PNVA: Købeloven

#1| 0

Første gang jeg prøver det her :)

Jeg købte en laptop i april 2008, i marst 2009 ryger den til rep da skærmen bare er sort når jeg tænder den, de siger den er renset. Den går hurtigt i stykker igen nu er det bare farver og striber på skærmen, jeg er lidt sløset og får den først til rep for nogle uger siden.

Fik den så tilbage forleden med nyt motherboard. CD drevet kunne ikke åbne og nu er skærmen så sort igen.

Jeg mener at have hørt man kan kræve at få en ny vare efter gentagne mislykkede reps. er det korrekt og hvor langt ude skal det være?

PS: Vi taler om Elgiganten.

12-07-2009 18:56 #2| 0

Mener du har krav på en ny eller pengene tilbage, hvis der stadig er fejl efter 3. reperation

13-07-2009 11:07 #3| 0

Det er rigtigt. Købeloven siger, at Leverandøren kan vælge at udbedre fejl eller give dig en ny, de første 3 gange (Dette vælger de fleste leverandører af naturlige årsager). Samtidig skal de udbedre fejlen i rimelig tid. Efter den er blevet sendt til reperation 3 gang og der stadig er fejl, har du krav på en ny maskine eller pengene tilbage.
Kan ikke præcist huske hvilke numre paragraferne har i købeloven, men mener det er noget med paragraf 80-90 eller lignende.

13-07-2009 11:36 #4| 0

ja men det er kun hvis det er samme fejl . altså 3 gange per fejl

13-07-2009 12:31 #5| 0

Der står ingen steder i Købeloven, at sælger har 3 reperationer før der kan ske ombytning eller handlen kan hæves. Det er noget forbrugerrådet (Så vidt jeg husker) har sagt er det man maksimalt kan have. Derfor står der heller ikke noget om, at man har 3 forsøg per fejl. Det er ikke kun er spørgsmål om forsøg, men også hvor lang tid det tager og hvor stor en ulempe det er for køber. Om der stilles lånecomputer til rådighed osv.

Der står i købeloven, at det skal ske inden for rimelig tid og dette er selvfølgelig en vag formulering. Men her tages der bl.a hensyn til hvad det købte er - Altså om det er en meget specielt ting.

De 3 gange er dog en god huskeregel. Jeg ville nok give dem en sidste chance, og kommer der fejl på den igen ville jeg kræve pengene tilbage. Acceptere de ikke det, kan du gå til forbrugerrådet. Evt. sige til Elgiganten, at det er din hensigt at gå til forbrugerråde - Har virket for mig et par gange.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar