Robotplæneklipper 2022 tråd

#1| 0

Jeg overvejer at investere i en robotplæneklipper.

 

Haven er 3-400kvm og uden nogle skråninger. 
Jeg kigger efter én af dem i den meget prisvenlige side.

 

Hvad har folk af erfaringer fra de billige robotplæneklippere ?

17-04-2022 13:32 #2| 0

Jeg sad lige og søgte efter cirka det samme. 

hvis nogen sidder med anbefalinger til bedste value for money, så modtages de med kyshånd

17-04-2022 19:38 #3| 0

https://www.jemogfix.dk/bosch-robotplaeneklipper-indego-s-500/2111/9058139/

Har vundet Tænks bedst til prisen i 2022.

17-04-2022 19:39 #4| 0

En GARDENA med Iona/GPS. Find en der passer til din havestørrelsen, gerne 1,5 gange større end dit græsareal så den ikke skal køre konstant 


17-04-2022 22:40 #5| 0

Førstegangskøber her… Nogen der ved om man absolut skal have kanttråden omkring et træ, en Ø22cm stolpe(r) og blomsterbede (fast høj kant) ? Kan den almindelige robot tåle de stød den vil få? 

I vores tilfælde har vi 4 stk. Ø22 stolper stående midt i haven som udgør et gyngestativ. 4 “øer” omkring stolperne vil tage en del tråd, og jeg er i tvivl om den positive effekt af at gøre det. Det meste jeg kan Google fortæller dog at der skal kanttråd om alle faste genstande. 

17-04-2022 22:45 #6| 1
supermmn skrev:

Førstegangskøber her… Nogen der ved om man absolut skal have kanttråden omkring et træ, en Ø22cm stolpe(r) og blomsterbede (fast høj kant) ? Kan den almindelige robot tåle de stød den vil få? 

I vores tilfælde har vi 4 stk. Ø22 stolper stående midt i haven som udgør et gyngestativ. 4 “øer” omkring stolperne vil tage en del tråd, og jeg er i tvivl om den positive effekt af at gøre det. Det meste jeg kan Google fortæller dog at der skal kanttråd om alle faste genstande. 

 Vi har et gyngestativ, hvor der er ikke er tråd rundt om stolperne. Det klarer vores robot fint. Vi har en Gardena. Blomsterbedene vil være det samme svar, hvis blot kanten er solid/stærk nok til at robotten kan støde i mod den. 

Der hvor det kan give mening at have tråd rundt om et bed eller lignende, er hvis der er risiko for, at robotten sætter sig fast pga niveauforskelle. Det vil der ikke være i jeres tilfælde lyder det til.

Og om de kan holde til det, så er vores igang med 4. sæson og den har stadig til gode at brokke sig over det/gå i stykker. :)

 

Så ingen problem, hvis du spørger mig. 

 

Redigeret af Katjing7 d. 17-04-2022 22:48
17-04-2022 22:53 #7| 0

Nogen der har erfaring med ambrogio twenty zr?

19-04-2022 13:47 #8| 0

Eller andre gode erfaringer?

20-04-2022 11:19 #9| 0

Jeg kan anbefale denne facebook gruppe. "os med Robotplæneklipper"

https://www.facebook.com/groups/503765483080425

 

Der er mange gode inputs og problemløsninger, hvis der opstår fejl / problemer med udstyret.

 

Har selv købt en husqvarna automower 105 til lidt over 400 kvm. have. De findes i alle mulige størrelser.

Nemt at sætte op og kører fint.

Havde dog et fejl på motherboardet som skulle skiftes.

Redigeret af Champ_jtv d. 20-04-2022 11:20
20-04-2022 12:14 #10| 0
supermmn skrev:

Førstegangskøber her… Nogen der ved om man absolut skal have kanttråden omkring et træ, en Ø22cm stolpe(r) og blomsterbede (fast høj kant) ? Kan den almindelige robot tåle de stød den vil få? 

I vores tilfælde har vi 4 stk. Ø22 stolper stående midt i haven som udgør et gyngestativ. 4 “øer” omkring stolperne vil tage en del tråd, og jeg er i tvivl om den positive effekt af at gøre det. Det meste jeg kan Google fortæller dog at der skal kanttråd om alle faste genstande. 

 

Min erfaring er at alt hvad robotten kan køre ind i (altså en højde over 5-6cm) skal man droppe kanttråd omkring. På den måde får man klippet tættest muligt og fra alle vinkler. 

 

Kig på en Worx med "cut-2-edge" hvis du vil undgå mest mulig kørsel med kanttrimmer. Hvis du sætter tråden lidt strategisk og evt sætter fliser omkring enkelte ting/rundt i kanten, så kan du ofte helt undgå kanttrimmer :-)

Redigeret af Mads Møller d. 20-04-2022 12:15
20-04-2022 12:37 #11| 0

Jeg købte en Worx Landroid Robotplæneklipper M500 med garage sidste år, og har opgraderet batteriet til dobbelt størrelse, så den kan køre dobbelt så lang tid - jeg gav 4700 for plæneklipper med garage, og 350 for nyt batteri. 

 

Jeg har ifølge appen (hvis man går en runde rundt om det areal man har plæne inden man sætter det hele op, beregner den ca. hvor mange m2 man har) 200 kvm have. 

Efter jeg fjernede sikkerhedsbøjlen, har den kørt problemfrit - med bøjlen gav den nogle problemer med at sidde fast, og et par steder, hvor jeg havde lavet en løkke af kanttråd, rev den kanttråden op, og klippede den over.

 

Men efter de begynder vanskeligheder har den fungeret problemfrit - på en meget ujævn plæne.

 

Der er også en dansk Landroid facebookgruppe, hvor man kan få god hjælp.

 

Det er nok en god ide at finde tilbud på udendørs samlemuffer (dem med gel - mener 3m laver nogle der hedder Scotchlok), da der kun følger 2 med til plæneklipperen, og kanttråden altså har en mulighed for at skulle samles efter uheld af den ene eller anden slags.

Redigeret af Torstens d. 20-04-2022 12:42
20-04-2022 13:31 #12| 0

Jeg kan kraftigt anbefale ikke at bruge samlemuffer da de er dyre og ganske elendige. Brug disse: 

 



Køb dine loddetilslutninger her - 1 pk. vandtætte loddetilslutninger (manillo.dk)



KRYMPSKARVH.LÖD RÖD 0.6-2.0 MM2 25-PACK - Elartikler - thansen.dk


Meget
bedre og meget billigere løsning!

 

Kan sikkert også findes endnu billigere. Mener jeg købte mine på Ebay for stort set ingen penge (det var dog dengang man ikke blev straffet i tolden :-)

Redigeret af Mads Møller d. 20-04-2022 14:18
20-04-2022 14:18 #13| 0
Mads Møller skrev:

Jeg kan kraftigt anbefale ikke at bruge samlemuffer, men kun brug disse: 

 



Køb dine loddetilslutninger her - 1 pk. vandtætte loddetilslutninger (manillo.dk)



Meget bedre og meget billigere løsning!

 

Kan sikker også finde endnu billigere. Mener jeg købte mine i Harald Skrald eller Slem&Fix..

 

 de er sikkert bedre, men du skal have en eller anden form for varmekilde for at krympe dem - imo er disse meget nemmere at arbejde med:

https://www.lavprisvvs.dk/scotchlok-314-klemstik-05-15-mm2-blaa-fedtfyldt-1000159254?gclid=Cj0KCQjw3v6SBhCsARIsACyrRAm51wUGiK8Y9J0mh6QbZvSOFYc5ozoy5DdiScCCFy-NLpX6xkz4mMMaAjJVEALw_wcB

 

Og jeg har vel maks 5 samlinger (jeg mener jeg har brugt 8 af de her i alt - samme samling gik flere gange frundet bøjle).

20-04-2022 14:20 #14| 0
Torstens skrev:

 

 de er sikkert bedre, men du skal have en eller anden form for varmekilde for at krympe dem 

 

 En ganske alm ligther virker upåklageligt (jeg har MANGE samlinger i min kanttråd da min kone ynder at lave om i bedene hver eneste sæson..)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar