Pædagogisk psykologi

#1| 0

Hej PN.


Det er mit indtryk at der gemmer sig en pædagog eller to herinde, så tænkte nogle måske kunne hjælpe med nedenstående.


Jeg søger bøger der omhandler pædagogisk psykologi, som I har læst og kan anbefale. Gerne bøger der indeholder eksempler fra praksis.


Skyd løs :)

30-07-2018 22:07 #2| 1

Alt med mentalisering- Janne Østergaard Hagelquist. En god blanding af teori og praksis.

31-07-2018 00:18 #3| 3

Hvad skal du bruge det til? Her er en undervisningsplan fra pædagogisk psykologi på AU, hvor du burde kunne finde inspiration til forskellige teoratiske retninger, alt efter hvad du ønsker viden om.

http://studerende.au.dk/fileadmin/studerende.au.dk/Arts/Undervisning/Undervisningsplaner_IUP/Paedagogisk_psykologi/UV_plan_for_modul_1_E2018_Kbh._og_Aarhus.pdf

31-07-2018 12:11 #4| 0
Jenson skrev:Hvad skal du bruge det til? Her er en undervisningsplan fra pædagogisk psykologi på AU, hvor du burde kunne finde inspiration til forskellige teoratiske retninger, alt efter hvad du ønsker viden om.
http://studerende.au.dk/fileadmin/studerende.au.dk/Arts/Undervisning/Undervisningsplaner_IUP/Paedagogisk_psykologi/UV_plan_for_modul_1_E2018_Kbh._og_Aarhus.pdf

Det er ikke til mig, men derimod min kæreste, som har en naturlig interesse for emnet og ønsker at læse mere om det inden kandidaten.


Hun kender godt til den liste du linker til, men havde håbet på lidt flere bøger, som folk kunne anbefale :)

31-07-2018 22:28 #5| 1

Måske skyder jeg ved siden af, men det kunne måske være interessant for hende at kigge på noget neuropædagogik. Noget af det er tør læsning, men giver en rigtig god baggrundsviden, når man ønsker at arbejde med pædagogik. Det er selvsagt mest rettet mod mennesker der har skader på hjernen, eller, det er i hvert fald i den retning jeg har studeret det. Men som sagt, der er masser grundlæggende viden om hjernen at hente :)

01-08-2018 22:43 #6| 2

Mentalisering i pædagogik og terapi

Fra tilknytning til mentalisering (Susan Hart) (Generelt alt fra Susan)

Læsning der lykkes: inklusion af elever med opmærksomhedsforstyrrelser i læse- og skriveundervisningen

Mentalisering i dagtilbud og skole Maja Nørgård Jacobsen (Generelt alt fra Maja)

Beskrivelse af småbørn

Eksekutive funktioner hos børn og unge

Sunde børns problemer (Rasborg)

At tale med børn - Haldor Øvreeide


Edit: tilføjelse:

Hjernesmart pædagogik

@bangefar

Redigeret af jorn_olsen d. 02-08-2018 17:27
02-08-2018 18:26 #7| 0
jorn_olsen skrev:Mentalisering i pædagogik og terapi
Fra tilknytning til mentalisering (Susan Hart) (Generelt alt fra Susan)
Læsning der lykkes: inklusion af elever med opmærksomhedsforstyrrelser i læse- og skriveundervisningen
Mentalisering i dagtilbud og skole Maja Nørgård Jacobsen (Generelt alt fra Maja)
Beskrivelse af småbørn
Eksekutive funktioner hos børn og unge
Sunde børns problemer (Rasborg)
At tale med børn - Haldor Øvreeide

Edit: tilføjelse:
Hjernesmart pædagogik
@bangefar

Mange tak for alle svarene. Speciel tak til Jorn, de sad lige i skabet :)

03-08-2018 19:45 #8| 1

For at skabe et overblik og få en basisforståelse kan følgende anbefales:

Nielsen & Tangaard; Pædagogisk Psykologi - En grundbog.


Jeg kan også anbefale

Lyhne & Knoop (red); Positiv psykologi - positiv pædagogik.


Hvilken (professions)bachelor har din kæreste? Cand.pæd med speciale i pædagogisk psykologi er et vidensteoretisk rigtig tungt fag, og jeg kender mange der har knækket halsen på ikke at have deres videnskabsteori på plads.

Hvis din kæreste er uskarp i videnskabsteori og forskningsmetoder, er det en rigtig god idé at styrke sig indenfor dette, istedet for at læse nogle af de bøger der er blevet anbefalet.

Indtil for nogle år siden tilbød AU/DPU et forberedende semester, fordi det netop er så videnskabsteoretisk tung, det er desværre blevet sparet væk.


04-08-2018 09:23 #9| 4

Det er jo en god tråd det her..

Jeg har læst stort set alle ovenstående bøger. Kan stærkt bifalde Jane Østergaard, samt Susan Hart.


Mentalisering er vejen frem 😊 Da den meget sætter fokus på hvad det er VI skal gøre i relationen til den anden.

Et key-point for mig i mentalisering: Hvis vi gerne vil vide hvad der sker hos den anden, så skal…

Vi spørge, simpelt men sandt,

det glemmer vi nogle gange, når vi sidder på utallige møder og reflektere samt diskutere hvad der er det rette at gøre for et andet
menneske.

Jeg vil dog byde ind med 3 bøger der ligger et helt andet sted. Nemlig bøger der forsøger at tage udgangspunkt i hvordan det opleves fra
den ”anden side” af relationen.


På trods af at de virker/er skønlitteratur, så giver/tegner de et billede af hvordan det ser ud, hvordan mødet med behandleren opleves. Det
giver rigtig meget mening for mig.


Jeg har dette fokus, da fagpersoner ofte læser en masse om hvordan vi ”behandler” de andre, vi læser os frem til værktøjer, vi læser om
deres fejl og mangler, men glemmer til tider, at tage ansvar for at det er OS der skal forstå…


”I morgen var jeg altid en løve”.

Er en helt og igennem ”forfærdelig/fantastisk bog”, hvor man er med på en ung piges vej ind i det psykotiske, ind i behandlersystemet… Da
jeg selv tidligere har arbejdet en del med psykisk syge ramte den mig ret hårdt.


Hun har skrevet bogen efter hun blev voksen og faktisk uddannet psykolog.


”Drengen der voksede op som hund”:


En bog med en del cases, hvor man møder børn med traumer.
Igen den er meget forenklet, men igen giver den læseren nogle gode billeder af hvad det er der sker på den ”anden side”.


”Kirre”:


Er en meget hurtig letlæst skønlitterær bøg. Den er MEGET karikeret, men giver alligevel et bud på hvordan verden kan opleves fra et
menneske der virkelig har oplevet omsorgssvigt.


Noget helt andet:

Derudover vil jeg som jeg gør i alle de kredse jeg kommer ud i hvor der er fag personale tilstede, forsøge at få ALLE til at få læst ”Rørt, ramt og rystet”.


Jeg er selv uddannet supervisor, og kæmper stadig en kamp med uddannelsen om at denne bog SKAL være primær litteratur på alle uddannelser
hvor man efterfølgende skal ud og arbejde med andre mennesker.


På disse uddannelser bliver man tudet ørene fulde, med at man er sit eget redskab, men der er desværre ikke på nogen måde nogen form for
undervisning i hvordan man kan være opmærksom på dette redskab.


Bogen ”Rørt ramt og Rystet” er meget let læselig og giver gennem en masse cases, faglige bud på hvad det er der sker for fagpersonen.

Denne bog burde alle fagpersoner tvinges til at læse 😊

04-08-2018 09:26 #10| 0

Æv, kan ikke redigere ovenstående indlæg, håber det er læseligt på trods :-)

Redigeret af sinysnip d. 04-08-2018 09:27
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar