Snydt af FitnessDK, hvad kan jeg gøre?

#1| 0

Hej,
Jeg kom for 1½ måned siden ned i fitnessDK og ville høre hvad prisen var for et medlemskab. Jeg fik at vide, at det var sidste dag i deres kampagne periode og jeg kunne få det for 199kr om måneden + 450kr i oprettelsesgebyr. Jeg tænkte det var et godt tilbud, med henblik på den normale pris hos fitnessworld koster 229kr.
Så jeg skrev selvfølgelig under, og jeg betalte første regning på 199kr. Men, nu kommer så det sleske... Nu har jeg lige fået en regning på næste måned, som lyder på 344kr.Da jeg spørger nede i træningscenteret, om der er sket en fejl, får jeg at vide, at det pr. første okt. koster 344kr.
Jeg henviser så til min kontrakt (som jeg havde med), hvor der står jeg skal betale 199kr om måneden, samt at hvis de ændre prisen, så skal de sige det mindst 75 dage før prisændringen. Fyren bag disken får snakket med en anden og jeg får at vide, at der ikke er noget at gøre, men at jeg sagtens kan tage sagen videre op. Jeg spørger så til hvem, hvorefter jeg får at vide, at lige gyldigt hvem jeg ringer til hos fitnessdk, vil de sige der ikke er noget at gøre (altså, at jeg vil få præcis samme svar, som den de har givet).
Her tænker jeg så, KAN det virkeligt være rigtigt? De har jo brudt kontrakten?
Jeg har tænkt mig at ringe ind imorgen for at snakke med en chef, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal sige.
Jeg har kigget her: www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/godskik/aftaler/kontraktvilkaar/vilkaarsaendringer/prisforhoejelser-efter-aftaleindgaaelse/
Og så vidt jeg kan se gælder markedsføringsloven:
§ 15. Såfremt størrelsen eller opkrævningen af et gebyr, jf. § 13, stk. 5, der ikke er reguleret ved lov, i et løbende kontraktforhold kan ændres til ugunst for forbrugeren, skal betingelserne herfor være klart fremhævet i kontrakten.
Jeg er dog lidt i tvivl om min månedlige betaling er et gebyr, men ifølge ordbogen er det: et beløb, som skal betales for en tjenesteydelse.
Så er det den rigtige paragraf? og hvad kan man ellers gøre?
Jeg ved godt at dette ikke handler om vildt mange penge, men for en person som mig der lever af sin SU er det alligevel en del. Især når nu jeg på kun 1½ måned har betalt 450kr i startgebyr, samt skal betale 145kr EKSTRA i denne måned + 145kr ekstra for næste måned, da det er et krav, at man betaler næste måned med, når man melder sig ud.
Hvis jeg havde vist at de ville snyde mig, eller at det ville blive så dyrt med den nuværende pris, så havde jeg da klart meldt mig ind i fitnessworld, som endda ligger lige ved siden af!

Hvad kan man gøre i denne situation?

29-09-2009 21:00 #2| 0

meld dig ud og skift til fitnessworld

29-09-2009 21:05 #3| 0
OP

Det har jeg også tænkt mig!
Heldigvis har fitnessworld også et fint tilbud kørende. Men kan det virkeligt være rigtigt, at man ikke kan stille noget op imod sådan et firma? De har jo brudt deres kontrakt/loven, da det "glemte" at fortælle mig om prisændringerne pr. 1 oktober. Og nu siger det bare: "det var ærgeligt, der er ikke noget at gøre".

Jeg håber på der er nogle der har været i lign. situationer, som kan komme med anbefalinger til, hvad jeg kan prøve at gøre for at få mine penge.

29-09-2009 21:10 #4| 0

Hej Forbrugerloven er ret uigennemskuelig, men heldigvis har vi forbrugerklagenævnet, hvis du ønsker at føre sagen videre. Mener også at Ekstrabladet har sådan klagespalte, hvor de kører sagen videre for dig - de elsker jo sådan noget.

Først og fremmest synes jeg du skal kontakte Fitness Dk cheferne oppe i kæden og kræve dine penge tilbage. Hvis de ikke vil give dig dem, så sig at du vil kontakte forbrugerklagenævnet eller Ekstrabladet. Om du så gør det eller ej må være op til dit humør.

I sidste ende er der en lovgivning der vil give dig et fast svar.

Good hunt!

29-09-2009 21:13 #5| 0

Over til Fitnessworld, der træner jeg selv..

Lade være med at spilde din kræfter på det her!
Brug din energi på din krop..



29-09-2009 21:14 #6| 0

@Magneto

U-Be-HAGELIG!!!

29-09-2009 21:19 #7| 0

LOL :D

29-09-2009 21:33 #8| 0
OP

@TiltFishy, det vil jeg prøve. Jeg ringer til dem imorgen og poster mit resultat her.
Hvis der er andre der har gode råd, så smid dem endelig med på vejen :)

@Magneto
Det vil jeg gøre så snart jeg er ude af abonnementet hos FitnessDK.

29-09-2009 21:35 #9| 0

Så vidt jeg husker har netop det der været i pressen for nyligt. Noget med at de påstod de havde haft det stående på opslag i centrene som folk skulle ha set. Prøv at lede lidt efter det

29-09-2009 22:05 #10| 0
OP

Kan kun finde denne artikel som er 2 år gammel: ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article258897.ece

De nævner desværre ikke hvad man kan gøre, eller om det overhovedet er muligt at få sine penge tilbage. De nævner dog også man skal melde sig ind hos fitnessworld :)

29-09-2009 22:08 #11| 0

450 kr i indmeldelsesgebyr lyder da også en tand vildt... Det plejer da kun at være 200 kr! Tror da ikke bare at de kan hæve gebyret for nogle fordi de får træningen billigere. Det burde du måske overveje at undersøge. Din kontrakt er selvfølgelig gældende og chefen dernede må fortælle dig specifikt hvem du skal henvende dig til.


PhreaX

29-09-2009 22:12 #12| 0

@GraPhreax

Ved indmeldelse i FitnessDK "får" man sådan et 40-dages program med... Hvor man får rådgivning 3 gange i løbet af de første 40 dage + en temaaften, og det har i alt en værdi af 400 kr... Så får man lidt rabat som ny kunde og "slipper" med 300 kr (oveni det normale månedsbeløb), men man SKAL købe det... Dermed bliver indmeldelsesprisen ret dyr...

29-09-2009 22:16 #13| 0

Når først du nævner lidt om læserbreve og diverse aviser, skal de nok makke ret. Lidt dårligt omtale i medierne, og de vil gerne hjælpe dig af med problemet.

Du er blot en af mange nye kunder, og om de giver dig 450+145+145 tilbage, eller de mister de næste 100 kunder er ikke helt ligegyldigt.

Brok dig og fortæl dem, at du ikke er bange for at bruge diverse hjælpemidler!

29-09-2009 22:23 #14| 0

smid dit nick på PS, så får vi den sag ud af verden

29-09-2009 22:40 #15| 0

sayallin @ jeg har samme problem, mit nick er STARFUCKER

30-09-2009 20:20 #16| 0
OP

De har åbenbart ikke et nummer man kan ringe, udover numrene på de forskellige centre (dem jeg allerede har snakket med). Så nu har jeg valgt at sende en lang mail afsted og så vil jeg gå ned og melde mig ud lige om lidt. Det skulle dog ikke undre mig der vil gå laaaang tid, før jeg får et svar.

PS: mit nick er GusSdk :)

30-09-2009 21:24 #17| 0

LOOL sayallin...

Har lidt problemer med en ny MacBook Pro jeg ikke gider betale fuld pris for, skal du lige have mit nick også? ;)

01-10-2009 00:17 #18| 0

Præcis af samme grund jeg i sin tid forlod centeret. De ændrede også på kontrakterne, og påstod at min den gamle ikke var gældende længere, selvom det var den jeg havde skrevet under på.

Tog kun nogle få måneder at få dem til at forstå det.

Forøvrigt forstår jeg ikke at man ikke kan bon'ne dem for de timer man bruger på sådan noget gejl. Glemmer man at betale en regning er der straks admin gebyr på mindst 100kr, men fucker de op, så får man dårligt nok en undskyldning, selvom man har brugt 5 timer af 1500 kr på at korrespondere med dem.

01-10-2009 00:35 #19| 0

Det burde ikke være noget problem at få pengene igen og komme ud af det. De har jo misvedligeholdt aftalen og hvis, det netop står i kontrakten og de ikke følger dette, skulle det være let at ophæve aftalen, samt få erstatning.

01-10-2009 01:02 #20| 0

Ekstrabladet - der har været mange sager om fitnesscentrenes snyderier, så de vil sikkert gerne tage sådan en sag op.

01-10-2009 01:10 #21| 0
OP

Jeg har ikke fået svar på deres mail, men da jeg var dernede i dag fik jeg mailadressen til chefen i centret. Så hvis jeg ikke får svar inden imorgen aften, så skriver jeg til ham. Derudover kunne hun oplyse, at de havde glemt at sætte en klistermærke på min kontrakt, som de brugte i kampagneperioden til at fortælle, at det kun galt til og med 1. okt. (hun viste mig også klistermærket). Så det er klart en fejl fra deres side og jeg håber også min mail kan få dem til at indse fejlen. Ellers sender jeg helt sikkert også sagen videre til kontant, ekstrabladet og forbrugerklagenævnet.

01-10-2009 01:12 #22| 0

Jeg kender tilfældigvis til tilbuddet.

Det hed som Zorro-dk forklarer det, samt at du kunne træne til 199 kr til 1. november. Hvis jeg husker det rigtig - eller resten af september.

Dermed ikke sagt at dit abb. fremover vil være på 199. Tror du skal nærlæse din kontrakt, og huske det tilbud, da jeg selv går i fitnessdk, og husker dette tilbud.

01-10-2009 04:14 #23| 0

Ja flere af Jer ved jo hvordan jeg mener at man skal tackle snydere - ved dog ikke om det giver bagslag, når det drejer sig om fitnessfyre ;-)

For at være lidt seriøs, så mener jeg at du skal gøre hvad du kan for at følge sagen op.
Det er trælse penge at smide ud af vinduet.

Kan faktisk ikke helt forstå at du som studerende har ladet dig friste af FitnessDKs lille besparelse på 30 kroner i forhold til de 229 hos Fitnessworld
450 kroner i oprettelse er da helt uhørt, og havde været nok til at holde mig væk.

I øvrigt er alt hvad PS&E rører ved det argeste lort.
FitnessDK er et godt eksempel, og derudover er der jo billetlugen, som nok skal vise sit værd igen igen på lørdag når U2 går i forsalg.
Don Ø er en gemen fusker.

01-10-2009 09:26 #24| 0

Don Ø skal op og hænge. Føj for en karl fra djævleøen!

01-10-2009 10:16 #25| 0

U2 er i forsalg og ja de har endnu en gang vist sig fra deres værste side....

01-10-2009 11:22 #26| 0

@Michjort

Forsøger du at købe i forsalg?

01-10-2009 12:49 #27| 0

Har fået mine u2 billetter :) gik nemt
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar