Nytårsmiddagen 2019

#1| 20

I vanlig stil opretter jeg denne tråd, for at dele en masse inspiration til dette års nytårsmenu - men også for selv at få, gennem den gode dialog.

 

Igen i år er jeg selv vært med en nytårsmenu, men indtil videre er der kun styr på forretten, så vores menu er pt:

  • Charcuterie med udskæringer fra Røgeri Hindsholm (her kommer jeg til at dulle det hele en del op med olier, saucer, oste og lignende)
  • Ganerenser
  • Hovedret (bliver noget steg af en art med tilbehør)
  • Dessert - Overvejer en frisk kage af en art - gerne med passionsfrugt
  • Kransekage

 

Herunder har jeg samlet de opskrifter, som jeg mener er nytårsrelevante. Inden for kort tid får jeg lige opdateret med de nye opskrifter, der er kommet til i løbet af dette år, som kunne være interessante. De nye opskrifter vil, når de er tilføjet, blive markeret med (Ny).


Hvad står menuen på hjemme hos PN?

Forretter

Hovedretter 

Tilbehør



Saucer og dressing


Desserter

Redigeret af xitaah d. 29-12-2019 19:38
16-12-2019 20:31 #2| 1

Damn, det er godkendt. Din hummerbisque er helt fortrinlig.


Kantarelsauce.....er det ikke helt off season, eller kan tørrede kantareller levere varen?

16-12-2019 21:35 #3| 0
OP
Jensen skrev:

Damn, det er godkendt. Din hummerbisque er helt fortrinlig.


Kantarelsauce.....er det ikke helt off season, eller kan tørrede kantareller levere varen?

 

 Tørrede kantareller, og i det hele taget tørrede svampe, kan i dén grad levere varen :)

16-12-2019 22:00 #4| 0
xitaah skrev:

 

 Tørrede kantareller, og i det hele taget tørrede svampe, kan i dén grad levere varen :)

 Har kigget på din opskrift i vel to sæsoner, men endnu ikke fået lavet den mens kantarellerne var friske. Det skal så ikke være en hindring for at den snart skal prøves. Tak :-)

 

16-12-2019 23:31 #5| 0

Super fedt, en af mine yndlingstråde på PN :-)

Er dog uenig i værdien af tørrede svampe, jeg synes altid de får en træls konsistens.

Jeg har ikke selv gjort mig nogen tanker endnu. 3 små børn til 4 voksne leder mig i retning af noget relativt let. Tre retter, masser af prep, mindre last minute action. 

17-12-2019 08:49 #6| 0

Jeg overvejer at gå 80’er på den i år

Jomfruhummer “cocktail” - pocheret jomfruhummer, bitter salat med citron og en creme på tomat, creme fraiche og varmrøget laks

Bøffer af dyreryg med sauce bearnaise, pommes fondant og enten terrine eller kompot af porre 


Små mazariner, flødeis med chokoladestykker og cognac samt varm chokoladesovs


Men den er stadig heftigt under udvikling, ligesom jeg overvejer at køre en ost ind før desserten...

17-12-2019 09:18 #7| 0

Har leget lidt med tanken om følgende

Forret - Røget andebryst (serveret koldt) med ristet rugbrød & peberrods creme og et syrligt element. 

Hovedret - Oksemørbrad, pommes fondant kartofler, let svampe sauce, også noget grønt pynt af en art (nogle gode ideer?)

Dessert - Chokolade iscreme med råcreme og honningristet mandler på toppen. 

17-12-2019 11:37 #8| 0
OP
henrikthing skrev:

Jeg overvejer at gå 80’er på den i år

Jomfruhummer “cocktail” - pocheret jomfruhummer, bitter salat med citron og en creme på tomat, creme fraiche og varmrøget laks

Bøffer af dyreryg med sauce bearnaise, pommes fondant og enten terrine eller kompot af porre 

 

Små mazariner, flødeis med chokoladestykker og cognac samt varm chokoladesovs


Men den er stadig heftigt under udvikling, ligesom jeg overvejer at køre en ost ind før desserten...

 

 Helt seriøst - prøv at kør min ostesuppe i en "snack-variant (bare et par spiseskefuld suppe pr. mand, lidt fermenterede/syltede bær og lidt sprødt) - det er genialt, og giver et øjenåbnende take på osteserveringen (hvis man må være så højt på strå, at sige det) :-)

17-12-2019 11:40 #9| 3
OP
Unreachable skrev:

Har leget lidt med tanken om følgende

Forret - Røget andebryst (serveret koldt) med ristet rugbrød & peberrods creme og et syrligt element. 

Hovedret - Oksemørbrad, pommes fondant kartofler, let svampe sauce, også noget grønt pynt af en art (nogle gode ideer?)

Dessert - Chokolade iscreme med råcreme og honningristet mandler på toppen. 

 

 Jeg har for ganske få weekender siden faktisk lavet en forret med andebryst. Det blev til:

Røget andebryst, hasselnødder fra Piemonte, Endive (også kendt som julesalat), en vinaigrette på æbleeddike, olivenolie, grov sennep og lidt sort peber, og så en ordenlig røvfuld vintertrøffel på toppen.

Smagte pænt godt :-)

 

17-12-2019 11:48 #10| 11

Til jer, der har mindre børn .. eller som bare vil lave en lidt skør, sjov forret ... så kan jeg anbefale vores "forret" fra sidste års nytårsaften :)

 

Mini "Byg selv-burgere" :)  Det var let at lave, sjovt, smagte godt og alle kan lide det.

 

Og ja .. det er overhovedet ikke fancy på nogen måde, men vi skulle bare være os selv derhjemme, så det var helt fint med lidt "low key"

 

 

 

Redigeret af tuznelda d. 17-12-2019 11:48
17-12-2019 16:45 #11| 0

Vi skal holde en stille og rolig nytårsaften hos min søster, hun har først fri fra arbejde kl 15. 
Så vores plan var at sous vide’ en oksemørbrad og så give den stegeskorpe på panden efterfølgende, for derefter at skære den ud. 
Har nogle af jer nogle gode råd, fifs eller links til sådan et “projekt”? Resten af menuen har jeg styr på. Men har ikke prøvet at gøre sådan her med en oksemørbrad endnu, normalt skærer jeg den ud i steaks. 

17-12-2019 16:59 #12| 2
CraekZ skrev:

Vi skal holde en stille og rolig nytårsaften hos min søster, hun har først fri fra arbejde kl 15. 
Så vores plan var at sous vide’ en oksemørbrad og så give den stegeskorpe på panden efterfølgende, for derefter at skære den ud. 
Har nogle af jer nogle gode råd, fifs eller links til sådan et “projekt”? Resten af menuen har jeg styr på. Men har ikke prøvet at gøre sådan her med en oksemørbrad endnu, normalt skærer jeg den ud i steaks. 

 

Lad være med at smide en mørbrad i sous vide. Det har jeg svært ved at forestille mig tilføre noget ekstra, nok snarere tværtimod. 

 

Redigeret af Turbofluen d. 17-12-2019 16:59
17-12-2019 17:49 #13| 1
OP
CraekZ skrev:

Vi skal holde en stille og rolig nytårsaften hos min søster, hun har først fri fra arbejde kl 15. 
Så vores plan var at sous vide’ en oksemørbrad og så give den stegeskorpe på panden efterfølgende, for derefter at skære den ud. 
Har nogle af jer nogle gode råd, fifs eller links til sådan et “projekt”? Resten af menuen har jeg styr på. Men har ikke prøvet at gøre sådan her med en oksemørbrad endnu, normalt skærer jeg den ud i steaks. 

 

 Som Turbofluen. Du har en udskæring der er så mør i forvejen. Du tilfører intet ved SV, og risikerer at få lavet en gang "blæver". Er med på at SV kan være fedt, men gør det hvor det giver mening.

Overvej eventuelt en "duet" af kød, så man får et stykke rosastegt mørbrad, og så et stykke langtidstilberedt spidsbryst eller lignende - dette kunne så være lavet SV :)

17-12-2019 19:36 #14| 6
xitaah skrev:

 

 Som Turbofluen. Du har en udskæring der er så mør i forvejen. Du tilfører intet ved SV, og risikerer at få lavet en gang "blæver". Er med på at SV kan være fedt, men gør det hvor det giver mening.

Overvej eventuelt en "duet" af kød, så man får et stykke rosastegt mørbrad, og så et stykke langtidstilberedt spidsbryst eller lignende - dette kunne så være lavet SV :)

 Jeg bliver altså lige nødt til at slå noget fast her. 

Det er generelt et misforstået koncept det her med sous vide synes jeg, alle folk tror man smider den i vandet for at mørne den - men en oksemørbrad kan du snildt smide i 2-3timer (afhængig af størrelse) uden den bliver blæver, du sikrer dig bare du har et flot velsmagende stykke kød hele vejen igennem kontra at stå og grille den eller brune den også i ovnen - også har den pludselig fået lidt for meget.

Jeg får 12 gæster til nytår, jeg smider da selv mine mørbrad i SV, alene af den årsag at jeg ikke skal bruge særlig meget tid på kødet andet end at give den en flot stegeskorpe. 


 

18-12-2019 12:20 #15| 1
OP
Unreachable skrev:

 Jeg bliver altså lige nødt til at slå noget fast her. 

Det er generelt et misforstået koncept det her med sous vide synes jeg, alle folk tror man smider den i vandet for at mørne den - men en oksemørbrad kan du snildt smide i 2-3timer (afhængig af størrelse) uden den bliver blæver, du sikrer dig bare du har et flot velsmagende stykke kød hele vejen igennem kontra at stå og grille den eller brune den også i ovnen - også har den pludselig fået lidt for meget.

Jeg får 12 gæster til nytår, jeg smider da selv mine mørbrad i SV, alene af den årsag at jeg ikke skal bruge særlig meget tid på kødet andet end at give den en flot stegeskorpe. 


 

 

 Og jeg er bare nødt til at køre lidt kontra igen. For selvom jeg er enig i, at SV kan give nogle logistiske fordele til en større middag, så vil nogle møre udskæringer altså gå hen og blive blæver, selv ved kort tid. Det oplevede jeg bl.a. med dyreryg sidste år, til trods for at stykkker kun fik 35 min i SV + en hurtig bruning bagefter.

Jeg skal dog blankt erkende, at når jeg siger som jeg gør med Okse/kalvemørbrad, så er det på et teoretisk plan - jeg ikke konkret erfaring der. Men jeg mener at det er unødvendigt - undtagelsen skulle være logistikken. For mig at se :-)

Redigeret af xitaah d. 18-12-2019 12:21
18-12-2019 12:25 #16| 1

Man kan fint lave mørbrad SV, bare ikke mere end 1-2 timer. Stor forskel ift lige præcis dyreryg. 

At det så er lige så nemt bare at stege den på pande eller i ovn er en anden ting... :) 

18-12-2019 12:26 #17| 0
OP
henrikthing skrev:

Man kan fint lave mørbrad SV, bare ikke mere end 1-2 timer. Stor forskel ift lige præcis dyreryg. 

At det så er lige så nemt bare at stege den på pande eller i ovn er en anden ting... :) 

 

 Helt fair. Og ja, i mit hoved bliver det generelt bare bedre med pande/ovn - men sådan tror jeg altid det vil være for nogen. Jeg er bare ikke den store tilhænger af SV til meget andet end fisk og grøntsager :)

18-12-2019 12:29 #18| 0
xitaah skrev:

 

 Helt fair. Og ja, i mit hoved bliver det generelt bare bedre med pande/ovn - men sådan tror jeg altid det vil være for nogen. Jeg er bare ikke den store tilhænger af SV til meget andet end fisk og grøntsager :)

 

 Jeg foretrækker selv at spise kød der smager af noget frem for mørbrad, men skal jeg enten lave mørbrad steger jeg den hele vejen på panden med rigelig tilsætning af salt, peber, timian, hvidløg og jævnlig overøsning med brusende smør...


SV har nu i min verden fin berettigelse til “sarte” braiserestykker som fx bov og kæber, samt til kød som er svært at stege, fx lammeryg. Hver ting til sin tid :) 

18-12-2019 12:48 #19| 1
henrikthing skrev:

 

 Jeg foretrækker selv at spise kød der smager af noget frem for mørbrad, men skal jeg enten lave mørbrad steger jeg den hele vejen på panden med rigelig tilsætning af salt, peber, timian, hvidløg og jævnlig overøsning med brusende smør...


SV har nu i min verden fin berettigelse til “sarte” braiserestykker som fx bov og kæber, samt til kød som er svært at stege, fx lammeryg. Hver ting til sin tid :) 

 Jeg giver med vilje mit kød lavere temp i SV, netop så jeg kan tåle at stege det længere tid på panden, med samme metode som du nævner :-) Min erfaring siger mig bare at du skal op i en vis temp/varighed før du overhovedet starter en mørningsprocess i kødet.

Men jeg er så os generelt kæmpe fan af SV, og laver mange af mine ting heri. 


18-12-2019 14:51 #20| 2

Tag en kebsb med hjem, lige lidt senep og så lidt af den der hvide dressing. Kan ik huske hvad den hedder

 

18-12-2019 20:26 #21| 0

Fedt med denne liste med gode ideer. :)

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal finde på, jeg skal kun lave mad til mig selv.

Et stykke ko af en art bliver det nok til, sammen med Hasselback og Bearnaise

23-12-2019 15:53 #22| 0
xitaah skrev:



Desserter

 

 Ret sikker jeg hopper på denne - men hvad drikker man til?

23-12-2019 19:07 #23| 0
wizards skrev:

 

 Ret sikker jeg hopper på denne - men hvad drikker man til?

 

 Nogle tørre bobler måske?

23-12-2019 19:38 #24| 2
Moderator

Det lader til, at for første gang i mange år, bliver det den ultimative nytårsmenu!

 

Sønderjyske kålpølser, hamburgerryg, fersk flæsk, røget flæsk, sønderjysk grønlangkål, brune kartofler og god sennep... 😎

23-12-2019 20:28 #25| 2

Skal du være alene :D

23-12-2019 20:34 #26| 0

Inspiration til dessert søges. 

 

Vi kører en traditionel 3-retters med noget fisk til forret og oksemørbrad til hovedret. 

 

Er ikke helt tabt i køkkenet, men heller ikke på masterchef niveau endnu. 

26-12-2019 23:38 #27| 0

Jeg kigger stadig efter de nye opskrifter?


28-12-2019 13:32 #28| 0
DanDietz skrev:

 

 Nogle tørre bobler måske?

 

 Hmm havde umiddelbart forestillet mig der skulle noget forholdsvist sødt til??

28-12-2019 13:37 #29| 0

Ja, du skal vælge noget der er sødere end den dessert du serverer!
Citrontærten skulle gerne være en sur/sød balance, men din vin skal stadig opleves sødere end tærten men ikke hvinende sød.
Kig gerne efter vine der har citrusnoter.

29-12-2019 12:30 #30| 0

Fifs/inspiration til en hovedret med en oksemørbrad, modtages med kys hånd

29-12-2019 13:41 #31| 0
Johen88 skrev:

Fifs/inspiration til en hovedret med en oksemørbrad, modtages med kys hånd

 

 Vi laver beef Wellington 

29-12-2019 14:13 #32| 0
Don_T skrev:

 

 Vi laver beef Wellington 

 Fruen kan desværre ikke lide svamp, men det ser ellers ret så lækkert ud. 

 

29-12-2019 14:30 #33| 0
Moderator

Jeg har lige været forbi Danmarks sejeste vi snedker, for at hente lidt bobler og øl til nytårsaften. Det kan stærkt anbefales 🙂

 

29-12-2019 14:33 #34| 0
Moderator
NanoQ skrev:

Jeg har lige været forbi Danmarks sejeste vi snedker, for at hente lidt bobler og øl til nytårsaften. Det kan stærkt anbefales

 

 Og man skal ikke lade sig snyde af kapslerne. Flaskerne et korrekt degorgerede 🙂

29-12-2019 14:37 #35| 0
Johen88 skrev:

 Fruen kan desværre ikke lide svamp, men det ser ellers ret så lækkert ud. 

 

 er det smagen eller konsistensen hun ikke kan lide? Svampene skal normalt hakkes så fint så det ikke bemærkes (fruen kan ikke lide konsistensen herhjemme).  

29-12-2019 14:38 #36| 0
Moderator

Forresten... Ideer til et alternativt take på den gode gamle kransekage? - jeg synes ikke kransekage er vanvittigt spændende - så kan den peppes op?

29-12-2019 14:47 #37| 2
NanoQ skrev:

Forresten... Ideer til et alternativt take på den gode gamle kransekage? - jeg synes ikke kransekage er vanvittigt spændende - så kan den peppes op?

 

 Lille stykke kransekage - stort glas portvin

29-12-2019 14:50 #38| 0
Moderator
henrikthing skrev:

 

 Lille stykke kransekage - stort glas portvin

 

 Haha... Det er jo sådan, jeg har gjort i mange år. Ofte har jeg endda sprunget kransekagen over 😁

 

I år skal jeg komme med kagen... Og vil foretrække noget, der er knap så hvinende sødt - men som stadig kan relateres til det traditionelle.

29-12-2019 14:53 #39| 0
henrikthing skrev:

Jeg overvejer at gå 80’er på den i år

Jomfruhummer “cocktail” - pocheret jomfruhummer, bitter salat med citron og en creme på tomat, creme fraiche og varmrøget laks

Bøffer af dyreryg med sauce bearnaise, pommes fondant og enten terrine eller kompot af porre 

 

Små mazariner, flødeis med chokoladestykker og cognac samt varm chokoladesovs


Men den er stadig heftigt under udvikling, ligesom jeg overvejer at køre en ost ind før desserten...

 

 Vi har sadlet om 

Forretten bliver hjemmerøget laks med pocherede grønsager vendt i safranmayo og smørstegte croutoner

Hovedretten bliver ribeye med bearnaise, kartoffelkroketter med porre og chili samt sautée à la ratatouille

Til dessert en cheesecake med havtorn

Vi kører kransekage og portvin som velkomst og akkompagnement til dronningen, knastørre bobler fra Tissot til midnat og verdens bedste rørte tatar til natmad


Godt nytår! 

Redigeret af henrikthing d. 29-12-2019 14:54
29-12-2019 15:02 #40| 0
henrikthing skrev:

 

 Vi har sadlet om 

Forretten bliver hjemmerøget laks med pocherede grønsager vendt i safranmayo og smørstegte croutoner

Hovedretten bliver ribeye med bearnaise, kartoffelkroketter med porre og chili samt sautée à la ratatouille

Til dessert en cheesecake med havtorn

Vi kører kransekage og portvin som velkomst og akkompagnement til dronningen, knastørre bobler fra Tissot til midnat og verdens bedste rørte tatar til natmad


Godt nytår! 

 

 Den der tartar lyder meget lækker - slum'er du den eller følger du en opskrift=

29-12-2019 15:23 #41| 5
Moderator

Jeg er forøvrigt nødt til at komme med en lille opfordring...

 

Laks er populært på nytårsbordet. Men gør lige en lille indsats, og køb noget ordenligt laks!

 

Laks fra havdambrug er nogo! - det er mere end det. Det er lort med lort på!

 

gå efter vildtfanget laks. Det er ikke meget dyrere. Sockeye sælges i blandt andet Rema 1000, til samme pris som "dansk laks" fra Musholm. Forskellen er, at de har brugt den dobbelte tid på at opnå størrelse, og de har levet af krebsdyr. De har bedre smag, og en fin lyserød farve, der ikke kommer fra foderpiller.

 

Sorry... Kan ikke lade være 🙂

29-12-2019 16:43 #42| 0

Vi forsøger med noget Champagne Risotto til forret. Kan man lave risottoen i forvejen og så varme den inden servering? I så fald hvor stopper man? Jeg tænker at lave den indtil der skal smør og ost i og så gøre dette inden servering. Tip og tricks modtages gerne.  

29-12-2019 17:30 #43| 0
OP
wizards skrev:

 

 Ret sikker jeg hopper på denne - men hvad drikker man til?

 

 Jeg ville køre noget spätlese Riesling. Gerne fra en god producent à la Willi Schaefer eller Egon Müller :)

29-12-2019 17:31 #44| 0
OP
Jones skrev:

Jeg kigger stadig efter de nye opskrifter?

 

 

 Det kan jeg godt forstå. Tiden er løbet fra mig. Håber at nå det i aften :-)

29-12-2019 17:33 #45| 0

Jeg var lidt tør for idéer i år, så det var dejligt med lidt inspiration herinde fra OP.

 

Vi hopper i rejebisque, laks med 3 slags jordskokker og kalvehaler med trøffel. Til dessert laver jeg pannacotta med saltet nøddekrokant og passionfrugtsgele.

 

@Xitaah

Hvad vil du mene er en god substitut for cognac i saucen. Gider ikke købe en flaske for en skefuld, får ikke drukket det efterfølgende. Jeg hælder til en god rom, men er lidt bekymret for sødmen. Whiskey tænker jeg måske bliver for skarpt. Sherry er også en mulighed, men den jeg lige har til rådighed er meget sød. Hvad ville du gøre?

 

Hvilken af de to fiskeretter ville i servere først? Jeg hælder til laksen, vinen dertil tænker jeg skal være lettere og have mere syre, end til bisque. Men måske denne bisque ikke er helt så tung?

 

Og vin forslag til alle retterne, til et moderat budget? Jeg tror mine medspisere tænker 100-200 kr flasken når de siger jeg bare slår mig løs og der ikke rigtig er noget loft :-)

 

 

 

29-12-2019 17:34 #46| 0
OP
Turbofluen skrev:

Jeg var lidt tør for idéer i år, så det var dejligt med lidt inspiration herinde fra OP.

 

Vi hopper i rejebisque, laks med 3 slags jordskokker og kalvehaler med trøffel. Til dessert laver jeg pannacotta med saltet nøddekrokant og passionfrugtsgele.

 

@Xitaah

Hvad vil du mene er en god substitut for cognac i saucen. Gider ikke købe en flaske for en skefuld, får ikke drukket det efterfølgende. Jeg hælder til en god rom, men er lidt bekymret for sødmen. Whiskey tænker jeg måske bliver for skarpt. Sherry er også en mulighed, men den jeg lige har til rådighed er meget sød. Hvad ville du gøre?

 

Hvilken af de to fiskeretter ville i servere først? Jeg hælder til laksen, vinen dertil tænker jeg skal være lettere og have mere syre, end til bisque. Men måske denne bisque ikke er helt så tung?

 

Og vin forslag til alle retterne, til et moderat budget? Jeg tror mine medspisere tænker 100-200 kr flasken når de siger jeg bare slår mig løs og der ikke rigtig er noget loft :-)

 

 

 

 

 Hello!

Jeg ville køre whisky, hvis den ikke er røget. Alternativt sherry, bare brug lidt mindre, hvis den er meget sød :)

29-12-2019 17:40 #47| 0
Jones skrev:

 

 Den der tartar lyder meget lækker - slum'er du den eller følger du en opskrift=

 

 

Kødet er kalveinderlår, som køres én gang på kødhakker, med skiven med de små huller. Køres i et stille og roligt tempo, så det ikke bliver til mos.

Tatarmayonnaisen laves således:
2 æggeblommer
10 g worcestershiresauce
6 g salt
1 g peber
2 g sherryeddike
2 dryp tabasco
40 g dijonsennep
Evt. pimen't d'espelette hvis man gerne vil have lidt mere chili-kant

500 g vindruekerneolie
Finthakket kapers og cornichoner - mængden efter smag (jeg bruger meget)

Alt pånær olie, kapers og cornichoner piskes sammen, og der emulgeres derefter med olien som en normal mayo. Når mayonnaisen er meget tyk mættes den med capers og cornichoner efter smag.

Herudover skal du bruge finthakket skalotteløg og finthakket estragon.

Hemmeligheden ligger så i ikke at røre tataren for meget - det gøres bedst ved at "smøre" mayonnaisen op ad siderne på en skål, komme kød, løg og estragon i, og herefter nærmest "folde" kødet op ad siderne og ind mod midten i ganske få bevægelser. Personligt tilsætter jeg i øvrigt en anelse mere salt og peber når jeg rører den, men det er smag og behag.

Den smager godt bare med rugbrød, men alternativt kan sprødt brød, vild brøndkarse og æggefnuller (hårdkogt æg presset igennem en almindelig sigte) anbefales. Eller hvad man nu kan lide til en tatar, jeg ville dog anbefale at gemme trøfler og parmesan til andre tidspunkter. Hvis man skal køre god lir kunne man køre et pocheret og friteret æg på toppen.
29-12-2019 17:42 #48| 0
OP
Turbofluen skrev:

Jeg var lidt tør for idéer i år, så det var dejligt med lidt inspiration herinde fra OP.

 

Vi hopper i rejebisque, laks med 3 slags jordskokker og kalvehaler med trøffel. Til dessert laver jeg pannacotta med saltet nøddekrokant og passionfrugtsgele.

 

@Xitaah

Hvad vil du mene er en god substitut for cognac i saucen. Gider ikke købe en flaske for en skefuld, får ikke drukket det efterfølgende. Jeg hælder til en god rom, men er lidt bekymret for sødmen. Whiskey tænker jeg måske bliver for skarpt. Sherry er også en mulighed, men den jeg lige har til rådighed er meget sød. Hvad ville du gøre?

 

Hvilken af de to fiskeretter ville i servere først? Jeg hælder til laksen, vinen dertil tænker jeg skal være lettere og have mere syre, end til bisque. Men måske denne bisque ikke er helt så tung?

 

Og vin forslag til alle retterne, til et moderat budget? Jeg tror mine medspisere tænker 100-200 kr flasken når de siger jeg bare slår mig løs og der ikke rigtig er noget loft :-)

 

 

 

 

 Og jeg ville helt klart køre bisque først og laks bagefter. Bisquen er nemlig ikke så tung (det er selvfølgelig hvad man gør den til, og hvor hårdt man smager den til osv).

Vin:
- Bisque: Noget hvid bourgogne med lidt fad - findes bestemt inden for dit budget.
- Laks: Jeg ville finde noget krydret riesling eller *gisp* grüner veltliner fra Alsace. Et frækt bud kunne være Savagnin fra Jura.
- Kalvehaler: RØD BOURGOGNE. Og du skal have en saftig variant. Hvis du kører lidt billigere de andre steder kan du muligvis finde noget premier cru, der vil være godt til.
- Dessert - Spätlese riesling

Hvis du kan finde en butik med webshop, kan jeg godt lige hurtigt se om jeg kan finde konkrete flasker til dig :-) - men bedst af alt er det at spørge vinmanden, du handler ved - han bør kende sit sortiment.

29-12-2019 17:46 #49| 0
xitaah skrev:

 

 Hello!

Jeg ville køre whisky, hvis den ikke er røget. Alternativt sherry, bare brug lidt mindre, hvis den er meget sød :)

 

 

Hvis det er en sød sherry, tror jeg, jeg ville gå med en rom snarere end den. Lige så karakterfuld tør sherry ofte er, lige så karakterløs er sød sherry gerne, selv hvis det er en cream eller andet blend. Jeg ville være bange for, om den har det fornødne kick til saucen.

@Turbofluen
Når det så er sagt, så holder en cognac sig jo nærmest for evigt, og det er altså i mange situationer glimrende at have stående til flambering, bisque, braiseringer eller tomat- og svamperetter... Den billige fra Irma er helt fin!
29-12-2019 17:47 #50| 0

Desserten endte med at blive en mousse af citron/passionsfrugt på en nøddebund.

 

Jeg syntes dog ikke den kan stå helt alene - så er der nogle der har gode ideer til en lille ting til siden? :)

Redigeret af ktothep d. 29-12-2019 17:47
29-12-2019 17:49 #51| 0
OP
ktothep skrev:

Desserten endte med at blive en mousse af citron/passionsfrugt på en nøddebund.

 

Jeg syntes dog ikke den kan stå helt alene - så er der nogle der har gode ideer til en lille ting til siden? :)

 

 Noget med hvid chokolade. Om det er en crumble, stav eller lignende er op til dig.

29-12-2019 17:53 #52| 0

Halløj. Et hurtigt spørgsmål til jer som har styr på mad! Jeg skal lave nogle oksemørbrad bøffer, men hvordan gør jeg det bedst?

Pt ligger den i fryseren, så den skal jo for det første ud på et tidspunkt. Hvornår?
Hvordan ville i tilberede den?

29-12-2019 17:54 #53| 0
OP
Nitrrrrrram skrev:

Halløj. Et hurtigt spørgsmål til jer som har styr på mad! Jeg skal lave nogle oksemørbrad bøffer, men hvordan gør jeg det bedst?

Pt ligger den i fryseren, så den skal jo for det første ud på et tidspunkt. Hvornår?
Hvordan ville i tilberede den?

 

 Den skal ud nu, lad den tø op i køleskab.

Er det en hel mørbrad eller er den skåret i bøffer?

29-12-2019 17:59 #54| 0
henrikthing skrev:

  


500 g vindruekerneolie

 

 Det virker lidt voldsomt 😀

29-12-2019 18:12 #55| 0

Jeg kører 

2 x forret: 

simple hvidløgsrejer serveret med rugbrødscrutoner og pesto

laksetartar med krydderurtecreme  

2 x hovedret: 

svampe-risotto med ovnstegte kammuslinger

oksemørbrad med bearnaise og pommes Anna + hovedsalat & mormordressing 

2 x dessert:

cheesecake og key lime pie 

 

rejer, muslinger, mørbrad og bearnaise bliver lavet sous vide

Redigeret af thirdTA d. 29-12-2019 18:13
29-12-2019 18:15 #56| 0
thirdTA skrev:

 

 Det virker lidt voldsomt

 

 

Ikke desto mindre er det mængden - ellers skulle man ned i halve gram i opskriften. Men de to æggeblommer binder fint pga senneppen, og det er en dejlig mayonnaise at have stående til de næste par dage, hvis man ikke bruger den hele til tataren... I så fald anbefaler jeg at tage en portion fra, inden man kører kapers og cornichoner i.
29-12-2019 18:16 #57| 0
Nitrrrrrram skrev:

Halløj. Et hurtigt spørgsmål til jer som har styr på mad! Jeg skal lave nogle oksemørbrad bøffer, men hvordan gør jeg det bedst?

Pt ligger den i fryseren, så den skal jo for det første ud på et tidspunkt. Hvornår?
Hvordan ville i tilberede den?

 

 

Tag den ud nu og læg den i køleskabet

Vil du tilberede den hel og skære den ud, eller skære den til bøffer og stege dem enkelvis?

 

edit: jeg havde ikke set xitaah's post :) 

Redigeret af henrikthing d. 29-12-2019 18:17
29-12-2019 18:29 #58| 0

Det var fint jeg spurgte så! Tænkte først at tage den ud imorgen aften. Men fedt!

Hvordan er det nemmest at sikre en god kvalitet på bøffen, og sikre den er medium? 🤔

29-12-2019 18:37 #59| 0

Laver en culotte steg med kroketter og bearnaise. Kan man godt prepped kartofelmosen dagen I forvejen så man kun skal lave selve kroketterne på dagen. Nogen gode forslag til noget grønt til retten.

Forretten har jeg ikke besluttet mig for endnu andet end at den bliver vegatarisk.

29-12-2019 18:38 #60| 0
henrikthing skrev:

 

 

Ikke desto mindre er det mængden - ellers skulle man ned i halve gram i opskriften. Men de to æggeblommer binder fint pga senneppen, og det er en dejlig mayonnaise at have stående til de næste par dage, hvis man ikke bruger den hele til tataren... I så fald anbefaler jeg at tage en portion fra, inden man kører kapers og cornichoner i.

 

 Det er vildt nok. Jeg var sikker på at det var en slåfejl 😀

29-12-2019 18:53 #61| 0
Seahawks skrev:

Laver en culotte steg med kroketter og bearnaise. Kan man godt prepped kartofelmosen dagen I forvejen så man kun skal lave selve kroketterne på dagen. Nogen gode forslag til noget grønt til retten.

Forretten har jeg ikke besluttet mig for endnu andet end at den bliver vegatarisk.

 

 Du kan sagtens lave kartoffelmos dagen før, krydre den og presse den i et ildfast gad, så du nemt kan skære kroketter i passende størrelse nytårsaftensdag. 

 

29-12-2019 18:57 #62| 0

Husk at kroketter ikke kun er kartoffelmos ... Bare lige så du ikke blindt går efter det Tuz siger ...

29-12-2019 19:04 #63| 0

Tak har set opskrifterne. Tænkte jeg vil lave op til de skal have panering.

29-12-2019 19:36 #64| 0
OP

@OP er opdateret med nye opskrifter. Året i år bærer præg af, at jeg har lavet meget hverdagsmad, så ikke så mange nye nytårsegnede opskrifter i denne omgang :-)

@Jones - Værsgo!

29-12-2019 19:42 #65| 2
Micebulldogs skrev:

Husk at kroketter ikke kun er kartoffelmos ... Bare lige så du ikke blindt går efter det Tuz siger ...

 

 Dét Skriver jeg da heller ikke,  at det er?

 

Jeg antager bare,  at når man vil lave kroketter og kun spørger om kartoffelmosen kan laves dagen før,  så har man styr på resten af opskriften og fremgangsmåden. Så der er ingen grund til at gå nærmere i dybden med det. 

 

Men det bliver, efter min mening, væsentligt lettere at forme og panere sine kroketter,  hvis mosen er kold og fast i en form - lige til at skære ud i passende stykker. 

29-12-2019 20:10 #66| 0
xitaah skrev:

 

 Og jeg ville helt klart køre bisque først og laks bagefter. Bisquen er nemlig ikke så tung (det er selvfølgelig hvad man gør den til, og hvor hårdt man smager den til osv).

Vin:
- Bisque: Noget hvid bourgogne med lidt fad - findes bestemt inden for dit budget.
- Laks: Jeg ville finde noget krydret riesling eller *gisp* grüner veltliner fra Alsace. Et frækt bud kunne være Savagnin fra Jura.
- Kalvehaler: RØD BOURGOGNE. Og du skal have en saftig variant. Hvis du kører lidt billigere de andre steder kan du muligvis finde noget premier cru, der vil være godt til.
- Dessert - Spätlese riesling

Hvis du kan finde en butik med webshop, kan jeg godt lige hurtigt se om jeg kan finde konkrete flasker til dig :-) - men bedst af alt er det at spørge vinmanden, du handler ved - han bør kende sit sortiment.

 

 Bisque først bliver det så. Jeg vil prøve at smage den lidt sart til så, som du også er inde på i opskriften. Jeg går ellers også ofte til den på tilsmagningen.

 

Ifht dine vine så synes jeg de to hvide er spændende. Især dit Jura forslag.

Er lidt mere skeptisk mht. din Bourgogne i capslock :-D

De passer bare så sjældent til min smag og jeg synes ofte jeg har betalt meget for dem jeg så har kunnet lide, men hvor jeg måske ville kunne finde samme oplevelse til en bedre mønt. Havde nok heller ikke regnet med at Pinot ville blive anbefalet, troede den ville blive overtrumfet af fedmen. Havde nok forventet noget fra Piemonte. Men skal man pinot vejen er der så ikke oftere lidt mere frugt i noget oversøisk?

 

Jeg har ikke nogen vinmand i mit nye område, kan køre til en del steder. De har stort udvalg her: https://www.eriksorensenvin.dk/ men ved ikke om det generelt er en god forhandler. Du må meget gerne tage et kig og komme med anbefalinger. Hos så stor en forhandler så forventer jeg mange ekspedienter og ikke sikker på jeg rammer en der kan sine matches bedre end dig som kender retterne!

 

Ifht. Alkohol kunne det være en mulighed at køre 50/50 rom og whiskey? Min whiskey er imo for kraftig, men smager dejligt. 

29-12-2019 20:13 #67| 0
OP
Turbofluen skrev:

 

 Bisque først bliver det så. Jeg vil prøve at smage den lidt sart til så, som du også er inde på i opskriften. Jeg går ellers også ofte til den på tilsmagningen.

 

Ifht dine vine så synes jeg de to hvide er spændende. Især dit Jura forslag.

Er lidt mere skeptisk mht. din Bourgogne i capslock :-D

De passer bare så sjældent til min smag og jeg synes ofte jeg har betalt meget for dem jeg så har kunnet lide, men hvor jeg måske ville kunne finde samme oplevelse til en bedre mønt. Havde nok heller ikke regnet med at Pinot ville blive anbefalet, troede den ville blive overtrumfet af fedmen. Havde nok forventet noget fra Piemonte. Men skal man pinot vejen er der så ikke oftere lidt mere frugt i noget oversøisk?

 

Jeg har ikke nogen vinmand i mit nye område, kan køre til en del steder. De har stort udvalg her: https://www.eriksorensenvin.dk/ men ved ikke om det generelt er en god forhandler. Du må meget gerne tage et kig og komme med anbefalinger. Hos så stor en forhandler så forventer jeg mange ekspedienter og ikke sikker på jeg rammer en der kan sine matches bedre end dig som kender retterne!

 

Ifht. Alkohol kunne det være en mulighed at køre 50/50 rom og whiskey? Min whiskey er imo for kraftig, men smager dejligt. 

 

Stik mig et samlet budget og et antal flasker (skal vide hvor mange til hver ret) - så laver jeg din vinmenu. Jeg er ret velbevandret i Erik Sørensens vine.

Og det er fint hvis jeg også skal give inputs til jeres Champagne ;)

P.S. Pinot er jo en drue der kan ret meget. Stort set alle, som ikke er så store fans af bourgogne, har været imponeret over det jeg serverer for dem. Det handler bare om at kende sine vine - og sin ret :) - Det sagt, så skal jeg nok inkludere et backup bud, hvis det gør det mere tryg ;)

Redigeret af xitaah d. 29-12-2019 20:14
29-12-2019 20:16 #68| 0
xitaah skrev:

 

Stik mig et samlet budget og et antal flasker (skal vide hvor mange til hver ret) - så laver jeg din vinmenu. Jeg er ret velbevandret i Erik Sørensens vine.

Og det er fint hvis jeg også skal give inputs til jeres Champagne ;)

P.S. Pinot er jo en drue der kan ret meget. Stort set alle, som ikke er så store fans af bourgogne, har været imponeret over det jeg serverer for dem. Det handler bare om at kende sine vine - og sin ret :) - Det sagt, så skal jeg nok inkludere et backup bud, hvis det gør det mere tryg ;)

 

 

Top. 500 kr for de tre første flasker. Tror jeg dropper vin til dessert, der finder jeg på noget. Vi er kun 4 så en flaske af hver. Input til bobler er også meget velkomne.
29-12-2019 20:39 #69| 0
henrikthing skrev:

 

 

Hvis det er en sød sherry, tror jeg, jeg ville gå med en rom snarere end den. Lige så karakterfuld tør sherry ofte er, lige så karakterløs er sød sherry gerne, selv hvis det er en cream eller andet blend. Jeg ville være bange for, om den har det fornødne kick til saucen.

@Turbofluen
Når det så er sagt, så holder en cognac sig jo nærmest for evigt, og det er altså i mange situationer glimrende at have stående til flambering, bisque, braiseringer eller tomat- og svamperetter... Den billige fra Irma er helt fin!

 

 Hov, havde overset denne. Kan sgu godt være jeg bare køber en flaske, fint med en flaske lækker mad eliksir der altid kan bruges. 

29-12-2019 21:01 #70| 0
OP
Turbofluen skrev:

 

 

Top. 500 kr for de tre første flasker. Tror jeg dropper vin til dessert, der finder jeg på noget. Vi er kun 4 så en flaske af hver. Input til bobler er også meget velkomne.

 

 Ah, sorry, troede jeg havde lidt mere at lege med. Tror du er bedre tjent med at spørge deres vinmand - de er også skarpe i forretningerne :-)

Hvis muligt så se om I kan få noget Zind-Humbrecht ind i menuen, og Jacquesson champagner er generelt ret gode, også til dem, der ikke er helt så glade for Champagne.

29-12-2019 22:55 #71| 0
wizards skrev:

 

 Hmm havde umiddelbart forestillet mig der skulle noget forholdsvist sødt til??

 

 Det er nok fordi jeg ikke er så meget til dessertvin. Kan bedre lide en tør vin/mousserende til min dessert. 

29-12-2019 23:06 #72| 0
xitaah skrev:

 

 Ah, sorry, troede jeg havde lidt mere at lege med. Tror du er bedre tjent med at spørge deres vinmand - de er også skarpe i forretningerne :-)

Hvis muligt så se om I kan få noget Zind-Humbrecht ind i menuen, og Jacquesson champagner er generelt ret gode, også til dem, der ikke er helt så glade for Champagne.

 

 Hehe helt fair. Det er lidt et selv opfundent beløb. Ved bare de tre andre ikke vil sætte pris på det nok til at vin budgettet bør være for stort. Så vil jeg hellere smide lidt efter andre anledninger. Jeg tror dog alle er vilde med champagne og det koster det det koster. 

29-12-2019 23:49 #73| 0

Tak Henrik og xitaah!


@Turbofluen

Min vinmand holder åbent i morgen, hvor du kan smage på lidt af det hele. Smid en SMS, hvis vi skal derud sammen ( Glostrup).


Jeg skal kun finde på forret til mig selv - de andre skal have laks og jeg tænker at lave tartar - for det er nemt og lækkert! Overvejede kort om jeg skulle pochere noget kylling, men mår jeg kun laver til én er det lidt kedeligt.



Vi er 6 voksne og 5 børn, så vi er gået på Irma’s pakke.
dertil laver jeg fritterede risottokugler og helt klassisk kaviarblinis.


@xitaah


Jeg overvejer Gamay Noir’en fra Chad Stock, da et par af deltagerne generelt drikker mere Zinfandel end noget andet - og det er ikke lige det jeg tænker.  Den burde ramme os alle.
tænker du noget andet fra samme vinmand kunne gøre det?

30-12-2019 14:33 #74| 3

Vi kører noget så kedeligt som Cofoco vegetarmenu. 

Til gengæld står jeg for isterninger. Der får den lidt gas, da jeg laver de 2 eksemplarer her :-)

 

Redigeret af nephew76 d. 30-12-2019 14:33
30-12-2019 14:57 #75| 0
nephew76 skrev:

Vi kører noget så kedeligt som Cofoco vegetarmenu. 

Til gengæld står jeg for isterninger. Der får den lidt gas, da jeg laver de 2 eksemplarer her :-)

 

 

 Den lyder da lækker,  den vegetarmenu. 

 

Bruger du kogt vand eller kildevand  til isterningerne siden de er så klare?

30-12-2019 15:43 #76| 1
tuznelda skrev:

 

 Den lyder da lækker,  den vegetarmenu. 

 

Bruger du kogt vand eller kildevand  til isterningerne siden de er så klare?

 Jeg køber dem i blokke og former dem med en japanese icemold bagefter. Det er meget svært at lave dem helt klare derhjemme. Skal fryses i en isoleret kasse, og i så fald er kilevand med lavt kalkindhold meget bedre end kogt vand. Jeg har eksperimenteret en del med det og er endt op med en lækker isterning til 10 kroner er federe end en semilækker isterning til 1,5 kroner så derfor køber jeg og former så selv.

 

30-12-2019 16:47 #77| 0

Har lige været ved slagteren og kom hjem med 6,5 kg højrebssteg med ben. Slagteren ridsede fedtet og sagde at der skulle puttes godt med groft salt på og så skulle den ca have 3 timer på grillen, men pga travlhed fik jeg ikke spurgt om hvad grillens temperatur skulle være...

 

Håber at der er en som har et kvalificeret bud:)

 

30-12-2019 16:59 #78| 0
Moderator

Jeg er ret glad for, at jeg ikke skal stå for maden i morgen. Dette er mit nuværende køkken...

 

30-12-2019 17:45 #79| 0

@xitaah - jeg har kastet mig ud i Beef Wellington med pommes Anna og rødvinsglace. 

 

Det er mit første forsøg med rødvinsglace (ud fra Gastromands opskrift), og i min iver over at have produceret noget, der smagte nogenlunde som forventet fik jeg reduceret glacen for meget. Nu står jeg med ca 1,5 dl glace, der gerne skulle række til 10 personer i morgen efter montering. 

 

Kan jeg spæde glacen op forud for montering med vand, rødvin eller bouillon eller andet? Jeg har også en sjat god piskefløde, men så ender vi jo mere i en rødvinssauce. Det er desværre ikke en mulighed at lave mere glace for bunden - min kære kone var ikke vildt imponeret af at jeg brugte tre timer i køkkenet på at kigge i en gryde med rødvin. :)

Redigeret af InPosition d. 30-12-2019 18:08
30-12-2019 17:58 #80| 0
InPosition skrev:

@xitaah - jeg har kastet mig ud i Beef Wellington med pommes Anna og rødvinsglace. 

 

Det er mit første forsøg med rødvinsglace (ud fra Gastromands opskrift), og i min iver over ikke at have produceret noget, der smagte nogenlunde som forventet fik jeg reduceret glacen for meget. Nu står jeg med ca 1,5 dl glace, der gerne skulle række til 10 personer i morgen efter montering. 

 

Kan jeg spæde glacen op forud for montering med vand, rødvin eller bouillon eller andet? Jeg har også en sjat god piskefløde, men så ender vi jo mere i en rødvinssauce. Det er desværre ikke en mulighed at lave mere glace for bunden - min kære kone var ikke vildt imponeret af at jeg brugte tre timer i køkkenet på at kigge i en gryde med rødvin. :)

 

 Du spæder bare op med vand - det er jo det der er reduceret væk!

 

Edit: Hvis den ikke smager af nok, så spæd til med fond istedet.

Redigeret af Wann d. 30-12-2019 18:00
30-12-2019 18:08 #81| 0
Wann skrev:

 

 Du spæder bare op med vand - det er jo det der er reduceret væk!

 

Edit: Hvis den ikke smager af nok, så spæd til med fond istedet.

 

 Tak!

30-12-2019 22:19 #82| 3

Så blev vores menu også fastlagt.. Den er stort set som den plejer, dog med højreb i stedet for mørbrad ... man skal jo prøve noget nyt en gang i mellem ;)

 

Forret bliver tunmousse med masser af rejer til Mikkmakk og mig,  rejecocktail til yngstesønnen og salat med kogt kylling til ældstesønnen (som ikke kan lide hverken rejer eller tun).

 

Hovedret: Grillet oksehøjreb og selvfølgelig hasselback kartofler,  bearnaisesauce,  "bland selv salat" og flutes. 

 

Dessert er som altid forskellige Carte D'or is med vaffelrør og karamelsauce.

 

Masser af chips og Hjemmebagt kransekage til midnat.

 

Vi drikker Cola Zero til alle 3 retter .. Mikkmakk tager nok hul på en flaske rødvin, men den må han have helt i fred for ingen af os andre kan lide det.

 

Vi skal bare være os selv herhjemme,  yngstesønnen på 15 skal til ungdomsfest i løbet af aftenen, og vi 3 andre ser en film, spiller beatsaber på Playstation eller spiller et brætspil..

 

og mon ikke Mikkmakk rammer bordene på PokerStars og Danske Spil på et eller andet tidspunkt i løbet af aftenen. 

Redigeret af tuznelda d. 30-12-2019 22:23
30-12-2019 22:21 #83| 3
Mr.8000 skrev:

Har lige været ved slagteren og kom hjem med 6,5 kg højrebssteg med ben. Slagteren ridsede fedtet og sagde at der skulle puttes godt med groft salt på og så skulle den ca have 3 timer på grillen, men pga travlhed fik jeg ikke spurgt om hvad grillens temperatur skulle være...

 

Håber at der er en som har et kvalificeret bud:)

 

 3 timer lyder som meget lang tid. Men har svært ved at komme med et bud på din fremgangsmåde da det obv skal times så den er klar til serveringstidspunkt og derfor er tiden ret vigtig at kunne styre :-) I dit tilfælde ville jeg starte med at give den god gas og få en god skorpe på 3 timer før (hvis nu den virkelig skal have så længe) og derefter køre indirekte varme omkring 200 grader. Så ville jeg smide et stegetermometer i og interval stege hvis nødvendigt. Så holde lidt øje med den og stiger den for hurtigt ville jeg tage den ud og hvile. Så måske have 3 checkpoints undervejs på f.eks. 25, 35 og 45 grader hvor du kan overveje at tage den ud og hvile 15-20 min og så køre op til 56 grader ca på sidste omgang. Så bør du kunne time rimeligt hvornår den skal være færdig ved at fornemme hvor hurtigt den stiger i dine intervaller. 

 

31-12-2019 11:42 #84| 0
Turbofluen skrev:

 3 timer lyder som meget lang tid. Men har svært ved at komme med et bud på din fremgangsmåde da det obv skal times så den er klar til serveringstidspunkt og derfor er tiden ret vigtig at kunne styre :-) I dit tilfælde ville jeg starte med at give den god gas og få en god skorpe på 3 timer før (hvis nu den virkelig skal have så længe) og derefter køre indirekte varme omkring 200 grader. Så ville jeg smide et stegetermometer i og interval stege hvis nødvendigt. Så holde lidt øje med den og stiger den for hurtigt ville jeg tage den ud og hvile. Så måske have 3 checkpoints undervejs på f.eks. 25, 35 og 45 grader hvor du kan overveje at tage den ud og hvile 15-20 min og så køre op til 56 grader ca på sidste omgang. Så bør du kunne time rimeligt hvornår den skal være færdig ved at fornemme hvor hurtigt den stiger i dine intervaller. 

 

 

 Mange tak, det lyder som måden at gøre det på:)

31-12-2019 12:14 #85| 10

Planen var, at vi skulle have ½ hummer med lyserød dressing, argentina-rejer grillet med lidt hvidløg, kammuslinger på blomkålspuré og lidt flutes fra Granny's. Dertil en flaske random champagne fra Menu, nippet over aftenen, så jeg stadig kan køre bil. Lige nu er status så, at fruen blev sat halvvejs i gang med fødsel i går, nu sidder inde hos naboen og drikker te, mens ungerne er blevet hentet af mormor/morfar og nok tilbringer aftenen/natten dér. Godt man ikke havde planlagt en vild menu....

 

Mon ikke jeg trækker et badbeat og tilbringer aftenen på Herlev, får min unge i favnen 00:50:00, smider de tvivlsomme hummere ud imorgen grundet holdbarhed og skyder krudtet af til naboernes store frustration imorgen aften i regnvejr....? 

 

(og fremover holder børnefødselsdag hver evig eneste 1. januar med tømmermænd....)

31-12-2019 13:04 #86| 0

Den ikke særligt ambitiøse (men dog forhåbentlig velsmagende og børnevenlige) menu her står på rejecocktail, økologiske entrecotes med ovnstegte rodfrugter og tzatziki  samt Daim-is hvor Daim dog er erstattet med hjemmelavet karamel-crunch.

Indleder med en flaske Canard-Duchene Charles VII BdB-champagne og så random rødvin derfra.

Go' aften til alle!

31-12-2019 14:01 #87| 1
NanoQ skrev:

Jeg er ret glad for, at jeg ikke skal stå for maden i morgen. Dette er mit nuværende køkken...

 

 

 Nå ja, du har da ikke lukket hende ud i det mindste.. 

Godt nytår 😉

31-12-2019 14:09 #88| 1

Er kun mig, jeg er lige kommet hjem fra hvad jeg troede skulle være bøf indkøb.

De havde så virkelig lækre nakkekotelleter datomærket til d. 2 til 29kr.

Så umiddelbart står den på kotelet med øko kartofler i oven og knorr chili bearnaise, hjemmelavet chokolademousse til dessert/natmad. 

Overvejer at åbne noget økorødvin fra 2015 mc emballage kastede efter mig til jul, men tror en NBA passer bedre 😉

 

Se det er et single nytår! Går nok forbi knægten kl12, og vælter deres fest 😉

31-12-2019 14:35 #89| 1

På 3. dagen af en slem influenza, både ungerne og jeg. Har svunget mig selv op til avocado m. rejer, creme fraiche, citron, salt og peber. Derefter mørbrad ala creme og slutter med is med alverdens drys, dyp og stjernekastere. Alt i alt, en menu som da jeg selv var barn!

31-12-2019 16:07 #90| 1
moktar skrev:

Planen var, at vi skulle have ½ hummer med lyserød dressing, argentina-rejer grillet med lidt hvidløg, kammuslinger på blomkålspuré og lidt flutes fra Granny's. Dertil en flaske random champagne fra Menu, nippet over aftenen, så jeg stadig kan køre bil. Lige nu er status så, at fruen blev sat halvvejs i gang med fødsel i går, nu sidder inde hos naboen og drikker te, mens ungerne er blevet hentet af mormor/morfar og nok tilbringer aftenen/natten dér. Godt man ikke havde planlagt en vild menu....

 

Mon ikke jeg trækker et badbeat og tilbringer aftenen på Herlev, får min unge i favnen 00:50:00, smider de tvivlsomme hummere ud imorgen grundet holdbarhed og skyder krudtet af til naboernes store frustration imorgen aften i regnvejr....? 

 

(og fremover holder børnefødselsdag hver evig eneste 1. januar med tømmermænd....)

 

 Sikke en uforglemmelig måde at gå ind i det nye årti. 

Det vil da være ret sejt for den kommende Moktar-bebs at få personnummer,  som starter med 01.01.20.

31-12-2019 18:25 #91| 0
tuznelda skrev:

Så blev vores menu også fastlagt.. Den er stort set som den plejer, dog med højreb i stedet for mørbrad ... man skal jo prøve noget nyt en gang i mellem ;)

 

Forret bliver tunmousse med masser af rejer til Mikkmakk og mig,  rejecocktail til yngstesønnen og salat med kogt kylling til ældstesønnen (som ikke kan lide hverken rejer eller tun).

 

Hovedret: Grillet oksehøjreb og selvfølgelig hasselback kartofler,  bearnaisesauce,  "bland selv salat" og flutes. 

 

Dessert er som altid forskellige Carte D'or is med vaffelrør og karamelsauce.

 

Masser af chips og Hjemmebagt kransekage til midnat.

 

Vi drikker Cola Zero til alle 3 retter .. Mikkmakk tager nok hul på en flaske rødvin, men den må han have helt i fred for ingen af os andre kan lide det.

 

Vi skal bare være os selv herhjemme,  yngstesønnen på 15 skal til ungdomsfest i løbet af aftenen, og vi 3 andre ser en film, spiller beatsaber på Playstation eller spiller et brætspil..

 

og mon ikke Mikkmakk rammer bordene på PokerStars og Danske Spil på et eller andet tidspunkt i løbet af aftenen. 

 

 Nej det gør han så ikke ;)

31-12-2019 18:26 #92| 1
Mikkmakk skrev:

 

 Nej det gør han så ikke ;)

 

 Så kan du godt finde undertøjet fra julegaven frem Tuz 🤣😘

31-12-2019 18:30 #93| 3
grovfil skrev:

 

 Så kan du godt finde undertøjet fra julegaven frem Tuz

 

 

Hun fik en flyverdragt ;)

Redigeret af Mikkmakk d. 31-12-2019 18:30
31-12-2019 18:37 #94| 1
Mikkmakk skrev:

 

 

Hun fik en flyverdragt ;)

 

 Hun gider jo ikke ski ferie, nu må du lige gøre det ordentligt! 

 

Godt nytår! Hils 🙂

31-12-2019 18:44 #95| 0

Sorry for derail, men vi går ud fra folk har valgt menu nu 😘

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar