Post 3000 - En Lang Rejse (TL;DR)

#1| 0

Post nr. 3000 – En lang rejse

Disclaimer: Følgende er meget lang og sentimental, se cliffnotes I bunden hvis du bare vil have have det I stikordsform.

Jeg har længe villet lave noget sjovt med et “posts-jubilæum” og da en bruger på PN for nylig 'fejrede' sit tusinde indlæg, kiggede jeg på mit eget postcount og bemærkede at jeg ikke var langt fra tre-tusinde posts.

På den her profil. Sandheden er at min første profil fik sin postkasse lukket efter jeg havde forsøgt at lave lidt rakeback-aftaler under bordet via den, jeg lærte reglerne og startede min nye profil. Den gamle profil havde 435 indlæg, så teknisk set er dette indlæg nummer 3430 – men hvem tæller?

Jeg gjorde I forbindelse med den her post noget research netop med min gamle profil og fandt nogle guldkorn ind I mellem, min favoritter er helt sikkert min måde at udregne vinderchancer med en gutshot på floppet

“På floppet har du kun 4 outs til din straight. Da det er et 9-handed game er 9x2 + 3 kort i spil. Du har dermed 4/31 eller knap 13%”

Ja, det var nok kun en tanketorsk – men det afspejler nu alligevel mit 2007-jeg meget godt. En anden klassiker er denne, er PokerNordica rigged? Mit indlæg er ret lamt, så jeg vil I stedet citere DTM's svar som vist er sagt meget godt.

“Vil du have "rigged" diskussionen på baggrund af 3 hænder?

/Mikael”


www.pokernet.dk/forum/132632-tudwhine-rivernordica.html

Nu var det ikke meningen at hele dette indlæg skulle være om hvor naiv og dum jeg var dengang jeg startede på PokerNet, men et sidste guldkorn skal det dog blive til, ingen kommentarer.

“jeg er utrolig LAG i position (23 vpip)“

Det er utroligt ydmygende at se hvor ignorant jeg har været, jeg har en kammerat som på ingen måde har studeret spillet, set videoer eller lignende men godt kan lide at spille en gang I mellem. Han klager konstant over at pokerstars er rigged og forsvarer gerne at kalde halvdelen af stakken preflop med 55 fordi han vinder modstanderens stack hvis han flopper 3 ens.

Sådan er det lidt på PokerNet, nye spillere lokkes til og bliver I en vis grad budt velkommen af de garvede pokernettere, jeg vil med dette afsnit bare sige – Hav tålmodighed med nye spillere, der var også engang hvor selv de bedste var fisk.

Nå, videre til det jeg oprindeligt ville fortælle – min historie. Jeg startede med pokeren I Januar 2007 kan jeg tydeligt huske. En kammerat havde opdaget FullTiltPoker og at man kunne spille små turnering med lave buyins. Vi spillede aldrig mere end et bord og indsatsen var typisk mellem $6 og $20. Jeg havde I en periode forinden prøvet lidt poker hist og her, men det fangede ikke lige.

Et par måneder senere havde jeg sat mindst $1K til livs, der var absolut intet ludomanisk over det. Jeg hyggede mig bare sammen med min kammerat om aftenen og spillede det værste sngpoker man kan forestille sig. Heldigvis var alle andre også superringe, så min roi var negativ, men ikke så jeg opgav fuldstændig.

Det var her I starten at jeg begyndte at snuse mere til cashgames, jeg læste blogs om spillere der på regulart basis hev 4-5 cifrede beløb ind og levede livet I sus og dus. Jeg var hooked på ideen om at blive god til det der poker, men prøvede ikke særlig ihærdigt. Jeg vil antage at jeg spillede ca. 25K hænder, det første år jeg spillede online poker.

Fastforward noget senere, jeg spiller stadig cashgames og er mildt tabende. Jeg får allerede her arrangeret en amerikansk coach en $600nl reg. - Det går okay og jeg melder mig også til CR for at se videoer (SBRugbys var de bedste)

Så gik der noget tid mere, og nu begyndte det at blive mere seriøst. Jeg spillede nok næsten hver dag og jeg tabte ikke længere. Med rakeback hev jeg stabile vindende måneder ind på nl25-50 og hev lidt ud hist og her til hygge og spas.

Så kom der en session OF DOOM, jeg tabte alle hænder jeg spillede og valgte bare at sige fxxk poker og gamble min rulle på Blackjack eller PLO? (Gik vidst nok ud på et på det her tidspunkt) Jeg holdte en lang pause fra spillet mens jeg gik på Gymnasiet og overlevede på SU.

Lige før jeg stoppede havde jeg gjort bekendtskab med <3imo herinde fra, og vi brugte mange timelange sessions på skype hvor vi diskuterede hænder og brokkede os til hinanden – lidt flips blev det også til. Da jeg efter den pause begyndte at få lysten tilbage uden rulle stod <3imo til og stakede med €600 til at spille NL20 med en god rakebackaftale.

Jeg kan huske at jeg var så glad for den støtte som Kasper så i mig, personligt var jeg stadig skuffet over den måde jeg havde tabt min sidste rulle på og tvivlede i store hele på mine evner. Men det at en NL50-200 Regular der LEVEDE af det stod inde for mig betød alt – Tak Kasper.

Med en ny rulle og ny selvtillid på banen gik det godt – rigtig godt. Med over 50% rakeback på Entraction netværket rullede jeg bare derudaf og jeg tror ikke jeg spillede nl20 andet end en halv måned – så var jeg på 50. Jeg spillede i noget tid og vandt lidt+meget i rakeback, men det var først i Juli 2008 at mit gennembrud kom. For det første spillede jeg det største antal hænder i en måned +50K og for det andet vandt jeg simpelthen alt jeg kom i nærheden af.

Juli sluttede med et plus på ca. €2700 på NL50 og ca. €1500 i Rakeback. Min rulle var nu næsten €5K og jeg var ekstatisk, samtidig med at jeg shippede en +10K dag i pokerklubben kørte det bare på skinner og alt var lutter lagkage.

Men, så gik det galt. Jeg ramte et downswing på NL50 og besluttede mig for at nu skulle tiden være for at tage et skud på NL100 – For dem der ikke ved det var entraction et af de tørreste netværk på grund af de skyhøje rakebackaftaler og cashraces, så NL50 var egentlig reg-fyldt nok. Jeg havde rullen til skuddet, men jeg havde ikke det mentale overskud, jeg blev revet rundt og tabte hurtigt de første 5 buyins og skyldte skylden på varians.

I denne periode taber jeg også min på det tidspunkt største pot i et spil jeg var rullet til. Jeg turner en flush ca. 300bb dybe på NL100 og får 95% af min stack ind. Villain har callet med 2 par der er fyldt op på river og jeg kan vinke €300 farvel.

Det var dråben der fik bægeret til at flyde over. Jeg var på evig tilt og tabte på NL50 de næste par måneder, kun rakeback gjorde at jeg kunne breake even. Jeg tog endnu en lang pause, og da jeg kom tilbage denne gang var jeg super fokuseret på at arbejde på mit spil. Jeg synes altid jeg har haft en fornuftig teoretisk forståelse af spillet, men har haltet på disciplinen og tiltkontrollen.

Jeg læste et par poker eBooks som hjalp meget, men det var noget helt andet der gav min pokerkarrie et skub i en alternativ retning. Jeg var ret træt at at breake even og tabe, så en kammerat anbefalede mig at jeg gik tilbage til basics, find en nybegynder og prøv at lære ham op, det hjælper dit game mindst lige så meget.

Jeg søgte via DeucesCracked og fik nogle svar, og i den samme uge havde jeg overstået 2 coaching sessions med folk som spillede NL25 og havde problemer. Jeg synes bestemt ikke på dette tidspunkt at jeg var noget specielt, resultaterne manglede og min selvtillid var i bund. Men da de 2 brugere så postede deres reviews på DC blev jeg fuldstændig overrasket:

”i received 1½ h of coaching from chris this week, and i definitely wouldn't recommend him for anyone, as i want him to coach me for free, forever

seriously though, great guy with potential to be a great coach, and without a doubt very valuable for any struggling micro balla such as myself. he's good at explaining things and i learned a bunch of stuff during our sweat session that i hadn't really thought about properly before, and i can't wait for him to review my video and crush my poker ego by pointing out all the horrible flaws in my game. 

a really good chance for any of you to get started with coaching imo”



“Just finished my first session with chrisbroholm and am really happy with his coaching. Initially we talked about me making a 40 min video we could review and I did. I told him that nothing exciting happened in it but we could maybe look at it anyway because he may see some small stuff that I don't.

The amount of information I obtained from what I considered at first to be a "boring" 40 mins of play was huge, and many important leaks were brought to my attention. I will be going into my next session feeling a lot more confident and adding what I have learned into my play.

I highly recommend him to anyone playing the lower limits trying to get a better grasp of the game. I will 100% be getting more sessions from him soon. “

Jeg var meget overrasket, men tænkte: Måske har jeg talent for dette her? Jeg fortsatte med mine 3 ”forsøgskaniner” i ca. 6 sessions mere, før jeg besluttede mig for at lave et indlæg på 2+2 for officielt at søge elever mod betaling. Jeg baserede min tråd på mine resultater over sommeren, udtalelser fra mine forsøgskaniner og så bare en billig pris. Prisen var $25/hr og jeg gik tit 15m over, en enkelt gang 40 minutter.


Det eksploderede, jeg gik fra at have mine 3 forsøgskaniner til samlet at have ca. 20 ”elever” Og det passede mig ganske fint, for da jeg var student fra i fjord og ville bruge året som sabbatår passede det mig fint at finde noget at fylde dagen ud med, når jeg altså ikke spillede selv.

Før jeg havde set mig om var der 300 PMs i min indbakke på 2+2.

De gode reviews fortsatte og jeg har til den dag i dag ikke modtaget en dårlig anmeldelse af mine timer.

Desværre blev det hurtigt meget. Jeg havde minimum 2 timers coaching pr. dag og det var ofte de samme ting jeg gentog 100 gange, hvilket jo naturligvis ikke er spillernes fejl, men det føjede til min frustration. Jeg mistede lysten til selv at spille fordi jeg konstant havde coachingtimer planlagt, blandt andet på grund af tidsforskellen.

Lige omkring her ansøgte jeg om et arbejde som deltidssælger i en vinforretning, det fik jeg ikke, men blev i stedet tilbudt en elevstilling. Jeg havde ikke overvejet noget i den retning, men endte med kort overvejelse at sige ja – Jeg tænkte at det var en god måde at få nogle gode oplevelser og komme ind i branchen (har tidligere arbejdet med Vin, red.)

Jeg startede fuldtid næste mandag, og gal var det hårdt sammenlignet med det at være poker/coachingpro. Jeg arbejdede fra 9-18 og efter aftensmaden var jeg ofte så smadret at bare en enkelt coachingtime sendte mig afsted, jeg begyndte at aflyse, rykke og i det hele taget nedprioritere coachingen, så jeg valgte at stoppe og holde endnu en af mine snart famøse pauser.

Det er nu ca. 3 måneder siden, og for godt en måned siden besluttede jeg mig for stille og roligt at prøve det dersens poker igen, og en ting må jeg sige, poker er bestemt en egenskab der skal holdes ved lige. Jeg var meget forvirret da jeg startede igen, 3bettede meget tilfældigt og var slet ikke sikker på de linjer jeg tog.

Så er vi dags dato. Jeg har absolut intet skrub og forsøger for gud ved hvilken gang at spille en nl25 session uden at gå over i FPS, tilt eller bare spitecalls. Jeg er ved godt humør, selvom jeg lige har bustet min Absolute Poker-rulle. Jeg mener bestemt at jeg kan slå i hvert fald 100nl (mange ville sige – hvem kan ikke?) men det nytter jo ikke noget når man tilter og aldrig kan finde en fold knap når det er nødvendigt.

Når det er sagt foretrækker jeg nu 2009-mig uden foldknap end 2007-mig der ikke havde en raiseknap.

PokerNet har været en slags tidsfordriv for mig, jeg har forsøgt at bidrage til strategidiskussioner når jeg mente jeg havde noget konstruktivt at bidrage med og så har jeg mødt mange herlige mennesker herinde fra som jeg har haft det rigtig sjovt med i forskellige sammenhænge, i flæng shout out til:

Schulle
D”JJ”offer
<3imo
Repsak
Freakstar

Og sikkert mange flere som jeg ikke lige kommer på lige nu. Tak også til alle PokerNetterne jeg har på MSN der har været tålmodige nok til at lytte på mit whine en gang i mellem, og tak til DTM og gutterne for at have kørt siden godt siden jeg startede.

Et rigtig godt citat der beskriver hvordan min rejse har været;

”The More You Know, The More You Know You Don't Know”

Da jeg i 2007 i en af mine posts påstod at ”endelig havde forstået poker” var det naturligvis skrupforkert. Jeg havde ikke forstået en pind, jeg havde måske endelig forstået at man ikke raise K10o UTG, men jeg var stadig en elendig spiller.

Jeg hævder også i dag jeg er en elendig spiller, ellers ville jeg ikke være at finde på NL50 eller lavere, men den mængde viden jeg har opnået i forhold til 2007 er enorm, og det har PokerNet naturligvis været medhjælper til. Jeg mener at kan jeg bare få styr på mit mentale game så kan jeg også crushe midstakes, men intet kommer jo som bekendt uden arbejde – så der skal bare grindes on.

Min fremtid i poker er helt klar, grinde mig op til midstakes og slå spillet solidt samtidig med at jeg går mere målrettet efter at kvalificere mig til de store turnering som fx EPT. Det er mit mål med mit pokerspil pt. At have bygget nok op så jeg til næste sommer kan tage til vegas. Det kræver meget arbejde og mange penge, men jeg håber at jeg spiller bedre med et mål i sigte.

Til dem der læste det hele; Jeg håber i har nydt læsningen så meget som jeg har nydt at skrive denne post.

Cliffnotes: Starter med at spille poker i 2007, donker sngs, skifter endelig til cash, breakeven, bliver staket af PN'er, vinder kæmpe, taber stort og går over til coaching med kæmpe success, brænder ud efter meget coaching og holder pause, i dag bygger rulle tilbage på NL25-50 kæmper med de mentale aspekter.

Edit: Typografi

20-10-2009 06:42 #2| 0

en af de længste posts jeg har set herinde, men fin læsning :)

gl med pokeren fremover :)

20-10-2009 06:45 #3| 0

God tur til Vegas :)

20-10-2009 06:55 #4| 0

God post.

Held og lykke med det.

20-10-2009 08:23 #5| 0

Tillykke og god tur til Vegas:)

20-10-2009 08:51 #6| 0

Fin post. Held og lykke fremover

20-10-2009 10:56 #7| 0

tak for shoutout. Og en rigtig god post.. Er sikker på du nok skal komme en tur til vegas.. Hvis ikke næste år, så om 2! Ser frem til mere homegame og mindre whine! :p

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar