Salg af ferie til arbejdsgiver.

#1| 0

Kort fortalt:

Jeg havde i maj - Da der startede nyt ferie år en masse gammel ferie med over. - dette var aftalt da jeg pga. barsel, projekter osv. ikke kunne afholde restferien.

Dvs. jeg startede nyt ferie år med ialt 11 ugers ferie, Deraf har jeg brugt ca. 5 uger.

Dvs. jeg har 6 ugers ferie tilbage, 6 uger som jeg ummildbart ikke kan/har lyst til at afholde pga. både pga. årstiden men også pga. arbejde da jeg sidder alene i IT (med ca. 100 brugere)

Firmaet er ummildbart heller ikke interesseret i at jeg skal afholde 6 ugers ferie inden maj - da de så skal købe sig til ekstern konsulenter til at varetage den daglige support/drift. - dog hvis jeg selv ønsker at afholde så er dette ikke noget problem.

Jeg har så tilbudt min chef (økonomichef) at jeg vil sælge firmaet 4 ugers ferie og at han skal komme med et forslag til hvad sådan noget skal koste firmat.

Jeg vil gerne være parat til at komme med et modsvar såfremt hans tilbud ikke er attraktivt.

Som bonus info så steg jeg 5k i løn i november 2010 (uden pension indregnet.)

Som jeg ser det skal det self. både være en fordel for firmaet men også for mig at jeg sælger min surt tjente ferie :-)

Hvis jeg vælger at afholde min ferie skal firmaet udover min løn betale for eksterne konsulenter og det er dyrt,

Dette spare de derimod hvis jeg sælger min ferie.

Men hvilken løsning er fair for begge parter? er det bare min nuværende løn uden pension? er det den løn jeg havde det meste af sidste år. Er det min nuværende løn + et tillæg?

PNVA!!! sæt igang.

25-01-2011 11:45 #2| 0

tjaa besparelsen ved at købe din ferie er vel 4*37*1000-"din pris", men umiddelbart ville jeg sige din normale løn + pension, hvor du bare får pensionen i hånden som et tillæg.

25-01-2011 11:46 #3| 0

Hvis det var mig ville jeg synes en pris mellem den løn du får nu og den løn de ville skulle give de konsulenter der skal indkaldes hvis du tager på ferie. Derved får begge en god deal.

25-01-2011 13:37 #5| 0

@michaelS og Hermod

Konsulenterne skal ikke sidde herude i 4 uger fuldtid hvis jeg tog ferie - så var det blevet en hamper pris. men derimod skal de passe telefonen og supporten - derfor ved man ikke hvor meget det koster - lige pt. er det ikke meget run på herude, men det plejer altid lige at passe med man tager ferie og så begynder problemerne :-)

Jeg aner ikke hvad der er fair - et eller andet sted så er det vel bare min nuværende månedsløn og så er den skid slået - dog syntes jeg også at man gør firmaet en tjeneste ved ikke at afholde ferien (når man nu sidder alene) og derfor vil jeg mene at det er på sin plads med en eller anden form for tillæg dog uden at virke grådigt - men hvad er argumenterne ? hvad er tillæget?

Er det månedslønnen inkl. pension (lad os sige 25000) *1,50 = 37500 ? uden pension ? (vi har 10% arbejdsgiver betalt pension) 2250*1,50 = 33750 ? er det for meget - for lidt ? er det den gamle løn?

, kunne også være man bare skulle vente på hans udspil - så opdaterer jeg tråden.

25-01-2011 13:39 #6| 0

Du skal vel bare have en månedsløn ekstra påskrevet din næste lønseddel.
Afhængigt af din pensions aftale (100% arbejdsgiverbetalt eller delvist arbejdsgiver betalt), skal denne selvfølgelig dækkes.

Men kan ikke forstå hvordan det kan være til "forhandling"!

Du har opsparet ferie som du selvfølgelig skal kompenseres for, men det er vel kun rimeligt både for dig og din arbejdsgiver at det er den reelle lønudgift du kompenseres.

For mig virker det som plattenslageri at du vil tilsjuske dig ekstra betaling bare fordi du ved at firmaet kommer til at have ekstra omkostninger forbundet med at sende dig på ferie!

25-01-2011 13:43 #7| 0

Modtag alm. løn og tillæg, afskriv feriedagene, + ekstraordinær bonus på kr 25.000- 30.000. Så er begge parter sikkert ganske tilfredse og ingen presser citronen.

25-01-2011 14:39 #8| 0
Moderator

Lur mig, om ikke en virksomhed af den størrelse har en politik der håndterer den slags.

Langt de fleste steder, afregnes overskydende ferie 1 til 1...

Husk, at virksomheden overhovedet ikke er forpligtet til at udbetale ej afholdt ferie.

25-01-2011 15:36 #9| 0

@kejser_d

Jeg prøver såmend ikke at tilsjuske mig noget som helst,

Grunden til jeg har så meget ferie tilgode er bl.a at vi sidste år implamenterede nyt økonomisystem og jeg spillede i den forbindelse en central rolle og det var ikke muligt for mig at afholde ferie, jeg hoppede tidligt fra barsel pga. det projekt, detfor var aftalen at jeg kunne overflytte min ferie/barsel til næste ferieår.

At IT-chefen så vælger at sige op og stillingen ikke bliver genbesat var der ikke nogen der kunne spå om, derfor har det pt. ikke været muligt for mig at afholde min opsparede ferie/barsel. - da jeg tog 3 uger til thailand var det med den bærbare på rykken og tog de mest kritiske ting om aftenen.

Økonomi chefen (som nu er blevet min chef) sagde at vi skulle finde en løsning som både begunsstiger mig og virksomheden - deraf mit spørgsmål - men hold lige igen emd beskyldninger om plattenslageri osv.

Der er svjv ikke en politik på området, eller jo - politikken var at man ikke måtte overføre gammel ferie - men da jeg så sagde sidste år at jeg ville holde 5 uger midt i projektets afslutning så blev der lavet særaftaler.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar