PNVA: 220V strømkabel på 500 meter?

#1| 0

Nogen der kan hjælpe med et lille el-spørgsmål?

Hvis man skal trække en ledning på 220 volt 500 meter, hvor tyk skal den så være og kan det overhovedet lade sig gøre uden der vil være så stort energitab at man ikke længere kan bruge det i den anden ende pga for lavt antal volt?

Det skal kunne trække minimum 15A.

På forhånd tak til dem der kan hjælpe.

Mvh El-Noob

11-03-2010 23:41 #2| 0

no problem.

prøv EBH.dk, hvis ikke du kan finde så lang en ledning hos din egen "el-mand"

11-03-2010 23:44 #3| 0

Tak for svar.

Er der nogen der kan svare på hvad energitabet vil være når man bruger 500 meter ledning med en given ledningstykkelse.

11-03-2010 23:50 #4| 0

Hej igen,

Normalt ikke noget tab, hvis ellers kvaliteten af kablerne er ok. Har trukket strømkabel på over 700 meter uden problemer. Krævede dog mange tromler...... og hårdt arbejde da de skulle trækkes ind igen.......

12-03-2010 00:10 #5| 0

Intet tab, sludder..

Alle kabler har en Ohmsk modstand som giver tab, jo længere kablet er, jo større tab. Jeg kan ikke lige huske udregningen på kvadrattet, men når det er 500 meter ville jeg nok ikke bruge mindre en 6mm2 kabel.

Kigger lige efter udregningen i morgen.

12-03-2010 00:22 #6| 0

Ohms lov

U = RI

Resistansen af en ledning er givet ved

R = 'rho' * L / A

hvor rho er resisitiviteten for et givent materiale (normalt kobber i ledninger), L er længden af ledningen og A er tværsnitsarealet

For kobber er
rho = 1.72*10^(-8) Ohm*m

Tværsnitsarealet er
A = pi r^2 = 1/4*pi*d^2
hvor r = radius, d = diameteren af ledningen

Alt i alt bliver spændingsfaldet over ledningen

U = 'rho' *L*I / (1/4*pi*d^2)
U = 4* 'rho' *L*I / (pi*d^2)

Hvis vi antager at det er en kobberledning som er 0,5 cm tyk (selve kobberet!), 500 m lang og der løber 15 Ampere igennem, bliver spændingsfaldet

U = 657 Volt (!!)

Det altså pænt meget!

Så du skal sgu nok have fat i enten
a) Tykkere kabel
b) Kabel med lavere resistivitet end kobber

Du kunne også lade være med at sende 15 Ampere igennem :)

PS. Dette er lavet hurtigt, så der KAN være fejl..

12-03-2010 00:40 #7| 0

@Tuborg86

Mange tak :)

Jeg ser meget frem til dit svar i morgen.

Jeg har fundet dette kabel:
www.belys.dk/product.asp?product=2143

Som koster 1500,- pr. 100 meter. Det er vel sådan en type du mener?

12-03-2010 00:46 #8| 0

Tak til Razga også :).

Jeg er ikke rigtigt med på dine udregninger, men har du et bud på hvilken tykkelse kabel man kan bruge? evt med en typebetegnelse så det kan findes på nettet?

Tuborg86 hentyder vist til dette kabel:
www.belys.dk/product.asp?product=2143

Hvad mener du om det, kan det bruges?

15A skal den desværre gerne kunne klare.

12-03-2010 00:55 #9| 0

15 Ampere som skal transporteres 500 meter er bare RET meget.

Spændingsfaldet siger noget om tabet i ledningen. Dette tab omsættes til varme i ledningen.

Som du kan se så afhænger dette tab af 1/d^2. Dvs. at hvis du fordobler diameteren af ledningen, vil faldet mindskes med en faktor 4!

Derfor vil et kabel med 2 cm i diameter kun give et tab på ca 41 Volt.

Jeg kender desværre ikke særlig meget til fabrikater eller lign. Jeg kan kun regne lidt på det :)

Desuden er dette også kun teoretisk. Det kan jo være der findes nogle kabler som er meget bedre afskærmede eller lign.

12-03-2010 01:42 #10| 0

Da jeg ikke lige havde lyst til at kigge i kælderen efter mine teori bøger fandt jeg en Spændingsfalds beregner online.

I den beregning jeg har lavet har jeg brugt disse parametre:

Type Installation: 1 faset (forventer jeg det er?)
IB: 15 A
Kabellængde: 500m
Cos Phi: 0.9 (max i følge lov krav)

Da det jo så er en omvendt beregner, dvs den beregner spændingsfaldet og ikke kvadrattet har jeg prøvet med de forskelllige kvadratter.

5*6 NOIK = 42,2V = 18,3% tab
5*10 NOIK = 25,3V = 10,9% tab
5*16 NOIK = 16,2V = 7% tab
5*25 NOIK = 10,5V = 4,5% tab

Man siger som hovedregel at man max godkender 4% tab, de fleste komponenter har en spændevidde på 220-240 Volt.
Så du skal helt op i et 25mm2 kabel for at have et nogenlunde resultat. Det er voldsomt stort, og jeg ville nok sætte en dåse/fordelingstavle ved brugsstedet og så fordele ud derfra hvis det var mig.

Beregningerne er lavet på NKT's kabler.
Hjemmesiden er her: mollenborg.dk/delta_u.php

Det sted jeg plejer at købe ind fra er www.greenline.dk og de har nok også det du skal bruge. Hvis du ringer til dem har de højst sandssynligt også kablet, men ikke i onlinekataloget. I de her størrelser er kabel dog langtfra billigt. Husk nu at du skal bruge 500m i ét stykke, de forskellige leverandører kan godt finde på at levere 5*100m kabel, så føler man sig lidt snydt.

Jeg håber du kan bruge det.

12-03-2010 10:04 #11| 0

Eller lej evt. en generator.

Hvis det er til en permanent løsning kunne en transformator nok være handy.

12-03-2010 10:28 #12| 0

En generator kan desværre ikke løse problemet.

Sagen er den at jeg flytter til sverige og på min grund er der et lille "bjerg"=bakke ca 60 meter højere end huset. Det ville være et rigtigt godt sted at stille en vindmølle.

Problemet er at stedet er ca 400-500 meter fra huset og det er den eneste mulighed for at placere en mølle da resten af grunden er dækket af skov.

Jeg skal derfor have transporteret strømmen fra møllen ned til huset på en eller anden måde.

Kunne man sætte en omformer på så det blev 1000V i stedet og så lave det om til 220V nede ved huset? Tabet er så vidt jeg ved mindre hvis man omformer til højere antal volt og lavere antal ampere.

Skal det transporteres som vekselstrøm eller jævnstrøm på en 500 meters strækning?

Og tak for de meget kompetente svar indtil videre!

12-03-2010 10:38 #13| 0

@op

meget interessant, ikke fordi jeg ved en pind om det så synes jeg det er en fed ide, omend det nok bliver dyrt.

Udover det bør da være en færdig løsning man kan købe, eller det er måske alt sammen lav selv løsninger jeg har set..

12-03-2010 10:51 #14| 0

@Venlov

En færdig løsning er meget dyr, og det er lidt et custom projekt da det er nogle forhold som lav vind og meget skov der skal tages hensyn til :)

Om projektet:

Det jeg har overvejet er en hjemmelavet mølle af typen VAWT (vertikal mølle) med tilhørende 5 eller seksdelt "vindfang". Vindfanget skal være eksempelvis 9 m2 i den ene ende og ved møllen skal den være måske 35*75 cm.

Jeg laver naturligvis en forsøgsopstilling med et enkelt vindfang mod vindretningen og ser om det kan lade sig gøre at få en god vind ud af det på den måde.

Hvis det virker så langt og det ser godt ud køber jeg en 24V Alternator og sætter på og ser hvor meget jeg kan trække.

Hvis det stadig ser godt ud skal var planen at købe et eller to gaffeltruckbatterier som skal lades tæt på møllen. Det vil være en styreenhed der lader batteriet og lukker strømmen over i et varmelegeme når batteriet er fuldt opladet.

Jeg har efterhånden styr på alt det andet, men problemet med at transportere strømmen ned til huset har jeg svært ved at løse.

Planen er at jeg sætter alting på selv og gør klar til det elektriske, og derefter hyrer en elektriker til at komme og måle alt igennem og sætte det hele til, samt være med når vi tester.


Hvis der er nogen der kender til transformering til højere antal volt og tilbage igen og hvilke produkter man evt skal købe, så må de meget gerne give lyd ;)

12-03-2010 11:20 #15| 0

Man kunne evt transformere de 24V om til 1000V ved møllen, sende det ned til huset til en omformer tilbage til 24V og lade batteriet ved huset.

Det ville nok være den bedste løsning hvis løsningen på transporten af strømmen skal ske ved at øge spændingen.

Nogen løsningsforslag?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar