Pulsur - Garmin Forerunner 305

#1| 0

Hej PN

Jeg havde ønsket mig pulsur i julegave og har været så heldig at få et Garmin Forerunner 305. Har læst en del om det på nettet, men er jo altid godt at få andres erfaringer med et produkt, så vil høre om der er nogen pokernettere der har erfaringer med dette pulsur og vil dele dem?! :-)

Jeg har længe haft et ønske om at få taget mig sammen til at få løbet lidt mere seriøst og begynde at deltage i nogen mindre løb. Og på lidt længere sigt få løbet halv- og helmarathon. Har dog ofte syntes det var svært at fastholde motivationen når jeg er begyndt at løbe, men har en eller anden optimistisk ide om at et ordentligt pulsur ville kunne gøre det lidt sjovere... :-)

Håber nogen vil byde ind med noget... på forhånd tak og godt nytår til alle....!!

30-12-2009 10:40 #2| 0

Jeg har Garmin Forerunner 405cx, som jeg er utrolig glad for, den kan mere end jeg har behov for. Det bedste er at man kan smide sine løbe data op på deres hjemme side og se dine løbe pas med et hav af data. Da jeg for det meste løber selv, bruger jeg den virtuelle partner, som jeg sætte til min bedste tid på ruten, på den måde har jeg når at motiver mig med så det ikke bare bliver for kedeligt. Jeg bruger også uret til spinning, mest for at se min pulszone og hvor mange Kcal jeg forbrænder, det er ret smart. Der er så mange muligheder med det ur, hvis du skal til at træne seriøst kan man også sætte den op til interval løb.

/Peter

30-12-2009 10:50 #3| 0

Jeg har 405CX som kan det samme.

En af de bedste kvaliteter er at du kan sætte lap på til 1 km. (eller et andet tal) Så vil uret bippe efter 1 km så man kan se km.-tiden i displayet. Det er ret smart, da man så lige kan vælge at give den en skalle hvis tiden er faldet lidt for meget.

Virtual partner er rigtigt smart - indtast en km-tid som er et realistisk mål som du godt kan klare. Så kan du se hvor meget du er foran/bagud den virtuelle partner mens du er ude at løbe. Så er man lidt bagefter så kan det være motivation til at sætte tempoet lidt op. Det synes jeg virker rigtigt godt.

Pulsslagsmåleren bruger jeg en gang i mellem. Husk at spritte den dims af som du sætter rundt på brystet hver gang ellers kan du få udslæt - det fik jeg :(
Jeg bruger den kun når jeg ved jeg er i superduper dagsform for at være sikker på at jeg får løbet 100% ud - eller tæt på :)

Det rigtige smarte er når du får smidt dataene fra uret op på connect.garmin.com Husk at starte GPS'en før du løber af sted.
Eksempel: connect.garmin.com/activity/18149012 (ændre til metric i øverste højre hjørne)
Særligt 'Splits' og 'Player' er sjove at kigge på.

Jeg gik fra at løbe 0 km. om måneden til 120 km. måneden efter og så 150+ siden da. Det betød at jeg fik ondt i mine ben den første måned døgnet rundt og det kunne jeg godt leve med. Det er ikke sikkert alle kan det, så start stille og roligt og ingen ture over 8 km. de første 2-3 måneder.
Bemærk at der skal løbes ca. 90 km. for at tabe et kilo kropsfedt, så regn ikke med de store resultater lige med det samme, hvis du lægger stor vægt på kropslige ændringer.

Køb nogle ordentlige sko i en specialbutik. Det rigtige udstyr bærer det halve af arbejdet og smerterne. Løbebukser kan købes hvor som helst.
I det vejr vi har i dag vil jeg ikke anbefale at man er ude i mere end 20-25 minutter som nyøvet.

30-12-2009 10:50 #4| 0

Hvis det er motivationen, som plejer at svigte, så vil jeg anbefale dig at indgå et væddemål med et familiemedlem eller en ven. Det kunne f.eks. være om at gennemføre et halvmarathon til sommer eller lign. Indsatsen behøves ikke at være voldsom, det kan være startgebyret til løbet, en middag eller lign. Personligt tror jeg, at det vil være mere motiverende end et pulsur.

30-12-2009 11:08 #5| 0

Har også 305'eren og synes det er en fantastisk opfindelse.

Hvis du har venner der også løber så er www.endomondo.com et must. Endomondo er en slags facebook for løbere: Du kan se dine venners løb og tider og det smarte er at man kan lave konkurrencer feks. "hvem løber flest Km i januar", disse konkurrencer er en super motivationsfaktor.
Endomondo er gratis og virker vist også med andre løbeure udover Garmin. (man kan også indtaste sine løb manuelt hvis man ikke har et GPS ur - jeg indtaster feks når det er for koldt og løber på løbebånd i stedet)

Jeg bruger ikke det medfølgende software, det stinker. Synes det er meget mere praktisk at uploade sine løb på nettet, så slipper du også for backup bøvl når du feks skifter computer.

30-12-2009 13:31 #6| 0

Har også 305 og det eneste negative at sige til denne GPS er den kan have svært eller være længe om at finde satelitterne...

30-12-2009 13:43 #7| 0

Har selv den model. Man skal stå stille temmelig længe før den finder satellitterne(helst på et åbent sted). Hust at bruge deres trainingscentre software den er sq meget go. Dette skal opdateres på nettet hvis du installerer fra CDROM, ellers virker det ikke. Synes det fedeste er at du kan løbe mod et ghost( din egen bedste tid på en given rute ell. distance) Happy running

02-01-2010 11:38 #8| 0
OP

Hej igen

Tusind tak til alle der er kommet med deres erfaringer i denne tråd! Jeg tror jeg bytter til 405eren pga. størrelsen. Og så håber jeg at pulsuret kan gøre løbeturene lidt sjovere :-)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar