PNVA: Lyd på LG 42PG6000

#1| 0

Hvad sker der her?:

Nyt tv: LGs 42PG6000
Problem: Lyd ud (og over anlæg/eksterne højtalere)

Sound out er i udgangspunktet kun via en digital optisklydudgang. Sådan een kan min (ellers relativt nye forstærker) ikke bruge til noget :-|

Man kan tage sound out via et af Scart stikene, men det er altid lyden fra "antenne tuner" eller hvad f... det nu hedder. Dvs. ser man DVD eller spiller Wii og sætter lyden over anlægget, kommer der i stedet lyd fra DRs vejrudsigt (eller hvad de nu er i færd med)! :-( Derudover optager man jo så scartstikket, som kunne bruges som en signal indgang til tv'et.

I mit ellers gamle tv havde jeg lyd ud via jack stik på tv (sikkert tiltænkt headset) og splittet det ud på phono left/right som røg lige i anlæggets "video in". Det spillede uden problemer.

Skal man virkeligt have større problemer med et helt nyt tv? Troede da altid man kunne få lyden over i anlægget. Men jeg kan sgu ikke selv finde noget der virker ...

KAN DET PASSE eller hvad er løsningen ??

ps: Bortset fra lyd, ser det ud til at TVet kan anbefales de der leder efter en fladskrærm omkring 40" i den gode ende af mellemklassen (=vil ikke betale over 10k for tv)

20-05-2009 16:44 #2| 0

En med samme problem (ser det ud til)
www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1146927

Der henvises til
www.amazon.com/Digital-Audio-Analog-Converter/dp/B0013LWK3A

Men ja sur røv med udelukkende optist output. Jeg måtte i den lokale Expert 3 gange :D Først for at købe det forkerte kabel, så det rigtige men for kort og til sidst virkede det :P

20-05-2009 17:04 #3| 0

Øøøh...

Hvis du vil ha' lyden fra din DVD-afspiller over anlægget, hvorfor vil du så ha' et lydstik fra dit TV til din forstærker?

Der er jo nok en lydudgang på din DVD-afspiller, går jeg da ud fra...

20-05-2009 17:08 #4| 0

@Bonzai_DK

Pointen er nok, at han vil have lyden fra TV til forstærker uanset hvilket input, TV-apparatet får - det være sig: kabel-TV, Wii eller DVD-afspiller...

20-05-2009 17:20 #5| 0

Lige præcis. Pisse irriterende at høre tv2 når man fiser rundt i mariokart :P

20-05-2009 17:36 #6| 0

@Bonzai_DK , Huckleb

Ja - som Huckleb skriver: Ønsker lyden uafhængigt af TV input. Har ikke ubegrænsende inputs i forstærker og gider ikke rende og skifte flere steder. Altså: Lyd skal følge hvad billedet viser

Har overvejet det med (kun) DVD over anlæg som nødplan, men synes bare det er lidt tyndt at landskampen på tv, filmen med god musik/effekter mv ikke også bliver banket ud på de eksterne højtalere ...

@Razga

Tak for links.

Skræmmende at jeg ikke selv fandt noget som helst på nogle forums i flere forsøg mens du på under en time har links til relevant diskussion og produkter postet! :-)

Erfaringer: Kører du selv med en konverter? Eller tager din forstærker optisk? Lyder som om du havde held med at købe noget grej tilsidst ...

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar