PNVA: Jurafolk med styr på erstatningsret

#1| 0

Hej PN


Jeg har bestilt et par flybilletter hos British Airways. For en uges tid siden, modtog jeg en mail om at mine oplysninger højst sandsynligt er blevet kompromitteret, da de har haft et data breach. Det drejer sig om alle oplysninger, dvs. kreditkortoplysninger (inkl. udløbsdato og kontrolcifre), samt navn, adresse og email. https://www.theguardian.com/business/2018/sep/06/british-airways-customer-data-stolen-from-its-website


BA har lovet, at de selvfølgelig kompenserer for evt. direkte monetære tab. Dog har et par advokatselskaber efterfølgende meldt ud at man, jf. GDPR, er berettiget til "compensation for non-material damage", og de vil igangsætte gruppersøgsmål for at få den i hus. Specielt er det kritisabelt at også kontrolcifre er blevet lækket, da disse ikke må opbevares.


Jeg har indtil videre fundet to selskaber, men er i tvivl om, hvilket af dem jeg skal hoppe med på.


SPG Law: https://www.badatabreach.com/ - Virker til at være et mere etableret foretagende, regner med op i mod 1500 gbp hvis den går hjem.

Hayes Connor: https://www.hayesconnor.co.uk/british-airways-data-breach/ - lidt mere i tvivl om dem her, dog siger de op i mod 5000 gbp hvis de vinder.


Har PN's eksperter et par råd - og er der overhovedet noget at komme efter?


/dunas

15-09-2018 19:43 #2| 1

@hin_spage

@OP


Mit bud er, at du skal have fat i en med kendskab til det pågældende lands erstatningsret (det land en eventuelt sag anlægges i, hvis dette lands regler anvendes, nok GB) for at kunne komme med et kvalificeret bud overhovedet.

Som udgangspunkt i dansk erstatsningsret, skal du have lidt et tab, for at kunne få erstatning overhovedet.


Skal dog siges, at jeg ikke har den store erfaring med erstatningsret, så det kan være jeg tager fejl.


Hin_Spage er nok den person herinde du skal fat i. =) Plejer at have ret godt styr på juraen i de fleste problemstillinger.



Lyager

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar