Reklamationsret på defekt telefon?

#1| 0

Hej

 

Min telefon valgte i dag at gå til de evige jagtmarker efter 1½ års tjeneste. Jeg sad og læste mails da den pludselig går i sort.

 

Det er sket før, men den er altid startet op af sig selv og det har egentlig ikke været til den helt store irritation da jeg er vant til at genstarte min telefon og pc regelmæssigt. I dag startede den dog ikke op igen. 

 

Jeg forsøgte at tænde og kunne meget svagt ane logoet på skærmen, men langsomt fadede det ud. Efter lidt tid prøvede jeg kamera-knappen og kunne godt tage billeder (kunne høre på lyden at den tog billeder) men skærmen er stadig sort. Derefter blev den langsomt varmere og varmere indtil den til sidst "nød-slukker" (eller der antager jeg er det der sker). Når jeg tænder igen sker det samme.....

 

Spørgsmålet går på om den 2 års reklamationsret dækker ovenstående. En garanti ville jo være dækkende men det er jo ikke det der er tale om.

 

Er der nogen der er bekendt med hvordan jeg er stillet inden jeg kaster 5000 efter en ny telefon?

 

Telefonen er i øvrigt købt i el-giganten uden "ekstra-forsikring" hvis det har noget at sige

 

Mvh Henrik

03-06-2019 18:22 #2| 0

Forskellen på garanti og reklamationsretten er ikke stor. Det handler egentlig blot om bevisbyrde. Hvis det er inden for garantiperioden, skal Elgiganten i praksis bevise, at det ikke er en mangel, men at det er din uberettigede brug. Den bevisbyrde er ofte umulig, og derfor glider sager inden for garantien altid nemt igennem. I reklamationsretten har du bevisbyrden.  Hvis du ikke har smadret telefonen selv, kan jeg ikke se, hvorfor den ikke skulle være omfattet af reklamationsret. Elgiganten plejer også at være large med den slags. Bemærk dog at de har ret til at forsøge at afhjælpe manglen. 


03-06-2019 19:19 #3| 0

Jeg mener at der er noget med at hvis varen er over 6 måneder gammel, så skal forbrugeren som udgangspunkt bevise at det er en defekt fra starten som er skyld i at den ikke vil tænde. 

 

Jeg ved ikke hvor godt man står med en 1,5 år gammel telefon. Men man kan jo prøve lykken, og se hvor medgørlige de er. 

 

Det koster jo ikke at spørge. 

03-06-2019 19:19 #4| 0
OP

Det vil jeg ikke mene at jeg har. Den har hverken været tabt, udsat for vand eller slag, udsat for varme eller andre ekstreme ting. Kun normalt brug. Er kontor-ansat og har primært min tlf i inderlommen eller på mit bord.

 

Jeg prøver at høre hvad de siger i morgen....

 

mvh Henrik

03-06-2019 20:41 #5| 0

Afhængig af hvordan din indboforsikring er skruet sammen, kan du måske være dækket der, såfremt Elgiganten ikke kan/vil hjælpe.

04-06-2019 17:25 #6| 2
OP

Update til de interesserede:

 

Tog i elgiganten i dag. Kæmpe positiv overraskelse. De tog imod den uden brok eller kritiske spørgsmål og jeg havde virkelig fornemmelsen af at medarbejderen havde styr på hvad han lavede og gerne ville hjælpe.

 

Nu er der så bare tilbage og se hvad der sker....

 

Mvh Henrik

04-06-2019 18:44 #7| 0

Jeg har også kun altid haft gode oplever med den slags hos elgiganten.

04-06-2019 19:20 #8| 0
GusSdk skrev:

Jeg har også kun altid haft gode oplever med den slags hos elgiganten.




This... man Kan sige meget brok om Elgiganten, men deres kundeservice er sgu som regel super!
04-06-2019 19:24 #9| 0

Det bliver de lidt nødt til. Priserne er højere end nettet, så det er kundeservice de overlever på.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar