Rabat på fabriksny bil?

#1| 0

Vi har fået et godt øje til den nye Mercedes C klasse, og har været inde og lege lidt med deres konfigurator.

Spørgsmålet er så bare hvad man kan forvente i afslag? Eller om der overhovedet er noget at hente?

Nogle erfaringer med Mercedes DK?

 

31-07-2021 08:18 #2| 1

Sørg for at købe hybrid-versionen - så slipper du så billigt i afgift at evt. yderligere afslag er peanuts :-)

31-07-2021 08:43 #3| 0

Jeg har lige fået leveret ny bil i sidste uge og jeg fik rabat.jeg var hos 3 forskellige forhandler og fik 3 forskellige priser. Forhandleren vil altid prøve at sælge dig en bil alligevel den ikke passer helt på dine specs. Hvordan skal bilen finansieres? For betaler do kontant er rabatten mindre end ved billån. Og vær meget opmærksom på rente på billånet til 0,95% som er lavt.

31-07-2021 08:49 #4| 0
nafudoma skrev:

Jeg har lige fået leveret ny bil i sidste uge og jeg fik rabat.jeg var hos 3 forskellige forhandler og fik 3 forskellige priser. Forhandleren vil altid prøve at sælge dig en bil alligevel den ikke passer helt på dine specs. Hvordan skal bilen finansieres? For betaler do kontant er rabatten mindre end ved billån. Og vær meget opmærksom på rente på billånet til 0,95% som er lavt.

 

 This!

Da jeg købte min Skoda Fabia Combi, ville det ene sted have 240.000, et andet 225.000 og det billigste var 195.000 for forhandlere der alle tre ligger inden for 15 km.afstand.


Finansieringen stod min bank for, så det var ikke det der gjorde prisforskellen.

31-07-2021 08:59 #5| 0
lassen81 skrev:

 

 This!

Da jeg købte min Skoda Fabia Combi, ville det ene sted have 240.000, et andet 225.000 og det billigste var 195.000 for forhandlere der alle tre ligger inden for 15 km.afstand.


Finansieringen stod min bank for, så det var ikke det der gjorde prisforskellen.

 

 Vildt - hvad er listeprisen?

 

Jeg har længe kigget på at købe ny bil, men har afholdt mig fra det, da de er alt for dyre. Men hvis man kan smide 1/3 - 1/4 af listeprisen, kunne der måske være mening med galskaben.

 

Hvorfor sætter de ikke en fast pris, som er i den lave ende - jeg tror forhandlerne ville tjene mere på det i længden.

31-07-2021 13:28 #6| 0

Skal ikke kunne sige hvordan det er med Mercedes, men da jeg købte en Opel Astra for 4 år siden stod den til 450.000 i listepris og jeg fik den til 390.000.

Bedste råd må være at ringe rundt da der kan være stor forskel mellem forhandlere.

31-07-2021 13:52 #7| 0
Torstens skrev:

 

 Vildt - hvad er listeprisen?

 

Jeg har længe kigget på at købe ny bil, men har afholdt mig fra det, da de er alt for dyre. Men hvis man kan smide 1/3 - 1/4 af listeprisen, kunne der måske være mening med galskaben.

 

Hvorfor sætter de ikke en fast pris, som er i den lave ende - jeg tror forhandlerne ville tjene mere på det i længden.

Der er overraskende mange der bare betaler prisen. Og hvis forhandleren kan forsvare at give 40-50000 i rabat går kunden derfra og er super tilfreds. Forhandleren betaler vel i øvrigt kun 40% af rabatten? Resten er afgifter.

31-07-2021 15:11 #8| 0

Hvordan er jeres teknik så til at få disse rabatter? 

Jeg har kigget på el og hybridbiler og her er meldinger (fra flere forhandlere) at deres margin er så lille, hvorfor rabatten højst har sneget sig op på 15.000kr. 

Vi kigger derfor bla og brugt i stedet for. Hvad er der gode råd for at få en billigere pris? (Udover tydeligvis at tage til Jylland, hvor bilerne ser ud til at være 10-15.000 billigere end Sjælland). 

31-07-2021 19:08 #9| 0

Tror ikke man skal regne med en rabat på 1/4 del af bilen.
Husk der er PT stor mangel på chips også til biler, Ford har bla. 60.000 biler stående der mangler en enkelt chip for at kunne komme ud og blive solgt.

31-07-2021 19:21 #10| 0
Moderator
pantherdk skrev:

Tror ikke man skal regne med en rabat på 1/4 del af bilen.
Husk der er PT stor mangel på chips også til biler, Ford har bla. 60.000 biler stående der mangler en enkelt chip for at kunne komme ud og blive solgt.

 

 Korrekt...

 

man kan måske opnå rabatter på lagervarer. Men det skulle undre mig, om der er meget at komme efter på nye bestillinger.

 

Jeg ved at Volvo stort set ikke kan levere nye biler grundet shortage på chips.

31-07-2021 19:27 #11| 0
clrawe skrev:

Der er overraskende mange der bare betaler prisen. Og hvis forhandleren kan forsvare at give 40-50000 i rabat går kunden derfra og er super tilfreds. Forhandleren betaler vel i øvrigt kun 40% af rabatten? Resten er afgifter.

 

 OK, jeg har af samme grund kigget på at købe en brugt i Tyskland, og betale 20.000 for servicen med at forhandle pris, og lave biltjek og hente den til DK og få den omregistreret.

Hér ville jeg kunne få en 2020 Seat Leon hybrid (vigtigt den er hybrid eller EL, hvis jeg vil slippe med lav afgift - den vil være under 20.000 ifølge skats beregner for en Leon Hybrid fra 2020) med alt i ekstraudstyr for omkring 200.000 - og nypris står til langt over 300.000.

Alternativt en 4 år gammel Passat for samme pris.


Det kan godt være forhandlerne kan få den fulde pris af mange købere, men hvad ville antallet af købere være, hvis de rent faktisk satte den i et leje, hvor mange flere ville finde det interessant?

Gad vide om de nogensinde har opgjort det, og regnet på, om deres prissætning, og muligheder for forhandling rent faktisk kan betale sig, fremfor at være billigere, end alle andre i listepriser, og så bare have en fast pris der er indiskutabel.

Men mon ikke listepriserne bliver udstukket af producenterne.

31-07-2021 20:22 #12| 0
Torstens skrev:

 

 OK, jeg har af samme grund kigget på at købe en brugt i Tyskland, og betale 20.000 for servicen med at forhandle pris, og lave biltjek og hente den til DK og få den omregistreret.

Hér ville jeg kunne få en 2020 Seat Leon hybrid (vigtigt den er hybrid eller EL, hvis jeg vil slippe med lav afgift - den vil være under 20.000 ifølge skats beregner for en Leon Hybrid fra 2020) med alt i ekstraudstyr for omkring 200.000 - og nypris står til langt over 300.000.

Alternativt en 4 år gammel Passat for samme pris.

 

Det kan godt være forhandlerne kan få den fulde pris af mange købere, men hvad ville antallet af købere være, hvis de rent faktisk satte den i et leje, hvor mange flere ville finde det interessant?

Gad vide om de nogensinde har opgjort det, og regnet på, om deres prissætning, og muligheder for forhandling rent faktisk kan betale sig, fremfor at være billigere, end alle andre i listepriser, og så bare have en fast pris der er indiskutabel.

Men mon ikke listepriserne bliver udstukket af producenterne.

 

 Er det værd med biler i den prisklasse? Kigger på præcis næsten det samme som dig og står imellem en hybrid Superb/Passat (næsten samme bil). 

31-07-2021 20:55 #13| 0
Torstens skrev:

 

 Vildt - hvad er listeprisen?

 

Jeg har længe kigget på at købe ny bil, men har afholdt mig fra det, da de er alt for dyre. Men hvis man kan smide 1/3 - 1/4 af listeprisen, kunne der måske være mening med galskaben.

 

Hvorfor sætter de ikke en fast pris, som er i den lave ende - jeg tror forhandlerne ville tjene mere på det i længden.

 Mener faktisk at det var tæt på den højeste pris.

Alle tre var autoriserede Skoda-forhandlere, så det er mig en gåde at der var så stor forskel. 


 

31-07-2021 23:09 #14| 0

Jeg arbejder i brugtbil-branchen, og folk kommer ud til os, netop fordi der er for lang ventetid på de nye biler pga chips.
- Men de brugte biler er også steget i pris. Vores gamle udsalgspris er vores nuværende indkøbspris. Så der er generelt heller ikke meget at handle med ift. brugtbilskøb.

01-08-2021 01:03 #15| 0

Nu spørger jeg lige dumt, hvad er det for en “chip” der mangler ? :-) 

01-08-2021 01:44 #16| 0
joachimdk skrev:

Nu spørger jeg lige dumt, hvad er det for en “chip” der mangler ? :-) 

 

 Lol, verden er i knæ pga generel mangel på chip. Jeg arbejder i IT branchen og har kæmpe ordre liggende som er minimum halv år forsinket pga chip mangel. Læste Tesla også var helt i knæ pga chip. Jeg har lige fået leveret min nye bil, det tog 5 mdr.

01-08-2021 04:16 #17| 0
Qured skrev:

 

 Er det værd med biler i den prisklasse? Kigger på præcis næsten det samme som dig og står imellem en hybrid Superb/Passat (næsten samme bil). 

 

 Om det er værd at hente dem hjem fra tyskland, eller om det er værd at gå efter hybrid? (det kan så vidt jeg kan se næsten kun betale sig at importere hybrid'er eller rene el-biler). Jeg tror brugtvognsprisen er en del lavere i tyskland end i DK efter bare få år - og når afgiften er så forholdsvist lav, som den er på hybrider og el-biler, tror jeg absolut der er noget at hente, ved at importere den slags fra Tyskland (nok især på ekstraudstyr).

 

Skoda Superb er de først begyndt at producere i el og hybrid versioner i 2020, og derfor kan du nok ikke finde dem til samme pris som den Passat fra 2017 (hvor afgiften i øvrigt var 62.200 af de 201.200).

 

Du kan se de priseksempler jeg fandt her:

https://www.bil-konsulenten.dk/import-eksempel/

Jeg er kommet til den beslutning, at min Passat fra 2003 stadig kan køre et par år, og derfor køber jeg ikke nu. 

Men 200.000 virkede som en fair pris for en 4 år gammel Passat hybrid der (uden jeg ved det med sikkerhed) efter al sandsynlighed har alt i ekstraudstyr.

Jeg vil i hvert fald tage fat i et af de 2 firmaer jeg har fundet, der kan hjemtage biler, når jeg beslutter mig for at punge ud for en ny brugt bil. De kan jo også hjælpe med at finde den rette bil ud fra mine præferencer.

01-08-2021 06:55 #18| 0
joachimdk skrev:

Nu spørger jeg lige dumt, hvad er det for en “chip” der mangler ? :-) 

 

 Alt efter bilmærke er det forskellige chips der mangler. Det helt alm. Styrechips der mangler som faktisk ikke koster ret meget, men der er bare opstået en syg mangel på dem.


idag indeholde de fleste ting der er smartopkoblet jo en form for styrechip også.

01-08-2021 08:32 #19| 1
joachimdk skrev:

Nu spørger jeg lige dumt, hvad er det for en “chip” der mangler ? :-) 

 

 Semi-conductors / halvledere

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chip_shortage

 

https://depts.washington.edu/matseed/mse_resources/Webpage/semiconductor/semiconductor.htm

Redigeret af lilleclown d. 01-08-2021 08:33
01-08-2021 09:51 #20| 0
Torstens skrev:

 

 Om det er værd at hente dem hjem fra tyskland, eller om det er værd at gå efter hybrid? (det kan så vidt jeg kan se næsten kun betale sig at importere hybrid'er eller rene el-biler). Jeg tror brugtvognsprisen er en del lavere i tyskland end i DK efter bare få år - og når afgiften er så forholdsvist lav, som den er på hybrider og el-biler, tror jeg absolut der er noget at hente, ved at importere den slags fra Tyskland (nok især på ekstraudstyr).

 

Skoda Superb er de først begyndt at producere i el og hybrid versioner i 2020, og derfor kan du nok ikke finde dem til samme pris som den Passat fra 2017 (hvor afgiften i øvrigt var 62.200 af de 201.200).

 

Du kan se de priseksempler jeg fandt her:

https://www.bil-konsulenten.dk/import-eksempel/

Jeg er kommet til den beslutning, at min Passat fra 2003 stadig kan køre et par år, og derfor køber jeg ikke nu. 

Men 200.000 virkede som en fair pris for en 4 år gammel Passat hybrid der (uden jeg ved det med sikkerhed) efter al sandsynlighed har alt i ekstraudstyr.

Jeg vil i hvert fald tage fat i et af de 2 firmaer jeg har fundet, der kan hjemtage biler, når jeg beslutter mig for at punge ud for en ny brugt bil. De kan jo også hjælpe med at finde den rette bil ud fra mine præferencer.

 Tak for svar.


Forskellen er, i linkets eksempel, ikke så meget som jeg ville have troet. Du får idag en Passat GTE fra 2020 til 315.000kr i DK (Facelift modellen fra 2020). Det er “kun” 50-60.000kr mere end deres eksempel med en 2017 Passat. 

 

01-08-2021 10:24 #21| 0
Qured skrev:

 Tak for svar.


Forskellen er, i linkets eksempel, ikke så meget som jeg ville have troet. Du får idag en Passat GTE fra 2020 til 315.000kr i DK (Facelift modellen fra 2020). Det er “kun” 50-60.000kr mere end deres eksempel med en 2017 Passat. 

 

 

315.000 er tæt på 100.000 mere end 220.000 (når du medtager hjemtagning).

 

Jeg prøvede regnestykket med en 2020 bil - dem har jeg dog selv fravalgt, da jeg ikke vil give meget over 200.000 for en bil. 

 

Her er mit regnestykke:

 

Jeg lavede beregningen med skats beregner og en 2020 GTE Passat fra der har kørt 26.500 km på idealo.de - i Blå, Variant (da de har bedst gensalgsværdi)

Prisen på Idealo: 31.000€ = 231.000 DKK

Skats beregner med værdier jeg fandt på hhv. Idealo, bilbasen og VWs hjemmeside: 43.899

Samlet: 274.000

samlet inkl hjemtagelse: 294.000

 

Billigste jeg har kunnet finde på bilbasen: 319.800 (mine eneste kriterier er automatgear og adaptive cruise control og hybrid og 2020 og maks 125.000 - billigste har kørt 52.000)

 

Her har jeg ikke sammenlignet udstyrspakken på DK vs DE bilerne. Der er dog vinterpakke med DE modellen.

Som regel er udstyr ikke noget man tilvælger, men fravælger, når man køber ny i Tyskland, så der kan sagtens være meget mere ekstraudstyr på DE bilen.

 

Men det er altså en forskel på 25.000 efter hjemtagelse for en 2020 bil, før der er forhandlet om priser (i både DK og DE) - og i de her prislejer falder afgiften også, når købsprisen i DE falder. 

Det er selvfølgelig med forbehold for at afgiftsberegneren siger sandheden - men man kan jo snakke med bilimportfirmaet omkring forventet afgift.

 

Hvis jeg lavede samme øvelse med en Superb fra 2020, var der faktisk 10.000 at spare.

Redigeret af Torstens d. 01-08-2021 10:33
01-08-2021 10:58 #22| 0
Torstens skrev:

 

 

 Mange tak for et virkelig gennemarbejdet indlæg og beregning. Det er klart værd at tage med i betragtning! Jeg havde egentlig afskrevet import som en mulighed, men vil da klart kigge på det igen. Det gør måske også at andre biler bliver interessante igen. 

Hvad ifht finansieringen? Er banken med på sådan en løsning eller vil det ofte skulle ske igennem importøren?

Har du erfaringer med den importør, som du henviste til eller er det blot en Google first hit? 

01-08-2021 11:27 #23| 0
Qured skrev:

 

 Mange tak for et virkelig gennemarbejdet indlæg og beregning. Det er klart værd at tage med i betragtning! Jeg havde egentlig afskrevet import som en mulighed, men vil da klart kigge på det igen. Det gør måske også at andre biler bliver interessante igen. 

Hvad ifht finansieringen? Er banken med på sådan en løsning eller vil det ofte skulle ske igennem importøren?

Har du erfaringer med den importør, som du henviste til eller er det blot en Google first hit? 

 

 Jeg har ingen erfaringer selv. 

 

Jeg har fundet disse 2 som yder servicen:

https://www.bil-konsulenten.dk/

https://www.automentor.dk/

 

Begge har kun få, men dog mest gode ratings på trustpilot.

 

Automentor lægger ud for prisen, ved bil-konsulenten skal du selv afregne med sælger i tyskland.

 

Men hvorfor skulle banken ikke ville finansiere en bil købt ved forhandler i tyskland, men godt i DK. Der er stadig garanti på - Automentor tilbyder også en udvidet garanti, de nævner bare ikke nogen pris.

01-08-2021 12:57 #24| 0
Torstens skrev:

 

 Jeg har ingen erfaringer selv. 

 

Jeg har fundet disse 2 som yder servicen:

https://www.bil-konsulenten.dk/

https://www.automentor.dk/

 

Begge har kun få, men dog mest gode ratings på trustpilot.

 

Automentor lægger ud for prisen, ved bil-konsulenten skal du selv afregne med sælger i tyskland.

 

Men hvorfor skulle banken ikke ville finansiere en bil købt ved forhandler i tyskland, men godt i DK. Der er stadig garanti på - Automentor tilbyder også en udvidet garanti, de nævner bare ikke nogen pris.

 

Jeg tjekker det ud. Tak igen ;)
 

01-08-2021 15:35 #25| 0

Skal der ikke betales moms når man importerer fra Tyskland? Eller er det allerede med i beregningen? 

01-08-2021 18:29 #26| 0
krabbefar skrev:

Skal der ikke betales moms når man importerer fra Tyskland? Eller er det allerede med i beregningen? 

 

 Jeg er ret sikker på at der er betalt moms - men ellers trækkes den tyske moms fra, og der betales dansk i stedet.

Det er dog noget jeg forventer en importør kan hjælpe med, og når man aftaler et budget, så er det alt inklusive.

01-08-2021 21:24 #27| 0

Hvis man køber en "Personbil uden afgift plus moms" på autocom.dk skal der så betales det samme som hvis man havde købt bilen i Tyskland og importeret den til DK?

21-08-2021 10:46 #28| 0
Torstens skrev:

 

 Jeg er ret sikker på at der er betalt moms - men ellers trækkes den tyske moms fra, og der betales dansk i stedet.

Det er dog noget jeg forventer en importør kan hjælpe med, og når man aftaler et budget, så er det alt inklusive.

 

 Hej Torstens


Jeg har kigget nærmere nu på import af bil fra Tyskland og var egentlig så langt, at vi var klar til at sætte bilimportøren igang. Vi er dog stødt på det problem, at banken først vil finansiere bilen i det øjeblik vi indregistrerer den på danske plader. Og da forhandleren kun vil udlevere bilen (helt forståeligt), hvis pengene overføres ved afhentning af bilen - så har vi ramt et dødpunkt. Hvad tænker du her og er det noget som du har nogle inputs til? 

Jeg er igang med at finde andre finansieringsmuligheder end banken, men det ser ikke helt så let ud. 

Mvh Qured

21-08-2021 13:03 #29| 0
Qured skrev:

 

 Hej Torstens

 

Jeg har kigget nærmere nu på import af bil fra Tyskland og var egentlig så langt, at vi var klar til at sætte bilimportøren igang. Vi er dog stødt på det problem, at banken først vil finansiere bilen i det øjeblik vi indregistrerer den på danske plader. Og da forhandleren kun vil udlevere bilen (helt forståeligt), hvis pengene overføres ved afhentning af bilen - så har vi ramt et dødpunkt. Hvad tænker du her og er det noget som du har nogle inputs til? 

Jeg er igang med at finde andre finansieringsmuligheder end banken, men det ser ikke helt så let ud. 

Mvh Qured

Jeg har faktisk ikke undersøgt det helt til bunds.


Men kan man ikke betale for importen først, og derefter, hvis du har en bankgaranti, når den er på danske plader lave overførslen af pengene. Hvis importør får 20.000, viser du jo ligesom, at du er commited - man render vel ikke fra en aftale, når man har betalt 20.000.

 

Men ellers prøv evt. coop bank, de var umiddelbart de billigste jeg kunne finde da jeg prøvede de her sammenligningsbank apps på nettet.

21-08-2021 13:50 #30| 0
Torstens skrev:

Jeg har faktisk ikke undersøgt det helt til bunds.

 

Men kan man ikke betale for importen først, og derefter, hvis du har en bankgaranti, når den er på danske plader lave overførslen af pengene. Hvis importør får 20.000, viser du jo ligesom, at du er commited - man render vel ikke fra en aftale, når man har betalt 20.000.

 

Men ellers prøv evt. coop bank, de var umiddelbart de billigste jeg kunne finde da jeg prøvede de her sammenligningsbank apps på nettet.


 Bilkonsulenten.dk var helt afvisende for at det kunne ske. Har dog googlet mig til andre importører, som jeg skal have fat i. Jeg kan tænke mig at andre må have samme udfordring og ikke have 4-500.000kr stående kontant til betaling. 

Tak :)

 

21-08-2021 22:22 #31| 10
GodPreben skrev:

Jeg arbejder i brugtbil-branchen. 

 

 Nu giver alt mening. 

21-08-2021 23:00 #32| 0
Qured skrev:

 

 Hej Torstens

 

Jeg har kigget nærmere nu på import af bil fra Tyskland og var egentlig så langt, at vi var klar til at sætte bilimportøren igang. Vi er dog stødt på det problem, at banken først vil finansiere bilen i det øjeblik vi indregistrerer den på danske plader. Og da forhandleren kun vil udlevere bilen (helt forståeligt), hvis pengene overføres ved afhentning af bilen - så har vi ramt et dødpunkt. Hvad tænker du her og er det noget som du har nogle inputs til? 

Jeg er igang med at finde andre finansieringsmuligheder end banken, men det ser ikke helt så let ud. 

Mvh Qured

 

 Hvorfor importere bil hvis du skal have finansieret ?

ofte kan du i dk købe bil med forhandler finansiering - en finansiering der til tider er betydeligt billigere end de billigste banker.

22-08-2021 00:53 #33| 0
hostrup skrev:

 

 Hvorfor importere bil hvis du skal have finansieret ?

ofte kan du i dk købe bil med forhandler finansiering - en finansiering der til tider er betydeligt billigere end de billigste banker.

 Ah hva? 
At han vil importere en bil fra Tyskland, har da ikke noget med finansieringen at gøre? 

22-08-2021 00:57 #34| 0
krabbefar skrev:

 Ah hva? 
At han vil importere en bil fra Tyskland, har da ikke noget med finansieringen at gøre? 

 

Det har det helt bestemt.

 

Han vil importere for at få en bil billigere end han kan få den i DK, og udelukker sig dermed fra at benytte de tilbud på finansiering som danske forhandlere ofte har, og som er betydeligt billigere end bankerne.

22-08-2021 07:48 #35| 0
hostrup skrev:

 

Det har det helt bestemt.

 

Han vil importere for at få en bil billigere end han kan få den i DK, og udelukker sig dermed fra at benytte de tilbud på finansiering som danske forhandlere ofte har, og som er betydeligt billigere end bankerne.

 

 Øh øh.. bilen koster 100-120.000kr billigere ved at importere den fra Tyskland. Så derfor?


Og derudover er min banks finansiering langt billigere end hvad forhandlerne tilbyder. Bla er ÅOP meget lavere

Redigeret af Qured d. 22-08-2021 07:49
22-08-2021 09:17 #36| 0
Qured skrev:

 

 Øh øh.. bilen koster 100-120.000kr billigere ved at importere den fra Tyskland. Så derfor?


Og derudover er min banks finansiering langt billigere end hvad forhandlerne tilbyder. Bla er ÅOP meget lavere

 

Det er kke den specifikke forhandlere tilbud jeg nævner, men generelt at der ofte er finansierings tilbud gennem forhandler/importør der er langt billigere end bankerne.

 

Men tak for svar.

Voldsom besparelse hvis det er sammenligneligt.

22-08-2021 10:53 #37| 0
hostrup skrev:

 

Det er kke den specifikke forhandlere tilbud jeg nævner, men generelt at der ofte er finansierings tilbud gennem forhandler/importør der er langt billigere end bankerne.

 

Men tak for svar.

Voldsom besparelse hvis det er sammenligneligt.


Jeg var også overrasket og besparelsen, hvorfor det er aktuelt for os. 

Tror også den gængse forhandler måske giver et bedre tilbud. Vi har en rigtig god bank, så det hjælper på det.  

22-08-2021 13:05 #38| 0
Qured skrev:

 

 Bilkonsulenten.dk var helt afvisende for at det kunne ske. Har dog googlet mig til andre importører, som jeg skal have fat i. Jeg kan tænke mig at andre må have samme udfordring og ikke have 4-500.000kr stående kontant til betaling. 

Tak :)

 

 

 Har du prøvet automentor - de skriver nemlig, at de lægger ud for bilen, og du først betaler ved levering. Men jeg tænker de vil se en bankgaranti først.

 

De er her:

https://www.automentor.dk/professionel-bilimport/

22-08-2021 13:12 #39| 0
Torstens skrev:

 

 Har du prøvet automentor - de skriver nemlig, at de lægger ud for bilen, og du først betaler ved levering. Men jeg tænker de vil se en bankgaranti først.

 

De er her:

https://www.automentor.dk/professionel-bilimport/


Tak - dem fik jeg også fundet frem til :) 
De fik en mail igår, så krydser fingre for, at det lader sig gøre👍🏻

 

22-08-2021 13:28 #40| 0

Hvilken bil er det i har fundet?

22-08-2021 13:31 #41| 0
N-V-M skrev:

 

 Nu giver alt mening. 

 

 Du kender mig nemlig

22-08-2021 14:09 #42| 0
Johen88 skrev:

Hvilken bil er det i har fundet?

 

 Tror vi ender med en ID4/Enyaq/Qtron

22-08-2021 19:49 #43| 0
Qured skrev:

 

 Tror vi ender med en ID4/Enyaq/Qtron

 

 Er det dem der er besparelse på over 100.000 på i Tyskland?

 

Det er jo en ret vild besparelse.

22-08-2021 20:20 #44| 0
Torstens skrev:

 

 Er det dem der er besparelse på over 100.000 på i Tyskland?

 

Det er jo en ret vild besparelse.

 

 Yepsen. Den model vi kigger på koster fx i DK 430.000 og står til 350.000kr i Tyskland. Den har dog så meget ekstra udstyr, at den tilsvarende i DK ville koste 480.000kr

22-08-2021 21:23 #45| 0
Qured skrev:

 


 Yepsen. Den model vi kigger på koster fx i DK 430.000 og står til 350.000kr i Tyskland. Den har dog så meget ekstra udstyr, at den tilsvarende i DK ville koste 480.000kr




Er det inklusiv omkostninger i forbindelse med hjemtagelse af bilen til DK med alt hvad det indebærer? Her selvfølgelig relevant hvor meget du selv klare og hvor meget man betaler andre for at klare tingene.
22-08-2021 21:57 #46| 0
MikaelR90 skrev:

Er det inklusiv omkostninger i forbindelse med hjemtagelse af bilen til DK med alt hvad det indebærer? Her selvfølgelig relevant hvor meget du selv klare og hvor meget man betaler andre for at klare tingene.

 

 Det er eksklusiv. Importører ligger på 10-25.000kr afhængig af hvor meget du selv vil gøre. For os ender det nok med en besparelse på 50-60.000kr på listeprisen i DK (så med meget mere udstyr), hvilket også er en sjat. 

22-08-2021 22:25 #47| 0
Qured skrev:

 

 Yepsen. Den model vi kigger på koster fx i DK 430.000 og står til 350.000kr i Tyskland. Den har dog så meget ekstra udstyr, at den tilsvarende i DK ville koste 480.000kr

 

 Ja, og det er jo netop udstyret man sparer penge på, ved at købe brugt i Tyskland. Dernede er det nærmest omvendt af DK - hvor man i DK, skal tilvælge det meste udstyr, skal man nærmest fravælge udstyr på nye biler i Tyskland.

Det er vel kun vinterpakke man ser fravalgt i den sydlige del af Tyskland - og en pakke der normalt er rar at få med som dansker.

22-08-2021 22:41 #48| 1

Vær opmærksom på der formentlig er langt større værdi i at købe en "brugt" der har kørt 6000 km og er et halvt år gammel. 

El tilskud fra staten og du kan nøjes med tysk moms når bilen er et halvt år gammel.  

 

Link

 

22-08-2021 22:55 #49| 0
Pokernewbie skrev:

Vær opmærksom på der formentlig er langt større værdi i at købe en "brugt" der har kørt 6000 km og er et halvt år gammel. 

El tilskud fra staten og du kan nøjes med tysk moms når bilen er et halvt år gammel.  

 

Link

 

 

 Præcis - det er dét Qured og jeg diskuterer lidt højere i tråden. Det er især el og hybridbiler der kan betale sig at hente i Tyskland, da afgifterne på dem er noget lavere i DK, men brugtvognsværdierne ikke afspejler det samme tab i DK, som i Tyskland.

Man kan sikkert spare lidt på en ren benzin/diesel, men det vil som regel udelukkende være på ekstraudstyr, og hjemtagelsen er ikke billig, så derfor kigger jeg udelukkende på el og hybrider, når jeg kigger på brugte biler fra Tyskland.

23-08-2021 06:29 #50| 0
Pokernewbie skrev:

Vær opmærksom på der formentlig er langt større værdi i at købe en "brugt" der har kørt 6000 km og er et halvt år gammel. 

El tilskud fra staten og du kan nøjes med tysk moms når bilen er et halvt år gammel.  

 

Link

 

 

 Lige præcis :) Er også udelukkende elbiler vi kigger på

23-08-2021 08:58 #51| 0

Så ved hjemtagelse af elbil fra Tyskland som har gået over 6000 km og er over et halvt år gammel, skal der blot betales moms på 19%?

23-08-2021 09:37 #52| 0
Palle89 skrev:

Så ved hjemtagelse af elbil fra Tyskland som har gået over 6000 km og er over et halvt år gammel, skal der blot betales moms på 19%?

  Som jeg læser det, så er der ingen moms på brugte biler købt i EU. 

24-08-2021 15:48 #53| 0
Moderator
Qured skrev:

  Som jeg læser det, så er der ingen moms på brugte biler købt i EU. 

 

 Man skal vel stadig betale den tyske moms. Man slipper dog med den lave takst... Tror jeg nok...

 

https://quickimport.dk/import-af-bil-fra-tyskland-og-moms-saadan-er-momsreglerne-for-dig-som-privatperson/

24-08-2021 16:30 #54| 0
Palle89 skrev:

Så ved hjemtagelse af elbil fra Tyskland som har gået over 6000 km og er over et halvt år gammel, skal der blot betales moms på 19%?

 

 Den er som regel betalt, hvis du køber brugt i Tyskland.

Redigeret af Torstens d. 24-08-2021 16:30
24-08-2021 16:33 #55| 0
NanoQ skrev:

 

 Man skal vel stadig betale den tyske moms. Man slipper dog med den lave takst... Tror jeg nok...

 

https://quickimport.dk/import-af-bil-fra-tyskland-og-moms-saadan-er-momsreglerne-for-dig-som-privatperson/

 

 Ja, hvis bilen ved forhandleren står uden moms. Men er den betalt i forvejen, skal du ikke betale ekstra. På mobile har de ofte 2 priser - den med moms og den uden.

 

f.eks:

Skoda Superb Combi Sportline iV

€38,280 (Gross)
€32,168 (Net) 19,00% VAT

24-08-2021 16:35 #56| 0
NanoQ skrev:

 

 Man skal vel stadig betale den tyske moms. Man slipper dog med den lave takst... Tror jeg nok...

 

https://quickimport.dk/import-af-bil-fra-tyskland-og-moms-saadan-er-momsreglerne-for-dig-som-privatperson/

 

 Nope. Har netop fået en forhåndsvurdering på en bil og her er prisen 0kr, da den netop er brugt og købt i en EU-land. 

Vi har dog mødt den udfordring nu, at vores billige og gode bank ikke vil finansiere importen, da de skal bruge en slutseddel. DIBA som gerne vil finansiere er dog så meget dyre på kreditomkostningerne, at der fuldstændigt æder besparelsen. 

24-08-2021 17:10 #57| 0

Med en besparelse på 25-30% og 150k i kroner og øre må det da være muligt at finde nogen, der kan og vil finansiere mod en bid af kagen. Kunne din bank mon formås til at oprette en midlertidig kassekredit? Eller et af de mere fornuftige finansieringsselskaber evt. 

 

F.eks. ser det ud til at Coop Bank tilbyder finansiering uden at bilen er registreret (endnu):


https://quickimport.dk/guide-til-koeb-af-bil-tyskland/

"Coop Bank – Coop tilbyder billån uden sikkerhed med pant i bilen. Derfor er det muligt at finansiere dit billån gennem Coop Bank hvis du selv importerer en bil. Renten er rimelig lav, og der gives rabat på elbiler og plug-in hybrider i oprettelsesomkostningerne. Se beregneren her"

Men jeg ved jo af gode grunde ikke om det er meget dyrere end din egen bank. 

 


24-08-2021 18:50 #58| 0
ALL IN INC skrev:

Med en besparelse på 25-30% og 150k i kroner og øre må det da være muligt at finde nogen, der kan og vil finansiere mod en bid af kagen. Kunne din bank mon formås til at oprette en midlertidig kassekredit? Eller et af de mere fornuftige finansieringsselskaber evt. 

 

F.eks. ser det ud til at Coop Bank tilbyder finansiering uden at bilen er registreret (endnu):


https://quickimport.dk/guide-til-koeb-af-bil-tyskland/

"Coop Bank – Coop tilbyder billån uden sikkerhed med pant i bilen. Derfor er det muligt at finansiere dit billån gennem Coop Bank hvis du selv importerer en bil. Renten er rimelig lav, og der gives rabat på elbiler og plug-in hybrider i oprettelsesomkostningerne. Se beregneren her"

Men jeg ved jo af gode grunde ikke om det er meget dyrere end din egen bank. 

 

 

 

 Tak for svar og linket. Priserne for Coop bank minder meget om DIBA. 

Jeg får en virkelig god rente i min bank og ender på en ÅOP før skat på 1,9% mod 4,74% hos Coop. Henover 7 år er det ekstra kreditomkostninger på +30.000kr, hvilket gør besparelsen + salær til importør meget lille på en brugt bil.

De 120.000kr i besparelse er på deres topmodels pris i Tyskland vs hvad den vil koste i DK. 

24-08-2021 19:22 #59| 0

Ok, havde læst det til 150k. Har ikke større forstand på billån, men synes godt nok det er vildt, hvis du ikke kan finde en nogenlunde acceptabel løsning. Det sagt, er det klart, at prisen på lån er højere, hvis sikkerheden (initialt) er mindre end ved køb af bil i DK. Men er lidt rystet, hvis så stor en besparelse kan blive ædt af omkostninger. Kassekredit er ikke en farbar vej? Jeg mener en midlertidig, hvor banken får x i oprettelse og en eksorbitant højere rente i den tid det tager at få bilen hjem? Kan det virkelig koste så meget at oprette og indfri en kassekredit, der løber over kort tid? 

 

Jeg ved at Merkur Bank har nogle særlige ordninger for lån til elbil, men om deres betingelser forhindrer, at du kan importere fra Tyskland aner jeg ikke. 


Edit: kan godt se at der er nogle heftige gebyrer ved oprettelse af billån og kassekredit. Det går stærkt... Godt jeg ikke har bil :-D

Redigeret af ALL IN INC d. 24-08-2021 19:23
24-08-2021 21:23 #60| 0
ALL IN INC skrev:

Ok, havde læst det til 150k. Har ikke større forstand på billån, men synes godt nok det er vildt, hvis du ikke kan finde en nogenlunde acceptabel løsning. Det sagt, er det klart, at prisen på lån er højere, hvis sikkerheden (initialt) er mindre end ved køb af bil i DK. Men er lidt rystet, hvis så stor en besparelse kan blive ædt af omkostninger. Kassekredit er ikke en farbar vej? Jeg mener en midlertidig, hvor banken får x i oprettelse og en eksorbitant højere rente i den tid det tager at få bilen hjem? Kan det virkelig koste så meget at oprette og indfri en kassekredit, der løber over kort tid? 

 

Jeg ved at Merkur Bank har nogle særlige ordninger for lån til elbil, men om deres betingelser forhindrer, at du kan importere fra Tyskland aner jeg ikke. 


Edit: kan godt se at der er nogle heftige gebyrer ved oprettelse af billån og kassekredit. Det går stærkt... Godt jeg ikke har bil :-D

 Jeg har en virkelig løsningsorienteret og pragmatisk bankdame og havde der været lovlige krumspring, så var de fundet. 


Men ja jeg blev også overrasket.. har netop regnet det hele igennem og det er faktisk billigere for os at købe en helt ny bil i DK (med ja mindre, men godt udstyr), end importere en 6 mdr brugt bil med 6.000km på tælleren. Udelukkende pga finansieringen 

 

24-08-2021 21:26 #61| 0

De købes vel uden nogen form for garanti når de hentes hjem fra Tyskland ?

24-08-2021 21:44 #62| 0
Palle89 skrev:

De købes vel uden nogen form for garanti når de hentes hjem fra Tyskland ?

 

 Både og. Der er garanti på, men i praksis svær at forfølge når forhandleren er 800km væk. Den importør som vi kiggede på, tilbød en 3 års garanti for en merpris. 

25-08-2021 00:13 #63| 0
Qured skrev:

 Jeg har en virkelig løsningsorienteret og pragmatisk bankdame og havde der været lovlige krumspring, så var de fundet. 

 

Men ja jeg blev også overrasket.. har netop regnet det hele igennem og det er faktisk billigere for os at købe en helt ny bil i DK (med ja mindre, men godt udstyr), end importere en 6 mdr brugt bil med 6.000km på tælleren. Udelukkende pga finansieringen 

 

 

 Men var der ikke nogen af importørerne der kunne lægge ud for finansieringen?

Hvad er muligheden for at lave et 10-årigt realkreditlån i friværdi i stedet - der skal man jo ikke have anden pant, end huset. Og 10-årigt realkreditlån kan man vel nærmest få fastforrentet til 0% og kurserne er ikke så langt fra 100 i øjeblikket, så vidt jeg ved.

 

Sådan et kan man jo altid indfri.

25-08-2021 06:30 #64| 0
Torstens skrev:

 

 Men var der ikke nogen af importørerne der kunne lægge ud for finansieringen?

Hvad er muligheden for at lave et 10-årigt realkreditlån i friværdi i stedet - der skal man jo ikke have anden pant, end huset. Og 10-årigt realkreditlån kan man vel nærmest få fastforrentet til 0% og kurserne er ikke så langt fra 100 i øjeblikket, så vidt jeg ved.

 

Sådan et kan man jo altid indfri.


 Jo, men udfordringen er hvornår slutsedlen bliver udarbejdet, da det er den banken tager udgangspunkt i som sikkerhed. Ved import udarbejdes slutsedlen mellem tysk forhandler og importør. Køb mellem importør og os sker ved overdragelse af registreringsattesten og bankoverførsel. Banken har derfor ikke et garanti dokument de kan tage udgangspunkt i. Dette var dog så ikke er problem for DIBA billån. 

Kunne være en mulighed. Som forholdsvis ny husejer er det begrænset hvor meget friværdi vi har opsparet til det kan lade sig gøre.


Vi ender med en elbil via dansk forhandler. Det bliver både for indviklet og dyrt at skulle importører. De fordele der var bliver udhulet af kreditomkostninger. Omend det ville være fedt med fx læderindtræk m.m, så vil vi hellere have en helt ny bil, hvor der også er 5-årlig serviceaftale/garanti på. 

 

25-08-2021 07:57 #65| 0
Qured skrev:

 

 Jo, men udfordringen er hvornår slutsedlen bliver udarbejdet, da det er den banken tager udgangspunkt i som sikkerhed. Ved import udarbejdes slutsedlen mellem tysk forhandler og importør. Køb mellem importør og os sker ved overdragelse af registreringsattesten og bankoverførsel. Banken har derfor ikke et garanti dokument de kan tage udgangspunkt i. Dette var dog så ikke er problem for DIBA billån. 

Kunne være en mulighed. Som forholdsvis ny husejer er det begrænset hvor meget friværdi vi har opsparet til det kan lade sig gøre.

 

Vi ender med en elbil via dansk forhandler. Det bliver både for indviklet og dyrt at skulle importører. De fordele der var bliver udhulet af kreditomkostninger. Omend det ville være fedt med fx læderindtræk m.m, så vil vi hellere have en helt ny bil, hvor der også er 5-årlig serviceaftale/garanti på. 

 

 

 OK, det var da lidt ærgerligt. Men også en fin bank I har, når I kan få så favorable lån. 


For jeg tænker I kigger på biler hvor I skal låne ret mange penge over ret mange år, evt. uden eget udlæg, før der er over 100.000 i forskel på tilbagebetaling.

 

For mig er det noget i stil med, at jeg skal låne et sted mellem 120 og 160.000 over 5 år, og her vil det være ca. 16-17.000 i kreditomkostninger over 5 år. Jeg ved ikke hvad de ville være, hvis jeg fik et billån ved en forhandler i DK. Men min besparelse på en brugt bil vil som minimum være 20.000 for en tilsvarende brugt i DK (det er før jeg tæller alt muligt ekstraudstyr med), og jeg ville aldrig købe ny i DK, da værditab er alt for meget når den ruller ud af butikken.

 

Men jeg kigger også på lidt billigere biler, end jer - pt. ser jeg lidt på Nissan Leaf, der kan fås til omkring 140-160.000 (i tyskland, for top udstyrsmodellen, med mindste batteri)

25-08-2021 20:47 #66| 0
Torstens skrev:

 

 OK, det var da lidt ærgerligt. Men også en fin bank I har, når I kan få så favorable lån. 

 

For jeg tænker I kigger på biler hvor I skal låne ret mange penge over ret mange år, evt. uden eget udlæg, før der er over 100.000 i forskel på tilbagebetaling.

 

For mig er det noget i stil med, at jeg skal låne et sted mellem 120 og 160.000 over 5 år, og her vil det være ca. 16-17.000 i kreditomkostninger over 5 år. Jeg ved ikke hvad de ville være, hvis jeg fik et billån ved en forhandler i DK. Men min besparelse på en brugt bil vil som minimum være 20.000 for en tilsvarende brugt i DK (det er før jeg tæller alt muligt ekstraudstyr med), og jeg ville aldrig købe ny i DK, da værditab er alt for meget når den ruller ud af butikken.

 

Men jeg kigger også på lidt billigere biler, end jer - pt. ser jeg lidt på Nissan Leaf, der kan fås til omkring 140-160.000 (i tyskland, for top udstyrsmodellen, med mindste batteri)

 

 Jeg klager ikke over vores bank :) Tja vi ligger 10%, så det er vel meget standard?

 

Kan det betale sig at importere, når det er i det prisleje?

26-08-2021 11:06 #67| 0
Qured skrev:

 

 Jeg klager ikke over vores bank :) Tja vi ligger 10%, så det er vel meget standard?

 

Kan det betale sig at importere, når det er i det prisleje?

 

Egentlig ville jeg nok importere, hvis prisen alt i alt var den samme. 

Der er større udvalg i brugte biler fra tyskland, der er som regel meget mere ekstraudstyr, og en brugt bil der har kørt i Tyskland er ofte mindre medtaget af vinteren, end danske - især fra sydligere dele af Tyskland. De salter ikke lige så meget, hvilket betyder, at undervogn ikke bliver lige så medtaget af vinteren, som biler der har kørt herhjemme. 


Men de biler jeg har kigget på, er der ca. 20.000 at spare ved køb fra Tyskland. Jeg er i venteposition, da der er masser af hybrider og el-biler, som er kommet på markedet de sidste par år, og en 2 år gammel bil er jo faldet markant mere, end en 1 år gammel bil. Jeg regner med at kigge på at købe næste år, og bilmagasinets "brugte drømmebiler" udkommer så vidt jeg ved i næste måned, hvor jeg nok vil hente inspiration.

 

Så alt i alt, tror jeg absolut det kan betale sig at købe fra Tyskland - men hvis jeg finder en bil til mit budget og med det udstyr jeg leder efter, er jeg fint tilfreds - jeg tænker jeg vil bruge 150-200.000 alt i alt, og som minimum skal der være automatgear og adaptiv cruise-control - og så skal jeg regne med at kunne køre i den i minimum 10 år (antager ikke der er gensalgsværdi i en bil jeg køber i dag, og har i minimum 5 år, da udviklingen er voldsom for tiden, og jeg tror ikke man vil købe en 2016-2020 bil i 2025).

 

btw. har du overvejet at importere bilen selv, og på den måde få den slutseddel, som banken kræver?

Der er en guide her:

https://quickimport.dk/guide-til-koeb-af-bil-tyskland/


Det virker som meget arbejde, men hvis du kan spare 50-100.000 (eller mere), er det vel arbejde og nogle feriedage værd.

28-08-2021 07:54 #68| 0

Hej her er et link til en podcast på jyllandsposten der omhandler  nye biler købt i tyskland. Jeg ved ikke om man kan lære noget ved at lytte til den

 

men her er den anyways.

 

/nuller

 

https://jyllands-posten.dk/podcast/bilradio/ECE13233824/store-besparelser-tusindvis-af-naermest-nye-elbiler-havner-i-danmark/

Redigeret af nuller d. 28-08-2021 07:54
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar