Så blev olieprisen sgu’ negativ

#1| 1

Som overskriften. What a world!!!!!

20-04-2020 20:46 #2| 0

Vil det betyde at vi kommer under 7,50 for en liter ved tanken ?

 

20-04-2020 20:51 #3| 0

Papir-olie

 

Edit:

Futurekontrakterne for juni ligger omkring 22 USD.

Redigeret af prangstar d. 20-04-2020 20:56
20-04-2020 20:57 #4| 0
prangstar skrev:

Papir-olie

Nej jeg har forstået det sådan, at det er til fysisk levering, og da storage capacity er lav presses prisen ned. Så det er sikkert en fed deal, hvis man lige har et raffinaderi med ekstra plads i overskud.

20-04-2020 21:00 #5| 0
OP
prangstar skrev:

Papir-olie

 

Edit:

Futurekontrakterne for juni ligger omkring 22 USD.

 

 Og? Betyder stadig du kan få fyldt badekarret op her og nu, sådan ca.

20-04-2020 21:04 #6| 0
OP

Er i minus 38USD lige nu!

 

Broken market......I think so..

20-04-2020 21:06 #7| 0
Jensen skrev:

Er i minus 38USD lige nu!

 

Broken market......I think so..

Hvor ser du updates? Hos en broker eller hur?

20-04-2020 21:17 #8| 0

Det er et kollaps og det er historisk men understreger lige igen at det er kontrakterne for maj måned der falder så meget og det vil helt sikkert sætte sig i de "fysiske" priser for olien.

 

Det handler ganske enkelt om at alle vil ud af den samme dør på samme tid fordi der mangler lagringsplads. Der vil komme en normalisering når kontrakterne for maj måned løber ud sidst i april (tror jeg det er).


Edit:


Og vi vil sikkert se en shitload af tankskibe i det sydlige USA den kommende tid. 

 

Redigeret af prangstar d. 20-04-2020 21:18
20-04-2020 21:19 #9| 0

Det olie leveret i Texas i en bestemt by...

så med mindre man har adgang til lager kapacitet så bliver den reele pris meget højere...

20-04-2020 21:19 #10| 0
fedesen skrev:

Hvor ser du updates? Hos en broker eller hur?

 

 

https://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude.html


Du kan se futurepriserne i linket.

 

Og her er prisen for den europæiske her-og-nu:

 

https://borsen.dk/investor/ravare/C6/BrentSpot

Redigeret af prangstar d. 20-04-2020 21:21
20-04-2020 21:23 #11| 0
prangstar skrev:

Det er et kollaps og det er historisk men understreger lige igen at det er kontrakterne for maj måned der falder så meget og det vil helt sikkert sætte sig i de "fysiske" priser for olien.

 

Det handler ganske enkelt om at alle vil ud af den samme dør på samme tid fordi der mangler lagringsplads. Der vil komme en normalisering når kontrakterne for maj måned løber ud sidst i april (tror jeg det er).

 

Edit:

 

Og vi vil sikkert se en shitload af tankskibe i det sydlige USA den kommende tid. 

 

Jeg kan se at settlement date for May-20 kontrakterne er i morgen 21. april.

Hvorfor betale så store præmier for at lukke sin lange position ned nu, hvis spotpriserne forventes at handle langt over de -17 USD/barrel, som prisen ca. er i lige nu? Jeg spørger af uvidenhed. 

 

20-04-2020 21:24 #12| 3

Og her er noget Lars Seier skriver på FB:

 

Hold da op! Front måned May WTI Oil til 19 cents (altså ca. een krone) for en tønde med 160 liter. Der er en del teknik i det, da det er en futures kontrakt med udløb i morgen, men dem, der har købskontrakter ønsker simpelthen ikke fysisk levering af olien og sælger istedet deres kontrakter. Juni ligger omkring USD 22. Men alligevel en enestestående graf som jeg aldrig før har set i mit liv som finansmand. Det laveste niveau har været een cent tidligere på dagen. Børsen har netop meddelt at de vil tillade at en tønde handles i negative priser.(Hurtig update - det gjorde den omgående, altså røg i negative priser. Så lige nu modtager du næsten to dollars for at “købe” en tønde!! Bizart.)(Update 2. Den lukkede minus 37 dollar per tønde. Det er helt utænkeligt, men det kræver en forklaring. En futureskontrakt skal enten lukkes eller også skal der leveres på den. Det vil sige at fysisk olie skifter hænder på nogle af Børsen udpegede lagre, hvor olien skal være
tilstede. Det er dog ikke hovedformålet med futureskontrakter, de bruges primært til at prisfastsætte fysiske handler udenom futuresbørsen, men muligheden skal dog være der for at holde prisen i en relation til den virkelige verden.Derfor ser man nogle gange en såkaldt short squeeze, hvor spekulative spillere sælger uden at have mulighed for at levere, og derfor må købe kontrakten tilbage til en hvilkensomhelst pris. Det sker engang imellem. Men dette er det modsatte, nogle har ikke været i position til rent faktisk at modtage olien og har derfor måttet sælge til en hvilkensomhelst pris og i dette tilfælde, negativ pris. Det er ret mærkværdigt, og det burde ikke rigtig kunne ske. Men formentlig er nogen er blevet tvangslikvideret da deres marginbetaling er blevet opbrugt. Måske en hedgefund, der er eksploderet? Bare lidt mærkeligt at en fysisk spiller ikke går ind og drager fordel af det. Så dyrt er det altså heller ikke at oplagre olie

 

@TightGirl

Redigeret af prangstar d. 20-04-2020 21:25
20-04-2020 21:26 #13| 0
OP
prangstar skrev:

 

 

https://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude.html

 

Du kan se futurepriserne i linket.

 

Og her er prisen for den europæiske her-og-nu:

 

https://borsen.dk/investor/ravare/C6/BrentSpot

 

 Skriver tosserne på Børsen jo ikke, så det kan nogle gange være svært, når man ikke gider skrive tingene i ens artikler.

20-04-2020 21:35 #14| 0
Jensen skrev:

 

 Skriver tosserne på Børsen jo ikke, så det kan nogle gange være svært, når man ikke gider skrive tingene i ens artikler.

 

Men du har ret i at der tilsyneladende er en del virksomheder som tjener 38 dollar per tønde for at modtage olie i maj. Jeg vil tro det er virksomheder som ejer eller lejer tankskibe.


Hvor meget olieprisen bliver trykket i næste led (forbrugere/virksomheder) bliver spændende men bunden er nok ikke nået - dog har jeg hørt at der er lukket bullkontrakter på stribe for juni.

20-04-2020 21:35 #15| 0
prangstar skrev:

Og her er noget Lars Seier skriver på FB: 

 

@TightGirl

 Thanks prangstar! Det giver mening hvorfor tradere for alt i verden vil ud af kontrakten så. Det undrer mig, at disse kontrakter ikke er finansielle, som det ses inden for naturgas og power. 


Short squeeze har jeg oplevet et par gange inden for gas- og power verdenen, men det omvendt (long squeeze?) har jeg aldrig oplevet eller hørt om før. 

20-04-2020 21:39 #16| 0
TightGirl skrev:

 Thanks prangstar! Det giver mening hvorfor tradere for alt i verden vil ud af kontrakten så. Det undrer mig, at disse kontrakter ikke er finansielle, som det ses inden for naturgas og power. 


Short squeeze har jeg oplevet et par gange inden for gas- og power verdenen, men det omvendt (long squeeze?) har jeg aldrig oplevet eller hørt om før. 

Det ved jeg heller ikke - short squeeze sker også relativt ofte indenfor aktier, når der er opkøbsrygter om en virksomhed hvor en stor del af aktierne er shortet.

 

 

20-04-2020 23:24 #17| 0
Jensen skrev:

Som overskriften. What a world!!!!!

 

 

Lidt morsomt, gik selv ind på PN med det formål at oprette en tråd med ordlyden: "Olieprisen er gået i minus - hvordan laver vi penge på det?", men du kom mig i forkøbet ;)
Mit spørgsmål står dog stadig. Mit bud: Køb oil tankers. Jeg er selv tungt lastet i ADSC (tjek lige deres udbytte), Okeanis, DSSI, Tsakos og Hunt.
På den lidt længere bane: køb Aker BP, Gazprom, Equinor mfl., men flere af olieproducenterne har et BE langt under nuværende priser, så de er alvorligt udfordrede. 

Til de mere indsigtsfulde har jeg et spørgsmål: Hvorfor importerer vi i Europa ikke den amerikanske olie? Er det ikke profitabelt at skifte til den billige WTI-olie i øjeblikket? Jeg kan næsten regne ud, at der må være en hidden catch, for ellers var priserne jo nok også mere korrelerede. Men hvad er hovedårsagen?
21-04-2020 00:02 #18| 0
OP
realmadrid skrev:

 

 

Lidt morsomt, gik selv ind på PN med det formål at oprette en tråd med ordlyden: "Olieprisen er gået i minus - hvordan laver vi penge på det?", men du kom mig i forkøbet ;)
Mit spørgsmål står dog stadig. Mit bud: Køb oil tankers. Jeg er selv tungt lastet i ADSC (tjek lige deres udbytte), Okeanis, DSSI, Tsakos og Hunt.
På den lidt længere bane: køb Aker BP, Gazprom, Equinor mfl., men flere af olieproducenterne har et BE langt under nuværende priser, så de er alvorligt udfordrede. 

Til de mere indsigtsfulde har jeg et spørgsmål: Hvorfor importerer vi i Europa ikke den amerikanske olie? Er det ikke profitabelt at skifte til den billige WTI-olie i øjeblikket? Jeg kan næsten regne ud, at der må være en hidden catch, for ellers var priserne jo nok også mere korrelerede. Men hvad er hovedårsagen?

 

 Det er mere gæt end konkret viden, men here goes:


Jeg har ikke kigget på oiltankers, men Pemex (mexikansk olieselskab) læste jeg dette om tidligere i dag: 


Mexico’s Pemex has too much gasoline and nowhere to store it, potentially racking up significant ship fees as demand wanes because of the fast-spreading coronavirus.

 

Hvis det er oiltanker de bruger, så er det er godt bud på et sted hvor der er max behov. Dog må muligheden for at justere priserne på opbevaring, samt hvor meget det ændrer “belægningsprocenten” betyde noget. Er priserne faste, og de i forvejen har høj belægning, så eksploderer aktiekursen ikke på at de går fra f.eks. 90% til 100% og ikke kan justere priserne.

 

Enig mht breakeven, men de storeproducenter burde ikke være pressede, ligesom Saudi Arabien og Rusland ikke kan holde til så lav en oliepris. Læg forøvrigt mærke til at Brent er i 26USD, og ikke har flyttet sig i dag, så spørgsmålet er hvor teknisk kontra fundamentalt det reelt er.

 

Jeg kan ikke finde det, men læste i dag noget med at USA er ved at have brugt rigtigt meget af deres storage kapacitet.

 

Random general artikel, og tre uger gammel https://www.straitstimes.com/business/companies-markets/world-running-out-of-places-to-store-crude-oil

 

Shell og Total mener jeg har breakeven costs på ca 30USD, så står Brent i 26, så har de rigeligt med likviditet, samt muligheder (droppe udbytte, CAPEX, OPEX, frasalg etc) for at holde til det i lang tid.

 

WTI og Brent er benchmarket for olie, og nogle af de billigste at raffinere. Tænker dog at det er dyrt at flytte olie over store afstande, men det er et gæt - nah, stort tankers kan tage 2mio tønder, og Europa importerer vist 15mio tønder om dagen. Dunno....

 

Jeg tænker bare at priserne naturligt skal op. Lige nu er vi i virus times, og der er ingen demand samt stor produktion. Den skal tilbage, lagrene skal nedbringes, og produktionen ligeså. På den lange bane ligner det et kill at gå lang nu, men spm er hvordan man får den bedste eksponering. Måske dem med de største oliereserver. Det sagt, så priser man jo ikke hele lageret til spot værdien.

21-04-2020 00:10 #19| 0

jeg vil bare lige sige at der var en scrub i det der WW chat der skrev det lort bare skulle shortes videre ned for en uges tid siden ;)

21-04-2020 00:16 #20| 0
realmadrid skrev:

Til de mere indsigtsfulde har jeg et spørgsmål: Hvorfor importerer vi i Europa ikke den amerikanske olie? Er det ikke profitabelt at skifte til den billige WTI-olie i øjeblikket? Jeg kan næsten regne ud, at der må være en hidden catch, for ellers var priserne jo nok også mere korrelerede. Men hvad er hovedårsagen?

Jeg er ret sikker på, at kvaliteten er lavere. De nævnte det i Top Gear på et tidspunkt. Eller det er måske ikke en lavere kvalitet men et anderledes produkt. 14 min. video i linket herunder hvis man vil studere det nærmere.

https://www.focus-economics.com/blog/difference-between-wti-and-brent

21-04-2020 00:16 #21| 0
OP
sothys skrev:

jeg vil bare lige sige at der var en scrub i det der WW chat der skrev det lort bare skulle shortes videre ned for en uges tid siden ;)

 

 Hvis mig, så sagde jeg vist short aktier og lang olie :-) I hvert fald sådan jeg ligger.

21-04-2020 00:19 #22| 0
Jensen skrev:

 

 Hvis mig, så sagde jeg vist short aktier og lang olie :-) I hvert fald sådan jeg ligger.

 

 det var mig - 100% ærke hippie - dræb det lort :P

ingen viden, bare holdninger og idialisme

21-04-2020 00:22 #23| 0
OP
sothys skrev:

 

 det var mig - 100% ærke hippie - dræb det lort :P

ingen viden, bare holdninger og idialisme

 

 Du specificerede ikke om det var WTI eller Brent, right? :-D

21-04-2020 00:23 #24| 0
Jensen skrev:

 

 Du specificerede ikke om det var WTI eller Brent, right? :-D

 

 Bare short olie ind i helvede tak :p

21-04-2020 00:30 #25| 0
fedesen skrev:

Jeg er ret sikker på, at kvaliteten er lavere. De nævnte det i Top Gear på et tidspunkt. Eller det er måske ikke en lavere kvalitet men et anderledes produkt. 14 min. video i linket herunder hvis man vil studere det nærmere.

https://www.focus-economics.com/blog/difference-between-wti-and-brent

 Det er den også. Men spreadet er jo absurd. En ULCC kan da fragte olie billigt til Europa. Så dårlig er den texanske olie vel heller ikke? 

 

21-04-2020 00:49 #26| 0

Hvordan skal det forståes? Kan andre lande købe olie og blive betalt? Hvis ja, hvorfor?

21-04-2020 00:54 #27| 1
OP
MeowImQh skrev:

Hvordan skal det forståes? Kan andre lande købe olie og blive betalt? Hvis ja, hvorfor?

 

 Nogle har handlet futures kontrakter (levering på et senere tidspunkt). Normalt lukker man kontrakten inden leveringen, men da der åbenbart ikke er nogle modparter at lukke den med, så står man nu og skal have leveret olien. Det har mange ikke rigtigt noget at bruge til, så derfor ender de med at lukke kontrakterne ved rent faktisk at betale nogen for at overtage modtagelsen af olien (eller nok nærmere nogle der var short, og skulle levere). 

21-04-2020 04:39 #28| 0

Spritny analyse af ADSC - men det er IKKE et investeringsråd: 
https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/

21-04-2020 08:50 #29| 0

Hvis man vil i olie lang, hvorfor er Nordnets certifikater med olie som underliggende aktiv så ikke en optimal løsning fremfor at handle forskellige aktier? :-) 

21-04-2020 09:06 #30| 0
OP

https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2020/04/20/the-us-oil-etf-uso-is-the-culprit-behind-oils-massive-plunge/

 

Ok, det var sgu’ lidt obvious. Selvfølgelig ETF’er der fucker markedet op. Dvs det hele er en non-event, og rent teknisk fordi en ETF fund har købt op da folk ville være lang olie. Pludselig indser de dog at der er fysisk levering om lidt, hvilket fonden ikke kan håndtere, og så har vi balladen når man ejer 25% af alle kontrakter. Kiggede faktisk på at investere i denne ETF i går morges. Bliver spændede at se hvordan de tab kommer til at påvirke den og kunderne.

21-04-2020 10:59 #31| 0
Jensen skrev:

https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2020/04/20/the-us-oil-etf-uso-is-the-culprit-behind-oils-massive-plunge/

 

Ok, det var sgu’ lidt obvious. Selvfølgelig ETF’er der fucker markedet op. Dvs det hele er en non-event, og rent teknisk fordi en ETF fund har købt op da folk ville være lang olie. Pludselig indser de dog at der er fysisk levering om lidt, hvilket fonden ikke kan håndtere, og så har vi balladen når man ejer 25% af alle kontrakter. Kiggede faktisk på at investere i denne ETF i går morges. Bliver spændede at se hvordan de tab kommer til at påvirke den og kunderne.

 Enig, men det siger vel også lidt om contango-situationen? Storage er pt en umulighed, så det er tankers eller ingenting (ja, jeg er biased 😋). 

 

21-04-2020 11:42 #32| 0
OP
realmadrid skrev:

 Enig, men det siger vel også lidt om contango-situationen? Storage er pt en umulighed, så det er tankers eller ingenting (ja, jeg er biased

 

 Hmm. Jeg tror umiddelbart at du har ret, men jeg er ikke sikker på at det flytter det helt store i deres business, altså som I at aktierne skal skyde i vejret. Det er måske bare en kort periode de får lidt ekstra profit, og tjener de 1mia mere, på en marketcap på 50mio (random numbers), så er det jo blot en 2% stigning, da indtjeningen ikke er permanent, men mere random penge som kom lige nu. 

 

Men klart, følgende faktorer er vigtige:

 

- normal udnyttelsesprocent vs fremadrettet

- normal pris vs fremadrettet

- tidshorisonten for ovenstående

- alternativer

21-04-2020 12:44 #33| 1
Jensen skrev:

 

 Hmm. Jeg tror umiddelbart at du har ret, men jeg er ikke sikker på at det flytter det helt store i deres business, altså som I at aktierne skal skyde i vejret. Det er måske bare en kort periode de får lidt ekstra profit, og tjener de 1mia mere, på en marketcap på 50mio (random numbers), så er det jo blot en 2% stigning, da indtjeningen ikke er permanent, men mere random penge som kom lige nu. 

 

Men klart, følgende faktorer er vigtige:

 

- normal udnyttelsesprocent vs fremadrettet

- normal pris vs fremadrettet

- tidshorisonten for ovenstående

- alternativer

 Nej, det er meget mere. Har du læst det link jeg lagde op i # 28? Contango-situationen betyder x5-10 ift normale rater i Q1 (samt Q2 og Q3?). 
Hvor længe denne Contango så bliver ved? Ingen ved det, men skibene bliver låst for mange måneder ud i tiden til en uhørt høj rate. Maj-kontrakterne for olie er nu på vej i gulvet (Goldman Sachs tror også at maj-kontrakten rammer 0), så vi er nok vidne til en dyb dyb Contango. Demand-siden kommer ikke op at køre før sommeren 2020 og OPEC+ kunne intet stille op mht cuts, så jeg tror meget på, at vi kun har set starten på storage issues og billig WTI, but Im no expert. Spændende tider er det i hvert fald :) 

 

22-04-2020 00:40 #34| 0

Det er vildt det her: 
https://uk.reuters.com/article/us-global-oil-tankers-storage/crude-oil-held-in-sea-storage-hits-new-record-at-160-million-bbls-sources-idUKKBN21Z2A2

22-04-2020 22:26 #35| 3

Cudos  - for en tråd hvor der på rigtig god pædagoisk men noget mere nuanceret vis forklares baggrunden for udviklingen i oliepriserne - ocenikøbet uden den normale skyttegravskrig der ofte forefindes i andrr tråde. Keep it up 😎

 

 

23-04-2020 04:41 #36| 4

Olieprisen fortsætter ned, og tank ser umanerligt lækkert ud. Jeg øger i ADS, Okeanis og DSSI. 50% af porteføljen er nu i olietank. Jeg mener at erindre fra CBS-tiden, at det er god portefølje-skik at diversificere en smule, så man ikke har alle æg i én kurv. Resten er i krypto og biotek. Så kører vi. 

Gambol! 

24-04-2020 21:14 #37| 8
OP
24-04-2020 21:50 #38| 0

Lidt mere letforståeligt end Seiers sikker udmærkede forklaring:)

26-04-2020 14:26 #39| 0

Hvilken platform benytter I til at screene imellem de forskellige selskaber?

Lad os f.eks sige at vi kun er interesseret i at finde selskaber i oliebranchen.

 

Nogle gode forslag?

26-04-2020 17:18 #40| 0
moktar skrev:

Lidt mere letforståeligt end Seiers sikker udmærkede forklaring:)

Bortset fra at køberen ofte ikke har tænkt sig selv at benytte escorten men sælge videre til en højerebydende efterhånden som dagen nærmer sig. Men pludselig blev alle konerne hjemme pga. corona og køberen havde 100 "escorter" på vej til sit eget hus, som han måtte betale andre i dyre domme for at modtage.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar