Potentielt WW+ setup

#1

Jeg har leget lidt med en idé omkring et setup som jeg tror kunne være sjovt(?) at forsøge.


Jeg har ikke ikke rigtig nogen erfaring med balancering og derfor tages input imod med kyshånd. Når det så er sagt, så er jeg heller ikke sikker på at det nogensinde bliver helt balanceret.

 

Setup er en 13'er.

2 Ulve

1 Cult Leader

9 Vanilla villagers

1 seer


Cult Leader:

  •  Ability: Kan hver anden nat - startende fra n1 - rekruttere en spiller til sin kult, hvorved at spilleren skifter fraction. Spilleren vil blive informeret herom samt hvem cult leaderen og eventuelle kult medlemmer er - men vil ikke have lov til at være i kontakt med Cult Leader eller andre medlemmer af kulten uden for tråden.
  • Hvis Cult Leaderen dør, vil alle kult medlemmer dø.
  • Hvis seer forsøges konvereret vil Cult Leader dø.
  • Såfremt begge ulve stadigvæk er i live og Cult Leaderen targetter en af dem med sin NA, vil Cult Leaderen dø.
  • I tilfælde af at der kun er en ulv tilbage vil denne blive konverteret til kult medlem såfremt ulven bliver targetted af Cult Leader. Herfra overgår NK evnen til kulten og Cult Leaders evne til at konvertere går bort.
  • Kulten vinder ved at være enten i en tie (F2) eller last man standing. 
  • Cult Leader peekes som almindelig kult medlem.
  • Hvis ulveholdet dør overgår evnen til NK til Cult Leader og evnen til at konvertere bortfalder.

Kult medlem:

  • Når et kult medlem dør vil han få NA der tillader ham at peeke efter seer. Denne beslutning skal alene træffes af det afdøde kult-medlem og svaret på peeket vil blive tilsendt til Cult Leader i en PM. PM'en vil blot indeholde hvor vidt target er seer eller ej. Med andre ord, vil Cult Leader ikke blive informeret om hvor vidt target er ulv.

Ulve: 

  • Business as usual 

Seer:

  • Modtager random villa peek n0
  • Peeker han samme target som Cult Leaderen targetter vil han blive informeret om vedkommendes rolle inden han konverteres. Dvs. at seer ikke får direkte af vide at target er kult medlem.
  • Bliver hver nat informeret om hvor vidt nogle af hans peeks er blevet konvereret. F.eks. N2 vil seeren kunne få af vide "1 af dine peeks er blevet konverteret". Denne information afgives EFTER seer har udført sin NA og inkluderer dermed også den pågældende nat.

 

Overvejelser:

Setup bør måske være en 15'er med 2 yderligere vanillas?

Idéen er at henholdsvis ulvene og kulten begge har interesse i at udrydde hinanden.

Bør tråden informeres omkring hvis den sidste ulv konverteres til kult medlem?

Skal village have en ekstra PR som kan blokere NK/Konvertering (evt. hver anden nat?) og som er begrænset således at han ikke kan targette samme person 2 nætter i streg?

    Redigeret af Alexanderbp d. 30-10-2018 13:38
    30-10-2018 12:29 #2

    Peeker han samme target som Cult Leaderen targetter vil han blive informeret om vedkommendes rolle inden han konverteres. Dvs. at seer ikke får direkte af vide at target er kult medlem.


    Bliver hver nat informeret om hvor vidt nogle af hans peeks er blevet konvereret. F.eks. N2 vil seeren kunne få af vide "1 af dine peeks er blevet konverteret". Denne information afgives EFTER seer har udført sin NA og inkluderer dermed også den pågældende nat.

    Er de her to ikke modstridende?

    30-10-2018 12:30 #3

    Setup er en 13'er.
    2 Ulve
    1 Cult Leader
    8 Vanilla villagers
    1 seer

    = 12? 

    30-10-2018 12:31 #4
    Nilsson skrev:

    Setup er en 13'er.
    2 Ulve
    1 Cult Leader
    8 Vanilla villagers
    1 seer

    = 12? 

     

     Korrekt,  der skal være 9 villagers 

    30-10-2018 12:33 #5
    Jones skrev:

    Peeker han samme target som Cult Leaderen targetter vil han blive informeret om vedkommendes rolle inden han konverteres. Dvs. at seer ikke får direkte af vide at target er kult medlem.


    Bliver hver nat informeret om hvor vidt nogle af hans peeks er blevet konvereret. F.eks. N2 vil seeren kunne få af vide "1 af dine peeks er blevet konverteret". Denne information afgives EFTER seer har udført sin NA og inkluderer dermed også den pågældende nat.

    Er de her to ikke modstridende?

     

     Lad os sige du er seer og du peeker mig. 

    Jeg er villa men bliver samme nat konverteret til kult. 

    Du får besked på dit peek omkring at jeg er villager. 

    Du har i alt 3 live peeks efter dit peek på mig og vil få sendt en ny besked om at 1/3 af dine peeks er blevet konverteret. 

    Med andre ord ved du ikke hvem, kun andelen. 


    Det var den tiltænkte mekanisme

    30-10-2018 12:38 #6

    Seer-rollen bliver vel lige faktor 10 sværere at spille. Også mange muligheder dog. Lyder sjovt. Som konverteret medlem, vil man så også få at vide, hvilke andre villagers der bliver konverteret de følgende nætter? Eller må cult lederen selv kommunikere det i tråden på en eller anden måde? 

    30-10-2018 12:43 #7
    Nilsson skrev:

    Seer-rollen bliver vel lige faktor 10 sværere at spille. Også mange muligheder dog. Lyder sjovt. Som konverteret medlem, vil man så også få at vide, hvilke andre villagers der bliver konverteret de følgende nætter? Eller må cult lederen selv kommunikere det i tråden på en eller anden måde? 

     

     Meget sværere. Det obskurer også den information han direkte kan give village - foruden ulvepeeks. Dog kan hans peeks bruges til at POE cult leader. 

    Jeg har forsøgt at balancere det ved at gøre cult leader ret skrøbelig og tvunget ham til at være meget velovervejende i sit valg af target.

    Hertil tanken om en ekstra PR til village? Men jeg er i tvivl om det er passende, eller gør kult/ulve for svage?

     

    Kult medlemmerne vil blive informeret om hele holdet og ikke kun cult leader. Jeg retter OP til.

    Eller er det en mere interessant dynamik at de kun kender selve cult leader?

     

    Redigeret af Alexanderbp d. 30-10-2018 12:49
    30-10-2018 12:44 #8

    I og med det er en 13'er, så vil kulten ekstremt sjældent nå op på mere end 3 medlemmer.

    30-10-2018 12:49 #9
    Alexanderbp skrev:

     

     Meget sværere. Det obskurer også den information han direkte kan give village - foruden ulvepeeks.

    Jeg har forsøgt at balancere det ved at gøre cult leader ret skrøbelig og tvunget ham til at være meget velovervejende i sit valg af target.

    Hertil tanken om en ekstra PR til village? Men jeg er i tvivl om det er passende, eller gør kult/ulve for svage?

     

    Kult medlemmerne vil blive informeret om hele holdet og ikke kun cult leader. Jeg retter OP til.

    Eller er det en mere interessant dynamik at de kun kender selve cult leader?

     

     Cultleder vs seer. Der vil blive opbygget en sjov meta ift. seerpeeks og covers. En seer kan jo forsøge at trække en konvertering ved ikke at lægge sine peeks. Eller gemme dem ala Spefan. Jeg aner intet om balancering, men synes det kunne være sjovt, hvis cult-lederen skal signalere det via tråden. Med den risiko, at det bliver for meget et detektiv/kode-spil.

     

    30-10-2018 12:51 #10

    når jeg designer spil tænker jeg mest i hvad det er sjovt for spilleren, hvad er det sjove i at blive cult medlem ?
    hvordan er det tiltænkt at gameplay skal være ?
    det rykker en lille smule på voting etc, og cult er nødt til at kommunikere i tråden, men ellers er det bare ret noller at blive konverteret til en rolle hvis dødschance stiger, uden man kan bidrage ekstra. Fra et design perspektivt, spillet i helhed kan sagtens være sjovt alligevel, og jeg ville helt sikkert spille.

    30-10-2018 12:51 #11

    Idéen med Cult Leader er at det tvinger kulten til at powerplay for at holde ham i live. Ved at han skal signalere det i tråden går en del af den dynamik bort. Tror kulten bliver for svag hvis kult medlemmer ikke kender hinanden og kan undersøtte hinanden.

    30-10-2018 12:52 #12
    sothys skrev:

    når jeg designer spil tænker jeg mest i hvad det er sjovt for spilleren, hvad er det sjove i at blive cult medlem ?
    hvordan er det tiltænkt at gameplay skal være ?
    det rykker en lille smule på voting etc, og cult er nødt til at kommunikere i tråden, men ellers er det bare ret noller at blive konverteret til en rolle hvis dødschance stiger, uden man kan bidrage ekstra. Fra et design perspektivt, spillet i helhed kan sagtens være sjovt alligevel, og jeg ville helt sikkert spille.

     

     Med andre ord, så hælder du til at kulten skal have lov til at kommunikere ude for tråden - på samme vis som ulvene?

    30-10-2018 12:53 #13
    Alexanderbp skrev:

     

     Med andre ord, så hælder du til at kulten skal have lov til at kommunikere ude for tråden - på samme vis som ulvene?

     

     nej det er for meget samme role med nyt navn, jeg tror bare at det er nederen oplevelse at blive cultifiseret, sådan en ok og hva så ?

    30-10-2018 12:56 #14
    sothys skrev:

     

     nej det er for meget samme role med nyt navn, jeg tror bare at det er nederen oplevelse at blive cultifiseret, sådan en ok og hva så ?

     

     Jeg vil sige det ændrer ens rolle markant. Både ens ageren, hvordan man skal danne sig reads og opsætte mislynches. 

    Du skal have fanget ulvene derudover, så de ikke NK'er cult leader og generelt fjernet dem - kulten kan ikke vinde samtidig som ulvene.

    30-10-2018 12:58 #15

    + man ikke må ramme seer. Jeg ville gerne konverteres 😂

    30-10-2018 13:05 #16
    Alexanderbp skrev:

     

     Jeg vil sige det ændrer ens rolle markant. Både ens ageren, hvordan man skal danne sig reads og opsætte mislynches. 

    Du skal have fanget ulvene derudover, så de ikke NK'er cult leader og generelt fjernet dem - kulten kan ikke vinde samtidig som ulvene.

     

     jeg kan godt se det, men i tvivl om det er nok.
    når du er konverteret skal du prøve at kommunikere med cultleader i tråden.
    der er stor risiko for han dør (1d og 2n actions kan slå ham ihjel)
    som cult medlem er der 2d action og 2n actions der slår dig ihjel, og du har ikke noget værktøj i mod det, når du fjerner seer forsvinder den ene.

    jeg ville måske se på at give cult members en meget lille døds action, feks:
    +1 stemme til en anden cultmember dagen efter eller, lov til hemeligt at peeke en person under deres død, og det peek lander hos cult leader som kun siger "er seer" eller "Er ikke seer" 


    30-10-2018 13:07 #17

    Jeg påtænker at kulten bliver alt for stærk hvis ikke den dør med cult leader.

     

    At give kommunikation uden for tråden er formentlig nok vejen frem.

     

    Alternativt dræber man seer hvis han forsøges konverteret istedet?

    Eller også konverteres han og mister evnen til at peeke. I så fald, bør det så annonceres i tråden? Tænker at det er for anti-village hvis village ikke har nogen anelse om de kan stole på eventuelle claims.

     

    Alternativt kan man også gøre Cult Leader immun overfor NK. Det giver noget dynamik ift. cult vs ulve.

    Redigeret af Alexanderbp d. 30-10-2018 13:09
    30-10-2018 13:17 #18
    Alexanderbp skrev:

    Jeg påtænker at kulten bliver alt for stærk hvis ikke den dør med cult leader.

     

    At give kommunikation uden for tråden er formentlig nok vejen frem.

     

    Alternativt dræber man seer hvis han forsøges konverteret istedet?

    Eller også konverteres han og mister evnen til at peeke. I så fald, bør det så annonceres i tråden? Tænker at det er for anti-village hvis village ikke har nogen anelse om de kan stole på eventuelle claims.

     

    Alternativt kan man også gøre Cult Leader immun overfor NK. Det giver noget dynamik ift. cult vs ulve.

     

    immun over for ulve er vildt.
    jo flere cult members der kommer jo mere "immun" bliver han også overfor lynch.
    ville være fedt hvis der var et tweek på cult member rolen syntes jeg. - cult leader virker sjov og fin. og du har ret i at ens role ændre sig når man bliver member, men igen 2d(lync, leader lynch) actions og 3n(ulve nk, ulve nk af leader, leader convert af seer) actions slår dig hjel, så som member ville min motivation falde ret meget, da jeg har stor døds risiko og ingen metigerende effekt.

    30-10-2018 13:28 #19

    Så følgende justeringer:

    • Tilladt kommunikation uden for tråden for kult-holdet
    • Seer kan konverteres og vil miste evnen. Såfremt det sker vil det blive annonceret i tråden at seer er blevet konverteret den pågældende nat.
    • Når et kult medlem dør vil han få NA der tillader ham at peeke. Denne beslutning skal alene træffes af den afdøde kult-medlem og svaret på peeket vil blive tilsendt til Cult Leader i en PM. 

     For ikke at gøre village for svage påtænker jeg at tilføje en uneven angel:

    • Kan hver anden nat - startende fra n1 - redde sit target fra både NK og konvertering. Angel vil ikke blive informeret om hvis han blokerer en konvertering.
    Redigeret af Alexanderbp d. 30-10-2018 13:33
    30-10-2018 13:32 #20
    Alexanderbp skrev:

    Så følgende justeringer:

    • Tilladt kommunikation uden for tråden for kult-holdet
    • Seer kan konverteres og vil miste evnen. Såfremt det sker vil det blive annonceret i tråden at seer er blevet konverteret den pågældende nat.
    • Når et kult medlem dør vil han få NA der tillader ham at peeke. Denne beslutning skal alene træffes af den afdøde kult-medlem og svaret på peeket vil blive tilsendt til Cult Leader i en PM. 

     

     

     føler mig som en urimlig trunte: men det er en overkorrektion.
    ingen kommunikation uden for tråden for cult.
    seer skal virke som originalt, CL dør hvis han rammer seer.
    når et cult medlem dør vil han få NA der tillader ham at peeke. Dette peek kan kun reveale om en person er seer eller ej. CL modtager dette peek.

    så har du en effekt på spillet hvis du bliver lynched eller nked, og du er ikke bare "vanilla villager nu med ny forhøjet dødsrisiko og wincondition" - men det bliver ikke for vildt, og der er rent faktisk en grund til at cult leader skal konvertere folk.

    cult kan måsk vælge at ofre et cult member for at få et peek til CL. men det koster dem et lynch mod villa/ulve.

    30-10-2018 13:35 #21

    Har tilføjet en uneven angel i den citerede post, for at balancere med udgangspunkt i de punkter der er i posten.


    Men tror du har ret i at det er for meget af det gode.


    Jeg tilføjer din idé til OP.

    30-10-2018 13:36 #22
    Alexanderbp skrev:

    Har tilføjet en uneven angel i den citerede post, for at balancere med udgangspunkt i de punkter der er i posten.

     

    Men tror du har ret i at det er for meget af det gode.

     

    Jeg tilføjer din idé til OP.

     

     det er meget off the top of the head, så det skal sikkert balanceres ind på en bedere måde.

    30-10-2018 13:48 #23

    Fking in! 

     

    Kan også hjælpe med modding, hvis deltagerantal nåes uden mig.

    30-10-2018 13:58 #24

    tror ikke det her spil er ved at starte - du skal inne i mags spil først :P

    30-10-2018 13:59 #25

    in lige meget om det bliver det ene eller andet.

    30-10-2018 14:36 #26

    Jeg mister interessen hvis jeg bliver convertet, så det er ikke et spil for mig. Men giver gerne en hånd med modding når det bliver aktuelt :) Tænker dog Mags spil kører først?

    30-10-2018 14:53 #27

    Jeg ville nok også miste interessen, men min fordel er, at ingen sane ulv vil converte mig 😂

    ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
    Skriv et svar