke engang ved, hvad det er?

     

    @coolkjaer

    Det prøver jeg lige at google, tak.

     

    @MartinHolmes 

    Tak! Det ser jeg på som det første!

     

    @djoffer 

    Nope ;) Pinball

     

    @kochman

    Spiller også brætspil med mellemrum, men jeg rejser ikke europa tynd for at spille dem :)

    06-03-2023 21:45 #9| 0
    NanoQ skrev:

    Jeg ville lave det i access eller som en webformular med data i mySQL eller lignende.

     

    Access er klart det nemmeste, hvis du har adgang til det.

     

     Enig, det lyder som en databaseopgave. Excel er alt for bundet til placeringen i regnearket til, at det bliver nemt/godt. Skal det være Excel, så kan det sikkert være med et filter som Skaarup viser, evt. kombineret med regelmæssig sortering - er man ikke en Excel-haj, så kan sortering dog gå grueligt galt. Det problem er du ude over i en database. En database med en tabel med nogle få felter og en simpel rapport/forespørgsel burde kunne gøre det. Måske 1 times arbejde inkl. at forstå opgaven.

    ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
    Skriv et svar